Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren 2019 Gemeente Maastricht” (AVOI 2019).

Geldend van 25-06-2020 t/m heden

Intitulé

Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren 2019 Gemeente Maastricht” (AVOI 2019).

DE RAAD DER GEMEENTE MAASTRICHT,

gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 12 november 2019., organisatieonderdeel BO Ruimte, no. 2019-33046;

gelet op artikel 1 van de Belemmeringenwet Privaatrecht, artikelen 5.2 en 5.4, vierde lid van de Telecommunicatiewet en de artikelen 149, 154, 156 en 229 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

  • 1.

    De “Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren 2016 Gemeente Maastricht” (AVOI 2016) in te trekken;

  • 2.

    Vast te stellen de “Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren 2019 Gemeente Maastricht” (AVOI 2019),

HOOFDSTUK 1: INLEIDENDE BEPALINGEN

Artikel 1 –Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.

breekverbod

verbod voor het uitvoeren van breek- en graafwerkzaamheden in de grond, geldend bij extreme weersomstandigheden;

b.

college

college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht;

c.

degeneratiekosten

de vergoeding voor de versnelde degeneratie van het verhardingsoppervlak als gevolg van graafwerkzaamheden;

d.

gedoogplichtige

degene op wie een gedoogplicht rust als bedoeld in artikel 1, van de Belemmeringenwet Privaatrecht of in artikel 5.2, eerste lid, van de Telecommunicatiewet;

e.

grondroerder

degene, waaronder de netbeheerder, onder wiens verantwoordelijkheid of leiding, graafwerkzaamheden worden verricht;

f.

(huis)aansluiting

het gedeelte van de kabel of leiding door openbare grond dat een netwerk verbindt met een netwerkaansluitpunt ten behoeve van een onroerende zaak als bedoeld in artikel 16, onderdelen a tot en met d, van de Wet waardering onroerende zaken, of met een ander netwerk;

g.

instemming, vergunning

deze woorden worden tekstueel aan elkaar gelijk gesteld. Onder de Telecommunicatiewet is het altijd een instemming vallende onder de gedoogplicht;

h.

instemmingbesluit

schriftelijk besluit van het college op een aanvraag van voorgenomen werkzaamheden voor de aanleg, het houden, het onderhoud, vervangen, verwijderen van één of meer kabels en leidingen, waaronder begrepen een netwerk van kabels en/of leidingen.

i.

instemminghouder

de natuurlijke of rechtspersoon, in de regel een netbeheerder, aan wie de gemeente vergunning of instemming heeft verleend voor het leggen, hebben, houden, onderhouden etc. van kabels en leidingen in gemeentegrond. Een derde partij kan optreden namens de netbeheerder in het instemmingaanvraag proces, mits rechtsgeldig en voldoende door deze gemandateerd;

j.

kabels en leidingen

kabels en/of leidingen als onderdeel van een net(werk), daaronder mede begrepen de daarmee verbonden transformator-, schakel-, verdeel- en onderstations en andere hulpmiddelen, behoudens voor zover deze verbindingen en hulpmiddelen liggen binnen de installatie van een producent of van een afnemer, en tevens omvattende lege buizen, ondergrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken; voorbeelden van deze kabels en leidingen zijn kabels als bedoelt in de Telecommunicatiewet, elektriciteitskabels (koppel-, transport- en distributiekabels), gasleidingen (transport-, distributie- en dienstleidingen), waterleidingen, rioleringen (buizen) en kabels en leidingen ten behoeve van industriële netwerken;

k.

marktconforme kosten

kosten zoals deze onder normale omstandigheden in een markteconomie op de desbetreffende markt worden gemaakt;

l.

net of netwerk

samenstel van ondergrondse kabel(s) en/of leiding(en), bestemd voor het transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie via een, al dan niet openbaar, elektronisch communicatienetwerk als bedoeld in artikel 1.1. onder e en h van de Telecommunicatiewet;

m.

netbeheerder

de rechtspersoon die is aangewezen als beheerder van een net of netwerk voor levering van elektriciteit, gas of water, dan wel aanbieder is van een, al dan niet openbaar, elektronisch communicatienetwerk;

n.

niet openbare kabels en/of leidingen

kabels en leidingen (dan wel het netwerk waartoe deze behoren) die, direct of indirect, niet gebruikt worden om openbare diensten aan te bieden;

o.

digitaal platform

het betreft hier een door de gemeente Maastricht gehanteerd systeem waarin meldingen van opbrekingen in de openbare ruimte moeten worden ingebracht. Via dit digitale platform dient de communicatie over kabels en leidingen met de gemeente Maastricht te worden gevoerd;

p.

openbare gronden

openbare ruimte van de gemeente Maastricht, waaronder openbare wegen met inbegrip van de daartoe behorende stoepen, glooiingen, bermen, sloten, bruggen, viaduc¬ten, tunnels, duikers, beschoeiingen en andere werken. Ook wateren met de daartoe behorende bruggen, plant¬soenen, pleinen en andere plaatsen die voor iedereen toegankelijk zijn, horen hierbij;

q.

werken

een constructie, of werkzaamheden, niet zijnde een gebouw, die op de plaats van bestemming hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond;

r.

werkzaamheden

handmatige en mechanische (graaf)werkzaamheden in de openbare grond in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en leidingen, en daarnaast alle werkzaamheden die de gemeente Maastricht uit hoofde van haar functie als beheerder van openbare grond in het kader van kabels en leidingen dient uit te voeren.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  • 1.

    Deze verordening is van toepassing op de procedures en voorschriften voor het aanleggen, instandhouden en opruimen van kabels en leidingen in of op openbare gronden, voor zover de gemeente Maastricht deze gronden beheert, in bezit heeft dan wel daarover coördinatieverplichtingen heeft conform de Telecommunicatiewet en de Belemmeringenwet Privaatrecht.

  • 2.

    Voor Enexis, WML en Ennatuurlijk staat de inhoud van de van toepassing zijnde OGN2011, - en vanaf 1 januari 2021 de OGN2021 dan wel de opvolgende wijzigingen daarvan-, in rangorde boven de inhoud van deze verordening. Deze verordening heeft bijgevolg een aanvullende werking op de privaatrechtelijke overeenkomsten met Enexis, WML en Ennatuurlijk.

  • 3.

    Voor N.V. Nederlandse Gasunie staat de inhoud van de overeenkomst van levering en afname van gas tussen NGU en de gemeente Maastricht d.d. 8 februari 1968 (inclusief latere wijzigingen) en de vergunning voor het leggen van gasleidingen d.d. 8 februari 1968 in rangorde boven de inhoud van deze verordening. De AVOI2019 heeft bijgevolg een aanvullende werking op de overeenkomst van levering en afname van gas tussen NGU en de gemeente Maastricht d.d. 8 februari 1968 en de vergunning voor het leggen van gasleidingen d.d. 8 februari 1968.

Artikel 3 – Nadere regels

Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels vaststellen.

Deze zijn ondermeer vastgelegd in het Handboek Kabels en Leidingen 2016 gemeente Maastricht, waarnaar deze verordening in diverse bepalingen verwijst; deze verwijzingen worden ook geacht betrekking te hebben op eventuele door het college in de toekomst vast te stellen nieuwe versies van het Handboek Kabels en Leidingen.

HOOFDSTUK 2: AANVRAGEN EN MELDEN VAN GRAAFWERKZAAMHEDEN

Artikel 4 – Instemmingvereiste

  • 1.

    Het is verboden zonder of in afwijking van een door het college genomen instemmingbesluit omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden, medegebruik van voorzieningen en de afstemming van voorgenomen werkzaamheden met overige netbeheerders, kabels en/of leidingen in of op openbare gronden aan te leggen, in stand te houden of op te ruimen.

  • 2.

    Voor het verrichten van werkzaamheden van minder ingrijpende aard en voor spoedeisende werkzaamheden (voor definities hiervan, zie Handboek kabels en leidingen gemeente Maastricht 2016, onderdeel begripsbepalingen) is geen instemming of vergunning, als bedoeld in het eerste lid, noodzakelijk maar kan worden volstaan met een melding aan het college.

  • 3.

    Het instemmingbesluit vervalt indien daarvan geen gebruik wordt gemaakt binnen 6 maanden na de datum waarop het besluit onherroepelijk is geworden.

Artikel 5 – Aanvragen en melden

  • 1.

    Een netbeheerder, of haar gemachtigde hoofdaannemer, die werkzaamheden wil verrichten, vraagt daarvoor een instemmingbesluit aan of doet een melding, als bedoeld in artikel 4, bij het college.

  • 2.

    Een netbeheerder, of haar gemachtigde hoofdaannemer, die werkzaamheden wil verrichten kan hierover vooroverleg voeren met het college ten einde de instemmingaanvraag, als bedoeld in het eerste lid, voor te bereiden.

  • 3.

    Behoudens voor zover artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet van toepassing is, wordt, wanneer de werkzaamheden mede betrekking hebben op gronden van een andere gedoogplichtige dan de gemeente Maastricht, uiterlijk vier werkweken na ontvangst van de instemmingaanvraag, als genoemd in het eerste lid, het college schriftelijk in kennis gesteld van de uitkomsten van het (voor)overleg tussen de grondroerder en de overige gedoogplichtige(n).

  • 4.

    De melding voor het verrichten van werkzaamheden van minder ingrijpende aard dient 3 werkdagen voor aanvang te worden gedaan.

  • 5.

    De melding voor spoedeisende werkzaamheden dient, indien mogelijk, voorafgaand aan de start van de werkzaamheden te worden gedaan. Indien niet mogelijk dan dient dit op de eerst mogelijke werkdag na optreden te geschieden.

Artikel 6 – Gegevensverstrekking

  • 1.

    Voor het aanvragen van een instemmingbesluit, als bedoeld in artikel 4, dient gebruik te worden gemaakt van daartoe door het college vastgestelde digitale platform Moor.

  • 2.

    Bij een aanvraag voor een instemmingbesluit, als bedoeld in artikel 4, eerste lid, dienen de volgende gegevens te worden verstrekt:

    • a.

      eenmalig het vigerende uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel van de netbeheerder;

    • b.

      een machtiging indien het een instemmingaanvraag betreft voor de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels of leidingen voor of namens een netbeheerder;

    • c.

      naam, adres en woonplaatsgegevens van de eigenaar, beheerder enexploitant van de kabels en/of leidingen en van de (onder)aannemer, evenals de naam en telefoonnummer van de uitvoerder, zijnde een Nederlands sprekende contactpersoon voor de werkzaamheden;

    • d.

      een opgave van het aantal, de soort en het beoogde gebruik van de kabels en/of leidingen;

    • e.

      welke belanghebbenden en instanties vooraf in kennis worden gesteld van de voorgenomen datum van aanvang, beëindiging en aard van de werkzaamheden;

    • f.

      een uitvoeringsplan met daarin opgenomen:

      - een opgave van het gewenste tracé;

      - een opgave van de objecten die ten tijde van de werkzaamheden worden geplaatst, van permanente als tijdelijke aard, evenals van de situering daarvan;

      - een opgave of er een riool, niet zijnde een huisaansluiting, wordt gekruist middels een persing of (gestuurde) boring;

      - de, ten behoeve van het werk, te nemen verkeersmaatregelen;

      - de te nemen maatregelen in verband met bereikbaarheid van panden en bedrijven;

      - de informatievoorziening naar en afstemming met betrokken partijen zoals bewoners, bedrijven, hulpdiensten en openbaar vervoerbedrijven;

      - faseringen van de werkzaamheden;

      - het voorgenomen tijdstip van aanvang en beëindiging van de werkzaamheden.

  • 3.

    Indien de werkzaamheden betrekking hebben op kabels en leidingen van elektronische communicatienetwerken dient, aanvullend op het tweede lid, bij de instemmingaanvraag tevens (eenmalig) een kopie van de door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) afgegeven registratie te worden verstrekt.

  • 4.

    Bij een melding, als bedoeld in artikel 4, tweede lid, dienen de volgende gegevens te worden verstrekt:

    • a.

      een machtiging indien het een melding betreft voor de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels of leidingen voor of namens een netbeheerder;

    • b.

      naam, adres en woonplaatsgegevens van de eigenaar, beheerder en exploitant van de kabels en/of leidingen, naam en adres van de aannemer(s) en onderaannemer(s) die belast zijn met de werkzaamheden, evenals de naam en telefoonnummer van de uitvoerder, zijnde een Nederlands sprekende contactpersoon voor de werkzaamheden;

    • c.

      de dagtekening van de melding;

    • d.

      de lengte van de sleuf die wordt opengebroken;

    • e.

      het oppervlak van het lasgat dat wordt opengebroken.

  • 5.

    Het college kan nadere regels stellen betreffende de te verstrekken gegevens evenals over de wijze waarop die dienen te worden verstrekt.

Artikel 7 – Termijnen

  • 1.

    Een beslissing op een aanvraag voor een instemmingbesluit wordt genomen uiterlijk 2 werkweken na de dag van ontvangst van de volledige instemmingaanvraag. Betreft het een instemmingaanvraag waarbij meerdere gedoogplichtigen zijn betrokken dan beslist het college binnen acht werkweken na de dag van ontvangst van een volledig ingevulde instemmingaanvraag.

  • 2.

    Een beoordeling, of een aanvraag voor een instemmingbesluit volledig is, wordt genomen uiterlijk 5 werkdagen na de dag van ontvangst van de instemmingaanvraag.

  • 3.

    Een beslissing, op een melding van een definitieve aanvangsdatum werkzaamheden en voor werkzaamheden van minder ingrijpende aard, wordt genomen uiterlijk 1 werkdag na de dag van ontvangst van de melding.

  • 4.

    De termijnen, zoals bedoeld in het eerste lid, kunnen ten hoogste tot acht werkweken worden verdaagd.

  • 5.

    Indien van de bevoegdheid tot verdaging gebruik wordt gemaakt, doet het college daarvan vóór afloop van de termijnen zoals genoemd in het eerste lid, een schriftelijke bevestiging met motivering toekomen aan de grondroerder.

  • 6.

    Na het besluit voor instemming dienen de werkzaamheden, waarvoor het instemmingbesluit is genomen, binnen 6 maanden in uitvoering te worden genomen. Als deze termijn is verstreken en de werkzaamheden zijn niet opgestart, is het instemmingbesluit op dat moment vervallen.

Artikel 8 – Voorschriften en beperkingen

  • 1.

    Het college kan aan het instemmingbesluit nadere voorschriften of beperkingen verbinden in het belang van:

    • a.

      de openbare orde;

    • b.

      veiligheid, waaronder mede verstaan wordt de verkeersveiligheid en/of een goede doorstroming van het verkeer;

    • c.

      het voorkomen of beperken van schade of overlast; waaronder mede verstaan wordt de bescherming van eventuele archeologische vondsten, van groenvoorzieningen, bomen en beplantingen en van het uiterlijke aanzien van de omgeving;

    • d.

      de bereikbaarheid van gronden of gebouwen; waaronder mede verstaan wordt het veilig en doelmatig gebruik van openbare gronden en gebouwen en het doelmatig beheer en onderhoud ervan en het belang van nader aan te geven grote lokale evenementen als weekmarkten en kermissen;

    • e.

      de ondergrondse ordening, waaronder mede verstaan wordt het zo min mogelijk hinder veroorzaken voor reeds in de grond aanwezige werken en het niet in gevaar brengen of zonder noodzaak bemoeilijken van deze werken, waaronder mede verstaan worden werken ten behoeve van de riolering en de levering of het transport van elektronische informatie, gas, water en elektriciteit.

  • 2.

    De voorschriften of beperkingen, zoals genoemd in het eerste lid, kunnen slechts betrekking hebben op:

    • a.

      het tijdstip, de plaats en wijze van uitvoering bij aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming van kabels en leidingen;

    • b.

      het medegebruik van voorzieningen, zoals kabelgoten en geleidingen, die door derden of de gemeente Maastricht tegen marktconforme prijzen ter beschikking worden gesteld;

    • c.

      afstemming met betrekking tot overige in de grond aanwezige werken;

    • d.

      kasten en andere toebehoren behorende bij het netwerk.

  • 3.

    De grondroerder dient omwonenden ter plaatse van de uit te voeren werkzaamheden voor de start van de werkzaamheden schriftelijk te informeren over aanvang, duur, aard en plaats van de werkzaamheden:

    • a.

      voor werkzaamheden waarvoor een instemmingsbesluit is vereist: minimaal drie (3) werkdagen én,

    • b.

      voor werkzaamheden waarvoor een melding is vereist: minimaal één (1) werkdag.

  • 4.

    De grondroerder vergoedt aan de gemeente Maastricht de schade voortvloeiend uit de werkzaamheden, waarbij de omvang beperkt is tot vergoeding van de marktconforme kosten van de voorzieningen en van de marktconforme kosten van onderhoud.

  • 5.

    Conform het bepaalde in de Telecommunicatiewet, worden voor de uitgifte van instemmingbesluiten marktconforme tarieven in rekening gebracht aan die verzoekers die vallen onder het regiem van de Telecommunicatiewet.

    Deze marktconforme kosten, ten behoeve van de uitgifte van een instemmingsbesluit, zijn aangegeven in het Handboek Kabels en Leidingen 2016 gemeente Maastricht.

  • 6.

    De gemeente Maastricht heeft het primaat voor de herbestrating, het terugbrengen van de groenvoorzieningen en het uitvoeren van rioolinspecties ter plaatse van kruisingen van infrastructuur, door middel van boringen/persingen, met rioleringen.

    De grondroerder draagt de marktconforme kosten voor herstel en rioolinspectie. De marktconforme kosten voor herbestrating en rioolinspecties zijn aangegeven in het Handboek Kabels en Leidingen 2016 gemeente Maastricht.

  • 7.

    De grondroerder draagt ook de kosten voor de degeneratie van de bestrating. De tarieven zijn aangegeven in het Handboek Kabels en Leidingen 2016 gemeente Maastricht.

  • 8.

    Indien binnen één jaar na groot onderhoud of herinrichting van openbare gronden een grondroerder werkzaamheden moet uitvoeren, verlangt het college specifiek schadeherstel ten einde de situatie terug te brengen in de “oude staat”. De hiermee gepaard gaande marktconforme kosten zijn voor rekening van de grondroerder.

  • 9.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een instemmingbesluit door een aanvrager, die opereert onder het regiem van de Telecommunicatiewet, zijn leges verschuldigd conform de Legesverordening van de gemeente Maastricht.

  • 10.

    Bij onder het regiem van de Telecommunicatiewet vallende grote projecten met minimaal 30 kilometer tracélengte is het college bevoegd om maatwerkafspraken te maken in afwijking van het uitgangspunt zoals neergelegd in het zesde lid van dit artikel, zodat niet de gemeente maar de grondroerder zorg draagt voor het herstel (waaronder onder meer begrepen herbestrating en/of het terugbrengen van de groenvoorzieningen) en/of onderhoud gedurende het eerste jaar (de onderhoudsperiode). Een project zoals hierboven bedoeld kan bestaan uit meerdere meldingen / instemmingsverzoeken. Of er sprake is van een groot project zoals hierboven bedoeld, inclusief de bepaling van de omvang van het project (welke werkzaamheden / werken onder het project vallen en de bepaling van de tracélengte), staat ter beoordeling van het college van burgemeester en wethouders en is onder meer afhankelijk van de onderlinge samenhang tussen de verschillende werkzaamheden / werken in aard, tijd en locatie.

Artikel 9 – (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg

  • 1.

    Een grondroerder dient op verzoek van het college bij de aanleg van kabels en leidingen in openbare gronden zoveel mogelijk (mede)gebruik te maken van bestaande, hetzij door overige netbeheerders dan wel door of in opdracht van het college aangelegde, voorzieningen. Indien dit technisch haalbaar is en medegebruik geen belemmering vormt voor de veiligheid, toegankelijkheid en leveringszekerheid.

  • 2.

    Het vooroverleg als bedoeld in artikel 5, tweede lid, dan wel een door het college geïnitieerd overleg naar aanleiding van een instemmingaanvraag als bedoeld in artikel 5, eerste lid, is er mede op gericht te bepalen of en zo ja langs welke delen van het tracé gebruik kan worden gemaakt van bestaande voorzieningen als bedoeld in het eerste lid.

  • 3.

    Indien een grondroerder een redelijk aanbod wordt gedaan om gebruik te maken van vooraangelegde voorzieningen, zoals mantelbuizen, kabelgoten, of kabel- en leidingentunnels, is de grondroerder verplicht om voor de aanleg of uitbreiding van zijn netwerk van deze voorzieningen gebruik te maken.

  • 4.

    Indien de openbare gronden geen ruimte bieden voor de aanleg van nieuwe kabels en leidingen, dient de grondroerder, in overleg met de gemeente Maastricht, een alternatief tracé te kiezen.

HOOFDSTUK 3: OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 10 – Verleggingen

  • 1.

    Op het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, waaronder het verplaatsen, op verzoek van de gemeente zijn de wettelijke regels van de Telecommunicatiewet van toepassing.

  • 2.

    Op het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en/of leidingen die ten dienste staan van een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen, niet zijnde de kabels volgens artikel 10 sub 1, in of op openbare gronden, waaronder het verplaatsen, gelden de volgende bepalingen, tenzij en voor zover daarover andersluidende afspraken zijn overeengekomen tussen partijen:

    • a.

      de netbeheerder is verplicht op aanwijzing van de gemeente over te gaan tot het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen ten dienste van zijn netwerk, waaronder het verplaatsen, voor zover deze noodzakelijk zijn voor de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken door of vanwege de gemeente;

    • b.

      compensatie kan worden verleend:

      x. op basis van afzonderlijke schriftelijke overeenkomsten tussen netbeheerders en het college van B&W van de gemeente Maastricht. Als deze niet zijn gemaakt dan:

      y. conform de door het college vast te stellen “Verlegregeling Kabels en Leidingen 2016 gemeente Maastricht”, dan wel op basis van door het college geactualiseerde versies van deze verlegregeling.

    • c.

      Na een aanwijzing tot het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen gaat de netbeheerder zo snel mogelijk over tot de uitvoering, doch niet later dan vijftien (15) werkweken na de datum van ontvangst van de aanwijzing.

Artikel 11 – Breekverbod

  • 1.

    Als er sprake is van extreme weersomstandigheden is het college bevoegd een breekverbod in te stellen. De vaststelling dat er sprake is van extreme weersomstandigheden is een bevoegdheid van het college.

  • 2.

    Tijdig of in ieder geval één dag voor beëindiging van het breekverbod, zal het college de betrokken grondroerders hierover informeren.

  • 3.

    Indien er sprake is van een breekverbod is het verboden breek- en graafwerkzaamheden uit te voeren in de openbare grond en/of bestrating.

  • 4.

    Het breekverbod is niet van toepassing in geval van spoedeisende werkzaamheden ten gevolge van een ernstige belemmering of storing en waarvan uitstel niet mogelijk is.

Artikel 12 – Eigendom

  • 1.

    Indien de eigendom, exploitatie of beheer van de kabel of leiding wordt overgedragen aan een andere netbeheerder, draagt de oude netbeheerder zorg voor het overdragen van de rechten en plichten die betrekking hebben op de kabel of leiding op de nieuwe netbeheerder.

  • 2.

    De netbeheerder stelt het college onverwijld in kennis van het feit dat het eigendom, de exploitatie of het beheer van de kabel of leiding verandert.

  • 3.

    Op het eigendom van de kabels en leidingen zijn de desbetreffende wettelijke bepalingen van toepassing.

Artikel 13 – Niet-openbare kabels en leidingen

  • 1.

    Bij werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van niet-openbare kabels en leidingen in openbare wegen en wateren is het bepaalde in deze verordening van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Het opnemen van het eerste lid in deze verordening houdt geen gedoogplicht in voor de gemeente Maastricht met betrekking tot niet-openbare kabels en leidingen.

  • 3.

    Met betrekking tot verzoeken voor het verleggen van niet-openbare kabels geldt dat deze op verzoek van de gemeente, op kosten van de eigenaar van de kabels, uitgevoerd dienen te worden mits de noodzaak wordt aangetoond.

  • 4.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid kunnen burgemeester en wethouders op een aanvraag een instemmingbesluit verlenen voor de aanleg van een ander netwerk dan een openbaar telecommunicatiewerk of een omroepnetwerk, indien krachtens een door de aanvrager bij de aanvraag over te leggen overeenkomst tussen de aanvrager en aanbieder:

    • a.

      het netwerk wordt aangelegd en onderhouden door een aanbieder;

    • b.

      de leidingen op de beheertekeningen van deze aanbieder worden/zijn geregistreerd.

  • 5.

    Indien de overeenkomst/instemming/vergunning waarin de ligging van het netwerk is vastgelegd wordt beëindigd, kan het netwerk door of vanwege de gemeente worden verwijderd. Met het oog hierop betaalt de aanvrager bij de instemmingaanvraag een verwijderingsbijdrage aan de gemeente overeenkomstig een in de legesverordening vastgesteld tarief.

  • 6.

    Het overige in deze verordening bepaalde is van overeenkomstige toepassing op netwerken die met toepassing van het derde lid worden aangelegd.

Artikel 14 – Digitale gegevens

Het college verlangt dat het aanvragen van een instemmingbesluit en het verstrekken van gegevens digitaal plaats vinden via een door hen daartoe aan te wijzen digitaal platform.

Artikel 15 – Overleg

  • 1.

