Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR243045
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR243045/1
Huishoudelijk reglement voor het presidium gemeente Medemblik 2013
Geldend van 04-01-2013 t/m heden
Intitulé
Huishoudelijk reglement voor het presidium gemeente Medemblik 2013De raad van de gemeente Medemblik; gelezen artikel 5 van het Reglement van orde op de raadsvergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad Medemblik 2013 besluit vast te stellen het volgende reglement: Huishoudelijk reglement voor het presidium gemeente Medemblik2013
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
a. RvO: het reglement van orde voor de raadsvergaderingen en andere werkzaamheden van
de gemeenteraad Medemblik2013
b. presidium: het presidium als bedoeld in artikel 5 van het RvO;
c. griffier: de griffier als bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;
d. fracties: de fracties als bedoeld in artikel 9 van het RvO.
Artikel 2 Reikwijdte huishoudelijk reglement
Het huishoudelijke reglement regelt alle zaken betreffende de interne aangelegenheden van het presidium.
Artikel 3 Samenstelling
1. Het presidium bestaat uit de voorzitter van de raad en de fractievoorzitters of diens vervangers.
2. De voorzitter van de raad is tevens de voorzitter van het presidium.
3. De plaatsvervangend voorzitter van de raad is tevens plaatsvervangend voorzitter van het presidium.
4. De griffier of diens vervanger is in elke vergadering van het presidium aanwezig en treedt op als secretaris van het presidium.
Artikel 4 Taken presidium
1. Het presidium draagt zorg voor de jaarplanning met vergaderdata en het inplannen van bijeenkomsten (w.o. hoorzittingen, wijk- en werkbezoeken, excursies, opleidingen/trainingen, workshops e.d.) voor de raadscommissies en raad (incl. procedure begroting en rekening).
2. Het presidium is belast met de regierol voor het functioneren van de raad en kan voorstellen doen voor verbetering.
3. Voor de advisering en uitoefening van zijn taak kan het presidium externen uitnodigen.
Artikel 5 Taakverdeling
1. De voorzitter is belast met het leiden van de vergadering, het handhaven van de orde en het doen naleven van het huishoudelijk reglement.
2. De griffier is belast met het verzamelen en het verspreiden van de presidiumstukken, de procesmatige advisering en de verslaglegging.
Artikel 6 Vergaderfrequentie en openbaarheid
1. In de regel vinden de vergaderingen van het Presidium plaats op de
maandag in de week voorafgaand aan de raadsvergadering. Een en ander conform hetvergaderschema, tenzij anders aangegeven.
2. Het presidium vergadert voorts indien de voorzitter of één van de leden, het nodig oordeelt.
3. De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen . Hij voert hierover overleg met de griffier.
4. De vergaderingen van het presidium zijn openbaar, tenzij het presidium anders bepaalt.
Artikel 7 Toehoorders en pers
1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen de openbare vergaderingen bijwonen.
2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van orde is verboden.
Artikel 8 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens een openbare presidiumvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 9 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
Artikel 10 Uitleg reglement
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, wordt het reglement van orde op de raadsvergadering betrokken. Indien dit geen uitsluitsel geeft, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.
Artikel 11 Citeerregel
Deze regeling kan worden aangehaald als Huishoudelijk reglement voor het presidium Medemblik 2013.
Artikel 12 Inwerkingtreding
1. Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking.
2. Op dat tijdstip vervalt het reglement voor het presidium van de gemeente Medemblik, vastgesteld op 1 december 2011.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl