Regeling vervallen per 01-01-2011

Verordening op de heffing en invordering van Leges 2010

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2010

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van Leges 2010

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, of omzetting van een geregistreerd

partnerschap in een huwelijk,

voor alle locaties in de gemeente Lingewaard, met inachtneming van het

bepaalde in 1.1.1.5 en 1.1.1.6, op:

1.1.1.1

maandag tot en met woensdag

€ 274,00

1.1.1.2

donderdag en vrijdag

€ 366,00

1.1.1.3

zaterdag

€ 602,00

1.1.1.4

zondag en de daarmee gelijkgestelde dagen

€ 710,00

voor de locatie “De Kapel” in Huissen, op:

1.1.1.5

dinsdag en donderdag om 9.00 uur

kosteloos

1.1.1.6

dinsdag en donderdag om 9.30 uur

€ 109,00

Verhogingen

1.1.2

De in 1.1.1.1 t/m 1.1.1.4 genoemde bedragen worden verhoogd bij een voltrekking huwelijk/registratie partnerschap:

1.1.2.1

in de binnentuin van de locatie Huissen, met

€ 108,00

1.1.2.2

op een tijdstip gelegen tussen 17.00 uur en 22.00 uur, met

€ 54,00

1.1.2.3

door een nog te benoemen en te beëdigen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, met

€ 404,00

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap, of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, hetzelfde als dat genoemd onder 1.1.1.1 t/m 1.1.1.4

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van een getuige:

1.1.4.1

per getuige

€ 54,20

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje

€ 32,85

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van:

1.1.6.1

nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,80

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.7.1

een afschrift (uittreksel) van een akte van de burgerlijke stand

€ 11,30*

1.1.7.2

een internationaal (meertalig) uittreksel van een akte van de burgerlijke stand

€ 11,30*

1.1.7.3

een uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden

€ 11,30

1.1.7.4

elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€ 20,40*

*) Wettelijk vastgesteld tarief

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,90*

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort (zakenpaspoort), een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1

€ 56,90*

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 56,90*

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,95*

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 20,50*

1.2.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 20,50*

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 8,95*

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 42,50*

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00*

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

€ 19,50*

1.2.5

Indien bij een aanvraag als hiervoor bedoeld onder 1.2.1.1 en 1.2.1.2 een verklaring van vermissing moet worden gemaakt van het reeds eerder afgegeven reisdocument, worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met

€ 21,00

*) Afgeleid van wettelijk vastgestelde maximumtarieven

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.3.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 35,00

1.3.1.2

tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 8,40

1.3.1.3

tot het afgeven van een Eigen verklaring

€ 22,90*

1.3.1.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,25*

*) Wettelijk vastgesteld maximumtarief

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van een afschrift (uittreksel) uit de basisadministratie

€ 6,00

1.4.2.2

tot het verstrekken van een uitvoerig afschrift (uittreksel) uit de basis-

administratie voor meer dan één persoon, voor de eerste persoon

€ 6,00

1.4.2.3

te vermeerderen voor elke volgende persoon met

€ 3,00

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.3.1

tot het verstrekken van een inlichting uit de basisadministratie

€ 9,35

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het vervaardigen van:

1.4.4.1

statistieken per elke volle 1.000 inwoners van het te selecteren bestand

€ 4,35

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 9,35

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.5.1

een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 4,00

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,23*

met een maximum per bericht van

€ 4,50*

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 22,50*

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,50*

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,50*

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 25,00

*) Gebonden aan wettelijk maximum

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de programmabegroting

€ 32,90

1.7.1.2

een afschrift van de productenraming

€ 32,90

1.7.1.3

een afschrift van de programmarekening

€ 32,90

1.7.1.4

een afschrift van de productenrekening

€ 32,90

1.7.1.5

een afschrift van de kadernota

€ 32,90

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken, behalve voor zover dit geschiedt aan de leden van de

raad, de leden van de Politieke Avond, maximaal 10 per fractie aangegeven achterbanleden en ten behoeve van de pers, van:

1.7.2.1.1

een afschrift van de besluitenlijst van een raadsvergadering of een Politieke Avond, per pagina

€ 0,25

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering of een Politieke Avond, per pagina

€ 0,25

1.7.2.1.3

de agenda voor de vergadering van de gemeenteraad en Politieke Avond, inclusief de daarbij behorende conceptraadsvoorstellen en concept-besluiten, uitgezonderd de stukken genoemd onder 2.1, per vergadering

€ 14,15

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

op de besluitenlijsten van de raadsvergaderingen of het verslag van de Politieke Avond

€ 10,00

1.7.2.2.2

op de agenda voor de vergadering van de gemeenteraad en de Politieke Avond, inclusief de daarbij behorende conceptraadsvoorstellen en conceptbesluiten, uitgezonderd de stukken genoemd onder 1.7.1, per vergadering

€ 164,35

1.7.2.2.3

op de notulen van de vergaderingen van burgemeester en wethouders

€ 80,80

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verstrekken van:

1.7.3.1

een afschrift van de bouwverordening met toelichting

€ 40,50

1.7.3.2

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 25,50

1.7.3.3

een afschrift van een belastingverordening of daarmee gelijkgestelde verordening

€ 11,90

1.7.3.4

een afschrift van het Reglement van Orde Lingewaard 2009, voor de werkzaamheden van de raad en de Politieke Avond

€ 7,00

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,25

1.8.1.1.2

in formaat A4, in kleur en per bladzijde

€ 0,70

1.8.1.1.3

in een ander formaat, per bladzijde

€ 0,40

1.8.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

1.8.2.1

een verzoek tot het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,60

1.8.2.2

een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel plaatselijke aanduiding, per inrichting

€ 3,45

1.8.2.3

een verzoek tot het verlenen van inzage van de perceelskaarten, per perceelskaart

€ 3,45

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van informatie namens het Kadaster met behulp van de gemeentelijke kadastrale balie:

1.8.3.1

per kadastrale inzage per geraadpleegd object, inclusief een uitdraai op A4-formaat

€ 5,60

1.8.3.2

per hypothecaire inzage per geraadplegd object, inclusief een uitdraai op A4-formaat

€ 5,60

1.8.3.3

per kadastrale kaart per object, uitgedraaid:

1.8.3.3.1

op A4-formaat

€ 5,60

1.8.3.3.2

middels een lichtdruk

€ 6,25

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 32,55

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 6,05

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 2,90

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor:

1.10.1.1

het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,60

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,25

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 3,95

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (n.v.t.)

