Regeling vervallen per 19-10-2017

Verordening Clientenparticipatie Participatiewet en Wet sociale werkvoorziening 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 18-10-2017

Intitulé

Verordening Clientenparticipatie Participatiewet en Wet sociale werkvoorziening 2015

VerordeningcliëntenparticipatieParticipatiewetenWetsocialewerkvoorziening2015

De raad van de gemeente Lochem;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 september 2014;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2, derde lid Wet sociale werkvoorziening;

gelet op het Beleidsplan Participatiewet;

gelet op het advies van de Cliëntenraad;

besluit vast te stellen de navolgende verordening:

VerordeningcliëntenparticipatieParticipatiewetenWetsocialewerkvoorziening2015.

Hoofdstuk 1. Begripsomschrijving

Artikel 1. Definitie

In deze verordening wordt verstaan onder

  • 1.

    Het Plein: de gemeenschappelijke regeling Het Plein;

  • 2.

    Het bestuur: het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Het Plein;

  • 3.

    Cliëntenraad:een uit bij de uitvoering van de Participatiewet en Wet sociale werkvoorziening betrokken personen bestaand orgaan met taken en bevoegdheden zoals in deze regeling omschreven;

  • 4.

    Kernbestuur: bestuur van de cliëntenraad.

Hoofdstuk 2. Algemene bepalingen

Artikel 2. Cliëntenraad

  • 1. De Cliëntenraad betrekt de volgende personen bij de uitvoering van de Participatiewet (a) en Wet sociale werkvoorziening (b):

    • a.

      de personen of hun vertegenwoordigers bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet;

    • b.

      de personen of hun vertegenwoordigers bedoeld in artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening.

  • 2. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het bestuur.

  • 3. De cliëntenraad draagt kandidaten voor.

  • 4. De leden worden benoemd voor een periode van 4 jaar.

  • 5. Leden kunnen eenmaal voor een periode van 4 jaar herbenoemd worden.

  • 6. Het lidmaatschap eindigt door:

    • I.

      schriftelijke ontslagneming;

    • II.

      het verstrijken van de periode waarvoor men is benoemd.

  • 7. De cliëntenraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet en Wet sociale werkvoorziening betrokken personen.

  • 8. De cliëntenraad bestaat uit ten minste zeven en ten hoogste vijftien personen.

  • 9. De cliëntenraad benoemt uit haar midden een voorzitter voor een termijn van vier jaar.

  • 10. De cliëntenraad benoemt uit haar midden een bestuur, dat, inclusief de voorzitter uit maximaal vier leden bestaat. Dit bestuur wordt in deze verordening aangehaald als kernbestuur.

  • 11. Het kernbestuur komt in beginsel tien maal per kalenderjaar in vergadering bij elkaar. Deze vergadering wordt door de ambtelijk secretaris bijgewoond.

  • 12. De cliëntenraad komt in beginsel tien maal per kalenderjaar in plenaire en openbare vergadering bij elkaar.

  • 13. Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen.

  • 14. Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden genomen.

  • 15. Bij staking van stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Artikel 3. Ambtelijk secretaris

Het bestuur stelt een ambtenaar van Het Plein aan als ambtelijk secretaris om te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is haar taken naar behoren te vervullen.

Hoofdstuk 3. Taken van het bestuur, ondersteuning, taken en bevoegdheden van de cliëntenraad en taken van de ambtelijk secretaris

Artikel 4. Taken van het bestuur

  • 1. Het bestuur vraagt over beleidsvoornemens van het bestuur via de ambtelijk secretaris advies aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de cliëntenraad wordt toegezonden uiterlijk zes weken voorafgaand aan de datum waarop het bestuur voornemens is het beleid vast te stellen.

  • 3. Het bestuur zorgt ervoor dat de cliëntenraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

Artikel 5. Ondersteuning van de cliëntenraad

Het bestuur zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Hiertoe:

  • 1.

    Stelt het een vergaderruimte ter beschikking.

  • 2.

    Geeft het de leden van de cliëntenraad toegang tot kantoormiddelen zoals een kopieermachine en een printer.

  • 3.

    Zorgt het ervoor, met inachtneming van artikel 4, tweede lid, dat adviesaanvragen en conceptbeleid de cliëntenraad tijdig bereiken.

  • 4.

    Stelt het ambtenaren van Het Plein in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de cliëntenraad is verzocht.

  • 5.

    Zorgt het ervoor dat aan de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de cliëntenraad.

  • 6.

    Verstrekt het de informatie, bedoeld onder 5, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming.

  • 7.

    Indien van toepassing, ziet het erop toe dat de cliëntenraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de cliëntenraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

Artikel 6. Taken van de cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad brengt overeenkomstig artikel 4 gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met door het bestuur voorgenomen beleid.

  • 2. Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt uiterlijk twee weken voordat het bestuur voornemens is het beleid vast te stellen, uitgebracht door toezending aan de ambtelijk secretaris.

Artikel 7. Bevoegdheden van de cliëntenraad

1 . Initiatiefrecht

  • a.

    De Cliëntenraad heeft de bevoegdheid aangelegenheden die de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening raken in het overleg met Het Plein aan de orde te stellen.

  • b.

    De Cliëntenraad heeft het recht advies uit te brengen over aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening door Het Plein betreffen.

  • c.

    De Cliëntenraad heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen gebruik te maken van deskundigheid anders dan die van Het Plein: Hiertoe wendt de cliëntenraad het budget aan dat haar door het bestuur ingevolge artikel 12 ter beschikking wordt gesteld. Deskundigheid die Het Plein biedt, is gratis.

  • 2.

    Informatierecht

    • a.

      De Cliëntenraad wordt geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages.

    • b.

      De Cliëntenraad krijgt spontaan en op verzoek tijdig informatie die het voor de uitoefening van haar taken en bevoegdheden, zoals in deze verordening en beleidsregels omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

  • 3.

    Adviesrecht

    • a.

      De Cliëntenraad wordt tijdig betrokken bij de voorbereiding en de totstandkoming van zaken waarmee de cliënt in de uitvoering door Het Plein rechtstreeks wordt geconfronteerd, zoals voorbeeldbeschikkingen, formulieren, brochures, klachtenrapportages, enquêtes en klanttevredenheidsonderzoeken.

    • b.

      Het Plein stelt de Cliëntenraad in de gelegenheid advies op grond van het eerste lid uit te brengen over beleid en uitvoering en wel zodanig dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. Indien Het Plein advies vraagt, wordt het advies binnen vier weken uitgebracht; Alle adviezen, informatieverzoeken en verbetervoorstellen die door de Cliëntenraad schriftelijk zijn verstrekt, worden door Het Plein beoordeeld. Het Plein verzorgt binnen vier weken een schriftelijk met redenen omklede reactie.

Artikel 8. Taken van de ambtelijk secretaris

De ambtelijk secretaris:

  • a.

    Is als contactpersoon voor de cliëntenraad het eerste aanspreekpunt namens Het Plein;

  • b.

    draagt in overleg met de cliëntenraad zorg voor een vergaderreglement en ziet gezamenlijk met de voorzitter van de cliëntenraad toe op de naleving ervan.

  • c.

    Stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad een vergaderkalender samen.

  • d.

    Stelt in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad de agenda van de vergadering bedoeld in de artikelen 9 en 10 samen.

  • e.

    Verzendt de uitnodigingen en, indien van toepassing, conceptbeleid en adviesverzoeken, met inachtneming van artikel 4, tweede lid, uiterlijk één week voordat de vergadering bedoeld in artikel 2, elfde lid plaatsvindt aan de cliëntenraad.

  • f.

    Ziet erop toe dat adviesvragen en conceptbeleid de cliëntenraad op een zodanig tijdstip bereiken dat de cliëntenraad haar rol effectief kan vervullen.

  • g.

    Last indien nodig een tussentijds extra overleg in; en

  • h.

    Maakt een verslag van de vergaderingen als bedoeld in artikel 2, elfde lid en zendt deze gelijktijdig met de uitnodiging voor de volgende vergadering als bedoeld in artikel 2, elfde lid aan de cliëntenraad.

Hoofdstuk 4. Overleg Participatiewet en Wet sociale werkvoorziening

Artikel 9. Overleg Participatiewet

  • 1. Het bestuur voert minimaal twee maal per jaar een overleg met de cliëntenraad.

  • 2. De directeur van Het Plein en het kernbestuur voeren twee maal per jaar een overleg.

Artikel 10. Overleg Wet sociale werkvoorziening

1.De directeur van de organisatie die namens de colleges van de gemeenten Lochem en Zutphen uitvoering geeft aan de Wet sociale werkvoorziening en het kernbestuur voeren twee maal per jaar overleg.

Hoofdstuk 5. Overige bepalingen

Artikel 11. Garantstelling

  • 1. Het Plein draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of waren van de Cliëntenraad uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van:

    • ·

      een uitkering, voorziening of subsidie die zij ontvangen;

    • ·

      bejegening door medewerkers van Het Plein.

  • 2. De leden van de Cliëntenraad dragen zorg voor de bescherming van de privacy van cliënten die zich op enigerlei wijze tot hen wenden.

Artikel 12. Budget cliëntenraad

  • 1. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld.

  • 2. Bij de bepaling van de hoogte van het budget neemt het bestuur in overweging wat in vergelijkbare situaties gebruikelijk is.

  • 3. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met administratieve ondersteuning deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.

  • 4. Jaarlijks vóór 1 maart brengt de cliëntenraad via de ambtelijk secretaris aan het bestuur verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget.

  • 5. Jaarlijks vóór 1 december zendt de cliëntenraad via de ambtelijk secretaris haar begroting met betrekking tot het volgende jaar aan het bestuur van Het Plein.

  • 6. Het bestuur stelt in verband met de bepalingen in de leden 1, 2 en 3 beleidsregels vast.

Artikel 13. Vergoeding aan de leden

  • 1. De leden van de cliëntenraad ontvangen voor deelname aan een vergadering verband houdend met artikel 2, elfde en twaalfde lid een vergoeding.

  • 2. Het bestuur stelt hiertoe beleidsregels vast.

Hoofdstuk 6. Slotbepalingen

Artikel 14. Evaluatie

  • 1. Jaarlijks wordt tijdens de vergadering bedoeld in artikel 9, tweede lid tussen de cliëntenraad en directeur van Het Plein geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie voldoet.

  • 2. Jaarlijks wordt tijdens de vergadering bedoeld in artikel 10 tussen de cliëntenraad en directeur van de organisatie die namens de colleges van de gemeenten Lochem en Zutphen uitvoering geeft aan de Wet sociale werkvoorziening geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie voldoet.

  • 3. De cliëntenraad brengt verslag uit van deze evaluaties aan het bestuur.

  • 4. Het bestuur zendt via de ambtelijk secretaris de evaluatie als bedoeld in het tweede lid door aan de betreffende colleges die het aan de gemeenteraden doorzenden.

  • 5. Bij verschil van mening over de toepassing van deze verordening en in gevallen waarin deze niet of in onvoldoende mate voorziet, beslist het bestuur.

Artikel 15. Intrekken oude verordening

De Verordening Cliëntenparticipatie Wwb en Wsw Zutphen 2015

Verordening cliëntenraad Wet werk en bijstand / Wet sociale werkvoorziening/ Wet investeren in jongeren 2010 Lochem wordt ingetrokken.

Artikel 16. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet en Wet sociale werkvoorziening 2015.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 oktober 2014.
De voorzitter, De griffier,

Algemeen

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:

  • -

    die algemene bijstand ontvangen;

  • -

    als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;

  • -

    personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

  • -

    personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • -

    personen zonder uitkering;

en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

Deze verordening geeft tevens invulling aan het bepaalde in artikel 2, derde lid van de Wet sociale werkvoorziening. In dat artikel is het volgende geregeld: “De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet”. Met deze insteek wordt het vaststellen van een separate verordening “Cliëntenparticipatie Wsw” voorkomen. Tevens draagt het bij aan de integraliteit in de benadering en behandeling van (cliëntenparticipatie)vraagstukken die bij de (uitvoering van de) Participatiewet en Wet sociale werkvoorziening gewenst, zo niet noodzakelijk is.

Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen, worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door Het Plein.

De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen. Dit signaal heeft de raad en bestuur ook meermalen afgegeven.

Daarom is er een verordening tot stand gekomen, die daar recht aan doet en die bovendien in het kader van “samenwerken en samen werken” tussen Cliëntenraad van Het Plein en Het Plein, kortom via een vorm van co productie, tot stand is gekomen. Zie hiervoor en tevens het “Beleidsplan Participatiewet”.

Artikelsgewijze

toelichting

Enkel die bepalingen die om een nadere toelichting vragen, worden hier behandeld.

Artikel 1

Zie tevens hiervoor. Er is gekozen voor de term “Kernbestuur”, om verwarring met de term “Dagelijks Bestuur” te voorkomen. Het kernbestuur bestaat naast de voorzitter uit een secretaris (niet te verwarren met de ambtelijk secretaris) en (maximaal) nog twee leden. Deze (maximaal) vier personen vormen doorgaans de rol van eerste gesprekspartner voor Het Plein. Deze invulling/werkwijze is effectief gebleken en vraagt om voortzetting en formalisering in deze verordening. Het risico is wel dat “de overige leden van de Cliëntenraad” min of meer achter kunnen blijven qua informatieniveau. Het is primair aan de Cliëntenraad, maar ook aan Het Plein om er aan bij te dragen dat dit wordt voorkomen.

