Besluit van de burgemeester van de gemeente Meppel houdende regels omtrent terrassen (Nadere regels terrassen in verband met de maatregelen rondom het coronavirus)

Geldend van 18-06-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van de burgemeester van de gemeente Meppel houdende regels omtrent terrassen (Nadere regels terrassen in verband met de maatregelen rondom het coronavirus)

De burgemeester van de gemeente Meppel, overwegende dat het wenselijk is nadere regels te stellen voor het hebben van een terras als bedoeld in de artikelen 2:3, tweede lid en 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Meppel;

gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en artikelen 2:3, tweede lid en 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Meppel.

Gezien het feit dat er een noodverordening van kracht is die maakt dat het geopend hebben van terrassen slechts mogelijk is onder het doorvoeren van bepaalde maatregelen die het mogelijk maken dat terrasbezoekers voldoende afstand tot elkaar kunnen bewaren.

besluit:

vast te stellen de navolgende 'Nadere regels voor terrassen in verband met de maatregelen rondom het coronavirus ’ (hierna Nadere regels):

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze Nadere regels wordt verstaan onder:

  • 1.

    Inrichting: elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen zekere grenzen pleegt te worden verricht.

  • 2.

    Horeca-inrichting: een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Meppel.

  • 3.

    Terras: een buiten de besloten ruimte van een (horeca-)inrichting gelegen deel van die inrichting waar men zit- en/of sta-gelegenheid biedt en waar tegen betaling dranken of spijzen voor directe consumptie zijn te nuttigen.

  • 4.

    Terrasmeubilair: stoelen, banken, tafels, parasols, luifels, uitvalschermen, windschermen, andere objecten, waaronder reclameborden, plantenbakken, heaters en alle andere objecten die op het terras geplaatst zijn ten dienste van het terras en/of het overige deel van de inrichting.

  • 5.

    Terrassenkaart: kaart waarop ruimten voor terrassen zijn ingetekend. Deze kaart maakt als bijlage1 integraal deel uit van de Nadere regels.

Artikel 2 Locatie terras

  • 1. Afhankelijk van de locatie van de inrichting en het bepaalde in het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (hierna: Activiteitenbesluit) of het bepaalde in de omgevingsvergunning is een terras mogelijk direct grenzend aan de voor- zij- en/of achtergevel van de eigen inrichting, of in de nabijheid ervan (te denken valt aan openbare pleinen). De ruimten voor terrassen worden aangegeven op de tijdelijke terrassenkaart in verband met coronamaatregelen.

  • 2. Wanneer een terras op eigen terrein is gelegen mag van het eerste lid van dit artikel worden afgeweken behalve van het bepaalde in het Activiteitenbesluit.

Artikel 3 Maximale grootte van het terras

  • 1. Een terras mag tijdens de maatregelen rond de coronacrisis breder zijn dan de breedte van de gevel van de eigen inrichting als dit geen hinder oplevert voor de bereikbaarheid van de naastgelegen percelen. Een terras kan zich ook midden op het plein bevinden, dus niet direct grenzend aan een horeca-inrichting. De ruimten voor terrassen worden aangegeven op de terrassenkaart met een onderscheid in tijdelijke terrasruimte en huidige terrasruimte (geel=regulier, groen=verruiming.

    Ook bij hoeksituaties wordt verwezen naar deze kaart.

  • 2. Ten aanzien van de grootte van het terras (in de binnenstad) geldt dat:

    • a.

      te allen tijde een vrije doorgangsruimte van 3,50 meter beschikbaar moet blijven;

    • c.

      in straten met een rijbaan en trottoirs, alleen een terras mogelijk is, als op het trottoir een vrije doorgang van minimaal 1,50 meter voor voetgangers overblijft.

  • 3. De plaatsen in de openbare ruimte waarbinnen zich extra terrasruimte mag bevinden worden op de verharding duidelijk gemarkeerd.

Artikel 4 Terrastijden

  • 1. Voor een bij een horeca-inrichting behorend terras gelden de volgende sluitingstijden:

    • Tussen 0.00 en 09.00 uur.

    • In de maanden mei, juni, juli, augustus, september en oktober tussen 01.00 en 08.00 uur.

  • 2. Voor terrassen geldt dat tijdens evenementen alleen een terras mogelijk is in overleg met de organisatie van het evenement. Wanneer blijkt dat dit gebruik met het evenement te combineren is, dan gelden de voorschriften zoals genoemd in de evenementenvergunning.

