Regeling vervallen per 02-03-2018

2014-08 Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2014

Geldend van 25-03-2014 t/m 01-03-2018

Intitulé

2014-08 Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2014

De raad van de gemeente Maassluis;

gelezen het voorstel van burgemeester wethouders d.d. 25 feb 2014 tot het vaststellen van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2012,gelet op de artikelen 44, tweede en derde lid, 95 tot en met 99 en 147 van de Gemeentewet,gelet op het Rechtspositiebesluit wethouders en het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden,

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2014

Hoofdstuk I Begripsomschrijvingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: een commissie als bedoeld in hoofdstuk V van de Gemeentewet;

  • b.

    Rechtspositiebesluit wethouders: het Koninklijk Besluit van 22 maart 1994, Stb. 243;

  • c.

    Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden: het Koninklijk Besluit van 22 maart 1994, Stb. 244; 

  • d.

    Regeling rechtspositie wethouders: de ministeriële regeling van 20 februari 2004, Stcrt. 41 als bedoeld in artikel 23 van het Rechtspositiebesluit wethouders;

  • e.

    raadslid: lid van de gemeenteraad, niet zijnde wethouder;

  • f.

    griffier: de griffier, bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • g.

    gemeentesecretaris: de secretaris, bedoeld in artikel 102 van de Gemeentewet;

k. steunlid: een vertegenwoordiger van een fractie die door de raad is benoemd als raadscommissielid, zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet, niet zijnde raadslid.

Hoofdstuk II Voorzieningen voor raadsleden

Artikel 2 Vergoeding voor de werkzaamheden

De vergoeding voor de werkzaamheden bedoeld in artikel 2, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, is gelijk aan het door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor gemeenteklasse 4 vastgestelde maximum.

Artikel 3 Onkostenvergoeding

  • 1 De vergoeding voor aan de uitoefening van het raadslidmaatschap verbonden kosten is gelijk aan het bedrag voor gemeenteklasse 4, vermeld in tabel II van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

  • 2

    • Ten aanzien van een raadslid van wie de arbeidsverhouding ingevolge artikel 4, aanhef en onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964 voor de toepassing van die wet als dienstbetrekking wordt aangemerkt, is in afwijking van het eerste lid de onkostenvergoeding gelijk aan het bedrag voor gemeenteklasse 4, vermeld in tabel III van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

Artikel 4 Berekening en betaling vaste vergoedingen

  • 1 Hij die gedurende een gedeelte van het kalenderjaar raadslid is geweest ontvangt de vergoedingen, bedoeld in de artikelen 2 en 3, naar evenredigheid van het aantal dagen dat hij in dat jaar raadslid is geweest.

  • 2 De betaling van de vergoedingen, bedoeld in de artikelen 2 en 3, geschiedt in maandelijkse termijnen.

Artikel 5 Reiskosten

  • 1 Aan het raadslid worden de ten behoeve van de gemeente gemaakte kosten in verband met reizen buiten het grondgebied van de gemeente ter uitvoering van een beslissing van het gemeentebestuur vergoed.

  • 2 De in het eerste lid bedoelde vergoeding betreft:

    a. bij gebruik van openbare middelen van vervoer: een volledige vergoeding van de in redelijkheid gemaakte noodzakelijke reiskosten;

    b. bij gebruik van een eigen vervoermiddel: een vergoeding van de in redelijkheid gemaakte noodzakelijke reiskosten bestaande uit € 0,19 per km.

     

Artikel 6 Verblijfkosten

De in redelijkheid noodzakelijk gemaakte verblijfskosten ter zake van reizen buiten het grondgebied van de gemeente worden aan het raadslid vergoed. De vergoeding is overeenkomstig het bepaalde in artikel 4, onderdeel c, van de Regeling rechtspositie wethouders.

Artikel 7 Cursus, congres, seminar of symposium

  • 1

    • De kosten van deelname van een raadslid aan cursussen, congressen, seminars en symposia die in het gemeentelijk belang door of namens de gemeente worden aangeboden of verzorgd komen voor rekening van de gemeente.

  • 2 Het raadslid dat wil deelnemen aan een cursus, congres, seminar of symposium dat niet door of namens de gemeente wordt aangeboden of verzorgd, dient daartoe een gemotiveerde aanvraag in bij het presidium van de gemeenteraad. De aanvraag gaat vergezeld van inhoudelijke informatie en een kostenspecificatie. De kosten komen voor rekening van de gemeente als deelname van algemeen belang is in verband met de vervulling van het raadslidmaatschap.

Artikel 8 Tabletcomputer en internetverbinding

  • 1 Op aanvraag stelt het college het raadslid ten laste van de gemeente voor de uitoefening van het raadslidmaatschap een tabletcomputer met 3G-abonnement en software in bruikleen ter beschikking, zoals bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

  • 2

    • Op aanvraag vergoedt het college de abonnementskosten voor een

    internetverbinding voor thuisgebruik van de in het eerste lid genoemde computerapparatuur.

  • 3 Het college stelt de hoogte van de in lid 2 bedoelde vergoeding, na advies in te hebben gewonnen van het presidium van de gemeenteraad, vast. . 

  • 4 Het raadslid ondertekent voor de bruikleen een bruikleenovereenkomst met de gemeente.

  • 5 Het college stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.

Artikel 9 Toelage bijzondere commissies

Aan het raadslid dat deel uitmaakt van een bijzondere commissie, zoals bedoeld in artikel 4a van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, wordt geen toelage toegekend.

Artikel 10 Fietsregeling

  • 1 Het raadslid van wie de arbeidsverhouding ingevolge artikel 4, aanhef en onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964 voor de toepassing van die wet als dienstbetrekking wordt aangemerkt kan deelnemen aan de fietsregeling als bedoeld in artikel 3.10 van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011. Naar keuze van het raadslid wordt de raadsvergoeding dan wel vaste onkostenvergoeding verminderd met de vergoeding voor de fiets als bedoeld in de Uitvoeringsregeling. 

  • 2 Gelet op het bepaalde in artikel 99 van de Gemeentewet bestaat geen aanspraak op enige vergoeding van de gemeente.

Artikel 11 Verlaging vergoeding werkzaamheden bij arbeidsongeschiktheid

De vergoeding voor de werkzaamheden, bedoeld in artikel 2, kan op verzoek van een raadslid worden verlaagd in het geval hij een uitkering ontvangt in verband met gehele of gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid.

Artikel 12 Compensatie korting werkloosheidsuitkering

  • 1 In het geval een raadslid een uitkering op grond van de Werkloosheidswet ontvangt en de na toepassing van artikel 20 van die wet ontstane korting op deze uitkering ten gevolge van het uitoefenen van het raadslidmaatschap meer bedraagt dan de in artikel 2 bedoelde vergoeding voor de werkzaamheden die het raadslid ontvangt, wordt deze vergoeding ten laste van de gemeente verhoogd tot het bedrag van bedoelde korting.

  • 2 In het geval dat een raadslid een uitkering op grond van het Besluit Werkloosheid onderwijs- en onderzoekpersoneel ontvangt en de na toepassing van artikel 6, vierde lid, van dat besluit ontstane korting op deze uitkering ten gevolge van het uitoefenen van het raadslidmaatschap meer bedraagt dan de in artikel 2 bedoelde vergoeding voor de werkzaamheden die het raadslid ontvangt, wordt deze vergoeding ten laste van de gemeente verhoogd tot het bedrag van bedoelde korting.

Artikel 13 Ziektekostenvoorziening

Aan het raadslid wordt geen tegemoetkoming in de kosten van een ziektekostenverzekering, als bedoeld in artikel 11 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, verleend.

