Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard houdende regels omtrent de uitvoeringsnota evenementen

Geldend van 06-02-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard houdende regels omtrent de uitvoeringsnota evenementen

1 Kader

1. 1 Waarom een uitvoeringsnota evenementen?

In de uitvoeringsnota wordt beschreven hoe, met name vanuit openbare orde en veiligheid perspectief, uitvoering wordt gegeven aan het evenementenbeleid. Het evenementenbeleid is een complex geheel van verschillende wet- en regelgeving. Om dit geheel aan wet- en regelgeving te vertalen in een concrete uitvoeringsnota wordt houvast gezocht bij de kaderstellende evenementennota.

1.2 Kaderstellende evenementennota: Visie op evenementen

In de kaderstellende evenementennota heeft de gemeenteraad haar visie op evenementen gegeven. Uitgangspunt is dat de gemeente Lingewaard evenementen wil toestaan en ondersteunen die positief bijdragen aan de leefbaarheid in de gemeente, de invloed op het imago en de bekendheid van de gemeente en de werkgelegenheid. Daarbij dient de balans te worden gezocht tussen enerzijds de aantrekkingskracht van evenementen op bezoekers en toeristen, de werkgelegenheid en omzet en anderzijds de leefbaarheid, overlast en (verkeers)veiligheid.

1.2.1 Visie op evenementen: Doelen

In de kaderstellende evenementennota zijn de volgende doelen gesteld:

  • Profilering van de gemeente door de continuïteit van bestaande evenementen te waarborgen en het stimuleren van nieuwe evenementen die voldoen aan de visie van de gemeente;

  • Bezoekers aantrekken tot de gemeente Lingewaard door evenementen te bevorderen;

  • Facilitaire ondersteuning te bieden aan evenementenorganisaties door het beschikbaar stellen van aanwezige middelen;

  • Duurzame initiatieven stimuleren en hierin de evenementenorganisatie adviseren;

  • Bevorderen van het gemeenschapsgevoel en de sociale interactie;

  • Een evenwicht vinden tussen de toeristische attractiewaarde van een evenement en de openbare orde, veiligheid, leefbaarheid, milieu en gezondheidszorg rondom een evenement.

1.2.2 Visie op evenementen: Vertaling naar uitvoeringsnota

De door de gemeenteraad geformuleerde visie en doelen worden in de uitvoeringsnota ondergebracht onder drie hoofdstukken, te weten:

  • 2.

    Evenementenvergunning

    • 1.

      Begripsomschrijving

    • 2.

      Evenementenkalender

    • 3.

      Proces vergunningverlening 1

    • 4.

      Handhaving en toezicht

  • 3.

    Duurzaamheid

    • 1.

      Op welke manier stimuleren en adviseren we hierover?

  • 4.

    Faciliteren evenementen

    • 1.

      Faciliteren van evenementen

    • 2.

      Faciliteren bij aanvragen van evenementen

1.3 Rollen en verantwoordelijkheden

De rol die de gemeente op zich neemt als het gaat om evenementen is het coördineren van de afstemming van betrokkenen (personen, organisatoren, instanties) die in het kader van hun verantwoordelijkheid een rol hebben bij de organisatie van een evenement. Hierbij heeft de gemeente zijn eigen (wettelijke) verantwoordelijkheid waaronder de reguliere toezichthoudende taak, beheer van de openbare ruimte en vergunningverlening.

1.3.1 Verantwoordelijkheid organisator

De organisator is verantwoordelijk voor alles dat bij of door het organiseren van, of het houden van, een evenement plaatsvindt. Onder andere vallen hieronder de zorg voor de veiligheid, volksgezondheid en milieu. De gemeente informeert en begeleidt indien nodig de organisator en fungeert als aanspreekpunt en vraagbaak.

1.4 Afbakening

Evenementen komen in verschillende verordeningen en beleidsstukken aan de orde. Verordeningen belichten evenementen bijvoorbeeld vanuit openbare orde, ruimtelijke inpassing, leges en subsidies. In beleidsnota’s wordt dit verder uitgewerkt. Deze uitvoeringsnota evenementen is voornamelijk gebaseerd op de artikelen in de APV en is dus gebaseerd op de openbare orde. Dit betekent dat andere relevante verordeningen en beleidsstukken weliswaar voorkomen in deze uitvoeringsnota, maar dat dit geen uitputtend en volledig overzicht is van alle aan evenementen rakende wet- en regelgeving.

1.4.1 Juridisch kader – grondslag voor bevoegdheidsverdeling bij verlening integrale evenementenvergunning

De vraag welk bestuursorgaan bevoegd is een evenementenvergunning sec te verlenen, wordt mede beantwoord aan de hand van de specifieke bevoegdheden van de burgemeester. Die specifieke bevoegdheden zijn opgenomen in de artikelen 170 e.v. van de Gemeentewet. Van belang is hier artikel 174 lid 1 juncto lid 3 van de Gemeentewet. Op grond hiervan is de burgemeester belast met het toezicht op openbare samenkomsten en vermakelijkheden. Openbare evenementen vallen onder het begrip “openbare samenkomsten”. Het vorenstaande leidt er logischerwijs toe dat de burgemeester in de APV van de gemeente Lingewaard is aangewezen als bevoegd orgaan voor de vergunningverlenende taak m.b.t. evenementen.

De burgemeester is dus bevoegd om een vergunning te verlenen voor het organiseren van een evenement (artikel 2:25 van de APV). Voor het gebruik van deze bevoegdheid kan in beginsel de burgemeester als bevoegd bestuursorgaan beleidsregels (zie artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht) vaststellen. De bevoegdheid om vergunning te verlenen voor het organiseren van een evenement gemandateerd aan de medewerkers van het team VTH. 2

Aangezien de regels in de uitvoeringsnota niet enkel betrekking hebben op het afgeven van vergunningen maar ook op procedures daaromheen en eveneens zien op het gebruik van gemeente-eigendom(men) en het hier collegebevoegdheden betreft, worden de uitvoeringsregels voor evenementen zowel door de burgemeester als het college vastgesteld (ieder voor zijn/haar deel).

2 Evenementenvergunningen

2.1 Begripsomschrijving evenement

In artikel 2:24 APV is gedefinieerd wat een evenement is: Onder evenement wordt elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak verstaan. Uitzonderingen op deze definitie zijn benoemd in artikel 2:24, eerste lid, APV.

2.1.1 Meldingsplichtig evenement

Evenementen zijn vergunning-plichtig, tenzij er sprake is van een klein evenement als bedoeld in de APV. Deze kleine evenementen zijn meldingsplichtig.

2.1.2 Meerjarenvergunning

Een meerjarenvergunning is een evenementenvergunning die verleend wordt voor meerdere, maximaal vijf, jaren aan evenementen die herhaaldelijk in dezelfde vorm hebben plaatsgevonden en welke als positief zijn ervaren en beoordeeld. 3

2.1.3 Categorieën in het kader van evenementenveiligheid

  • a.

    Reguliere-evenementen (A): dit zijn de evenementen die een beperkte omvang hebben waarbij het risico voor verstoring van de openbare orde en veiligheid minimaal geacht wordt. Hierdoor kan volstaan worden met de standaard maatregelen (de minimale voorschriften om de veiligheid te kunnen waarborgen) voor het houden van een evenement.

  • b.

    Aandacht-evenementen (B): dit zijn evenementen die door bepaalde omstandigheden of kenmerken (bezoekersaantal, geschiktheid locatie) meer risico met zich brengen.

  • c.

    Risico-evenementen (C): dit zijn grootschalige evenementen met een verhoogd risico op ordeverstoringen of een mate van overlast die de leefbaarheid kan aantasten (bijv. gevaarlijke activiteit).

  • o

    Meldingsplichtige evenementen: dit zijn de kleine evenementen, veelal buurt- en straatfeestjes

2.2 Evenementenkalender

De gemeente houdt een evenementenkalender bij. De evenementenkalender wordt gebruikt voor het plannen, coördineren en afstemmen van de evenementen onderling en de benodigde inzet vanuit de hulpdiensten en gemeente. Daarnaast wordt de evenementenkalender gebruikt om organisatoren te attenderen om tijdig een aanvraag voor een vergunning in te dienen.

2.2.1 Werkwijze evenementenkalender

Op deze evenementenkalender worden alle vooraf aangekondigde evenementen geplaatst. Organisatoren zijn zelf verantwoordelijk voor het aanmelden van evenementen voor de evenementenkalender.

Voor plaatsing op de evenementenkalender gelden de volgende indieningsvereisten:

  • 1.

    Evenementenorganisatoren worden gevraagd vóór 15 oktober, voor het volgende kalenderjaar, middels een vooraankondiging per email aan evenementen@lingewaard.nl hun evenement(en) aan te melden;

  • 2.

    Een vooraankondiging bevat de volgende gegevens:

    • NAW-gegevens rechtspersoon;

    • NAW-gegevens contactpersoon;

    • Naam evenement;

    • Type evenement;

    • Datum en tijd evenement;

      • i.

        Begin- en eindtijd;

      • ii.

        Meerdere dagen

    • Gewenste locatie;

    • Tijden op- en afbouw;

    • Doelgroep;

    • Verwacht aantal bezoekers;

    • Leeftijdsopbouw bezoekers;

    • Locatieschets;

    • Muzieksoort;

    • Gewenste geluidsnorm.

2.2.2 Pre-reservering

Een vooraankondiging als bedoeld onder ‘1 werkwijze evenementenkalender’ is geen aanvraag voor een evenementenvergunning. De organisator zal tijdig een volledige vergunningsaanvraag 4 in moeten dienen. Plaatsing op de evenementenkalender is geen garantie dat een vergunning wordt afgegeven. Voordeel van plaatsing op de kalender is dat een evenement in geval van concurrerende aanvragen, voorrang krijgt op een evenement dat niet is aangemeld voor de kalender. Daarnaast krijgen organisatoren van evenementen die op de evenementenkalender geplaatst zijn een reminder om tijdig een aanvraag in te dienen.

2.2.3 Openbaarheid kalender

Het is van belang dat de kalender actueel en voor een ieder te raadplegen is. Denk bijvoorbeeld aan organisatoren die willen weten of het organiseren van een evenement nog mogelijk is, of omwonenden die willen weten wat er in hun omgeving wordt georganiseerd. De kalender wordt dan ook op de website van de gemeente geplaatst. Daarnaast zal de kalender jaarlijks voor 1 december aan de hulpdiensten en organisatoren 5 gestuurd worden.

2.3 Proces vergunningverlening

Het is verboden zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren (artikel 2:25, eerste lid, APV) tenzij er sprake is van een klein evenement als bedoeld in de APV.

Hieronder is vastgelegd waar aanvragen om evenementenvergunningen aan worden getoetst en de wijze waarop hier uitvoering aan wordt gegeven. Aan de hand hiervan is het mogelijk om op een transparante en eenduidige manier vergunningen te verlenen (of vergunningsaanvragen te weigeren) en klachten te behandelen. Als basis voor ons proces gebruiken we het procesmodel evenementenveiligheid. 6

2.3.1 Voorbereiden aanvraag

Ter voorbereiding op een aanvraag vindt naar behoefte, zowel op verzoek van de organisator als op initiatief van de vergunningverlener, overleg plaats. Dit overleg heeft als doel om de organisator te informeren over het proces van vergunningverlening en om de organisator te ondersteunen bij het indienen van een volledige aanvraag.

2.3.2 Indienen aanvraag

Een aanvraag voor een evenementenvergunning dient middels het daartoe bestemde aanvraagformulier te worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente Lingewaard. Dit formulier beoogt dat alle relevante informatie wordt verkregen voor een juiste beoordeling van een evenement. Per categorie evenementen hanteren we een aantal indieningsvereisten. Indien aanvullende informatie nodig is, kunnen aanvullende gegevens opgevraagd worden. 7

Termijnen met betrekking tot het indienen van een aanvraag

Het tijdig indienen en vervolgens tijdig afhandelen van een aanvraag voor een evenementenvergunning is van belang met het oog op de bescherming van de belangen genoemd in artikel 1:8 APV en de rechtsbescherming van belanghebbenden.

  • 1.

    Voor alle vergunningsplichtige evenementen geldt dat de aanvraag ten minste twaalf weken voorafgaand aan de datum waarop het evenement plaatsvindt, wordt ingediend;

  • 2.

    Een evenementenvergunning kan op zijn vroegst negen maanden voor het tijdstip waarop het evenement plaatsvindt worden aangevraagd;

  • 3.

    Organisatoren van evenementen welke zijn opgenomen in de evenementenkalender worden uiterlijk zestien weken voor aanvang van het evenement schriftelijk geattendeerd om uiterlijk twaalf weken voor aanvang van het evenement de evenementenvergunning aan te vragen;

  • 4.