    Het college organiseert periodiek een overleg, waarvoor in elk geval de bij de gemeente Maastricht bekende netbeheerders en andere betrokken of belanghebbende partijen worden uitgenodigd.

  • 2.

    In dit overleg worden de plannen van de gemeente Maastricht en van de diverse netbeheerders en andere betrokken of belanghebbende partijen besproken en eventueel afgestemd in het kader van de bepalingen van deze verordening.

HOOFDSTUK 4: HANDHAVINGS- EN TOEZICHTBEPALINGEN

Artikel 16 – Toezicht en handhaving door ambtenaren

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van het college aangewezen ambtenaren.

Artikel 17 – Naleving voorschriften

  • 1.

    Indien een grondroerder zich niet houdt aan de voorschriften en beperkingen uit het instemmingbesluit, kan het college het instemmingbesluit intrekken.

  • 2.

    Wanneer het college een besluit neemt op grond van het eerste lid, kan het college verlangen dat de oorspronkelijke situatie wordt hersteld op grond van een besluit inhoudende een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang.

Artikel 18 – Handhaving en sancties

  • 1.

    Het college is bevoegd de werkzaamheden stil te leggen, indien er wordt gewerkt:

    • a.

      zonder voorafgaand instemmingbesluit of melding, als bedoeld in artikel 5 van deze verordening;

    • b.

      in afwijking van de voorschriften uit het instemmingbesluit;

    • c.

      in strijd met het geldende breekverbod.

  • 2.

    Het college is bevoegd sancties op te leggen indien werkzaamheden worden verricht zonder instemmingbesluit:

    • a.

      bij de eerste overtreding volgt een waarschuwing aan het desbetreffende netwerkbedrijf en de uitvoerend grondroerder;

    • b.

      bij de tweede overtreding wordt de desbetreffende uitvoerende grondroerder voor een periode van 1 maand na constatering niet geaccepteerd om als gemachtigde namens de netbeheerder werkzaamheden in de openbare ruimte van de gemeente Maastricht uit te voeren;

    • c.

      bij de derde overtreding is de periode , zoals bedoeld onder sub b., 3 maanden en bij de vierde overtreding en alle overtredingen daarna: 6 maanden.

HOOFDSTUK 5: OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 19 – Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 20 – Overgangsbepalingen

De aanwezigheid van kabels en/of leidingen in of op openbare gronden, voor zover deze zijn aangelegd met toepassing van de Telecommunicatieverordening gemeente Maastricht en/of op basis van andere aantoonbare en gelegaliseerde afspraken, zoals die hebben gegolden tot de inwerkingtreding van deze verordening, worden met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening eveneens beheerst door de regels van deze verordening.

Artikel 21 – Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: "Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren 2019 .Gemeente Maastricht" (AVOI 2019).

Aldus besloten door de Raad der gemeente Maastricht in zijn openbare vergadering van 26 november 2019.

De Griffier,

J.L.L. Goossens.

De Voorzitter,

J.M. Penn-te Strake.

Toelichting Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren 2019 Gemeente Maastricht (AVOI 2019)

Algemeen

Deze verordening (AVOI 2019) vervangt de AVOI 2016. De besluiten tot intrekking van de AVOI 2016 en tot vaststelling van de AVOI 2019 worden gelijktijdig bekendgemaakt.

Materieel blijft de oude verordening AVOI2016 geheel in stand. Aanleiding om deze te wijzigen is het voornemen van Burgemeester en Wethouders te besluiten tot het aangaan van de OGN2021 met de beide nutsbedrijven WML en Enexis. De OGN 2021 vervangt de OGN 2011 per 1 januari 2021. In verband hiermee worden de verwijzingen in de oude verordening naar de OGN2011 in deze nieuwe AVOI 2019 vervangen door verwijzingen naar de OGN2011 (tot 1 januari 2021) en vanaf 1 januari 2021 naar de OGN2021 c.q. opvolgende contractuele afspraken met de beide nutsbedrijven.

Hoofdstuk 1: Inleidende bepalingen

Artikel 1 - Begripsbepalingen

College

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht. Het college is bevoegd de taken voortvloeiende uit de verordening af te handelen, waarbij deze voor wat betreft de uitvoering naar wens en behoefte uit praktische overweging deels gemandateerd kunnen worden aan één of meer daartoe aangewezen ambtenaren.

Net of netwerk

De definitie is afgeleid van de omschrijving zoals die gehanteerd wordt in de Wet Informatie- uitwisseling Ondergrondse Netten (WION). De omschrijving maakt met name duidelijk dat het om ondergrondse netten gaat, en dan zowel de distributie- en transportnetten voor energie (gas, water, elektriciteit, riool) als de elektronische communicatienetwerken (zoals specifiek geregeld in en krachtens de Telecommunicatiewet).

In de tekst wordt geen inhoudelijk onderscheid gemaakt tussen de termen net en netwerk.

Kabels en leidingen

De AVOI ziet enerzijds op netwerken bestaande uit fysieke kabels en/of leidingen inclusief ondergrondse ondersteuningswerken (zoals mantelbuizen, kabelgoten, handholes, lasdozen, duikers), beschermingswerken, signaalinrichtingen (zoals optische en elektrische versterkers en kasten) en dergelijke en anderzijds op componenten voor het verbinden van kabels en leidingen in de openbare grond met die in de gebouwen. Inhoudelijk en procedureel is geen onderscheid gemaakt in de begrippen kabels en leidingen.

Netbeheerder, grondroerder

Het begrip netbeheerder wordt gehanteerd als uniforme term voor enerzijds de beheerders van de netten voor de levering van energie en anderzijds de aanbieders van (niet-)openbare elektronische communicatienetwerken.

Veelal zal de netbeheerder in het geval van voorgenomen graafwerkzaamheden de rol van opdrachtgever op zich nemen. In aansluiting bij de recente wet- en regelgeving op het gebied

van graafrechten wordt de opdrachtgever meer dan voorheen medeverantwoordelijk gehouden voor een juiste uitvoering en naleving van de rechten en verplichtingen met betrekking tot graafwerkzaamheden.

De grondroerder is de partij die daadwerkelijk de graafwerkzaamheden verricht of laat verrichten. Dit zal veelal een aannemer of installateur zijn, maar kan ook een interne afdeling van een netbeheerder betreffen als die dergelijke werkzaamheden zelf uitvoeren. Indien een grondroerder namens een netbeheerder optreedt, wordt nu expliciet naar een machtiging gevraagd, dit ter wille van rechtszekerheid en rechtsgeldigheid. Ook kan de grondroerder een partij zijn die voor eigen naam en rekening netwerken aanlegt, maar niet zelf exploiteert en het netwerk of netwerkcapaciteit daarna verhuurt of verkoopt. De grondroerder is verplicht om over een instemmingsbesluit te beschikken voor aanvang van de werkzaamheden.

