Regeling vervallen per 26-11-2016

Verordening Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling

Geldend van 07-05-2004 t/m 25-11-2016

Intitulé

Verordening Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling

VERORDENING BESTUURSCOMMISSIE ONDERZOEK EN ONTWIKKELING

Reglement Provinciale Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling

Artikel 1 Taken

  • 1 De commissie verricht beleidsgericht onderzoek en advieswerk op sociaal-wetenschappelijke basis. Zij doet dat op basis van opdrachten van Gedeputeerde Staten, onder vaststelling van voorwaarden en richtlijnen.

  • 2 Binnen de besluiten van Gedeputeerde Staten van 29 juni 1993 kan de commissie opdrachten uitvoeren voor externe opdrachtgevers.

  • 3 De commissie kan voor de uitvoering van haar taak permanent een beroep doen op een formatie van beleidsontwikkelaars, als bedoeld in artikel 9.

  • 4 De commissie bewaakt de kwaliteit van het in lid 1 genoemde onderzoek en advieswerk, in het bijzonder voor wat betreft de objectiviteit van onderzoek en advies en de beleids- en maatschappelijke relevantie.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1 De commissie bestaat uit een oneven aantal van minimaal 3 en maximaal 5 leden, deskundig op het taakveld van de commissie, een lid van Gedeputeerde Staten en een externe voorzitter die bestuurlijk verantwoordelijk is voor de PBOO. De voorzitter bekleedt een onafhankelijke positie. Zowel de voorzitter als het lid van Gedeputeerde staten heeft geen stemrecht.

  • 2 Voor de voorzitter kan een plaatsvervanger aangewezen worden.

  • 3 Naast het in lid 1 genoemde lid van Gedeputeerde Staten nemen andere leden van Gedeputeerde Staten als auditor deel aan de vergadering, waarin rapportages die hun portefeuille regarderen, geagendeerd zijn.

  • 4 Wanneer het lid van Gedeputeerde Staten zoals bedoeld in lid 3 niet bij de vergadering aanwezig kan zijn, wordt hij/zij in de gelegenheid gesteld om vooraf aan de vergadering op het conceptrapport te reageren. Zijn/haar (schriftelijke) reactie wordt tegelijkertijd met het betreffende conceptrapport behandeld door de commissie.

  • 5 Naast de vaste leden van de commissie bestaat er een pool van inhoudsdeskundigen die, afhankelijk van de te bespreken rapportage worden uitgenodigd, deel te nemen aan de vergadering. Deze inhoudsdeskundigen hebben eveneens geen stemrecht.

  • 6 De leden van de commissie (en de plaatsvervanger) worden benoemd door Gedeputeerde Staten.

  • 7 Aan de commissie wordt door Gedeputeerde Staten een ambtelijk secretaris toegevoegd.

Artikel 3 Onverenigbaarheid betrekkingen

  • 1 Als lid van de commissie mogen niet worden benoemd ambtenaren, door of vanwege het provinciaal bestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt.

  • 2 Het lidmaatschap van de commissie is voorts niet verenigbaar met een bezoldigde betrekking bij een door de provincie Limburg gesubsidieerde instelling of organisatie.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1 De benoeming geschiedt telkens voor een tijdvak, gelijk aan de zittingsduur van Provinciale Staten.

  • 2 De zittingstijd van het lid, dat ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats is benoemd, eindigt op het tijdstip waarop de zittingsduur van het lid, in wiens plaats het werd benoemd, zou eindigen. Het lidmaatschap van de commissie eindigt door:

    • a.

      het aflopen van de zittingsperiode;

    • b.

      aftreden;

    • c.

      overlijden;

    • d.

      het aanvaarden van een in art. 3 bedoelde dienstbetrekking;

    • e.

      curatie;

    • f.

      faillissement en surseance van betaling;

    • g.

      onherroepelijke veroordeling tot een vrijheidsstraf.

WERKWIJZE

Artikel 5

  • 1 De voorzitter is belast met de leiding van de dagelijkse werkzaamheden van de commissie.

  • 2 De voorzitter is belast met de technische voorbereiding van al hetgeen in de commissie ter overweging en beslissing moet worden gebracht en met de uitvoering en (zo nodig) openbaarmaking van de besluiten van de commissie.

  • 3 De voorzitter wordt hierin bijgestaan door de secretaris, bedoeld in artikel 2 sub 5.

Artikel 6

  • 1 De commissie vergadert tenminste driemaal per jaar en verder zo dikwijls de voorzitter dit nodig acht of tenminste drie leden van de commissie hun verlangen daartoe schriftelijk aan de voorzitter kenbaar maken onder opgave van hetgeen zij behandeld wensen te zien. In dit laatste geval vindt de vergadering binnen drie weken plaats.

  • 2 De voorzitter bepaalt dag en uur van de vergadering. Hij draagt zorg, spoedeisende gevallen uitgezonderd, dat de leden tenminste een week voor de vergadering schriftelijk worden opgeroepen. De te behandelen zaken worden zoveel mogelijk in de oproeping vermeld.

