Regeling vervallen per 01-01-2017

Beleidsregel maatschappelijke activiteiten 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2016

Intitulé

Beleidsregel maatschappelijke activiteiten 2016

Burgemeester en wethouders van Lisse

hebben op grond van artikel 3 Kaderverordening subsidies gemeente de bevoegdheid de verordening uit te voeren.

Ter uitvoering van het in de kaderverordening gehanteerde beleid, willen burgemeester en wethouders een beleidsregel, als bedoeld in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht vaststellen.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Doel van deze beleidsregel

Het doel van deze beleidsregel is nadere uitwerking geven aan het door de gemeenteraad vastgestelde subsidiebeleid op de onder artikel 1.3 genoemde beleidsterreinen, in aansluiting op de kaderverordening subsidies en het uitvoeringsvoorschrift kaderverordening subsidies Lisse 2009.

Artikel 1.1 Doelgroep

Het college kan subsidie verlenen in verband met tegemoetkoming in de kosten van de activiteiten ten behoeve van de in artikel 1.3 genoemde beleidsterreinen aan rechtspersonen en natuurlijke personen die activiteiten, gericht op de ingezetenen in Lisse, organiseren.

Artikel 1.2 Activiteiten waarvoor subsidie verstrekt kan worden

Subsidie kan verstrekt worden voor activiteiten op de volgende beleidsvelden:

  • a.

    Muziek, zang, podiumkunsten en waardevolle culturele activiteiten

  • b.

    Evenementen/bijzondere activiteiten

  • c.

    Ondersteuning sportactiviteiten

  • d.

    Jeugd

  • e.

    WMO

    • Algemene collectieve voorzieningen

    • Op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden.

    • Het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning

    • Vrijwilligers en Mantelzorgondersteuning

    • Kwetsbare burgers

  • f.

    Volksgezondheid

  • g.

    Accommodatiebeleid

  • h.

    Diverse waarderingssubsidies

  • i.

    Diverse prestatiesubsidies

Hoofdstuk 2 Muziek, zang, podiumkunsten en waardevolle culturele activiteiten

Artikel 2.1 Algemeen

De gemeenteraad heeft op 24 november 2011 de Nota ‘Cultuur maken we samen!’ vastgesteld. Het doel van deze nota is dat zoveel mogelijk inwoners kunnen deelnemen aan cultuur en hiervan kunnen genieten. Er wordt ruimte geboden voor actieve en passieve cultuurbeleving. Een incidentele subsidie kan aan een initiatiefnemer worden toegekend voor de organisatie van vernieuwende en op samenwerking gerichte culturele activiteiten op het gebied van muziek, zang en overige podiumkunsten.

Daarnaast kan een incidentele subsidie aan een initiatiefnemer worden toegekend voor de organisatie van voor Lisse uitzonderlijk waardevolle culturele activiteiten.

Artikel 2.2 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • initiatiefnemer:

    een rechtspersoon of een natuurlijke persoon die zich zonder winstoogmerk (mede) tot doel stelt het versterken van gemeenschappelijke binding binnen Lisse door middel van culturele activiteiten;

  • aanvrager:

    initiatiefnemer;

  • activiteitenplan:

    een incidenteel plan van een initiatiefnemer gericht op één of meer culturele activiteiten;

  • commissie Culturele Zaken:

    adviescommissie van het college van burgemeester en wethouders van Lisse

Artikel 2.3 Subsidieaanvraag

Een aanvraag tot subsidie voor een activiteitenplan dient uiterlijk 10 weken voordat met de activiteit wordt gestart schriftelijk bij het college van Lisse te worden ingediend. Het college van Lisse heeft de advisering en besluitvorming op de in deze regeling bedoelde subsidieaanvragen aan de commissie Culturele Zaken gemandateerd. Deze commissie besluit of een aanvraag op grond van deze regeling in aanmerking komt voor subsidie.

De aanvraag bevat tenminste de hierna volgende gegevens:

  • een activiteitenplan met toelichting;

  • een overzicht van alle geraamde inkomsten en uitgaven van de aanvrager, voor zover deze betrekking hebben op de activiteit.

Artikel 2.4 Criteria

Een activiteitenplan moet voldoen aan de volgende criteria:

  • gemeenschapsbinding met (een deel van) Lisse door culturele activiteiten;

  • samenwerking met andere instellingen;

  • gedeeltelijk eigen financiering van de activiteit;

  • vernieuwend karakter of een plaatselijk of streekgebonden cultureel karakter;

  • gericht op uitvoerende activiteiten.

Artikel 2.5 Subsidieplafond

  • Per jaar is € 5.000,- beschikbaar;

  • het toe te kennen subsidiebedrag bedraagt maximaal € 1.500,- per aanvraag;

  • de commissie Culturele Zaken kan van het maximaal toe te kennen subsidiebedrag van € 1.500,- afwijken in neerwaartse zin;

  • de commissie Culturele Zaken beoordeelt of een aanvraag inhoudelijk voldoet aan de in deze regeling gestelde criteria;

  • de aanvrager dient na afloop van de activiteit binnen twee maanden een activiteitenverslag in.

Hoofdstuk 3 Evenementen/bijzondere activiteiten

Artikel 3.1 Algemeen

Evenementen kunnen een positieve bijdrage leveren aan het leefklimaat in de gemeente en aan het imago van de gemeente. Door een bijdrage in de vorm van een subsidie, wordt getracht om (potentiële) organisatoren te stimuleren tot het organiseren van kwalitatief goede evenementen/bijzondere activiteiten. Plaatselijke instellingen die een jubileum vieren kunnen subsidie aanvragen voor een bijzondere activiteit in het kader van dat jubileum en van deze regeling gebruik maken. Als tegenprestatie verzorgt de jubilerende instelling een openbaar evenement/bijzondere activiteit die past bij de doelstelling van de instelling.

Artikel 3.2 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regel wordt verstaan onder evenement: elke voor publiek toegankelijke vertoning of gebeurtenis (kunst, muziek, sport), doelbewust georganiseerd en geprogrammeerd en gericht op een relatief groot publiek en/of bijdraagt aan het maatschappelijk welzijn in de gemeente Lisse.

Artikel 3.3 Criteria voor subsidieverlening

  • De instelling/ rechtspersoon moet statutair in de gemeente Lisse zijn gevestigd;

  • een subsidieverzoek moet tijdig voorafgaand aan het evenement, gebeurtenis of de activiteit en volledig ingediend te worden;

  • de activiteiten van de instelling/rechtspersonen dienen gericht te zijn op de plaatselijke bevolking;

  • het subsidieplafond bedraagt: € 10.000,-

  • toekenning geschiedt op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen tot het bereiken van het subsidieplafond.

