Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR89217
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR89217/1
Regeling vervallen per 01-05-2012
Nadere subsidieregels elektrische scooters en brommers 2011-2012
Geldend van 01-05-2010 t/m 30-04-2012
Intitulé
Nadere subsidieregels elektrische scooters en brommers 2011-2012Nadere subsidieregels elektrische scooters en brommers 2011-2012
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- 1.
brommer of scooter:
- a.
motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet
meer dan 45 km/h, uitgerust met een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen
van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig;
- b.
snorfiets: motorrijtuig op twee wielen, die blijkens de gegevens in het kentekenregister of het voor
het voertuig afgegeven kentekenbewijs is geconstrueerd voor een maximumsnelheid, die niet
meer bedraagt dan 25 km per uur, uitgerust met een elektromotor met een nominaal continu
maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig
- a.
- 2.
elektrische brommer/scooter: brommer of scooter uitsluitend aangedreven met behulp van een
elektromotor en waarop een Europese type goedkeuring van toepassing is;
- 3.
detailhandelaar: bedrijf dat elektrische brommers/scooters aan particulieren verkoopt en beschikt
over een geldige RDW-erkenning Bedrijfsvoorraad;
- 4.
NSL-gemeenten: gemeenten, die een luchtkwaliteitsplan als bedoeld in artikel 5.9 van de Wet
milieubeheer moeten vaststellen, te weten de gemeenten Maastricht, Heerlen, Sittard-Geleen,
Roermond, Venlo en Weert.
Artikel 2 Doelstelling
Doelstelling van deze nadere subsidieregels is het stimuleren van het gebruik van elektrische scooters en brommers in het verkeer om zo een bijdrage te leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de zes NSL-gemeenten.
Artikel 3 Doelgroep
Particuliere ingezetenen van één van de gemeenten Maastricht, Heerlen, Sittard-Geleen, Roermond, Venlo en Weert kunnen in aanmerking komen voor een subsidie voor de aanschaf van één elektrische brommer of scooter.
Artikel 4 Aanvraag subsidie
- 1.
Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking
van het standaard formulier dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg:
www.limburg.nl/subsidies > actuele subsidieregelingen. De aanvraag dient te worden ondertekend
door de aanvrager of ingeval deze minderjarig is door diens wettelijke vertegenwoordiger en moet zijn
voorzien van bijlagen zoals aangegeven in het derde lid, van dit artikel en dient te worden verzonden
naar het op het formulier aangegeven adres.
- 2.
De subsidieaanvraag wordt ingediend in de periode van 1 mei 2011 tot 1 mei 2012.
- 3.
Bij de aanvraag is toegevoegd:
- a.
een kopie van de factuur en het betaalbewijs van de betreffende brommer/scooter, met de
specificaties (soort/merk elektrische brommer/scooter, prijs, kenteken e.d);
- b.
het RDW-erkenningnummer Bedrijfsvoorraad van de detailhandelaar waarbij de brommer/scooter
is gekocht;
- c.
een kopie van een geldig, niet ingevorderd rijbewijs van de aanvrager voor het besturen van een
elektrische brommer/scooter (minimaal AM).
- a.
Artikel 5 Subsidiecriteria
- 1.
Subsidie aan particulieren wordt uitsluitend vastgesteld indien de persoon tenminste 16 jaar oud is en
in het bezit is van een geldig rijbewijs voor het besturen van een elektrische brommer/scooter
(minimaal AM).
- 2.
De particulier dient woonachtig te zijn in één van de zes NSL-gemeenten.
- 3.
Een particulier komt slechts eenmaal in aanmerking voor subsidie voor de aanschaf van één nieuwe
elektrische brommer of scooter.
- 4.
De elektrische brommer of scooter is nieuw bij een detailhandelaar gekocht.
- 5.
Geen subsidie wordt vastgesteld, indien de elektrische brommer/scooter waarvoor subsidie wordt
aangevraagd, is gekocht vóór de inwerkingtreding van deze nadere subsidieregels.
Artikel 6 Subsidiebedrag
De subsidie voor de aanschaf van een elektrische scooter/brommer bedraagt 30% van de aankoopprijs met een maximum van € 700,00.
Artikel 7 Subsidieplafond en verdeling
- 1.
Het subsidieplafond voor deze nadere regels is vastgesteld op € 800.000,00.
- 2.
Subsidieaanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst.
- a.
De datum van de poststempel is bepalend.
- b.
Bij persoonlijk afgeleverde subsidieaanvragen is het ontvangststempel van de Provincie Limburg,
dan wel de datum van het verkregen bewijs van ontvangst, bepalend.
- c.
Bij onvolledig ingediende aanvragen geldt de datum waarop de aanvraag volledig is.
- d.
Aanvragen die ontvangen zijn na het verstrijken van de periode, genoemd in artikel 4, tweede lid
worden afgewezen.
- a.
- 3.
Indien er meerdere volledige aanvragen zijn van dezelfde datum en deze binnen het subsidieplafond
niet alle kunnen worden gehonoreerd vindt prioritering plaats door Gedeputeerde Staten.
- 4.
Aanvragen die worden ingediend nadat het subsidieplafond is bereikt worden door Gedeputeerde
Staten afgewezen.
Artikel 8 Verplichting subsidieontvanger
De subsidie wordt vastgesteld onder de voorwaarde dat de elektrische brommer/scooter na een periode van een jaar, te rekenen vanaf de in de koopovereenkomst vermelde dag van aankoop, nog steeds op naam staat van degene die subsidie heeft ontvangen.
Artikel 9 Meldingsplicht
De subsidieontvanger doet onverwijld schriftelijk melding aan Gedeputeerde Staten zodra bekend is dat niet aan de in artikel 8 opgenomen verplichting zal worden voldaan. De subsidie kan dan worden ingetrokken, dan wel alsnog lager worden vastgesteld. Dit betekent dat het reeds uitbetaalde bedrag (deels) kan worden teruggevorderd.
Artikel 10 Subsidievaststelling, Controle achteraf
- 1.
Subsidies in dit kader worden, zonder voorafgaande verleningsbeschikking, vastgesteld en direct
uitbetaald.
- 2.
Steekproefsgewijs wordt achteraf gecontroleerd of de brommer/scooter binnen de gestelde termijn
van één jaar nog steeds op naam staat van de subsidieontvanger.
- 3.
Indien bij de steekproef blijkt dat niet is voldaan aan de verplichting die is opgenomen in artikel 8 en
niet is voldaan aan de meldingsplicht van artikel 9 zal de subsidie worden ingetrokken. Dit betekent
dat het reeds uitbetaalde bedrag helemaal zal worden teruggevorderd.
Artikel 11 Subsidievaststelling van rechtswege
- 1.
Indien Gedeputeerde Staten niet binnen de in artikel 10 van de Algemene subsidieverordening
2004 gestelde termijn op een aanvraag hebben beslist, is de subsidie van rechtswege vastgesteld.
- 2.
In afwijking van het eerste lid bedraagt het bedrag van de van rechtswege vastgestelde subsidie nooit
meer dan het in artikel 6 van deze nadere subsidieregels genoemde per aanvrager vast te stellen
subsidiebedrag.
- 3.
Gedeputeerde Staten trekken de van rechtswege vastgestelde subsidie in, indien de subsidie wordt
aangemerkt als staatssteun ingevolge artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking
van de Europese Unie (VWEU) en deze onrechtmatig is vastgesteld.
- 4.
Subsidievaststelling als gevolg van het eerste lid wordt aangemerkt als een besluit in de zin van artikel
1:3 Algemene wet bestuursrecht.
- 5.
Paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing voor deze Nadere
Subsidieregels.
Artikel 12 Hardheidsclausule
- 1.
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslissen Gedeputeerde Staten.
- 2.
Indien toepassing van het bepaalde in deze regeling naar het oordeel van Gedeputeerde Staten tot
kennelijke onbillijkheden leidt kunnen Gedeputeerde Staten van enige bepaling afwijken.
Artikel 13 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
- 1.
Deze regeling treedt in werking op 1 mei 2011.
- 2.
Subsidies die zijn aangevraagd vóór inwerkingtreding van deze regeling vallen buiten het bereik van
deze regeling.
- 3.
Deze nadere subsidieregels gelden tot 1 mei 2012, met dien verstande dat zij van toepassing blijven
op aanvragen die voor die datum zijn ingediend.
- 4.
Deze regeling kan worden aangehaald als “Nadere subsidieregels elektrische scooters en brommers
2011-2012”.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl