Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR619819
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR619819/1
Regeling vervallen per 22-01-2022
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2018
Geldend van 08-01-2019 t/m 21-01-2022 met terugwerkende kracht vanaf 25-05-2018
Intitulé
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2018Burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad
Gelet op:
- •
artt. 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);
- •
de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);
- •
art. 156 Gemeentewet;
- •
Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Meierijstad 2018.
Besluit:
Vast te stellen de volgende:
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2018
Artikel 1 Verstrekkingen aan derden
Op grond van art. 3.9 Wet BRP kunnen gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
- 1.
Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 1 van dit reglement;
- 2.
Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 1 van dit reglement.
Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
- 1.
Gelet op art. 3.8 Wet BRP en gelet op art. 6 lid 1 sub e Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), kunnen gegevens uit de basisregistratie personen van de gemeente Meierijstad aan organen van de gemeente Meierijstad worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;
- 2.
De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door systematische verstrekkingen en selectie;
- 3.
De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlagen 2 tot en met 5. De gegevens die worden verstrekt aan de organen zijn vermeld in bijlage 2.
Artikel 3 Terugmeldplicht
- 1.
Een medewerker/orgaan van de eigen gemeente die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder BRP;
- 2.
De gegevensbeheerder BRP regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in art. 2.34 Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.
Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan een medewerker van de gemeente wordt slechts telefonisch gegevens verstrekt nadat de identiteit van de verzoeker is vastgesteld en is gecontroleerd dat het verzoek in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie wordt verzocht.
Artikel 5 Protocolplicht
- 1.
De gegevensbeheerder BRP houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met art. 3.11 Wet BRP;
- 2.
De gegevensbeheerder BRP regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.
Artikel 6 Inwerkingtreding, intrekken oude regeling en citeertitel
- 1.
Deze regeling treedt in werking op de dag na publicatie en werkt terug tot en met 25 mei 2018;
- 2.
De Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2017 gemeente Meierijstad wordt ingetrokken met ingang van de dag van de bekendmaking van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2018;
- 3.
Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2018.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 13 november 2018.
De secretaris,
Drs. M.G.C. Wilms-Wils RA,
De burgemeester,
Ir. C.H.C. van Rooij
Toelichting
Algemeen
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Wetgeving
Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet BRP. In deze wet wordt het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens, die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP. De Uitvoeringswet AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor zover daarop de Wet BRP, de Kieswet of de Wet raadgevend referendum van toepassing is. De persoonsgegevens van de BRP vallen zowel onder de werking van de Wet BRP als onder de werking van de Europese algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente verwerkt naast persoonsgegevens van de BRP in hetzelfde systeem zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. Deze gegevens zijn opgenomen in bijlage 2 van dit reglement. De rechtmatigheid van het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) van deze aangehaakte gegevens wordt geregeld in de AVG en Uitvoeringswet AVG, maar vallen niet onder de werking van de Wet BRP.
Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.
Bevoegdheid college B&W
De wetgever laat het volgens art. 3.8 Wet BRP aan het inzicht van de gemeenteraad over, om dit al dan niet voor het binnengemeentelijke gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.
De gemeenteraad heeft op 20 december 2018 in de “Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Meierijstad 2018” geregeld dat zowel de verstrekkingen aan derden als de verstrekkingen aan organen van de gemeente Meierijstad over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. Deze verordening is in werking getreden op de datum waarop de AVG van kracht werd, namelijk 25 mei 2018.
Persoonsgegevens van ‘eigen inwoners’
De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP van de inwoners van Meierijstad aan derden en aan de gemeentelijke organen van Meierijstad wordt geregeld in deze regeling. Deze bevoegdheid vloeit voort uit art. 3.8 Wet BRP. De grondslag voor het verwerken van zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ is te vinden in art. 6 lid 1 sub e AVG. Deze verordening regelt alleen het verstrekken van gegevens van personen die in deze gemeente ingeschreven zijn of die tot hun overlijden in deze gemeente ingeschreven waren.
Deze regeling gaat niet over gegevensverstrekking door het college die al is geregeld in de Wet BRP zelf, zoals bedoeld in Hoofdstuk 3, Paragraaf 2, van de Wet BRP.
Gegevens van ‘niet- inwoners’
De minister van BZK verstrekt de gemeente, voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Meierijstad woonachtig zijn. Dit zijn dus personen die in een andere gemeente in Nederland wonen of zijn ingeschreven in het Register Niet Ingezetenen (RNI). Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Meierijstad op grond van art. 3.2 Wet BRP (meest recente besluit van 26 juni 2018, kenmerk 2018-0ooo). Dit is een zogenaamde GABA-aansluiting op de landelijke basisregistratie personen. GABA betekent: Gemeente Als Buitengewoon Afnemer. De gegevens die ontvangen worden via deze GABA-aansluiting worden opgeslagen in het gemeentelijke zaaksysteem/gegevensmagazijn.