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 64,15

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 64,15

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

€ 37,85

1.13.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 25,00

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (n.v.t.)

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 24,90

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 24,90

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 24,90

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één of meer speelautomaten

€ 22,50*

vermeerderd met € 34,00 per speelautomaat

1.16.1.2

voor een periode van één jaar tot maximaal vier jaren

€ 22,50*

vermeerderd met een bedrag van € 34,00 per speelautomaat per jaar

1.16.1.2

voor een periode van één jaar tot maximaal vier jaren

€ 22,50*

vermeerderd met een bedrag van € 34,00 per speelautomaat per jaar,

omgerekend naar het aantal jaren

1.16.1.3

voor een periode van vier jaar of meer (onbepaalde tijd)

€ 90,50*

vermeerderd met een bedrag van € 136,00voor elke speelautomaat.

*) Conform “Speelautomatenbesluit”

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.16.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 15,65

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.16.3.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€ 15,65

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

€ 9,35

1.17.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking

€ 9,35

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding:

1.18.1

in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 168,65

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ *

1.18.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ *

1.18.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 846,00

1.18.1.4

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 500,00

1.18.1.5

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

*) Conform “Richtlijn Tarieven (graaf)werkzaamheden telecom”

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van:

1.19.1

een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 31,00

1.19.2

een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor o.a. ontheffing parkeerschijfzone

€ 22,20

1.19.3

een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement

€ 39,40

1.19.4

een ontheffing als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer

€ 18,70

1.19.5

een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994, van het in artikel 10 van die wet gestelde verbod tot het houden van of deelnemen aan een wedstrijd met voertuigen op de weg

€ 22,70

1.19.6

een ontheffing op grond van artikel 22, lid 1 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (WVGS), voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over andere dan de aangewezen en aangeduide wegen of weggedeelten

€ 27,25

1.19.7

een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 70,20

1.19.8

een tweede en volgende gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in 1.19.7

gratis

Hoofdstuk 20 Diversen

Algemene Plaatselijke Verordening

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing op grond van de A.P.V. als bedoeld in artikel 2:10.A voor het plaatsen van voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg

€ 17,40

1.20.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het in gebruik nemen van de weg ten behoeve van een terras als bedoeld in artikel 2:28van de A.P.V., voor:

1.20.2.1.1

één dag

€ 18,70

1.20.2.1.2

meer dan één dag, doch ten hoogste één week

€ 42,65

1.20.2.1.3

meer dan één week, doch ten hoogste één maand

€ 74,75

1.20.2.1.4

meer dan één maand, doch ten hoogste zes maanden

€ 106,00

1.20.2.1.5

meer dan zes maanden, doch ten hoogste één jaar

€ 160,00

1.20.2.1.6

meer dan één jaar, doch ten hoogste vijf jaar

€ 250,00

1.20.2.2

tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:28van de A.P.V.

€ 108,55

1.20.2.3

tot het verkrijgen van een vergunning tot het na het algemeen sluitingsuur geopend hebben van horecabedrijven als bedoeld in artikel 2:29van de A.P.V., geldig voor:

1.20.2.3.1

één dag

€ 22,20

1.20.2.3.2

langer dan één dag, doch ten hoogste één week

€ 33,00

1.20.2.3.3

langer dan één week, doch ten hoogste één maand

€ 55,50

1.20.2.3.4

langer dan één maand

€ 276,00

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verkrijgen van een vergunning voor opslag en verkoop van vuurwerk als bedoeld in de artikelen 2:71, 2:72 en 2:73 van de A.P.V.

€ 55,50

1.20.3.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4:6 (geluidhinder) van de A.P.V.

€ 19,95

1.20.3.2

tot het verlenen of weigeren van een kapvergunning als bedoeld in artikel 4:11(kapverbod) van de A.P.V.

€ 17.40

1.20.3.3

tot het verkrijgen van een vergunning voor het uiten van handelsreclame als bedoeld in artikel 4:15 van de A.P.V.

€ 98,70

vermeerderd met de kosten van de Welstandscommissie conform Bijlage A, lid 5, behorende bij deze verordening.

Ventvergunning

1.20.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:14van de A.P.V. (ventvergunning), geldig voor:

1.20.4.1

één dag

€ 18,70

1.20.4.2

langer dan één dag, doch ten hoogste één week

€ 42,65

1.20.4.3

langer dan één week, doch ten hoogste één maand

€ 74,75

1.20.4.4

langer dan één maand, doch ten hoogste zes maanden

€ 106,00

1.20.4.5

langer dan zes maanden, doch ten hoogste één jaar

€ 160,00

1.20.4.6

meer dan één jaar, doch ten hoogste vijf jaar

€ 250,00

1.20.4.7.1

Bij weigering van de gevraagde vergunning is een bedrag verschuldigd van

€ 18,70

Standplaatsenvergunning

1.20.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:18van de A.P.V. (standplaats, uitstalling op de weg), per standplaats c.q. uitstalling en geldig voor:

1.20.5.1

één dag

€ 18,70

1.20.5.2

langer dan één dag, doch ten hoogste één week

€ 42,65

1.20.5.3

langer dan één week, doch ten hoogste één maand

€ 74,75

1.20.5.4

langer dan één maand, doch ten hoogste zes maanden

€ 106,00

1.20.5.5

langer dan zes maanden, doch ten hoogste één jaar

€ 160,00

1.20.5.6

meer dan één jaar, doch ten hoogste vijf jaar

€ 250,00

1.20.5.7.1

Bij weigering van de gevraagde vergunning is een bedrag verschuldigd van

€ 18,70

1.20.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.6.1

tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling, een verklaring van geen bezwaar of een andere beschikking ingevolge de A.P.V. voor zover daarvoor niet elders in deze verordening een tarief is opgenomen, waaronder mede wordt verstaan een standplaatsvergunning specifiek geldig voor de dag van doorkomst door de gemeente Lingewaard tijdens de Nijmeegse vierdaagse

€ 17,40

1.20.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.7.1

voor de afgifte van een plattegrond van de gemeente

€ 3,45

1.20.7.2

tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling, een verklaring van geen bezwaar of een andere beschikking, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel een tarief is opgenomen

€ 18,65

1.20.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.8.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 3,60

1.20.8.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

1.20.8.2.1

per pagina op papier van A4-formaat, in zwart-wit

€ 0,25

1.20.8.2.2

per pagina op papier van A4-formaat, in kleur

€ 0,45

1.20.8.2.3

per pagina op papier van A3-formaat, in kleur

€ 0,70

1.20.8.2.4

per pagina op papier van een ander formaat

€ 0,40

1.20.8.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.8.1 en 1.20.8.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 9,60

1.20.8.3.1

te vermeerderen voor elke dm² waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 10 dm² te boven gaat, met

€ 0,40

1.20.8.4

een beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 9,60

1.20.8.5

stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 3,60

1.20.8.6

een faxbericht

€ 3,50

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.1.2.1

Als richtlijn voor de vaststelling van de bouwkosten op basis waarvan de bouwleges worden berekend wordt de “Richtlijn bouwkosten Lingewaard 2010” gehanteerd, welke als bijlage B bij deze verordening is opgenomen.