    Als een aanvraag niet tijdig wordt ingediend kan dit reden zijn voor het weigeren van een vergunning, indien hierdoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is;

  • 5.

    Als een aanvraag niet volledig is dan worden ondernemers middels een hersteltermijn verzocht de ontbrekende gegevens aan te vullen. Indien de aanvraag vervolgens niet volledig is kan deze buiten behandeling worden gesteld.

Aanvraag voor reguliere-evenementen (A)

Bij een aanvraag voor een evenementenvergunning voor een regulier evenement (A) dienen de volgende gegevens overlegd te worden:

  • 1.

    Een volledig, naar waarheid, ingevuld aanvraagformulier;

  • 2.

    Een op schaal gemaakte situatietekening van de locatie waarop het evenement plaatsvindt conform de criteria genoemd in de bijlage (1) van het aanvraagformulier. Deze hebben o.a. betrekking op:

    • a.

      De locatie waar diverse activiteiten plaatsvinden;

    • b.

      De locatie van tent(en), tribunes en podia 8 ;

    • c.

      Routes, zoals calamiteitenroute, aanrijroute, de omgeving (zoals afgesloten wegen) e.d.;

    • d.

      Locatie(s) van; aggregaten, lichtmasten en/of openbare verlichting, vluchtwegaanduiding, (nood)uitgang(en) van afgesloten terrein e.d.;

    • e.

      Noordpijl.

  • 3.

    Bij evenementen waarbij tijdelijke bouwwerken worden geplaatst waarbij er meer dan 150 personen gelijktijdig verblijven dient aanvullend een tekening op schaal (1:100 of 1:200) conform de criteria in de bijlage (2) van het aanvraagformulier aangeleverd te worden;

  • 4.

    Bij evenementen waarbij een podium, tribune of andere tijdelijke constructie hoger dan een meter en/of voorzien van overkapping wordt geplaatst moet een constructieberekening worden aangeleverd;

  • 5.

    Bij afwijken van regels uit het besluit Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen dient beschreven te worden;

    • a.

      Van welk onderdeel van het besluit wordt afgeweken, en

    • b.

      Hoe de veiligheid op gelijkwaardige wijze als in het besluit geborgd wordt.

  • 6.

    Een draaiboek met daarin een overzicht van de activiteiten die plaatsvinden en de tijdstippen waarop deze plaatsvinden;

  • 7.

    Indien er, naast voornoemde informatie, aanvullende informatie nodig blijkt te zijn dan dient dit op verzoek (binnen de hiervoor gestelde termijn) aanvullend te worden overlegd.

Aanvraag voor aandacht-evenementen (B) en risico-evenementen (C)

Bij een aanvraag voor een aandacht-evenement (B) of een risico-evenement (C) dienen dezelfde gegevens te worden overlegd als bij de aanvraag voor een regulier evenement (A). Aanvullend moet een veiligheidsplan worden aangeleverd.

2.3.3 Concurrerende aanvragen en maximum aantal evenementen

Indien er meerdere aanvragen voor een evenementenvergunning worden ingediend voor dezelfde soort evenementen op/in dezelfde locatie en/of periode en/of wanneer het maximum aantal toegestane evenementen op een bepaalde locatie is bereikt gelden de volgende stappen:

  • 1.

    De organisatoren die concurrerende aanvragen voor een evenementenvergunning hebben ingediend, worden met elkaar in contact gebracht om te bekijken of een oplossing gevonden kan worden in de vorm van samenwerken, verschuiving van locatie en/of periode, of anderszins. Indien blijkt dat samenwerking of verschuiving niet mogelijk is of een andere oplossing uit blijft, wordt de procedure vervolgd met stap 2. Het is hierbij irrelevant waardoor een samenwerking niet tot stand is gekomen;

  • 2.

    Aanvragen die volledig zijn ingediend, gaan voor op aanvragen die niet volledig zijn ingediend. Indien de concurrerende aanvragen niet volledig zijn, worden de desbetreffende organisaties in de gelegenheid gesteld de aanvraag volledig te maken binnen een bepaalde termijn. Pas als de volledige aanvulling binnen is, wordt dit aangemerkt als datum van het indienen van de (volledige) aanvraag. Aanvragen die niet binnen de gestelde termijn volledig zijn, worden niet in behandeling genomen;

  • 3.