Hoofdstuk III Voorzieningen voor wethouders

Artikel 14 Onkostenvergoeding

De vergoeding voor aan de uitoefening van het wethouderschapschap verbonden kosten is gelijk aan het bedrag voor de gemeenteklasse met een inwonertal van meer dan 18.000, vermeld in artikel 25 van het Rechtspositiebesluit wethouders.

 

Artikel 15 Reiskosten woon-werkverkeer

Aan de wethouder wordt geen tegemoetkoming voor het reizen tussen zijn woning en de plaats van tewerkstelling verleend.

Artikel 16 Zakelijke reiskosten

  • Aan de wethouder wordt een vergoeding verleend voor zakelijke reiskosten die ten behoeve van de gemeente zijn gemaakt overeenkomstig het bepaalde in artikel 4 en artikel 5a van de Regeling rechtspositie wethouders. De vergoeding bij gebruik van een taxi betreft: een volledige vergoeding van de reiskosten (mits in redelijkheid gemaakt en het gebruik van een taxi volgens de door het college vastgestelde nadere regels heeft plaatsgevonden)

Artikel 17 Dienstauto

De wethouder kan geen gebruik maken van een dienstauto.

Artikel 18 Reis- en pensionkosten en verhuiskosten bij benoeming

De wethouder die bij benoeming nog niet over woonruimte in de gemeente beschikt heeft ten laste van de gemeente aanspraak op vergoeding van:

  • 1.

    reis- en pensionkosten overeenkomstig het bepaalde in artikel 1 van de Regeling rechtspositie wethouders;

verhuiskosten in verband met de benoeming als wethouder overeenkomstig het bepaalde in artikel 2 van de Regeling rechtspositie wethouders. 

Artikel 19 Buitenlandse dienstreis

  • 1 Indien de wethouder in het gemeentelijk belang een reis buiten Nederland maakt worden de in redelijkheid gemaakte noodzakelijke reis- en verblijfkosten vergoed.

  • 2 Voor een reis in het gemeentelijk belang buiten Nederland, niet zijnde een reis naar een Europese instelling, is vooraf toestemming van het college vereist. De gemeenteraad kan aan deze toestemming voorwaarden verbinden.

Artikel 20 Cursus, congres, seminar of symposium

  • 1 De kosten van deelname van een wethouder aan cursussen, congressen, seminars en symposia die in het gemeentelijk belang door of namens de gemeente worden aangeboden of verzorgd komen voor rekening van de gemeente.

  • 2 De wethouder die wil deelnemen aan een cursus, congres, seminar of symposium dat niet door of namens de gemeente wordt aangeboden of verzorgd, dient daartoe een gemotiveerde aanvraag in bij het bevoegde gezag. De aanvraag gaat vergezeld van inhoudelijke informatie en een kostenspecificatie. De kosten komen voor rekening van de gemeente als deelname van algemeen belang is in verband met de uitoefening van het ambt van wethouder.

Artikel 21 Computer en internetverbinding

    • 1.
      • Op aanvraag wordt aan de wethouder eenmalig per collegeperiode ten laste van de gemeente voor de uitoefening van het ambt een computer, bijbehorende apparatuur en software, zoals bedoeld in artikel 27a, eerste lid van het Rechtspositiebesluit wethouders ter beschikking gesteld. Tevens wordt een tablet met 3G-abonnement in bruikleen ter beschikking gesteld.

    • 2.
      • De hoogte van de tegemoetkoming als bedoeld in artikel 27a, tweede lid, onder a en b, van het Rechtspositiebesluit wethouders voor het gebruik van een eigen computer bedraagt voor een periode van maximaal drie jaar 30% van de aanschafwaarde. Daarbij wordt ten hoogste uitgegaan van de aanschafwaarde van de computer, bijbehorende apparatuur en software welke het college aan wethouders in bruikleen ter beschikking stelt.

    • 3.
      • Op aanvraag vergoedt het college de abonnementskosten voor een internetverbinding voor thuisgebruik van de in het eerste en tweede lid genoemde computerapparatuur.

    • 4.

      Het college stelt de hoogte van de in lid 3 bedoelde vergoeding, na advies in te hebben gewonnen van het presidium van de gemeenteraad, vast.

    • 5.
      • De wethouder ondertekent voor de bruikleen een bruikleenovereenkomst met de gemeente.

    • 6.

      Het college stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.

Artikel 22 Mobiele telefoon

  • 1 Op aanvraag wordt de wethouder voor uitsluitend de uitoefening van zijn ambt een mobiele telefoon in bruikleen ter beschikking gesteld.

  • 2 De wethouder ondertekent daartoe een bruikleenovereenkomst met de gemeente.

  • 3 Het college stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.

  • 4 In verband met de in bruikleen ter beschikking gestelde mobiele telefoon wordt de in artikel 14 bedoelde onkostenvergoeding verminderd met het daarin opgenomen percentage voor de component telefoonkosten.

  • 5 De in lid 4 bedoelde korting wordt tot een bedrag van € 25,- per maand (bij deeltijdwethouders naar rato) van de bruto onkostenvergoeding achterwege gelaten.

     

Artikel 23 Fietsregeling

  • 1 De wethouder kan deelnemen aan de fietsregeling als bedoeld in artikel 3.11 van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011. Naar keuze van de wethouder wordt de bezoldiging dan wel vaste onkostenvergoeding dan wel eindejaarsuitkering verminderd met de vergoeding voor de fiets als bedoeld in de Uitvoeringsregeling.

  • 2 Gelet op het bepaalde in artikel 44 van de Gemeentewet bestaat geen aanspraak op enige vergoeding van de gemeente.

Hoofdstuk IV Voorzieningen voor commissieleden

Artikel 24 Vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen

  • 1 De vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van een commissie en haar subcommissies bedoeld in artikel 14 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden is gelijk aan het door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor gemeenteklasse 3 vastgestelde maximum.

  • 2 Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op degene die als lid van een commissie een vaste vergoeding voor de werkzaamheden als bedoeld in artikel 96 van de Gemeentewet ontvangt.

  • 3 Geen vergoeding ontvangt degene die zitting heeft in een commissie:

    a. als raadslid of wethouder;

    b. uit hoofde van dan wel als rechtstreeks uitvloeisel van een ambtelijk of bestuurlijke hoedanigheid dan wel van een functie bij een instelling die grotendeels van overheidswege wordt gesubsidieerd;

    c. als vertegenwoordiger van een belanghebbende instelling, organisatie of groepering, tenzij zijn lidmaatschap van de commissie tevens in belangrijke mate het gemeentelijk belang dient.

  • 4 De raad kan in afwijking van het bepaalde in het eerste lid een hogere vergoeding vaststellen ten aanzien van:

    a. een lid van een commissie die op grond van zijn bijzondere beroepsmatige deskundigheid op het taakgebied van de commissie voor deelname aan haar werkzaamheden is aangetrokken, en

    b. een lid van een commissie ten aanzien waarvan de vergoeding niet geacht kan worden in een redelijke verhouding te staan tot de zwaarte van zijn taak en de omvang van de door hem te verrichten arbeid.

Artikel 25 Reis- en verblijfkosten

Aan het lid van een commissie dat geen raadslid of wethouder is en niet in zijn hoedanigheid van ambtenaar tot lid van de commissie is benoemd worden geen reis- en verblijfskosten vergoed.

Artikel 26 Buitenlandse excursie of reis

  • 1 De gemeenteraad kan een commissie uit de gemeenteraad toestemming verlenen voor een excursie of reis naar het buitenland. De gemeenteraad kan aan de toestemming voorwaarden verbinden.

  • 2 De in het eerste lid bedoelde excursie of reis wordt door of vanwege de gemeente georganiseerd.

