Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Medemblik

Geldend van 10-07-2015 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Medemblik

De raad van de gemeente Medemblik,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 9 juni 2015;

gelet op artikel 2.1.3. van de Wet maatschappelijke ondersteuning, artikel 47 van de Participatiewet en de artikelen 149 en 150 van de Gemeentewet;

mede gelet op artikel 15 Verordening jeugdhulp gemeente Medemblik 2015 en

artikel 16 Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Medemblik 2015;

overwegende dat het wenselijk is de vorm van cliënten- en beleidparticipatie voor het sociale domein vast te leggen;

besluit de navolgende verordening vast te stellen: ‘Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Medemblik’.

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Medemblik

Artikel 1 Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a)

    Sociaal domein: jeugd, gezin en welzijn, zorg en wonen, werk en inkomen;

  • b)

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik; Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Medemblik;

  • d)

    De Adviesraad Sociaal Domein: een groep personen die vanuit de belangen en ervaringen van de verschillende doelgroepen het college adviseert over de voorbereiding en uitvoering van het beleid op het sociaal domein;

  • e)

    Overlegvergadering: het overleg met de verantwoordelijk wethouder;

  • f)

    Contactambtenaar: de ambtenaar die deskundig is op een of meerdere domeinen waarop de Adviesraad adviseert en voor deze domeinen fungeert als aanspreekpunt voor de Adviesraad;

  • g)

    Adviseren: het uitbrengen van een niet bindend advies;

  • i)

    WMO: Wet maatschappelijke ondersteuning; ( per 1 januari 2015 worden taken en verantwoordelijkheden vanuit de AWBZ overgeheveld naar de WMO);

  • j)

    Participatiewet: inkomensondersteuning Bijzondere Bijstand en Schuldhulpverlening

  • k)

    Jeugdwet (de wet gaat per 1 januari 2015 in);

    Voor zover niet anders is bepaald worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in bedoelde wetgeving binnen het sociale domein.

Artikel 2 Doelstelling

  • 2.1 Het doel van de Adviesraad is om de vorming en evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van het sociale domein, in breedste zin, actief te volgen, het college hierin gevraagd en ongevraagd te adviseren. Dit kan zijn door het signaleren, inventariseren en bundelen van krachten rondom het sociale domein en door mee te denken op specifieke vraagstukken met betrekking tot beleid voor het sociale domein. Daarnaast adviseert de adviesraad over de uitvoering, de dienstverlening en de informatievoorziening.

  • 2.2 Met de instelling van de Adviesraad als adviesorgaan van het college wordt beoogd een kwaliteitsverbetering te realiseren in cliënten- en beleidparticipatie op het sociale domein als geheel, met als doel de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen en het draagvlak bij de uitvoering te vergroten.

Artikel 3 Taken

  • 3.1 De Adviesraad heeft tot taak het college op lokaal niveau gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren over onderwerpen die de vorming en evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van het sociale domein betreffen.

  • 3.2 De Adviesraad is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen het sociale domein en verzamelt op een actieve wijze zoveel mogelijk relevante informatie om de genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

  • 3.3 In het kader van zijn advies functie onderhoudt de Adviesraad een relatie met diverse organisaties en doelgroepen.d

Artikel 4 Samenstelling Adviesraad

  • 4.1 De Adviesraad bestaat uit ten hoogste 10 leden (inclusief de voorzitter), woonachtig in de gemeente Medemblik.

  • 4.2 De Adviesraad kiest een voorzitter.

  • 4.3 De voorzitter heeft geen stemrecht.

  • 4.4 De leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

  • 4.5 De benoeming vindt plaats op voordracht van de Adviesraad en na selectie middels een selectiecommissie bestaande uit twee leden van de Adviesraad en de contactambtenaar.

  • 4.6 Werving van nieuwe leden vindt plaats in samenwerking tussen de Adviesraad en de gemeente aan de hand van een vooraf vastgesteld profiel.

  • 4.7 De Adviesraad dient zoveel mogelijk evenredig te zijn samengesteld uit de specialismen die het sociale domein vragen (onderverdeeld in drie hoofddomeinen: Jeugd&Gezin&Welzijn, Werk & Inkomen, Zorg & Wonen).

  • 4.8 Het lidmaatschap van de Adviesraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of van het college of het lidmaatschap van diens partner in de gemeenteraad of college.

  • 4.9 De Adviesraad heeft een dagelijks bestuur dat bestaat uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

  • 4.10 Het college wijst een ambtelijk contactpersoon aan.

  • 4.11 De Adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast waarin het praktisch functioneren wordt geregeld. Het huishoudelijk reglement wordt afgestemd met het college.

Artikel 5 Aanwijzing en zittingsduur

  • 5.1 Teneinde inwoners van de gemeente Medemblik de gelegenheid te geven zich kandidaat te stellen voor de Adviesraad, worden oproepen hiertoe geplaatst in de voor de gemeente gebruikelijke informatiekanalen. Daarnaast kan een wervingsplan worden opgesteld dat gericht kandidaten benadert. Het is voor elke inwoner mogelijk om te solliciteren.

