Rectificatie: Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Maasgouw houdende regels omtrent schuldhulpverlening (Verordening schuldhulpverlening Maasgouw 2021)

Geldend van 29-01-2021 t/m heden

Intitulé

Rectificatie: Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Maasgouw houdende regels omtrent schuldhulpverlening (Verordening schuldhulpverlening Maasgouw 2021)

[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat de datum van ondertekening niet juist was. De oorspronkelijke publicatie is op 14 januari 2021 bekendgemaakt, beschikbaar via gmb-2021-12003.

De raad van de gemeente Maasgouw

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders (raadsvoorstel nr. 0000 van 15-12-2020);

gelet op:

artikel 108, tweede lid jo. artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet,

artikel 4a derde lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, en

artikel 4:13 van de Algemene wet bestuursrecht.

B e s l u i t

Vast te stellen de volgende verordening:

Verordening schuldhulpverlening Maasgouw 2021

Artikel 1. Begrippen

  • a. College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasgouw;

  • b. Schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg.

Artikel 2. Beschikkingstermijn

De beschikking tot schuldhulpverlening zoals bedoeld in artikel 4a, eerste lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, dan wel de afwijzing of beëindiging ervan, wordt door het college gegeven binnen maximaal acht weken na het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2021.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening schuldhulpverlening Maasgouw 2021.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Maasgouw op 15 december 2020.

De griffier,

G.H. Bakkes

De voorzitter,

S.H.M. Strous

Toelichting

Algemene toelichting Verordening schuldhulpverlening Maasgouw 2021

Per 1 januari 2021 wijzigt de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Gemeenten krijgen hierdoor nadrukkelijk en expliciet de opdracht om een beschikking af te geven voor schuldhulpverlening. De maximale beschikkingstermijn is volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) acht weken.

De Tweede Kamer nam op 10 maart 2020 een amendement aan (Kamerstuk 35 316, vergaderjaar 2019-2020) met daarin het voorstel om het advies van de Nationale ombudsman op te volgen en een wettelijke termijn in de gemeentelijke verordening op te nemen, waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. In de toelichting stellen de indieners: ‘Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de gemeenteraad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.’

Artikelsgewijze toelichting Verordening schuldhulpverlening Maasgouw 2021

Artikel 1. Begrippen

Begrippen die al zijn omschreven in de Wgs, de Awb of de Gemeentewet worden niet afzonderlijk gedefinieerd in deze verordening. Deze zijn vanzelfsprekend van toepassing op deze verordening.

Artikel 2. Beschikkingstermijn

In de gewijzigde Wgs krijgen gemeenten nadrukkelijk en expliciet de opdracht om een beschikking af te geven voor schuldhulpverlening. De maximale beschikkingstermijn is volgens de Awb acht weken.

Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel

Geen toelichting noodzakelijk.