  • 3 De in redelijkheid gemaakte reis- en verblijfkosten komen voor rekening van de gemeente.

Artikel 27 Cursus, congres, seminar of symposium

  • 1 De kosten van deelname van een commissielid aan cursussen, congressen, seminars en symposia die in het gemeentelijk belang door of namens de gemeente worden aangeboden of verzorgd komen voor rekening van de gemeente.

  • 2 Het commissielid dat wil deelnemen aan een cursus, congres, seminar of symposium dat niet door of namens de gemeente wordt aangeboden of verzorgd, dient daartoe een gemotiveerde aanvraag in bij het presidium van de gemeenteraad. De aanvraag gaat vergezeld van inhoudelijke informatie en een kostenspecificatie. De kosten komen voor rekening van de gemeente als deelname van algemeen belang is in verband met de vervulling van het commissielidmaatschap.

Hoofdstuk IVa Extra voorzieningen voor steunleden

Artikel 28 Computer en internetverbinding

  • 1 Op aanvraag stelt het college het steunlid ten laste van de gemeente voor de uitoefening van het raadscommissielidmaatschap een tabletcomputer met 3G-abonnement en software in bruikleen ter beschikking, zoals bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

  • 2 Op aanvraag vergoedt het college de abonnementskosten voor een internetverbinding voor thuisgebruik van de in het eerste lid genoemde computerapparatuur.

  • 3 Het college stelt de hoogte van de in lid 2 bedoelde vergoeding, na advies te hebben ingewonnen van het presidium van de gemeenteraad, vast. 

  • 4 Het steunlid ondertekent voor de bruikleen een bruikleenovereenkomst met de gemeente.

  • 5 Het college stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.

Hoofdstuk V De procedure van declaratie

Artikel 29 Betaling van kosten

Betaling van kosten op grond van deze verordening vindt plaats door:

1. betaling uit eigen middelen; of

2. rechtstreekse toezending van de factuur aan de gemeente.

Artikel 30 Declaratie van vooruit betaalde kosten

  • 1 Voor de vergoeding van de kosten, bedoeld in de artikelen 5, 6, 7, 16, 18, 19, 20, 21, en 27 wordt gebruik gemaakt van het daarvoor gebruikelijke declaratieformulier indien deze kosten uit eigen middelen vooruit zijn betaald.

  • 2 Het declaratieformulier wordt volledig ingevuld en ondertekend. Het raadslid, onderscheidenlijk de wethouder of het commissielid dient het declaratieformulier binnen 1 maand bij de griffier (in het geval van een raads- of commissielid), onderscheidenlijk de gemeentesecretaris (in het geval van een wethouder) of een door hem aangewezen ambtenaar in, onder bijvoeging van de originele bewijsstukken.

Artikel 31 Rechtstreekse facturering bij de gemeente

  • 1 De vergoeding van kosten, bedoeld in de artikelen 7, 16, 18, 19, 20 en 27 kan plaatsvinden door rechtstreekse toezending van de door het raadslid, onderscheidenlijk de wethouder, voor akkoord ondertekende factuur aan de gemeente.

  • 2 Verantwoording van deze wijze van vergoeding vindt plaats door het daarvoor gebruikelijke begeleidingsformulier  volledig in te vullen en te ondertekenen.

  • 3 Het raadslid, onderscheidenlijk de wethouder, dient het begeleidingsformulier en de factuur terstond in bij de griffier (in het geval van een raadslid), onderscheidenlijk de gemeentesecretaris (in het geval van een wethouder) of de door hem aangewezen ambtenaar.

Artikel 32 Gebruik creditcard

Voor de in deze verordening genoemde artikelen kan geen gebruik worden gemaakt van een gemeentelijke creditcard.

Hoofdstuk VI Overgangsrecht

Artikel 33 Overgangsrecht

  • 1. Bij inwerkingtreding van de ‘Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2014’ blijven bestaande aanspraken op grond van, artikel 21 (wethouder) van de ‘Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis’ en de ‘Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2012’ van kracht tot en met het einde van de collegeperiode 2010-2014

  • 2. In afwijking van lid 1 vervalt de bestaande aanspraak voor de wethouder op de dag dat het wethouderschap wordt beëindigd, indien het wethouderschap wordt beëindigd voor het einde van de collegeperiode 2010-2014

Hoofdstuk VII Citeertitel en inwerkingtreding

Artikel 34 Intrekken oude regeling

De ‘Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2012’, zoals vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Maassluis van 13 december 2011, wordt met ingang van de datum van het in werking treden van de ‘Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2014’ ingetrokken.

Artikel 35 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 25 maart 2014.

Artikel 36 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2014.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maassluis, gehouden op 11 maart 2014,
de griffier, de voorzitter,
mr R. van der Hoek J.A. Karssen
Datum bekendmaking: 17 maart 2014 

Toelichting 1 Toelichting bij de verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2014

ALGEMEEN De toelichting op de verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2014 is grotendeels overgenomen uit de voorbeeldverordening van de VNG. Daar waar de situatie in Maassluis afwijkt, is dit aangegeven. Hierbij valt te denken aan het presentiegeld voor sommige commissies.

Wettelijke regelingen

De regeling van de rechtspositie van wethouders, raadsleden en leden van gemeentelijke commissies vindt op drie of vier niveaus plaats, te weten bij wet, AMvB, ministeriële regeling (alleen wethouders) en gemeentelijke verordening. Wettelijk is voor wethouders in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) de uitkering na aftreden en het pensioen geregeld. In de Gemeentewet is aangegeven dat de nadere invulling van de rechtspositie van wethouders, raads- en commissieleden moet worden geregeld bij AMvB. Daartoe zijn totstandgekomen het Rechtspositiebesluit wethouders en het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. Enkele vergoedingen die voor wethouders gelijk zijn aan die voor rijksambtenaren, maar voor hen voorheen in verschillende regelingen waren opgenomen en waarnaar in het verleden werd verwezen, zijn om pragmatische redenen sinds 1 januari 2004 opgenomen in een ministeriële regeling, de Regeling rechtspositie wethouders. In deze wetten en nadere regelgeving zijn alle voor de rechtspositie van belang zijnde onderwerpen geregeld. Een aantal voorzieningen, zoals de hoogte van de bezoldiging en de verschillende onkostenvergoedingen, is in de rechtspositiebesluiten overwegend geregeld in dwingende bepalingen. Voor secundaire voorzieningen, zoals bijvoorbeeld een regeling tegemoetkoming in de kosten van een ziektekostenverzekering, geldt dat de gemeente de vrijheid heeft om deze voorzieningen te treffen.

De vergoedingen en regelingen voor raads- en commissieleden en wethouders die bij wet (lees rechtspositiebesluit of regeling) dwingend geregeld zijn, zijn niet opgenomen in deze verordening (de computerfaciliteit is voor de volledigheid van het artikel wel opgenomen). Dit betreft onder andere:

  • 1.

    de toelage voor fractievoorzitters;

  • 2.

    de vergoeding voor de waarneming van het voorzitterschap van de gemeenteraad;

  • 3.

    de voorzieningen bij tijdelijk ontslag wegens zwangerschap en bevalling of ziekte.

Hoofdlijnen gemeentelijke verordening

In de verordening zijn bepalingen opgenomen inzake de rechtspositie van wethouders, raadsleden en leden van gemeentelijke commissies. De grondslag hiervoor is te vinden in de Gemeentewet en genoemde rechtspositiebesluiten. Buiten hetgeen hun bij of krachtens de wet is toegekend genieten de wethouders als zodanig geen inkomsten, in welke vorm dan ook, ten laste van de gemeente (artikel 44 van de Gemeentewet). Dit betekent dat de rechtspositionele aanspraken voor zittende wethouders uitsluitend te vinden zijn in respectievelijk de Gemeentewet, het Rechtspositiebesluit wethouders, de Regeling rechtspositie wethouders en de plaatselijke Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden. Gewezen wethouders ontlenen hun aanspraak op een ontslaguitkering en pensioen aan de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers.

