Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening gemeentelijke ombudsman

Geldend van 01-08-2009 t/m 31-12-2018

Intitulé

Verordening gemeentelijke ombudsman

De raad van de gemeente Maasdriel;

gezien het voorstel van het college;

gelet op hoofdstuk IVc en artikel 149 van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht van de Gemeentewet;

gezien het positief oordeel van de Ondernemingsraad;

besluit:

vast te stellen de volgende:

Verordening gemeentelijke ombudsman

Artikel 1 Instelling ombudsman

Er is een gemeentelijke ombudsman.

Artikel 2 Zittingsduur

De ombudsman kan eenmaal worden herbenoemd.

Artikel 3 Financiële middelen

  • 1. De ombudsman ontvangt de volgende vergoeding voor zijn werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten: een vergoeding van € 200,-- per maand. De plaatsvervanger ontvangt een vergoeding van € 120,-- per jaar.

  • 2. De raad verschaft de ombudsman voldoende financiële middelen voor een goede uitoefening van zijn werkzaamheden.

Artikel 4 Bemiddeling

  • 1. De ombudsman kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2. De ombudsman brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 5 Werkinstructie

Voor zover de ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.

Artikel 6 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1. De ombudsman bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2. Indien hij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 augustus 2009.

  • 2. Op die datum vervalt de Verordening externe klachtbehandeling, vastgesteld op 5 juli 2001.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke ombudsman.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 juli 2009.

De raad voornoemd,

De griffier

J.F. van Zutphen

de voorzitter

A.H. Boerma-van Doorne