Regeling vervallen per 09-05-2013

Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Meppel

Geldend van 17-01-2008 t/m 08-05-2013

Intitulé

Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Meppel

Deel 1 Inleiding

Artikel

Voor het aanbesteden van werken en diensten van de gemeente Meppel is in 2000 door het College van Burgemeester en Wethouders vastgesteld de nota “als beste uit de bus….” Sindsdien is er veel veranderd. In 2002 was er de Parlementaire Enquêtecommissie Bouwnijverheid. Er zijn nieuwe Europese richtlijnen gekomen. Er is een nieuw aanbestedingreglement voor werken. De rechtmatigheidstoets van de gemeentelijke uitgaven door de accountant is ingevoerd en er is een enorme groei van rechtszaken naar aanleiding van aanbestedingen. Het einde van de ontwikkelingen is nog niet in zicht. Een nieuwe aanbestedingswet is in de maak. Binnen de organisatie is ook een duidelijke behoefte te bespeuren aan duidelijkheid en helderheid in deze sterk veranderde situatie. Al met al voldoende reden om het aanbestedingbeleid te herschrijven.De eerste aanzet hiervoor heeft het College gegeven door het vaststellen in mei 2006 van de interne regels voor inkoop- en aanbestedingen. De nu voorliggende nota is een nadere uitwerking hiervan en geeft het hoe en het waarom aan. Het primaire doel van de nota is de eigen organisatie de beleidsuitgangspunten en de achtergronden aan te reiken en inzicht te verschaffen in het verloop van procedures en hoe de juiste keuze gemaakt kan worden voor de te volgen procedure. Daarnaast is de nota ook bedoeld om potentiële opdrachtnemers te informeren over het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid. De nota zal worden gepubliceerd op de gemeentelijke website.

De nota is een stap op weg naar verdere optimalisatie van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid. Ervaringen zullen worden geëvalueerd en worden gebruikt voor verder verbeteringen. De nota zal eens per 3 jaar in zijn geheel worden geëvalueerd, tenzij wetswijzigingen of organisatieontwikkelingen aanpassingen eerder wenselijk maken.

Deel 2 UITGANGSPUNTEN

Hoofdstuk

Artikel

Het doel van aanbesteden is het verkrijgen van een zo goed mogelijk product tegen een zo laag mogelijke prijs en zo laag mogelijke risico’s. Dit kan worden bereikt door het schrijven van duidelijke bestekken waarin het gevraagde concreet wordt verwoord, door het zorgvuldig naleven van wet- en regelgeving en door het adequaat benutten van de concurrentiekracht van de markt. De gemeente moet verantwoording afleggen over de aanwending van de financiële middelen en daarbij geldt dat rechtmatigheid van de inkopen aantoonbaar en controleerbaar moet zijn. De doelstellingen van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn samengevat in een viertal uitgangspunten:1. Juridische uitgangspunten.

2. Maatschappelijke uitgangspunten.

3. Economische uitgangspunten.

4. Organisatorische uitgangspunten.

Hoofdstuk 2.1 JURIDISCHE UITGANGSPUNTEN

Artikel

De gemeente Meppel hanteert haar eigen Inkoopvoorwaarden (bijlage 2), waarin de door de gemeente gewenste rechten, zoals o.a. eigendomsovergang, intellectuele eigendomsrechten, garanties, aansprakelijkheid, betaling en overige condities worden bepaald. Deze dienen te allen tijde te worden meegezonden met een offerteaanvraag en van toepassing te worden verklaard, waarbij tegelijkertijd de voorwaarden van een aanbieder van de hand worden gewezen. Van dit algemene uitgangspunt kan in bijzondere gevallen worden afgeweken. Hierbij valt te denken aan monopolistische marktpartijen, maar ook aan kleine aankopen bij plaatselijke de detailhandel. Afwijkingen van de inkoopvoorwaarden, geheel of gedeeltelijk, bij omvangrijke opdrachten dienen centraal juridisch getoetst te worden.

Artikel 2.1.1 Inkoopvoorwaarden

De gemeentelijke inkoopvoorwaarden bestaan uit een algemeen deel en enkele aanvullende inkoopvoorwaarden. Zo zijn er aanvullende voorwaarden voor de aanneming van werk, aanvullende voorwaarden voor de verwerving van programmatuur en aanvullende voorwaarden inzake overeenkomsten van computersystemen. De algemene inkoopvoorwaarden zijn altijd van toepassing, de aanvullende inkoopvoorwaarden in voorkomende gevallen. Het naleven van wet- en regelgeving bij aanbestedingen is van groot gewicht. De voorgeschreven procedures moeten zorgvuldig worden nagekomen waarbij alle beginselen van aanbestedingrecht en behoorlijk bestuur worden geëerbiedigd.

De algemene- en aanvullende inkoopvoorwaarden staan op de gemeentelijke website.

Artikel 2.1.2 Europese richtlijn

De Europese richtlijn weegt het zwaarst en moet in situaties dat dit verplicht is altijd worden gehanteerd. Het wel of niet Europees moeten aanbesteden is afhankelijk van de geraamde waarde van de opdracht. Eenmaal per twee jaar worden de drempelbedragen waarbij Europees moet worden aanbesteed door de Europese Commissie opnieuw vastgesteld. In hoofdstuk 3 zijn de drempelbedragen en de bijbehorende procedures weergegeven. Bij niet of niet juiste naleving van de richtlijn loopt de gemeente juridische en financiële risico’s. Benadeelden kunnen zich wenden tot de Europese Commissie of de Nederlandse rechter met de eis dat de procedure wordt gestopt, een nieuwe procedure wordt opgestart of een eis tot schadevergoeding. Het splitsen van opdrachten om onder de drempelbedragen te blijven en zo te ontkomen aan de Europese aanbestedingsregels is niet toegestaan.

Tot eind 2005 golden er drie afzonderlijke richtlijnen voor werken, leveringen en diensten. Deze richtlijnen zijn herzien en samengevoegd tot één richtlijn zowel voor werken, leveringen als diensten. Omdat deze nieuwe richtlijn een aantal keuzemogelijkheden voor de lidstaten overliet is deze omgezet in Nederlands recht. Deze nationale weergave van de Europese richtlijn heet BAO (Besluit Aanbestedingsregels voorOverheidsopdrachten). Het BAO is van kracht sinds 1 december 2005.

Indien het BAO niet van toepassing is gelden wel de basisbeginselen vanuit de Europese richtlijn. Zo dient de nodige transparantie en openbaarheid aan een aanbesteding te worden gegeven. Aanbestedingen dienen in concurrentie plaats te vinden en opdrachtnemers dienen gelijk behandeld te worden.

Artikel 2.1.3 ARW 2005

In het UAR was een mogelijkheid van rekenvergoeding opgenomen. De Parlementaire Enquêtecommissie Bouwnijverheid wees het verstrekken van rekenvergoedingen af. Het ARW 2005 bevat dan ook geen regeling voor een rekenvergoeding. De commissie was wel van mening dat er ruimte moet zijn voor een ontwerpkostenvergoeding. Het toekennen van een ontwerpkostenvergoeding is wel mogelijk. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn bij Design and Construct.

Artikel 2.1.4 Aanbestedingswet

Op 20 september 2006 heeft de Tweede Kamer het voorstel over de nieuwe aanbestedingswet met algemene stemmen aangenomen. De verwachting is dat deze halverwege 2008 in werking zal treden. Met de nieuwe Aanbestedingswet (een raamwet) wil het kabinet een modern wettelijk kader voor het aanbesteden maken. De nieuwe wet schept de mogelijkheid om op nationaal niveau nadere regels te stellen ter aanvulling of verduidelijking van de Europese aanbestedingsrichtlijnen. Zo komt er o.a. een verplichte toetsing van de integriteit van ondernemers die overheidsopdrachten gaan uitvoeren en is in het wetsvoorstel geregeld dat opdrachtgevers geen disproportioneel zware eisen kunnen stellen aan ondernemers. Zodra de wet in werking treedt en er aanvullende regels zijn zal het gemeentelijke beleid hierop worden afgestemd.

Hoofdstuk 2.2 MAATSCHAPPELIJKE UITGANGSPUNTEN

Artikel

Bij inkoop en aanbestedingen dienen bestuurders en ambtenaren volstrekt integer te handelen. Inkoop en aanbestedingsprocessen moeten objectief, transparant en niet discriminerend zijn, en verantwoord kunnen worden. Alle potentiële leveranciers of aannemers dienen bijvoorbeeld van gelijke informatie te worden voorzien. Gunningen van opdrachten moeten gebaseerd zijn op feiten en heldere criteria. Van aannemers en leveranciers wordt verwacht dat zij eveneens integer handelen en geen onderlinge prijsafspraken maken.

