Beleidsregels verhaal Participatiewet 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels verhaal Participatiewet 2015

Beleidsregels verhaal Participatiewet Gemeente Meppel 2015

Uitgangspunten:

Het verhalen van kosten van bijstand is een bevoegdheid van het college. Van deze bevoegdheid maakt het college van gemeente Meppel gebruik.

Met ingang van 1 januari 2015 zijn de betreffende artikelen ongewijzigd overgenomen in de Participatiewet. Het beleid ten aanzien van verhaal van kosten van bijstand is opgenomen in de beleidsregels.

Grondslag:

In de Participatiewet verhaal van bijstand opgenomen in de artikelen 61 en 62a tot en met 62i. de wet geeft de uiterste grens aan. Het college kan binnen die grens zelf bepalen wanneer wordt verhaald.

Algemeen

Artikel 1. Gebruik maken van bevoegdheid tot verhaal

  • 1. Het college maakt gebruik van de bevoegdheid tot verhaal zoals bedoeld in artikel 61 En 62a tot en met 621 Participatiewet.

  • 2. De bevoegdheid, zoals omschreven in het eerste lid, geldt voor het college als een algemene verplichting.

Afzien van verhaal

Artikel 2. Afzien van verhaal

Het college ziet af van het nemen van een verhaalsbesluit indien:

  • 1.

    het op te leggen verhaalsbedrag lager is dan € 50,00 per maand;

  • 2.

    daarvoor gelet op de omstandigheden van degene op wie verhaal gezocht wordt of degene die de bijstand ontvangt of heeft ontvangen, naar het oordeel van het college dringende redenen aanwezig zijn.

Kwiitscheldinq

Artikel 3. Kwijtschelding wegens schuldenproblematiek

In afwijking van artikel 62 en 62a tot en met 621 Wet werk en bijstand kan het college op verzoek van degene op wie verhaald wordt, besluiten gedeeltelijk af te zien van verhaal van kosten van bijstand voor zover het betreft verschuldigde verhaalsbedragen die op het moment van het besluit opeisbaar zijn, indien:

  • a.

    redelijkerwijs te voorzien is dat degene op wie wordt verhaald niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden; én

  • b.

    redelijkerwijs te voorzien is dat bij een schuldregeling met betrekking tot alle vorderingen van de overige schuldeisers zonder een zodanig besluit niet tot stand zal komen; en

  • c.

    de vordering van de gemeente wegens verhaal van bijstand ten minste zal worden voldaan naar evenredigheid met de vorderingen van schuldeisers van gelijke rang.

Artikel 4. Inwerkingtreding van het besluit tot afzien van verhaal wegens schuldenproblematie

Het besluit tot het gedeeltelijk afzien van verhaal treedt niet in werking voordat een schuldregeling tussen het college en/of schuldeisers en de belanghebbende als bedoeld in artikel 3 onder b tot stand is gekomen.

Artikel 5. Intrekken van het besluit tot afzien van verhaal wegens schuldenproblematiek.

Het besluit tot het gedeeltelijk afzien van verhaal als bedoeld in artikel 3 wordt ingetrokken of ten nadele van de belanghebbende gewijzigd indien:

  • 1.

    niet binnen twaalf maanden nadat het besluit is bekendgemaakt, een schuldregeling tot stand is gekomen;

  • 2.

    de belanghebbende zijn schuld aan de gemeente niet overeenkomstig de schuldregeling voldoet;

  • 3.

    onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een ander besluit zou hebben geleid.

Verhalen van rechterlijke uitspraak betreffende levensonderhoud

Artikel 6. Verhalen van een rechterlijke uitspraak

Indien een rechterlijke uitspraak betreffende levensonderhoud niet wordt nagekomen als bedoeld in artikel 62b eerste lid Wet werk en bijstand, wordt verhaald, ongeacht de hoogte van het verhaalsbedrag.

Verhaal in rechte

Artikel 7. Verhaal in rechte

Indien de belanghebbende niet uit eigen beweging bereid is de verlangde gelden aan de gemeente te betalen dan wel niet of niet tijdige betaling daarvan overgaat, besluit het college tot verhaal in rechte.

Onderzoek

Artikel 8. Onderzoek naar draagkracht

  • 1.

    Het college verricht onderzoek naar de draagkracht voor het voldoen van een verhaalsbijdrage.

  • 2.