    Evenementen waarvoor al een (meerjaren)vergunning is verleend, gaan voor op evenementen waarvoor nog geen (meerjaren)vergunning is verleend;

  • 4.

    Evenementen welke op de evenementenkalender zijn opgenomen gaan voor op evenementen die hier niet op zijn opgenomen;

  • 5.

    Sommige dagen of periodes kennen een jaarlijks terugkerend thema, zoals Carnaval, Koningsdag, Dodenherdenking, Bevrijdingsdag, Kermis, Sinterklaas, Kerst. In geval van concurrerende aanvragen krijgt een evenement passend in een jaarlijks terugkerend thema voorrang boven andere aanvragen voor evenementen die niet binnen een jaarlijks terugkerend thema passen;

  • 6.

    Indien, na het doorlopen van lid 1 tot en met 5, er nog steeds concurrerende aanvragen liggen, dient er een afweging gemaakt te worden ten aanzien van de volgende aspecten:

    • a.

      Toegevoegde waarde evenement: Mede aan de hand van het totaalprogramma van de voorgenomen activiteiten en eventuele muzieksoort worden de aanvragen op inhoud tegen elkaar afgewogen. Of evenementen een (bijzondere) toegevoegde waarde hebben voor Lingewaard speelt een rol in de afweging (bijvoorbeeld evenementen voor doelgroepen waarvoor nog geen of beperkt evenementen plaatsvinden).

    • b.

      Ervaring uit het verleden: Er wordt bekeken wat de ervaringen zijn met de organisatie en het evenement in het verleden. Hierbij wordt het traject van vergunningverlening, het verloop van het evenement, de evaluatie en eventuele overtredingen van voorgaande edities van het evenement betrokken.

    • c.

      Historie: Indien een evenement traditioneel op een bepaalde locatie en/of in een bepaalde periode met succes is georganiseerd, dient dat meegewogen te worden. Als uitgangspunt wordt een periode van drie jaar gehanteerd.

    • d.

      De aanvragen worden getoetst aan de weigeringsgronden zoals die in de APV zijn opgenomen.

  • 7.

    Indien, na voornoemde overwegingen, nog concurrerende aanvragen over blijven, dan wordt via loting een keuze gemaakt tussen de overgebleven aanvragen. Deze aanvraag wordt verder in behandeling genomen.  

2.3.4 Intake en behandelaanpak

Er worden verschillende middelen gebruikt om te bepalen wat de behandelaanpak wordt.

  • 1.

    De intake (een persoonlijk gesprek met de organisatoren en evt. adviespartners);

  • 2.

    De risicoscan (een programma waarmee de risico’s worden bepaald);

  • 3.

    De classificatie ( A,B of C, evenement).

De gemeente classificeert vergunningsplichtige evenementen als regulier (A), aandacht (B) of risicovol (C), zie paragraaf 1. De risicoscan is een middel om te bepalen wat de risico’s zijn. Om te komen tot de classificatie wordt de volledige aanvraag, relevante (in)formele regels, gegevens over de reputatie van het evenement en relevante gegevens uit overige kennisbronnen beoordeeld. Daarbij wordt onderstaande richtlijn gebruikt.

 

Regulier (A) evenement

Aandacht (B) evenement

Risico (C) evenement

Monodisciplinaire advisering

Optioneel

Ja

Nee

Integrale advisering

Nee

Optioneel

Ja

2.3.5 Advies

  • 1.

    Voor alle vergunningsplichtige evenementen wordt advies gevraagd aan de politie, de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) en de verkeerkundige 9 10 ;

  • 2.

    Bij risicovolle evenementen zal de gemeente een overleg organiseren waarbij diverse afdelingen van de gemeente, de hulpdiensten en de organisator samen overleggen over:

    • a.

      De mogelijke risico’s van het evenement;

    • b.

      De maatregelen om deze risico’s te voorkomen;

    • c.

      De handhaving hierop.

  • 3.

    De afspraken welke voortkomen uit het overleg als bedoeld in lid 2 worden vastgelegd in de vergunning in de vorm van voorwaarden.