Artikel 2.2.1 Duurzaam inkopen

Als overheid heeft de gemeente een voorbeeldfunctie tegenover inwoners en bedrijven. De markt zal sneller omschakelen naar duurzame producten, wanneer overheden naar deze producten en diensten vragen. Duurzaam inkopen is het toepassen van milieu- en sociale aspecten in alle fasen van het inkoopproces dat leidt tot de daadwerkelijke levering van een product, dienst of werk dat aan deze milieu- en sociale aspecten voldoet. De rijksoverheid heeft een resultaatverplichting om in 2010 bij 100% van alle rijksinkopen en –investeringen duurzaamheid als zwaarwegend criterium mee te nemen. Voor gemeenten ligt de doelstelling op 75%. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu heeft hiervoor in samenwerking met de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG), het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Unie van Waterschappen (UvW) een programma opgezet: het programma Duurzame Bedrijfsvoering (DBO) dat wordt uitgevoerd door SenterNovem. DBO ontwikkelt instrumenten voor duurzaam inkopen en ondersteunt bij implementatie. Ruim honderd gemeenten, waaronder de gemeente Meppel hebben de deelnameverklaring Duurzaam Inkopen ondertekend. Hiermee spreken zij de intentie uit dat zij de binnen het programma vastgestelde adviezen zullen betrekken bij hun inkoopactiviteiten. Deze adviezen zijn o.a. weergegeven op zgn. menukaarten. SenterNovem zorg voor actualisatie van deze kaarten Op de menukaarten staan concrete criteria zowel voor de selectie van bedrijven als voor de gunning van opdrachten. Het is van belang bij het voorbereiden van een aanbesteding als vast aandachtspunt duurzaamheidscriteria mee te nemen.

Daarnaast heeft de gemeente Meppel zich aangemeld als millenniumgemeente. Millenniumgemeente is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, naar aanleiding van door de VN gestelde doelen om gezamenlijk te vechten tegen armoede, honger, ongelijkheid, milieuverontreiniging etc. Gemeenten die zich aanmelden als millenniumgemeente geven daarmee aan zich serieus te willen inspannen om de gestelde doelen te realiseren.

De gemeente Meppel heeft in het Milieu Actie Plan maatregelen opgenomen die zij vanaf 2008 gaat nemen om hieraan een wezenlijke bijdrage te leveren. Het betreffende de volgende maatregelen:

1. Gebruik van duurzaam geproduceerd hout (FSC-keurmerk), ook in de openbare ruimte.

2. Gebruik van papier met FSC-keurmerk.

3. Gebruik van Fair-trade producten, ook in de kantine.

4. Gebruik van duurzame spaarfondsen, beleggingsproducten en verzekeringen.

5. Onderzoek doen naar de mogelijkheden om Meppel Fairtradecity te maken.

Hoofdstuk 2.3 ECONOMISCHE UITGANGSPUNTEN

Artikel

De economische uitgangspunten hebben vooral te maken met de manier waarop de markt wordt benaderd. Er kan gekozen worden uit verschillende aanbestedingsprocedures. De keuze is enerzijds afhankelijk van de aard van de opdracht, is het een werk, levering of dienst en anderzijds door de geraamde waarde van de opdracht. Het belang om in concurrentie aan te besteden neemt in zijn algemeenheid toe met het toenemen van de waarde van de opdracht. In hoofdstuk 3 worden de procedures uitgewerkt en toegelicht. Daarnaast spelen ook de criteria die gebruikt worden bij selectie van de gegadigden en de gunning van de opdrachten een belangrijke rol in de wijze waarop de markt wordt benaderd. Het goedkoopste is niet altijd het beste. De selectie- en gunningscriteria worden hierna toegelicht alsook de positie van plaatselijke ondernemers en het afsluiten van raamovereenkomsten.

Artikel 2.3.1 Selectiecriteria

Selectiecriteria mogen niet verward worden met gunningscriteria. Selectiecriteria worden gebruikt om het juiste bedrijf te selecteren. Selectiecriteria zijn de maatschappelijke-, technische-, organisatorische- en financieel-economische eisen die gesteld kunnen worden aan aannemers/leveranciers waarmee de gemeente zaken wenst te doen. De criteria zijn onder te verdelen in uitsluitingsgronden en geschiktheidscriteria. Het BAO geeft een aantal toe te passen uitsluitingsgronden aan. Deze uitsluitingsgronden zijn in de vorm van een door de opdrachtnemer te tekenen verklaring als bijlage 3 bij deze nota gevoegd en worden door de gemeente behalve bij alle Europese aanbestedingen ook bij alle nationale aanbestedingen gehanteerd.

Met behulp van de geschiktheidscriteria kan een volgorde gemaakt worden van de mate van geschiktheid van de opdrachtnemer voor het uitvoeren van de opdracht. Dit mogen ook (gedeeltelijk) minimumeisen zijn waarbij het niet aan kunnen voldoen eveneens tot uitsluiting leidt.

Artikel 2.3.2 Gunningscriteria

Gunningscriteria zijn van toepassing op het werk, het product of de dienst. Er zijn twee mogelijke gunningscriteria die bij een aanbesteding toegepast kunnen worden:

1. De laagste prijs

2. De economisch meest voordelige inschrijving

Bij gunning op basis van de economisch meest voordelige inschrijving vindt de beoordeling plaats op zowel prijs als andere criteria, bijvoorbeeld kwaliteit, garantie, duurzaamheidsaspecten etc. Vooraf dient in het bestek aangegeven te worden op basis waarvan de opdracht wordt gegund. Ook dient in het bestek aangegeven te worden wat het gewicht van elk criterium is. Bij standaard werken, leveringen of diensten met een duidelijk omschreven kwaliteit, kan de laagste prijs in beginsel als voor de hand liggend gunningscriterium worden gebruikt. Wanneer dit niet het geval is verdient gunning op basis van de economisch voordeligste aanbieding de voorkeur.

Artikel 2.3.3 Raamovereenkomsten

Voor routinematige en herhalingsaankopen is het streven dit zoveel mogelijk onder te brengen in raamovereenkomsten. Raamovereenkomsten zorgen voor schaalvoordelen en verminderen de administratieve lasten. Volgens de Europese richtlijn mag een raamovereenkomst maximaal voor vier jaar worden afgesloten. Deze periode is inclusief eventuele optionele verlengingen. In uitzonderingsgevallen, die deugdelijk gemotiveerd dienen te zijn, is het toegestaan raamovereenkomsten af te sluiten voor een langere periode. Als er een raamovereenkomst wordt gesloten met meerdere ondernemers geeft de Europese richtlijn aan dat dit er minimaal drie moeten zijn.

Artikel 2.3.4 Plaatselijke ondernemers

Het gelijkwaardigheidsbeginsel is een van de belangrijkste pijlers van het Europees- en nationaal recht. Een eventuele voorkeursbehandeling voor plaatselijke ondernemers is in strijd met het beginsel van non-discriminatie, dat volgens wettelijke kaders door aanbestedende diensten nageleefd moet worden. Door bij openbare aanbestedingen objectieve en proportionele selectiecriteria te stellen, d.w.z. in redelijke relatie tot de aard en omvang van de opdracht, wordt voorkomen dat plaatselijke ondernemers bij voorbaat kansloos zijn. Plaatselijke ondernemers kunnen wel worden uitgenodigd bij meervoudig onderhandse procedures

Hoofdstuk 2.4 ORGANISATORISCHE UITGANGSPUNTEN

Artikel 2.4.1 Inkoopdeskundigheid en materiedeskundigheid

Veranderingen op het maatschappelijke vlak en de toenemende invloed van wet- en regelgeving plaatsen de inkooporganisatie in een dynamische omgeving. Samenwerking tussen materiedeskundigheid en inkoopdeskundigheid zorgen voor de juiste afstemming tussen het formuleren van beleid en de uitvoering van beleid. De centrale inkoopdeskundigheid is ondergebracht bij de afdeling Facilitaire Ondersteuning. De inkoopdeskundigheid is op te splitsen in twee functies, een centrale inkoopfunctie en een centrale adviesfunctie.

Artikel 2.4.2 De centrale inkoopfunctie

De centrale inkoopfunctie betreft het adviseren, ondersteunen, coördineren en uitvoeren van aanbestedingen van afdelingsoverstijgende inkooppakketten en van de complexere en Europese aanbestedingen. Door het bundelen van afdelingsoverstijgende inkooppakketten worden grotere volumes ingekocht waardoor financiële voordelen kunnen worden gerealiseerd.

Artikel 2.4.3 De centrale adviesfunctie

De centrale adviesfunctie betreft het adviseren en toetsen van alle gemeentelijke aanbestedingen vanaf een bepaald bedrag met betrekking tot de Europese, nationale en gemeentelijke richtlijnen. De centrale adviesfunctie moet bij opdrachten met een geraamde waarde gelijk aan of hoger dan € 15.000, - verplicht om advies worden gevraagd. Advies wordt uitgebracht ten aanzien van:

a. het voldoen aan de (Europese) wet- en regelgeving en het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid;

b. de geformuleerde selectie- en gunningcriteria (wordt het beoogde resultaat voldoende gewaarborgd);

c. het resultaat van de aanbesteding.

Van dit advies kan slechts worden afgeweken op basis van een besluit van het college van Burgemeester en Wethouders. Onder de drempel van € 15.000,- kan de centrale adviesfunctie gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen.

De centrale adviesfunctie houdt een register bij van aanbestedingen gelijk aan of hoger dan € 15.000, -. Het toegekende registernummer dient als uniek kenmerk voor alle stukken van de betreffende aanbesteding. Geregistreerd worden of het een levering, dienst of werk betreft, de geraamde waarde van de opdracht, de gevolgde aanbestedingsprocedure, het bedrag waarvoor is gegund en de ervaringen met de opdrachtnemer. De informatie uit dit register geeft inzicht in resultaten van aanbestedingen, wordt mede gebruikt voor verantwoording, maar is daarnaast ook input voor toekomstig beleid.

Artikel 2.4.4 Bevoegdheden en verantwoordelijkheden

De aanbesteding van afdelingsspecifieke opdrachten vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de afdelingsmanager. Voor uitvoering wijst de afdelingsmanager binnen zijn afdeling een deelbudgethouder/beschikker aan. Deze wordt al naar gelang de behoefte ondersteund door de centrale adviesfunctie.

De aanbesteding van afdelingsoverstijgende opdrachten vindt plaats onder verantwoording van de algemeen directeur. Uitvoering vindt plaats door tijdelijke multidisciplinaire inkoopteams bestaande uit medewerkers van de betreffende afdelingen en de centrale adviesfunctie.

Van elke aanbesteding boven de € 15.000, - wordt door de voor de aanbesteding verantwoordelijke medewerker een aanbestedingsdossier aangelegd. Dit dossier dient in ieder geval die stukken te bevatten die op bijlage 4 zijn weergegeven. Dit dossier is nodig voor de accountantscontrole. De accountant is verplicht te toetsen of aanbestedingen zijn uitgevoerd conform Europese richtlijnen en het gemeentelijke beleid. Dit dossier wordt direct of indirect digitaal aangelegd in het Document Management Systeem (Appex). Het overeenkomstige paragraaf 2.4.3 door de centrale adviesfunctie toegekende registratienummer dient altijd opgenomen te worden in de beschrijving van het onderwerp van alle correspondentie van de betreffende aanbesteding. Genoemd registratienummer is ook het nummer van het bestek en het nummer waar in de publicatie van de aanbesteding naar wordt verwezen.

Afdelingsmanagers zijn, mits voldoende gemandateerd door het college van burgemeester en wethouders, bevoegd om voor de gemeente verplichtingen aan te gaan en het ondertekenen van de opdrachtverstrekkingen en/of overeenkomsten tot maximaal de in de productenraming en/of verdeeldienst opgenomen bedragen en de bedragen van de vastgestelde kredieten. Budgethouders kunnen deze bevoegdheid opdragen aan deelbudgethouders of beschikkers, voor zover dit in de budgethoudersregeling is toegestaan.

Artikel 2.4.5 Samenwerking met andere gemeenten

Door bundeling van inkoopvolumes en het efficiënt uitvoeren van een gemeenschappelijk inkoopproces valt er op kwalitatief, procesmatig en financieel gebied voordeel te behalen. Gemeenten kopen in grote lijnen allemaal dezelfde producten, diensten en werken in. De gemeente Meppel staat positief tegenover samenwerking met andere gemeenten.

Artikel 2.4.6 Inkoopjaarplan

Om inzicht te hebben in beschikbare en in te zetten capaciteit zal jaarlijks in het vierde kwartaal op basis van de begroting en de afdelingsplannen, een inkoopjaarplan voor het komende jaar worden opgesteld. Het inkoopjaarplan omvat zowel afdelingsoverstijgende inkoop, als afdelingsspecifieke inkoop, en wordt gemaakt door de centrale adviesfunctie in afstemming met de afdelingen. In dit plan worden de geplande aanbestedingen gerubriceerd naar werken, leveringen, diensten, de hoogte van de geraamde uitgaven en de geplande startdatum en doorlooptijd van de aanbestedingsprocedure opgenomen. De gegevens worden vóór 1 november aangeleverd door de afdelingmanagers. Het inkoopjaarplan wordt ter consultatie voorgelegd aan het

Artikel 2.4.7 Inkoopactieplan

Naast het inkoopjaarplan wordt jaarlijks in het vierde kwartaal door de centrale adviesfunctie in overleg met bestuur en/of organisatie een inkoopactieplan opgesteld. In het inkoopactieplan worden de (verbeter)doelen geformuleerd voor het komende jaar. In het inkoopactieplan worden bijvoorbeeld opgenomen: beoogde besparingen, terugdringen aantal leveranciers, verbetering procedures, enz.

Artikel 2.4.8 Contractbeheer en contractmanagement

Op dit moment is er binnen de organisatie te weinig inzicht in de lopende contracten en contractuele afspraken. In de financiële audit 2006 is dit ook als een risico aangemerkt. Door het ontbreken van een centraal inzicht in vigerende contracten, is er sprake van een onbeheersbare situatie. Contracten worden niet volledig benut, niet op tijd verlengd, of niet op tijd beëindigd, hetgeen financiële consequenties heeft. Centraal zal een contractenregister worden opgezet dat inzicht geeft in alle lopende contracten.

Voor een duidelijk borging van hetgeen is overeengekomen, is het bij opdrachtverstrekkingen van belang dat een document wordt opgemaakt dat zowel door opdrachtgever als opdrachtnemer wordt ondertekend. Een standaardcontract, dat als basis kan worden gebruikt, is als bijlage 5 bij deze nota gevoegd.

Deel 3 AANBESTEDINGSPROCEDURES

Hoofdstuk 3.1 ALGEMEEN

Artikel

Bij de keuze voor de te hanteren procedure hebben we te maken met Europese richtlijnen, nationale wetgeving en gemeentelijk beleid. In dit hoofdstuk worden de te nemen stappen beschreven om tot de juiste procedure en een goed aanbestedingsresultaat te komen.

Hoofdstuk 3.2 BEHOEFTEBEPALING

Artikel

Elke aanbesteding begint met een behoeftebepaling. Het is van cruciaal belang dat voordat een aanbestedingsprocedure wordt opgestart, het programma van eisen c.q. bestek helder en volledig is. Wanneer de behoefte niet duidelijk omschreven is veroorzaakt dit veel vragen, vertraging in de uitvoering van de opdracht en door meerwerk verhoging van de kosten.

Hoofdstuk 3.3 KOSTENRAMING/DREMPELBEDRAGEN

Artikel

De richtlijn diensten maakt onderscheid tussen A-diensten en B-diensten. A-diensten, vallen onder de volledige werking van de richtlijn. De B-diensten, vallen onder het lichtere regime van de richtlijn. Bij aanbesteding van B-diensten dienen wel de algemene aanbestedingsbeginselen in acht te worden genomen. Er hoeft geen aankondiging te worden verzonden naar het Bureau der officiële publicaties van de EU. Wel dient achteraf de gunning te worden gepubliceerd op de website van de EU.

Het is van belang dat een realistische kostenraming wordt gemaakt, zodat er een goede referentie is bij het beoordelen van de aanbiedingen. Verder speelt de hoogte van de van de voorgenomen opdracht een belangrijke rol. Aan de hand van de geraamde waarde (excl. BTW) van de voorgenomen opdracht wordt bepaald welke procedure van toepassing is. De berekening van het geraamde totaalbedrag is inclusief opties en eventuele verlengingen van het contract.

Hoofdstuk 3.4 WERK, LEVERING OF DIENST

Artikel

Alles wat de gemeente koopt, huurt of anderszins van buiten betrekt valt in de categorie werk, levering of dienst. Aan alle werken, producten of diensten zijn CPV-codes toegekend. De afkorting CPV staat voor ‘Common Procurement Vocabulary” . De CPV-codes zijn als bijlagen bij het BAO gevoegd. In deze bijlagen is aangegeven of het een levering, werk of dienst (A of B) betreft.

Bij een gecombineerde opdracht van bijvoorbeeld werken en diensten of een combinatie van werken en leveringen valt de opdracht in de categorie dewelke het grootste financiële deel van de opdracht uitmaakt.

Hoofdstuk 3.5 PROCEDURES

Artikel

Er bestaan verschillende aanbestedingsprocedures. De schematische weergave van de openbare en niet openbare procedure is als bijlage 6 bij deze nota gevoegd.

De hoogte van de geraamde waarde van de opdracht is uitgangspunt voor de te hanteren procedure. Wanneer de Europese drempelbedragen worden overschreden moet altijd Europees worden aanbesteed. Opdrachten mogen op geen enkele wijze worden gesplitst om aan de toepasselijkheid van de Europese aanbestedingsregels te ontkomen. Onder de Europese drempelbedragen heeft de gemeente voor de verschillende procedures eigen drempels vastgesteld. Er kunnen echter omstandigheden (marktsituaties, innovaties etc.) zijn waarbij het wenselijk is van de voorgeschreven procedure af te wijken. Afwijken is toegestaan op basis van een Besluit van Burgemeester en Wethouders. Voorstellen om af te wijken dienen na overleg met de centrale adviesfunctie aan Burgemeester en Wethouders te worden voorgelegd.

Artikel 3.5.1 Enkelvoudig onderhands (ook wel gunning uit de hand genoemd):

Dit is geen aanbesteding, maar het aangaan van een overeenkomst met één partij. Binnen het gemeentelijke beleid is gunning uit de hand mogelijk zowel voor werken, leveringen als diensten tot en met een bedrag van € 15.000,- . Voordelen zijn de korte procedure en de lage kosten. Nadelen zijn het ontbreken van concurrentie en het gevaar dat steeds hetzelfde bedrijf wordt uitgenodigd.

Artikel 3.5.2 (Meervoudig)onderhandse procedure

Is een aanbesteding waarbij een beperkt aantal gegadigden tot een inschrijving wordt uitgenodigd. Voor de gemeente Meppel moeten dit er minimaal drie zijn. Werken en diensten met een geraamde waarde tussen de € 15.000,- en € 100.000,- worden onderhands aanbesteed. Leveringen tussen de € 15.000 en € 50.000,- . Voordelen zijn de mogelijkheid rechtstreeks bedrijven uit te nodigen die voor uitvoering van de opdracht geschikt zijn, bijvoorbeeld opdrachtnemers met speciale kwaliteiten of bepaalde expertise. Nadelen zijn de beperkte concurrentie, verlies van inzicht in marktverhoudingen en mogelijk het gevoel bij bedrijven dat ze onterecht worden uitgesloten

Artikel 3.5.3 NL Openbare procedure

Een aanbesteding die nationaal algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij een ieder kan inschrijven. De aanbesteding wordt gepubliceerd op http://www.aanbestedingskalender.nl/. De termijn voor ontvangst van de inschrijvingen bedraagt minimaal 36 kalenderdagen, te rekenen vanaf de publicatiedatum van de aankondiging. Werken en diensten worden vanaf € 100.000,- openbaar aanbesteed. Leveringen vanaf € 50.000,- . Voordelen zijn een maximale mededinging die kan leiden tot de laagst mogelijke prijs, de openbaarheid en non-discriminatie zijn gewaarborgd, kennismaking met nieuwe bedrijven en het behouden van inzicht in de marktsituatie en in de marktverhoudingen. Een nadeel kan zijn de inspanning en tijd die vooraf geïnvesteerd moet worden. De selectie- en gunningseisen dienen zorgvuldig geformuleerd te worden om onduidelijkheid in interpretatie hiervan te voorkomen.

Artikel 3.5.4 NL Niet Openbaar (openbaar met voorafgaande selectie)

Een aanbesteding die eveneens nationaal algemeen bekend wordt gemaakt. De aanbesteding wordt gepubliceerd op http://www.aanbestedingskalender.nl/. Op deze publicatie kunnen gegadigden zich aanmelden om deel te mogen nemen aan de aanbesteding. Op basis van vooraf vastgestelde selectiecriteria wordt een vooraf vastgesteld aantal gegadigden uitgenodigd om een inschrijving te doen. Om daadwerkelijke mededinging te waarborgen dienen minimaal vijf gegadigden te worden uitgenodigd, onder voorwaarde dat er voldoende geschikte gegadigden zijn. De termijn voor ontvangst van de verzoeken tot deelneming bedraagt minimaal 21 kalenderdagen, te rekenen vanaf de publicatiedatum van de afkondiging. De termijn voor de ontvangst van de inschrijvingen bedraagt eveneens minimaal 21 kalenderdagen, te rekenen vanaf de verzenddatum van het bestek. Openbaar met voorselectie is aan te bevelen wanneer verwacht wordt dat er heel veel gegadigden zijn voor een opdracht, of wanneer het een opdracht betreft die van de inschrijver een grote inspanning vraagt om een aanbieding te kunnen doen.

Artikel 3.5.5 Europees openbaar

Een aanbesteding die Europees algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij een ieder kan inschrijven. De aanbesteding wordt gepubliceerd op http://www.aanbestedingskalender.nl/ en vanuit hier doorgestuurd naar het Bureau der Officiële publicaties van de EU. De termijn voor ontvangst van de inschrijvingen bedraagt minimaal 52 kalenderdagen, te rekenen vanaf de publicatiedatum van de afkondiging.(bij een vooraankondiging te verkorten tot minimaal 22 dagen).Werken moeten Europees aanbesteed worden van vanaf € 5.150.000,- Diensten en leveringen vanaf € 206.000,-.

Artikel 3.5.6 Europees niet-openbaar (openbaar met voorafgaande selectie)

Een aanbesteding die Europees algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij een ieder kan inschrijven. De aanbesteding wordt gepubliceerd op http://www.aanbestedingskalender.nl/ en vanuit hier doorgestuurd naar het Bureau der Officiële publicaties van de EU. De termijn voor ontvangst van de inschrijvingen bedraagt minimaal 36 kalenderdagen, te rekenen vanaf de publicatiedatum van de afkondiging, waarna er een selectie plaatsvindt op basis van selectiecriteria. De aanbestedende dienst nodigt vervolgens minimaal vijf geselecteerde bedrijven uit een offerte in te dienen. Bij deze procedure geldt een minimale termijn van 37 kalenderdagen voor de ontvangst van aanvragen tot deelneming, te rekenen vanaf de dag van publicatie. Voor het uitbrengen van een offerte geldt een minimale termijn van 40 kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag van verzending van het bestek. (bij een vooraankondiging te verkorten tot minimaal 22 dagen).

Artikel 3.5.7 Drempelwaarden

In onderstaand overzicht zijn op basis van voornoemde regelgevingen de drempelwaarden nogmaals weergeven in relatie tot de procedures zoals die voor de gemeente Meppel van toepassing zijn. afbeelding binnen de regeling

Hoofdstuk 3.6 PUBLICATIE

Artikel

Zoals in de voorgaande paragraaf aangegeven, worden openbare aanbestedingen gepubliceerd op www.aanbestedingskalender.nl. Wanneer de Europese procedure van toepassing is wordt dit aangegeven op de aanbestedingkalender. De publicatie wordt dan automatische doorgestuurd naar het Publicatieblad van de Europese Unie. Het resultaat van Europese aanbestedingen wordt eveneens via www.aanbestedingskalender.nl doorgegeven naar het Publicatieblad van de Europese Unie.

Publicaties vallen onder de verantwoordelijkheid van de afdelingsmanager c.q. deelbudgethouder/beschikker.

Ondertekening

Besloten in de vergadering van 08-01-2008.

Bijlage 4

BEGRIPPENLIJST

Aanbesteden:

Het proces dat vooraf gaat aan het verstrekken van een opdracht aan een derde voor de uitvoering van werken of de levering van diensten of producten.

Contractbeheer:

Het proces dat ervoor zorgt dat de juiste informatie op het juiste tijdstip op de juiste plaats is, ter ondersteuning van het gehele contractmanagementproces.

Contractmanagement:

Het proces waarbij, op basis van verkregen input, getekende contracten en wijzigingen hierop eenduidig worden vastgelegd, beheerd en bewaakt; teneinde volledige benutting van contracten te faciliteren en managementrapportages te genereren.

Dienst:

De richtlijn omschrijft het begrip dienst of dienstverlening niet. Het is te beschouwen als een restbegrip. Als het geen werk of levering is het een dienst. Bijvoorbeeld: accountantsdiensten, schoonmaakdiensten, verzekeringsdiensten etc.

Gegadigde:

Degene die heeft verzocht om een uitnodiging tot deelneming aan een niet-openbare procedure

Inkoop:

Alle handelingen van de gemeente waar een externe factuur tegenoverstaat.

Levering:

Onder levering wordt verstaan de aankoop, leasing, huur of huurkoop van producten. Indien de levering van producten bepaalde installatiewerkzaamheden met zich mee brengt, dan behoren de installatiewerkzaamheden tot de opdracht voor levering.

Raamovereenkomst:

Een overeenkomst tussen een of meer aanbestedende diensten en een of meer ondernemers met het doel gedurende een bepaalde periode de voorwaarden inzake te gunnen overheidsopdrachten vast te leggen.

Rekenvergoeding:

Een aannemersvergoeding voor het calculatiewerk bij een offerte.

Transparantie:

Het inzichtelijk maken van de aanbestedingsprocedure voor de gegadigden in haar onderdelen en door het stellen van heldere en duidelijke criteria voor selectie en gunning.

Vooraankondiging:

De vooraankondiging dient als informatie voor opdrachtnemers, dat opdrachtgever de komende 12 maanden bepaalde grote opdrachten heeft te vergeven.

Werk:

Een product van bouw, dan wel wegenbouwkundige werken in hun geheel dat er toe bestemd is als zodanig een economische of technische functie te vervullen. Bij werken kan het gaan om de uitvoering van een werk of het geheel van ontwerp en uitvoering van een werk of het laten uitvoeren van een werk.

ALGEMENE EN AANVULLENDE INKOOPVOORWAARDEN

Artikel 1 Algemeen

1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten met betrekking tot de levering van zaken en/of diensten aan de gemeente Meppel (hierna te noemen opdrachtgever) door de leverancier (hierna te noemen opdrachtnemer) en hierna gezamenlijk partijen genoemd. Onder diensten is in deze algemene voorwaarden de aanneming van werk begrepen.

1.2 De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van opdrachtnemer, onder welke benaming dan ook, wordt hierbij uitdrukkelijk afgewezen.

1.3 Wijzigingen in de overeenkomst en afwijking van deze algemene voorwaarden zullen slechts van kracht zijn indien zij schriftelijk tussen opdrachtgever en opdrachtnemer zijn overeengekomen.

1.4 Waar in deze algemene voorwaarden wordt gesproken over “schriftelijk” bevestigen, verwerpen of anderszins reageren, wordt daaronder ook het gebruik van de fax verstaan. Het gebruik van e-mail en andere communicatiemiddelen valt hier echter slechts onder indien dit uitdrukkelijk, schriftelijk, door opdrachtgever is toegestaan.

1.5 Op deze algemene voorwaarden, alsmede op alle aanbiedingen en overeenkomsten waarop deze geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing met uitsluiting van het Weens Koopverdrag en eventuele andere internationale regelingen inzake koop van roerende lichamelijke zaken waarvan de werking door partijen kan worden uitgesloten.

1.6 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven.

Artikel 2 Geldigheid aanbod en totstandkoming overeenkomst

2.1 Een aanbod van opdrachtnemer is onherroepelijk gedurende een termijn van dertig dagen nadat het opdrachtgever heeft bereikt, tenzij de uitnodiging van opdrachtgever tot het doen van het aanbod een afwijkende termijn inhoudt. Ingeval van een inschrijving vangt de termijn aan op de dag waarop de inschrijving sluit.

2.2 De overeenkomst komt tot stand indien door opdrachtgever een schriftelijke opdracht bij opdrachtnemer wordt geplaatst en deze opdracht door opdrachtnemer aan opdrachtgever schriftelijk is bevestigd, waarbij onder afstand van eventuele algemene voorwaarden van opdrachtnemer deze algemene voorwaarden van toepassing worden verklaard.

2.3 Opdrachtgever kan aan opdrachtnemer het gebruik van een bepaald formulier voor de opdrachtbevestiging en een termijn, waarbinnen deze bij opdrachtgever moet zijn terugontvangen, voorschrijven.

2.4 Bij afroepcontracten komt de overeenkomst tot stand telkens op het moment dat de opdracht voor een (deel)levering, binnen het kader van de afroepovereenkomst, door de opdrachtgever wordt verzonden.

Artikel 3 Tegenstrijdigheden

3.1 Tegenstrijdigheden in de overeenkomst en bij de overeenkomst behorende documenten zoals tekeningen, modellen en specificaties, die opdrachtnemer ontdekt, of behoort te ontdekken, zullen door hem onverwijld ter kennis gebracht worden aan opdrachtgever. Opdrachtnemer zal daarbij de gevolgen van deze tegenstrijdigheden aangeven en de nakoming van zijn verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst, voor zover noodzakelijk, opschorten totdat de opdrachtgever ter zake heeft beslist.

Artikel 4 Prijs

4.1 De overeengekomen prijs is exclusief BTW, luidt in euro’s, en omvat alle kosten in verband met de nakoming van de verplichtingen van opdrachtnemer.

4.2 De overeengekomen prijs is vast voor de duur van de overeenkomst, tenzij de overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing plaatsvindt.

Artikel 5 Levering

5.1 Levering vindt plaats op de overeengekomen plaats, op het overeengekomen tijdstip en binnen de overeengekomen termijn van levering, volgens de geldende Incoterm DDP (Delivered Duty Paid).

5.2 De levertijd vangt aan op de dag waarop door opdrachtgever schriftelijk de opdracht wordt gegeven; in geval van mondelinge of telefonische opdracht vangt de levertijd aan op de dag waarop de opdracht schriftelijk wordt bevestigd.

5.3 Ingeval opdrachtnemer op enigerlei wijze vervroegd wenst na te komen, is daarvoor schriftelijke toestemming van opdrachtgever vereist. Indien vervroegd wordt nagekomen, zal betaling echter plaatsvinden conform de oorspronkelijk overeengekomen betalingstermijn(en).

5.4 Ingeval opdrachtgever wegens bijzondere omstandigheden, niet in staat is de goederen op het afgesproken tijdstip in ontvangst te nemen, zal opdrachtnemer op verzoek van opdrachtgever de levering uitstellen gedurende een voor opdrachtgever te bepalen redelijke periode.

5.5 Op verzoek van opdrachtgever overhandigt opdrachtnemer een productie- of uitvoeringsplanning en verleent medewerking aan een voortgangscontrole.

5.6 Onverminderd het recht van opdrachtgever om nakoming te vorderen en onverminderd het recht van opdrachtgever tot ontbinding overeenkomstig artikel 20, heeft opdrachtgever de bevoegdheid om bij iedere tekortkoming van opdrachtnemer met betrekking tot het bepaalde in lid 1 van dit artikel, aan opdrachtnemer een direct opeisbare boete op te leggen tot een maximum van 10 % van de prijs van de gehele opdracht. Deze boete treedt niet in de plaats van en komt niet in mindering op schade aan de zijde van opdrachtgever.

5.7 Onverminderd het bepaalde in lid 6 geeft opdrachtnemer onmiddellijk schriftelijk bericht aan opdrachtgever zodra zij weet of behoort te weten dat de levering niet, niet tijdig of niet naar behoren zal plaatsvinden, onder vermelding van de omstandigheden die de aanleiding zijn van deze tekortkoming.

Artikel 6 Facturering en betaling

6.1 Betaling van de factuur, inclusief btw, zal plaatsvinden binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur en goedkeuring van de verrichte prestatie door opdrachtgever.

6.2 Opdrachtgever is gerechtigd de betaling uit te stellen tot dat de opdrachtnemer aan al zijn openstaande verplichtingen heeft voldaan.

6.3 Opdrachtgever heeft het recht het bedrag van de factuur te verminderen met bedragen, die opdrachtnemer is verschuldigd aan opdrachtgever, uit welke hoofde dan ook. Voor verrekening is geen verrekeningsverklaring vereist.

6.4 Kredietbeperkingstoeslagen van de opdrachtnemer worden door de opdrachtgever niet aanvaard.

6.5 Met de betaling door opdrachtgever wordt geen afstand gedaan van de rechten en vorderingen die opdrachtgever heeft.

6.6 Opdrachtnemer is verplicht op de factuur en begeleidende bescheiden het opdrachtnummer van opdrachtgever, alsmede de factuurdatum, factuuradres, naam van de opdrachtgever alsmede diens afdelingscode en (indien van toepassing) het artikelnummer gespecificeerd naar aantal aan te geven. Bij niet-vermelding van één of meerdere, of andere relevante gegevens wordt de betalingsverplichting opgeschort tot dat de bedoelde gegevens zijn vermeld. Van het ontbreken van deze gegevens wordt opdrachtnemer zo spoedig mogelijk in kennis gesteld.

6.7 Opdrachtgever is bevoegd te verlangen dat opdrachtnemer voor haar rekening een onvoorwaardelijke en onherroepelijke bankgarantie doet afgeven door een voor opdrachtgever acceptabele bankinstelling om de nakoming van de verplichtingen van opdrachtnemer zeker te stellen.

Artikel 7 Overdracht en uitbesteding.

7.1 Opdrachtnemer zal de rechten en verplichtingen die voor hem uit de overeenkomst voortvloeien noch geheel, noch gedeeltelijk aan derden overdragen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtgever. Opdrachtgever heeft het recht aan deze toestemming voorwaarden te verbinden.

7.2 Opdrachtnemer behoeft de voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtgever voor uitbesteding aan derden. Opdrachtnemer blijft volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor door derden in verband met de opdracht te verrichten werkzaamheden en zal opdrachtgever vrijwaren voor elke aansprakelijkheid inzake de Wet Ketenaansprakelijkheid en/of andere wetten en regelingen.

AArtikel 8 Keuring

8.1 Opdrachtgever is gerechtigd te allen tijde de bestelde of geleverde zaken en prestaties te inspecteren en/of te keuren. De kosten van deze inspectie of keuring komen ten laste van opdrachtnemer in het geval de bestelde of geleverde zaken door opdrachtgever worden afgekeurd.

8.2 Op verzoek zal opdrachtnemer toegang verschaffen aan opdrachtgever of diens vertegenwoordiger tot de plaats van productie, bewerking of opslag. Opdrachtnemer zal kosteloos zijn medewerking verschaffen aan de keuring of inspectie.

8.3 Indien een inspectie, keuring of beproeving zoals bedoeld in dit artikel door toedoen van opdrachtnemer niet op het voorgenomen tijdstip kan plaatsvinden dan wel indien een inspectie, keuring of beproeving moet worden herhaald, komen de daaruit voor opdrachtgever voortvloeiende kosten voor rekening van opdrachtnemer.

8.4 Ingeval van afkeuring, zal opdrachtnemer binnen een door opdrachtgever te stellen termijn zorgdragen voor herstel of vervanging van de geleverde zaken, zonder enige aanspraak van opdrachtnemer op vergoeding. Indien opdrachtnemer niet aan deze verplichting voldoet binnen de gestelde termijn, is opdrachtgever gerechtigd de benodigde zaken van een derde af te nemen, dan wel zelf maatregelen te nemen of maatregelen door een derde te laten nemen voor rekening en risico van opdrachtnemer.

8.5 Indien opdrachtnemer niet binnen een door opdrachtgever te stellen termijn de afgekeurde geleverde zaken terughaalt, heeft opdrachtgever het recht de zaken aan opdrachtnemer voor diens rekening te retourneren.

8.6 Goedkeuring laat onverlet de overige verplichtingen van de opdrachtnemer.

Artikel 9 Verpakking

9.1 Opdrachtnemer draagt zorg voor een behoorlijke verpakking en een zodanige beveiliging en vervoer van zaken, dat deze in goede staat de plaats van aflevering bereiken en het lossen aldaar veilig kan geschieden.

9.2 Opdrachtgever heeft te allen tijde het recht om voor rekening en risico van opdrachtnemer (transport)verpakkingsmaterialen naar het verzendadres van opdrachtnemer te retourneren.

9.3 De verpakking dient op een zoveel mogelijk milieuvriendelijke wijze te geschieden en het verpakkingsmateriaal dient zoveel mogelijk milieuvriendelijk te zijn.

Artikel 10 Kwaliteit en Garantie

10.1 Opdrachtnemer garandeert dat het geleverde beantwoordt aan de overeenkomst en dat de zaken en/of diensten beschikken over de eigenschappen en specificaties die zijn overeengekomen, vrij zijn van gebreken, geschikt zijn voor het aan opdrachtnemer kenbaar gemaakte doel en voldoen aan de wettelijke eisen en overige overheidsvoorschriften alsmede aan de eisen van de binnen de branche gehanteerde veiligheids- en kwaliteitsnormen, alle zoals deze gelden op het moment van levering.

10.2 Opdrachtnemer garandeert dat de zaken geheel compleet en voor gebruik gereed zijn. Hij zorgt ervoor dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen en instructieboeken, die noodzakelijk zijn voor het realiseren van het door opdrachtgever schriftelijk aangegeven doel, worden meegeleverd, ook indien zij niet met name zijn genoemd.

10.3 Opdrachtnemer verbindt zich alle gebreken die zich aan de geleverde zaken en/of diensten voordoen na de aflevering of voltooiing en gedurende een in de opdracht dan wel overeenkomst bepaalde periode vanaf de ingebruikstelling van het object waaraan of waarvoor de levering verricht is voor haar rekening binnen de door opdrachtgever bij aanzegging gestelde redelijke termijn weg te nemen door herstel, vervanging of aanvulling, tenzij blijkt dat deze gebreken het gevolg zijn van een normale slijtage of onoordeelkundig gebruik.

10.4 Voornoemde periode wordt verlengd met het aantal dagen dat van het object waaraan of waarvoor de levering of prestatie is verricht geen gebruik kon worden gemaakt wegens het wegnemen van de gebreken in de geleverde zaken of diensten.

10.5 Bij gehele of gedeeltelijke vervanging van de geleverde zaken of diensten, begint voor het vervangen deel de hiervoor vermelde periode opnieuw te lopen. Opdrachtnemer blijft aansprakelijk voor verborgen gebreken die eerst na voornoemde periode blijken. Gehele of gedeeltelijke vervanging leidt in geen enkel geval tot het verlies voor opdrachtgever van rechten en aanspraken die zij met betrekking tot de (gedeeltelijk) vervangen zaken en/of diensten had.

10.6 Bij gebreke van behoorlijke nakoming en/of bij gebreke van nakoming binnen de gestelde termijn alsmede in spoedeisende gevallen, heeft opdrachtgever het recht voor rekening en risico van opdrachtnemer het nodige te verrichten of door derden te doen verrichten, mits de opdrachtnemer hiervan zo spoedig mogelijk in kennis wordt gesteld.

Artikel 11 Intellectuele en industriële eigendomsrechten

11.1 Opdrachtnemer garandeert dat de gekochte zaken en toebehoren alsmede de geleverde diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen, zoals bijvoorbeeld octrooirechten, merkrechten, modelrechten, auteursrechten of andere rechten van derden.

11.2 Opdrachtnemer vrijwaart opdrachtgever tegen alle aanspraken van derden, die verband kunnen houden met enige schending van opdrachtnemer van het in lid 1 gestelde en zal opdrachtgever alle schade vergoeden die daarvan het gevolg is.

11.3 Ten aanzien van de door opdrachtgever verstrekte tekeningen, ramingen, schema’s, ontwerpen en dergelijke behoudt opdrachtgever zich naast het eigendomsrecht ook het auteursrecht voor. Deze mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van opdrachtgever noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd en/of aan derden worden getoond of ter hand gesteld of door opdrachtnemer worden gebruikt ter vervaardiging van zaken of uitvoering van werken waarop deze betrekking hebben.

11.4 Indien de geleverde prestatie bestaat uit het verlenen van diensten draagt opdrachtnemer het auteursrecht uitdrukkelijk over aan opdrachtgever en verricht daartoe, voorzover noodzakelijk, op eerste verzoek van opdrachtgever al die (rechts)handelingen die daarvoor nodig zijn.

Artikel 12 Tekortkomingen en overmacht

12.1 Bij iedere tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is opdrachtnemer zonder nadere ingebrekestelling in verzuim, ongeacht de toerekenbaarheid daarvan.

12.2 De wettelijke rente over bedragen die opdrachtgever vooruit heeft betaald, te berekenen over de periode van verzuim, wordt verrekend met nog te betalen facturen. In geval volledige betaling reeds heeft plaatsgevonden, zal opdrachtnemer deze rente onverwijld aan opdrachtgever vergoeden.

12.3 Het onder lid 1 bepaalde laat een beroep op overmacht van de kant van opdrachtnemer onverlet. Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, ziekte van personeel, verlate aanlevering of ongeschiktheid van materialen, tekortkoming van door opdrachtnemer ingeschakelde derden, liquiditeits- en/of solvabiliteitsproblemen aan de zijde van opdrachtnemer.

12.4 In geval van overmacht worden de verplichtingen van partijen opgeschort voor de duur van de overmacht.

12.5 Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op overmacht beroepen indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk op het moment dat hij had moeten presteren, onder overlegging van de nodige bewijsstukken, de wederpartij schriftelijk van een dergelijk beroep op overmacht in kennis stelt.

12.6 Indien enige partij door overmacht definitief in de onmogelijkheid verkeert te presteren, of indien de overmachtperiode langer dan 30 dagen heeft geduurd of naar redelijkerwijs te verwachten is tenminste 30 dagen zal duren, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door middel van een schriftelijke verklaring met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, zonder dat daarbij enig recht op schadevergoeding voor partijen zal ontstaan.

Artikel 13 Documentatie

13.1 Opdrachtnemer zal opdrachtgever bij aflevering van de zaken en/of diensten voorzien van voldoende, in de Nederlandse taal geschreven, documentatie over de eigenschappen en gebruiksmogelijkheden van de geleverde zaken en/of diensten.

13.2 Opdrachtgever is gerechtigd de documentatie voor gebruik in de eigen organisatie geheel of gedeeltelijk te verveelvoudigen.

Artikel 14 Aansprakelijkheid

14.1 Opdrachtnemer is jegens opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade die kan ontstaan in verband met de uitvoering van de verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst. Deze aansprakelijkheid strekt zich mede uit jegens natuurlijke en/of rechtspersonen werkzaam voor of bij opdrachtgever alsmede derden waarmee opdrachtgever verplichtingen is aangegaan.

14.2 Opdrachtnemer vrijwaart opdrachtgever tegen alle financiële gevolgen van aanspraken van derden in enig verband staande met de uitvoering van zijn verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst.

14.3 Opdrachtnemer zal zich tegen aansprakelijkheid als bedoeld in dit artikel voldoende verzekeren en verleent opdrachtgever desgewenst inzage in de desbetreffende polissen.

Artikel 15 Hulpmiddelen

15.1 Door opdrachtgever ter beschikking gestelde dan wel voor rekening van opdrachtgever door opdrachtnemer aangeschafte of vervaardigde materialen, tekeningen, modellen, instructies, specificaties en overige hulpmiddelen blijven eigendom van opdrachtgever c.q. worden eigendom van opdrachtgever op het moment van aanschaf of vervaardiging.

15.2 Opdrachtnemer is verplicht de in het vorige lid bedoelde hulpmiddelen voorzover mogelijk te merken als herkenbaar eigendom van opdrachtgever, deze in goede staat te houden en voor zijn risico te nemen, zolang opdrachtnemer ten aanzien van die hulpmiddelen als houder optreedt.

15.3 Verandering aan bedoelde hulpmiddelen evenals het aanwenden van deze hulpmiddelen voor of in verband met enig ander doel dan de levering aan opdrachtgever, is slechts toegestaan na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van opdrachtgever. Goedkeuring laat de garantieverplichtingen van opdrachtnemer evenwel onverlet.

15.4 Op het moment dat bedoelde hulpmiddelen zijn verwerkt in zaken van opdrachtnemer, is sprake van een nieuwe zaak waarvan de eigendom aan opdrachtgever toebehoort. Voor wat betreft de overgang van risico is het bepaalde in artikel 16 van toepassing.

Artikel 16 Risico- en eigendomsovergang

16.1 De eigendom van de zaken gaat over op de opdrachtgever op het moment dat deze zijn geleverd en zonodig gemonteerd respectievelijk geïnstalleerd. De eigendomsovergang geschiedt zonder enig voorbehoud en zonder recht van reclame van opdrachtnemer.

16.2 De zaken zijn voor risico van opdrachtgever vanaf het tijdstip van levering.

16.3 Indien opdrachtgever de zaken echter afkeurt, bij controle niet akkoord bevindt of op goede gronden het recht op ontbinden van de overeenkomst of op vervanging van de zaken inroept, zijn zij van aanvang af voor rekening en risico van opdrachtnemer gebleven.

Artikel 17 Wijzigingen

17.1 Opdrachtgever is te allen tijde bevoegd in overleg met opdrachtnemer de omvang en/of hoedanigheid van de te leveren zaken en/of diensten te wijzigen. Wijzigingen worden schriftelijk overeengekomen.

17.2 Indien een wijziging naar het oordeel van opdrachtnemer gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en/of tijdstip van levering, is hij verplicht, alvorens aan de wijziging gevolg te geven, opdrachtgever hieromtrent zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 dagen na de kennisgeving van de verlangde wijziging, schriftelijk te informeren. Indien deze gevolgen voor de prijs en/of levertijd naar het oordeel van opdrachtgever onredelijk zijn, zullen partijen hierover in overleg treden. Indien dit overleg niet tot overeenstemming leidt kan opdrachtnemer daaraan geen rechten ontlenen en neemt opdrachtgever daardoor geen plichten op zich anders dan voortvloeien uit de bestaande overeenkomst.

17.3 Indien opdrachtnemer van mening is dat er meer uren en/of kosten moeten worden gemaakt dan is overeengekomen, is deze gehouden opdrachtgever daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis te stellen. Pas na schriftelijk accorderen daarvan door opdrachtgever is er sprake van meerwerk dat voor betaling in aanmerking komt.

Artikel 18 Orde, veiligheid en milieu

18.1 Opdrachtnemer en zijn werknemers evenals door hem ingeschakelde derden zijn gehouden wettelijke veiligheids-, gezondheids-, en milieuvoorschriften in acht te nemen. Ook eventuele bedrijfsvoorschriften en reglementen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu van opdrachtgever dienen te worden opgevolgd.

Artikel 19 Geheimhouding en verbod tot openbaarmaking

19.1 Opdrachtnemer zal het bestaan, de aard en de inhoud van de overeenkomst evenals overige bedrijfsinformatie van opdrachtgever geheimhouden en niets daaromtrent openbaar maken zonder schriftelijke toestemming van opdrachtgever.

Artikel 20 Ontbinding

20.1 Onverminderd alle andere rechten of vorderingen is opdrachtgever bevoegd de overeenkomst door een schriftelijke verklaring zonder nadere ingebrekestelling, geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder rechterlijke tussenkomst en/of betalingsverplichtingen op te schorten en/of uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk voor rekening van opdrachtnemer aan derden op te dragen zonder dat opdrachtgever tot enige schadevergoeding gehouden is indien: -opdrachtnemer tekort schiet in de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst; -opdrachtnemer in staat van faillissement wordt verklaard of aan hem, al dan niet voorlopig, surseance van betaling wordt verleend; -door of vanwege opdrachtnemer enig voordeel is aangeboden of verschaft aan personeel, medewerkers of vertegenwoordigers van opdrachtgever.

20.2 Indien de overeenkomst op grond van het in het eerste lid bepaalde is ontbonden, zal opdrachtnemer de reeds aan hem verrichte betalingen aan opdrachtgever terugbetalen, vermeerderd met de wettelijke rente over het betaalde bedrag vanaf de dag waarop is betaald.

20.3 Indien de overeenkomst gedeeltelijk is ontbonden bestaat de terugbetalingsverplichting alleen voor zover de betalingen op het ontbonden gedeelte betrekking hebben.

20.4 Door de ontbinding worden alle openstaande vorderingen van opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 21 Geschillen

21.1 Alle geschillen in verband met de overeenkomst of overeenkomsten die daarmee samenhangen worden beslecht door de bevoegde rechter in Assen.

21.2 Lid 1 laat onverlet: -de bevoegdheid van opdrachtgever om voor beslechting van een geschil te kiezen voor de volgens de wet bevoegde rechter; -de bevoegdheid van partijen om bij overeenkomst een geschil aan arbitrage te onderwerpen.

21.3 Indien opdrachtnemer bij onherroepelijke rechterlijke of arbitrale uitspraak over de uitvoering van een overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, volledig of in overwegende mate in het ongelijk wordt gesteld, is opdrachtnemer de door opdrachtgever in alle instanties werkelijk gemaakte proceskosten aan opdrachtgever verschuldigd, behoudens voor zover opdrachtnemer aantoont dat deze kosten onredelijk hoog zijn.

AANVULLENDE VOORWAARDEN INZAKE OVEREENKOMSTEN VAN OPDRACHTEN EN OVEREENKOMSTEN AANGAANDE DE AANNEMING VAN WERK TEN BEHOEVE VAN OPDRACHTGEVER

Artikel 22 Toepasselijkheid /aanvullendedefinities

22.1 Deze aanvullende voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten aangaande het verrichten van werkzaamheden en het aannemen van werk door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever. Naast deze aanvullende voorwaarden zijn de algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente Meppel op vorenbedoelde aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten van toepassing, tenzij hiervan in de aanvullende voorwaarden of anderszins uitdrukkelijk of door de aard van de artikelen wordt afgeweken. Voor de toepassing van deze voorwaarden dient men onder personeel van opdrachtnemer mede te verstaan derden die door opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst(en) zijn betrokken.

22.2 In deze aanvullende inkoopvoorwaarden wordt verstaan onder materialen: zaken die worden verwerkt in de tot stand te brengen stoffelijke objecten, ofwel worden gebruikt bij de uitvoering van het werk, met uitzondering van de te gebruiken werktuigen; en onder werktuigen: alle voertuigen, gereedschappen, uitrustingsstukken, kranen, steigerwerk en onderdelen daarvan, verbruiksartikelen en dergelijke, die opdrachtnemer gebruikt bij de uitvoering van de overeenkomst, uitgezonderd de zaken die verwerkt dienen te worden in de tot stand te brengen stoffelijke objecten.

Artikel 23 Werkzaamheden op het terrein /in de gebouwen van opdrachtgever

23.1 Opdrachtnemer dient, voordat hij met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang maakt, zich op de hoogte te stellen van de omstandigheden op het terrein en in de gebouwen van opdrachtgever waar door opdrachtnemer werkzaamheden moeten worden verricht of die uitvoering van de overeenkomst kunnen beïnvloeden.

23.2 Indien ook derden op het terrein /in de gebouwen werken, zal opdrachtnemer met hen zodanig samenwerken dat alle werkzaamheden voor alle betrokkenen op de meest veilige en meest efficiënte wijze zullen worden uitgevoerd.

23.3 Kosten, die voortvloeien uit vertraging in de uitvoering van de overeenkomst, veroorzaakt door omstandigheden als in lid 1 van dit artikel bedoeld, zijn voor rekening van opdrachtnemer.

23.4 Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat zijn aanwezigheid en de aanwezigheid van zijn personeel op het terrein en in de gebouwen van opdrachtgever geen belemmering vormen voor de ongestoorde voortgang van de werkzaamheden van de opdrachtgever en derden.