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

25%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project:

de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 1,66% van de bouwkosten met een minimum van:

€ 131,00

2.3.1.1.1

In afwijking van het bepaalde in 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de bouw van een tuinderskas of -warenhuis: 1,4% van de bouwkosten.

2.3.1.1.2

Indien het bouwplan uit een oogpunt van welstand door een niet-gemeentelijk orgaan wordt beoordeeld, wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 en 2.3.1.1.1 berekende bedrag verhoogd met de door dat orgaan voor deze beoordeling aan de gemeente in rekening te brengen kosten, conform de voor dat orgaan geldende tariefsregeling, welke als bijlage A bij deze tarieventabel is gevoegd.

2.3.1.1.3

Achteraf ingediende aanvraag.

Onverminderd het bepaalde in artikel 2.3.1.1. en 2.3.1.1.1 wordt het verschuldigde bedrag, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, verhoogd met 20%, met een minimum van € 100,00 en een maximum van

€ 1.000,00.

Extra welstandstoezicht

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.3.1.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is, het bedrag dat door het orgaan als bedoeld in 2.3.1.1.2 conform de daar genoemde tariefsregeling bij de gemeente in rekening wordt gebracht.

Beoordeling bodemrapport

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.3.1.1.1 bedraagt het tarief:

indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld, afhankelijk van de oppervlakte van het betrokken perceel:

2.3.1.3.1

bij een oppervlakte van minder dan 1.000 m²

€ 333,00

bij een oppervlakte van 1.000 m² tot 5.000 m²

€ 666,00

bij een oppervlakte van 5.000 m² tot 10.000 m²

€1.000,00

bij een oppervlakte van 10.000 m² en groter

€1.337,00

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.3.1.1.1 bedraagt het tarief:

indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, afhankelijk van de oppervlakte van het betrokken perceel:

2.3.1.4.1

bij een oppervlakte van minder dan 1.000 m²

€ 333,00

bij een oppervlakte van 1.000 m² tot 5.000 m²

€ 666,00

bij een oppervlakte van 5.000 m² tot 10.000 m²

€1.000,00

bij een oppervlakte van 10.000 m² en groter

€1.337,00

2.3.1.5

Indien de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5740, naar het historisch gebruik en naar de bodemgesteldheid betreft

€ 83,80

2.3.1.6

Voor het in behandeling nemen van een verzoek om bodeminformatie uit het bodeminformatiesysteem (G-BIS) bedraagt het tarief

€ 32,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 257,50

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 10% van de bouwkosten met een maximum van

€ 686,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 10% van de bouwkosten met een maximum van

€ 686,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

€ 686,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 686,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

€ 686,00

2.3.3.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 686,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

€ 686,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

€ 686,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 686,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 686,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 686,00

2.3.4.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 686,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken van bouwwerken in relatie tot brandveiligheid (gebruiksvergunning)

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo:

2.3.5.2

bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben of houden van bouwwerken als bedoeld in:

2.3.5.2.1

artikel 2.11.1, lid 1, sub a en b, van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken

€ 264,00

verhoogd met, voor een bouwwerk met een bruto vloeroppervlakte (vlgs NEN 2580),

van 0 t/m 100 m² € 264,00;

van 101 t/m 500 m² € 130,00 plus € 1,30 per m²;

van 501 t/m 1.000 m² € 350,00 plus € 0,88 per m²;

van 1.001 t/m 2.000 m² € 573,00 plus € 0,65 per m²;

van 2.001 t/m 4.000 m² € 1.196,00 plus € 0,35 per m²;

van 4.001 t/m 6.000 m² € 2.049,00 plus € 0,14 per m²;

van meer dan 6.000 m² € 2.741,00 plus € 0,03 per m².

2.3.5.3

Indien een aanvraag om vergunning als bedoeld in 2.3.5.1 wordt geweigerd, dan wel tijdens de behandeling door de aanvrager wordt ingetrokken, worden de volgens dat onderdeel berekende leges met 50% verminderd.

2.3.6

Beoordeling geluidsonderzoek

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.8.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift een akoestisch onderzoek wordt beoordeeld

€ 333,00

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief bij een gebouw of bouwwerk:

2.3.7.1.1

met een inhoud tot 50 m³ of een hoeveelheid sloopafval tot 15 m³

€ 93,90

2.3.7.1.2

met een inhoud van 50 m³ tot 750 m³ of een hoeveelheid sloopafval van 15 m³ tot 100 m³

€ 257,50

2.3.7.1.3

met een inhoud van 750 m³ en meer of een hoeveelheid sloopafval van

100 m³ en meer

€ 676,00

als er sprake is van een paraplu sloopvergunning

€ 257,50

2.3.8

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond artikel van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2:12, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 17,40

2.3.9

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 17,40

2.3.10

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.10.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 250,00

2.3.11

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.11.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase, het bedrag dat voortvloeit uit de toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.

2.3.11.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase, het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.12

2.3.12.1

Advies

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 50,00

2.3.13

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.13.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.13.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven

€ 250,00

2.3.13.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven

€ 100,00

2.3.14

Externe advieskosten

2.3.14.1

De in dit hoofdstuk genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag aan externe advieskosten zoals die voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager zijn medegedeeld. Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop op de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

2.3.14.2

Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de opgave geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning zoals bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten

2%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten

3%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten

5%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente,

bstaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt:

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

75%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

indien de aanvraag op een later tijdstip dan in 2.5.1.1 genoemd na het in behandeling nemen ervan, vòòr het verlenen van de vergunning wordt ingetrokken

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.1.3

Indien de aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning in overleg met betrokkene en op voorstel van de gemeente (deels) wordt ingetrokken, zijn (voor dat onderdeel) geen leges verschuldigd.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

n.v.t.

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

€ 50,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€6.260,00

2.8.2

Indien het concept-bestemmingsplan door aanvrager compleet (dat wil zeggen geschikt voor tervisielegging) aan de gemeente wordt aangeleverd is 50% van het onder 2.8.1 genoemde bedrag verschuldigd.

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€3.650,00

2.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag/verzoek om planologische medewerking (een voor bezwaar vatbaar besluit)

€ 325,00

2.8.4.1

Indien de aanvraag/het verzoek om planologische medewerking leidt tot een procedure tot wijziging van het bestemmingsplan (artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening), dan worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

2.8.5

Functiewijziging buitengebied

2.8.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een functiewijziging in het buitengebied als bedoeld in de regeling “Toepassing regionaal beleid voor functiewijziging in het buitengebied”

€2.000,00

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 59,50

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

€ 25,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 159,50

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 16,15

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 16,15

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening (A.P.V.), waarbij:

3.2.1.1

500 of minder bezoekers worden verwacht

€ 22,20

3.2.1.2

meer dan 500 bezoekers worden verwacht

€ 111,00

3.2.1.3

Bij weigering van een gevraagde vergunning is een bedrag verschuldigd van 50% van de in 3.2.1.1 en 3.2.1.2. genoemde bedragen.

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (A.P.V.), anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 563,00

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer, als bedoeld in artikel 3:15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening (A.P.V.):

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 250,00

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in:

3.6.1

artikel 2.1.1, lid 1, sub a t/m f, van de Brandbeveiligingsverordening

€ 264,00

verhoogd met, voor een inrichting met een bruto vloeroppervlakte (vlgs NEN 2580),

van 0 t/m 100 m² € 264,00;

van 101 t/m 500 m² € 130,00 plus € 1,30 per m²;

van 501 t/m 1.000 m² € 350,00 plus € 0,88 per m²;

van 1.001 t/m 2.000 m² € 573,00 plus € 0,65 per m²;

van 2.001 t/m 4.000 m² € 1.196,00 plus € 0,35 per m²;

van 4.001 t/m 6.000 m² € 2.049,00 plus € 0,14 per m²;

van meer dan 6.000 m² € 2.741,00 plus € 0,03 per m².

3.6.2

een aanvraag ingevolge de voorwaarde in de gebruiksvergunning van degene op wiens naam de vergunning is gesteld of op aanvraag van zijn rechtverkrijgende, om overschrijving op naam van een ander dan degene op wiens naam de vergunning is gesteld, voor zover er geen wijzigingen zijn opgetreden in het gebruik van de inrichting of de inrichting zelf niet gewijzigd is, voor een inrichting als bedoeld in:

artikel 2.1.1., lid 1, subs a t/m f, van de Brandbeveiligingsverordening

met een bruto vloeroppervlakte (volgens NEN 2580)

van 0 t/m 100 m² € 130,00;

van 101 t/m 500 m² € 65,00 plus € 0,65 per m²;

van 501 t/m 1.000 m² € 220,00 plus € 0,35 per m²;

van 1.001 t/m 2.000 m² € 386,00 plus € 0,18 per m²;

van 2.001 t/m 4.000 m² € 571,00 plus € 0,09 per m²;

van meer dan 4.000 m² € 757,00 plus € 0,05 per m².

3.6.3

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening, voor het in gebruik hebben of houden van een inrichting gedurende een termijn van minder dan 30 dagen, voor een inrichting met een bruto vloeroppervlakte (volgens NEN 2580),

van 0 t/m 150 m² € 54,50;

van 151 t/m 300 m² € 111,00;

van 301 t/m 500 m² € 145,00;

van meer dan 500 m² € 145,00, plus € 0,16 per m² boven de 500 m².

3.6.4

Indien een aanvraag om vergunning als bedoeld in 3.6.1 tot en met 3.6.3 wordt geweigerd, of tijdens de behandeling door de aanvrager wordt ingetrokken, worden de volgens dat onderdeel berekende leges met 50% verminderd.

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 25,00

Behorende bij raadsbesluit van 17 december 2009

tot vaststelling van de “Legesverordening 2010”.

Mij bekend, de griffier van de gemeente Lingewaard,

Th.G.L. Greep

Bijlage A, behorende bij de "Legesverordening 2010".

Tariefregeling Gelders Genootschap per 1 januari 2010.

A. Advisering bouw- en verbouwplannen welstand en monumenten en inrichting van

de openbare ruimte

Tarief op basis van een promillage van de bouwsom:

  • 1.

    1,9‰ met een minimum van € 43,00, ingeval van geraamde bouwkosten

    van € 1,00 t/m € 500.000,

    vermeerderd met

    0,6‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 500.001 t/m € 2.500.000;

    0,25‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 2.500.001 t/m € 5.000.000;

    0,11‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.001 en meer.

  • 2.

    indien het woningbouw betreft wordt per aanvraag bezien en in rekening gebracht hoeveel woningen er per type per locatie worden uitgevoerd;

de volgende regeling is daarbij van toepassing

* complexen van 1 t/m 5 gelijke woningen: tarief volgens 1

* complexen van 6 t/m 10 gelijke woningen: tarief over de bouwsom van 5 woningen

* complexen van 11 t/m 20 gelijke woningen: tarief over de bouwsom van 6 woningen

* complexen van 21 t/m 30 gelijke woningen: tarief over de bouwsom van 8 woningen

* complexen van 31 t/m 40 gelijke woningen: tarief over de bouwsom van 10 woningen

* complexen van 41 t/m 50 gelijke woningen: tarief over de bouwsom van 12 woningen

* complexen van 51 t/m 60 gelijke woningen: tarief over de bouwsom van 14 woningen

en zo volgens.

* Etage- en galerijwoningen e.d. worden als één bouwblok beschouwd.

Het tarief wordt dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok.

