Verordening cliëntenparticipatie Wet werk van bijstand en sociale werkvoorziening gemeente Maassluis

Geldend van 01-07-2008 t/m heden

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk van bijstand en sociale werkvoorziening gemeente Maassluis

De raad van de gemeente Maassluis;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 mei 2008 tot het vaststellen van de verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en sociale werkvoorziening gemeente Maassluis 2008;gelet op artikel 2 derde lid van de Wet sociale werkvoorziening;Besluit:Vast te stellen de verordening:Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet sociale werkvoorziening 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen.

  • 1 In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de wet: de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en de Wet sociale werkvoorziening;

    • b.

      de Wwb: de Wet werk en bijstand;

    • c.

      de Wsw: de Wet sociale werkvoorziening;

    • d.

      cliënt: de persoon die:• op grond van de wet een uitkering ontvangt van de gemeente Maassluis;• behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a van de Wwb, en in de gemeente Maassluis woont;• blijkens een geldige (her)indicatiebeschikking behoort tot de doelgroep van de Wsw;

    • e.

      cliëntenorganisaties: organisaties van cliënten en geïndiceerden organisaties, die mede de belangen van cliënten en geïndiceerden behartigen, werknemersorganisaties daaronder begrepen;

    • f.

      cliëntenraad: een uit vertegenwoordigers van cliëntenorganisaties en cliënten dan wel geïndiceerden bestaande raad met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;

    • g.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis;

    • h.

      de wethouder: de wethouder voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Maassluis;

    • i.

      het afdelingshoofd: het hoofd van de afdeling;

    • j.

      de afdeling: de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Maasluis.

  • 2 De begripsbepalingen van de Wwb en de Wsw zijn op deze verordening van toepassing, tenzij daarvan uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Hoofdstuk 2 De cliëntenraad

Artikel 2 Samenstelling.

  • 1 De cliëntenraad telt ten hoogste negentien leden en een voorzitter, niet zijnde gemeenteraadsleden, steunleden in raadscommissies, leden van het college, of leden van de ondernemingsraad van Dukdalf.

  • 2 De leden bestaan uit maximaal negen vertegenwoordigers van cliëntenorganisaties, maximaal zeven individuele cliënten uit de Wwb-doelgroep en maximaal 3 individuele cliënten uit de Wsw-doelgroep.

  • 3 De cliëntenorganisaties als bedoeld in het tweede lid moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • 1.

      zij moeten mede de belangen van cliënten behartigen;

    • 2.

      zij moeten kunnen terugkoppelen naar hun leden;

    • 3.

      zij moeten door de leden terugroepbaar of aanspreekbaar zijn;

    • 4.

      zij moeten hun werkterrein mede hebben in de gemeente Maassluis;

    • 5.

      zij moeten mede direct belang hebben bij het gemeentelijke beleid voor werk en bijstand dan wel de sociale werkvoorziening

  • 4 De individuele cliënten als bedoeld in het tweede lid moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • 1.

      zij moeten behoren tot één van de in artikel 1 lid 1 sub d. genoemde doelgroepen;

    • 2.

      zij moeten bij voorkeur een afspiegeling / vertegenwoordiging zijn van deze verschillende doelgroepen.

  • 5 De voorzitter van de cliëntenraad behoort niet tot één van de in artikel 1 lid 1 sub d. genoemde doelgroepen, is geen medewerker van de afdeling en woont bij voorkeur in de gemeente Maassluis.

  • 6 Het afdelingshoofd is adviseur van de cliëntenraad

  • 7 De cliëntenraad wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris van de afdeling. Bij zijn afwezigheid wordt door de afdeling vervanging geregeld.

Artikel 3 Benoeming en zittingsduur leden cliëntenraad en voorzitter.

  • 1 Het college benoemt de individuele cliënten op voordracht van de cliëntenraad en de vertegenwoordigers (alsmede hun plaatsvervangers) van de cliëntenorganisaties op voordracht van deze organisaties tot lid van de cliëntenraad.