  • 3. Voor terrassen als nevenactiviteit gehouden bij winkels in de zin van de Winkeltijdenwet gelden dezelfde sluitingstijden als voor de winkel.

  • 4. Voor terrassen op openbare grond geldt dat tijdens de diverse marktdagen alleen een terras mogelijk is in overleg met de marktmeester wanneer blijkt dat dit gebruik met deze markt te combineren is.

Artikel 5 Schoonhouden terras en directe omgeving

  • 1. De ondernemer van een inrichting waar een terras bij is gelegen, zorgt ervoor dat het terras en de directe omgeving van het terras in een nette staat blijven, gedurende de tijden dat van het terras open is.

  • 2. De ondernemer zorgt ervoor dat afval regelmatig wordt verwijderd van het terras en de directe omgeving. Het afval wordt iedere dag in ieder geval na de sluitingstijd van het terras verwijderd.

Artikel 6 Terrasmeubilair

  • 1. Terrasmeubilair is toegestaan mits:

    • a.

      het elk moment geheel te verwijderen is, dat wil zeggen demontabel is.

    • b.

      verankeringen in en onder de bestrating in overleg en met schriftelijke toestemming van de gemeente worden aangelegd. Verankeringen zijn echter niet toegestaan ten aanzien van de tijdelijke extra terrasruimte die wordt toegestaan op grond van deze regeling en de daarbij behorende kaart. De extra terrasruimte is op de kaart gemarkeerd (groen).

    • c.

      deze is geplaatst binnen de grenzen van het betreffende terras zoals aangegeven op de terrassenkaart.

  • 2. Voor windschermen geldt dat:

    • a.

      ze aan alle zijden van het terras mogen staan mits drie gehele zijden van het terras geopend zijn met uitzondering van de maanden november, december, januari, februari, maart en april.

    • b.

      in de in lid 2, onder a, genoemde maanden het terras omsloten mag zijn waarbij aan één gehele zijde van het terras windschermen mogen worden geplaatst tot 1.50m hoog.

    • c.

      deze tot een hoogte van maximaal 0,90 meter, gerekend vanaf de grond, gemaakt mogen zijn van ondoorzichtig materiaal en daarboven van doorzichtig materiaal moet zijn.

    • d.

      ze ter plaatse van de extra toegestane terrasruimte op grond van deze regeling niet mogen worden verankerd.

  • 3. Voor parasols, uitvalschermen, luifels e.d. geldt dat:

    • a.

      deze gemaakt zijn van tentdoek of vergelijkbaar materiaal;

    • b.

      de onderkant van de vaste delen van parasols, uitvalschermen, luifels e.d. minimaal 2,10 meter boven de grond hangt;

    • c.

      deze niet groter mag zijn dan het terras zoals aangegeven op de terrassenkaart.

    • d.

      ze ter plaatse van de extra toegestane terrasruimte op grond van deze regeling niet mogen worden verankerd.

  • 4. Voor uitstalborden geldt daarnaast dat per terras maximaal 2 uitstalborden zijn toegestaan, die binnen de grenzen van het terras staan zoals aangegeven op de terrassenkaart. De Nadere regels voor uitstallingen zijn hierop van toepassing.

  • 5. De bestrating op het terras mag niet worden bedekt met vlonders, vloerkleden of vergelijkbare materialen.

  • 6. de inrichting van een terras mag een eventuele vluchtweg die vanuit de betreffende horecagelegenheid over een (deels afgeschermd) terras loopt niet blokkeren.

Artikel 7 Opslag terrasmeubilair

  • 1. De opslag van het terrasmeubilair moet zodanig zijn dat het meubilair:

    • a.

      ongeschikt is voor gebruik;

    • b.

      verkeers- en brandveilig is.

  • 2. Bij evenementen is alleen opslag mogelijk op het terras in overleg met de organisatie van het evenement.

  • 3. Wanneer het terrasmeubilair niet gebruikt wordt, dient het opgeslagen te worden op het reguliere terras (tussen de pionnen).

Artikel 8 Aansprakelijkheid ondernemer

De ondernemer is altijd zelf verantwoordelijk voor de uitstalling. Eventuele schade en aansprakelijkheid zijn altijd voor rekening van de ondernemer.