Evenementenoverleg

Met regelmaat vindt een evenementenoverleg plaats tussen politie, brandweer, toezichthouder, vergunningverlener, projectontwikkeling, optioneel GHOR, organisatoren/aanvragers van evenementen en de verkeerskundige. De frequentie van dit overleg is seizoensgebonden. Dit overleg gaat over komende evenementen ten behoeve van het geven/bespreken van advies als bedoeld onder ‘2.3.5 Advies’ en afstemming over de noodzaak en aandachtspunten van een eventuele schouw en wie deze uitvoert. Daarnaast vindt een evaluatie plaats van evenementen die hebben plaatsgevonden.

2.3.6 Vergunningverlening

Na het afronden van de fase van signalering en adviseren volgt de vergunningverlening. In de vergunning wordt de aanvraag al dan niet (gedeeltelijk) gehonoreerd, worden afspraken bekrachtigd en voorschriften gesteld. De vergunning wordt bekendgemaakt en via de gebruikelijke kanalen van de gemeente gepubliceerd. Vanwege de toezicht en handhaving wordt deze ook verspreid onder betrokken instanties.

Meerjarenvergunning

Een vergunning wordt in eerste instantie voor het evenement zelf verleend. Het is echter mogelijk om een meerjarenvergunning aan te vragen.

  • 1.

    Evenementen komen in aanmerking om vergund te worden met een meerjarenvergunning, mits is voldaan aan onderstaande criteria:

    • a.

      Het evenement vindt al minstens drie jaar in de gemeente Lingewaard plaats;

    • b.

      Uit de evaluatie van het evenement is niet gebleken van negatieve ervaringen;

    • c.

      Er zijn uit voorgaande jaren geen gegrond verklaarde bezwaren tegen het evenement in de huidige opzet;

    • d.

      Er is sprake van geringe risico’s ten aanzien van de openbare orde en veiligheid 11 ;

    • e.

      Het evenement wijzigt jaarlijks niet of nauwelijks qua aard en omvang, wordt jaarlijks op dezelfde locatie gehouden en er worden jaarlijks dezelfde objecten geplaatst.

  • 2.

    De meerjarenvergunning wordt voor maximaal vijf jaar verleend;

  • 3.

    Jaarlijks dient vóór 15 oktober bij de gemeente gemeld te worden op welke datum het evenement gaat plaatsvinden het daaropvolgende jaar;

  • 4.

    Wijzigingen op de meerjarenvergunning dienen uiterlijk 12 weken voorafgaand aan het evenement te worden aangevraagd. Hierop wordt apart een besluit genomen;

  • 5.

    Wanneer er geen wijzigingen zijn dan kan worden volstaan met een verklaring dat zich geen wijzigingen voordoen. Deze verklaring dient eveneens 12 weken voorafgaand aan het evenement te worden ingediend;

  • 6.

    De organisator van het evenement dient er zorg voor te dragen dat aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan;

  • 7.

    Indien wijzigingen, of een verklaring van geen wijzigingen, niet tijdig word(t)en ingediend dan kan dit een reden zijn om de meerjarenvergunning in te trekken;

  • 8.

    Er kunnen zich situaties voordoen waardoor het noodzakelijk is de meerjarenvergunning in te trekken of te wijzigen. Hiervoor gelden de criteria van artikel 1:6 APV.

Publiceren aanvraag, mogelijkheid tot geven van zienswijzen

Wanneer de aanvraag voor een evenementenvergunning compleet is, dan wordt deze aanvraag gepubliceerd in Hét Gemeentenieuws. Middels deze publicatie worden belanghebbenden in gelegenheid gesteld om hun zienswijze ten aanzien van de aanvraag kenbaar te maken.

Publiceren besluit, mogelijkheid tot indienen bezwaar

Wanneer de evenementenvergunning wordt verleend, of geweigerd, dan wordt dit besluit gepubliceerd in Hét Gemeentenieuws. Meldingsplichtige evenementen worden (online) opgenomen op de evenementenkalender. 12

2.3.7 Weigeringsgronden vergunning

De vergunning kan door het bevoegd gezag of het bevoegde bestuursorgaan in ieder geval worden geweigerd in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of de bescherming van het milieu 13 . Strijdigheid met één van deze belangen kan ook de grondslag zijn om een meldingsplichtig evenement te verbieden.

