Werktijdenregeling gemeente Meierijstad

Geldend van 20-12-2018 t/m heden

Intitulé

Werktijdenregeling gemeente Meierijstad

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad;

• gelet op artikel 125 van de Ambtenarenwet;

• gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;

• gelet op artikel 4:1 van de CAR-UWO en de Arbeidstijdenwet;

• na verkregen instemming van de Ondernemingsraad;

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Werktijdenregeling gemeente Meierijstad

Artikel 1 Definities

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • bedrijfstijd:

    de tijd waarin medewerkers op kantoor werkzaamheden kunnen verrichten;

  • CAR-UWO:

    de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst van de gemeente Meierijstad;

  • medewerker:

    de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, lid 1, sub a van de CAR-UWO, alsmede uitzendkrachten, detacheringskrachten, stagiaires en personen die anderszins werkzaam zijn bij de werkgever.

Artikel 2 Toepassing werktijdenregeling

Lid 1

De werktijdenregeling bestaat uit een standaard- en een bijzondere regeling.

Lid 2

De standaardregeling geldt voor de medewerkers die zelf regelruimte hebben voor het bepalen van hun werktijden.

Lid 3

De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door het college worden vastgesteld.

Artikel 3 Bedrijfstijd

Lid 1

De bedrijfstijd in het dienstverleningscentrum Veghel is van maandag tot en met donderdag tussen 7.00 en 20.00 uur en op vrijdag van 7.00 tot 17.00 uur. Avondvergaderingen na 20.00 uur gaan op afspraak.

Lid 2

De bedrijfstijd in de nevenvestigingen in Schijndel en Sint-Oedenrode is van maandag tot en met vrijdag gedurende de tijden van de dienstverlening aan de inwoners. Voor de medewerkers van de griffie is de bedrijfstijd zoals vermeld in lid 1 van dit artikel.

Artikel 4 Medisch verzuim

Lid 1

Het afleggen van een bezoek aan bedrijfsarts, bedrijfsfysio, huisarts, tandarts, specialist enz. is als uitgangspunt in eigen tijd.

Lid 2

Als dit niet mogelijk is als gevolg van de afgesproken roosterwerktijden, kunnen andere afspraken worden gemaakt.

Lid 3

Met de medewerker bij wie sprake is van bijzondere medische omstandigheden als gevolg waarvan frequent artsbezoek noodzakelijk is, kunnen andere afspraken worden gemaakt.

Lid 4

Bij arbeidsongeschiktheid in en door de dienst wordt medisch verlof als gevolg van deze arbeidsongeschiktheid als werktijd aangemerkt. Overig medisch verlof is in eigen tijd.

Artikel 5 Werkafspraken bij standaardregeling

Lid 1

Op basis van artikel 4:2 van de CAR-UWO maakt de medewerker met zijn leidinggevende afspraken over zijn werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster. Bijstelling van de afspraken kan in overleg plaatsvinden.

Lid 2

Uitgangspunt bij het maken van de afspraken over werktijden is een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, een goede procesgang van de werkzaamheden, bereikbaarheid voor interne en externe klanten en een optimale samenwerking.

Lid 3

De medewerker maakt met zijn leidinggevende tevens afspraken over het werken op een nevenvestiging, thuis of andere locatie.

Lid 4

Er wordt geen gebruik gemaakt van een tijdregistratiesysteem. Teveel gewerkte uren kunnen naar eigen inzicht en in overleg met de leidinggevende op een ander moment worden gecompenseerd.

Artikel 6 Bijzondere regeling

Het college bepaalt welke functies onder de bijzondere regeling vallen. De ondernemingsraad heeft hierbij instemmingsrecht.

Artikel 7 Slotbepalingen

Lid 1

In individuele gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist het college.

Lid 2

Voor de toepassing van deze regeling ten aanzien van de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren is de raad bevoegd.

Lid 3

Deze regeling kan worden aangehaald als de “Werktijdenregeling gemeente Meierijstad” en treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking. Alsdan vervallen alle eerdere regelingen van de voormalige gemeenten Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel met betrekking tot het onderwerp van deze regeling.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 13 november 2018.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad

De secretaris,

Drs. M.G.C. Wilms –Wils RA

De burgemeester,

ir. C.H.C. van Rooij