Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Maasgouw 2020

Geldend van 17-06-2022 t/m heden

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Maasgouw 2020

De raad van de gemeente Maasgouw,

Gelezen het voorstel van de Werkgeverscommissie;

gelet op ;

B E S L U I T :

1. de ‘Verordening Werkgeverscommissie Griffie Maasgouw 2018’ in te trekken;

2. vast te stellen de ‘Verordening Werkgeverscommissie Griffie gemeente Maasgouw 2020’

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2. De commissie heeft volmacht tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met het personeel van de griffie en voor het nemen van alle uitvoeringsmaatregelen die met de arbeidsovereenkomst verband houden;

  • 3. De werkgeverscommissie kan met betrekking tot de aan haar overdragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel volmacht verlenen aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit de fractievoorzitters;

  • 2. De werkgeverscommissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter;

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt indien het fractievoorzitterschap van het lid eindigt.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter van de commissie draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de secretaris afspraken over eventuele incidentele of structurele ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is;

  • 3. Bij het staken van de stemmen heeft de voorzitter een beslissende stem.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de leden of de griffier nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Intrekken oude verordening en inwerkingtreding nieuwe verordening

  • 1. Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening wordt de ‘Verordening Werkgeverscommissie Griffie Maasgouw 2018’ ingetrokken

  • 2. De ‘Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Maasgouw 2020’ treedt in werking op 1 januari 2020.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie Griffie gemeente Maasgouw 2020’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maasgouw,

d.d. 03-03-2020,

De raad voornoemd;

De griffier,

H.M.L. van Soest

De voorzitter,

S.H.M. Strous