Verordening voor diensten en werkzaamheden ten behoeve van derden

Geldend van 01-01-2009 t/m heden

Intitulé

Verordening voor diensten en werkzaamheden ten behoeve van derden

MAASGOUW,

Raadsvergadering 13 december 2008

BESLUIT

tot vaststelling van de Verordening voor diensten en werkzaamheden ien behoeve van derden

De raad van de gemeente Maasgouw,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d.

BESLUIT:

vast te stellen de

Verordening voor diensten en werkzaamheden ten behoeve van derden

Artikel 1

Op basis van deze verordening worden bedragen in rekening gebracht voor diensten en werkzaamheden als omschreven in de bij deze verordening behorende Tarieventabel en zijn de in de Tarieventabel genoemde bedragen van toepassing.

Artikel 2

1. De bedragen worden in rekening gebracht naar de maatstaven en tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende Tarieventabel.

2. Voor diensten en werkzaamheden die niet zijn genoemd in de Tarieventabel, is een door het afdelingshoofd Ruimte en Beheer vooraf te bepalen bedrag, gebaseerd op de werkelijke kosten, verschuldigd.

Artikel 3

De bedragen zoals deze in de Tarieventabel worden genoemd worden in rekening gebracht bij degene op wiens verzoek, dan wel ten behoeve van wie, de dienst of de werkzaamheden worden verricht.

Artikel 4

Het college van burgemeester en wethouders kan ten aanzien van door hen te bepalen sociale -en/of culturele activiteiten afwijken van de bedragen genoemd in de Tarieventabel.

Artikel 5

1. Het voor de geleverde diensten / werkzaamheden / materialen verschuldigde bedrag wordt bij wege van een schriftelijke nota in rekening gebracht met het verzoek het bedrag binnen dertig dagen te voldoen.

2. De wettelijk verschuldigde omzetbelasting komt voor rekening van degene die van de in deze verordening bedoelde diensten gebruik maakt.

Artikel 6

De door of vanwege de gemeente te verrichten diensten of werkzaamheden dienen tenminste twee weken vóór het tijdstip waarop de diensten worden verlangd, schriftelijk middels het daartoe beschikbare aanvraagformulier, te worden aangevraagd bij de afdeling Ruimte en Beheer van de gemeente.

Artikel 7

In verband met het in gebruik ontvangen van materialen wordt een bruikleen- dan wel een huurovereenkomst gesloten met de gebruiker.

Artikel 8

1. Voor het in gebruik ontvangen van materialen moet, zulks ter beoordeling van het hoofd van de afdeling Ruimte en Beheer, een waarborgsom worden gestort bij de kassier van de gemeente.

2. Vermissing, diefstal en beschadiging van de in gebruik ontvangen materialen worden verrekend met de waarborgsom. Voor zover de kosten de hoogte van de waarborsom overstijden, zullen deze meerkosten in rekening worden gebracht bij de gebruiker.

Artikel 9

De verordening en de bijbehorende Tarieventabel treden in werking op 1 januari 2009.

 

 

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maasgouw, d.d. 18 december 2008.
 
De raad voornoemd;
 
De griffier,R.L.M.M. Huntjens
 
De voorzitter, F.J.M. Wilms

Nota-toelichting Tarieventabel behorende bij de Verordening voor diensten en werkzaamheden ten behoeve van derden gemeente Maasgouw 2009

Hoofdstuk 1 In gebruik geven van materialen

1. Voor het gebruik van de navolgende materialen gelden de volgende tarieven per dag of dagdeel:

a. afzethek voor wegen € 3,-

b. dranghek € 2,-

c. verkeersbord € 3,-

e. vlaggenmast € 5,-

f. vlag met vlaggentouw €5,-

g. minicontainer (incl. lediging) €20,- 2. Voor het gebruik van de navolgende diensten / materialen gelden de volgende tarieven,

waarbij het eerste uur of de eerste dag altijd volledig in rekening wordt gebracht.