Artikel 9 Toezicht en handhaving

  • 1. Op de naleving van deze Nadere regels zijn de daartoe aangewezen personen belast.

  • 2. De door de daartoe aangewezen personen gegeven aanwijzingen met betrekking tot het terras dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd. 3. De daartoe aangewezen personen controleren regelmatig of de Nadere regels worden nageleefd. 4. Bij geconstateerde overtredingen van deze Nadere regels geldt het handhavingsprotocol voor terrassen en uitstallingen.

Artikel 10 Werkingsduur

Het gebruik van een terras volgens de verleende horeca-exploitatievergunning moet in overeenstemming zijn met deze nadere regels. Deze nadere regels zijn geldig zolang er een noodverordening of tijdelijke wetgeving geldig is op grond waarvan beperkingen worden opgelegd aan het gewone gebruik van terrassen. Zodra de noodverordening of tijdelijke wetgeving is ingetrokken gelden weer de bestaande nadere regels terassen zoals door mij vastgesteld op 27 mei 2019 en gepubliceerd op 14 juni 2019 in gmb-2019-144595.

Artikel 11 Citeertitel

Deze Nadere regels kunnen worden aangehaald als 'Nadere regels terrassen in verband met de maatregelen rondom het coronavirus. ’.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze Nadere regels treden in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten te Meppel op 28 mei 2020

De burgemeester van Meppel,

Bijlage 1 Kaart terrassen met tijdelijke verruiming

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 2 Handhavingsprotocol terrassen

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Toelichting op de Nadere regels terrassen in verband met de maatregelen rondom de coronacrisis

In 2019 is een wijziging van de Nadere regels vastgesteld. Er is geconstateerd dat er een landelijk trend merkbaar is dat mensen ook graag in de lente, de herfst en de winter op een terras zitten. Hieruit komt de behoefte van de horecaondernemers in Meppel voort om de terrassen op een andere manier in te richten. Er is sprake van verandering in de behoeften van ondernemers en het publiek.

Op dit moment is er sprake van een corona-pandemie waarvoor door de Veiligheidsregio een noodverordening is afgegeven. Ook kan het zijn dat er noodwetgeving van toepassing is of wordt die maakt dat terrassen in de gebruikelijke opstelling niet geëxploiteerd mogen worden, maar dat extra ruimte moet worden gecreëerd om gasten op minimaal 1,5 meter van elkaar te kunnen laten verblijven op het terras. Dit maakt het noodzakelijk om een tijdelijke regeling vast te stellen waarbij de omvang van terrassen vergroot kan worden ten opzichte van de normale situatie.

De situatie rondom de verspreiding van het corona virus kan steeds veranderen. De richtlijnen die gelden veranderen steeds mee. We volgen de landelijke richtlijnen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/openbaar-en-dagelijks-leven.

Op het moment dat het nodig is doen we aanpassingen. Dit kan betekenen dat maatregelen die eerder genomen zijn, weer terug gedraaid worden.

Algemene plaatselijke verordening

De Nadere regels zijn een uitwerking van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De APV is vastgesteld op 15 december 2011 en in werking getreden op 1 januari 2012.

Artikel 2:3 APV

Uit artikel 2:3 blijkt dat het verboden is de weg, een weggedeelte of andere openbare plaats anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan, indien het voorwerp of beoogde gebruik:

  • a.

    Door zijn omvang, vormgeving, constructie of plaats van bevestiging schade toebrengt aan de openbare plaats;

  • b.

    Gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de openbare plaats of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan;

  • c.

    Een belemmering vormt voor het doelmatig beheer en onderhoud van de openbare plaats;

  • d.

    Hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand.

In artikel 2:3 is ook opgenomen dat het bevoegd bestuursorgaan Nadere regels kan stellen ten aanzien van terrassen.

Artikel 2:11 APV

Uit artikel 2:11 blijkt dat het verboden is zonder vergunning van de burgemeester een openbare inrichting te exploiteren. Deze vergunning bestaat o.a. uit het in gebruik nemen van een openbare plaats voor een terras.

Uit deze artikelen en uit jurisprudentie blijkt dat de burgemeester het bevoegde bestuursorgaan is om de Nadere regels voor terrassen vast te stellen.