Artikel 3.4 Hoogte van de bijdrage

Het subsidiebedrag is in overeenstemming met de aard en/of de omvang van het evenement/ bijzondere activiteit en bedraagt niet meer dan € 1.500.-

Hoofdstuk 4 Ondersteuning sportactiviteiten

Artikel 4.1 Algemeen

De gemeenteraad heeft op 16 september 2010 de nota ‘Sportbeleid 2010-2013’ vastgesteld. Het doel van dit sportbeleid is het verbeteren van het sportklimaat in de gemeente Lisse. De gemeente Lisse wil haar inwoners stimuleren om te gaan sporten en bewegen. Er zijn drie speerpunten vastgesteld:

  • Gehandicaptensport (aangepast sporten)

  • Sportstimulering jeugd en ouderen

  • (Top)sportactiviteiten/-evenementen

Artikel 4.2 Uitgangspunten

Een incidentele subsidie kan verstrekt worden als stimulans als de activiteit een bijdrage levert aan de realisatie van (een van) de gemeentelijke beleidsdoelen op het terrein van sport.

Artikel 4.3 Criteria voor subsidieverlening

  • De instelling/ rechtspersoon moet statutair in de gemeente Lisse zijn gevestigd;

  • een subsidieverzoek moet tijdig voorafgaand aan het evenement, gebeurtenis of de activiteit en volledig ingediend te worden;

  • de activiteiten van de instelling/rechtspersonen dienen gericht te zijn op de plaatselijke bevolking;

  • de subsidieaanvraag dient een duidelijke omschrijving te hebben van het project/de activiteit, het verwachte deelnemersaantal, een beschrijving van de doelgroep, datum en locatie van de activiteit en een gespecificeerde begroting van de opbrengsten en kosten van de activiteit.

Artikel 4.4 Subsidie ondersteuning aangepast sporten

Doel is de organisatie van sportactiviteiten voor mensen met een beperking te stimuleren om de mogelijkheden om te sporten voor deze doelgroep uit te breiden. De volgende criteria gelden:

  • het sportaanbod voor mensen met een beperking moet binnen de gemeente uitgevoerd worden;

  • de sportactiviteit dient begeleid of ondersteund te worden door bevoegd, deskundig kader;

  • per subsidieaanvraag kan maximaal € 1.500,- worden verstrekt.

Artikel 4.5 Subsidie sportstimulering jeugd en ouderen

Doel is de inwoners van Lisse te stimuleren om te sporten in het belang van hun welzijn. Specifiek wordt beoogd de participatiegraad onder jeugd en ouderen te verhogen. De volgende criteria gelden:

  • het nieuwe sportaanbod moet binnen de gemeente uitgevoerd worden;

  • per subsidieaanvraag kan maximaal € 1.500,- worden verstrekt.

Artikel 4.6 Subsidie (top)sportactiviteiten/-evenementen

Doel is uitbreiding van het aantal sportactiviteiten/-evenementen in Lisse die een bijdrage leveren aan de (sport)promotionele doeleinden.

De volgende criteria gelden:

  • het sportevenement dient een dimensie toe te voegen aan het huidige aanbod en voorzien te zijn van een breedtesportactiviteit;

  • het evenement is voor iedereen toegankelijk;

  • per subsidieaanvraag kan maximaal € 1.500,- worden verstrekt.

Artikel 4.7 Subsidieplafond

Per jaar is € 8.000,- beschikbaar voor realisering van de genoemde speerpunten op terrein van sport. Toekenning geschiet op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen tot het bereiken van het subsidieplafond.

Artikel 4.8 Buurtsportcoaches

Artikel 4.8.1 Algemeen

De gemeente Lisse heeft de deelnameverklaring ‘Brede Impuls Combinatiefuncties’ ondertekend waardoor de gemeente een doeluitkering ontvangt van € 65.200,-.

Dit budget is bedoeld voor de inzet van buurtsportcoaches die ten gunste van sport- en/of welzijnsinstellingen kan worden ingezet.

Artikel 4.8.2 Activiteiten buurtsportcoaches

De inzet van buurtsportcoaches dienen gericht te zijn op:

  • het (wekelijks) plannen, organiseren en begeleiden van laagdrempelige sport- en bewegingsactiviteiten voor jeugd, jongeren, ouderen en gehandicapten georganiseerd in samenwerking met jongerenwerk, sportverenigingen, onderwijs en welzijnswerk;

  • het ondersteunen en stimuleren van een gezonde leefstijl, door het organiseren van gezondheid bevorderende activiteiten (weerbaarheidstrainingen, lessen in lifestyle en tiltechnieken);

  • het bewegen van ouderen en mensen met een beperking stimuleren, de doelgroep in beweging brengen en houden;

  • het verhogen van de sportdeelname onder jongeren;

  • het verhogen van de deelname van 4-23 jarigen aan activiteiten op het terrein van kunst, cultuur en sport.

Bovenstaand dient plaats te vinden in (structureel) samenwerking met/tussen organisaties en instellingen uit de sectoren onderwijs, cultuur, sport en buurt gevestigd in Lisse;

Artikel 4.8.3 Subsidiabele kosten

Subsidie kan worden verstrekt voor de werknemerskosten van de ‘buurtsportcoach (BSC)’.

Hierbij zijn de volgende voorwaarden van toepassing:

  • de functie van BSC wordt minimaal een jaar in stand gehouden;

  • de titel van BSC is niet persoonsgebonden, maar wordt verleend aan de aanvragende instelling;

  • de BSC draagt bij aan de gemeentelijke doelen benoemd in de nota Sportbeleid en meer specifiek benoemd onder artikel 4.7.2 van deze beleidsregel;

  • de subsidie bedraagt maximaal 40% van de salariskosten (incl. werkgeverslasten) met een maximum subsidiebedrag van € 20.000 op jaarbasis bij een fulltime functie;

  • de subsidie voor een parttime functie bedraagt een naar evenredigheid verlaagd bedrag.

Artikel 4.8.4 Vereisten subsidieaanvrager

Aanvragers komen in aanmerking indien:

  • de subsidie aanvrager treedt op als werkgever;

  • de werkgever laat de BSC activiteiten verrichten voor/met verenigingen of instellingen, die gevestigd dan wel werkzaam zijn in de gemeente Lisse;

  • de BSC minimaal een Mbo-opleiding, niveau 4 heeft afgerond;

  • de BSC voldoet aan de volgende competenties;

    • oriëntatie op de omgeving;

    • organiserend vermogen;

    • aandacht voor en kennis van de doelgroep;

    • professionaliteit.

  • de BSC wordt ingezet in tenminste twee van de sectoren onderwijs, cultuur, sport en buurt.

Artikel 4.8.5 Subsidieplafond

Het subsidieplafond voor het boekjaar 2016 bedraagt in totaal € 65.200.

Artikel 4.8.6 Subsidieaanvraag

  • De subsidieaanvraag dient jaarlijks voor 1 oktober voorafgaand aan het volgende boekjaar.

  • De aanvrager dient bij de subsidieaanvraag een activiteitenplan te voegen.