  • 2 Het college benoemt de voorzitter van de cliëntenraad op voordracht van de leden.

  • 3 De cliëntenraad kiest uit haar midden een secretaris en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4 De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijds aftreden, vier jaar.

  • 5 De individuele leden zijn voor één periode herbenoembaar en de leden namens de belangenorganisaties onbeperkt herbenoembaar.

  • 6  

    Wanneer een individuele cliënt niet meer behoort tot één van de in artikel 1, lid 1 sub d. genoemde doelgroepen, dan eindigt zijn lidmaatschap van de cliëntenraad. Op zijn verzoek kan hij nog maximaal twee maanden lid van de cliëntenraad zijn.

  • 7 De voordracht ter voorziening van tussentijds opengevallen plaatsen geschiedt bij voorkeur binnen twee maanden na het ontstaan van de vacature.

  • 8 Elke vier jaar biedt het college aan niet in de cliëntenraad vertegenwoordigde cliëntenorganisaties de gelegenheid zich aan te melden voor het lidmaatschap van de cliëntenraad. Na advies van de cliëntenraad en overleg met de aangemelde cliëntenorganisaties besluit het college welke organisaties in de cliëntenraad kunnen worden vertegenwoordigd.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden cliëntenraad.

  • 1 De taak van de cliëntenraad bestaat uit het gevraagd of uit eigen beweging geven van adviezen over de uitvoering van de wet en het gemeentelijk minimabeleid.

  • 2 Tot de in het eerste lid genoemde taak behoren geen klachten, bezwaarschriften en dergelijke aangelegenheden, die op individuele cliënten of geïndiceerden betrekking hebben, maar wel de hierbij gehanteerde procedures, regelingen en andere aangelegenheden met een algemeen karakter.

  • 3 Tot de in het eerste lid genoemde taak behoort evenmin advisering over de verplichte uitvoering van wettelijke voorschriften, voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid bestaat.

  • 4 Tot de in het eerste lid genoemde taak behoort evenmin advisering over zaken die op grond van de Wet op de ondernemingsraden behoren tot de competentie van de ondernemingsraad van Dukdalf.

  • 5 Het college reageert binnen een periode van acht weken schriftelijk op de door de cliëntenraad uitgebrachte adviezen en verzoeken.

  • 6 De cliëntenraad kan maandelijks een spreekuur buiten het gemeentehuis houden.

  • 7 De cliëntenraad kan besluiten één of meer leden van de raad af te vaardigen naar landelijke, provinciale of regionale bijeenkomsten van overkoepelende organisaties, alsmede naar andere voor de cliëntenraad belangrijke bijeenkomsten.

  • 8 De cliëntenraad heeft tenminste tweemaal per jaar overleg met de wethouder.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden functionarissen.

  • 1 Tot de taak van de voorzitter behoort:

    • a.

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • b.

      het leiden van de vergadering;

    • c.

      het handhaven van de orde;

    • d.

      het schorsen van een vergadering;

    • e.

      het peilen van meningen en het mededelen van uitslagen en stemmingen;

    • f.

      het vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten.

  • 2 Tot de taak van de secretaris behoort:

    • a.

      het zorg dragen voor de voorbereiding en de uitvoering van de besluiten;

    • b.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • c.

      het bewaken van het beschikbare budget.

  • 3 Tot de taak van de ambtelijk secretaris behoort:

    • a.

      het zorg dragen voor een goede ondersteuning van de cliëntenraad, opdat zij haar taak op een goede wijze kan uitvoeren;

    • b.

      het openbaar maken van de agenda;

    • c.

      het zorg dragen voor de notulen en rappellijst;

    • d.

      het mede bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • e.

      het mede bewaken van het beschikbare budget.

  • 4 het mede bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

  • 5 het mede bewaken van het beschikbare budget.

Artikel 6 Vergaderdata.

  • 1 De cliëntenraad vergadert in een openbare vergadering minimaal 6 en maximaal 10 keer per jaar.

