Regeling vervallen per 14-10-2017

Verordening geldelijke voorzieningen raadsleden, commissieleden en fracties gemeente Maastricht 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 13-10-2017

Intitulé

Verordening geldelijke voorzieningen raadsleden, commissieleden en fracties gemeente Maastricht 2015

DE RAAD VAN DE GEMEENTE MAASTRICHT,

gezien het voorstel van de commissie Algemene Zaken en Middelen, NO. 2014-46851;

gelet op de artikelen 95, 96, eerste en tweede lid en 97 en 147 van de Gemeentewet, de artikelen 4, 7a vierde lid, 13, tweede lid, 14 eerste lid en 15 van het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden;

BESLUIT:

Vast te stellen de Verordening geldelijke voorzieningen raadsleden, commissieleden en fracties gemeente Maastricht 2015:

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    commissie: commissie ingesteld op grond van de artikelen 82, 83 of 84 van de Gemeentewet. Hier vallen ook bijeenkomsten van de stadsronde en raadsronde onder van het reglement van orde gemeente Maastricht 2015.

  • -

    commissielid: lid van een commissie , bedoeld in artikel 1, onderdeel e, van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

Hoofdstuk II Voorzieningen voor raads- en commissieleden

Artikel 2 Vergoeding voor het bijwonen van commissievergaderingen

  • 1. Aan commissieleden niet zijnde raadsleden wordt een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van een commissie en haar subcommissies toegekend die gelijk is aan het voor de van toepassing zijnde inwonersklasse vastgestelde bedrag in tabel IV van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

  • 2. In afwijking van het eerste lid ontvangt geen vergoeding degene die zitting heeft in een commissie uit hoofde van dan wel als rechtstreeks uitvloeisel van een functie bij een instelling die grotendeels van overheidswege wordt gesubsidieerd.

  • 3. In afwijking van het bepaalde in het eerste lid ontvangen de leden van de welstandscommissie een uurvergoeding toegekend overeenkomstig de tarieven zoals deze door de bond van Nederlandse Architecten gehanteerd worden op basis van de standaard Architecten Administratie (S.A.A.).

Artikel 3 Reis- en verblijfkosten

  • 1. Aan raadsleden en commissieleden worden de ten behoeve van de gemeente gemaakte reis- en verblijfkosten in verband met reizen buiten het grondgebied van de gemeente ter uitvoering van een beslissing van het presidium vergoed.

  • 2. Aan commissieleden ex artikel 83 en 84 van de gemeentewet worden reis- en verblijfkosten voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie vergoed.

  • 3. De vergoeding als bedoeld in het eerste en tweede lid is:

    • a.

      voor wat betreft de verblijfkosten gelijk aan het overeenkomstig in artikel 4, onderdeel c, van de Regeling rechtspositie wethouders bepaalde;

    • b.

      voor wat betreft de reiskosten gelijk aan het overeenkomstig in artikel 4, onderdeel a en b, van de Regeling rechtspositie wethouders bepaalde.

  • 4. De reiskosten worden voor ten hoogste één vergadering per dag vergoed.

  • 5. In afwijking van het eerste lid ontvangt geen vergoeding degene die zitting heeft in een commissie uit hoofde van dan wel als rechtstreeks uitvloeisel van een functie bij een instelling die grotendeels van overheidswege wordt gesubsidieerd.

  • 6. De reis- en verblijfkosten worden alleen vergoed als deze gedeclareerd worden overeenkomstig de bepalingen in deze verordening.

Artikel 4 Buitenlandse excursie of reis

  • 1. Het presidium kan een delegatie bestaande uit raadsleden en commissieleden toestemming verlenen voor een excursie of reis naar het buitenland als deze door of vanwege de gemeente wordt georganiseerd. Het presidium kan aan de toestemming voorwaarden verbinden.

  • 2. De in redelijkheid gemaakte reis- en verblijfkosten komen voor rekening van de gemeente.

Artikel 5 Scholing

  • 1. Op grond van artikel 13 lid 1 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden komen de kosten voor niet-partijpolitiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van de functie van raads- of commissielid ten laste van de gemeente. Een aanvraag daartoe wordt vooraf gemotiveerd bij de griffier ingediend.

  • 2. De aanvraag bedoeld in het eerste lid gaat vergezeld van inhoudelijke informatie en een kostenspecificatie.

  • 3. De maximale vergoeding bedraagt 500 euro per raadslid per jaar.

  • 4. Aanvragen die niet overeenkomstig de bepalingen in deze verordening worden ingediend komen niet voor vergoeding in aanmerking.

  • 5. Zo nodig kan de griffier de afhandeling voorleggen aan de vergadering van fractievoorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen.

Artikel 6 Computer en internetverbinding

Raads- of commissieleden wordt een tablet met internetverbinding in bruikleen

ter beschikking gesteld. Zij ondertekenen hiervoor een bruikleenovereenkomst met de gemeente.

Het ter beschikking gestelde internetabonnement is maximaal 1 gigabit binnenlands gebruik en maximaal 50 euro buitenlands gebruik. Meerkosten worden aan de fracties in rekening gebracht.