De grondroerder is gehouden een melding van de voorgenomen graafwerkzaamheden te verzorgen richting het college en eventuele overige betrokken partijen.

Gedoogplichtige

De gemeentelijke betrokkenheid is vooral gericht op haar rol als beheerder van de openbare gronden. Hiertoe worden conform wettelijke omschrijving gerekend de openbare wegen inclusief trottoirs/voetpaden, glooiingen, bermen, sloten, bruggen, viaducten, duikers, tunnels, beschoeiingen en andere werken, alsmede wateren inclusief bruggen, plantsoenen en pleinen, die voor ieder toegankelijk zijn. In deze hoedanigheid is de gemeente Maastricht voor wat betreft de elektronische openbare communicatienetwerken gedoogplichtige althans voor zover van toepassing conform de Telecommunicatiewet. Het begrip gedoogplichtige slaat tevens op andere partijen die krachtens de Telecommunicatiewet gedoogplichtig zijn en op partijen en rechtspersonen die krachtens de Belemmeringenwet Privaatrecht gedoogplichtig zijn. Gedoogplichtigen moeten de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en leidingen toestaan in en op hun gronden.

Werkzaamheden

Hoewel gezien de consequenties ervan de regelingen van de AVOI met name betrekking hebben op mechanische werkzaamheden, vallen handmatige werkzaamheden er ook onder. Voor zover die beperkt van karakter zijn, zullen ze overigens veelal betrekking hebben op de separaat onderscheiden categorieën spoedeisende werkzaamheden of minder ingrijpende werkzaamheden. Tot de werkzaamheden die deze AVOI betreffen behoren eveneens de werkzaamheden in verband met het medegebruik van voorzieningen, zoals dat van kabelgoten of geleidingen. Vanuit de te behartigen belangen kan het nastreven of voorschrijven van medegebruik door het college gestimuleerd worden.

Instemmingsbesluit

Werkzaamheden als bedoeld in deze verordening dienen steeds (in principe) vooraf gemeld te worden, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen reguliere (graaf)werkzaamheden, werkzaamheden van minder ingrijpende aard en spoedeisende werkzaamheden ten gevolge van een ernstige belemmering of storing. Voor de reguliere (graaf)werkzaamheden en werkzaamheden van minder ingrijpende aard geldt dat pas gestart mag worden met die werkzaamheden als op basis van een aanvraag een instemmingsbesluit is verleend.

Breekverbod

In de verordening zijn bepalingen over het breekverbod opgenomen die het college de bevoegdheid geven een verbod op te leggen tot uitvoering van breekwerkzaamheden bij extreme weersomstandigheden. Dit ter voorkoming van schade door deze werkzaamheden. Het verbod wordt opgelegd naar oordeel van het college.

Artikel 2 - Toepasselijkheid

De gemeente Maastricht heeft contractuele afspraken met de netwerkbedrijven Enexis, WML en Ennatuurlijk. Deze contractuele afspraken zijn vastgelegd in de OGN2011 en vanaf 1 januari 2021 in de OGN 2021.

Dat betekent dat de verwijzing naar de OGN in de AVOI 2019 betrekking heeft op de OGN2011 (tot 1 januari 2021), respectievelijk de OGN2021 (vanaf 1 januari 2021) dan wel opvolgende wijzigingen daarvan.

Voor Enexis, WML en Ennatuurlijk staat de inhoud van de van toepassing zijnde OGN2011, de OGN2021 dan wel opvolgende wijzigingen daarvan, in rangorde boven de inhoud van deze verordening. Omdat ook het Handboek Kabels en Leidingen 2016 Gemeente Maastricht en overeenkomst met Ennatuurlijk ook verwijzingen bevatten naar de OGN2011 zijn deze documenten ook aangepast.

De AVOI 2019 heeft bijgevolg een aanvullende werking op de privaatrechtelijke overeenkomsten met Enexis, WML en Ennatuurlijk.

De gemeente Maastricht heeft contractuele afspraken met N.V. Nederlandse Gasunie. Deze contractuele afspraken zijn vastgelegd in de overeenkomst van levering en afname van gas tussen NGU en de gemeente Maastricht d.d. 11 november 1988 en de vergunning voor het leggen van gasleidingen d.d. 8 februari 1968.

Voor N.V. Nederlandse Gasunie (NGU) staat de inhoud van de overeenkomst van levering en afname van gas tussen NGU en de gemeente Maastricht d.d. 11 november 1988 en de vergunning voor het leggen van gasleidingen d.d. 8 februari 1968 in rangorde boven de inhoud van deze verordening. Deze verordening heeft bijgevolg een aanvullende werking op de overeenkomst van levering en afname van gas tussen NGU en de gemeente Maastricht d.d. 11 november 1988 en de vergunning voor het leggen van gasleidingen dd 8 februari 1968.

De volgende artikelen bevatten aanvullingen op de OGN 2011 (vanaf 1 januari 2021 de OGN 2021 dan wel opvolgende wijzigingen daarvan) en de overeenkomst van levering en afname van gas tussen de NGU en de gemeente Maastricht d.d. 11 november 1988 en de vergunning voor het leggen van gasleidingen d.d. 8 februari 1968:

artikel 4 – instemmingsvereiste;

artikel 5 – aanvragen en melden;

artikel 6 – gegevensverstrekking;

artikel 7 – termijnen;

artikel 8 – voorschriften en beperkingen;

artikel 11 – breekverbod;

artikel 14 – informatieplicht

artikel 15 – digitale gegevens

artikel 18 – naleving voorschriften

artikel 19 – bevoegdheid college

De bestaande Telecommunicatieverordening (vastgesteld 22-11-2011) is in 2016, tegelijkertijd met de vaststelling van de AVOI 2016, op grond van artikel 19 van de AVOI 2016 ingetrokken.