Hoofdstuk 5 Jeugd en Jongeren

Artikel 5.1 Algemeen

De gemeente Lisse wil met het integrale jeugdbeleid goede ontwikkelkansen creëren zodat elke jeugdige zich kan ontwikkelen tot een zelfstandige volwassene en actief kan deelnemen aan het maatschappelijke, sociale en economische leven. De jeugdnota 2012 – 2016 ‘Lisse, best wel chill’ geeft invulling aan positief jeugdbeleid. We willen uitgaan van kansen van jongeren en niet van problemen. De doelgroep van de nota is 0 – 18 jaar, met een focus op de groep van 12 tot 18 jaar. De jeugdnota geeft kaders en plannen voor het jongerenwerk, jeugdparticipatie en vrije tijd.

Artikel 5.2 Activiteiten jeugd en jongeren

Er is een subsidie van € 10.000,- beschikbaar voor activiteiten voor jeugd en jongeren. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet de aanvraag aan de volgende voorwaarden voldoen:

De activiteit moet met, voor en door de Lissese jeugd worden georganiseerd;

De activiteit moet plaatsvinden in Lisse;

De activiteit is primair bedoeld voor de doelgroep 12 – 23 jaar.

Toekenning geschiet op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen tot het bereiken van het subsidieplafond.

Artikel 5.3 Voorschoolse voorzieningen: peuteropvang en overdracht

Artikel 5.3.1 Algemeen

In de notitie voorschoolse voorzieningen 2012- 2015 is het beleid beschreven onderliggend aan de subsidie peuteropvang en subsidie peuteroverdracht. 

Artikel 5.3.2.1 Peuteropvang

Er is subsidie beschikbaar voor peuteropvang. De subsidie is bestemd voor peuters van 2 tot 4 jaar van ouders/verzorgers, die geen aanspraak kunnen maken op de fiscale kinderopvangregeling en kinderen uit gezinnen met een minimum inkomen minder dan 110% van de bijstandsnorm (deze kunnen met een verklaring van de ISD gebruik maken van de peuteropvang). De ouders betalen een inkomensafhankelijke bijdrage voor de peuteropvang. De kinderdagverblijven moeten voldoen aan de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en de onderstaande voorwaarden die de gemeente Lisse stelt. 

Voorwaarden subsidie peuteropvang :

  • subsidie is alleen mogelijk voor de opvang van Lissese peuters;

  • kinderdagverblijven die peuteropvang aanbieden dienen LRKP- geregistreerd te zijn en in Lisse gevestigd;

  • de peuteropvang voldoet aan de voorwaarden zoals beschreven in de notitie voorschoolse voorzieningen;

  • indexatie van het subsidie bedrag per kindplaats vindt plaats overeenkomstig het indexcijfer dat het rijk hanteert bij het standaard uurtarief kinderopvang;

  • aanvraag is voorafgaand aan het kalenderjaar conform het door de gemeente verstrekte aanvraagformulier met opgaaf van gegevens kinderen;

  • vóór 1 juni van het lopende subsidiejaar wordt een tweede opgave van nieuwe peuters gedaan door de aanvrager;

  • formulieren voor aanvraag en afrekening worden door de gemeente per email verstrekt;

  • er is een subsidie plafond van € 61.500. Als het plafond is bereikt, zal een kind op de wachtlijst worden geplaatst.

Artikel 5.3.2.2 Peuteroverdracht

De gemeente wil een gedegen overdracht van peuters van kinderdagverblijven naar de basisschool. Ze stelt hiervoor subsidie beschikbaar aan kinderdagverblijven.

Voorwaarden subsidie peuteroverdracht:

  • Subsidie is alleen mogelijk voor de overdracht van Lissese peuters;

  • Kinderdagverblijven dienen LRKP- geregistreerd te zijn en in Lisse gevestigd;

  • Aanvraag is voorafgaand aan het kalenderjaar conform het door de gemeente verstrekte aanvraagformulier met opgaaf van gegevens kinderen;

  • Formulieren voor aanvraag- en afrekening worden door de gemeente per email verstrekt.

  • Voor 1 juni van het lopende subsidiejaar is de mogelijkheid om een tweede opgave van nieuwe peuters te doen door de aanvrager.

  • Afstemming overdracht vindt plaats via de Lokaal Educatieve Agenda (LEA);

  • Overdracht vindt plaats door middel van overdrachtsformulier dat is afgestemd met het basisonderwijs;

  • Er vindt tenminste één gesprek plaats tussen kinderopvang, basisschool en de ouder/verzorger (s) daarbij aanwezig;

  • De subsidiebijdrage voor peuteroverdracht per kindplaats is € 50,-;

  • Er is een subsidieplafond van € 500,-. Dat betekent dat er in ieder geval 10 peuters in aanmerking komen voor een warme overdracht.

  • Subsidieplekken worden naar rato van het aantal over te dragen kinderen in het betreffende jaar per kinderdagverblijf verdeeld.

In 2016 is een gezamenlijk budget voorschoolse voorzieningen beschikbaar voor de subsidie ‘peuteropvang’ en de subsidie ‘peuteroverdracht’ van € 62.000.

Indien het plafond van het budget Peuteropvang (artikel 5.3.2.1) niet is bereikt, kan het resterende budget peuteropvang ook worden aangewend voor de peuteroverdracht. De overige plaatsen worden verdeeld op basis van het feitelijke aantal peuters dat warm is overgedragen volgens de verantwoording.

Artikel 5.3.3 Taal klas Duin- en Bollenstreek

De gemeente stelt op basis van de regionale afspraken in de REA (regionaal educatieve agenda), maximaal € 10.000 subsidie per jaar beschikbaar aan Samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek. De subsidie is bestemd voor het aanbieden van de Taal klas Duin- en Bollenstreek. De taalklas is toegankelijk voor alle basisschoolleerlingen (6- 12 jaar) in de Duin- en Bollenstreek die rechtstreeks uit het buitenland komen of korter dan een jaar in Nederland wonen en de taal nog niet beheersen. De taalklas wordt aangeboden op één school in de regio Duin- en Bollenstreek, als de klas vol zit, wordt in overleg met de gemeenten een tweede gestart op een geschikte locatie.

Artikel 5.4 Jongerenwerk

Het doel van het jongerenwerk is een veranderingsproces op gang brengen bij jongeren zodat de sociaal maatschappelijke en persoonlijke positie van jongeren verbetert. Het jongerenwerk in Lisse heeft de volgende kerntaken:

  • contact leggen en onderhouden, informatie verzamelen en signaleren;

  • activering en participatie;

  • programma’s en activiteiten uitvoeren;

  • vorming, voorlichting en opvoeding;

  • doorverwijzing, participatie in netwerken en samenwerking met partners.

De aandachtspunten voor het jongerenwerk zijn:

  • ambulant jongerenwerk;

  • outreachend accommodatie gebonden jongerenwerk;

  • verbinding met het Centrum voor Jeugd en Gezin;

  • talentontwikkeling;

  • agogische ondersteuning aan vrijwilligersorganisaties;

  • functie van buurtsportcoach.