Artikel 2

Uitgangspunt is dat cliënten en hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de uitvoering van de Participatiewet en de Wsw. De Cliëntenraad werkt nauw samen met de burgerparticipatie in de Wmo. Zij stemmen de adviezen die zij uitbrengen, daar waar nodig, op elkaar af. De overige bepalingen in dit artikel hebben een regulerend karakter (aantal leden en vergaderingen, oplossing voor wanneer de stemmen staken)

Artikel 3

Een ambtenaar van Het Plein heeft een rol als ambtelijk secretaris. Deze ambtenaar vormt de intermediaire functie tussen Cliëntenraad en Het Plein. Al dan niet formele kontakten tussen beide partijen lopen dus via de ambtelijk secretaris. Administratieve ondersteuning van de ambtelijk secretaris, maar vooral ten gunste van de Cliëntenraad, zal via beleidsregels genoemd in artikel 12 worden ingevuld. Zie tevens de toelichting op artikel 12.

Artikel 4

Hier wordt de tijdigheid van het betrekken van de Cliëntenraad bij beleidsvorming benadrukt.

Artikel 5

Om de Cliëntenraad goed te kunnen laten functioneren, wat in ieders belang is, is het nodig een aantal (basale) zaken, zoals vergaderruimte, adequate informatieverstrekking te optimaliseren. Dat is het doel van dit artikel.

Artikel 6

De Cliëntenraad kan gevraagd en ongevraagd adviseren. Hiermee wordt de onafhankelijke status van de Cliëntenraad benadrukt.

Artikel 7

De praktijk toont dat het noodzakelijk is dat helder staat aangegeven wat de positie van de Cliëntenraad ten opzichte van het bestuursorgaan is: waarover geeft de Cliëntenraad eigenlijk advies? In deze verordening is daarom een onderscheid gemaakt naar het initiatiefrecht, informatierecht en adviesrecht. Bij elk van de rechten horen onderwerpen die zich voor de uitoefening van de drie rechten lenen.

Artikel 8

Zie tevens de toelichting bij artikel 3. De ambtelijk secretaris beschikt over de bevoegdheid een tussentijds extra overleg in te lassen.

Artikel 9 en 10

Veel van de onderwerpen die de Cliëntenraad aangaan en juist ook bezighouden, hebben rechtstreeks betrekking op de uitvoering door Het Plein. Het is daarom noodzakelijk dat de Cliëntenraad naast een tweejaarlijks overleg met het bestuur tevens met de eindverantwoordelijke van Het Plein, de directeur, eveneens met een frequentie van 2 keer per jaar, overleg voert.

Dat zelfde geldt voor de directeur van de organisatie die namens de gemeenten Lochem en Zutphen de Wet sociale werkvoorziening uitvoert: dat staat in artikel 10

Een combinatie van de overleggen met de twee directeuren ligt, gezien deze verordening, voor de hand. Artikel 11

De verordening vraagt om cliëntenraadsleden die uit de doelgroep afkomstig zijn. In de positie van

cliëntenraadslid wordt men geacht een kritische rol ten aanzien van de uitvoeringsorganisatie aan te nemen. Er bestaat een risico dat deze raadsleden in hun positie als cliënt van Het Plein daar nadelen van ondervinden. Om dat risico in te dammen is lid 1 van artikel 11 opgenomen. Cliëntenraadsleden hebben contacten met cliënten en hebben in die positie kennis van privacygevoelige zaken. Om die reden is de geheimhoudingsplicht in artikel 11, tweede lid opgenomen.

Artikel 12

Het bestuur zorgt ervoor dat de Cliëntenraad kan beschikken over middelen die noodzakelijk zijn voor de taken die de Cliëntenraad uitoefent. Daartoe stelt Het Plein een budget ter beschikking, dat daar recht aan doet: Bij de vaststelling van een budget neemt het bestuur in overweging wat in vergelijkbare situaties (in den lande) daarbij gebruikelijk is. De middelen, cq. faciliteiten kunnen als daar aanleiding toe is in natura worden verstrekt: bijvoor beeld een kantoor- annex vergaderruimte. Het bestuur stelt hiervoor beleidsregels op.

Artikel 13

In de beleidsregels wordt tevens aandacht geschonken aan onder welke voorwaarden en tegen welke hoogte de cliëntenraadsleden een vergoeding ontvangen voor hun aanwezigheid tijdens de vergaderingen in artikel 2.

Artikel 14

Dit artikel waarborgt dat de raad op de hoogte is en blijft van het functioneren van de Cliëntenraad.

Artikel 15 en 16 Spreekt voor zich.