  • 3 De stukken, betrekking hebbend op de te behandelen onderwerpen, worden zoveel mogelijk tegelijk met de oproeping voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 4 De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

Artikel 7

  • 1 Een vergadering vindt geen doorgang, indien niet tenminste drie leden, onder wie in ieder geval de voorzitter dan wel de plaatsvervangende voorzitter, aanwezig zijn.

  • 2 Indien een vergadering om de in het vorige lid vermelde reden op het daarvoor bepaalde tijdstip niet kan worden gehouden, zal de voorzitter binnen een week de leden voor een volgende vergadering oproepen, welke vergadering dan binnen drie weken daarna moet worden gehouden.

Artikel 8

  • 1 Alle besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen, Indien de stemmen staken wordt het betreffende agendapunt op dezelfde wijze opnieuw geagendeerd voor de volgende vergadering. Indien de stemmen opnieuw staken geeft de stem van het lid dat afwezig was bij de eerste bespreking de doorslag.

  • 2 In de vergadering, bedoeld in artikel 7 sub 2, kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden, doch alleen over onderwerpen, vermeld in de agenda van de oorspronkelijke vergadering, mits de voorzitter dan wel plaatsvervangend voorzitter aanwezig is.

Artikel 9 Beschikbare formatie

  • 1 De ondersteuning van de bestuurscommissie wordt verzorgd door een cluster van onderzoekers/beleidsmedewerkers.

  • 2 De omvang van het cluster is gerelateerd aan het in art. 10 lid 2 genoemde Werkplan.

  • 3 Het cluster maakt organisatorisch deel uit van de ambtelijke organisatie van de provincie Limburg.

  • 4 De Bestuurscommissie is verantwoordelijk voor inhoud en kwaliteit van de producten van het cluster.

  • 5 Organisatorisch en rechtspositioneel staat het cluster in de hiërarchische lijn van het organisatieonderdeel waarbij het door Gedeputeerde Staten is ingedeeld.

Artikel 10 Verantwoording

  • 1 Alle rapporten van de commissie worden openbaar, waarbij het moment van openbaarmaking bepaald wordt door de opdrachtgever.

  • 2 De commissie zendt jaarlijks voor 1 juli aan Gedeputeerde Staten een verantwoording van haar werkzaamheden over het afgelopen kalenderjaar. Tevens zendt zij ter goedkeuring aan Gedeputeerde Staten voor 1 januari een werkplan voor het komende jaar.

Artikel 11

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslissen Gedeputeerde Staten.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking in het provinciaal blad.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als 'Reglement Provinciale Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling'.

 

Ondertekening

Gedeputeerde staten voornoemd,  
mr. B.J.M. baron van Voorst tot Voorst, voorzitter
mw. mr. E.H.M. Brans, secretaris.
 
Uitgegeven, 6 mei 2004.  
De Secretaris,
mw. mr. E.H.M. Brans  
 
 

TOELICHTING OP DE WIJZIGINGEN

Titel: 'Verordening Provinciale Bestuurscommissie Onderzoek en Ontwikkeling'

De term “verordening” is gewijzigd in “reglement”.

Artikel 1 Taken

De leden 1, 2 en 4 zijn ongewijzigd. Bij lid 3 is de term “onderzoekers” verwijderd. De commissie kan voor de uitvoering van haar taak een beroep doen op een formatie van beleidsontwikkelaars.

Artikel 2 Samenstelling

Leden 2, 3, 4, 6 en 7 zijn ongewijzigd. Lid 1: De voorzitter is niet langer een lid van Gedeputeerde Staten. Om de onafhankelijkheid te waarborgen wordt een externe voorzitter benoemd door Gedeputeerde Staten. Om de bestuurlijke afstemming niet te verliezen neemt een vast lid van Gedeputeerde Staten plaats in de commissie als lid zonder formeel stemrecht. Lid 5 is toegevoegd. Naast een vaste kern van leden van de commissie wordt een flexibele pool van inhoudsdeskundigen gevormd. Afhankelijk van de te bespreken rapportage kan de betreffende inhoudsdeskundige uit deze pool worden uitgenodigd de vergadering bij te wonen. Deze inhoudsdeskundigen hebben geen formeel stemrecht.

Artikel 3 Onverenigbaarheid betrekkingen Ongewijzigd

Artikel 4 Zittingsduur Ongewijzigd

Artikel 5 Ongewijzigd

Artikel 6 Lid 4 is toegevoegd.

Artikel 7 Ongewijzigd

Artikel 8 Ongewijzigd

Artikel 9 Beschikbare formatie

Leden 2, 3, 4 en 5 zijn ongewijzigd. Bij lid 1 is de term “onderzoekers” verwijderd. De term “beleidsmedewerkers” is gewijzigd in “beleidsontwikkelaars”. De commissie kan voor de uitvoering van haar taak een beroep doen op een formatie van beleidsontwikkelaars.

Artikel 10 Verantwoording Ongewijzigd

Artikel 11

De term “regeling” is gewijzigd in “reglement”. Artikel 12 Slotbepalingen.

Zowel bij lid 1 als bij lid 2 is de term “verordening” gewijzigd in “reglement'.