Op basis van de APV is geen aparte terrasvergunning meer nodig om een terras te kunnen exploiteren. Wel gelden de criteria die zijn neergelegd in de Nadere regels. Als er af wordt geweken van de Nadere regels, is dat reden om handhavend op te treden. Voor terrassen bij horeca-inrichtingen geldt dat in de (horeca-) exploitatievergunning het terras onderdeel uit maakt van deze vergunning.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Begripsomschrijving

In artikel 1 wordt de definitie van een terras en een inrichting gegeven. Bij deze definities is aansluiting gezocht bij de APV.

Voor de definitie van inrichting is aansluiting gezocht bij de Wet milieubeheer. Hieruit blijkt dat het hebben van een terras een bedrijfsmatige activiteit is.

In de Nadere regels wordt diverse malen verwezen naar de terrassenkaart. In 2019 wordt voor de duidelijkheid een omschrijving van het begrip “Terrassenkaart” toegevoegd. Voorts is de definitie terrasmeubilair uitgebreid met het benoemen van nieuwe vormen van bescherming tegen weersinvloeden zoals luifels en uitvalschermen.

Artikel 2. Locatie terras

De locatie van terrassen is voornamelijk van belang wanneer deze op of nabij de weg worden ingenomen. Er moet voorkomen worden dat er (verkeers-)hinder of onveilige situaties ontstaan omdat terrassen uitwaaieren of er te weinig ruimte overblijft voor passerend verkeer. Richtlijn is dat terrassen bij inrichtingen op of aan de weg, al dan niet met trottoir, aan de gevel geplaatst moeten worden.

Uitzondering vormen de openbare pleinen.

Wanneer een terras op eigen terrein ingenomen wordt, is en blijft de ondernemer verantwoordelijk voor de veiligheid. De ondernemer kan door de toezichthouders of andere daartoe aangewezen personen worden aangesproken op eventuele onveilige situaties en zal deze op moeten heffen.

Het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (hierna: Activiteitenbesluit) kan van toepassing zijn op terrassen (art. 2.17 e.v.).

De locaties voor terrassen zijn op een bij deze Nadere regels behorende Terrassenkaart weergegeven.

In aanvulling op de locatie van terrassen dient artikel 3 er toe om onveilige situaties te voorkomen en doorgang voor passanten en hulpdiensten te garanderen.

De locatie van de terrassen wordt beschreven en er wordt een directe koppeling gelegd met de terrassenkaart.

Artikel 3 Maximale grootte van het terras

Zie toelichting onder artikel 2.

In de regels stond de terrassenkaart niet altijd even duidelijk omschreven. In 2019 is dit met een wijziging gerepareerd. In de standaardsituatie mag een terras niet breder zijn dan de gevel van de eigen inrichting. Nu extra ruimte benodigd is wordt deze regel tijdelijk losgelaten. Hoofdregel is wel dat de eigenaren, gebruikers en bezoekers van de naast de inrichting gelegen percelen deze goed moeten kunnen bereiken zonder al te veel hinder van het daarvoor op straat opgestelde terras. Bij deze regeling hoort daarom een terrassenkaart waarop duidelijk is aangegeven waar de extra terrasruimte ten opzichte van de normale situatie zich mag bevinden. Met extra markeringen op de grond in de openbare ruimte zullen de terrasruimten worden aangegeven. De metalen markeringen (punaises) komen tijdelijk te vervallen.

Artikel 4 Terrastijden

Op dagen, ook doordeweekse dagen, dat er evenementen en markten plaatsvinden, mogen terrassen, in die kern waar het evenement plaats vindt, geopend zijn tot het eind van het evenement of markt. De beperking is dat voor terrassen ook geldt dat evenementen en markten voorrang hebben op het gebruik van de openbare ruimte (gemeentegrond). De organisatie van een evenement moet met de ondernemer bespreken of er een terras kan worden ingenomen. Wanneer dat wel het geval is, moet in overleg bepaald worden hoe groot het terras kan zijn. Dit overleg geldt alleen voor die terrassen die direct grenzen aan of gelegen zijn op de locatie waar het evenement wordt gehouden.

Voor de donderdag- en zaterdagmarkt geldt dat de markt voorrang heeft. Terrassen kunnen, voor zover mogelijk, ingenomen worden als dat geen hinder oplevert voor de markt. Hierover voert de ondernemer overleg met de marktmeester.

