Regeling vervallen per 01-01-2019

Leidraad inzake dwangsomhoogte en invordering verbeurde dwangsommen gemeente Marum

Geldend van 29-05-2014 t/m 31-12-2018

Intitulé

Leidraad inzake dwangsomhoogte en invordering verbeurde dwangsommen gemeente Marum

Leidraad inzake dwangsomhoogte en invordering verbeurde dwangsommen gemeente Marum

Algemeen

Deze leidraad vloeit voort uit de nota 'Bewust van onze omgeving" waarin het integrale vergunningen- toezicht- en handhavingsbeleid van de gemeente Marum voor de periode 2013-2016 is vastgelegd. Daarin is het opstellen van een 'eigen' leidraad voor de hoogte van dwangsommen opgenomen als nader uit te werken actiepunt.

Een bestuursorgaan komt bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom en het maximum van het te verbeuren bedrag een ruime mate van beleidsvrijheid toe. De hoogte van de dwangsom kan en moet op de ernst van de overtreding worden afgestemd (evenredigheid) en tot doel hebben de overtreding tegen te gaan of te voorkomen (effectiviteit). (art. 5:32 Awb).

Het bestuursorgaan stelt op grond van artikel 5.32b een bedrag vast waarboven geen dwangsom meer wordt verbeurd, waarbij de bedragen in redelijke verhouding dienen te staan tot de zwaarte van het geschonden belang en tot de beoogde werking van de dwangsom.

Deze leidraad biedt het bevoegd gezag enig houvast bij het bepalen van de hoogte van een dwangsom en het maximum te verbeuren bedrag. Het document is niet uitputtend bedoeld maar bevat enkel voorbeelden. Het bestuursorgaan dient altijd zelf een deugdelijke motivering over de hoogte van de gekozen bedragen in het besluit op te nemen. De dwangsom dient voldoende prikkelend te werken, zodanig dat de overtreder de overtreding zal beëindigen. Bovendien mag de dwangsom niet zodanig hoog zijn dat deze als straf kan worden gezien.

Sanctiestrategie

In de nota 'Bewust van onze omgeving' is een Sanctiestrategie opgenomen, als één van de instrumenten die het bevoegd gezag kan inzetten om de naleving van regelgeving te verbeteren. Deze Sanctiestrategie bestaat uit een traject van bestuurs- en strafrechtelijke procedures welke door het bevoegd gezag kunnen worden toegepast. De procedure is gerelateerd aan het type overtreding. Per geval zal de afweging moeten worden gemaakt welk handhavingstraject ingezet wordt. Bij bestuursrechtelijke handhaving kiest de gemeente Marum, waar mogelijk, voor het opleggen van een last onder dwangsom. Natuurlijk kan van deze aanpak worden afgeweken. In die gevallen waarin acuut gevaar optreedt of sprake is van onveilige situaties en de hoogte van een dwangsom onvoldoende effect heeft of zal hebben kan meteen bestuursdwang worden toegepast. Ook kan ervoor gekozen worden om naast bestuursrechtelijk ook strafrechtelijk op te treden.

De algemene werkwijze is, dat wanneer tijdens het toezicht een overtreding wordt geconstateerd, in overleg met de overtreder afspraken worden gemaakt over wanneer de overtreding dient te zijn beëindigd. Na deze termijn wordt een eerste hercontrole uitgevoerd. Indien na de eerste hercontrole blijkt dat de overtreding nog niet ongedaan is gemaakt zal een tweede termijn gegeven worden, middels een bestuurlijke waarschuwing, de zogenaamde vooraankondiging last onder dwangsom. Wanneer na de tweede hercontrole blijkt dat de overtreding nog steeds voortduurt dan kan een last onder dwangsom worden opgelegd.

Bevoegdheid

Ingevolge artikel 125 van de Gemeentewet in samenhang met artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht is het college bevoegd een last onder dwangsom op te leggen.

De last onder dwangsom kan alleen worden opgelegd aan de overtreder. Voorwaarde is dat deze het in zijn macht heeft de last uit te voeren of na te komen. Wie de overtreder is, is afhankelijk van de wettelijke bepaling die wordt overtreden. Zo kan de eigenaar naast de huurder overtreder zijn indien een voorschrift ook het laten gebruiken verbiedt.