  • 3.

    integrale advisering

    welstand + 1 extra discipline 1,8 x regulier tarief

    welstand + meerdere extra disciplines 2,2 x regulier tarief

  • 4.

    illegale bouwwerken 1,5 x regulier tarief

  • 5.

    reclameobjecten € 43,00

  • 6.

    formele behandeling en verslaglegging adviezen vooroverleg

(bedrag wordt verrekend bij de definitieve aanvraag € 100,00

B. Overige adviezen

afhankelijk van de soort advisering per uur € 87,00 of € 107,00

C. Strippenkaart

Kosten rode kaart (laag tarief) 40 uur ad € 75,00 = € 3.000,00

Kosten blauwe kaart (hoog tarief) 40 uur ad € 92,00 = € 3.680,00

Alle bedragen worden naar boven afgerond op hele Euro’s en zijn excl. BTW.

Behorende bij raadsbesluit van 17 december 2009

tot vaststelling van de “Legesverordening 2010".

mij bekend,

de griffier,

Th.G.L. Greep

Bijlage B, behorende bij de "Legesverordening 2010".

Richtlijn Bouwkosten Lingewaard 2010

I - Woningbouw

II - Uitbreidingen aan woonruimten

III - Bijgebouwen

IV - Utiliteitsgebouwen

V - Agrarische bouwwerken

I - Woningbouw

  • 1

    sociale huurwoningen € 230,00 per m³

  • 2

    in rij geschakelde woningen € 245,00 per m³

  • 3

    twee onder één kap woningen € 275,00 per m³

  • 4

    vrijstaande woning (ladenplan + projecten) € 305,00 per m³

  • 5

    vrijstaande woning (individueel ontwerp) € 340,00 per m³

  • 6

    appartementencomplex en portiekwoningen € 325,00 per m³

  • 7

    galerijflat € 295,00 per m³

  • 8

    woontoren (vanaf 4 bouwlagen) € 315,00 per m³

  • 9

    recreatiewoningen € 340,00 per m³

II - Uitbreidingen aan woonruimten

  • 1

    tot 25 m³ (aanbouw, opbouw, praktijkruimte) € 550,00 per m³

  • 2

    tot 70 m³ (aanbouw, opbouw, praktijkruimte) € 450,00 per m³

  • 3

    groter dan 70 m³ (aanbouw, opbouw, praktijkruimte) € 350,00 per m³

  • 4

    verandering woonruimte (inpandig) € 135,00 per m³

  • 5

    garage/berging (halfsteens) € 295,00 per m³

  • 6

    garage/berging (spouw) € 345,00 per m³

  • 7

    kelder € 270,00 per m³

  • 8

    dakkapel tot 3 m³ € 1.200,00 per m³

  • 9

    dakkapel > 3 m³ € 800,00 per m³

III - Bijgebouwen

  • 1

    vrijstaande garage/berging (halfsteens) € 320,00 per m³

  • 2

    geschakelde garage/berging (halfsteens) € 220,00 per m³

  • 3

    vrijstaande garage/berging (spouw) € 360,00 per m³

  • 4

    geschakelde garage/berging (spouw) € 260,00 per m³

  • 5

    carport (overkapping) € 160,00 per m²

  • 6

    tuinhuisje € 190,00 per m²

IV - Utiliteitsgebouwen

kantoren

  • 1

    kantoorgebouw (1 bouwlaag) € 380,00 per m³

  • 2

    kantoorgebouw (meer dan 1 bouwlaag) € 310,00 per m³

bijeenkomst/recreatie

  • 2

    kerkgebouw € 280,00 per m³

  • 3

    museum € 375,00 per m³

  • 4

    bioscoop/schouwburg € 305,00 per m³

  • 5

    buurthuis € 335,00 per m³

winkels

  • 6

    supermarkt € 120,00 per m³

  • 7

    winkelcentrum € 195,00 per m³

  • 8

    winkelblok met bovenwoningen (bovenwoningen apart) € 285,00 per m³

  • 9

    meubelhal / bouwmarkt € 90,00 per m³

  • 10

    showroom € 150,00 per m³

  • 11

    winkels overig € 310,00 per m³

bedrijven

  • 12

    opslagloods/distributiecentrum (systeembouw/metselwerk) € 65,00 per m³

  • 13

    opslagloods/distributiecentrum (plaatstaal damwandprofiel) € 40,00 per m³

  • 14

    opslagverzamelgebouw (self-storage) € 195,00 per m³

  • 15

    romneyloods € 40,00 per m³

  • 16

    bedrijfshal < 750 m³ € 130,00 per m³

  • 17

    bedrijfshal 750 m³ - 1500 m³ € 120,00 per m³

  • 18

    bedrijfshal > 1500 m³ € 110,00 per m³

sport

  • 19

    gymzaal € 196,00 per m³

  • 20

    kleed- en kantineruimte € 300,00 per m³

  • 21

    tennishal € 98,00 per m³

  • 22

    zwembad € 265,00 per m³

  • 23

    sportcentrum € 240,00 per m³

onderwijs

  • 24

    school € 280,00 per m³

  • 25

    kinderdagverblijf € 320,00 per m³

  • 26

    noodschool / semi-permanente units € 195,00 per m³

gezondheidszorg

  • 27

    ziekenhuis € 560,00 per m³

  • 28

    woonzorgcentrum € 350,00 per m³

  • 29

    begeleid wonen € 380,00 per m³

  • 30

    apothekers- / huisartsenpost € 395,00 per m³

hotel

  • 31

    motel € 340,00 per m³

  • 32

    hotel € 395,00 per m³

parkeren

  • 33

    bovengronds € 145,00 per m³

  • 34

    ondergronds € 260,00 per m³

  • 35

    op dak € 145,00 per m²

V - Agrarische bouwwerken

kassen

  • 36

    enkel glas € 31,00 per m²

  • 37

    verwarmt (isolerend glas) € 60,00 per m²

  • 38

    folietunnel € 19,00 per m²

rundveestallen

  • 39

    stal voor vleeskalveren € 325,00 per m²

  • 40

    ligboxenstal / potstal € 285,00 per m²

  • 41

    gedeelte in stal t.b.v. melkinrichting, installatie en tank € 620,00 per m²

kippenstallen

  • 42

    vleeskuikens € 165,00 per m²

  • 43

    legkippen € 185,00 per m²

  • 44

    legbatterijen (als extra kosten bovenop € 185,00 per m²) € 90,00 per m²

varkensstallen

  • 45

    fokzeugen en biggen € 370,00 per m²

  • 46

    vleesvarkens € 340,00 per m²

  • 47

    fokzeugen (groepshuisvesting) € 290,00 per m²

mestopslag

  • 48

    mestkelder onder stal € 105,00 per m²

  • 49

    mestsilo € 160,00 per m²

overige agrarische bebouwing

  • 50

    werktuigenberging / veldschuur (3 zijden gesloten, damwand) € 30,00 per m³

  • 51

    werktuigenberging / veldschuur (3 zijden gesloten, metselw.) € 40,00 per m³

  • 52

    werktuigenberging / veldschuur (4 zijden gesloten, damwand) € 35,00 per m³

  • 53

    werktuigenberging / veldschuur (4 zijden gesloten, metselw.) € 50,00 per m³

  • 54

    paardenmanege / paardrijhal € 180,00 per m²

  • 55

    sleufsilo (alleen vloer) € 30,00 per m²

  • 56

    sleufsilo (vloer + wanden) € 65,00 per m²

  • 57

    agrarische opslagloods (voor gewassen, sandwichpanelen) € 60,00 per m³

  • 58

    nertsenhuisvesting € 155,00 per m³

De bedragen hebben betrekking op standaard bouwwerken. Een complexe, constructief ingewikkelde bouwwijze levert een afwijkende prijs op.

Ieder gebouw wordt op basis van het oordeel van de gemeente ingedeeld in een of meerdere van de bovenvermelde categorieën.

De bedragen zijn exclusief BTW (19%).

Bronnen:

  • 59

    kengetallen BouwkostenKompas 2009 van Calcsoft BV

  • 60

    richtlijn bouwkosten diverse gemeenten

  • 61

    richtlijn bouwkosten 2006

Behorende bij raadsbesluit van 17 december 2009

tot vaststelling van de “Legesverordening 2010".

mij bekend,

de griffier,

Th.G.L. Greep

Bijlage C Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges

(van kracht tot moment van inwerkingtreding Wet algemene bepalingen omgevingsrecht)

5.1 Begripsbepaling bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom als bedoeld in

paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering

van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting,

of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting,

als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk

is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in

dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch

verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk

waarop de aanvraag betrekking heeft.

  • 5.

    2 Bouwvergunningen

  • 5.2.1.

    Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling

van een schetsplan:

25% van de bouwkosten zoals die bij een daadwerkelijke aanvraag, zoals omschreven in de volgende onderdelen, zouden worden vastgesteld.

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis

van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de

daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

5.2.2 Aanvraag lichte bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder p van de

Woningwet, 1,66% van de bouwkosten met een minimum van € 131,00

5.2.3 Aanvraag reguliere bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een regulierebouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel o van

de Woningwet, 1,66% van de bouwkosten met een minimum van € 275,00

5.2.4 Aanvraag bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een bouwvergunning eerstefase als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de

Woningwet, 1,10% van de bouwkosten met een minimum van € 165,00

5.2.5 Aanvraag bouwvergunning tweede fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een bouwvergunning tweede fase als bedoeld in artikel 56a, derde lid van de

Woningwet, 0,85% van de bouwkosten met een minimum van € 165,00

5.2.6 Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase als bedoeld in artikel 56a, achtste lid

van de Woningwet,

een bedrag naar het tarief berekend, op de wijze als in 5.2.4 bepaald, en verminderd

met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien

verstande dat in elk geval is verschuldigd € 164,00 en dat geen restitutie van de voor

de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt.

5.2.7 Aanvraag bouwvergunning tuinderskas of -warenhuis

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een bouwvergunning voor de bouw van een tuinderskas of –warenhuis, 1,4% van

de bouwkosten.

5.3 Verhogingen

5.3.1 Algemeen

Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een

extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning van

de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 5.2

verhoogd, dan wel worden apart leges geheven.

Het gaat om de volgende extra toetsingen:

  • 5

    toetsing welstand (onderdeel 5.3.2);

  • 6

    beoordeling bodemrapport (onderdeel 5.3.3)

5.3.2 Toetsing welstand

Indien het bouwplan uit een oogpunt van welstand door een niet-gemeentelijk orgaan

wordt beoordeeld, wordt het overeenkomstig 5.2 berekende bedrag verhoogd met de

door dat orgaan voor deze beoordeling aan de gemeente in rekening te brengen

kosten, conform de voor dat orgaan geldende tariefsregeling, welke als bijlage A bij

deze tarieventabel is gevoegd.

5.3.3 Beoordeling bodemrapport

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt verhoogd,

indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan

worden afgehandeld wanneer: een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld,

5.3.3.1 met een oppervlakte van minder dan 1.000 m² € 333,00

5.3.3.2 met een oppervlakte van 1.000 m² tot 5.000 m² € 666,00

5.3.3.3 met een oppervlakte van 5.000 m² tot 10.000 m² € 1.000,00

5.3.3.4 met een oppervlakte van 10.000 m² en meer € 1.337,00

5.3.3 een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld,

5.3.3.5 met een oppervlakte van minder dan 1.000 m² € 333,00

5.3.3.6 met een oppervlakte van 1.000 m² tot 5.000 m² € 666,00

5.3.3.7 met een oppervlakte van 5.000 m² tot 10.000 m² € 1.000,00

5.3.3.8 met een oppervlakte van 10.000 m² en meer € 1.337,00

5.3.3.9 Indien de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5740,

naar het historisch gebruik en naar de bodemgesteldheid betreft € 83,80

5.3.3.10 Voor het in behandeling nemen van een verzoek om bodeminformatie uit het bodem-

informatiesysteem (G-BIS) bedraagt het tarief € 32,00

5.3.4 Geluidsonderzoek

Het tarief bedraagt ter zake van het beoordelen van akoestische onderzoeken in het

kader van het aanvragen van een bouwvergunning en een bestemmingsplanwijziging

of projectbesluit ingevolge de Wet Ruimtelijke Ordening € 333,00

5.3.5 Externe advieskosten

De in hoofdstuk 5 genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag aan externe

advieskosten zoals die voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag

aan de aanvrager zijn meegedeeld.

Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de

opgave geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

5.3.6 Planverzoeken

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot een

verzoek om planologische medewerking (een voor bezwaar vatbaar besluit) € 328,00

Indien het verzoek om planologische medewerking leidt tot een procedure

bestemmingsplanwijziging of tot een projectbesluit, dan worden de daarvoor geheven

leges met deze leges verrekend.

5.3.7 Projectbesluit (bouwplan)

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag

betrekking heeft op een bouwplan ten aanzien waarvan artikel 3.10 of 3.40 van de

Wet ruimtelijke ordening (projectbesluit) wordt toegepast, verhoogd met € 9.681,00

5.3.7.1 Indien de ruimtelijke onderbouwing van het project door aanvrager compleet aan de

gemeente wordt aangeleverd is 50% van dit bedrag verschuldigd.

5.3.7.a Projectbesluit (zonder bouwplan)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een projectbesluit als bedoeld in 5.3.7 van deze verordening waarbij geen sprake

is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist € 9.468,00

5.3.7.a.1Indien de ruimtelijke onderbouwing van het project door aanvrager compleet aan de

gemeente wordt aangeleverd is 50% van dit bedrag verschuldigd.

5.3.8Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan (met bouwplan)

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag

betrekking heeft op een bouwplan ten aanzien waarvan:

5.3.8.1 artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet Ruimtelijke Ordening wordt toegepast,

verhoogd met € 3.650,00

5.3.8.2 artikel 3.6, eerste lid, onder c of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt

toegepast, verhoogd met 10% van de bouwkosten, met een maximum van € 686,00

5.3.8.3 artikel 3.22 van de Wet Ruimtelijke Ordening wordt toegepast, verhoogd met € 686,00

5.3.8.4 artikel 3.23 van de Wet Ruimtelijke Ordening wordt toegepast, verhoogd met € 10% van

de bouwkosten, met een maximum van € 686,00

5.3.8.5 artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd

met € 686,00

5.3.8.6 De leges onder 5.3.8.2 en 5.3.8.4 zijn niet verschuldigd als het bouwplan bij recht (dat

wil zeggen zonder ontheffing als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder c van de Wet

Ruimtelijke Ordening) is/wordt toegestaan in een in procedure gebracht

ontwerp-bestemmingsplan.

5.3.8.aWijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan (zonder bouwplan)

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een ontheffing dan wel wijziging van het geldende bestemmingsplan

zoals bedoeld in de betreffende artikelen van de Wet Ruimtelijke Ordening, waarbij geen

sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in 5.2 is vereist,

bij toepassing van:

5.3.8.7 artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet Ruimtelijke Ordening € 3.650,00

5.3.8.8 artikel 3.6, eerste lid, onder c of 3.38, vierde lid, van de Wet Ruimtelijke

Ordening € 686,00

5.3.8.9 artikel 3.22 van de Wet Ruimtelijke Ordening € 686,00

5.3.8.10 artikel 3.23 van de Wet Ruimtelijke Ordening € 686,00

5.3.8.11De leges onder 5.3.8.8 en 5.3.8.10 zijn niet verschuldigd als het voorgestane gebruik

bij recht (dat wil zeggen zonder ontheffing als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder c van de

Wet Ruimtelijke Ordening) is/wordt toegestaan in een in procedure gebracht

ontwerp-bestemmingsplan.

5.3.8.12 Bestemmingsplanwijziging (artikel 3.1 Wet ruimtelijk ordening)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van

het bestemmingsplan, anders dan bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de

Wet Ruimtelijke Ordening en anders dan door het verkrijgen van een projectbesluit als

bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder f, van de Wet Ruimtelijke Ordening, € 6.260,00

5.3.8.12.1 Indien het concept-bestemmingsplan door aanvrager compleet aan de gemeente

wordt aangeleverd is 50% van dit bedrag verschuldigd.

5.3.9 Ontheffing of toetsing exploitatieplan

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag

betrekking heeft op een bouwplan ten aanzien waarvan:

5.3.9.1 een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet Ruimtelijke Ordening

wordt verleend, verhoogd met € 686,00

5.3.9.2 artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 686,00

5.4Slopen

5.4.1 Begripsbepaling sloopkosten

Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief

omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve

Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of

voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet

inbegrepen.

Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit

hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch

verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de

aanvraag betrekking heeft.

5.4.2 Sloopvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een

sloopvergunning als bedoeld in:

5.4.2.1 artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de Wet

Ruimtelijke Ordening: € 257,50

5.4.2.2 artikel 37, eerste lid, van de Monumentenwet 1988: € 257,50

5.4.2.3 artikel 8.1.1 van de Bouwverordening:

5.4.2.4 met een inhoud tot 50 m³ of een hoeveelheid sloopafval tot 15 m³: € 93,90

5.4.2.5 met een inhoud van 50 m³ tot 750 m³ of een hoeveelheid sloopafval

van 15 m³ tot 100 m³ € 257,50

5.4.2.6 met een inhoud van 750 m³ en meer of een hoeveelheid sloopafval

van 100 m³ en meer € 676,00

5.4.3 Sloopmelding

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in

artikel 8.2.1 van de Bouwverordening € 59,50

5.5Aanlegvergunning

5.5.1 Begripsbepaling aanlegkosten

Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief

omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve

Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk,

of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet

inbegrepen.

Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid

geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een

derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of

werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

5.5.2 Aanvraag aanlegvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een

vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, a

anhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening: € 257,50

5.6Overig/administratief

5.6.1 Algemeen

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans

een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve

handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

5.6.2 Overschrijven vergunningen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen

van de tenaamstelling van een verleende bouwvergunning, sloopvergunning (als

bedoeld in artikel 10.3 van de Bouwverordening) of aanlegvergunning € 60,60

5.6.3 Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van

een verleende vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld,

geringe wijziging van het bouwplan € 101,00

5.6.4 Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing

van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in

artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 257,50

Dit tarief vindt geen toepassing indien de met deze ontheffing gepaard gaande kosten

krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke Ordening (grondexploitatie) zijn of worden

verhaald.

5.7Teruggaaf

5.7.1 Indien van een verleende bouwvergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen 6

maanden na verlening van de vergunning en deze vergunning wordt ingetrokken,

wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

5.7.2 Indien binnen één maand na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een bouwvergunning, deze aanvraag vóór het verlenen van de

vergunning wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend.

5.7.3.Indien op een later tijdstip dan in 5.7.2 bedoeld na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, deze aanvraag vóór het verlenen van de vergunning wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

5.7.4 Indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

5.7.5 Indien er sprake is van teruggaaf conform artikel 5.7.1 tot en met 5.7.4 blijven de kosten van beoordeling door de Welstandscommissie volledig verschuldigd.

5.7.6 Indien de aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning in overleg met betrokkene en op voorstel van de gemeente wordt ingetrokken, zijn geen leges verschuldigd.

5.7.7 Indien een procedure op grond van artikel 5.3.7 of 5.3.7.a van deze verordening op enig

hierna genoemd moment wordt stopgezet, wordt op verzoek teruggaaf van de geheven

leges verleend tot onderstaande percentages:

5.7.8 voor de beslissing over de zienswijzen: 25%

5.7.9 Indien een procedure op grond van artikel 5.3.8.1 of 5.3.8.7 van deze verordening op enig hierna genoemd moment wordt stopgezet, wordt op verzoek teruggaaf van de geheven leges verleend tot onderstaand percentage:

5.7.10 voor de beslissing over de zienswijzen 25%

5.7.11 Indien een procedure als bedoeld in artikel 5.3.8.12 van deze verordening op enig hierna genoemd moment wordt stopgezet, wordt op verzoek teruggaaf van de geheven leges verleend tot onderstaande percentages:

5.7.12 voor de ter inzage legging van het ontwerp-bestemmingsplan: 40%

5.7.13 voor de vaststelling van het bestemmingsplan: 20%

5.7.14 Leges die in rekening zijn gebracht voor externe advieskosten en beoordeling van diverse rapporten blijven in alle vorenstaande gevallen verschuldigd.

Gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik

5.10 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

  • 5.

    10.1 een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben of

    houden van bouwwerken als bedoeld in:

  • 5.

    10.1.1 artikel 2.11.1, lid 1, sub a en b, van het Besluit brandveilig gebruik

    bouwwerken€264,00

    verhoogd met, voor een bouwwerk met een bruto vloeroppervlakte (vlgs NEN 2580),

    van 0 t/m 100 m² € 264,00;

    van 101 t/m 500 m² € 130,00 plus € 1,30 per m²;

    van 501 t/m 1.000 m² € 350,00 plus € 0,88 per m²;

    van 1.001 t/m 2.000 m² € 573,00 plus € 0,65 per m²;

    van 2.001 t/m 4.000 m² € 1.196,00 plus € 0,35 per m²;

    van 4.001 t/m 6.000 m² € 2.049,00 plus € 0,14 per m²;

    van meer dan 6.000 m² € 2.741,00 plus € 0,03 per m².

  • 5.

    11.1 Indien een aanvraag om vergunning als bedoeld in 5.10.1.1 wordt geweigerd, dan wel tijdens de behandeling door de aanvrager wordt ingetrokken, worden de volgens dat onderdeel berekende leges met 50% verminderd.

    Gebruiksvergunning brandveiligheid op grond van de Brandbeveiligingsverordening

5.12 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

5.12.1 een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben of

houden van inrichtingen als bedoeld in:

5.12.1.1 artikel 2.1.1, lid 1, sub a t/m f, van de Brandbeveiligingsverordening €264,00

5. verhoogd met, voor een inrichting met een bruto vloeroppervlakte (vlgs NEN 2580),

5. van 0 t/m 100 m² € 264,00;

5. van 101 t/m 500 m² € 130,00 plus € 1,30 per m²;

5. van 501 t/m 1.000 m² € 350,00 plus € 0,88 per m²;

5. van 1.001 t/m 2.000 m² € 573,00 plus € 0,65 per m²;

5. van 2.001 t/m 4.000 m² € 1.196,00 plus € 0,35 per m²;

5. van 4.001 t/m 6.000 m² € 2.049,00 plus € 0,14 per m²;

5. van meer dan 6.000 m² € 2.741,00 plus € 0,03 per m².

5.12.2 een aanvraag ingevolge de voorwaarde in de gebruiksvergunning van degene op

wiens naam de vergunning is gesteld of op aanvraag van zijn rechtverkrijgende, om

overschrijving op naam van een ander dan degene op wiens naam de vergunning is

gesteld, voor zover er geen wijzigingen zijn opgetreden in het gebruik van de

inrichting of de inrichting zelf niet gewijzigd is, voor een inrichting als bedoeld in:

  • 5.

    12.2.1 artikel 2.1.1, lid 1, sub a t/m f, van de Brandbeveiligingsverordening

    met een bruto vloeroppervlakte (volgens NEN 2580),

    van 0 t/m 100 m² € 130,00;

    van 101 t/m 500 m² € 65,00 plus € 0,65 per m²;

    van 501 t/m 1.000 m² € 220,00 plus € 0,35 per m²;

    van 1.001 t/m 2.000 m² € 386,00 plus € 0,18 per m²;

    van 2.001 t/m 4.000 m² € 571,00 plus € 0,09 per m²;

    van meer dan 4.000 m² € 757,00 plus € 0,05 per m².

  • 5.

    12.3 een aanvraag tot het verlenen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de

    Brandbeveiligingsverordening, voor het in gebruik hebben of houden van een inrichting

    gedurende een termijn van minder dan 30 dagen, voor een inrichting met een bruto

    vloeroppervlakte (volgens NEN 2580),

    van 0 t/m 150 m² € 54,50;

    van 151 t/m 300 m² € 111,00;

van 301 t/m 500 m² € 145,00;

van meer dan 500 m² € 145,00, plus € 0,16 voor elke m²

boven de 500 m².

Gebruiksvergunning brandveiligheid Brandbeveiligingsverordening

5.12.4 Indien een aanvraag om vergunning als bedoeld in 5.12.1.1 tot en met 5.12.3 wordt

5. geweigerd, of tijdens de behandeling door de aanvrager wordt ingetrokken, worden

5. de volgens dat onderdeel berekende leges met 50% verminderd.

5. Onttrekken woning aan woningbestand

5.13 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van:

5.13.1 een vergunning tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand als bedoeld

5. in de Woningwet € 94,00

5. Overig

5.14 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van:

  • 5.

    14.1 een reclamevergunning € 260,00

  • 5.

    14.2 een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor

    zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen € 94,00

    Functiewijziging buitengebied

5.15 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

een functiewijziging in het buitengebied als bedoeld in de regeling “Toepassing

regionaal beleid voor functiewijziging in het buitengebied” € 2.000,00

Externe advieskosten

  • 5.

    16 De in hoofdstuk 5 genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag aan externe

    advieskosten zoals die voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag

    aan de aanvrager zijn meegedeeld.

    Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling nemen

    van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop op de begroting van de externe

    advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

  • 5.

    16.1 Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de

    opgave geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

Behorende bij raadsbesluit van 17 december 2009

tot vaststelling van de “Legesverordening 2010”.

Mij bekend, de griffier van de gemeente Lingewaard,

Th.G.L. Greep