a. medewerker gemeente €35,-uur

b. tractor (met chauffeur) € 60,- uur

c. (bestel)wagen (met chauffeur) € 50,- uur

d. vrachtwagen (met chauffeur) € 75,- uur

e. aanhangwagen € 10,- uur

f. rioolontstopper €20,-uur

g. rioolveer € 6,- dag

3. De in gebruik te geven materialen worden door een medewerker van de gemeente naar de plaats van bestemming gebracht en ook weer opgehaald. Het tarief voor het brengen en ophalen van het materieel bedraagt € 30,- Hoofdstuk 2 Het maken van een uitweg Voor het maken van eenvoudige vaste inritten voor voertuigen met een maximale aslast van 1.750 kilogram (breedte inrit 4 m1, 5 rijen bkk grijs/rood, 2 kwart bochten R = 0.45 m1):

a. aanleg in een bestaand trottoir € 475,-

b. voor elke band méér dan 4 m1 breedte € 100,-

c. voor het maken van een inrit, waarbij een lichtmast, een straatkolk, een boom of dergelijke verplaatst moet worden of waarbij andere (aanvullende) maatregelen noodzakelijk zijn, worden de kosten in rekening gebracht, welke vooraf aan de aanvrager op basis van een ter

zake opgestelde begroting zijn medegedeeld en waarmee aanvrager schriftelijk heeft ingestemd Hoofdstuk 3 Het maken van een rioolaansluiting

Een rioolaansluiting van een woning, bedrijf of gebouw op het rioolstelsel moet voldoen aan de daaraan bij wet en of verordening gestelde eisen. Er zijn twee soorten rioolaansluitingen:

gecombineerde en gescheiden. Bij een gescheiden rioolstelsel zijn twee aansluitingen nodig. In dat geval betaalt u en voor de primaire aansluiting (vuilwater=dwa) en voor de secundaire aansluiting (regenwater=hwa).

Om een pand aan te sluiten op het gemeentelijke rioolstelsel betaalt men voor een primaire aansluiting (vuilwater=dwa):

Voor een bestaande woning (vanaf het gemeenteriool tot aan de perceelsgrens / overname punt) de werkelijke kosten tot een maximum van € 1.500,-. * Voor een bestaand bedrijf of gebouw (vanaf het gemeenteriool tot aan de perceels-grens/overname punt) de werkelijke kosten tot een maximum van € 3.000,-.

* Voor een nog te realiseren woning, bedrijf of gebouw op het gemeenteriool, waarvan de kosten niet zijn verdisconteerd in de bouwgrondprijs, de werkelijke kosten.

* Voor het doen aanwijzen, controleren en inmeten van een bij de gemeente geregistreerde rioolaansluiting op of nabij de perceelsgrens € 65,15. Om een pand, woning, bedrijf of gebouw aan te sluiten op het gemeentelijke rioolstelsel betaalt met voor een secundaire aansluiting (regenwater=hwa): de werkelijke kosten. Voor alle overige werkzaamheden aan een rioolaansluiting worden de werkelijke kosten in rekening gebracht. Hoofdstuk 4 Het (al dan niet op verzoek)

herstellen van plantsoenen, trottoirs, bestratingen, verhardingen en opsluitingen en het reinigen van straten en terreinen 1. Voor het herstellen van plantsoenen, gazons, bestratingen, verhardingen, opsluitingen en dergelijke worden de werkelijke kosten in rekening gebracht. 2. De in lid 1 genoemde kosten gelden ook voor het herstel van plantsoenen, bestratingen of verhardingen na het gereedkomen van bouw- en andere werkzaamheden waarbij de plantsoenen, bestratingen, of verhardingen worden beschadigd, besmeurd of anderszins niet meer in de staat verkeren waarin zij zich vóór de aanvang van de werkzaamheden bevonden. Hoofdstuk 5 Vrijstellingen 1. Kosten worden niet geheven voor het beschikbaar stellen van materialen (hoofdstuk 1, artikel 1) indien deze nodig zijn bij het door plaatselijke verenigingen te organiseren activiteiten en evenementen samenhangende met:

• carnaval

• Koninginnedag

• 4/5 mei-vieringen

• Sint Maarten

• Sint Nicolaas

• Nationale Straatspeeldag

• Kindervakantiewerk

• Processies

• niet-commerciële toertochten. 2. Burgemeester en wethouders kunnen in aanvulling op de in lid 1 genoemde evenementen en activiteiten, evenementen en activiteiten van sociale - en/of culturele aard aanwijzen waarbij evenmin kosten worden geheven als hiervóór bedoeld. Hoofdstuk 6 Overige werkzaamheden

In verband met werkzaamheden en diensten welke door of vanwege de gemeente worden uitgevoerd en waarin deze lijst niet voorziet, worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.