In artikel 5.18 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is bepaald dat bestuursrechtelijke handhavingsbesluiten gericht op de naleving van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, mede gelden tegen de rechtsopvolger van diegene aan wie het handhavingsbesluit is gericht en dat het handhavingsbesluit ook tegen hem of haar ten uitvoer kan worden gelegd. Op deze wijze wordt voorkomen dat door (opeenvolgende) eigendomsoverdracht aan een ingezette bestuursrechtelijke handhavingsactie wordt ontkomen. Ook het kostenverhaal bij last onder bestuursdwang en het innen van dwangsommen kan tegen de rechtsopvolger plaatsvinden. Ten einde de kenbaarheid van een eventueel aan de rechtsvoorganger gericht bestuursrechtelijk handhavingsbesluit te waarborgen, bepaalt artikel 2, lid 1 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken dat een dergelijk handhavingsbesluit ingeschreven wordt in de openbare registers. Let op: deze registratie is niet verplicht voor alle overtredingen.

Aan wie richten

Een last onder dwangsom kan alleen worden gericht aan de (een) overtreder (art. 5:32, lid 1 Awb). En dan nog alleen tot die overtreder die het in de macht heeft om de overtreding te beëindigen. Bij een onbekende overtreder is een last onder dwangsom dus niet mogelijk. Bestuursdwang kan wel, maar kostenverhaal zal dan niet mogelijk zijn.

Zo kan de eigenaar naast de huurder overtreder zijn, indien een voorschrift ook het 'laten gebruiken' verbiedt. Gaat het om een inrichting, dan geldt in principe dat de houder van de vergunning in beginsel mag worden beschouwd als drijver van de inrichting.

De Wabo maakt het mogelijk dat een last onder dwangsom tevens geldt voor de rechtsopvolger. Dit moet dan wel in het besluit zijn aangegeven. Op deze wijze wordt voorkomen dat door overdracht een ingezette bestuursrechtelijke handhavingsactie wordt ontkomen. Ook het kostenverhaal bij bestuursdwang en het innen van dwangsommen kan dan jegens de rechtsopvolger plaats vinden.

Hoogte dwangsom

Het opleggen van een dwangsom heeft tot doel overtredingen ongedaan te maken en

eventuele vervolgovertredingen te voorkomen. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Marum stelt een dwangsom vast evenals een maximum waarboven geen dwangsom meer wordt verbeurd. De hoogte van een dwangsom is afhankelijk van de aard van de overtreding en staat in (redelijke) verhouding tot de zwaarte van het geschonden belang (zie artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht). De hoogte van een dwangsom is verder afhankelijk van:

  • 1.

    de (geschatte) kosten die de overtreder moet maken om de overtreding op te heffen of met andere woorden, de dwangsom moet hoger zijn dan het (geschatte) financiële voordeel; het wegnemen van ongerechtvaardigd voordeel dat de overtreder heeft genoten;

  • 2.

    de dwangsom moet voldoende dwang tot gevolg hebben om de overtreding op te heffen c.q. te beëindigen;

  • 3.

    voorkoming van herhaling, beperking van schade en herstel in de oorspronkelijke toestand;

  • 4.

    de bevestiging van normen gesteld in het bestuurlijk belang.

Soorten dwangsommen

Op grond van artikel 5:32b Algemene wet bestuursrecht zijn er drie dwangsomsoorten:

  • 1.

    een bedrag ineens,

  • 2.

    een bedrag per tijdseenheid waarin de last niet is uitgevoerd,

  • 3.

    een bedrag per overtreding van de last.

    Veelal wordt door het college van burgemeester en wethouders gebruik gemaakt van een bedrag per tijdseenheid waarin de last niet is uitgevoerd. Indien het een overtreding is die qua aard en ernst zeer ernstig is, wordt weleens gekozen voor een bedrag ineens.

    Bij zogenaamde “flexibele” overtredingen wordt gebruik gemaakt van een bedrag per overtreding van de last. Het gaat hierbij om overtredingen die eenvoudig te beëindigen zijn, maar ook eenvoudig te starten. Te denken valt hier aan bedrijfsmatige opslag op een agrarisch perceel: de opslag is eenvoudig weg te halen, maar ook eenvoudig weer terug te plaatsen. De effectiviteit van een dwangsom met een bedrag ineens of per tijdseenheid is hier verminderd, omdat men aan de last kan voldoen en men vervolgens de overtreding opnieuw kan begaan. In dit soort gevallen is een dwangsom met een bedrag per overtreding effectiever: per overtreding zal dan een dwangsom verbeuren, zodat de overtreder de prikkel zal krijgen de overtreding niet meer opnieuw te begaan.

Begunstigingstermijn

In een besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom wordt een termijn gesteld (begunstigingstermijn) waarbinnen de overtreder de last kan uitvoeren zonder dat de dwangsom verbeurt (artikel 5:32a, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht).

Bij de toepassing en afweging van de begunstigingstermijn wordt een afweging gemaakt omtrent de redelijkheid van de te stellen termijn, hierbij worden de volgende aspecten gewogen:

  • in hoeverre de inrichtinghouder afhankelijk is van derden (bijv. leveranciers of aannemers) en in hoeverre dit van invloed kan zijn op de snelheid waarmee de overtreding ongedaan kan worden gemaakt;

  • de omvang van het gevaar voor het milieu of de volksgezondheid ten gevolge van de overtreding.

Verlengen begunstigingstermijn

De begunstigingstermijn is op een zorgvuldige wijze tot stand gekomen. Dit houdt in dat de termijn voldoende lang is om de opgelegde last te kunnen uitvoeren en in de omstandigheden van het geval, redelijk is. Uitgangspunt is dan ook dat de begunstigingstermijn niet verlengd zal worden. In enkele gevallen kan overgegaan worden tot verlenging van de begunstigingstermijn. Hieronder worden deze gevallen opgesomd.

  • 1.

    Indien de overtreder om een verlenging van de begunstigingstermijn verzoekt en aan de hand van objectieve gegevens aannemelijk kan maken dat hij de opgelegde last niet binnen de daartoe gestelde termijn kan uitvoeren. Hierbij moet de overtreder tevens een concrete termijn geven waarbinnen hij de opgelegde last wel kan uitvoeren. Indien een overtreder zelf te laat is begonnen met het aanvragen van offertes of het geven van een opdracht, wordt de begunstigingstermijn niet verlengd.

  • 2.

    Indien de overtreder aan de hand van objectieve gegevens aannemelijk maakt dat opheffing van de illegale situatie – bijvoorbeeld door bedrijfsverplaatsing/ omzetting van de bedrijfsvorm/pensionering – in het vooruitzicht ligt. Ook hierbij geldt dat de overtreder een concrete termijn voor het opheffen van de illegale situatie moet geven.

  • 3.

    Indien een voorlopige voorziening wordt aangevraagd door de overtreder en de rechtbank ons verzoekt om de begunstigingstermijn te verlengen tot het moment dat op het bezwaar een besluit is genomen of een uitspraak is gedaan op het beroep. Met het voornoemde wordt alleen ingestemd wanneer belangen van derden niet onevenredig worden geschaad en er geen gevaar is voor de volksgezondheid of onomkeerbare gevolgen optreden.

    Het voorgaande houdt in dat een begunstigingstermijn niet automatisch wordt verlengd als de overtreder een verzoek om een voorlopige voorziening indient. Een dergelijke automatische verlenging verhoudt zich namelijk niet met het uitgangspunt dat de oorspronkelijke begunstigingstermijn zorgvuldig tot stand is gekomen en in principe niet wordt verlengd. Bovendien schept een dergelijk automatisme een ongelijke situatie ten opzichte van overtreders die in bezwaar niet om verlenging van de begunstigingstermijn verzoeken.

Invorderen

Indien een overtreder na het verstrijken van de begunstigingstermijn aan de opgelegde last

geen gehoor heeft gegeven, verbeurt de dwangsom van rechtswege (artikel 5:32a, lid 2 jo. 5:33 van de Algemene wet bestuursrecht). Krachtens art. 5:35 van de Awb en in afwijking van artikel 4:104 verjaart de bevoegdheid tot invordering van een verbeurde dwangsom door verloop van een jaar na de dag waarop zij is verbeurd.

De invorderingsbeschikking dient zorgvuldig tot stand gekomen te zijn, waarin een belangenafweging heeft plaatsgevonden. De dwangsom(hoogte) dient te voldoen aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit, waarin geen grond kan worden gevonden voor het oordeel dat het college van invordering van de verbeurde dwangsommen had moeten afzien.Derhalve dient het dwangsombedrag altijd op een zorgvuldige wijze vastgesteld te zijn, met inachtneming van de onderhavige leidraad.

Overtreding niet beëindigd

Indien na het verstrijken van de begunstigingstermijn van een last onder dwangsom blijkt dat de overtreder geen gehoor heeft gegeven en de overtreding nog steeds voortduurt zal opnieuw een overweging plaats vinden over het in te zetten instrument. Er kan gekozen worden om de dwangsom met een bepaald % te verhogen. Ook kan gekozen worden om een ander instrument in te zetten, bijvoorbeeld een last onder bestuursdwang. Daarvoor zal dan opnieuw een (gemotiveerd) besluit door het bevoegd gezag genomen worden.

Matigen

Een verbeurde dwangsom kan slechts in uitzonderlijke gevallen op verzoek van de overtreder worden gematigd. Hieronder staan situaties waarin de dwangsom gematigd kan worden.

  • 1.