Distributie van persoonsgegevens
De medewerkers van de gemeente raadplegen of gebruiken persoonsgegevens van personen die niet in de gemeente ingeschreven zijn via GBA-V. Voor personen die wel in deze gemeente ingeschreven zijn raadplegen of gebruiken zij de GBA. In de toekomst zullen de medewerkers van alle andere afdelingen dan Burgerzaken alle persoonsgegevens gebruiken en raadplegen via het gegevensmagazijn. Voor sommige afdelingen van de gemeente is dit reeds gerealiseerd. De gegevensbeheerder regelt de distributie volgens bijlage 2 van dit reglement.
In bijlage 3 zijn voor wat betreft de GBA/BRP dezelfde gegevens opgenomen als in het autorisatiebesluit van de minister, zodat de medewerkers voor alle personen die geregistreerd zijn in de BRP dezelfde GBA/BRP-gegevens kunnen inzien en gebruiken. Daarnaast kunnen sommige afdelingen ook zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ inzien, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van art. 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale GBA-V door de gemeente beheerde GBA-voorzieningen.
Orgaan
Een onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Meierijstad. Dit kan een medewerker zijn, maar ook een groep personen (werkatelier).
Derde
Een derde volgens de Wet BRP is elk natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene zelf en elk rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Verstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang. De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeente bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente (naam gemeente). Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkt set aan gegevens
Op grond van art. 3.9 lid 4 Wet BRP kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden. Het gegeven ‘Burgerlijke staat’ is een aangehaakt gegeven.
Geheimhouding
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van art. 3.21 Wet BRP verzocht heeft om verstrekkingsbeperking/geheimhouding.
Dit artikel regelt de verstrekking van persoonsgegevens van inwoners van (Naam gemeente) aan medewerkers en/of teams/afdelingen van de gemeente (Naam gemeente). Daarbij geldt de voorwaarde dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de gemeentelijke of wettelijke taak van de betreffende organen (zie art. 3.8 lid 2 Wet BRP).
In bijlage 2 van deze regeling wordt een opsomming opgenomen van alle gegevens, die aangemerkt worden als zogenaamd ‘aangehaakt gegeven’. De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is art. 6 lid 1 sub e AVG. In bijlage 1 wordt geregeld voor welke taken en op welke wijze de verschillende gemeentelijke teams/domeinen de gegevens verstrekt krijgen.
Rechtstreekse toegang tot de BRP
Met rechtstreekse toegang wordt gedoeld op de mogelijkheid dat geautoriseerden als raadpleger de beschikking krijgen over een inzagescherm. Hierop kunnen zij rechtstreeks de persoonsgegevens bekijken die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun taken. De medewerker krijgt toegang, nadat hij/zij een geheimhoudingsverklaring heeft ondertekend als onderdeel van zijn autorisatieaanvraag. De mogelijkheid om persoonsgegevens te wijzigen, te corrigeren, te actualiseren of te muteren is hiervan uitdrukkelijk uitgesloten.
Authentieke gegevens en verplicht gebruik
Wanneer een bestuursorgaan een persoonsgegeven gebruikt bij de uitvoering van zijn taken en dat gegeven is als authentiek gegeven opgenomen in de BRP, moet hij sinds 1 januari 2010, dat gegeven, uit de BRP betrekken. Deze regeling geldt ook voor organen van de gemeente.
Artikel 3 Terugmeldplicht
Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste gegevens. Indien een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens in art. 2.34 Wet BRP.
Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Omdat altijd de identiteit van de verzoeker moet kunnen worden vastgesteld, is telefonische verstrekking aan derden niet gewenst. Natuurlijk moet er wel een mogelijkheid zijn om aan organen van de gemeente telefonisch gegevens te verstrekken. Ondanks dat de meeste medewerkers als raadpleger rechtstreekse toegang tot de BRP zullen hebben, is het in het belang van betrokkene en de gemeente, dat een mondelinge verificatie kan plaatsvinden. Hierbij moet de medewerker die gevraagd wordt gegevens te verstrekken wel eenduidig vaststellen met wie hij/zij te maken heeft en dat het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd overeenstemt met de autorisatie van de verzoeker. Met ander woorden: vooral bij telefonische verstrekking aan collega’s van andere afdelingen mogen niet meer gegevens worden verstrekt dan waar verzoeker recht op heeft. Bij twijfel kan de privacybeheerder BRP worden ingeschakeld.