Het jongerenwerk in Lisse is voor alle jongeren van 12 – 18 jaar. De leeftijdsgrenzen worden echter niet strak gehanteerd. Het jongerenwerk wordt per 1 januari 2016 ondergebracht bij een nieuwe uitvoerder (Stichting Welzijnskwartier). Het college zal hiertoe in december 2015 een besluit nemen. In de subsidieafspraken Welzijnskwartier worden bovenstaande aandachtspunten opgenomen en gespecificeerd in een prestatieplan.

In 2016 is voor jongerenwerk een budget beschikbaar van € 180.000,-, en aanvullend € 20.000,- voor de functie van buurtsportcoach. De grondslag voor subsidiering van de taak als buurtsportcoach is geregeld in Hoofdstuk 4 artikel 8.

Artikel 5.5 Bijdrage van Kwadraad aan Jeugd en Gezinsteam

De gemeente stelt subsidie beschikbaar aan Kwadraad voor uitvoering van jeugd- en gezinsteam. Het jeugd- en gezinsteam is er voor informatie en advies, coördinatie van (jeugd)hulp en het verlenen van jeugdhulp. De bijdrage vanuit het maatschappelijk werk is van belang voor de integrale aanpak en de preventieve aanpak. In totaal is hier € 144.857 subsidie beschikbaar.

Artikel 5.6 Aanvullende diensten jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar (GGD)

Aanvullend op het basistakenpakket aan jeugdgezondheidszorg, waarvan de inhoud wettelijk is vastgelegd, worden aanvullende diensten jeugdgezondheidszorg verricht door de GGD. Doel van de jeugdgezondheidszorg is het signaleren en vroegtijdig opsporen van lichamelijke, sociale en psychische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0 tot 19 jaar. Daarnaast wordt voorlichting, advies, instructie en begeleiding verleend.

De GGD Hollands Midden ontvangt in 2016 maximaal € 68.000.- subsidie voor:

  • Triple P

  • CJG Servicebureau (preventie loket)

  • Jeugdmatch

  • vCJG (virtueel centrum voor jeugd en gezin)

  • CJG telefonie

  • Logopedie (pakket 1)

Hoofdstuk 6 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)

Artikel 6.1 Algemeen

In december 2012 is het lokaal beleidsplan WMO 2013-2016 door de raad vastgesteld. De nota is het beleidskader voor de komende jaren. Het doel van het WMO beleid is zorgen dat alle burgers in Lisse kunnen meedoen in de samenleving en kunnen rekenen op ondersteuning van voldoende kwaliteit als ze dat nodig hebben.

Uitgangspunten in het WMO beleid zijn:

  • Uitgaan van eigen kracht

  • Bieden van maatwerk

  • Het resultaat van de ondersteuning

Artikel 6.2 Op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden

Artikel 6.2.1 Opvoedadviespunt Duin- en Bollenstreek

De subsidie is bedoeld voor de exploitatie van het Opvoedadviespunt Duin en Bollenstreek door Kwadraad in de Gemeente Lisse. Door het geven van opvoedondersteuning moeten ouders competenter worden in het opvoeden en meer zelfvertrouwen krijgen. Het beschikbare subsidiebedrag hiervoor is € 17.402.

Artikel 6.2.2 Homestart (Humanitas)

Aan Humanitas wordt in 2016 een bijdrage van maximaal € 13.380,- verstrekt voor de uitvoering van Homestart in Lisse. Homestart is een programma voor opvoedingsondersteuning en ondersteuning aan gezinnen door vrijwilligers.

Artikel 6.2.3 Begeleiding voor gezinnen

In totaal is in 2016 € 30.000 beschikbaar voor begeleiding voor gezinnen in de vorm van zorgcoördinatie, gezinscoaching of Reset.

Er is €10.000 beschikbaar voor incidentele subsidieaanvragen voor begeleiding aan gezinnen met kinderen, die bekend zijn bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (jeugdgezondheidszorg of jeugd- en gezinsteam). Het doel is deze gezinnen tijdelijk extra ondersteuning te bieden om regie over hun eigen leven terug te nemen. Het is ondersteuning die niet valt onder de diensten van het Centrum van Jeugd en Gezin.

Er is € 20.000 beschikbaar voor de begeleiding aan gezinnen met kinderen volgens de methode Reset. De methodiek bevordert dat ouders de regie over het huishouden en de opvoeding van hun kinderen weer zelf ter hand kunnen nemen. Het gaat hierbij om risico- en multiprobleemgezinnen waar de groei, ontwikkeling en veiligheid van de kinderen gevaar loopt.

Artikel 6.3 Het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning Artikel 6.3.1 Algemeen Maatschappelijk werk (Kwadraad)

Voor algemeen maatschappelijk werk voor volwassenen door Kwadraad is ook in 2016 subsidie beschikbaar. Het beschikbare subsidiebedrag is € € 204.533.

Deze subsidie is bedoeld voor:

  • preventie hulp zoals informatie en advies, online hulverlening, spreekuur en deelname aan het Lokaal Loket Lisse;

  • basis psychosociale hulpverlening, waaronder ook netwerk- en casuïstiekoverleg valt, en;

  • intensieve hulp, namelijk 24-uurs bereikbaarheid en crisishulpverlening, hulpverlening in het kader van de Wet Tijdelijk Huisverbod, gezinscoaching en zorgcoördinatie.

Artikel 6.3.2 Clientondersteuning MEE

Voor MEE is maximaal €182.265,- beschikbaar voor het verlenen van cliëntondersteuning voor inwoners met een handicap.

Dit budget is bedoeld voor:

  • Clientondersteuning volwassenen

  • Inzet in het Jeugd en Gezinsteam

  • Trainingen en lotgenotencontact

  • Specialistenpool en de coördinatie van integrale vroeghulp

Artikel 6.4 Het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers

In de WMO nota is het gemeentelijk beleid vastgesteld voor de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.

Doelstelling mantelzorgondersteuning: De komende jaren willen we mantelzorgers nog beter bereiken, de ondersteuning versterken en de samenwerking tussen diverse partijen verder verbeteren.

Speerpunten:

  • Mantelzorgers bereiken via het zorgpad dat de verzorgde bewandelt.

  • Mantelzorgondersteuning beter afstemmen op de persoonlijke behoefte van de mantelzorger.

  • Mantelzorgers waarderen en erkennen.

  • Planologisch faciliteren van woonruimte om mantelzorg mogelijk te maken.

Doelstelling vrijwilligersondersteuning: Het doel van het vrijwilligersbeleid is te zorgen dat vrijwilligers ondersteund worden zodat zij in staat zijn hun werkzaamheden te (blijven) doen op een manier die bij hen past.

Speerpunten:

  • Zorgen dat er mogelijkheden zijn om wederkerigheid in te vullen.

  • Vrijwilligersondersteuning versterken en moderniseren.

  • Deskundigheidsbevordering van vrijwilligers versterken.

  • Vrijwilligerspotentieel optimaal benutten.