    Tijdens de looptijd van de begunstigingstermijn heeft de overtreder een begin gemaakt met het voldoen aan de last. Door bijzondere omstandigheden, die de overtreder concreet moet aantonen, is het niet gelukt binnen de termijn geheel aan de opgelegde last te voldoen. Korte tijd na het verstrijken van de begunstigingstermijn - binnen een kwart (25%) van de oorspronkelijke begunstigingstermijn - is alsnog volledig aan de last gehoor gegeven.

  • 2.

    De overtreding is na het verbeuren van de dwangsom gedeeltelijk gelegaliseerd, waardoor de verhouding tussen de hoogte van de dwangsom en (het niet legaliseerbare deel van) de overtreding in een nieuw licht komt te staan.

  • 3.

    Na het verbeuren van de dwangsom blijkt uit – door de overtreder aan te dragen – nieuwe, objectieve gegevens1 dat inning van het gehele verbeurde bedrag bijzonder ingrijpende gevolgen heeft voor de persoonlijke en/of bedrijfsmatige omstandigheden van de aangeschrevene (bijvoorbeeld: faillissement). Voorwaarde hierbij is dat de opgelegde last korte tijd na het verstrijken van de begunstigingstermijn alsnog is uitgevoerd.

    Matiging kan tot maximaal 90% van het totaal verbeurde bedrag, met een minimum van € 100,-, om het effect van de opgelegde dwangsommen niet volledig ongedaan te maken. Uitzondering is de matiging van dwangsommen die zijn opgelegd aan overtreders aan wie een tweede last onder dwangsom en/of last onder bestuursdwang bekend is gemaakt. De matiging bedraagt in dat geval maximaal 50% van het totaal verbeurde bedrag. Er zal dus nooit overgegaan worden tot het geheel kwijtschelden van de verbeurde dwangsom. Voor het definitief maken van de matiging geldt de voorwaarde dat de overtreding ongedaan is gemaakt.

Betalingsregeling

Indien een overtreder (natuurlijk persoon of rechtspersoon) concreet aantoont dat hij de

verbeurde dwangsom niet in zijn geheel of ineens kan betalen, kan een betalingsregeling getroffen worden. Hiervoor gelden dezelfde criteria als voor het matigen van een dwangsom. Om in aanmerking te komen voor een betalingsregeling moet de overtreder een schriftelijk verzoek indienen bij de gemeente.

We stellen een betalingsregeling op:

a) voor bedrijven: voor maximaal 12 maanden;

b) voor particulieren: voor maximaal 12 maanden.

Indien bedrijven of particulieren de betalingsregeling niet naleven, zal de vordering in handen van de deurwaarder gegeven worden.

Recidive

Indien blijkt dat op een bepaald perceel door dezelfde persoon wederom een overtreding wordt begaan, dan wordt de last onder dwangsom verhoogd met een factor 1,25. Dit betekent dat indien conform de tabellen een dwangsombedrag van € 1000,- toegepast zou worden deze door hanteren van de factor dit bedrag direct verhoogd wordt naar € 1250,-. De betreffende overtreding moet wel binnen 2 jaar nadat de vorige last onder dwangsom is opgelegd, plaatsvinden. Na deze twee jaar wordt volgens de tabellen een last onder dwangsom opgelegd.

Cummulatie

Als er cumulatie is van dezelfde soort overtredingen (bijvoorbeeld als er meerdere gebouwen zonder benodigde vergunning gebouwd zijn of als er meerdere overtredingen zijn die ieder apart in strijd met het bestemmingsplan zijn) dan is de overtreding dus groter. Dan dient ook de dwangsomhoogte proportioneel groter te zijn. Daarom zal indien er 2 cummulatieve overtredingen plaatsvinden een factor van 1 worden toegepast, indien er 3 of meer overtredingen zijn dan zal een factor 1,25 worden toegepast. De factor wordt toegepast op de optelsom van de afzonderlijke overtredingen.

Preventieve dwangsom

Een preventieve dwangsom kan worden toegepast als er nog geen overtreding plaats vindt maar het bestuursorgaan, op grond van omstandigheden, stellig moet verwachten dat een overtreding zal gaan plaats vinden. Jurisprudentie wijst uit dat, indien er sprake is van klaarblijkelijk gevaar van een op zeer korte termijn te verwachten overtreding en bij deze overtreding omgevingsbelangen aanzienlijk zullen worden geschaad een preventieve last onder dwangsom mag worden opgelegd. De overtreding moet dan wel zo specifiek in beeld zijn dat de last scherp omschreven kan worden. Ook een preventieve last onder bestuursdwang kan worden opgelegd.

Beroep en bezwaar

Zelden vindt een toetsing van de hoogte van een dwangsom door de rechter of de Raad van

State plaats. De aard van de dwangsomactie houdt in, dat er marginale toetsing van de

rechter plaats vindt. Er wordt gekeken of het vastgestelde bedrag in redelijke verhouding

staat tot de zwaarte van het geschonden belang.