Een soortgelijke bepaling als artikel 44 is voor raads- en commissieleden opgenomen in artikel 99 van de Gemeentewet. Het tweede lid van die bepaling voegt daaraan toe dat bij gemeentelijke verordening aan raads- en commissieleden voordelen, anders dan in de vorm van vergoedingen en tegemoetkomingen, mogen worden toegekend. Daarvoor is wel de goedkeuring van gedeputeerde staten vereist.

De rechtspositionele aanspraken voor raads- en commissieleden zijn dan ook uitsluitend te vinden in respectievelijk de Gemeentewet, het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden en de plaatselijke Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden.

De arbeidsverhouding van de wethouder en het raadslid

Raadsleden zijn niet in dienstbetrekking bij de gemeente. De gemeente is dus niet de werkgever. Dat betekent bijvoorbeeld dat zij voor zover het betreft het raadslidmaatschap niet vallen onder de werknemersverzekeringen, zoals de Werkloosheidswet, Ziektewet en WIA. De raad kan in de verordening wel een tegemoetkoming in de kosten van een ziektekostenverzekering opnemen op grond van artikel 11 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. In de verordening van de Gemeente Maassluis is opgenomen dat deze tegemoetkoming niet wordt verleend. Omdat er geen dienstbetrekking met de gemeente is vallen raadsleden niet onder de Wet op de loonbelasting 1964 maar worden hun inkomsten getoetst aan de Wet inkomstenbelasting 2001. Wel kan een raadslid opteren voor de loonbelasting door te kiezen voor het fictief werknemerschap (zie hieronder).

Wethouders zijn ingevolge de Ambtenarenwet als benoemde bestuurders in openbare dienst aangesteld en vallen onder de werking van die wet. Echter de bepalingen over het materiële ambtenarenrecht uit de Ambtenarenwet zijn niet van toepassing op wethouders. Hun rechtspositie wordt, zoals hiervoor is aangegeven, beheerst door specifieke wet- en regelgeving. De aanstelling in openbare dienst houdt voor de toepassing van de fiscale wetgeving in dat sprake is van een arbeidsverhouding die als dienstbetrekking wordt aangemerkt. Dit betekent dat wethouders direct onder de werking van de Wet op de loonbelasting vallen. Wethouders vallen niet onder de werking van de Ziektewet, Werkloosheidswet en WIA. Evenmin geldt voor hen de pensioenvoorziening bij het ABP. De uitkering na aftreden en ouderdoms- en nabestaandenpensioen zijn voor wethouders geregeld in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa).

De loon- en inkomstenbelasting

Opting-in-regeling

Raadsleden kunnen opteren voor de loonbelasting. Het raadslid kan met de gemeente overeenkomen dat deze loonheffing inhoudt. Dat wordt de ’opting-in-regeling’ genoemd. De administratie van de gemeente is zodanig ingericht dat wordt voldaan aan de daaraan gestelde wettelijke eisen. In een gezamenlijke verklaring melden de gemeente en het raadslid aan de Belastingdienst dat wordt geopteerd voor de loonbelasting. Als gezamenlijk wordt gekozen voor het loonbelastingsysteem dan draagt de gemeente de ingehouden loonheffing af aan de Belastingdienst. Omdat een raadslid geen werknemer in de formele zin van het woord is, valt hij zoals gezegd vanwege het raadslidmaatschap niet onder de sociale zekerheidswetgeving. Om die reden worden over de raadsvergoeding ook geen premies sociale zekerheid ingehouden.

De inkomsten worden als loon belast in box 1. Het raadslid hoeft in dat geval geen administratie bij te houden.

Kosten die worden gemaakt kunnen niet worden afgetrokken. Wel kan de gemeente onder voorwaarden bepaalde vergoedingen onbelast verstrekken en bepaalde faciliteiten onbelast in bruikleen beschikbaar stellen. Genoemd kunnen worden de vergoeding van reis- en verblijfkosten en de zakelijke deelname aan cursussen en congressen. Er zijn ook vergoedingen die niet belastingvrij kunnen worden verstrekt. Deze vergoedingen worden gebruteerd toegekend waardoor na inhouding van de loonheffing de netto bedoelde vergoeding resteert. Het meest duidelijke voorbeeld is de onkostenvergoeding, die aan raadsleden die gekozen hebben voor ‘opting-in’ als een bruto bedrag wordt verstrekt. Raadsleden die gekozen hebben voor de standaardregeling ontvangen een lager bedrag dat vergelijkbaar is met het netto resultaat van de bruto vergoeding. Raadsleden kunnen ook deelnemen aan de fietsregeling.

Fiscale standaardpositie

Als niet voor de loonbelasting wordt geopteerd dan geldt voor het raadslid dat hij voor de Wet inkomstenbelasting 2001 resultaat uit een werkzaamheid geniet. In dat geval is het winstsysteem van toepassing. Betrokkene moet dan alle ontvangsten verantwoorden als winst en kan de gemaakte kosten daarop in mindering brengen. Raadsleden die gekozen hebben voor de standaardregeling zullen dan ook over het lagere bedrag dat zij als onkostenvergoeding ontvangen inkomstenbelasting moeten betalen, tenzij zij aan de hand van bewijsmateriaal aan kunnen tonen dat de vergoeding is besteed aan onkosten voortvloeiend uit het raadslidmaatschap. Zij kunnen niet deelnemen aan de fietsregeling.

Betrokkenen kunnen bij de aangifte inkomstenbelasting hun werkelijke beroepskosten, met inachtneming van een aantal wettelijke beperkingen en normeringen, in mindering brengen op hun belastbaar inkomen (belastbare resultaat). De gemeente dient jaarlijks alle betalingen en verstrekkingen op grond van deze verordening aan de Belastingdienst te melden middels een opgave IB47. Verstrekkingen moeten naar de waarde in het economische verkeer worden opgegeven. Het daadwerkelijk zakelijk gebruik leidt dan tot aftrek. Ook voor de hoogte van de vaste kostenvergoeding maakt het verschil uit of het raadslid wel of niet heeft geopteerd voor de loonbelasting (zie daarvoor hieronder de toelichting op artikel 3).

Eénmalige keuze per zittingsperiode

Zoals hierboven naar voren is gekomen kan de keuze om al of niet te opteren voor de loonbelasting voor het raadslid ingrijpende gevolgen hebben. De beslissing om voor de loonbelasting te opteren kan eenmaal per zittingsperiode worden gemaakt en geldt in beginsel voor de (resterende) zittingsperiode. Wel kan betrokkene als spijtoptant terugkomen op deze beslissing voor de resterende periode. Opteren voor de loonbelasting hoeft niet bij aanvang van de zittingsperiode te gebeuren, maar kan ook gedurende de zittingsperiode voor de resterende periode.

 

De vergoedingssystematiek

 

Voor de uitoefening van het politieke ambt moeten bestuurders niet het eigen inkomen hoeven aan te spreken. Een adequate vergoedingssystematiek is daarom van belang. Waar er functionele uitgaven zijn, verdient het aanbeveling terughoudend te zijn met een financieringswijze waarin de bestuurder deze uit eigen middelen vooruit betaalt en de gemeente ze terugbetaalt. Eigen middelen en publieke middelen moeten zoveel mogelijk gescheiden worden gehouden. Vanuit die overweging heeft het de voorkeur de kosten direct in rekening te brengen bij de gemeente. Aan de mogelijkheid om zo nodig declaraties in te dienen zal echter behoefte blijven bestaan. Als vergoedingssystematiek is gekozen voor de volgende wijze van redeneren:

  • 1.

    welke voorzieningen worden aangeboden door de organisatie (bedrijfsvoering en bestuurskosten);

  • 2.

    welke voorzieningen zijn noodzakelijk voor de uitoefening van het ambt, maar zijn niet rechtstreeks aan te bieden door de organisatie;

  • 3.

    kan voor deze voorzieningen nog een onbelaste vergoeding worden aangeboden (indien de loonbelasting geldt); 

  • 4.

    voor voorzieningen die niet onbelast aangeboden kunnen worden, kan een (bruto) vergoeding worden verstrekt. 

Concreet betekent deze vergoedingssystematiek het volgende.

Voorzieningen die zijn ondergebracht in de bedrijfsvoering

  • 1.

    bruikleen van computer- en communicatieapparatuur;

  • 2.

    zakelijk gebruik van dienstauto’s; 

  • 3.

    deelname aan cursussen en congressen e.d. 

 

De zakelijke uitgaven hoeven niet te worden voorgeschoten door de wethouder of het raadslid, maar worden direct door de gemeente voldaan en de voorzieningen worden om niet in bruikleen gegeven. Zij vallen derhalve buiten de vergoedingssfeer.

 

Voorzieningen die niet in de bedrijfsvoering zitten maar onbelast kunnen worden vergoed

Voor een aantal zakelijke uitgaven, zoals reis- en verblijfkosten, blijft het systeem overeind dat de gedane zakelijke uitgaven aan de wethouder of het raadslid op basis van declaratie worden vergoed. Deze kunnen, als is voldaan aan de gestelde voorwaarden, onbelast worden vergoed.

 

Voorzieningen die niet in de bedrijfsvoering zitten en niet onbelast kunnen worden vergoed

Voor een aantal andere beroepskosten wordt een vaste (bruto) kostenvergoeding verstrekt. In de toelichting op de artikelen 3 en 14 is aangegeven om welke beroepskosten het gaat.

Controle en verantwoording

Voor de bestuurlijke uitgaven is - net als voor de besteding van alle andere publieke middelen - transparantie van groot belang. Daartoe dienen enerzijds inzichtelijke regels en richtlijnen die voor het vergoedingen- en voorzieningenstelsel gelden en anderzijds een duidelijke verantwoording van het daadwerkelijk gebruik. Op deze wijze kan worden voorkomen dat er onnodige discussies plaatsvinden omtrent het gebruik van onkostenregelingen of voorzieningen door gemeentebestuurders en over de eventueel verschuldigde belasting.

Dat is ook in hun belang omdat zij hun functie moeten kunnen uitoefenen zonder te worden gehinderd door onzekerheden omtrent de financiering van de functionele uitgaven. Daartoe is vereist dat er een zodanig sluitende financiële en administratieve organisatie is ingericht dat er vertrouwen kan bestaan omtrent de juistheid en rechtmatigheid van de uitgaven.

 

In hoofdstuk V is in verband hiermee, in aanvulling op de financiele spelregels van de gemeente, een aantal belangrijke procedures vastgelegd over rechtstreekse facturering van functionele uitgaven, declaratie van vooruit betaalde kosten en het gebruik van creditcards. Dit laatste is binnen de Gemeente Maassluis niet van toepassing.

Daarnaast zijn er in de bruikleenovereenkomsten heldere afspraken vastgelegd over het gebruik van computer- en communicatieapparatuur die beschikbaar wordt gesteld voor de uitoefening van de politieke functie. In aanvulling hierop is een gedragscode ontwikkeld waarin nadere gedragsregels zijn vastgelegd. Daarbij gaat het onder meer om afspraken omtrent de bestuurlijke uitgaven die in aanmerking komen voor bespreking en zo nodig besluitvorming in het college. In die gedragscode is ook het beleid rond buitenlandse reizen en de bekostiging van zakendiners met derden opgenomen. Verder zijn er aanvullende administratieve procedures beschreven over de afwikkeling van declaraties en facturen en de daarbij te hanteren verdeling van verantwoordelijkheden en hoe bijvoorbeeld om te gaan met interpretatie- of meningsverschillen.

ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING Artikel 2 vergoeding voor de werkzaamheden van het raadslid

In het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden is geregeld dat raadsleden voor hun werkzaamheden een vergoeding ontvangen. De hoogte van de vergoeding wordt bij gemeentelijke verordening bepaald. Wel is in het Rechtspositiebesluit het maximale bedrag van de vergoeding voor de werkzaamheden aangegeven. In artikel 2 is de hoogte van de vergoeding bepaald op het maximale bedrag. De gemeenteraad kan besluiten naar beneden af te wijken van het door de minister vastgestelde maximum. De afwijking naar beneden kan op drie manieren:

  • 1.

    de raad stelt de raadsvergoeding in algemene zin lager vast op een percentage tussen 80 en 100 van het door de minister vastgestelde maximum;

  • 2.

    de raad stelt vast dat een deel van de raadsvergoeding wordt uitbetaald als presentiegeld. Dat deel mag maximaal 20% van de raadsvergoeding zijn`

  • 3.

    de raad stelt een combinatie van bovenstaande mogelijkheden vast. 

Wat er ook wordt vastgesteld, er mag geen onderscheid worden gemaakt tussen raadsleden, dus een presentievergoeding of een lagere raadsvergoeding geldt voor alle raadsleden.

Het bedrag van de vergoeding voor de werkzaamheden is geïndexeerd. Het wordt jaarlijks per 1 januari herzien aan de hand van het indexcijfer CAO lonen overheid. Hiervoor is in de gemeente geen nadere besluitvorming nodig als in de verordening in algemene zin is aangegeven dat de raadsvergoeding gelijk is aan het door de minister te bepalen maximum of een percentage daarvan.

Raadsleden die een WAO-uitkering ontvangen kunnen verzoeken hun raadsvergoeding te verlagen. Daardoor kan het nadeel van indeling in een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse worden voorkomen. Deze keuzemogelijkheid moet bij verordening worden toegestaan en is opgenomen in artikel 11 van deze verordening.

Artikelen 3 en 14 vaste onkostenvergoeding

Hierin is de vaste vergoeding geregeld voor aan het ambt van wethouder c.q. aan het raadslidmaatschap verbonden kosten. De vergoeding is opgebouwd op basis van de volgende kostencomponenten:

  • 1.

    representatie;

  • 2.

    vakliteratuur;

  • 3.

    contributies, lidmaatschappen;

  • 4.

    telefoonkosten;

  • 5.

    bureaukosten, porti;

  • 6.

    zakelijke giften;

  • 7.

    bijdrage aan fractiekosten

  • 8.

    ontvangsten thuis;

  • 9.

    excursies. 

Voor raadsleden die niet hebben geopteerd voor het loonbelastingregime blijven de aftrekmogelijkheden van de werkelijk gemaakte kosten op het resultaat uit onderneming bestaan. Zij ontvangen de vaste kostenvergoeding zonder de brutering. Voor zover zij de uitgaven daaruit kunnen onderbouwen, blijft de raadsvergoeding onbelast. Wat niet kan worden aangetoond, zal alsnog worden belast bij de aangifte Inkomstenbelasting.

De hoogte van de kostenvergoeding wordt bij gemeentelijke verordening bepaald. Wel is in de rechtspositiebesluiten voor wethouders en raadsleden het maximale bedrag van de kostenvergoeding aangegeven. In de artikelen 3 en 14 is de hoogte van de kostenvergoeding bepaald op het maximale bedrag. Ook de onkostenvergoeding kan door de raad op een lager bedrag worden bepaald, dat echter niet lager mag zijn dan 80% van het door de minister vastgestelde maximum.

Het bedrag van de kostenvergoeding is geïndexeerd. Het wordt jaarlijks per 1 januari herzien aan de hand van de consumentenprijsindex. Hiervoor is in de gemeente geen nadere besluitvorming nodig als in de verordening in algemene zin is aangegeven of de onkostenvergoeding gelijk is aan het door de minister te bepalen maximum of een percentage daarvan.

Artikel 5, 6 en 25 reis- en verblijfkosten raads- en commissieleden

De Gemeentewet voorziet niet in een vergoeding voor ‘woon-werk-verkeer’ voor raadsleden. Het is dan ook in strijd met artikel 99 van de Gemeentewet als raadsleden van de gemeente een vergoeding ontvangen voor reizen binnen het grondgebied van de gemeente. Artikel 97 van de Gemeentewet voorziet voor raads- en commissieleden wel in een vergoeding van de reis- en verblijfkosten voor reizen buiten het grondgebied van de gemeente ter uitvoering van een beslissing van het gemeentebestuur.

Aan commissieleden kan krachtens artikel 96, eerste lid, van de Gemeentewet wel een vergoeding worden gegeven voor de reis- en verblijfkosten in verband met reizen binnen de gemeente. De Gemeente Maassluis heeft echter besloten om aan deze personen geen reis- en verblijfskosten te vergoeden.

Omdat in het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden verder geen eigen vergoedingsregeling is opgenomen, is in de modelverordening van de VNG voor wat betreft de vergoeding voor het gebruik van een eigen vervoermiddel aansluiting gezocht bij de vergoedingsregeling voor wethouders. De Gemeente Maassluis heeft er echter voor gekozen om voor raadsleden de vergoeding bij gebruik van een eigen vervoermiddel op € 0,19 per km te bepalen. Voor wat betreft de vergoeding voor noodzakelijk en redelijkerwijs gemaakte verblijfskosten van raadsleden wordt verwezen naar artikel 4, onderdeel c, van de Regeling rechtspositie wethouders.

Voor raadsleden die niet hebben geopteerd voor de loonbelasting geldt dat de verstrekte vergoedingen bij de aangifte inkomstenbelasting als opbrengst moeten worden verantwoord. De reiskosten kunnen binnen de geldende randvoorwaarden als aftrekbare beroepskosten worden opgevoerd.

Vergoed kunnen worden de kosten van openbaar vervoer of bij gebruik van eigen vervoermiddelen een kilometervergoeding zoals die voor het rijkspersoneel geldt. De vergoeding van de reiskosten met het openbaar vervoer is onbelast. De kilometervergoeding is voor € 0,19 onbelast, ongeacht het gebruikte vervoermiddel. In het Handboek loonheffingen 2007 wordt over de kilometervergoeding opgemerkt:

Vergoedingen voor reiskosten die u naast de € 0,19 per kilometer betaalt, zijn ook loon. Dat zijn bijvoorbeeld vergoedingen voor parkeer- en tolgelden, voor (extra) afschrijving en slijtage aan de auto, voor het inbouwen van een carkit of navigatiesysteem, voor extra benzineverbruik wegens gebruik van een aanhangwagen of voor schade aan de auto. Vergoedingen voor parkeer-, veer- en tolgelden en voor overeenkomstige verstrekkingen vallen onder de eindheffing.

Kilometervergoedingen die hoger zijn dan € 0,19 zijn voor dat hogere deel belast.

Artikelen 7 en 20 Cursus, congres, seminar of symposium

Zoals hierboven al aangegeven is deze voorziening in de bedrijfsvoering gebracht en komen de kosten rechtstreeks voor rekening van de gemeente. Zij zijn in verband hiermee uit de vaste kostenvergoeding gehaald. Een onderscheid is gemaakt tussen cursussen, congressen e.d. die door of vanwege de gemeente in het gemeentelijk belang zijn georganiseerd en cursussen, congressen e.d. waaraan het individuele raadslid in verband met de vervulling van het raadslidmaatschap op eigen initiatief deelneemt. Partijgebonden bijeenkomsten kunnen niet ten laste van de gemeente worden gebracht. Om die reden wordt in het tweede lid het algemeen belang van de cursus etc. benadrukt. In het laatste geval zijn er aanvullende voorwaarden gesteld (inhoudelijke informatie over de cursus of het congres en een kostenspecificatie). Hierbij kan de fractievoorzitter een rol spelen. In het aanvraagformulier is een vraag opgenomen of de fractievoorzitter de aanvraag ondersteunt.

De in deze artikelen bedoelde cursussen en congressen hebben een zakelijk karakter en zijn aan te merken als beroepskosten waarvan de vergoeding c.q. verstrekking van loonbelasting is vrijgesteld. Voor raadsleden die niet hebben geopteerd voor de loonbelasting geldt dat de vergoedingen en verstrekkingen naar de waarde in het economische verkeer bij de aangifte inkomstenbelasting als opbrengst moeten worden verantwoord en dat de gemaakte kosten binnen de geldende randvoorwaarden als aftrekbare beroepskosten kunnen worden opgevoerd.

Artikel 8 en 28 Tabletcomputer en internetverbinding raadslid en steunlid

 

Tabletcomputer in bruikleen

Voor de uitoefening van het raadslidmaatschap en het lidmaatschap van een steunlid in een raadscommissie wordt op aanvraag een tabletcomputer en software in bruikleen ter beschikking gesteld. De nadere voorwaarden zijn geregeld in de bruikleenovereenkomst die het raadslid en het steunlid met de gemeente sluit. Het model van die overeenkomst wordt door het college vastgesteld.

 

Een tabletcomputer kan alleen onbelast ter beschikking worden gesteld als deze voor 90% of meer zakelijk wordt gebruikt. De werkgever dient dit aannemelijk te kunnen maken, maar dit is door de daarvoor geldende regels vrijwel onmogelijk.

 

Wordt de tabletcomputer voor meer dan 10% privé gebruikt, dan is er volgens de belastingregels sprake van loon. Bij een in bruikleen ter beschikking gestelde tabletcomputer moet de waarde in het economische verkeer tot het loon worden gerekend. In het eerste, tweede en derde jaar is dat 30% van de waarde van de tabletcomputer in het economische verkeer. Hierbij moet worden uitgegaan van de waarde op het moment van de eerste ingebruikname. De bijtelling geldt alleen voor de eerste drie jaren na de eerste ingebruikneming van de tabletcomputer. Vanaf het vierde geldt geen belastingplicht.

 

In het Rechtspositiebesluit (toelichting wijziging Rechtspositiebesluit, Stb 2006, nr. 8) wordt er, net zoals bij het standpunt van de Belastingdienst, vanuit gegaan dat de tabletcomputer ook voor meer dan 10% privé gebruikt wordt en dus belast moet worden.

 

De gemeente mag de belastingheffing over een in bruikleen ter beschikking gestelde tabletcomputer compenseren.

 

Internetverbinding voor thuisgebruik, 3G-verbinding en beschermhoes

De gemeente verzorgt het 3G-abonnement voor de in bruikleen ter beschikking gestelde tabletcomputer, zodat deze ook gebruikt kan worden op vergaderlocaties waar geen wifi-verbinding voorhanden is. Wordt er meer gedownload dan dit 3G-abonnement dekt of worden in het buitenland kosten gemaakt, dan komen de kosten voor eigen rekening van het raads- of steunlid. Uitgangspunt is dat men zoveel mogelijk gebruik maakt van wifi-verbindingen. De gemeente verzorgt de wifi-verbinding in het stadhuis. Raads- en steunleden moeten zelf zorgdragen voor een beschermhoes voor de iPad. Voorts wordt een vergoeding verstrekt voor de abonnementskosten van een internetverbinding voor thuisgebruik van de in bruikleen gegeven computerapparatuur.

Artikel 9 De gemeente Maassluis kent aan raadsleden die deel uitmaken van een bijzondere commissie, zoals bedoeld in artikel 4a van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, geen toelage toe. Artikel 10 en 23 Fietsregeling

Raadsleden die gekozen hebben voor het fictieve werknemerschap en wethouders kunnen deelnemen aan de fietsregeling. Het gaat hier niet om een rechtspositionele aangelegenheid, maar om een fiscale faciliteit voor werknemers. Het is niet mogelijk een ‘werkgeversbijdrage’ te verstrekken. Afhankelijk van de kostprijs van de fiets bedraagt de vermindering ten hoogste het bedrag dat in artikel 37 van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2001 is vastgelegd.

Artikel 11 Verlaging vergoeding werkzaamheden bij arbeidsongeschiktheid

In de motie Slob (Kamerstukken II, 2004-2005, 29 800 VII, nr. 21) is aangegeven dat de gemeenteraad een brede afspiegeling van de bevolking dient te vormen. Om deze reden moeten drempels om raadslid te worden of te blijven, worden weggenomen. In WAO en WIA geldt het algemene principe dat indien een persoon inkomen uit arbeid geniet, dit in de regel zal leiden tot verlaging of intrekking van de wettelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering. Dit omdat een dergelijke uitkering is bedoeld om het als gevolg van arbeidsongeschiktheid ontstane verlies aan verdienvermogen te vergoeden. Voor raadsleden kan dit ertoe leiden dat een geringe verhoging van het inkomen door een raadsvergoeding een grote teruggang betekent voor de hoogte van de wettelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering als gevolg van de anticumulatieregeling. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen bij aanvaarding van een raadszetel of bij verhoging van de vergoeding voor de werkzaamheden. Op grond van artikel 12 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden kunnen gemeenten hiervoor een voorziening treffen. Die is te vinden in artikel 11 van de verordening. Daarin is geregeld dat op aanvraag een raadslid een lagere vergoeding voor de werkzaamheden wordt gegeven om te voorkomen dat de anticumulatieregeling zal leiden tot een verlaging van de wettelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering van het raadslid.

Artikel 12 Compensatie korting werkloosheidsuitkering

Artikel 20 van de Werkloosheidswet (WW) komt erop neer dat op het moment dat iemand een werkloosheidsuitkering op grond van die wet ontvangt, nieuwe werkzaamheden aanvangt, de WW- uitkering wordt gekort met het aantal uren dat in de nieuwe functie wordt gewerkt. Het Besluit werkloosheid onderwijs- en onderzoekpersoneel kent een soortgelijke bepaling. De hoogte van het inkomen uit de nieuwe betrekking is daarbij niet relevant. Indien derhalve iemand tot raadslid wordt gekozen, zal de WW-uitkering worden verlaagd met het aantal uren dat het UWV voor het raadslidmaatschap in aanmerking neemt. Indien deze verlaging van de WW-uitkering groter is dan de vergoeding voor de werkzaamheden zal er een negatief inkomenseffect optreden. Het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden biedt gemeenten de mogelijkheid dit nadeel te compenseren. Dat is geregeld in artikel 12 van de verordening. De gemeente Maassluis heeft voor raadsleden deze mogelijkheid opgenomen in de verordening. Voor commissieleden is dit niet opgenomen.

Artikel 13 Ziektekostenvoorziening

De Gemeente Maassluis heeft besloten om aan het raadslid geen tegemoetkoming in de kosten van een ziektekostenverzekering, als bedoeld in artikel 11 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, te verlenen.

Artikelen 15 en 16 Reiskosten woon/werk (n.v.t.) en zakelijke reiskosten

 

Voor wethouders kan een belastingvrije vergoeding voor het woon-werkverkeer in artikel 15 geregeld worden overeenkomstig de bepalingen bij en krachtens het Rechtspositiebesluit wethouders en de Regeling rechtspositie wethouders. De Gemeente Maassluis heeft echter besloten aan de wethouder geen tegemoetkoming voor het reizen tussen zijn woning en de plaats van tewerkstelling te verlenen.

Ingevolge artikel 16 worden zakelijke reiskosten, indien gemaakt met het openbaar vervoer of met een taxi, volledig vergoed (mits in redelijkheid gemaakt en het gebruik van een taxi volgens de door het college nader vastgestelde regels heeft plaatsgevonden). Indien gebruik gemaakt is van de eigen personenauto geldt de hoogte van de vergoeding die voor het gebruik van de eigen personenauto is bepaald in de Regeling rechtspositie wethouders. De kilometervergoeding is, voor zover die meer bedraagt dan € 0,19 per km, belast.

Voor de zakelijke kilometers kan, zoals gezegd, een onbelaste vergoeding worden verleend van maximaal € 0,19 per kilometer, ongeacht het gebruikte vervoermiddel. Vergoedingen die daarboven uitgaan zijn voor dat hogere deel belast.

 

Voor de verdere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op het Rechtspositiebesluit wethouders.

Artikel 17 Dienstauto

De Gemeente Maassluis heeft besloten om een wethouder niet de mogelijkheid te bieden om gebruik te maken van een dienstauto.

Artikel 18 Reis- en pensionkosten en verhuiskosten bij benoeming

Sinds de dualisering van het gemeentebestuur kunnen personen van buiten de gemeenteraad tot wethouder worden benoemd. Dat kunnen ook personen zijn die niet in de gemeente zelf wonen. Die zijn op grond van de Gemeentewet verplicht om te gaan wonen in de gemeente waar zij wethouder zijn geworden. In artikel 18 is geregeld dat zij bij verhuizing naar de gemeente in aanmerking komen voor een verhuiskostenvergoeding en eventueel voor vergoeding van reis- en pensionkosten in afwachting van de verhuizing. De vergoedingen zijn onbelast.

Artikelen 19 en 26 Buitenlandse dienstreis

Bij buitenlandse dienstreizen in het gemeentelijk belang kunnen aan de wethouder de in redelijkheid gemaakte werkelijke reis- en verblijfkosten worden vergoed. De tarieven in het voor het rijkspersoneel geldende Reisbesluit buitenland zijn daarbij richtsnoer. In de eerder genoemde gedragscode zijn nadere gedragsregels vastgesteld. Daarbij gaat het om expliciete besluitvorming in het college over buitenlandse reizen en over uitnodigingen daartoe op kosten van derden. Maar ook om bijvoorbeeld de rekening en verantwoording achteraf (zowel inhoudelijk als financieel), het meereizen van de partner en het combineren van een dienstreis met een (direct voorafgaande of aansluitende) privé-reis.

Ook gemeenteraden of raadscommissies maken wel eens in het gemeentelijk belang excursies of reizen naar het buitenland. Hiervoor moet de gemeenteraad expliciet toestemming verlenen. De reis of excursie wordt in alle gevallen door of vanwege de gemeente georganiseerd. Hetgeen hierboven is geschreven over buitenlandse dienstreizen van wethouders geldt mutatis mutandis ook voor buitenlandse excursies en reizen van de gemeenteraad of raadscommissies.

Voor raadsleden die niet hebben geopteerd voor de loonbelasting geldt dat de vergoedingen en verstrekkingen naar de waarde in het economische verkeer bij de aangifte inkomstenbelasting als opbrengst moeten worden verantwoord en dat de gemaakte kosten binnen de geldende randvoorwaarden als aftrekbare beroepskosten kunnen worden opgevoerd.