  • Promoten en waarderen van het vrijwilligerswerk in Lisse.

Artikel 6.4.1 Mantelzorgondersteuning en vrijwilligersondersteuning

Voor uitvoering van de mantelzorgers- en vrijwilligersondersteuning 2016 worden subsidieafspraken gemaakt met Welzijn Lisse. De afspraken worden nog nader bepaald in een prestatieplan.

Op dit moment wordt een mogelijke samenwerking tussen Stichting Welzijn Lisse en Stichting Welzijn Hillegom onderzocht. Dit kan gevolgen hebben voor de rechtspersoon waaraan subsidie wordt verleend. Voor de gemeente is uitgangspunt; verminderen van kwetsbaarheid, vergroten flexibiliteit en integrale aanpak aansluitend bij het Wmo beleid.

De subsidie is bedoeld voor:

  • de ondersteuning van mantelzorgers woonachtig in Lisse;

  • ondersteunende activiteiten voor vrijwilligers woonachtig in Lisse en

  • ondersteunde activiteiten voor vrijwilligersorganisaties gevestigd in de gemeente Lisse.

De uiteindelijke afspraken moeten nog worden vastgelegd in een prestatieplan. Voor 2016 is maximaal € 87.500,- beschikbaar.

Hiernaast moeten er nog afspraken worden gemaakt over het mantelzorgzorgcompliment 2016. Het budget voor het mantelzorgcompliment moet gevonden worden binnen de bestaande WMO middelen. Het beschikbare subsidiebedrag zal nader worden bepaald middels een collegebesluit.

Artikel 6.4.2 Subsidieplafond

Naast de subsidie voor de uitvoering van ondersteuning van mantelzorg en vrijwilligers door de Welzijnsorganisatie is er in 2016 is maximaal €14.000,- beschikbaar. Dit budget is beschikbaar voor de realisering van de speerpunten genoemd onder 6.4.

Toekenning geschiet op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen tot het bereiken van het subsidieplafond.

Artikel 6.4.3 Stichting Present

Er wordt in 2016 een bijdrage van maximaal €4.687,56 verstrekt voor de uitvoering van een vorm van vrijwilligers inzet door Stichting Present, waarin vrijwilligers op een projectmatige wijze klussen doen voor mensen die incidentele ondersteuning/hulp nodig hebben. Het beoogde effect van de subsidie is de Vrijwilligersondersteuning in Lisse te versterken en te moderniseren zoals opgenomen in de WMO nota 2013-2016. Het realiseren van 15 projecten in de gemeente Lisse, als ook een bijdrage van de deelnemende gemeenten, is een voorwaarde voor de subsidiering.

Artikel 6.4.4 Adamas Inloophuis

De subsidie wordt verstrekt als waardering voor het uitvoeren van activiteiten. De subsidie is bestemd voor de ondersteuning van vrijwilligers en het uitvoeren van activiteiten. Voor 2016 is er maximaal € 6.000,- beschikbaar.

Artikel 6.5 Kwetsbare burgers

Artikel 6.5.1 Maatschappelijke Opvang

Het gaat hier om beleid gericht op verschillende groepen in de samenleving die buiten de boot dreigen te vallen, dit kan veroorzaakt worden door een combinatie van eenzaamheid, schulden, depressie, verslaving, huiselijk geweld of dakloosheid. Het doel is om participatie van deze kwetsbare groepen mogelijk te maken. Op deze terreinen wordt in regionaal verband samengewerkt en heeft de gemeente Leiden de zorg als centrumgemeente voor de uitvoering van het beleid en het maken van afspraken met diverse partijen. Het beleid is opgenomen in het Regionaal Kompas.

De volgende regionale activiteiten worden gesubsidieerd, de gemeente Leiden maakt afspraken met de uitvoerende partijen, daartoe is een gemeenschappelijke regeling aangegaan.

In 2016 worden de volgende subsidies verstrekt aan de gemeenschappelijke regeling Leiden:

  • collectieve preventieve geestelijke gezondheidszorg € 12.083;

  • zorgvernieuwingsprojecten GGZ: bijdrage inloophuis psychiatrie, informatiepunt GGZ en zorgvragersoverleg ZON € 11.016;

  • vriendendienst GGZ € 7.225.

Artikel 6.5.2 Inloop GGZ

Op dit moment loopt er in Holland Rijnland nog een discussie over de financiering van de GGZ inloophuizen. Budget voor deze functies moet gevonden worden binnen de bestaande Wmo middelen. Het beschikbare subsidiebedrag zal nader worden bepaald middels een collegebesluit.

Artikel 6.5.3 Mensen met een beperking en ouderen

In de WMO nota 2013-2016 is meedoen aan de samenleving een belangrijk uitgangspunt. Hierbij wordt specifiek aandacht geschonken aan mensen met beperkingen. Versterking en uitbreiding van het sociale netwerk van mensen met een beperking is van belang. De samenwerking van diverse organisaties wordt gestimuleerd met als doel een samenhangend, efficiënte en effectieve aanpak. Het ouderenbeleid is onderdeel van de WMO-nota. Vooralsnog ligt de prioriteit bij de doelgroep kwetsbare ouderen, maar het gaat niet alleen om leeftijd, kwetsbaarheid kan zich ook eerder voordoen.

De volgende beleidsprioriteiten zijn vastgesteld:

  • signalering van kwetsbaarheid/adviseren/informeren;

  • activiteiten en dienstverlening: vraaggericht aanbod;

  • wonen en woonomgeving;

  • meer focus op ondersteuning in de ketenzorg dementie.

Artikel 6.5.3.1 Nieuw aanbod algemene/collectieve voorzieningen

Voor 2016 is € 25.000,- beschikbaar. Dit budget is beschikbaar voor de realisering van algemeen of collectief aanbod dat het gebruik van individuele voorzieningen voorkomt of vermindert.

Subsidieverzoeken worden getoetst op de volgende punten:

  • er moet samenhang zijn tussen de beleidsterreinen Wonen en Wmo;

  • er moet samenhang zijn tussen de beleidsterreinen Wonen en Wmo;

  • er wordt rekening gehouden met de nieuwe taken in het kader van decentralisatie van AWBZ taken.

Toekenning geschiet op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen tot het bereiken van het subsidieplafond.

Artikel 6.5.3.2 Stichting Welzijn Lisse (voorheen SWOL)

Met de Stichting Welzijn Lisse wordt jaarlijks een prestatieovereenkomst afgesloten voor activiteiten voor kwetsbare inwoners van Lisse. Welzijn Lisse verbreedt zich naar een Welzijnsorganisatie voor alle (kwetsbare) burgers. Welzijn Lisse is een generalistische organisatie die in netwerkverband samenwerkt met lokale partners en regionale partners. Stimuleren en ondersteunen van burgerschap en vrijwilligerswerk zijn belangrijke elementen.