  • 5.2 De zittingsduur van de leden van de Adviesraad is vier jaar, welke periode maximaal één maal verlengd kan worden.

  • 5.3 Een lid van de Adviesraad kan zijn lidmaatschap tussentijds, middels een schriftelijke kennisgeving aan het college, beëindigen met een opzegtermijn van twee maanden.

  • 5.4 Bij disfunctioneren of langdurige ziekteverzuim van een van de leden kan de Adviesraad het vertrouwen in dit lid opzeggen. Er vindt vervolgens overleg plaats tussen het betreffende lid en het dagelijks bestuur van de Adviesraad. In vervolg hierop kan de Adviesraad het college alsnog verzoeken het betreffende lid te ontslaan.

  • 5.5 De Adviesraad draagt zorg voor een rooster van aftreden. Dit rooster is zodanig dat er voldoende basiskennis geborgd blijft om de continuïteit van het functioneren van de Adviesraad te waarborgen.

Artikel 6 Werkwijze

  • 6.1 De Adviesraad wordt door het college voorzien van alle informatie die nodig is voor zijn functioneren en betrokken bij de ontwikkeling van nieuw beleid en wijzigen van bestaand beleid.

  • 6.2 De Adviesraad vergadert in principe 6 keer per jaar. De vergaderingen van de Adviesraad zijn als regel openbaar. De vergadering wordt achter gesloten deuren gehouden wanneer ten minste drie van de aanwezige leden daartoe verzoeken of wanneer de voorzitter dat nodig acht.

  • 6.3 Ten minste twee maal per jaar vindt een overlegvergadering plaats met de portefeuillehouder van het sociale domein. Deze overlegvergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Adviesraad.

  • 6.4 Het college betrekt de Adviesraad in een zo vroeg mogelijk stadium bij de totstandkoming van beleid en regelingen betreffende het sociale domein.

  • 6.5 Vergaderingen worden afgestemd op de raadscyclus en de doorlooptijd van stukken, zodat eventuele adviezen tijdig bij de raadsstukken gevoegd kunnen worden.

  • 6.6 Het college kan onderwerpen zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 middels een schriftelijke adviesaanvraag voorleggen aan de Adviesraad. In de aanvraag wordt expliciet vermeld over welke punten advies wordt gevraagd.

  • 6.7 De Adviesraad en het college gaan in overleg over de te hanteren termijnen voor adviseren en werkt dit verder uit het huishoudelijk reglement als bedoeld in artikel 4.10.

  • 6.8 Indien het college het advies van de Adviesraad niet overneemt, deelt het college dat schriftelijk en beargumenteerd mee aan de Adviesraad.

Artikel 7 Bevoegdheden

  • 7.1 Op verzoek van de Adviesraad kunnen (ervarings)deskundigen en contactambtena(a)r(en) worden uitgenodigd om een vergadering bij te wonen met het oog op de behandeling van een bepaald onderwerp.

  • 7.2 De leden van de Adviesraad kunnen derden raadplegen over de aangelegenheden waarmee zij als lid van de Adviesraad te maken krijgen, waarbij rekening gehouden dient te worden met vertrouwelijkheid van zaken.

  • 7.3 De Adviesraad kan om inwoners en belanghebbenden bij zijn werk te betrekken een burgerbijeenkomsten organiseren.

Artikel 8 Budget en faciliteiten

Voor het uitvoeren van de taken van de Adviesraad wordt in de gemeentelijke begroting een werkbudget opgenomen. Dit werkbudget is bedoel voor:

  • a)

    het faciliteren van de adviesfunctie;

  • b)

    de kosten van deskundigheidsbevordering;

  • c)

    de kosten voor onderzoek en raadpleging;

  • d)

    het inhuren van secretariële ondersteuning e/o verslaglegging;

Dit bedrag is tevens inclusief de presentiegelden voor het vergaderen van de leden

Over de besteding van het budget als bedoeld in het eerste lid onder a t/m d wordt jaarlijks door de Adviesraad voor 1 juni verantwoording afgelegd in een financieel jaarverslag. In het jaarverslag wordt tevens aandacht besteed aan het functioneren van de Adviesraad.

Locatie en bijbehorende faciliteiten in het gemeentehuis worden kosteloos ter beschikking gesteld ten behoeve van vergaderingen van de Adviesraad.

Artikel 9 Overige bepalingen

De Adviesraad behandelt geen klachten die op individuen betrekking hebben.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, voorziet het college, na daartoe advies te hebben ingewonnen van de Adviesraad.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening Adviesraad gemeente Medemblik’.

Artikel 12. Inwerkingtreding en intrekking

Deze verordening wordt van kracht op de datum van bekendmaking en treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Medemblik
gehouden op 2 juli 2015
De griffier, De voorzitter,