Ook de vraag of terecht is gekozen voor het middel dwangsom, is geen vraag die indringend door de rechter wordt getoetst. Belangrijk is dat de vaststelling gemotiveerd plaatsvindt.

Bekendmaking

Bekendmaking is het formeel juridische moment waarop het besluit in werking treedt. Zodra een besluit bekend is gemaakt, is het in werking getreden en gaat de begunstigingstermijn lopen. De last onder dwangsom kan alleen aan de overtreder worden opgelegd, een dwangsombeschikking behoeft daarom alleen aan de overtreder bekend te worden gemaakt. Dit gebeurt door toezending of uitreiking (art. 3:41 Awb). In de praktijk betekent dit dat een dwangsombeschikking in de meeste gevallen, aangetekend en per post, wordt verstuurd. Bij een zeer korte begunstigingstermijn kan ervoor gekozen worden om de dwangsombeschikking uit te reiken.

Indien bekendmaking op deze wijze niet mogelijk is dan mag dit op een andere geschikte wijze plaatsvinden. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren indien de overtreder onbekend is. De bekendmaking kan dan plaats vinden door publicatie in een dagblad.

Ingeval een derde heeft verzocht om handhaving en een handhavingsbesluit is genomen dan wordt dit ook aan de aanvrager van de last, ofwel degene die een verzoek tot handhaving heeft ingediend, bekend gemaakt.

Tabellen

In de hierna volgende tabellen zijn per taakveld de meest voorkomende overtredingen, de indicatieve dwangsomhoogte per overtreding, de daaraan verbonden maxima en de minimale herstel c.q. begunstigingstermijn vermeld.

Voor wat betreft het taakveld Milieu is ervoor gekozen om een uitgebreidere lijst met overtredingen aan te houden omdat uit de praktijk blijkt dat daarin meer differentiatie wenselijk is.

Afwijking van de leidraad

De tabellen vermelden richtinggevende voorbeelden: deze dienen als leidraad/richtlijn gebruikt te worden. Er is dus vrijheid om in het concrete geval hiervan af te wijken. De geconstateerde feiten/omstandigheden zijn bepalend voor de individuele vaststelling van de hoogte en het maximaal te verbeuren bedrag. Afwijkingen naar boven/beneden van de dwangsomhoogte volgens de tabellen, waarvoor in het concrete geval goede reden kan zijn, moet steeds goed onderbouwd zijn en in de beschikking worden gemotiveerd. Dit geldt tevens voor de begunstigingstermijn.

Voor overtredingen die niet in de tabel zijn genoemd, dient per geval de hoogte en duur van de begunstigingstermijn bepaald te worden.

Tabel indicatieve hoogte dwangsom, activiteit Bouwen

Overtreding

Kwalificatie

Hoogte dwangsom

Begunstigings-termijn

Handelen zonder of in afwijking van de omgevingsvergunning: brandveilig gebruik

Ernstig

€750,- p.w. max. 10 x

Situationeel

Handelen zonder omgevingsvergunning (illegale bouw): Grotere bouwwerken

Ernstig

€750,- p.w. max. 10 x

Minimaal 4 weken

Handelen zonder omgevingsvergunning (illegale bouw): Oprichten woning

Ernstig

€750,- p.w. max. 10 x

Minimaal 4 weken

Handelen zonder omgevingsvergunning (illegale bouw): Oprichten bedrijfsgebouw

Ernstig

€750,- p.w. max. 10 x

Minimaal 4 weken

Handelen in afwijking van de omgevingsvergunning: Grotere bouwwerken

Ernstig

€750,- p.w. max. 10 x

Minimaal 4 weken

Handelen in afwijking van de omgevingsvergunning: Oprichten woning

Ernstig

€750,- p.w. max. 10 x

Minimaal 4 weken

Handelen in afwijking van de omgevingsvergunning: Oprichten bedrijfsgebouw

Ernstig

€750,- p.w. max. 10 x

Minimaal 4 weken

Slopen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning of een melding: met asbest

Ernstig

€750,- p.w. max. 10 x

Situationeel

Handelen zonder omgevingsvergunning (illegale bouw): Kleine gebouwen en bijgebouwen zoals schuurtjes of garages

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Minimaal 6 weken

Handelen zonder omgevingsvergunning (illegale bouw): Verbouw woning niet ondergeschikte bouwdelen

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Minimaal 6 weken

Handelen zonder omgevingsvergunning (illegale bouw): Verbouw bedrijfsgebouw niet ondergeschikte bouwdelen

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Minimaal 6 weken

Handelen in afwijking van de omgevingsvergunning: Kleine gebouwen en bijgebouwen zoals schuurtjes of garages

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Minimaal 6 weken

Handelen in afwijking van de omgevingsvergunning: Verbouw woning niet ondergeschikte bouwdelen

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Minimaal 6 weken

Handelen in afwijking van de omgevingsvergunning: Verbouw bedrijfsgebouw niet ondergeschikte bouwdelen

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Minimaal 6 weken

Verbouw van een monument zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Minimaal 6 weken

Slopen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning of een melding: zonder asbest

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Minimaal 6 weken

Handelen in strijd met Bouwbesluit of Bouwverordening: verrommelde erven

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Minimaal 6 weken

Handelen in strijd met Bouwbesluit of Bouwverordening: afwijken van technische voorschriften

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Minimaal 6 weken

Handelen zonder omgevingsvergunning (illegale bouw): Ondergeschikte bouwwerken en -delen zoals schuttingen of dakkapellen

Licht

€ 250,- p.w. max. 10 x

Minimaal 8 weken

Handelen in ernstige mate in strijd met redelijke eisen van welstand (bij een vergunningsvrije activiteit)

Licht

€ 250,- p.w. max. 10 x

Minimaal 8 weken

Handelen in strijd met Bouwbesluit of Bouwverordening: verpauperde gebouwen (indien gevaar)

Licht

€ 250,- p.w. max. 10 x

Minimaal 8 weken

Plaatsen reclame zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning

Licht

€ 250,- p.w. max. 10 x

Minimaal 1 week

Handelen zonder of in strijd met omgevingsvergunning archeologische opgravingen

Licht

€ 250,- p.w. max. 10 x

Situationeel

Handelen in afwijking van de omgevingsvergunning: Ondergeschikte bouwwerken en -delen zoals schuttingen of dakkapellen

Licht

€ 250,- p.w. max. 10 x

Minimaal 8 weken

Tabel indicatieve hoogte dwangsom, activiteit Ruimtelijke Ordening

Overtreding

Kwalificatie

Hoogte dwangsom

Begunstigings-termijn

Strijdig gebruik bestemming: verkeerd gebruik grond/erf

Ernstig

€ 750,- p.w. max. 10x

Min. 6 weken

Strijdig gebruik bestemming: wonen waar niet toegestaan

Ernstig

€ 750,- p.w. max. 10x

Min. 6 weken

Huisvesting buitenlandse werknemers

Ernstig

€ 750,- p.w. max. 10x

Min. 6 weken

Permanente bewoning van een recreatiegebouw

Ernstig

€ 750,- p.w. max. 10x

Min. 6 weken

Permanente bewoning van overige bouwwerken

Ernstig

€ 750,- p.w. max. 10x

Min. 6 weken

Strijdig gebruik bestemming: bedrijfsmatige activiteiten waar niet toegestaan

Ernstig

€ 750,- p.w. max. 10x

Min. 6 weken

Verstoren Rijksmonument

Ernstig

€ 750,- p.w. max. 10x

Min. 1 week

Strijdig gebruik bestemming: illegale handelingen in het landelijk gebied

Matig

€ 500,- p.w. max. 10x

Min. 6 weken

Handelen zonder of in strijd met een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werk of werkzaamheden (aanleg)

Matig

€ 500,- p.w. max. 10x

Min. 6 weken

Verstoren Archeologisch monument

Matig

€ 500,- p.w. max. 10x

Min. 1 week

Handelen zonder of in afwijking van de omgevings-vergunning: afwijken van bestemmingsplanregels (overig)

Licht

€ 250,- p.w. max. 10x

Min. 6 weken

Verstoren Cultuur-historisch waardevol object

Licht

€ 250,- p.w. max. 10x

Min. 1 week

Tabel indicatieve hoogte dwangsom, activiteit Milieu

Milieu-compartiment

Overtreding

Kwalificatie

Hoogte

dwangsom

Begunstigings-termijn

BODEM

Keuring tank niet (op tijd) uitgevoerd

Licht

€250 p.w. max. 10X

2 weken

Geen vloeistofdichte

vloer of (lek)bak aanwezig

Matig

€500 p.w. max. 10X

(evt. bedrag per m²)

