Regeling vervallen per 01-01-2018

Beleidskader bodes en coördinator diensten Provincie Limburg 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2017

Intitulé

Beleidskader bodes en coördinator diensten Provincie Limburg 2012

Beleidskader bodes en coördinator diensten Provincie Limburg 2012

Artikel 1 Arbeidsduur

  • 1 De bodes en coördinator diensten hebben een werkweek van gemiddeld 45 uur.

  • 2 De inzet van bodes en coördinator diensten is verspreid over 5 dagen per week, waarvan ook het weekend deel kan uitmaken.

  • 3 In bijzondere situaties kan inzet op een 6e en zelfs een 7e dag in de week plaatsvinden.

  • 4 Inzet op een 6e en 7e dag wordt gecompenseerd binnen de periode van 13 weken op grond van de ATW.

  • 5 De vergoeding voor inzet op een 6e en T dag gebeurt op grond van de regeling overwerk (artikel C.20 CAP) en bedraagt 150%.

  • 6 Wanneer op een gewone weekdag wordt gewerkt vindt inroostering voor ten minste 6 uur plaats. Als het een weekenddag, feestdag of collectief vastgestelde ADV-dag betreft, bedraagt de inzet tenminste 3 uren.

Artikel 2 Vergoedingen

  • 1 De bodes en coördinator diensten hebben een zgn. persoonlijk garantie-inkomen dat is opgebouwd uit de volgende componenten:

    • a.

      het basissalaris;

    • b.

      een vaste vergoeding van 150% van het basisuurloon voor de 5 uren die zij gemiddeld per week extra werken;

    • c.

      een onregelmatigheidstoeslag van 5% van het basisuurloon.

  • 2 Voor de bodes die op 1 januari 1999 reeds in dienst waren bij de Provincie Limburg, geldt bovenop de bovengenoemde vergoedingen tevens een vergoeding voor 1 uur incidenteel extra overwerk a 150% van het basisuurloon (€ 89,04). Deze vergoeding geldt niet voor de bodes en coördinator diensten die na 1 januari 1999 in dienst zijn getreden of voorde bodes danwei coördinator diensten die eventueel nieuw in dienst zullen treden.

  • 3 De reguliere salarisontwikkeling is op alle bovengenoemde componenten van toepassing en zij vormen tevens de basis voor de pensioenopbouw.

  • 4 Voor het persoonlijk garantie-inkomen moet altijd ten minste 45 uren gemiddeld per week worden gewerkt.

Artikel 3 Salarisschaal

  • 1 Voor de bodes die een opleiding hebben gevolgd in de beveiliging en die gediplomeerd zijn om tevens beveiligingstaken uit te voeren geldt functieschaal 5.

  • 2 De bodes die niet gediplomeerd zijn om beveiligingstaken uit te voeren geldt functieschaal 4.

Artikel 4 Beschikbaarheidsregeling

  • 1 Voor de bodes en coördinator diensten gelden ingeval van beschikbaarheidsdienst de vergoedingen en overige voorzieningen op grond van de Regeling beschikbaarheidsdiensten Provincie Limburg.

  • 2 Conform de Regeling beschikbaarheidsdiensten Provincie Limburg wordt de vergoeding voor de gewerkte uren verricht tijdens beschikbaarheidsdienst op een collectief vastgestelde roostervrije dag berekend als waren zij verricht op een feestdag.

  • 3 Indien werkzaamheden worden verricht op een feestdag danwel op een ingevolge artikel D.3 CAP vastgestelde roostervrije dag dan worden deze uren gecompenseerd op een andere dag.

Artikel 5 Reiskosten tijdens beschikbaarheidsdienst

Door de bodes en de coördinator diensten afgelegde kilometers van woonplaats naar het provinciehuis buiten het reguliere woon-werkverkeer in het kader van een beschikbaarheidsdienst worden in afwijking van hetgeen geldt op grond van de Reisregeling provincie Limburg 2010-2012 vergoed tegen het tarief dat geldt bij dienstreizen, te weten € 0,37 per kilometer, waarvan € 0,19 netto en € 0,18 belast.

Artikel 6 Verlof

Voor wat betreft verlof geldt voor de bodes en coördinator diensten in dienst van de Provincie Limburg de reguliere regeling op grond van hoofdstuk D van de CAP.

Artikel 7 Overwerk

  • 1 Voor overwerk geldt de overwerkregeling conform artikel C.20 CAP.

  • 2 Overwerk verricht op een collectieve roostervrije dag wordt vergoed conform de reguliere overwerkvergoeding. Een collectieve roostervrije dag is immers geen feestdag of een daarmee door GS gelijkgestelde dag.

  • 3 Bij overwerk op zon- en feestdagen geldt bovenop het verlof voor het aantal uren dat overwerk is verricht een toeslag van 100% van het geldende salaris.

Artikel 8 Telefoon

  • 1 Aan de bodes en coördinator diensten wordt van provinciewege een mobiele telefoon ter beschikking gesteld voor zakelijk gebruik.

  • 2 Op het gebruik van de mobiele telefoon zijn de daartoe vastgestelde regels van toepassing (Kader mobiele communicatiemiddelen danwel Gebruikersprotocol mobiele communicatiemiddelen).

  • 3 De abonnementen en vergoeding voor gesprekskosten van een vaste telefoonaansluiting worden met ingang van 1 januari 2012 beëindigd.

Artikel 9 Garantie/blijvende toelage

  • 1 Indien de aanspraak op de in artikel 2 lid 1 sub b en c en lid 2 bedoelde toelagen geheel of gedeeltelijk verloren gaan doordat de bode resp. coördinator diensten, anders dan op eigen verzoek, niet meer belast wordt met werkzaamheden van bode resp. coördinator diensten, wordt een compensatie verleend in de vorm van een afbouwregeling conform artikel C.13 van de CAP.