Op dit moment wordt een mogelijke samenwerking met Stichting Welzijn Hillegom onderzocht. Dit kan gevolgen hebben voor de rechtspersoon waaraan subsidie wordt verleend. Voor de gemeente is uitgangspunt; verminderen van kwetsbaarheid, vergroten flexibiliteit en integrale aanpak aansluitend bij het Wmo beleid.

In 2016 is een budget beschikbaar van € 297.715,- (inclusief adviesnetwerk en inzet in het Lokaal Loket Lisse). SWL heeft voor de stijging en indexering en kostenstijging van personeelslasten een aanvullend subsidie gevraagd. Naast de solidariteitskorting die ook geldt voor de SWL, wordt de kostenstijging niet meer geïndexeerd. Bij de definitieve vaststelling van de subsidie 2016 wordt gekeken of dit leidt tot een tekort. Op dat moment wordt beoordeeld of de subsidie toereikend was en aanvullende subsidiering nodig is.

Artikel 6.5.3.3 Stichting de Paraplu

Voor de organisatie van laagdrempelige (ontmoetings-)activiteiten voor kwetsbare ouderen in de Poelpolder (Krantcafé Poelhuys) is een activiteitenbudget/waarderingssubsidie beschikbaar van € 3.000 in 2016.

Voor de organisatie van laagdrempelige ontmoetingsactiviteiten voor kwetsbare inwoners in De Beukenhof is  € 3.000 beschikbaar.

Hoofdstuk 7 Volksgezondheid

Artikel 7.1 Lokaal Gezondheidsbeleid algemeen

Op 30 mei 2013 heeft de gemeenteraad van Lisse de nota volksgezondheid 2013-2016 ‘Gezondheid in beweging’ vastgesteld. . Het doel van het gezondheidsbeleid is het op peil houden of verbeteren van de gezondheidssituatie van de inwoners van Lisse. De gemeente Lisse wil haar inwoners stimuleren een gezonde keuze te maken.

Artikel 7.2.1 Speerpunten

Regionaal en lokaal is het gezondheidsbeleid voornamelijk gericht op de doelgroepen waar de meeste winst te behalen valt. Dit zijn: kinderen en jongeren, mensen met een lage sociaaleconomische status en kwetsbare mensen, zoals ouderen en mensen met een beperking.

De volgende speerpunten worden bij deze doelgroepen aangehouden:

  • alcoholmatigingsbeleid: Activiteiten die het gebruik van alcohol verminderen waarbij de prioriteit ligt bij jeugd onder de 18 jaar;

  • het bevorderen van een gezonde leefstijl. Hierbij is specifiek aandacht voor Bewegen en Sport in de buurt, Buurtsportcoachactiviteiten en gezonde voeding/voorkomen van overgewicht;

  • depressie. Stimuleren van preventie en preventieve activiteiten om depressie te voorkomen.

Artikel 7.2.2 Subsidieplafond

In 2015 is maximaal € 8.000,- beschikbaar voor (vernieuwende) initiatieven die passen binnen het gezondheidsbeleid en een bijdrage leveren aan de realisering van de speerpunten.

Per initiatief kan maximaal € 2.000,- worden aangevraagd.

Toekenning geschiet op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen tot het bereiken van het subsidieplafond.

Artikel 7.3 Prenatale voorlichting Activite

Vanaf 2012 is in de Wet Publieke Gezondheid geregeld dat prenatale voorlichting een gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Met prenatale voorlichting worden aanstaande ouders geïnformeerd over zwangerschap, de bevalling en de periode daarna. Deze voorlichting is aanvullend op de informatie en de voorlichting van de huisarts, de verloskundige of de gynaecoloog. Voor het geven van prenatale voorlichting is voor Activite in 2016 maximaal € 1.800,- beschikbaar.

Hoofdstuk 8 Accommodatiebeleid

Artikel 8.1 Algemeen

De gemeenteraad heeft op 22 mei 2008 de Nota accommodatiebeleid ‘Een prettig verblijf!’ gemeente Lisse 2008 – 2011 vastgesteld. Het doel van dit accommodatiebeleid is het bereiken van een op vraag en aanbod afgestemd accommodatieniveau voor voorzieningen op de gebieden welzijn, onderwijs, cultuur en sport binnen de gestelde (financiële) kaders in de programmabegroting. Op dit moment wordt er gewerkt aan een nieuw masterplan accommodatiebeleid. In het Plan van Aanpak, wat naar verwachting gereed is in het eerste kwartaal 2016, wordt de richting bepaald voor de verdere uitwerking van het masterplan Accommodatiebeleid. Welke consequenties dit heeft in 2016 voor de ‘uitgangspunten voor subsidie’ zijn op dit moment nog niet duidelijk en een voorbehoud dient daarom gemaakt te worden betreffende dit hoofdstuk en de daaraan gekoppelde subsidiemogelijkheden.

Artikel 8.2 Uitgangspunten voor subsidie

Om een herkenbare en overzichtelijke structuur in het accommodatiebeleid aan te brengen is er voor gekozen de voorzieningen onder te verdelen in een drietal categorieën; (A) een basisvoorziening, (B) een gewenste voorziening, (C) een niet ondersteunde voorziening. Per categorie gelden specifieke uitgangspunten voor wat betreft de invulling van het eigendom, het beheer en de financiering.

Alleen de (A) en de (B) voorzieningen kunnen in aanmerking komen voor een gemeentelijk subsidie (In bijlage III ‘Streefbeeld’ van de nota accommodatiebeleid staan de voorzieningen per categorie benoemd). Niet alle gehonoreerde aanvragen kunnen in één jaar toegekend worden, omdat het budget daartoe ontoereikend is. Toepassing van een meerjaren systematiek zorgt ervoor dat een deel van de gehonoreerde verzoeken doorschuift naar een volgend jaar.

Artikel 8.3 Toetsingsgronden

Het college kan besluiten een subsidie te verstrekken, indien:

  • voorafgaand aan het project en/of plan en tijdig een subsidieverzoek wordt ingediend;

  • de uitvoering van het plan financieel haalbaar is;

  • het project en/of plan aan alle richtlijnen en eisen voldoet.

Artikel 8.4 Voorwaarden voor subsidie

  • De ondergrond van de accommodatie dient (in beginsel) eigendom te zijn van de gemeente.

  • Indien de ondergrond van de accommodatie geen eigendom is van de gemeente zullen zekerheden moeten worden verkregen ten aanzien van:

    • -

      continuïteit van het huisvesten van door de gemeente basis of gewenste activiteiten.

    • -

      het aanwezig zijn van een sluitende meerjaren exploitatie over een periode van tien jaar van de (ver)nieuw(d)e accommodatie. Bij het berekenen van een sluitende exploitatie mogen niet worden meegerekend de inkomsten uit het huisvesten van (para) commerciële activiteiten evenals feesten en dergelijke van persoonlijke aard.

    • -

      de meerjaren exploitatie moet, indien van toepassing, sluitend zijn, dit inclusief:

      • -

        een jaarlijkse dotatie in de voorziening groot planmatig onderhoud op basis van een door het college goedgekeurd meerjaren onderhoudsplan.