In 2019 zijn de terrastijden verruimd. Daartoe is aanleiding nu het terrasseizoen langer duurt dan voorheen. Dat heeft naast de groeiende populariteit van het terras ook te maken met de inrichting van een terras zoals het gebruik van grotere schermen, heaters en comfortabele zitplaatsen zoals het inrichten van loungeplekken. Daarentegen kan verruiming van de terrastijden invloed hebben op de omgeving. Het belang van omwonenden moet worden meegewogen.

Vanwege een langer terrasseizoen zoals in de inleiding is vermeld en de wens van de ondernemers worden de maanden waarin de terrassen open mogen zijn tot 01.00 uur verruimd met de maanden mei en juni in het voorjaar en de maand oktober in het najaar.

Artikel 5. Schoonhouden terras

Voor de uitstraling en ter voorkoming van zwerfvuil is het van belang dat een terras wordt schoongehouden.

De ondernemer is verantwoordelijk voor een net terras en een nette omgeving van het terras. De directe omgeving van een terras is weliswaar een subjectieve meeteenheid, maar de ondernemer mag in ieder geval in een ruime cirkel om het terras heen verantwoordelijk worden gehouden voor (zwerf-) vuil en ander afval.

Artikel 6 Terrasmeubilair

In 2019 zijn in overleg met de horecaondernemers de Nadere regels terrasmeubilair aangepast. Bij het aanpassen van de Nadere regels is het uitgangspunt dat de grenzen van de bestaande terrassen niet worden aangepast. Dit heeft ook te maken met het feit dat de terrassenkaart op een later moment aan de orde komt. Nu wordt de terrassenkaart tijdelijk aangepast in verband met de maatregelen rond de coronacrisis.

De bedoeling is Meppel een aantrekkelijke stad te houden voor inwoners en bezoekers. Vervolgens is gekeken wat nodig is en helpt om deze bedoeling waar te maken. Dit betekent niet dat alles maar kan om Meppel aantrekkelijk te laten zijn. Van belang is dat de veiligheid voorop staat, maar ook het belang van omwonenden mag niet vergeten worden. Te denken valt aan de vrije ruimte die hulpdiensten moeten hebben om bij calamiteiten op te treden, vluchtwegen vrij houden, brandveilige opslag, maar ook het voorkomen van vandalisme/vernielingen.

Ten tweede is de uitstraling belangrijk voor een aantrekkelijke stad. Hier kunnen we denken aan de omvang en de materialen die op terrassen worden gebruikt, maar ook het gebruik van reclames, schoonhouden van het terras, mate van uitstallingen etc. Binnen dit groter geheel (kaders) dient de ondernemer de vrijheid te hebben naar eigen inzicht zijn terras in te richten, qua meubilair, de wijze van opslag e.d. De horecaondernemer heeft daarin een verantwoordelijkheid om voor kwaliteit en uitstraling in het openbaar gebied, maar ook eigenheid en herkenbaarheid van zijn onderneming te zorgen.

Binnen de hierboven beschreven kaders is voor het terrasmeubilair bepaald dat diverse vormen van terrasoverkapping mogelijk zijn waarbij als uitgangspunt geldt dat het terrasmeubilair op elk moment in zijn geheel te verwijderen is en dus demontabel moet zijn. Dit is nodig indien zich een calamiteit voordoet, een evenement of markt wordt gehouden of een rouw- of trouwstoet plaatsvindt. Terrasmeubilair heeft dus nooit een definitief karakter. Bovendien staan bijna alle terrassen in het openbare gebied en het openbaar gebied is eigendom van de gemeente. Vanwege het algemeen belang moet de gemeente kunnen beschikken over het openbaar gebied.

Voor windschermen is, met uitzondering van de koudere maanden (van november tot en met april), bepaald dat het terras in ieder geval aan één gehele zijde open moet zijn. Dit in verband met de toegankelijkheid, dat een open karakter van de openbare ruimte wordt bewaard, maar ook om te voorkomen dat er sprake is van een serre (binnenruimte). In de koudere maanden mag aan de open zijde windschermen van maximaal 1.50 m hoog worden geplaatst. Dit geeft de horecaondernemer de ruimte om de windschermen zodanig op te stellen dat bezoekers comfortabel kunnen zitten en wordt de kwaliteit en openbaarheid van de openbare ruimte gewaarborgd. Voor de gemeente zijn de regels goed handhaafbaar.

Voor de uitstraling wordt van belang geacht dat een windscherm transparant moet zijn waardoor een open karakter ontstaat. Er worden voor windschermen vrijwel geen maten meer genoemd. De ondernemer is verantwoordelijk voor de grootte en materiaal van de windschermen en dus ook voor de uitstraling.

Elke type bedrijf heeft een andere uitstraling. In dit licht hebben horecaondernemers zich uitgesproken voor diversiteit van terrasmeubilair en parasols passend bij hun onderneming en het straatbeeld en geen of zo weinig mogelijk reclame-uitingen op het meubilair (het maximale aantal uitstalborden/reclameborden blijft ook beperkt tot maximaal 2). De ondernemer heeft er als eerste groot belang bij dat zijn horecabedrijf zich in positieve zin onderscheidt van anderen, maar ook dat zijn terras bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van de (binnen)stad voor bezoekers. Binnen de ruimere (gemeentelijke) kaders wordt hieraan tegemoet gekomen met de bedoeling te komen tot een aantrekkelijke stad.

Voor de veiligheidsdiensten moeten de percelen naast de inrichting te allen tijde goed bereikbaar zijn. Daarom mogen er geen verankeringen worden toegepast ten aanzien van parasols en windschermen op die gedeelten van het terras die nu tijdelijk extra worden mogelijk gemaakt. Bovendien moet na de tijdelijke verruiming van de terrassen de openbare ruimte weer vrij van obstakels in gebruik kunnen worden genomen.

Artikel 7 Opslag terrasmeubilair

In 2019 zijn de regels voor opslag terrasmeubilair aangepast. Sindsdien geldt dat voor opslag van terrasmeubilair dat dit op een veilige en vandalisme bestendige wijze dient te geschieden. Het voorschrift dat het meubilair tegen de gevel moet zijn opgeslagen wordt vanwege brandgevaar door verzekeringen al niet meer gedaan. Het inpandig opslaan is niet altijd mogelijk. Binnen de nieuwe regels is bij de opslag het uitgangspunt dat het terrasmeubilair niet meer geschikt is om te gebruiken. Daarmee wordt overlast buiten de openingstijden zoveel mogelijk voorkomen. De wijze waarop het meubilair ongeschikt wordt gemaakt of de plaats van de opslag is de verantwoordelijkheid van de ondernemer. Inpandig opslag is dan een van de mogelijkheden maar wordt niet meer genoemd als een verplichting.

Artikel 8 Aansprakelijkheid ondernemer

Het bepaalde in artikel 8 legt de verantwoordelijkheid voor het hebben van een terras bij de ondernemer. De ondernemer moet voorkomen dat er schade ontstaat. Wanneer er toch schade ontstaat door het hebben van een terras, kan de ondernemer aansprakelijk worden gesteld.

Artikel 9 Toezicht en handhaving

Met de aanpassingen van de Nadere regels in 2019 is rekening gehouden met de handhaafbaarheid. Nagenoeg alle zaken zijn visueel eenvoudig waar te nemen en objectief te beoordelen. Bij eventuele overtredingen wordt het handhavingsprotocol toegepast. Indien zich overtredingen voordoen vindt hierover allereerst het gesprek plaats. Mocht dat uiteindelijk niet leiden tot een oplossing dan volgt een officieel handhavingstraject met in eerste instantie een waarschuwingsbrief en waar nodig een definitieve handhavingsbeschikking met sancties.

Toezichthouders van de gemeente zijn aangewezen om toezicht uit te oefenen op APV-bepalingen en de naleving van de APV. Ook de politie kan toezicht houden.

Artikel 10. Werkingsduur

Deze regeling heeft de bedoeling om alleen de situatie tijdelijk te regelen zodat ondernemers / horeca-exploitanten goed in staat zullen zijn te voldoen aan de tijdelijke maatregelen die zij moeten nemen om de regels van de noodverordening of tijdelijke wetgeving rondom de corona-crisis na te leven. Als die tijdelijke regelgeving wordt ingetrokken vervallen deze nadere regels ook en herleven de standaardregels die op 27 mei 2019 zijn vastgesteld.

Artikel 11 Citeertitel

Spreekt voor zich.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Publicatie vindt plaats in het elektronisch gemeenteblad; op overheid.nl en in de Meppeler Courant huis-aan-huis.