  • 2 Indien de bode danwel coördinator diensten op de datum van wijziging van de aanspraken als bedoeld in lid 1, 50 jaar of ouder is, geldt een garantie (blijvende toelage) over de in artikel 2 lid 1 sub b en c en lid 2 genoemde vergoedingen en toelagen voor de duur van het dienstverband.

  • 3 De aflopende toelage zoals bedoeld in lid 1, gaat zodra de bode resp. coördinator diensten de leeftijd van 50 jaar heeft bereikt, over in een blijvende toelage, voor de duur van het dienstverband.

  • 4 De leeftijdsgrens van 50 jaar in de leden 2 en 3 geldt voor de bode resp. coördinator diensten die op 31 december 2011 reeds in dienst is van de Provincie Limburg. Voor de bodes danwel coördinator diensten die na 31 december 2011 in dienst treden van de Provincie Limburg geldt de garantie en de blijvende toelage als bedoeld in lid 2 resp. lid 3 vanaf de leeftijd van 60 jaar.

Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1 Deze regeling wordt aangehaald als "Beleidskader bodes en coördinator diensten Provincie Limburg 012".

  • 2 Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2012.

Ondertekening

Gedeputeerde Staten voornoemd,
drs. Th.J.F.M. Bovens, voorzitter mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris Uitgegeven, 15 december 2011 De secretaris, mr. A.C.J.M. de Kroon 

Toelichting In 1999 is de Arbeidstijdenwet bij de Provincie Limburg van toepassing geworden voor de bodes en chauffeurs. Voor de chauffeurs is vervolgens de Overlegregeling vastgesteld waarmee optimaal gebruik kon worden gemaakt van de ruimte die de Arbeidstijdenwet bood. Voor de bodes en de coördinator diensten geldt deze Overlegregeling niet. Zij hebben evenals de chauffeurs een afwijkende werkweek met daarbij behorende bijzondere vergoedingen en arbeidsvoorwaarden die in het Beleidskader bodes en coördinator diensten Provincie Limburg 2012 in kaart worden gebracht. Vergoedingen De onregelmatigheidstoeslag is gebaseerd op de overweging dat werken op wisselende, en daardoor deels tijdens ongebruikelijke uren, zodanig ongerief meebrengt voor het privéleven, dat daar een extra vergoeding tegenover behoort te staan. Deze toeslag bedraagt voor bodes en coördinator diensten 5% en voor chauffeurs 11% van het basissalaris. Deze onregelmatigheidstoeslag is in 1999 vastgesteld toen de Arbeidstijdenwet van toepassing is geworden voor de bodes en chauffeurs in dienst van de Provincie Limburg. Het hanteren van een gemiddeld vergoedingspercentage verdiende destijds de voorkeur boven het toekennen van een vergoeding voor elk uur apart. De toeslag is voor de chauffeurs hoger omdat zij relatief meer buiten de reguliere kantoortijden worden ingezet. Voor de zeven bodes die reeds in dienst waren op het moment dat de Arbeidstijdenwet van toepassing is geworden voor de bodes en chauffeurs, geldt bovenop de bovengenoemde vergoedingen tevens een vergoeding voor 1 uur incidenteel extra overwerk a 150% van het basisuurloon (€ 89,04). Deze vergoeding geldt niet voor de vier bodes en de coördinator diensten die na 1999 in dienst zijn getreden of voor bodes danwei coördinator diensten die eventueel nieuw in dienst zullen treden. Verlof Voor wat betreft verlof geldt geen afwijkende regeling voor de bodes en coördinator diensten in dienst van de Provincie Limburg maar geldt de reguliere regeling die voor alle provinciale medewerkers geldt op grond van hoofdstuk D van de CAP. Telefoon Op grond van afspraken uit het verleden hebben een zestal bodes op dit moment nog steeds een standaardtelefoon van de Provincie voor thuis. Van de gesprekskosten wordt 50% door de Provincie vergoed behalve 06-nummers en 0800-nummers. De abonnementen staan op naam van de Provincie en worden dus ook van provinciewege betaald. Indien de standaardtelefoon kapot / versleten is kan deze bij de KPN winkel worden ingeleverd voor een nieuwe standaardtelefoon. Inmiddels hebben alle bodes van provinciewege de beschikking gekregen over een mobiele telefoon. De grondslag voor het continueren van de abonnementen en vergoeding voor gesprekskosten van de vaste telefoonaansluiting is daarmee komen te vervallen en derhalve zullen deze abonnementen en vergoedingen met ingang van 1 januari 2012 worden beëindigd.

Garantie/blijvende toelage Artikel C.13 CAP biedt een voorziening in situaties waarin als gevolg van beëindiging of vermindering van de onregelmatige dienst buiten toedoen van de ambtenaar een blijvende en substantiële inkomensvermindering plaatsvindt. Op grond van lid 8 van dit artikel kan vanaf 60 jaar onder voorwaarden in dat geval een blijvende toelage worden toegekend. Voor de chauffeurs in dienst van de Provincie Limburg is in de Overlegregeling een vergelijkbare bepaling opgenomen omtrent een garantie/blijvende toelage vanaf de leeftijd van 50 jaar. In navolging daarvan is ook voor de huidige bodes en coördinator diensten in die situatie de leeftijdsgrens op 50 jaar gesteld. Voor evt. nieuw in dienst tredende bodes danwei coördinator diensten zal de leeftijdsgrens van 60 jaar worden gehanteerd conform de regeling van artikel C.13 CAP.