      • -

        de jaarlijkse bekostiging van het door de instelling / vereniging zelf te financieren aandeel in de bouwkosten. Dit door het in de exploitatie opnemen van de af te schrijven kapitaallasten en de te betalen rente.

    • -

      de afschrijvingstermijn dient te worden gebaseerd op de functionele levensduur van de investering.

Artikel 8.5 Aanvraag subsidie

Een instelling / vereniging die in aanmerking wil komen voor een subsidie dient samen met de aanvraag de volgende gegevens in:

  • Materieel (Programma van Eisen en bestek) en financieel uitgewerkt investeringsplan;

  • Begroting / een balans;

  • Door het college goedgekeurde (bouw)tekeningen, evenals een kadastrale perceel aanduiding;

  • De gelieerde rechtspersonen

Artikel 8.6 Toetsingskader

Bij elke subsidie aanvraag voor een accommodatie vindt een zorgvuldige toetsing plaats, middels de wegingsfactoren voor aanvragen. Niet alleen het beschikbare budget is bepalend, maar ook het type voorziening.

De wegingsfactoren kunnen worden toegepast als de vier stappen van het toetsingskader doorlopen zijn:

Stap 1 ontvankelijkheid

Stap 2 van bruto naar netto

Stap 3 prioritering

Stap 4 planning

Hoofdstuk 9 Diverse waarderingssubsidies

Artikel 9.1 Algemeen

Dit hoofdstuk is bedoeld voor instellingen die van de gemeente al sinds vele jaren subsidie ontvangen. Het betreft hier toekenning van waarderingssubsidies voor de activiteiten met zo veel mogelijk deregulering en minimale administratieve lasten, voor zowel gemeente als subsidievragers.

Om dat te bereiken geldt voor deze subsidies het volgende:

  • Subsidies voor een periode van vier jaren

  • Vaststelling, verlening en uitbetaling per jaar

  • Subsidieverlening is tevens subsidievaststelling

  • Jaarlijkse controle marginaal, eenmaal per vier jaren intensief

Artikel 9.2 Stichting De Zevensprong

De subsidie is bestemd voor de bevordering van sport en recreatie voor mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap en voor het aanbod van activiteiten op dit gebied in de gemeente Lisse. Bedrag: € 6.160,- (€ 1.540,- per jaar) voor een periode van vier jaren (2013/2016).

Artikel 9.3 Stichting Juridisch Adviesbureau ‘De Leidse Rechtswinkel’

De subsidie wordt verstrekt voor de advisering aan de in gemeente Lisse woonachtige cliënten. Bedrag: € 2.500,- (€625,- per jaar) voor een periode van vier jaren (2013/2016).

Artikel 9.4 Bestuur Plaatselijke afdeling Lisse van de Nationale Vereniging ‘De Zonnebloem’

De subsidie is bedoeld voor werkzaamheden/activiteiten in het kader van de zorg voor zieken en bejaarden, zoals het afleggen van bezoeken en het organiseren en begeleiden van bepaalde activiteiten buitenshuis.

Bedrag: € 4.750,- (€1.187,50 per jaar) voor een periode van vier jaren (2013/2016).

Artikel 9.5 Speeltuinverenigingen

De gemeente Lisse hecht belang aan de bijdrage van speeltuinverenigingen voor de jeugd van Lisse en streeft naar maximale openstelling van de speeltuinen in buitenschoolse uren, uitgaande van de doelgroep 0-12 jarigen. De gemeente Lisse stelt subsidie beschikbaar voor de openstelling van de speeltuinen. In de meerjarenbegroting is hiervoor een budget van € 10.000,- opgenomen.

Aan de toekenning van subsidie zijn de volgende voorwaarden verbonden:

  • Onder speeltuin wordt verstaan een omheind terrein met speeltoestellen, dat beheerd wordt door een speeltuinvereniging;

  • De speeltuin moet in de vakantieperioden van het basisonderwijs bij redelijke weersomstandigheden alle dagen geopend zijn, behoudens zondagen en algemeen erkende feestdagen;

  • Buiten de vakantieperioden van het basisonderwijs moet de speeltuin bij redelijke weersomstandigheden minimaal 20 uur per week geopend zijn, doch in elk geval buiten de schooluren telkens gedurende tenminste twee aaneengesloten uren;

  • De besturen van de speeltuinvereniging dienen zorg te dragen voor een veilige speelomgeving. Hierbij hoort het onderhoud van de speeltoestellen en ondergronden en een vastgelegd inspectiebeleid betreffende controles en het bijhouden van logboeken. Aan de gemeente dient jaarlijks het veiligheidsinspectierapport te worden overlegd.

  • Subsidiebedrag per speeltuin maximaal € 5.000 per jaar voor een periode van vier jaren (2013/2016).

Artikel 9.6 Cultuureducatiegroep

Subsidie is bestemd voor het bevorderen van cultuureducatie voor het primair onderwijs door deelname aan het programma ‘Cultuureducatie met kwaliteit’. Voor de periode 2013-2016 kan op grond van de rijksregeling ‘Cultuureducatie met kwaliteit’ subsidie worden aangevraagd bij het Fonds Cultuurparticipatie (FCP). De gemeente Lisse heeft een intentieverklaring ondertekend om de rijkssubsidie jaarlijks (t/m 2016) te matchen met € 12.500. Partijen (culturele instellingen en het primair onderwijs) treden jaarlijks in overleg op welke wijze invulling wordt gegeven aan het programma voor cultuureducatie. Cultuureducatiegroep Leiden is namens de basisscholen penvoerder en dient jaarlijks (t/m 2016) een subsidieaanvraag bij het FCP in.

Artikel 9.7 Promotie monumentenbeleid

Voor Open Monumentendag is voor de jaren 2016 en 2017 een budget van maximaal € 2.500,- per jaar beschikbaar voor de organisatie van diverse activiteiten op die dag.

Het Comité Open Monumentendag heeft de opdracht om de kosten voor 2016 en 2017 zo laag mogelijk te houden en actieve inspanning te verrichten om op andere wijze inkomsten te genereren.

Artikel 9.8 Koningsdag en herdenking bevrijding

Voor het Oranje comité, die jaarlijks de festiviteiten op Koningsdag en de herdenking van de bevrijding organiseert, is in 2016 een bedrag van maximaal € 11.250,- beschikbaar.

Hoofdstuk 10 Diverseprestatiesubsidies

Artikel 10.1 Algemeen

Met een aantal organisaties wordt jaarlijks een prestatieovereenkomst afgesloten of prestatie geformuleerd in de beschikking, waarin omschreven is welke activiteiten/producten worden geleverd die een bijdrage leveren aan de uitvoering van gemeentelijk beleid.

Artikel 10.2 Bibliotheek

Aan de Stichting Bibliotheek Bollenstreek wordt jaarlijks een prestatiesubsidie verleend. In 2016 bedraagt de subsidie € 575.000 voor de instandhouding van de bibliotheek en informatieve taken. Met de stichting is voor de jaren 2016 en 2017 een Uitvoeringsovereenkomst afgesloten, waarin diverse afspraken (prestaties) zijn opgenomen.