1-3

maanden

Vloer of (lek)bak niet bestand tegen chemische inwerking van stof

Matig

€500 p.w. max. 10X

1-3

maanden

Vloer niet gekeurd of geen certificaat aanwezig

Matig

€500 p.w. max. 10X

1-3 maanden

Vloer aangelegd door een niet erkende instelling

Licht

€250 p.w. max. 10X

1-3 maanden

Vloer gekeurd door een niet erkende instelling

Licht

€250 p.w. max. 10X

1-3 maanden

Lekbak onvoldoende gedimensioneerd in relatie op opslag

Matig

€500 p.w. max. 10X

1-3 maanden

Stoffen in bodem brengen niet of nauwelijks vervuilend, niet spoedeisend

Licht

€250 p.w. max. 10X

1-3 maanden

Vaatwerk / Accu’s niet in lekbakken

Licht

€250 p.w. max. 10X

1 maand

Tank niet tegen aanrijden beschermd

Licht

€250 p.w. max. 10X

1 maand

Ondergrondse tank niet gesaneerd

Matig

€500 p.w. max. 10X

3 maanden

Water/sludge controle niet uitgevoerd

Matig

€500 p.w. max. 10X

1 maand

PGS 30 overtreden

Matig

€500 p.w. max. 10X

1 maand

Geen Grondwatermonitoring

Matig

€500 p.w. max. 10X

1 maand

Verkennend bodemonderzoek niet uitgevoerd

Matig

€500 p.w. max. 10X

1 maand

Nul- en eindsituatie niet uitgevoerd

Matig

€500 p.w. max. 10X

3 maanden

Onvoldoende toezicht en instructies

Matig

€500 p.w. max. 10X

1 week

Het niet of onvoldoende uitvoeren van beheermaatregelen in de bedrijfsvoering

Matig -Ernstig

€500 p.w. max. 10X

1 week

Financiële zekerheid

Matig

€500 p.w. max. 10X

1 maand

LUCHT

Overschrijding emissie eisen

Zwaar

€2500 p.d. max.

€50.000

2 weken

Metingen niet correct uitgevoerd

Licht

€250 p.d. max. 10 X

1 maand

Onderzoek emissiebeperkingen niet

uitgevoerd

Matig

€500 p.w. max. 10X

1-3

maanden

Voorschriften stankhinder niet

naleven / geuroverlast veroorzaken

Matig

€500 p.w. max. 10X

1 maand

Stofoverlast veroorzaken (oa door ontbreken stoffilter)

Matig

€500 p.o. max. €25000

1-3

maanden

Ontbreken filter installatie

Matig

€750 p.w. max. 10 X

€7500

1-3

maanden

Ontbreken dampretour stage II

Matig

€75000 p.w. max 10 x

2 maanden

Ontbreken ontgeuringsinstallatie

Matig

€7500 p.w. max 10 x

2 maanden

Ontbreken CFK logboek

Licht

€250 p.w. max 10 x

1 maand

WATER

Olie/water/ vetscheider niet (tijdig) legen

Matig

€500 p.w. max. 10 X

1 week

Niet meten of niet aanleveren van de analyses

Matig

€500 p.o. max.

€50.000

1 maand

Monstervoorziening niet aanwezig

Matig

€750 p.w. max. 10 X

1 maand

Overschrijding eisen emissie (parameter afhankelijk)

Matig

€500 p.o. max.

€50.000

situationeel

GELUID EN

TRILLINGEN

Overschrijding Geluidsniveau (incidenteel)

Matig

€500 p.o. max. 10 x

1 week

Overschrijding Geluidsniveau

(structureel)

Matig

€750 p.d. max. 10 X

1 week

Overlast, in werking buiten vergunde uren

Matig

€750 p.o. max. 10 X

1 dag

Niet meten

Licht

€250 p.d. max. 10 X

1 maand

Voorzieningen niet aangebracht

Matig

€750 p.w.

max. 10 X

1-3

maanden

Voorschriften m.b.t. gedrag niet

naleven

Matig

€500 p.o. max. 10 X

1 dag

Niet voldoen aan voorschriften m.b.t. trilling

Matig

€750 p.w. max. 10 X

1-3

maanden

AFVAL

Opslag niet overeenkomstig voorschriften

Matig

€500 p.o.

max. 10 X

1-3

maanden

BA niet regelmatig afvoeren

Licht

€250 p.o.

max. 10 X

1-3

maanden

GA afval niet correct afvoeren

Matig

€500 p.o.

max. €50.000

1 maand

Niet registreren verwijdering GA

Licht/Matig

€750 p.o. max. 10 X

1 maand

Niet vergunde opslag BA

Matig

€500 p.w. max. 10 X

1 maand

Niet vergunde opslag GA

Matig

€1000 p.w. max. 10 X

2 weken

Verbranden afval

Matig

€250 – 1000 p.o.

max. 10 X

2 weken

Niet scheiden afval

Matig

€500 p.o.