Tevens is toen (2016) de op grond van de telecommunicatieverordening vastgestelde nog bestaande “Regeling uitvoering kabel- en leidingwerkzaamheden gemeente Maastricht” (vastgesteld door het college 20-12-2011) ingetrokken. Door vaststelling van de AVOI 2016 zijn tegelijkertijd de volgende besluiten gepubliceerd met eenzelfde datum van inwerkingtreding:

  • 1.

    raadsbesluit tot vaststelling van de “Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren 2016 gemeente Maastricht”;

  • 2.

    raadsbesluit tot intrekking van de bestaande “Telecommunicatieverordening”, vastgesteld door het college op 20-12-2011;

  • 3.

    raadsbesluit tot wijziging van de Legesverordening fysieke diensten Maastricht 2016;

  • 4.

    collegebesluit tot vaststelling van het “Handboek Kabels en Leidingen 2016 gemeente Maastricht”;

  • 5.

    collegebesluit tot vaststelling van de “Verlegregeling Kabels en leidingen 2016 gemeente Maastricht”;

  • 6.

    collegebesluit tot intrekking van de “Regeling uitvoering kabel- en leidingwerkzaamheden gemeente Maastricht”.

Tegelijkertijd met de vaststelling van de voorliggende AVOI 2019 wordt de indertijd in 2016 vastgestelde AVOI 2016 (zie hiervoor onder 1) ingetrokken.

De AVOI geeft invulling aan de wettelijke verplichting voor de gemeente Maastricht om een Telecommunicatieverordening op te stellen.

Vooralsnog is niet voorzien in een algemene wettelijke grondslag voor een vergelijkbare regeling voor de energienetten. Daarom wordt vooruitlopend op mogelijke toekomstige nationale basisregelgeving hiermee voorzien in uniforme, lokale afspraken met daarbij een zo gelijk mogelijke behandeling van beheerders/aanbieders van deze infrastructuren. Dit vereist wel afstemming met de (al dan niet) contractuele afspraken tussen de gemeente Maastricht en de beheerders van de energienetten.

De feitelijke situatie is zo dat de fysieke ondergrond vol raakt met een veelheid aan kabels en leidingen en dit noodzaakt tot betere afstemming van werkzaamheden en belangen.

Artikel 3 - Nadere regels

Het college krijgt de mogelijkheid toegekend door de raad om in voorkomende gevallen nadere regels ter uitvoering van deze verordening vast te stellen. Deze nadere regels hebben in ieder geval betrekking op: de wijze van uitvoering bij de aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming van kabels en leidingen, het medegebruik van voorzieningen en het opstellen van voorschriften op het gebied van markering, afzetting en het toepassen van proefsleuven.

Het college heeft al nadere regels vastgelegd in het “Handboek Kabels en Leidingen 2016 Gemeente Maastricht” alsmede in de “Verlegregeling Kabels en leidingen 2016 Gemeente Maastricht”. Verwijzingen in deze verordening naar handboek en verlegregeling worden ook geacht betrekking te hebben op eventuele door het college in de toekomst vast te stellen nieuwe versies van deze regelingen.

Hoofdstuk 2: Aanvragen en melden van graafwerkzaamheden

Artikel 4 - Instemmingsvereiste

Het in de Telecommunicatiewet wettelijk vastgelegde principe van graafrechten in relatie tot de vereiste instemming van het college is vertaald naar de AVOI in dit artikel en wordt toegepast op alle werkzaamheden. Conform het wettelijk bepaalde geldt dat die instemming betrekking heeft op de plaats, het tijdstip en de wijze van uitvoering van de werkzaamheden.

Het reguleringsonderscheid tussen reguliere werkzaamheden en werkzaamheden van minder ingrijpende aard wordt duidelijk indien dit artikel wordt gelezen in samenhang met het “Handboek Kabels en Leidingen 2016 Gemeente Maastricht”. Tot de minder ingrijpende werkzaamheden behoren werkzaamheden waarvoor slechts gedurende relatief korte tijd in een beperkt gedeelte van het netwerk werkzaamheden worden verricht, en waarvan de impact voor de omgeving relatief beperkt en kortstondig is. Er wordt als norm een lengte van de kabels en leidingen korter of gelijk aan 25 meter gehanteerd.

Artikel 5 - Aanvragen en melden

De voorgenomen werkzaamheden moeten via een aanvraag of melding aan het college worden kenbaar gemaakt. Dat kan bij het college van burgemeester en wethouders of bij de daarvoor gemandateerde ambtenaren. Voor spoedeisende werkzaamheden en storingen wordt een uitzondering gemaakt. Deze dienen voor aanvang van de werkzaamheden gemeld te worden. De uitzonderingsbepaling voor spoedeisende werkzaamheden geldt echter niet als werkzaamheden dienen te worden verricht in door het college aan te wijzen gebieden.

In dit artikel wordt beschreven dat de voorgenomen (graaf)werkzaamheden ook betrekking kunnen hebben op gronden van andere gedoogplichtigen. Dit kunnen andere instanties of rechtspersonen zijn. Ook kan de situatie aan de orde zijn dat er naast het instemmingsbesluit ook nog andere vergunningen aangevraagd moeten worden voor aanvang van de werkzaamheden. De grondroerder is allereerst zelf verantwoordelijk voor afstemming en overeenstemming tussen al deze partijen.

Echter als de grondroerder dat verzoekt kan de gemeente Maastricht inhoudelijke afstemming van de beoordeling van de aanvragen bij andere bestuursorganen nastreven. De grondroerder blijft zelf verantwoordelijk voor de afstemming met private partijen. De grondroerder doet een terugkoppeling aan het college over de uitkomst van het overleg dat is gevoerd met alle betrokken gedoogplichtigen.

Artikel 6 - Gegevensverstrekking

In dit artikel is verduidelijkt op welke wijze een aanvraag dient te worden gedaan en welke gegevens daarbij verstrekt moeten worden. Het betreft informatie die de gemeente Maastricht als beheerder van de openbare gronden nodig heeft om een juiste beoordeling te maken en inzicht te krijgen in de belangen die door de voorgenomen werkzaamheden worden geraakt. Duidelijk is ook gemaakt dat instemming steeds op aanvraag van de verzoekende partij zal plaatsvinden en niet op eigen initiatief van de gemeente Maastricht.

De aanvraag dient te geschieden door middel van de door het college vastgestelde formulieren. Voor aanvragen voor minder ingrijpende werkzaamheden moeten slechts een beperkt aantal gegevens verstrekt worden. Voor reguliere aanvragen moeten meer gegevens verstrekt worden.

Het vereiste dat een aanvraag aangetekend verstuurd moet worden is niet als uniforme eis opgenomen in de AVOI. De verzending is voor risico van de grondroerder.

Het kan in het belang van de verzoekende partij zijn om via aangetekende verzending duidelijkheid te hebben over datum en tijd van de verzending.

Artikel 7 - Termijnen

De beslistermijn van het college is maximaal acht weken en is afgeleid uit de Algemene Wet Bestuursrecht. Op grond van de AWB is een gemeente verplicht binnen een redelijke termijn een besluit te nemen, waarbij die redelijke termijn geacht te zijn verstreken na verloop van acht weken. In navolging van de Wet Dwangsom en Beroep moet een gemeente zich bewust zijn van het belang van de voortgang van de activiteiten en zich inspannen om de termijn tot besluitvorming zo kort mogelijk te houden. Dit geldt met name voor aanvragen voor minder ingrijpende werkzaamheden. Het college kan onder bepaalde voorwaarden de termijn tot besluitvorming verlengen.

Artikel 8 - Voorschriften en beperkingen

Grondroerders moeten aan een aantal verplichtingen voldoen indien zij werkzaamheden gaan verrichten als bedoeld in de AVOI. Daarnaast kan het college aan het instemmingsbesluit aanvullende voorschriften of beperkingen verbinden. Omwille van de uniformiteit is in de verordening geregeld onder welke voorwaarden dit kan en welke soort voorschriften en beperkingen dit zijn.

De voorschriften hebben vooral te maken met de wijze van uitvoering en zijn gericht op de (deels wettelijk vastgelegde) belangen die de gemeente Maastricht geacht wordt te behartigen.

Dit artikel omschrijft ook dat toegebrachte schade vergoedt moet worden en op basis waarvan de hoogte van deze vergoeding berekend wordt. Uitgangspunt hierbij is dat de vergoeding beperkt is tot de marktconforme kosten. De grondroerder moet eventuele verhardingen en beplanting terugbrengen in de oude staat, tenzij het college vooraf heeft aangegeven hiervoor zelf zorg te dragen. Dit naar keuze van het college.

Ook is geregeld dat als er binnen één jaar na uitvoering van groot onderhoud werkzaamheden uitgevoerd moeten worden speciale eisen gesteld kunnen worden met betrekking tot schadeherstel. Dit geldt ook voor gebieden waar bijzondere bestrating is toegepast. Dit naar oordeel van het college.

Artikel 9 - (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg

Dit artikel beschrijft dat een grondroerder op verzoek van een gedoogplichtige verplicht is gebruik te maken van reeds aanwezige voorzieningen indien deze tegen een marktconforme prijs worden aangeboden. Het doel hiervan is te voorkomen dat onnodig gegraven wordt in gemeentegrond. De verplichting tot medegebruik wordt opgenomen in het instemmingsbesluit.

Hoofdstuk 3: Overige bepalingen

Artikel 10 - Verleggingen

Op het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en/of leidingen ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, waaronder het verplaatsen, op verzoek van de gemeente zijn de wettelijke regels van de Telecommunicatiewet van toepassing.

Op het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en/of leidingen die ten dienste staan van een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen in of op openbare gronden, waaronder het verplaatsen, gelden de in lid 2 geformuleerde bepalingen, tenzij en voor zover daarover andersluidende afspraken zijn overeengekomen tussen partijen.

Lid 2 B, sub y vormt de wettelijke basis voor het college van burgemeester en wethouders om nadere regels vast te stellen met betrekking tot het thema “verleggingen” en verwijst naar de door het college vastgestelde “Verlegregeling Kabels en Leidingen 2016 gemeente Maastricht”.

Artikel 11 - Breekverbod

Het college is bevoegd een breekverbod in te stellen als er sprake is van extreme weersomstandigheden. Dit naar oordeel van het college. Een afweging die gemaakt wordt is de kans op de omvang van schade aan de openbare gronden als er gegraven wordt. Het breekverbod wordt op de dag dat het breekverbod geldt gecommuniceerd naar de betrokken grondroerders. In ieder geval één dag voor het beëindigen van het breekverbod wordt dit medegedeeld aan de betrokken grondroerders. Ten tijde van het breekverbod mogen er op geen enkele wijze breek- en/of graafwerkzaamheden plaatsvinden in de grond en/of bestrating. In het geval van spoedeisende werkzaamheden is het breekverbod niet van toepassing. Overtreding van het breekverbod leidt tot stillegging van het werk.

Artikel 12 - Eigendom

Het zakelijk karakter van de verkregen instemming is gewenst opdat ook een nieuwe netbeheerder, die gebruik maakt van de kabel en/of leiding de betreffende graafrechten heeft, maar ook gehouden is aan de geldende voorschriften. Het college moet op de hoogte gesteld worden van het feit dat het eigendom wordt overgedragen. De wettelijke bepalingen zijn van toepassing op het eigendom van kabelnetwerken in grond van anderen.

Artikel 13 - Niet-openbare kabels en leidingen

Bij werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van niet-openbare kabels en leidingen in openbare wegen en wateren is het bepaalde in de AVOI in beginsel van overeenkomstige toepassing zoals beschreven in dit artikel.

Artikel 14 - Digitale gegevens

Het college wenst dat aanvragen voor een instemmingsbesluit en aan te leveren gegevens op digitale wijze verstrekt worden. De gemeente Maastricht maakt daartoe gebruik van een door het college aan te wijzen digitaal platform.

Artikel 15 – Overleg

Ter afstemming van allerlei zaken wordt een periodiek overleg gepland tussen de gemeente Maastricht en netbeheerders en andere betrokken of belanghebbende partijen. Dit op initiatief van de gemeente Maastricht. Dit kan ook in samenwerking met andere gemeenten gebeuren.

Hoofdstuk 4: Handhavings- en toezichtbepalingen

Artikel 16 - Toezicht en handhaving door ambtenaren

Dit artikel geeft aan dat het college ambtenaren kan aanwijzen die belast zijn met toezicht op de naleving van het bepaalde krachtens deze AVOI.

Artikel 17 - Naleving voorschriften

Geen nadere toelichting.

Artikel 18 – Handhaving en sancties

Afgezien van voornoemde preventieve en vooral correctieve of repressieve acties kan het college in voorkomende gevallen ook ingrijpen in het lopende proces en werkzaamheden (onder bepaalde voorwaarden) ook tijdelijk stil leggen. In dit artikel staat beschreven in welke gevallen dit kan.

Hoofdstuk 5: Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 19 - Inwerkingtreding

Zie de toelichting op artikel 2- Toepasselijkheid.

Artikel 20 - Overgangsbepalingen

Geen nadere toelichting.

Artikel 21 - Citeertitel

Geen nadere toelichting.

Ondertekening