    Indien gewijzigde omstandigheden daartoe aanleiding geven, wordt als gevolg van dit onderzoek de betalingsverplichting gewijzigd vastgesteld.

  • 3.

    Er wordt niet overgegaan tot het gewijzigd vaststellen van een betalingsverlichting indien de draagkracht niet meer blijkt te zijn vermeerderd dan met € 50,00 per maand ten opzichte van het vorige onderzoek.

Overige bepalingen

Artikel 9 Onvoorziene situaties

In alle gevallen waarin de beleidsregels niet voorzien of toepassing van deze regels niet overeenkomt met de bedoeling van deze regels, beslist het college.

Artikel 10 Hardheidsclausule

Het college kan in bepaalde situaties ten gunste van belanghebbende afwijken van de bepalingen in de beleidsregels, indien strikte toepassing ervan tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden.

Artikel 11. Citeertitel

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als Beleidsregels verhaal Participatiewet gemeente Meppel 2015.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2015.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 16 december 2014
secretaris, de burgemeester,

Toelichting op de artikelen die toelichting behoeven

Algemeen

Volgens de Participatiewet is het verhalen van bijstand een algehele bevoegdheid van burgemeester en wethouders. Dit houdt in dat het wettelijk kader op zichzelf geen sluitende basis vormt voor de gemeentelijke verhaalspraktijk. Met onderhavige beleidsregels verhaal is een basis gecreëerd om het bestaande verhaalsbeleid uit te voeren. Burgemeester en wethouders maken gebruik van de hierboven bedoelde bevoegdheid in de gevallen en op grond van de bepalingen in deze beleidsregels.

Hieronder volgt een toelichting op de artikelen die nog toelichting behoeven en niet al aan de orde zijn gesteld onder de toelichting over de beleidsregels terugvordering. In de beleidsregels verhaal wordt dezelfde systematiek gehanteerd.

Artikel 2 Afzien van verhaal

Op grond van een eerdere circulaire ( Uitvoeringsaspecten van de nieuwe verhaalswetgeving, SZW 30 september 1992) kan een "kruimelbedrag" worden gehanteerd. Dit kruimelbedrag is in Meppel gesteld op € 50,00 per maand.

In de individuele situatie kunnen er dringende redenen zijn op grond waarvan van verhaal kan worden afgezien. Bijvoorbeeld bij geweld in het gezin, verblijf in een blijf-van-mijn,-lijf-huis, bij een levensbedreigende situatie.

Artikel 6 Verhalen van een rechterlijke uitspraak

Indien een rechterlijke uitspraak tot levensonderhoud niet wordt nagekomen, dan gaat de gemeente altijd verhalen. Ook als het verhaal betreft dat lager is dan € 50,00 per maand. De gemeente houdt de onderhoudsplichtige aan de rechterlijke uitspraak. Dit is anders als het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) deze taak kan overnemen. Vanaf 1 augustus 2009 kan het LBIO de inning van partneralimentatie verzorgen.

Artikel 7 Verhaal in rechte

Het college ziet af van verhaal in rechte als het totaal te verhalen bedrag lager is dan € 500,00; er geen achterstand in de betaling is en de lopende verhaalsbijdrage beëindigd is.

Artikel 8 Onderzoek naar draagkracht

Er wordt onderzoek verricht naar de verhaalsbijdrage. Als de omstandigheden van de belanghebbende zodanig gewijzigd zijn dat hij/zij meer kan bijdragen, dan wordt de betalingsverplichting opnieuw worden vastgesteld. Om praktische redenen wordt de betalingsverplichting niet gewijzigd vastgesteld als de draagkracht minimaal gewijzigd is. Betalingsplichtige kan zelf ook een verlaging van de bijdrage vragen op grond van gewijzigde financiële of persoonlijke omstandigheden. Hierbij wordt geen rekening gehouden met schulden, leningen die zijn ontstaan of aangegaan na dat het primaire besluit tot verhaal is genomen. Betalingsplichtige wordt hierop in het besluit tot opleggen van een verhaalsbijdrage gewezen.

Artikel 12. Inwerkingtreding

De beleidsregels verhaal treden per 1 januari 2015 in werking met terugwerkende kracht. De beleidsregels kennen ten opzichte van de vorige beleidsregels geen nadelige effecten voor belanghebbenden. Aangezien de nieuwe beleidsregels geen ongunstige affecten kennen, is gemeentelijk overgangsrecht niet aan de orde.