Artikel 7 Werkkostenregeling

Gezien de Wet op de loonbelasting 1964 wijst de gemeente als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel f, van die wet aan de vergoedingen en verstrekkingen als bedoeld in artikel 13a van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

Hoofdstuk III Fractieondersteuning

Artikel 8. Recht op financiële vergoeding

  • 1.

    De fracties als bedoeld in artikel 6 van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 6248,03 euro voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 2334,27 euro per raadszetel.

  • 3.

    De fracties dienen een afzonderlijke ten name van de fractie staande bankrekening ten behoeve van de fractieondersteuning te gebruiken.

  • 4.

    De bedragen uit het tweede lid worden per 1 januari 2016 geïndexeerd op basis van artikel 11 lid 2 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden

Artikel 9. Besteding financiële vergoeding

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

  • a. uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

  • b. betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

  • c. giften, m.u.v. kleine in de representatieve sfeer gebruikelijke cadeaus ter waarde van maximaal € 50.

  • d. uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

  • e. algemene opleidingen voor raads- en commissieleden tenzij deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.

Artikel 10. Voorschot bijdrage fractieondersteuning

  • 1. Het vaste deel van de bijdrage voor fractieondersteuning wordt vóór 31 januari van een kalenderjaar als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt. Het bedrag per fractielid wordt in 3 termijnen respectievelijk vóór 1 mei, 1 juli en 1 oktober als voorschot uitbetaald.

  • 2. In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar conform de termijnen als voornoemd in lid 1.

  • 3. Indien in enig jaar voor een bepaald bedrag bestedingen hebben plaatsgevonden die niet in overeenstemming zijn met deze verordening, dient de fractie ervoor zorg te dragen dat het banktegoed van de fractie binnen 1 maand na constatering met dit bedrag wordt aangevuld.

  • 4. Indien in enig jaar bestedingen hebben plaatsgevonden die niet in overeenstemming zijn met deze verordening, wordt de bevoorschotting in de daarop volgende kwartalen voor het bedrag van de onrechtmatige besteding bevroren tot dat dit bedrag op het banktegoed van de fractie is aangezuiverd. De accountant bericht de raad over het moment dat aanzuivering heeft plaatsgevonden.

Artikel 11. Gevolgen splitsen fractie

  • 1. Bij afsplitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 8, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 2. Bij afsplitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit artikel 10 het tweede lid.

Artikel 12. Reserve

  • 1. De fractie reserveert het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de bijdrage ter besteding door die fractie in volgende jaren.

  • 2. De reserve. bedraagt maximaal 10.000 euro.

  • 3. De vorming van een negatieve reserve is niet toegestaan.

  • 4. Als in enig jaar de reserve voor een fractie hoger zou worden dan aangegeven in het tweede lid, vervalt het recht op dat meerdere en dient het meerdere terstond aan de gemeente te worden teruggestort.

  • 5. De reserve blijft na verkiezingen beschikbaar voor de fractie die onder dezelfde naam terugkeert, dan wel voor de fractie die naar het oordeel van de raad als rechtsopvolger daarvan kan worden beschouwd.

  • 6. Als bij zetelverlies de reserve voor een fractie hoger zou worden dan aangegeven in het tweede lid, vervalt het recht op dat meerdere en dient het meerdere terstond aan de gemeente te worden teruggestort.

  • 7. Keert de fractie niet terug na de verkiezingen dan wel er naar het oordeel van de raad geen fractie is die als rechtsopvolger daarvan kan worden beschouwd, vervalt het recht op de reserve en dient die terstond aan de gemeente te worden teruggestort.

  • 8. De gemeente kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor aanvulling/ terugbetaling van tot en met 2012 gevormde negatieve reserves.

  • 9. Bij splitsing van een fractie, wordt de reserve verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden, voor zover deze reserve niet meer bedraagt dan de bijdrage die de oorspronkelijke fractie in het voorafgaande 2 kalenderjaren toekwam ingevolge artikel 8, lid 2.

Artikel 13. Verantwoording en controle

  • 1. Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van de facturen en andere bewijsstukken van de uitgaven en een financieel en een inhoudelijk verslag. In het financieel verslag worden alle uitgaven weergegeven waarbij per uitgave wordt aangegeven in het kader waarvan deze heeft plaatsgevonden. In het inhoudelijk verslag worden op hoofdlijnen de bestedingen van het afgelopen jaar beschreven. De facturen en andere bewijsstukken dienen te voldoen aan de factuureisen van de belastingdienst conform bijlage 1 en te worden voorzien van een grootboeknummer uit het geldende rekeningschema conform bijlage 2. De facturen en bewijsstukken worden jaarlijks openbaar gepubliceerd op de gemeentelijke website.

  • 2. Controle van het verslag vindt plaats door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening. De accountant breng advies uit aan de raad.

  • 3. De raad stelt na ontvangst van het advies van de accountant de bedragen vast van:

    • a)

      de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn.

    • b)

      de wijziging van de reserve.

    • c)

      de resterende reserve.

    • d)

      de verrekening tussen de in onderdeel a. genoemde uitgaven en het ontvangen voorschot en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten.

  • 4. Indien niet aan lid 1 of lid 3 wordt voldaan, wordt de bevoorschotting in de daarop volgende kwartalen bevroren.

Artikel 14.

Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële middelen die een fractie ontvangt.

Hoofdstuk IV De procedure van declaratie

Artikel 15 Betaling vaste vergoedingen

De betaling van de vergoeding voor werkzaamheden,de onkostenvergoedingen en declaraties geschiedt maandelijks of in maandelijkse termijnen als er sprake is van een vergoeding op jaarbasis tenzij het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden anders bepaalt.

Artikel 16 Rechtstreekse facturering bij de gemeente

  • 1. Verantwoording van de vergoeding door het raadslid, het commissielid vindt plaats door het in bijlage 3 opgenomen formulier volledig in te vullen en te ondertekenen.

  • 2. Facturen komen alleen voor vergoeding in aanmerking als voldaan wordt aan de bepalingen in deze verordening.

  • 3. Het formulier wordt ter goedkeuring ingediend bij de griffier, of een daartoe aangewezen ambtenaar.

Artikel 17 Declaratie van vooruit betaalde kosten

  • 1. De declaratie van de kosten die uit eigen middelen vooruit zijn betaald en de vergoeding van reiskosten met de eigen auto vindt plaats door gebruikmaking van het in bijlage 3 opgenomen formulier.

  • 2. Het formulier wordt binnen twee maanden na de betaling c.q. de datum van de gemaakte rit volledig ingevuld en ondertekend door het raads- of het commissielid en ter goedkeuring ingediend bij de griffier, of een daartoe aangewezen ambtenaar, onder bijvoeging van de bewijsstukken.

Hoofdstuk V Overgangsbepalingen

Artikel 18 Brutering vergoedingen

Als de gemeente toepassing geeft aan artikel 39c van de Wet op de Loonbelasting 1964 is artikel 7 niet van toepassing en worden artikel 16 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toegepast.

Hoofdstuk VI Citeertitel en inwerkingtreding

Artikel 19 Intrekking oude regeling

De Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Maastricht 2006 en de Verordening fractieondersteuning 2014 worden ingetrokken.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 01-01-2015.

Artikel 21 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening geldelijke voorzieningen raadsleden, commissieleden en fracties gemeente Maastricht 2015.

Ondertekening

Aldus besloten door de Raad der gemeente Maastricht in zijn openbare vergadering van 16 december 2014.
De Griffier,
M.van Omme.
De Voorzitter,
O.Hoes.

Bijlage 1: factuureisen

Factuureisen (Bron:belastingdienst)

Als u in Nederland goederen of diensten koopt, krijgt u van uw leverancier een factuur. Deze factuur moet aan een aantal eisen voldoen. Op elke factuur die u krijgt moeten de volgende gegevens staan:

  • ·

    de naam en het adres van de leverancier

  • ·

    het btw-identificatienummer van de leverancier

  • ·

    uw naam en adres

  • ·

    het factuurnummer

  • ·

    de factuurdatum

  • ·

    datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd

  • ·

    de hoeveelheid en soort geleverde goederen

  • ·

    de aard en de soort geleverde diensten

Voor elk btw-tarief of vrijstelling moet op de factuur vermeld staan:

  • ·

    de prijs per stuk of eenheid, exclusief btw

  • ·

    eventuele kortingen als die niet in deze prijs zijn opgenomen

  • ·

    het toegepaste btw-tarief

  • ·

    de vergoeding (de prijs exclusief btw)

  • ·

    bij vooruitbetaling: de datum van betaling als die afwijkt van de factuurdatum

  • ·

    het btw-bedrag

Bijlage 2: rekeningschema

4000: Bestuurskosten (representatie algemeen, nieuwjaarsreceptie)

4100: Vergaderkosten ( huur, apparatuur, catering)

4200: Kantoorkosten ( kantoorbenodigdheden, telefoon, internet)

4300: Abonnementen (kranten, tijdschriften)

4400: Huisvestingskosten (huur, gas, water, licht, onderhoud)

4500: Cursussen (opleidingskosten, reiskosten, verblijfskosten)

4600: Communicatie (drukwerk, advertenties, kosten website)

4700: Loonkosten (vrijwilligersvergoedingen, kosten vast personeel)

4800: Overige kosten (bankkosten, KVK kosten)

4900: Inkomsten

Bijlage 3 Declaratieformulier

GEMEENTERAAD MAASTRICHT

Kostendeclaratie

Raadsleden en burgerleden

Naam

Datum indiening

Rek.nr.

Nr.

Datum

Omschrijving

Bedrag

BTW

Totaal

1

2

3

Totaal gedeclareerde kosten

-

-

-

Declaratie kilometers

Datum

Van (vertrek)

Naar (bestemming)

Aantal km.

Totaal aantal kilometers

0

Prijs per km (bedrag opvragen griffie)

Totaal bedrag kilometers

-

Totaal gedeclareerde kosten

-

Totaal te betalen

-

Akkoord en ondertekening

Raads- en burgerlid

Akkoord griffier

In te vullen door boekhouding

Geboekt d.d.

Betaald d.d.