Ook aan collega’s van andere gemeenten kan worden verstrekt. Voorwaarde is dat niet direct informatie wordt verstrekt, maar dat wordt teruggebeld via het algemene nummer van de verzoekende gemeente. Ook hier moet er zekerheid bestaat dat het een collega van Burgerzaken is en dat de gegevens noodzakelijk zijn voor de betreffende taak (bijvoorbeeld: geboorte- of overlijdensaangifte, afgifte reisdocument aan minderjarige).
Indien de ingeschreven over wie gegevens gevraagd worden een verstrekkingsbeperking heeft, dan wordt extra zorgvuldigheid verlangd. Bij twijfel wordt geen informatie verstrekt.
Artikel 5 Protocolplicht
Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te kunnen geven aan het in art. 3.22 Wet BRP geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt, en de data waarop al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.
Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten worden niet geprotocolleerd.
Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel
Het reglement treedt op dezelfde dag in werking als de verordening waar hij uit voortvloeit. Dit is de dag dat de Europese algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht werd: 25 mei 2018.
Bijlage 1 behorend bij art. 1 Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van art. 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente Meierijstad |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen, gevestigd in een land binnen de Europese Unie, voor sociale zekerheid |
Bijlage 2 behorend bij art. 2 Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens
Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie personen. De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Meierijstad hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en/of de GBA-V voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit.
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset |
Werkatelier P&O advies en beleid |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier personeels- en salarisadministratie |
Pensioenen raad en commissie, wachtgeld gemeentepersoneel. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- en kind gegevens. |
Werkatelier communicatie/online |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier juridische zaken |
Vergunningen/ontheffingen/meldingen/kennisgevingen op grond van de algemene plaatselijke verordening (APV), WOZ, AWB, AVG, belastingen, drank- en horeca, winkeltijden en kansspelen. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier financieel beleid en advisering |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier control en interne auditing |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier financiële administratie |
Het voeren van de gemeentelijke financiële administratie, verwerken lokale belastingen en verzekeringen. |
Werkatelier financiële administratie |
Werkatelier WOZ beheer |
WOZ en belastingen. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier heffen en invorderen |
WOZ, gemeentelijke belastingen en heffingen. |
Persoons-, huwelijks-, ouder-, kind-, overlijdens-, verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier bestuurs- en kabinetsondersteuning |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier Secretariële en administratieve ondersteuning |
Leerlingenvervoer, gehandicaptenparkeerkaart en ondersteuning overige werkateliers. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier inkoop |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier informatiestrategie |
Beveiligings- en privacy beleid en wet datalekken. |
NAW gegevens. |
Werkatelier ICT-beheer |
Beveiliging en beheer van gegevens waaronder persoonsgegevens. |
Alle (persoons)gegevens. |
Werkatelier functioneel beheer |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier informatiebeheer |
Uitvoering Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie en niet-openbare archiefstukken. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier gegevensbeheer |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier facilitaire diensten |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier KCC |
Wet BRP, gevonden voorwerpen, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier Integrale Veiligheid |
BIBOB, rampenbestrijding, gemeentelijke crisisbeheersing en sociale veiligheid. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijving- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier burgerzaken |
Wet BRP, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, BOPZ, gemeentelijke legesverordening, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen. |
Alle gegevens op PL en verwijsgegevens. |
Werkatelier Toegang |
Sociale wetten, participatiewet, inkomensregelingen, inburgering, nieuwkomers, Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). |
Persoons-, ouder-, huwelijks-, nationaliteits-, kind-, overlijdens-, verblijfplaats-, gezags- en verblijfstitelgegevens. |
Werkatelier uitkeringsadministratie |
Leerlingenvervoer, gehandicaptenparkeerkaart, sociale wetten en Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier beleid jeugd, leefbaarheid, burgerkracht en sociaal domein |
Jeugdwet, ondersteuning burgerparticipatie, participatiewet, leegstandswet, passend onderwijs en WMO. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier beleidsuitvoering jeugd, leefbaarheid, burgerkracht en sociaal domein |
Jeugdwet, leerplichtwet, ondersteuning burgerparticipatie, participatiewet, passend onderwijs en WMO. |
Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel en gezagsgegevens. |
Werkatelier sport, kunst en cultuur |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier exploitatie accommodaties |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier ondernemend |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier bedrijven |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier gebiedsontwikkeling en planologie |
Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier grondzaken |
Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier vrijetijdseconomie |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier milieustraat |
Gemeentelijke legesverordening, Wet milieubeheer en Besluit stortplaatsen en stortverboden afvalstoffen. |
NAW gegevens. |
Werkatelier projectbureau |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier openbaar gebied |
Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier uitvoering groen |
Wet op de lijkbezorging, flora en fauna wetgeving. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier uitvoering water en riolering |
Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier uitvoering wegen |
Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV). |
NAW gegevens. |
Werkatelier buitendienst |
Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV). |
NAW gegevens |
Werkatelier VTH bedrijven |
Opsporingsambtenaren openbare ruimte, omgevingsvergunning (op basis van de Woningwet, Wet BRP, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en Algemene Plaatselijke Verordening (APV), gemeentelijke legesverordening, drank- en horecabedrijf, winkeltijden en kansspelen). |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier VTH landelijk gebied |
Opsporingsambtenaren openbare ruimte, omgevingsvergunning (op basis van de Woningwet, Wet BRP, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en Algemene Plaatselijke Verordening (APV), gemeentelijke legesverordening, drank- en horecabedrijf, winkeltijden en kansspelen). |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier VTH wonen |
Opsporingsambtenaren openbare ruimte, omgevingsvergunning (op basis van de Woningwet, Wet BRP, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en Algemene Plaatselijke Verordening (APV), gemeentelijke legesverordening, drank- en horecabedrijf, winkeltijden en kansspelen). |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier vastgoedbeheer |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
De verantwoordelijke, het college van B&W, kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte inzage die gestoeld is op het autorisatiebesluit van de gemeente Meierijstad.
