Regeling vervallen per 26-11-2014

Verordening gemeentelijke basisadministratie 2010-32

Geldend van 26-10-2010 t/m 25-11-2014

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie 2010-32

Met ingang van 1 januari 2010 maken op grond van artikel 96 lid 1 van de wet GBA de binnengemeentelijke afnemers gebruik van de basisregistratie personen. Afnemers zijn verplicht de in het Besluit GBA aangewezen actuele authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel omtrent de juistheid van deze gegevens dit te melden aan de bron.In deze verordening worden de juridische basisregels voor het gebruik van de persoons-gegevens door de binnengemeentelijke gebruikers neergelegd. Deze verordening bevat tevens een voorziening voor de verstrekking aan zogenaamde vrije derden, bedoeld in artikel 100 van de wet GBA.Zoals voorgeschreven in artikel 96, eerste lid, van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, regelt deze verordening:

  • 1.

    de verstrekking van gegevens uit de GBA aan de binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken en die deze gegevens uit hoofde van artikel 3b van de Wet GBA moeten gebruiken;

  • 2.

    de systematische verstrekking van de gegevens uit de GBA aan de binnengemeentelijke afnemers;

  • 3.

    de toegang van de binnengemeentelijke afnemers tot de GBA;

  • 4.

    de verstrekking van GBA-gegevens via het gegevensmagazijn van de gemeente, waarbij wordt aangegeven welke de binnengemeentelijke afnemers als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA zijn en voor welke taken zij welke gegevens verstrekt krijgen uit de GBA.Overeenkomstig artikel 62, vierde lid, van de wet GBA geeft deze verordening voorts:

  • 5.

    nadere regels omtrent de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de GBA;

  • 6.

    nadere regels omtrent de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding;

  • 7.

    een beschrijving van de binnengemeentelijke afnemers die een terugmelding doen op andere dan de authentieke gegevens in de GBA, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft.

Op diverse plaatsen in deze verordening wordt verwezen naar een bijlage. Het is uiteraard mogelijk dat deze bijlagen separaat worden vastgesteld en eventueel worden gewijzigd door besluiten van het college van B & W. Deze bevoegdheid moet dan in de verordening zijn opgenomen. Dit is verwoord bij de slotbepalingen in artikel 12 lid 5.

Regels over de protocollering, verstrekking van gegevens aan de burger en geheimhouding zijn opgenomen in artikel 11.

De Raad van de gemeente Maassluis;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van:

8 oktober 2010 nr. 2010-4238

gelet op de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de wetbescherming persoonsgegevens;

besluit vast te stellen:

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens 2010

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • f.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • g.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen,

  • h.

    afnemer: bestuurorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • i.

    derde: elk andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • j.

    geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is in de gemeente en over wie gegevens in de basisregistratie personen van de gemeente Maassluis zijn opgenomen;

  • k.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een organisatieonderdeel is van de gemeente Maassluis.

Artikel 2 Nieuw Artikel

  • 1 Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 5, 6 en 7, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.

  • 2 In bijlage 1 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1 Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.

  • 2 Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder f.

  • 3 De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelde, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;

Artikel 4 GBA

De GBA heeft tot doel:

  • 1.

    Informatie te leveren aan de (gegevens)beheerder en aan de beheerder GBA aangewezen medewerkers werkzaam binnen het team Publiekscentrum van de afdeling Dienstverlening ten behoeve van de vervulling van hun taken;

  • 2.

    De binnengemeentelijke afnemers, genoemd in bijlage 1, te voorzien van persoonsgegevens, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken, zoals opgenomen in bijlage 2;

  • 3.

    De derden, genoemd in bijlage 3, te voorzien van persoonsgegevens, in die gevallen bedoeld in deze verordening. In de bijlage 3 genoemde gegevens worden op verzoek verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd, zijnde niet-commerciële belang. Bij verstrekking van persoonsgegevens van natuurlijke personen moet vooraf uitdrukkelijk toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene.

  • 4.

    Een ingeschrevenen over hem betreffende gegevens te informeren;

  • 5.

    Informatie te leveren ten behoeven van wetenschappelijk onderzoek (zie bijlage 3).

Artikel 5 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1 Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2 De betreffende gegevens zijn in de bijlagen bij deze verordening separaat vastgelegd.

  • 3 De persoonsgegevens worden uit de GBA direct aangeleverd aan het gegevensmagazijn. Deze persoonsgegevens worden ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers aangeboden voor het uitoefenen van hun (wettelijke c.q. publiekrechtelijke) taken.

Artikel 6 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie

Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevenshebben:

  • a.

    de (persoonsgegevens)beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam binnen het team Publiekscentrum van de afdeling Dienstverlening;

  • c.

    tijdelijke (uitzend)krachten en stagiaires werkzaam onder toezicht van en bij het team Publiekscentrum van de afdeling Dienstverlening;

  • d.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is, voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • e.

    voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in de bijlage 2 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden.

Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in de bijlage 2 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (ad-hoc) de in die tabel aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in de bijlage 3 bij deze verordening aangegeven vrije derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredigwordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1 Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2 De binnengemeentelijke afnemers zijn aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Beschreven is welke gegevens het betreft.(zie bijlage 2).

  • 3 De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens besluit van B&W dd 29 november 2007 vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 11 Protocollering / verstrekking gegevens aan de burger / geheimhoudig

De privacyprocedures zoals beschreven in de Wet GBA, artikelen 103 en 110, gelden ook voor gebruik door de binnengemeentelijke afnemers. Via andere geautomatiseerde toepassingen worden de verstrekkingen aan de binnengemeentelijke afnemers bijgehouden en kunnen herleid worden. Een burger kan niet rechtstreeks om inzage vragen bij de beheerder van andere geautomatiseerde toepassingen. Indien een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem verstrekt zijn aan interne afnemers, moet hij die gegevens opvragen bij de afdeling Publiekszaken van de gemeente van inschrijving.Indien er sprake is van geheimhouding zal dit gerespecteerd moeten worden en de omgang met deze gegevens overeenkomstig de wet GBA moeten worden gehandeld.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1 De “Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens” van 20 november 2007 wordt ingetrokken.

  • 2 Deze verordening treedt in werking op 26 oktober 2010.

  • 3 Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010.

  • 4 De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 5 De in deze verordening genoemde bijlagen bij de artikelen 2, 4, 6, 7, 8 en 9 worden vastgesteld en gewijzigd door het college van burgemeester en wethouders.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 oktober 2010.
 
De voorzitter,                       De griffier,
drs. J.A. Karssen               mr. R. van der Hoek