2.3.8 Voorschriften

In het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of de bescherming van het milieu (eveneens de weigeringsgronden) kunnen voorschriften in de vergunning worden opgenomen. Ook bij meldingsplichtige evenementen kunnen voorschriften worden opgelegd. Beleidsregels als de Nota Evenementen en geluid 2018 en het Verbod gevaarlijke drankverpakkingen, maar ook bepalingen uit de Drank- en Horecawet zijn eveneens van toepassing en worden meegenomen bij het beoordelen van een aanvraag voor een evenementenvergunning of een meldingsplichtig evenement en bij het opstellen van voorschriften.

2.4 Handhaving en toezicht

Handhaving kan gezien worden als sluitstuk van de vergunningverlening. Daarbij is van belang dat de gestelde voorschriften daadwerkelijk handhaafbaar zijn. De toezichthouders worden in kennis gesteld van de voorschriften die aan de evenementenvergunning worden verbonden.

APV/Overlast openbare ruimte

De toezichthouders van de gemeente Lingewaard zijn bevoegd om op te treden bij overtredingen van de regels uit de APV en de voorschriften zoals genoemd in de vergunning. 14

Schouw

Om de noodzaak van handhavend optreden zoveel mogelijk te voorkomen organiseert de gemeente, voor de evenementen waarvan dit is besproken tijdens het evenementenoverleg, een schouw van het evenement. Tijdens deze (integrale) schouw met gemeente, hulpdiensten en organisator wordt gecontroleerd of het evenement conform de verleende vergunning is opgezet.

3 Duurzaamheid

3.1 Op welke manier stimuleren en adviseren wij hier over?

Duurzaamheid is, met recht, een ‘hot item’. Ook bij het organiseren van evenementen kiezen steeds meer organisaties voor een duurzame aanpak. De gemeente wil organisatoren hierin ondersteunen en faciliteren.

3.1.1 Duurzaamheid in de voorbereiding van een evenement

Het organiseren van een duurzaam evenement begint met een goede voorbereiding. Wanneer een evenementenvergunning wordt aangevraagd, wordt bij het aanvraagformulier de flyer ‘Duurzaam evenementen organiseren in Lingewaard’ verstrekt.

3.1.2 Overleg met betrekking tot duurzaamheid

Voorafgaand aan grote en/of nieuwe evenementen heeft de vergunningverlener overleg met de organisator van het evenement. Daarbij is duurzaamheid een onderdeel van het gesprek. Ondernemers worden in ieder geval gewezen op:

  • a.

    de voordelen en mogelijkheden van het gescheiden inzamelen van afval. De gemeente faciliteert in afvalbakken voor (het scheiden van) afvalstromen; 15

  • b.

    duurzame mobiliteit en mogelijkheden om bezoekers te stimuleren om op de fiets te komen, gebruik te maken van het openbaar vervoer en eventueel de inzet van pendelbussen. De gemeente faciliteert middels het beschikbaar stellen van materiaal voor een bewaakte fietsenstalling.

3.1.3 Stimuleren nieuwe initiatieven

De gemeente Lingewaard is zeer bereidwillig om nieuwe initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ondersteunen en te stimuleren.

4 Faciliteren evenementen

4.1 Faciliteren van evenementen

Om de organisatoren van evenementen de ruimte te blijven geven om evenementen te kunnen organiseren, wil de gemeente de organisatoren van evenementen ondersteunen door middel van het beschikbaar stellen van faciliteiten. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen commerciële en niet-commerciële organisatoren.

4.1.1 Facilitaire ondersteuning

  • 1.

    De gemeente faciliteert de zaken die zij in huis heeft. Dit betekent dat de gemeente:

    • a.

      In beginsel niet faciliteert als materiaal, materieel of menskracht moet worden ingekocht of ingehuurd (zoals het huren van toiletten, grote containers e.d.), met uitzondering van veegwerkzaamheden;

    • b.

      De huidige voorraad blijft behouden: indien materiaal kapot is wordt dit vervangen. Bij vervanging wordt, waar mogelijk, gekozen voor ‘duurzame’ producten.

  • 2.

    In het kader van duurzaamheid wordt afval voor zover mogelijk gescheiden ingezameld en verwerkt;

  • 3.

    Er wordt in het kader van facilitaire ondersteuning geen onderscheid gemaakt tussen commerciële en niet-commerciële organisatoren;

  • 4.

    Indien de gemeente niet kan voorzien in materiaal dan zorgt de organisator hier zelf voor. De kosten zijn voor de organisator.

