Regeling vervallen per 19-07-2011

verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften

Geldend van 16-03-1995 t/m 18-07-2011

Intitulé

verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften

De raad, het kollege van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Loppersum;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 februari 1995; gelet op de bepalingen van de Algemene Wet Bestuursrecht en de Gemeentewet;

besluiten:

vast te stellen de volgende:

VERORDENING INZAKE DE BEHANDELING VAN BEZWAAR- EN BEROEPSCHRIFTEN"

HOOFDSTUK I BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1

in deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan het orgaan van de gemeente waardoor of namens hetwelk de beschikking waartegen voorziening wordt gevraagd, is genomen;

  • b.

    beschikkend orgaan het orgaan van de gemeente dat op het ingediende bezwaar- of beroepschrift zal beslissen;

  • c.

    kommissie de vaste kommissie van advies voor bezwaar- en beroepschriften;

  • d,

    wet de wet van 4 juni 1992 (Staatsblad 1992, 315), houdende algemene regels van bestuursrecht (Algemene wet bestuursrecht).

HOOFDSTUK 11 BEHANDELING VAN DE BEZWAAR- EN BEROEPSCHRIFTEN

Paragraaf 1 De kommissie

Artikel 2 Inleidende bepaling.

  • 1. Er is een kommissie ter voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren eningestelde administratieve beroepen ais bedoeld in artikel 7:13 van de wet.

  • 2. De kommissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaar en beroepschriften, die zijn Ingediend op grond van:

    • a,

      de Algemene wet inzake Rijksbelastingen in samenhang met de Gemeentewet met betrekking tot de heffing van gemeentelijke belastingen;

    • b.

      de wet, voor zover het betreft bezwaar tegen bij of krachtens de Ambtenarenwet genomen besluiten.

Artikel 3 Samenstelling van de kommissie.

  • 1.

    De kommissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden, die warden benoemd, geschorst en ontslagen door de gemeenteraad op voorstel van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    De gemeenteraad benoemt overeenkomstig het eerste lid een genoegzaam aantal plaatsvervangende leden en een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 4 Sekretaris.

  • 1.

    De sekretaris van de kommissie is een door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders wijzen tevens een of meer plaatsvervangers van de sekretaris aan.

Artikel 5 Zittingsduur:

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de kommissie treden af op de dag van het aftreden van de gemeenteraad.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de kommissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 3.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de kommissie blijven hun funktie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Paragraaf 2 Procedure

Artikel 6 Ingediend bezwaar- of beroepschrift.

  • 1.

    Op het ingediende bezwaar- of beroepschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaar- of beroepschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen een week, in handen van de kommissie gesteld.

Artikel 7 Overdracht bevoegdheden.

De bevoegdheden ingevolge de artikelen

2:1, tweede lid;

6:6, voor wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldoen aan de vereisten ais gesteld in artikel 6:5 van de wet, kan worden hersteld;

6:17, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de kommissie;

7:4, tweede lid;

7:6, vierde lid;

7:18, tweede en zesde lid, en

7:20, vierde lid,

van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uftgeoefend door de voorzitter van de kommissie.

Artikel 8 Vooronderzoek.

  • 1.

    De voorzitter van de kommissie is in verband met de. voorbereiding van de behandeling van het bezwaar- of beroepschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de kommissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe ter zitting te verschijnen.

Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

Artikel 9 Hoorzitting.

  • 1.

    De voorzitter van de kommissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbende en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de kommissie te doen horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van de artikelen 7:3 en 7:17 van de wet.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van de in het tweede lid genoemde artikelen besluit van het horen af te zien, doet hij daarvan mededeling aan:

    • a.

      de belanghebbenden;

    • b.

      het bestuursorgaan en,

    • c.

      in geval van behandeling van een beroepschrift, het beroepsorgaan.

Artikel 10 Uitnodiging zitting.

  • 1.

    De voorzitter deelt de belanghebbenden en het bestuursorgaan ten minste drie weken voor de zitting schriftelijk mede, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens de zitting.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling kunnen de belanghebbenden of het bestuursorgaan, onder opgaaf van redenen, de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op een verzoek ais bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval twee weken voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden, het bestuursorgaan en in het geval van behandeling van een beroepschrift, aan het beroepsorgaan medegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijn als genoemd in het eerste, tweede en derde lid.

Artikel 11 Quorum.

Voor het houden van een zitting is vereist, dat de meerderheid van het aantal leden, waaronder in ieder geval de voorzitter dan wel zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling.

De voorzitter en de leden van de kommissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaar- of beroepschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 13 Openbaarheid zitting.

  • 1.

    De zitting van de kommissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten indien de voorzitter van de kammissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    indien de kommissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging.

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in de artikelen 7:7 en 7:21 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een korte vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden respektievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de sekretaris van de kommissie.

Artikel 15 Nader onderzoek.

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de kommissie dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen Informatie wordt een afschrift aan de leden van de kommissie, het bestuursorgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de kommissie, het bestuursorgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere Informatie aan de voorzitter van de kommissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16 Raadkamer advies.

  • 1.

    De kommissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.
    • a.

      De kommissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies;

    • b.

      indien bij een stemming de stemmen staken, dan beslist de stem van de voorzitter;

    • c.

      van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaar- en beroepschrift.

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter en de sekretaris van de kommissie ondertekend.

Artikel 17 Uitbrengen advies.

  • 1.

    Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 er eventueel door de kammissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan-'het beschikkend orgaan, aan de indiener van het bezwaar- of beroepschrift en andere belanghebbenden.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter van de kommissie de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, of artikel 7:24, tweede lid van de wet ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de kommissie en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het in het eerste lid bedoelde bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de kommissie, de belanghebbenden en het beschikkend orgaan een afschrift.

HOOFDSTUK QI SLOTBEPALINGEN

Artikel 18 Inwerkingtreding en citeertitel.

Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking. Tegelijkertijd vervalt 'de verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften", zoals vastgesteld bij besluit van de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester d.d. 28 februari 1994.

Artikel 19 Citeertitel.

Deze verordening kan worden aangehaald ais de "Verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften".

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Loppersum, gehouden op 27 februari 1995, nr. 9.
Vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Loppersum d.d. 27 februari,