1 maand

(EXTERNE)

VEILIGHEID

Geen blusmiddelen of onjuist / niet aangesloten

Ernstig

€100 p.d. per

overtreding

max. 10 x

2 weken

Keuring blusmiddelen niet juist

Matig

€50 p.d. per overtreding max. 10 x

2 weken

Opslag gev. stoffen niet conform voorschriften

Matig

€750 p.w.

max 10 x

1 maand

Bordjes (roken en vuur verboden) ontbreken

Licht

€100 p.d. per

overtreding

max. 10 x

2 weken

Constructie onvoldoende brandwerend

Matig

€750 p.w.

max 10 x

1-3

maanden

Onveilige opstelling gasflessen

Matig

€50 per fles

p.d. max. 10 x

1 week

Keuringstermijn gasfles verlopen

Matig

€100 p.fles. p.w.

max 10 x

ALGEMEEN

Niet indienen of tijdig indienen van rapporten (geluids-, mjv ed.)

Matig

€250 p.d max. € 5000

1 week

Wijzigingen t.a.v. vergunning niet gemeld

Matig

€250 p.d. max. €5000

1 maand

In werking zonder vergunning, geen aanvraag maar geen opzet

Matig

€500 p.w. max. €50.000

2 maanden

Maatwerkvoorschrift niet naleven

Matig

€500 p.w. max. 10 x

Situationeel

Overtreding administratief voorschrift

Matig

€250 p.d. max. 10 X

2 weken

Niet melden calamiteiten/ongewone voorvallen

Matig

€750 p.o. max. 10 X

1 dag na plaatsvinden

Energiebesparing

Matig

€750 p.w. max. 10 x

1-3 maanden

AGRARISCH

Mestbassin niet overeenkomstig de bouwtechnische richtlijnen

Matig

€500 p.w. max 10 x

1-3 maanden

Opslag vaste mest zonder voorzieningen

Licht

€ 250,- p.w. max. 10x

12 weken

Niet afgedekte silo

Matig

€500,- p.w. max. 10x

1 maand

Ontbreken KIWA-certificaat mestopslag

Matig

€ 500,- p.w. max. 10x

1 maand

Foliebassin niet gekeurd

Matig

€ 500,- p.w. max 10x

1 maand

Emissiearm stalsysteem niet geplaatst, en/of niet onderhouden en/of werking niet correct

Matig

€ 750,- p.w. max 10.x

1 maand

Tabel indicatieve hoogte dwangsom, activiteit Overig/APV

Overtreding

Kwalificatie

Hoogte dwangsom

Begunstigings-termijn

Handelen in strijd met verordeningen op het gebied van: zwerfafval

Ernstig

€ 750,- p.w. max. 10x

Min. 1 week

Handelen in strijd met bepalingen/artikelen Wet milieubeheer (rechtstreeks werkend)

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Situationeel

Handelen in strijd met afvalstoffenverordening: inzamelen

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Min. 1 week

Gebruik gemeentegrond zonder toestemming

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Min. 1 week

Niet voldoen aan herplantplicht na illegale kap

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Min. 4 weken

Uitrit/inrit aangelegd zonder of in afwijking omgevingsvergunning

Matig

€ 500,- p.w. max. 10 x

Min. 1 dag

Handelen in strijd met verordeningen op het gebied van: verbranden snoeihout

Matig

€ 500,- p.k. max. 10 x

Min. 1 week

Illegaal parkeren/parkeerexcessen

Licht

€ 250,- p.k. max. 10 x

Min. 1 dag

Afsteken van vuurwerk of Carbid zonder toestemming (indien benodigd)

Licht

€ 250,- p.k. max. 10 x

Situationeel

Handelen in strijd met verordeningen op het gebied van: autowrakken

Licht

€ 250,- p.w. max. 10 x

Min. 1 week

Handelen in strijd met verordeningen op het gebied van: exceptioneel transport

Licht

€ 250,- p.k. max. 10 x

Situationeel

Handelen zonder of in afwijking van evenementenvergunning

Licht

€ 250,- p.k. max. 10 x

Situationeel

Handelen zonder of in strijd met verordeningen op het gebied van: speelautomaten

Licht

€ 250,- p.k. max. 10 x

Min. 1 week

Handelen zonder of in strijd met verordeningen op het gebied van: prostitutie

Licht

€ 250,- p.k. max. 10 x

Min. 1 week

Handelen zonder of in strijd met een ontheffing (melding) op grond van het Vuurwerkbesluit

Licht

€ 500,- p.k. max. 10 x

Situationeel

Handelen zonder of in strijd met drank en horeca vergunning

Licht

€ 250,- p.k. max. 10 x

Situationeel

Handelen in strijd met marktverordening

Licht

€ 250,- p.k. max. 10 x

Min. 1 week

Overige handelingen in strijd met APV

Licht

€ 250,- p.k. max 10x

Situationeel