Bijlage 3 behorend bij art. 2 Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens
Lijst van organen van de gemeente waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen.
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
WMO |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie. |
Toegang |
Sociale wetten, participatiewet, inkomensregelingen, inburgering, nieuwkomers, Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) |
Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie. |
Bestuurs- en kabinetsondersteuning |
Jubilea, gedecoreerden (Regeling op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau), pensioengerechtigden (politieke ambtsdragers) en wachtgelders |
Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie. |
RBL BNO (Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noord-Oost) |
Uitvoering leerplichtwet |
Alle BRP gegevens in de leeftijdscategorie 0-23 jaar |
BSOB (Belasting Samenwerking Oost-Brabant) |
Belastingen, WOZ en invordering (gemeentelijke belastingen en heffingen) |
Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie. |
Burgerzaken |
Politie (ad hoc) |
Volgens artikel 3.8 Wet BRP |
Openbaar gebied |
Begraafplaatsadministratie. |
Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie. |
Khon Raad |
Gedwongen opname psychiatrisch ziekenhuis |
Mutatiegegevens: persoon, ouders, huwelijk, overlijden, inschrijving, verblijfplaats, kind, gezag en gerelateerden. |
Jeugdzorg |
Uitvoering Jeugdzorgwet |
Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie. |
Bijlage 4 behorend bij art. 2 Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens
Lijst van applicaties van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Key2Datadistributie |
Opslag van persoonsgegevens t.b.v. geautomatiseerde uitwisseling van persoonsgegevens. In Key2Datadistributie zijn indicaties voor het automatisch afnemen van persoonsgegevens geplaatst bij onderstaande applicaties |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens |
Key2Financien |
Diverse administratieve taken m.n. het voeren van de gemeentelijke financiële administratie |
Key2Financien |
Key2Klantcontact |
Klantvraagregistratie |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en overlijdensgegevens |
Key2zaken |
Documentmanagementsysteem |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens. |
Gouw belastingen |
Uitvoering gemeentewet, vergunningen, kadastrale informatie, invorderingswet, gemeentelijke WOZ verordening, belastingverordening en vastgoedadministratie |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens. |
Gegevensmagazijn |
Midofficepakket t.b.v. digitale dienstverlening |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens. |
GWS4all |
Uitvoering sociale wetgevingen |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens. |
SquitXO |
Uitvoering gemeentelijke beheertaken |
Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens |
Melddesk |
Uitvoering gemeentelijke beheertaken |
Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens |
YouPP |
Wachtgeldregeling en uitkering ambtenaren en wethouders |
Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens |
Bijlage 5 behorend bij art. 2 Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens
Lijst van organen van de gemeente die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens (aangehaakte gegevens) die aan hen verstrekt zijn.
Organisatieonderdeel |
Gegevens |
Burgerzaken |
Binnengemeentelijke afnemersindicatie, adreshistorie, gezagsgegevens, onderzoeksgegevens, gegevens betreffende systeembeheer en autorisaties, burgerlijke staat, rijbewijsgegevens, reisdocumentgegevens, stemdistricten, verwijsgegevens van vertrokken personen, interne aantekeningen (zoals stembureauleden, erkenning ongeboren vrucht, onderzoek, etc.), gezinsrelatie/-verhouding en briefadres. |
Leerplichtambtenaar |
Binnengemeentelijke afnemersindicatie, adreshistorie, gezagsgegevens, onderzoeksgegevens, burgerlijke staat, rijbewijsgegevens, reisdocumentgegevens, verwijsgegevens van vertrokken personen, interne aantekeningen (zoals onderzoek, etc.), gezinsrelatie/-verhouding en briefadres. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl