Reglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Maasgouw

Geldend van 21-08-2017 t/m heden

Intitulé

Reglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Maasgouw

Burgemeester en wethouders van de gemeente Maasgouw

Gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen

Besluiten:

Het Reglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Maasgouw vast te stellen

REGLEMENT BRP gemeente Maasgouw

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

de wet:

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

besluit

het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

verordening:

de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 8 juli 2010;

basisadministratie:

de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Maasgouw als bedoeld in artikel 2 van de wet;

basisregistratie personen:

de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Maasgouw;

GBA-V:

de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit;

autorisatiebesluit:

een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

ingeschrevene:

degene ten aanzien van wie een persoonslijst in een basisadministratie is opgenomen;

Ingezetene:

de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel is opgenomen;

geregistreerde:

degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Maasgouw en over wie de verantwoordelijke de in artikel 4 genoemde persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

authentiek gegeven:

een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt;

aangehaakt gegeven:

in de basisregistratie personen over de ingeschrevenen opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet;

verantwoordelijke:

het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;

bewerker:

degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd;

beheerder:

de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;

afnemer:

bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;

binnengemeentelijke afnemer:

elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

derde:

elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;

vrije derde:

een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet.

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen

    • 1.

      Beheerder van de gemeentelijke basisregistratie personen is de medewerker burgerzaken van het team Klantcontact, werkveld Backoffice Burgerzaken.

    • 2.

      De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelde, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen.

Artikel 3 Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de

GBA-V

  • 1.

    Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:

  • a.

    de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van het team Klantcontact, werkveld Front- en Backoffice Burgerzaken;

  • b.

    voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.

  • 2.

    De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage 1a vermelde gegevens in de basisregistratie personen. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3.

    Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit, hebben de in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers, rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de GBA-V. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 4.

    Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie aan de in bijlage 3 genoemde beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in bijlage 4 en 6 bij dit reglement aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, de basisadministratie persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V doet hiervan mededeling aan de beheerder;

  • 2. De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;

  • 3. De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit;

  • 4. In bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.

Artikel 10 Protocolplicht

De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens een protocol bij.

Artikel 11 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

  • 1. Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder;

  • 2. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;

  • 3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 12 Recht op correctie

  • 1. Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder;

  • 2. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;

  • 3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.

Artikel 14 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 15 Vernietiging

Vernietiging van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995.

Artikel 16 Slotbepaling

  • 1.

    Gegeven de wijzigingen stellen wij voor om het Privacyreglement BRP gemeente Maasgouw van 9 juni 2010 in zijn geheel te vervangen door het onderhavig Reglement basisregistratie personen 2013;

  • 2.

    Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement BRP gemeente Maasgouw 2013”.

  • 3.

    Het reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Maasgouw, 11 juni 2013, no 01569.

De loco-secretaris, · de burgemeester,

L.A.M. Jeurninck S.H.M. Strous

BIJLAGE 1

Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie en/of de GBA-V

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Maasgouw hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en/of tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de GBA-V, blijkt uit het autorisatiebesluit.

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

Basisregistratie

Gegevensset

GBA-V

Afdeling Dienstverlening, Team klantcontact, werkveld Front- en Backoffice burgerzaken

Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk Wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de Lijkbezorging, Verordening lijkbezorgingsrechten, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet, Wegenverkeerswet en regelgeving rijbewijzen

Alle gegevens op de persoonslijst en verwijsgegevens

Autorisatiebesluit Wet GBA van 20-07-2011, BPR2010/52397

Afdeling Dienstverlening, Team werk, inkomen en zorg

Algemene Bijstandswet, Wet werk en bijstand (WWB), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers; Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, Wet werk en inkomen kunstenaars, Wet kinderopvang, Wet inburgering, Wet Sociale werkvoorziening, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), Wet Schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp), Wet BOPZ

Leerplichtwet

Bijlage 1a, profiel raadplegen t.b.v. administratie SoZa

Bijlage 1a, profiel raadplegen t.b.v. leerplichtadm.

Autorisatiebesluit Wet GBA van 20-07-2011, BPR2010/52397

Autorisatiebesluit Wet GBA van 20-07-2011, BPR2010/52397

Afdeling Bedrijfsvoering, Team financiën

Gemeentewet, Algemene Wet Bestuursrecht (Awb), Invorderingswet,

Bijlage 1a, profiel raadplegen financiën

Autorisatiebesluit Wet GBA van 20-07-2011, BPR2010/52397

Afdeling Vergunning Handhaving, Team handhaving en Team vergunning

Gemeentewet, Algemene Wet Bestuursrecht (Awb), Handhaving

Autorisatiebesluit Wet GBA van 20-07-2011, BPR2010/52397

Afdeling bedrijfsvoering, Team facilitaire zaken, werkveld automatisering

Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

BIJLAGE 1a

Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

Rechtstreekse toegang tot de GBA met een raadpleegfunctie.

Voor een goede vervulling van gemeentelijke taken is het gewenst om medewerkers rechtstreeks toegang te verlenen tot “bepaalde” GBA gegevens. In het GBA-systeem wordt hiervoor gewerkt met autorisatieprofielen. Met het toekennen van een profiel wordt een standaardset aan bevoegdheden toegekend. De medewerkers die behoren tot de profielen, een schriftelijk verzoek hebben ingediend d.m.v. het autorisatieformulier én schriftelijk bericht hebben gehad van de toegekende autorisatie, zijn bevoegd tot het raadplegen van de GBA. Een autorisatie wordt eerst toegekend nadat de medewerker een schriftelijke verklaring heeft ondertekend waarin hij/zij verklaart de gegevens uitsluitend te gebruiken voor de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden.

Autorisatieprofielen.

Profiel applicatiebeheer GBA

·Alle mogelijke functies binnen het GBA pakket.

Profiel Baliemedewerker Burgerzaken

  • ·

    Alle raadpleegfuncties

  • ·

    Mutatieverwerkingen welke schriftelijk door de teamcoördinator Team klantcontact aan de baliemedewerkers zijn toegekend.

Profiel raadplegen algemeen.

  • ·

    Raadplegen adresgegevens

  • ·

    Raadplegen bewoning

  • ·

    Raadplegen naamsgegevens

  • ·

    Raadplegen geboortedatum

  • ·

    Raadplegen geboortegemeente

  • ·

    Raadplegen overlijdensgegevens

Profiel raadplegen financiën t.b.v. de financiële en belastingadministraties

  • ·

    Raadplegen adresgegevens

  • ·

    Raadplegen bewoning

  • ·

    Raadplegen naamsgegevens

  • ·

    Raadplegen persoonsgegevens

  • ·

    Raadplegen huwelijksgegevens

  • ·

    Raadplegen partnergegevens

  • ·

    Raadplegen overlijdensgegevens

  • ·

    Raadplegen verblijfplaatsgegevens

  • ·

    Raadplegen verwijsgegevens

  • ·

    Raadplegen BSNgegevens

Profiel raadplegen t.b.v. administraties Soza.

  • ·

    Raadplegen adresgegevens

  • ·

    Raadplegen bewoning

  • ·

    Raadplegen naamsgegevens

  • ·

    Raadplegen persoonsgegevens

  • ·

    Raadplegen huwelijksgegevens

  • ·

    Raadplegen partnergegevens

  • ·

    Raadplegen kindgegevens

  • ·

    Raadplegen overlijdensgegevens

  • ·

    Raadplegen verblijfplaatsgegevens

  • ·

    Raadplegen verwijsgegevens

  • ·

    Raadplegen BSNgegevens

Profiel raadplegen wonen, vergunningen en werken

  • ·

    Raadplegen adresgegevens

  • ·

    Raadplegen bewoning

  • ·

    Raadplegen historische bewoning

  • ·

    Raadplegen naamsgegevens

  • ·

    Raadplegen overlijdensgegevens

  • ·

    Raadplegen verblijfplaatsgegevens

  • ·

    Raadplegen pandgegevens

Profiel raadplegen t.b.v. leerplichtadministratie

  • ·

    Raadplegen adresgegevens

  • ·

    Raadplegen naamsgegevens

  • ·

    Raadplegen persoonsgegevens

  • ·

    Raadplegen oudergegevens

  • ·

    Raadplegen overlijdensgegevens

  • ·

    Raadplegen verblijfplaatsgegevens

  • ·

    Raadplegen verwijsgegevens

  • ·

    Raadplegen BSNgegevens

Profiel raadplegen t.b.v. begraafplaatsenadministratie

  • ·

    Raadplegen adresgegevens

  • ·

    Raadplegen naamsgegevens

  • ·

    Raadplegen persoonsgegevens

  • ·

    Raadplegen kindgegevens

  • ·

    Raadplegen partnergegevens

  • ·

    Raadplegen overlijdensgegevens

  • ·

    Raadplegen verblijfplaatsgegevens

  • ·

    Raadplegen verwijsgegevens

  • ·

    Raadplegen BSNgegevens

BIJLAGE 2

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar in de vorm van een uittreksel of op papier, gegevens worden verstrekt uit de GBA danwel worden gecontroleerd voor zover organisatieonderdelen deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun publiekrechtelijke taak.

Organisatieonderdeel

Waarvoor

Gegevensset

Afdeling Dienstverlening, team werk, inkomen en zorg

Uitvoering wettelijke taken

Uitvoering Wet Inburgering Nieuwkomers.

Wet Schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp),

N.A.W. gegevens en mutatiegegevens (o.a.vestigingen, binnenverhuizing, vertrekken, emigratie en overlijden)

vestigingen van Niet-Nederlanders

Uittreksel GBA met persoons- en verblijfplaatsgegevens

Afdeling Bedrijfsvoering,

Team bestuurs- en managementondersteuning

Kabinetszaken

Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen.

Huwelijksjubilea en Honderdjarigen

Wet 29/09/1815 Instelling van de Orde van de Nederlandse Leeuw. Wet 29/9/1815 instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw

Openbare Orde en Veiligheid

Bestuurlijke geintegreerde aanpak van de georganiseerde misdaad.

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

BSN, volledige personalia, geboortedatum, adresgegevens, gegevens omtrent de woonsituatie, gegevens omtrent de familierelatie en verblijfstitel.

Afdeling Vergunning en Handhaving, Team handhaving en Team vergunning

Uitvoer wettelijke taken: aanpak onrechtmatige bewoning recreatieparken

Gegevens over de burgerlijke staat zijnde Naam, geboortedatum en administratieve gegevens i.vm. inschrijving en uitschrijving

BIJLAGE 3

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, systematisch gegevens worden verstrekt voor zover deze gegevens nodig zijn voor de vervulling van hun taak.

Registratie

Waarvoor

Gegevensset

Key2Datadistributie (DDS)

Het uitwisselen van basisgegevens en het in verband brengen van de volgende gegevensverwerkingen:

Afdeling Ontwikkeling:

n.v.t.

Afdeling Dienstverlening:

Team klantcontact

Gemeentelijke Basisadministratie Personen (GBA): Key2Burgerzaken

Begraafplaatsenadministraie: Key2Begraven

Verzend- en ontvangststation: Key2VOA

GBA-V full service (landelijke spontane verstrekkingen over het GBA-netwerk): Key2GBA-V

Team werk inkomen en zorg

Uitkeringsadministratie: GWS4All

Leerplichtadministratie + leerplichtadministratie Onderwijs en educatie Roermond: Key2Onderwijs

Afdeling Beheer:

n.v.t.

Afdeling Bedrijfsvoering:

Team financiën

Financiële administratie: Key2Financiën

Belastingadministratie: GisVG4All

Team facilitaire zaken

Postregistratie en Archiefwet:

Decos Document en informatiebeheer en Decos document Web edition

Basisregistratie Adressen en Gebouwen:

Key2Adressen en Key2Gebouwen

Uitwisseling gegevens: Key2Berichtenmodule

Team bestuurs- en managementondersteuning

Openbare Orde en Veiligheid Bestuurlijke geintegreerde aanpak van de georganiseerde misdaad.

Afdeling Vergunning Handhaving:

Team Vergunning

SquitXO

Alle (mutatie) gegevens voorzover nodig voor het uitoefenen van de wettelijke taken en voorzover systemen zijn gekoppeld aan DDS (synchronisatie van gegevens tussen applicaties)

BIJLAGE 4

Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.

Wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

Bibliotheek

(geen onderdeel van de gemeente)

Voor de bijhouding van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Buitenlandse EU-overheden

Ter uitvoering van de opgedragen taken. Er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang!. Vraag de burger om toestemming.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau Art. 76 WBP)

www.cbpweb.nl

Ter uitvoering van de opgedragen taken. Er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang!

Vraag de burger om toestemming.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Art. 76 WBP

Buitenlandse rechtspersonen.

(Voorbeeld: instellingen voor sociale zorg en zekerheid)

Ter uitvoering van de opgedragen taken.

Er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang!. Vraag de burger om toestemming.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba)

Ter uitvoering van de opgedragen taken.

Er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang!. Vraag de burger om toestemming.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Crematoria, begraafplaatsen

(niet-gemeentelijke)

Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Culturele organisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Fondsverwervende organisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Instellingen/organisaties ten behoeve van:

-Maatschappelijke dienstverlening

-Algemene/geestelijke gezondheidszorg

-Kinderopvang

-Jeugdwelzijnswerk

-Ouderenzorg

-Gehandicaptenzorg

-Werkvoorziening, etc

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Kerken

(niet zijnde de SILA)

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Kredietbank

(privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting)

Voor de aan deze organisatie opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Migrantenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Natuurlijke personen

Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder)

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Onderwijsinstellingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Ouderenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Patiëntenverenigingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Pensioenfondsen

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Plaatselijke afdelingen van politieke partijen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Reclassering/verslaafdenzorg

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Sportorganisaties en

-verenigingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Thuiszorgorganisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Vakorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Vrouwenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Woningbouwverenigin-gen/woningcorporaties

Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie, het innen van huurpenningen en de woningtoewijzing

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Ziekenhuizen

Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen i.v.m. die zorg

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Lijst van bijzondere gevallen en uitzonderingen waarvoor gegevensverstrekking mogelijk is.

Wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

Advies- en Meldpunten Kindermishandeling (AMK)

Wet op de Jeugdzorg art. 53 (WJZ)

Meestal spoedeisende vragen!

Geen afnemer of derde in de zin van de Wet GBA

Persoonsgegevens, gegevens over curatele, gezag, nationaliteit en verblijfsrecht. (Wet GBA art. 34,1,a,1-6)

Niet protocolleren!

Niet mogelijk

Ja

Wet op de Jeugdzorg art. 53 (WJZ)

Wetenschappelijke onderzoekers

(bijv. faculteiten)

Wetenschappelijk, statistisch of historisch onderzoek

Art. 109 Wet GBA

Art. 67 Besluit GBA

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met het onderzoek

Niet mogelijk

Ja

Art. 109 Wet GBA; Art. 67 Besluit GBA

Gegevens worden alleen verstrekt als wordt voldaan aan onderstaande voorwaarden:

  • Ø

    Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan natuurlijke- dan wel rechtspersonen indien een winstoogmerk met de verkrijging wordt beoogd;

  • Ø

    Gegevens aan particulieren worden eerst verstrekt nadat degene waarover gegevens worden gevraagd, daar uitdrukkelijk toestemming voor heeft verleend;

  • Ø

    De aanvraag dient duidelijk het doel waarvoor de gegevens gevraagd worden te bevatten;

  • Ø

    Er moet worden nagegaan of de verstrekking is gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn;

  • Ø

    Bij twijfel tussen het belang van de privacybescherming van degene waarover gegevens worden gevraagd en het belang van de verzoeker wordt degene waarover de gegevens worden gevraagd, verzocht om zelf contact met de verzoeker op te nemen.

BIJLAGE 5

Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.

Organisatieonderdeel

Gegevens

Afdeling Bedrijfsvoering,

o.a. Team facilitaire zaken en Team financiën

A-nummer persoon, Adelijke titel / predikaat persoon, voorvoegsel geslachtsnaam persoon, Gerelateerde gegevens*, plaats en land van overlijden, functie adres, emigratie en immigratiegegevens, indicatie curatele register, reisdocumentgegevens

Afdeling Dienstverlening, o.a. Team werk inkomen en zorg

A-nummer persoon, Adelijke titel / predikaat persoon, voorvoegsel geslachtsnaam persoon, Gerelateerde gegevens*, geboorteland en plaats van ouders en huwelijkspartners, plaats van overlijden, functie adres, emigratie en immigratiegegevens, geboorteplaats, indicatie gezags en/of curateleregister en land van kind(eren) en indicatie curatele en/of gezags register, reisdocumentgegevens

Afdeling Ontwikkeling

Leegstand danwel bewoning van objecten. N.a.w. gegevens voor zover bekend door de uitoefening van hun taken.

Afdeling Beheer

Leegstand danwel bewoning van objecten. N.a.w. gegevens voor zover bekend door de uitoefening van hun taken.

Afdeling Vergunning Handhaving

Leegstand danwel bewoning van objecten. N.a.w. gegevens voor zover bekend door de uitoefening van hun taken.

* gerelateerden kunnen zijn: Ouders, echtgeno(o)t(e) kinderen

gerelateerde gegevens: A-nummer, Adelijke titel/ predikaat, Voorvoegsel geslachtsnaam, geslachtsaanduiding

** lees voor huwelijk ook geregistreerd partnerschap

Bijlage 6

Schema voor schriftelijke verzoeken om gegevensverstrekking uit de GBA.

Laatste versie april 2012.

Het schema wordt elk jaar geactualiseerd door een werkgroep uit de NVVB-adviescommissie Identiteiten & Producten.

Collega’s Burgerzaken in het land willen weten waar ze aan toe zijn (wat ze wel en niet mogen of kunnen) wanneer hen schriftelijk het verzoek wordt gedaan om op papier gegevens uit de GBA te verstrekken. De NVVB-adviescommissie Identiteiten & Producten (I&P) onderhoudt het schema dat de voormalige commissie Persoonsinformatie & Privacy (PIP) heeft gemaakt om een makkelijk toegankelijke handreiking te hebben voor de medewerker Burgerzaken die tot taak heeft de incidentele GBA-verstrekkingen op papier te verzorgen.

Het is vaak een lastige materie waarbij systematisch moet worden nagegaan wie wat vraagt en waarom en of er vervolgens een basis is om aan die vraag tegemoet te komen.

Voor een deel kan de beoordeling van een verzoek om GBA-gegevens plaatsvinden op basis van de GBA-wetgeving. Maar in een behoorlijk aantal situaties is het gemeentelijk informatiebeleid bepalend voor de vraag of gegevens al dan niet mogen worden verstrekt. Ook het wel of niet heffen van leges kan onderwerp zijn van gemeentelijk beleid.

Het schema voor de schriftelijke verzoeken om papieren gegevensverstrekking geeft geen limitatieve opsomming van alle mogelijke aanvragers en verstrekkingen. Op grond van ervaringen in de alledaagse praktijk menen de werkgroepleden en de commissie I&P dat met dit schema een groot aantal vragen kan worden beantwoord waarmee medewerkers Burgerzaken in hun werk regelmatig te maken krijgen.

Een actuele versie is digitaal beschikbaar via http://www.nvvb.nl/producten-en-projecten/schema-gegevensverstrekking en vervangt automatisch de versie genoemd in bijlage 6.

Toelichting op het privacyreglement BRP van de gemeente Maasgouw

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen (BRP). De verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishouding met ingang van 1 januari 2010. De raad heeft de nadere regeling van verantwoordelijkheid, beheer en gegevensverwerking opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders in hun rol als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de BRP. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

Artikel 1

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. Het reglement betreft de basisregistratie personen. Dat is een combinatie van de basisadministratie, waarin persoonsgegevens van personen die in gemeente Maasgouw woonachtig zijn en de registratie van gegevens van niet-inwoners. Om over de gegevens van niet-inwoners te kunnen beschikken is een besluit van de minister van Binnenlandse Zaken nodig, het onder g in dit artikel genoemde autorisatiebesluit.

De basisregistratie bevat naast gegevens van inwoners en niet-inwoners de zogenaamde aangehaakte gegevens. Dat zijn gegevens van ingezetenen van gemeente Maasgouw, die nog in gebruik zijn, maar die strikt formeel geredeneerd niet tot de basisadministratie worden gerekend.

Artikel 2

Het beheer van de basisregistratie personen is belegd bij de medewerker burgerzaken van de afdeling Dienstverlening, team klantcontact werkveld Backoffice Burgerzaken.

Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen

In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.

Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V.

Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een "online verbinding" kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Lid 1, sub a regelt de toegang van de beheerder en de medewerkers bij de afdelingen die uitvoering geven aan de Wet GBA.

Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals belastingen of Sociale Zaken, kan het regionale politiekorps op dezelfde wijze toegang hebben tot de GBA. Dit is geregeld in artikel 96, tweede lid van de Wet GBA.

Artikel 5. Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Er zijn binnengemeentelijke afnemers aan wie systematisch gegevens worden verstrekt zonder dat hun rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen is gegeven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties.

Artikel 6. Verbanden met andere registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht in artikel 96 tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de integratie van de basisadministratie in de basisregistratie. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

Artikel 8. Overige verstrekkingen

Gemeenten hebben de bevoegdheid om op basis van artikel 100 van de Wet GBA bij of krachtens verordening te bepalen of en in welke mate gegevens worden verstrekt uit de basisadministratie aan zogenaamde vrije derden.

Voorwaarde is dat het gemeentelijk verstrekkingenbeleid is vastgelegd bij of krachtens een gemeentelijke verordening. Met de wijziging van artikel 100 van de wet GBA per 1 september 2001 heeft de wetgever de categorie van personen en instellingen die de gemeente van gegevens kan voorzien aanzienlijk beperkt.

Het verstrekken van gegevens aan commerciële bedrijven behoort niet tot het doel van de GBA en staat in beginsel op gespannen voet met de primaire doelstelling van de basisadministraties.

Om die reden wordt gegevensverstrekking op grond van artikel 100 aan commerciële instellingen en bedrijven volledig uitgesloten. Commerciële instellingen zoals incassobureaus en postorderbedrijven hebben dus geen recht op gegevensverstrekking.

Ook de categorie van gegevens die mogen worden verstrekt, is verder afgebakend. Over het algemeen mogen alleen de in artikel 100, tweede lid Wet GBA vermelde gegevens worden verstrekt. Ingevolge artikel 102 van de Wet GBA heeft de burger het recht geheimhouding tot verstrekking van zijn gegevens te vragen. Per geval wordt beoordeeld of de gevraagde informatie verstrekt kan worden.

Onder artikel 100 Wet GBA is gegevensverstrekking alleen mogelijk aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van betrokkenen of van de rechten en vrijheden van anderen. Daarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, een gemeentelijk belang, of de verstrekking in de juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en of dit doel op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.

Een voorbeeld van gegevensverstrekkingen aan rechtspersonen is de verstrekking van gegevens aan woningcorporaties in het kader van de samenwerking op het gebied van de fraudebestrijding en eerlijke verdeling van de woonruimte.

Aan particulieren mogen gegevens worden verstrekt ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang zoals in verband met een reünie of opsporing van een familielid. Verplicht is gesteld dat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard. Daarnaast moeten informatieverstrekkingen die plaatsvinden op basis van artikel 100 worden geprotocolleerd (artikel 9).

Artikel 9

Dit artikel regelt de verplichting van bestuursorganen om bij gerede twijfel aan de juistheid van de authentieke gegevens terug te melden aan de beheerder van de basisadministratie. Gegevensuitwisselingen beperken zich in het algemeen niet uitsluitend tot de authentieke gegevens. Ook in de niet-authentieke gegevens kunnen eventuele fouten voorkomen, die door daartoe door het college aan te wijzen afnemers teruggemeld moeten kunnen worden.

Op grond van artikel 62, vierde lid, van de wet GBA is het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend om

  • ·

    nadere regels te stellen omtrent de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de basisadministratie;

  • ·

    nadere regels te stellen omtrent de kennisgeving door het college aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding;

  • ·

    binnengemeentelijke afnemers aan te wijzen die een terugmelding doen op andere dan de authentieke gegevens, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft.

De ‘terugmelding aan de basisadministratie’ houdt zowel terugmelding in aan de eigen basisadministratie van de gemeente Maasgouw als ook aan de basisadministraties van de andere gemeenten.

Artikelen 10 tot en met 13

De wet GBA regelt uitputtend de rechten van de burger met betrekking tot inzage, correctie en verwijdering van diens gegevens in de basisadministratie. Op het deel van de basisregistratie dat niet als basisadministratie wordt aangemerkt, is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. De rechten die de burger op grond van die wet heeft, zijn overgenomen in dit reglement.

Artikel 14. Beveiliging

De GBA stelt een aantal eisen op het gebied van beveiliging:

Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

Het daarin gestelde is uit te splitsen naar de volgende aandachtsgebieden:

  • ·

    Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;

  • ·

    de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;

  • ·

    de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

In de gemeente Maasgouw zijn er maatregelen getroffen op deze terreinen. De maatregelen zijn opgenomen in een informatiebeveiligingsplan GBA en Waardedocumenten.

Artikel 16. Slotbepaling