Regeling vervallen per 01-02-2018

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Losser houdende regels omtrent de vertrouwenscommissie Verordening op de Vertrouwenscommissie gemeente Losser 2017

Geldend van 03-06-2017 t/m 31-01-2018

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Losser houdende regels omtrent de vertrouwenscommissie Verordening op de Vertrouwenscommissie gemeente Losser 2017

De raad van de gemeente Losser

gelezen het voorstel van het presidium van 21 maart 2017;

gelet op het bepaalde in de artikelen 61, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet,

de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995

gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 15 juli 2012;

Besluit:

Vast te stellen

Verordening op de Vertrouwenscommissie gemeente Losser 2017

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Overijssel;

  • c.

    de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Losser;

  • d.

    de commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de benoeming van de burgemeester;

  • e.

    de circulaire: de Circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, d.d. 15 juli 2012.

Artikel 2 Instelling en taak van de commissie

  • 1. Er wordt een raadscommissie ingesteld, genaamd “Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Losser 2017”.

  • 2. De commissie heeft tot taak de aanbeveling inzake de benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de voorzitters van de vijf raadsfracties.

  • 2. Mevrouw L. Ter Haar-Naafs is voorzitter van de commissie.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 4. Bij afwezigheid van de voorzitter van deze commissie vervult mevrouw E. Visschedijk-ten Veldhuis het voorzitterschap van deze commissie.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is secretaris van de commissie. Hij geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie. Hij is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 2. De gemeentesecretaris is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

Artikel 5 Adviseur

  • 1. Door het college is wethouder J.M. van Rees voorgesteld als adviseur van de commissie.

  • 2. De adviseur kan worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3. De adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3. De commissie legt in elke vergadering en in elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 4. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting hebben in de commissie, en aan anderen geen inzage of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 5. De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 8, 9, tweede lid en 12, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van de bescheiden, het voeren van correspondentie en bij bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6. De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk het derde lid verplicht, niet opheffen.

  • 7. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie.

  • 8. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de adviseur, de secretaris en de plaatsvervangend secretaris van de commissie.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en de adviseur.

  • 3. De commissie vergadert niet indien niet tenminste drie van de vijf leden aanwezig zijn.

  • 4. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt, indien de minderheid dit wenst, in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 8 Contactpersoon in de procedure

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder de vermelding “persoonlijk en vertrouwelijk” op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.

Artikel 9 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1. De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2. De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 10 Verslag van bevindingen

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

  • c.

    de vermelding of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie,

    en heeft in ieder geval als bijlage: de conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 11 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 12 Archivering van stukken

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11, alle archiefbescheiden die de commissie zelf heeft opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoel in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, sub a. en c., van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 13 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 14 Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van de bekendmaking en vervalt op de dag volgende op die waarop door de minister aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister door een Koninklijk besluit is gevolgd.

  • 2. De Verordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester, vastgesteld op 31 januari 2017 wordt ingetrokken

Artikel 15 Citeertitel

De verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Losser 2017.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 mei 2017.

De griffier, De voorzitter,