Artikel 10.3 Stichting Vluchtelingenwerk

Aan de Stichting Vluchtelingenwerk Zuid-Holland-Noord wordt jaarlijks een prestatiesubsidie verstrekt voor de huisvesting van vergunninghouders en hun begeleiding in de eerste 2 jaar dat ze in Lisse wonen. Dit met het oog op een soepele integratie in Lisse. Onlangs liet de Stichting weten dat er fusie plaats gaat vinden tussen de stichting Vluchtelingenwerk Maasdelta, Zeeland, Zuidvleugel en Zuid-Holland-Noord tot de Stichting Vluchtelingenwerk Zuidwest Nederland.  Op dit moment wordt gekeken of en hoe de subsidierelatie naar deze nieuwe stichting tot stand komt.

In 2016 is er in ieder geval een basisbedrag van € 65.000 beschikbaar. De taakstelling voor huisvesting van vergunninghouders is in 2015 toegenomen en ook voor 2016 is het aantal opnieuw toegenomen. Het basisbedrag is gebaseerd op de  taakstelling zoals die voor 2015 was. In 2015 ontvingen wij van het Rijk per volwassen gehuisveste vergunninghouder een bedrag van € 1.000,-. Dit bedrag is beschikbaar gesteld aan Stichting Vluchtelingenwerk. Deze werkwijze wordt ook in 2016 voortgezet. Stichting Vluchtelingenwerk heeft een bedrag van €100.665 aangevraagd voor 2016. Omdat de huisvesting en integratie van vergunninghouders een groter vraagstuk is geworden, kan het zijn dat er meer verwacht wordt van de inzet van Stichting Vluchtelingenwerk. We zullen de komende tijd overleg voeren met Vluchtelingenwerk.  

Artikel 10.4 ‘t Huys Dever

Voor de exploitatie en instandhouding van ’t Huys Dever is met de Stichting Beheer Buitenplaats ‘t Huys Dever een overeenkomst gesloten voor de periode van 2014 t/m 2017.

In 2016 is een bedrag van € 71.620 beschikbaar voor de exploitatie en instandhouding van ‘t Huys Dever.

Artikel 10.5 Stichting BESCAL (Beheer van Sociaal-Cultureel en culturele accommodaties Lisse)

Stichting BESCAL heeft als doel het professioneel beheren en exploiteren van diverse sociaal culturele accommodaties in Lisse. De Stichting is gestart in 2009 en er is sprake van een groeimodel waarin gekomen wordt tot het beheer en de exploitatie van vijf gemeentelijke sociaal culturele accommodaties.

Met stichting BESCAL wordt jaarlijks een prestatieovereenkomst afgesloten voor de exploitatie van de gemeentelijke sociaal culturele (basis)accommodaties; ’t Poelhuys, het jongerencentrum, de Beukenhof en de Engelenburcht. In 2016 is een bedrag beschikbaar van maximaal € 305.000,-. Dit bedrag is exclusief de kosten voor groot onderhoud en vervangingsinvesteringen.

Artikel 10.6 Sportfondsen Lisse B.V.

Met Sportfondsen Lisse is een huurovereenkomst afgesloten. Deze huurovereenkomst heeft betrekking op diverse binnen- en buitensportaccommodaties in Lisse. De gemeente is eigenaar van al deze sportaccommodaties. Sportfondsen Lisse beheert en exploiteert de diverse binnen- en buitensportaccommodaties, conform de exploitatieovereenkomst 2011 en toegevoegde addenda. In 2016 bedraagt de exploitatiebijdrage, inclusief het nieuwe sportcentrum, € 713.699,-.

Artikel 10.7 Opvang Zwerf- en afstandsdieren

De opvang van zwerf- en afstandsdieren is gebaseerd op artikel 5:8 van het Burgerlijk Wetboek en daarom een wettelijke taak. De uitvoering van deze wettelijke taak is ondergebracht bij Stichting Dierenopvangcentrum Noordwijk, die gespecialiseerd is in de opvang van zwerf- en afstandsdieren. Voor de uitvoering van deze taak is voor het jaar 2016 een bedrag van maximaal € 0,33 per inwoner beschikbaar.

Artikel 10.8 Lokale omroep

Op grond van de Mediawet wordt de omroep BO (Bollenstreekomroep) gesubsidieerd. Voor 2016 is een bedrag van € 1,30 per wooneenheid beschikbaar.

Artikel 10.9 Museum de Zwarte Tulp

Voor de professionalisering en verbetering van de museale kwaliteit van Museum De Zwarte Tulp is met de stichting een prestatieovereenkomst afgesloten voor de periode 2014 t/m 2018. In deze overeenkomst zijn diverse afspraken (prestaties) opgenomen. De professionaliseringsslag bestaat uit onder meer het verwerven van een aantal nieuwe collecties en de inzet van een professionele conservator. Voor deze periode is maximaal € 150.000 beschikbaar, dit betekent een subsidie van € 30.000 per jaar.

Artikel 10.10 NME-centrum Lisse

De gemeente Lisse hecht belang aan natuur en milieu educatie voor de inwoners van Lisse. Stichting Duurzaam Landgoed Keukenhof draagt zorg voor deze natuur- en milieueducatie en geeft hier invulling aan door o.a. het beheer van het NME-bezoekerscentrum de Groene Bol dat gevestigd is op Landgoed Keukenhof en de organisatie van activiteiten, tentoonstellingen etc. Voor 2016 is er een bedrag van € 45.000,- beschikbaar voor natuur en milieu educatie.

Artikel 10.11 Bureau Halt

Bureau Halt geeft voorlichting op primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Hier leren zij kinderen wat de gevolgen kunnen zijn van grensoverschrijdend en risicovol gedrag. Ook is er veel aandacht voor groepsdruk. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld: digipesten, vuurwerk en normen en waarden. Daarnaast kan Halt ingezet worden bij zorg- en veiligheidsnetwerken, zoals het Veiligheidshuis en verwijzen zij actief door naar de hulpverlening als een jongere bij de Haltstraf zorgelijke signalen laat zien. Voor 2016 is €9.000,- beschikbaar voor subsidie.

Hoofdstuk 11 Slotbepalingen

Artikel 11.1 Extern advies

Bij het beschikken op subsidieaanvragen kan extern advies worden ingewonnen.

Artikel 11.2 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze beleidsregel niet voorziet beslist het college.

Artikel 11.3 Citeertitel

Deze regeling kan aangehaald worden als beleidsregel maatschappelijke

activiteiten 2016.

Artikel 11.4 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking na bekendmaking, met ingang van 1 januari 2016

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 1 december 2015

Burgemeester en wethouders van Lisse,
De burgemeester,
Mw. A.W.M. Spruit,
De secretaris,
J.Schellevis