4.1.2 Welke materialen kunnen wel, en welke materialen kunnen niet, geleend worden

De gemeente Lingewaard heeft (o.a.) de beschikking over geleidehekken, vlaggenmasten en minicontainers (de zogenaamde kliko’s), ID-swipers, sniffer (alcohol detectie apparaat), geluidmeetapparatuur 16 . Organisatoren kunnen deze materialen gratis gebruiken. Materialen die niet in bezit zijn van de gemeente Lingewaard, zoals plaskruizen en toiletwagens, moeten de evenementenorganisatoren zelf huren bij particuliere bedrijven.

4.1.3 Vegen en afvalverwerking

Organisatoren kunnen gebruik blijven maken van deze service van de gemeente.

4.1.4 Stroom

Organisatoren kunnen gebruik blijven maken van deze service van de gemeente. Hiervoor kunnen kosten in rekening worden gebracht.

4.2 Faciliteren bij aanvragen van evenementen

Ter voorbereiding op een aanvraag en bij het indienen van een aanvraag bieden de vergunningverleners ondersteuning om de aanvraag volledig, voorzien van alle benodigde stukken, in te dienen. 17 Hierbij kan de gemeente Lingewaard bijvoorbeeld faciliteren in een voorbeeld van een veiligheidsplan of een situatietekening op schaal.

Ondertekening


Noot
1

Inclusief termijnen, weigeringsgronden en voorschriften

Noot
2

Zie Mandaatbesluit Lingewaard

Noot
3

In het College uitvoeringsprogramma 2018-2022, p. 19, staat dat de vergunningverlening versoepeld wordt. Middels het verlenen van een meerjarenvergunning wordt hier uitvoering aan gegeven.

Noot
4

Zie pagina 7, ‘Aanvraag voor reguliere-evenementen (A)’

Noot
5

Op verzoek van organisatoren tijdens de evaluatie van het evenementenbeleid

Noot
6

HEV 2018: procesmodel evenementenveiligheid, Instituut Fysieke Veiligheid

Noot
7

In 2019 komt er een nieuw aanvraagformulier welke o.a. aansluit bij de werkwijze en regelgeving van de veiligheidsregio en bij Live Events.

Noot
8

Tenten e.d. dienen voorzien te zijn van een NEN-certificaat, speeltoestellen dienen voorzien te zijn van een geldig certificaat en of RAS-nummer.

Noot
9

In de kaderstellende evenementennota is bepaald dat voor alle vergunningsplichtige evenementen advies wordt gevraagd.

Noot
10

Afhankelijk van het soort evenement waarvoor een aanvraag wordt gedaan wordt soms ook advies gevraagd aan de buitendienst, de Provincie en/of Rijkswaterstaat.

Noot
11

Eventueel geborgd middels maatwerkvoorschriften en inzet (extra) capaciteit hulpdiensten.

Noot
12

Meldingen worden pas uiterlijk 10 dagen voorafgaand aan het meldingsplichtige evenement ingediend. Hierdoor is publicatie niet mogelijk.

Noot
13

Artikel 1:8 APV

Noot
14

De mate en omvang van de handhaving is met name afhankelijk van de prioriteiten die zijn opgenomen in het Handhavingsuitvoeringsprogramma.

Noot
15

In 2019 is met de Huissense Dag gestart met een pilot ‘inzamelen gescheiden afval tijdens evenement’ (zie ook ‘Afvalbeleid’, p. 6 CUP). Bij deze pilot zijn vanuit de gemeente team ORV en team VTH betrokken en wordt in gezamenlijk overleg met organisatoren, ondernemersvereniging en Stinase gezocht naar manieren om m.n. plastic bekers gescheiden in te zamelen en aan te bieden aan afvalverwerkers. Het idee hierachter is om samen te werken naar duurzamer evenementen met als gevolg ‘lead by example’. Deze werkwijze past bij het in het CUP geformuleerde principe: “Geen ambtenaren en professionals die over inwoners praten, maar samen met hen oplossingen vorm geven.” (zie ook ‘Interactie met inwoners’, p. 5 CUP).

Noot
16

Voor indicatiemetingen

Noot
17

Zie ook onder hoofdstuk 2, paragraaf 3, onder 1 ‘Voorbereiden aanvraag’.