Artikel 21 Computer en internetverbinding wethouder

 

Computer in bruikleen

Voor de uitoefening van het ambt van wethouder wordt eenmalig per collegeperiode op aanvraag een computer met bijbehorende apparatuur en software in bruikleen ter beschikking gesteld. Bijbehorende apparatuur is apparatuur die is bestemd om aan de computer te worden gekoppeld om informatie uit te wisselen. Voorbeelden hiervan zijn een modem, een printer, een fax en een docking station. De nadere voorwaarden zijn geregeld in de bruikleenovereenkomst die de wethouder met de gemeente sluit. Het model van die overeenkomst wordt door het college vastgesteld.

 

Daarnaast wordt een tabletcomputer met 3G-abbonnement in bruikleen ter beschikking gesteld.

 

Een computer (en bijbehorende apparatuur) kan alleen onbelast ter beschikking worden gesteld als deze voor 90% of meer zakelijk wordt gebruikt. De werkgever dient dit aannemelijk te kunnen maken, maar dit is door de daarvoor geldende regels vrijwel onmogelijk.

 

Wordt de computer (en bijbehorende apparatuur) voor meer dan 10% privé gebruikt, dan is er volgens de belastingregels sprake van loon. Bij een in bruikleen ter beschikking gestelde computer (en bijbehorende apparatuur) moet de waarde in het economische verkeer tot het loon worden gerekend. In het eerste, tweede en derde jaar is dat 30% van de waarde van de computer in het economische verkeer. De bijtelling geldt alleen voor de eerste drie jaren na de eerste ingebruikneming van de computer. Vanaf het vierde geldt geen belastingplicht.

 

In het Rechtspositiebesluit (toelichting wijziging Rechtspositiebesluit, Stb 2006, nr. 8) wordt er, net zoals bij het standpunt van de Belastingdienst, vanuit gegaan dat de computer (en bijbehorende apparatuur) ook voor meer dan 10% privé gebruikt wordt en dus belast moet worden.

 

De gemeente mag de belastingheffing over een in bruikleen ter beschikking gestelde computer compenseren.

 

Aanschaf of gebruik eigen computer

Het is ook mogelijk om een vergoeding te geven voor de aanschaf of het gebruik van een eigen computer. Deze vergoeding is belast. Een compensatie voor belastingheffing is dan echter niet toegestaan. De hoogte van de vergoeding bedraagt voor een periode van maximaal drie jaar 30% van de aanschafwaarde voor: aanschaf van een of gebruik van een eigen computer, bijbehorende apparatuur en sofware. Daarbij wordt ten hoogste uitgegaan van de aanschafwaarde van de computer, bijbehorende apparatuur en software welke het college aan wethouders in bruikleen ter beschikking stelt.

 

Aan een wethouder die gebruik maakt van een eigen computer wordt daarnaast een tabletcomputer met 3G-abbonnement in bruikleen ter beschikking gesteld.

 

Internetverbinding

Teneinde de kosten voor een internetverbinding (gedeeltelijk) te dekken kan de wethouder een vastgestelde maandelijkse vergoeding ontvangen.

Artikel 22 mobiele telefoon

Vergoedingen of verstrekkingen van een mobiele telefoon geheel onbelast als het zakelijk gebruik meer dan 10% bedraagt.

In de vaste onkostenvergoeding is een component telefoonkosten opgenomen. Voor deeltijdwethouders is dat 12% van de onkostenvergoeding en voor voltijd wethouders 9%. Bij het verstrekken van een mobiele telefoon kan sprake zijn van overbedeling. De component telefoonkosten wordt om die reden verminderd. Anderzijds is ook bij wethouders sprake van gebruik van de privé telefoon voor zakelijke doeleinden. Voor dit doel ontvangen burgemeesters maandelijks bruto een bedrag van € 25,-. Het is redelijk om, wanneer plaatselijk de component telefoonkosten wordt gekort, deze korting tot een bedrag van € 25,- per maand (bij deeltijdwethouders naar rato) van de bruto onkostenvergoeding achterwege te laten.

Artikel 24 Vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen

In dit artikel is het presentiegeld voor leden van gemeentelijke commissies geregeld. Deze bepaling geldt niet voor raadsleden en wethouders die in de commissie zitten. Hun vergoeding is immers al geregeld in de rechtspositiebesluiten en elders in deze verordening. Uitgezonderd zijn verder onder meer ambtenaren en bestuurders die in die hoedanigheid in de commissie zitting hebben. Uitgezonderd zijn tenslotte vertegenwoordigers van belangengroepen e.d. tenzij hun lidmaatschap tevens in belangrijke mate het gemeentelijk belang dient.

De hoogte van het presentiegeld wordt bij gemeentelijke verordening bepaald. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties stelt jaarlijks per 1 januari het maximum vast, zoals dat is herzien aan de van het indexcijfer CAO lonen overheid. In artikel 24, eerste lid, is er voor gekozen de hoogte van de vergoeding te bepalen op het door de minister vastgestelde maximum. De raad kan ook een lager bedrag vaststellen.

Het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden biedt echter ook de mogelijkheid om in de gemeentelijke verordening te regelen dat in bepaalde gevallen een hoger bedrag aan presentiegeld wordt toegekend dan het eerder bedoelde maximumbedrag. Dat is geregeld in artikel 24, vierde lid, van de verordening. Er kan gekozen worden voor een procentuele verhoging, maar het is ook mogelijk om het bedrag uit een hogere gemeenteklasse te kiezen. Indien in het verleden op basis van een besluit van het bevoegd gezag aan commissies een hoger bedrag aan presentiegeld is toegekend dan blijft dit bedrag na vaststelling van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2014 gehandhaafd.

Artikelen 29 t/m 32 De procedure van declaratie

In artikel 29 zijn de drie wijzen van betaling aangegeven. In de artikelen 30 t/m 32 is vervolgens aangegeven in welke gevallen welke betalingswijze aan de orde is en welke procedurevoorschriften in achtgenomen moeten worden.

Declaratie van vooruitbetaalde kosten

Daarbij gaat het om vergoeding van de volgende kosten:

  • 1.

    reis- en verblijfkosten van raadsleden;

  • 2.

    zakelijke reis- en verblijfkosten van wethouders;

  • 3.

    reis- en verblijfkosten bij buitenlandse dienstreizen van wethouders;

  • 4.

    reis- en pensionkosten en verhuiskosten.

 

Rechtstreekse facturering bij de gemeente

Rekeningen kunnen rechtreeks bij de gemeente in rekening worden gebracht in de volgende gevallen:

  • 1.

    deelname aan cursussen, congressen, seminars en symposia door wethouders, raads- en commissieleden;

  • 2.

    zakelijke reis- en verblijfkosten van wethouders;

  • 3.

    reis- en pensionkosten en verhuiskosten;

  • 4.

    reis- en verblijfkosten bij buitenlandse dienstreizen van wethouders. 

 

 

Gebruik creditcard

Bij de Gemeente Maassluis is het verstrekken en het gebruik van een gemeentelijke creditcard voor de in deze verordening opgenomen onderwerpen niet mogelijk.

Artikelen 34 t/m 36 Citeertitel en inwerkingtreding

De ‘Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2014’ treedt in werking met ingang van 25 maart 2014. Met ingang van genoemde dag wordt de ‘Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2012’ ingetrokken.

Sinds 20 februari 2004 bestaat naast het Rechtspositiebesluit wethouders ook de (ministeriële) Regeling rechtspositie wethouders. In lijn met die gehanteerde benaming is gekozen voor de volgende naam van de verordening: Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Maassluis 2014.

 

Gemeenteblad 2014-08