  • 2 Voorafgaande aan de openbare vergadering van de cliëntenraad is er intern vooroverleg.

  • 3 Wanneer een lid van de cliëntenraad een extra vergadering wenst dan dient dit lid hiertoe een verzoek in bij de voorzitter, dat gedragen wordt door minimaal vijf andere leden. De voorzitter is dan gehouden binnen veertien dagen een vergadering te beleggen.

Artikel 7 Agenda.

  • 1 Er is een agendacommissie die bestaat uit één lid namens de cliëntorganisaties, twee individuele leden en de voorzitter. Deze commissie vergadert in de week voorafgaande aan het interne vooroverleg. De agendacommissie stelt de agenda op, verzorgt de binnengekomen post en de publiciteit.

  • 2 De agenda wordt op de eerste werkdag na de vergadering van de agendacommissie aan de cliëntenraad toegezonden.

Artikel 8 Vergaderorde.

  • 1 De leden hebben het recht schriftelijk voorstellen aan de cliëntenraad te doen, die bij de voorzitter of secretaris worden ingediend.

  • 2 De voorstellen worden zo spoedig mogelijk aan de leden toegezonden.

  • 3 Indien de cliëntenraad over de behandeling van deze voorstellen niet onmiddellijk beslist, heeft behandeling zoveel mogelijk in de eerstvolgende vergadering plaats.

  • 4 De leden hebben het recht een voorstel te doen betreffende de orde van de vergadering.

  • 5 De cliëntenraad kan in overleg met de chef een of meer medewerkers van de afdeling uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

Artikel 9 Besluitvorming en notulen.

  • 1 De cliëntenraad kan beraadslagen en besluiten indien tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is, hetgeen blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering ondertekende presentielijst.

  • 2 Alleen de leden van de cliëntenraad hebben stemrecht. Indien een lid zich laat vertegenwoordigen door een plaatsvervanger, dan heeft deze stemrecht. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.

  • 3 Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen.

  • 4 Bij vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen dan wel onthoudingen geacht niet te zijn uitgebracht, behoudens het bepaalde in het vijfde lid.

  • 5 Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen, indien het aantal blanco uitgebrachte stemmen of onthoudingen groter is dan het totaal aantal stemmen, dat voor en tegen het voorstel is uitgebracht.

  • 6 Bij staking van stemmen vindt in dezelfde vergadering op een door de voorzitter nader te bepalen tijdstip herstemming plaats. Indien ook in dat geval de stemmen staken, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen, behoudens het bepaalde in het achtste lid.

  • 7 Stemming over zaken geschiedt door handopsteking.

  • 8 Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten en ondertekende stembiljetten. Leidt een herstemming, als gevolg van gelijkheid van het aantal uitgebrachte stemmen, niet tot een besluit, dan beslist het lot.

  • 9 Minderheidsstandpunten worden op verzoek toegevoegd aan de notulen. De notulen van een vergadering worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering van de raadscommissie welzijn en binnen vijf werkdagen na de vergadering van de cliëntenraad aan de leden en voorzitter van de cliëntenraad, de leden van de raadscommissie en de wethouder toegestuurd.

Artikel 10 Faciliteiten.

  • 1 Het college draagt er zorg voor dat de cliëntenraad tijdig de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenraad

  • 2 Het college zorgt er voor dat de cliëntenraad kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken naar behoren te kunnen uitvoeren.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen.

Artikel 11 Zaken waarin de verordening niet voorziet.

  • 1 In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college na daarover advies te hebben ingewonnen bij de cliëntenraad.

  • 2 De cliëntenraad kan ten behoeve van haar werkzaamheden een huishoudelijk reglement vaststellen.

Artikel 12 Inwerkingtreding.

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2008.

Artikel 13 Citeertitel.

Deze verordening wordt aangehaald als de Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Sociale werkvoorziening gemeente Maassluis 2008.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maassluis,gehouden op 27 mei 2008,
de griffier, de voorzitter,
mr. R. van der Hoek J.A. Karssen