Regeling vervallen per 18-03-2023

Privacy Reglement Provincie Limburg 2011

Geldend van 08-04-2011 t/m 17-03-2023

Intitulé

Privacy Reglement Provincie Limburg 2011

Privacyreglement Provincie Limburg 2011

Artikel 1: Begripsbepalingen

  • a)

    Organisatie: provincie Limburg

  • b)

    Registratie: geautomatiseerde registratie van persoonsgegevens in het toegangscontrolesysteem dan wel het track en tracesysteem dan wel middels het cameratoezichtsysteem;

  • c)

    Toegangscontrolesysteem: systeem waarin alle autorisaties, persoonsgegevens en pasbewegingen van de pashouders en alle deurgegevens, bezoekers- en leveranciersgegevens met bijbehorende autorisaties en pasbewegingen worden geregistreerd;

  • d)

    Track en tracesysteem: online geautomatiseerde rit- en kilometerregistratie en volgsysteem in het provinciale wagenpark;

  • e)

    Cameratoezichtsysteem; bewaking van buitenterrein en openbare en semi-openbare gebieden van het gebouw;

  • f)

    Verantwoordelijke: gedeputeerde staten van Limburg;

  • g)

    Intern beheerder: het bureauhoofd diensten en gebouwenmanagement of een andere door de verantwoordelijke aangewezen medewerker die belast is met de (technische) verwerking van de gegevens;

  • h)

    Betrokkene: de medewerker, een statenlid, een gedeputeerde of een derde wiens persoongegevens worden verwerkt in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens; i) Medewerker: de natuurlijke persoon die een aanstelling heeft bij de provincie Limburg;

  • j)

    Derde: een bezoeker of een contractant (externe medewerker, uitzendkracht, inlener, gedetacheerde, leverancier);

  • k)

    Persoonsgegevens: gegevens die informatie kunnen verschaffen over een identificeerbare natuurlijke persoon; I) Functioneel applicatiebeheerder: de persoon die zorgt voor het beheer en de update van het registratiesysteem; m) Systeembeheerder: degene die is aangesteld als beheerder in het kader van de informatieverzorging en het systeemonderhoud.

Artikel 2: Reikwijdte

Dit reglement is van toepassing op alle geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerkingen van persoonsgegevens van de betrokkene in dienst van of werkzaam ten behoeve van de provincie Limburg en die samenhangen met het toegangscontrolesysteem dan wel het track en tracesysteem dan wel het cameratoezichtsysteem.

Artikel 3: Doel

De registratie in het toegangscontrolesysteem wordt uitsluitend gebruikt voor de volgende doeleinden:

  • a)

    beveiliging van het gebouw en de terreinen van de provincie Limburg;

  • b)

    beveiliging van de aanwezigen in het gebouw en op de terreinen van de provincie Limburg;

  • c)

    rit- en kilometerregistratie in verband met fiscale wetgeving inzake (privé)gebruik dienstauto's;

  • d)

    ritregistratie ten behoeve van weginspecties;

  • e)

    uitvoering van het parkeerbeleid op grond van de Reisregeling provincie Limburg 2010-2012;

  • f)

    coördinatie dienstverlening bij calamiteiten;

  • g)

    printfaciliteiten;

  • h)

    betaalsysteem ten behoeve van de catering;

  • i)

    vastleggen van plaats, datum en tijdstip van verstrekking van de toegangspas.

Artikel 4: Opgenomen persoonsgegevens

  • 1 De registratie in het toegangscontrolesysteem kan ten hoogste de volgende (bijzondere) persoonsgegevens bevatten naam, voorvoegsel, initialen, roepnaam, aanhefnaam, geslacht, afdeling, cluster, programma, functie, werkplek/kamernummer, telefoonnummer, e-mailadres, nummer gouvernementspas, pasfoto, registratienummer PI MS.

  • 2 De registratie in het track en tracesysteem kan daarbij tevens ten hoogste de volgende aanvullende persoonsgegevens bevatten:

    • a)

      datum en tijdstip van het begin en het einde van de rit;

    • b)

      kenteken van de door of namens de verantwoordelijke ter beschikking gestelde dienstauto

    • c)

      adres van vertrek en het adres van aankomst;

    • d)

      gereden route op kaart en beschreven op straatnamen, gereden aantal kilometers en gereden snelheid (uitsluitend voor zakelijke ritten).

  • 3 De registratie middels het cameratoezichtsysteem kan ten hoogste beelden van personen en/of bewegende objecten bevatten die maximaal 48 uur oud zijn.

  • 4 De registratie kan slechts die andere dan de in de vorige leden bedoelde gegevens bevatten voorzover de opneming daarvan wordt vereist ingevolge de toepassing van enig wettelijk voorschrift.

Artikel 5: Beveiliging

  • 1 De verantwoordelijke ziet erop toe, dat passende technische en organisatorische maatregelen worden genomen om het verlies van gegevens of onrechtmatige verwerking tegen te gaan.

  • 2 De intern beheerder waarborgt dat het opnemen van de gegevens in de registraties, alsmede het wijzigen, op zodanige wijze geschiedt dat het vertrouwelijke karakter daarvan gegarandeerd is.

Artikel 6: Verwijdering en vernietiging persoonsgegevens

  • 1 Persoonsgegevens worden uit de registraties verwijderd, zodra hun aanwezigheid niet langer noodzakelijk is voor het doel van de registraties.

  • 2 Persoonsgegevens voortkomend uit het cameratoezichtsysteem blijven 48 uur bewaard en worden daarna automatisch overschreven.

  • 3 Tenminste eenmaal per jaar worden de gegevens van betrokkenen die langer dan één kalenderjaar uit dienst zijn uit de registraties verwijderd. Dit geldt eveneens voor de persoonsgegevens van Statenleden en Gedeputeerden die niet meer in functie zijn.

Artikel 7: Toegang tot de registratie

  • 1 De volgende functionarissen zijn bevoegd om kennis te nemen van persoonsgegevens in de registraties, inclusief de daarbij behorende programmatuur:

    • a)

      de interne beheerder, binnen het kader van de hem opgedragen werkzaamheden;

    • b)

      degene die in het kader van de informatieverzorging en het systeemonderhoud als systeembeheerder is aangesteld;

    • c)

      leden van de Commissie van Toezicht voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van onderhavig reglement;

    • d)

      directie en direct leidinggevenden voor zover de kennisname verband houdt met het functioneren van het betreffende systeem.

  • 2 De volgende functionarissen zijn bevoegd om kennis te nemen van persoonsgegevens in het kader van het toegangscontrolesysteem:

    • a)

      bodes en beveiligers in het kader van uitgifte van bezoekerspassen en tijdelijke passen aan medewerkers;

    • b)

      medewerkers servicedesk in het kader van aanmaak en uitgifte van passen.

  • 3 De volgende functionarissen zijn bevoegd om kennis te nemen van persoonsgegevens in het kader van het track en tracesysteem:

    • a)

      degene die belast is met de coördinatie van de dienstverlening bij calamiteiten;

    • b)

      degene die belast is met werkzaamheden verband houdend met de weginspectie;

    • c)

      degene die belast is met werkzaamheden verband houdend met het fleet-tracesysteem vanuit de afdeling Handhaving en Monitoring.

  • 4 De volgende functionarissen zijn bevoegd om kennis te nemen van persoonsgegevens in het kader van het cameratoezichtsysteem:

    • a)

      bodes en beveiligers in het kader van beveiliging doch uitsluitend rechtstreekse beelden;

    • b)

      coördinator Diensten of diens plaatsvervanger in het kader van het na calamiteiten terugkijken van beelden.

  • 5 Uitsluitend de interne beheerder en de systeembeheerder zijn bevoegd persoonsgegevens aan de registratie toe te voegen, te wijzigen en te verwijderen.

Artikel 8: Verstrekking van persoonsgegevens

  • 1 Binnen de organisatie kunnen door de algemeen directeur aan de volgende personen persoonsgegevens uit de registraties worden verstrekt, voor het daarbij vermelde doel en met inachtneming van de daarbij aangegeven beperkingen:

    • a)

      direct leidinggevenden, als de informatie tot hun verantwoordelijkheidsgebied behoort;

    • b)

      leden van de OR, mits de informatie niet persoonsgebonden is;

    • c)

      BHV-organisatie in geval van calamiteiten, uitsluitend en alleen om inzicht te krijgen in het aantal personen dat zich nog in het pand bevindt.

  • 2 Voorts kunnen gegevens door de verantwoordelijke of namens de verantwoordelijke door de algemeen directeur worden verstrekt aan overheids- en semi-overheidsorganen in het kader van de aan hen opgedragen uitvoering van wetten en regelingen. Voor zover het verstrekken van deze gegevens niet noodzakelijk is voor de goede vervulling van een publiekrechtelijke taak door het desbetreffende overheidsorgaan zal de betrokkene(n) eerst om schriftelijke toestemming worden gevraagd.

  • 3 Ook kunnen gegevens door de verantwoordelijke of namens de verantwoordelijke door de algemeen directeur worden verstrekt aan andere gegevensvragers dan de in de voorafgaande leden genoemde, echter uitsluitend na schriftelijke toestemming van de betrokkene(n).

  • 4 De verstrekkingen zoals bedoeld in de voorgaande leden worden gemeld bij de betrokkene(n) en worden vastgelegd in een daartoe bestemd register.

Artikel 9: Correctierecht

  • 1 De betrokkene heeft het recht om correctie te vragen van de van hem vastgelegde gegevens, als hij van oordeel is dat de opgenomen gegevens onjuist zijn of ten onrechte in de registraties zijn opgenomen, dan wel dat er gegevens ontbreken die wel in de registraties opgenomen hadden moeten zijn.

  • 2 De procedure van de uitoefening van het correctierecht is als volgt:

    • a)

      Het indienen van een verzoek tot correctie geschiedt schriftelijk bij de intern beheerder onder overlegging van de vereiste bewijsstukken.

    • b)

      De intern beheerder onderzoekt de juistheid van de gegevens en zorgt voor verdere behandeling van het verzoek.

    • c)

      Als de intern beheerder tot het oordeel komt dat het verzoek tot correctie terecht is, draagt hij er zorg voor dat de noodzakelijke correctie, voor zover technisch mogelijk, zo spoedig mogelijk wordt verricht, waarna hij de betrokkene omtrent de gecorrigeerde gegevens informeert.

    • d)

      Als de intern beheerder van mening is dat er geen aanleiding bestaat om de registraties te corrigeren, deelt hij dit de betrokkene binnen 4 weken mede.

    • e)

      Als er tussen de intern beheerder en verzoeker een blijvend verschil van mening is ontstaan over een correctieverzoek, staat voor beiden de mogelijkheid open om advies te vragen aan de Commissie van Toezicht. Mocht ook dit advies niet tot een oplossing leiden dan kunnen beiden binnen twee weken na ontvangst van het advies een bezwaarschrift indienen bij de verantwoordelijke.

Artikel 10: Commissie van Toezicht

  • 1 Voor de controle op naleving van dit reglement functioneert een Commissie van Toezicht.

  • 2 De in het eerste lid bedoelde commissie bestaat uit:

    • a)

      een lid van de OR van de organisatie, aangewezen door de OR;

    • b)

      een medewerker van bedrijfsvoering / personeel en organisatie (BVPO);

    • c)

      een medewerker van de organisatie, aangewezen door de directie.

  • 3 Om vermenging van functies te voorkomen, kunnen medewerkers van diensten en gebouwmanagement (FADG), bedrijfsvoering informatiemanagement (BVI) en ICT (FAIS) niet als commissielid worden benoemd.

  • 4 De zittingsduur van de benoemde leden van de commissie bedraagt drie jaar. Na deze periode treedt jaarlijks één lid volgens rooster af. Hij of zij kan opnieuw benoemd worden.

Artikel 11: Taken Commissie van Toezicht

De Commissie van Toezicht heeft de volgende taken:

  • a)

    toezicht houden op de juiste naleving van onderhavig reglement;

  • b)

    het fungeren als adviescollege in geval van geschillen tussen de intern beheerder en betrokkene;

  • c)

    het fungeren als intermediair tussen betrokkene en functioneel applicatiebeheerder op verzoek van de betrokkene;

  • d)

    het jaarlijks opstellen van een verslag met daarin de verrichte werkzaamheden en bevindingen. Het eerste verslag zal worden opgesteld in het laatste kwartaal van 2011.

Artikel 12: Wijziging Privacy reglement

  • 1 Dit reglement kan gewijzigd worden door de verantwoordelijke, na overleg met de Commissie van Toezicht en na instemming van de OR van de provincie Limburg.

  • 2 De intern beheerder treft, na overleg met de Commissie van Toezicht, voorzieningen voor zaken die niet in dit reglement geregeld zijn.

Artikel 13: Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na de datum van plaatsing in het Provinciaal Blad.

  • 2.

    Dit reglement wordt aangehaald als " Privacy reglement provincie Limburg 2011.

Voor de volledige regeling kunt u klikken op onderstaande link

Procedureregeling

 

Ondertekening

Gedeputeerde Staten voornoemd, L.J.P.M. Frissen, voorzitter mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris Uitgegeven, 7 april 2011 De secretaris, mr. A.C.J.M. de Kroon