23.5 Opdrachtnemer en zijn personeel dienen zich voordat met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang wordt gemaakt op de hoogte te stellen van de inhoud van de op het terrein en in de gebouwen van opdrachtgever geldende voorschriften en reglementen, onder andere inzake veiligheid, gezondheid en milieu, en zich dienovereenkomstig te gedragen. Een exemplaar van voornoemde voorschriften en reglementen wordt op verzoek van opdrachtnemer door opdrachtgever ter beschikking gesteld.

Artikel 24 Personeel, werktuigen en materialen

24.1 Door opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst ingeschakeld personeel zal voldoen aan de door opdrachtgever gestelde bijzondere eisen en bij afwezigheid hiervan aan de algemene eisen van vakbekwaamheid en deskundigheid.

24.2 Indien naar het oordeel van opdrachtgever sprake is van onvoldoende gekwalificeerd personeel, is opdrachtgever bevoegd om de verwijdering van dit personeel te gelasten en is opdrachtnemer verplicht tot onmiddellijke vervanging met inachtneming van het bepaalde in lid 1 van dit artikel.

24.3 Opdrachtnemer zal zorgdragen voor alle bij de uitvoering van de overeenkomst te gebruiken materialen en werktuigen.

24.4 Opdrachtgever heeft de bevoegdheid tot inspectie en keuring van de in lid 3 van dit artikel genoemde materialen en werktuigen en tot identificatie van het personeel dat door opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst wordt betrokken. Bij een gehele of gedeeltelijke afkeur is opdrachtnemer verplicht tot onverwijlde vervanging van de afgekeurde materialen en werktuigen.

Artikel 25 Onderaanneming van werk

25.1 In geval van onderaanneming zal de onderaannemer een verklaring van betalingsgedrag van de Inspectie der Belastingen overleggen.

25.2 Opdrachtnemer is verplicht: - een G-rekening te openen in de zin van de Wet Ketenaansprakelijkheid ten behoeve van betaling van de verschuldigde sociale premies, omzet_ en loonbelasting inclusief de premies volksverzekering door opdrachtgever.

AANVULLENDE VOORWAARDEN INZAKE OVEREENKOMSTEN VOOR DE VERWERVING VAN PROGRAMMATUUR

Artikel 26 Toepasselijkheid

26.1 Deze aanvullende voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten aangaande de levering van programmatuur door opdrachtnemer aan opdrachtgever.

26.2 Naast deze aanvullende voorwaarden zijn de algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente Meppel op vorenbedoelde aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten van toepassing, tenzij hiervan in de aanvullende voorwaarden of anderszins uitdrukkelijk of door de aard van de artikelen wordt afgeweken.

26.3 Voor de toepassing van deze voorwaarden dient men onder personeel van opdrachtnemer mede te verstaan derden die door opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst(en) zijn betrokken.

Artikel 27 Definities

27.1 Onder programmatuur wordt verstaan zowel standaard software (off the shelf pakketten) als maatwerk software en maatwerk software die standaard software aanpast aan de eisen van de opdrachtgever (tailoring) alsmede de daarbij behorende documentatie.

27.2 Onder acceptatie wordt verstaan de goedkeuring door opdrachtgever van de geleverde programmatuur.

27.3 Onder acceptatietest wordt verstaan de test, die aantoont, dat de programmatuur voldoet aan het beoogde doel en programma van eisen.

Artikel 28 De opdracht en de vervulling daarvan

28.1 De opdracht omvat een omschrijving van de programma functies en van het doel, dat beoogd wordt door de implementatie van de programmatuur. Daartoe wordt door de opdrachtnemer een programma van eisen opgesteld, waaraan de programmatuur dient te voldoen. Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtnemer of het bereiken van het beoogde doel geschiedt door middel van standaard software door maatwerk software of een combinatie daarvan.

28.2 Het programma van eisen is ondergeschikt aan de doelstelling van de opdrachtgever.

28.3 Opdrachtnemer is gerechtigd de juistheid, volledigheid en consistentie van de ter beschikking gestelde gegevens en specificaties te onderzoeken. Hij is verplicht onvolkomenheden daarin aan opdrachtgever te melden. Zijn verplichtingen worden opgeschort totdat opdrachtgever de onvolkomenheden heeft opgeheven.

Artikel 29 Eigendom en gebruiksrecht

29.1 Alle maatwerk software en de aanpassingen aan standaard software alsmede de daarbij behorende documentatie wordt het eigendom van opdrachtgever – daaronder begrepen alle ter zake geldende octrooien en auteursrechten – vanaf het moment van vervaardiging daarvan. Opdrachtnemer zal deze programma’s en de daarbij behorende documentatie niet aan derden ter beschikking stellen of ten behoeve van derden gebruiken zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtgever.

29.2 Broncodes zullen worden meegeleverd en behoren tot de documentatie.

29.3 Opdrachtnemer verkrijgt een niet eindigend en niet exclusief gebruiksrecht van standaard software.

29.4 Opdrachtnemer vrijwaart opdrachtgever tegen de financiële gevolgen van aanspraken van derden.

29.5 Na het met gunstig resultaat voltooien van de acceptatietest zal de eigendomsoverdracht worden vastgelegd in een onderhandse akte. De eigendomsoverdracht zal plaatsvinden door middel van levering per constitutum possessorium.

Artikel 30 Software onderhoud

30.1 Opdrachtgever is niet gebonden aan opdrachtnemer voor het uitvoeren van onderhoud aan de programmatuur.

Artikel 31 Acceptatietest en levering

31.1 Opdrachtnemer stelt een testplan op en legt deze ter goedkeuring voor aan opdrachtgever alvorens de werkzaamheden aan te vangen. Dit plan omvat de relevante gegevens voor een acceptatietest en de bij de test te volgen procedure.

31.2 Door middel van de acceptatietest dient te worden aangetoond, dat de programmatuur voldoet aan de overeengekomen programmafuncties en hun onderlinge samenhang. Daartoe zal de opdrachtnemer de programmatuur ten overstaan van de opdrachtgever aan de acceptatietest onderwerpen op een computersysteem, dat door de opdrachtnemer ter beschikking wordt gesteld.

31.3 De acceptatietest dient binnen een nader overeen te komen periode met gunstig resultaat te zijn voltooid.

31.4 Indien de acceptatietest met gunstig resultaat is voltooid wordt de opdrachtnemer geacht aan zijn leveringsplicht met betrekking tot de programmatuur te hebben voldaan.

Artikel 32 Onvolkomenheden

32.1 Onder onvolkomenheden worden verstaan alle fouten en gebreken in de programmatuur en de documentatie alsmede in het computersysteem voor zover dat is veroorzaakt door de geïmplementeerde programmatuur.

32.2 De kosten voor het opheffen van de onvolkomenheden komen voor rekening van de opdrachtnemer.

Artikel 33 Personeel, werktuigen en materialen

33.1 Door opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst ingeschakeld personeel zal voldoen aan de door opdrachtgever gestelde bijzondere eisen en bij afwezigheid hiervan aan de algemene eisen van vakbekwaamheid en deskundigheid.

33.2 Indien naar het oordeel van opdrachtgever sprake is van onvoldoende gekwalificeerd personeel, is opdrachtgever bevoegd om de verwijdering van dit personeel te gelasten en is opdrachtnemer verplicht tot onmiddellijke vervanging met inachtneming van het bepaalde in lid 1 van dit artikel.

33.3 Opdrachtnemer zal zorgdragen voor alle bij de uitvoering van de overeenkomst te gebruiken materialen en werktuigen, waaronder gereedschappen.

AANVULLENDE VOORWAARDEN INZAKE OVEREENKOMSTEN VOOR ONDERHOUD VAN COMPUTERSYSTEMEN

Artikel 34 Toepasselijkheid

34.1 Deze aanvullende voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten aangaande het verrichten van onderhoud aan computersystemen of onderdelen daarvan door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever.

34.2 Naast deze aanvullende voorwaarden zijn de algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente Meppel op vorenbedoelde aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten van toepassing, tenzij hiervan in de aanvullende voorwaarden of anderszins uitdrukkelijk of door de aard van de artikelen wordt afgeweken.

34.3 Voor de toepassing van deze voorwaarden dient men onder personeel van opdrachtnemer mede te verstaan derden die door opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst(en) zijn betrokken.

Artikel 35 Definities

35.1 Onder (computer)systeem wordt verstaan een samenhangend geheel van gegevensverwerkende apparatuur (hierna te vermelden als apparatuur) en de daarbij benodigde programma’s, nader aan te duiden als systeemprogrammatuur.

35.2 Onder onderhoud wordt verstaan het preventieve en het correctieve onderhoud van het systeem.

35.3 Onder preventief onderhoud wordt verstaan het op geregelde tijden inspecteren en afstellen van de apparatuur en het schoonmaken dan wel vervangen van delen er van teneinde de beschikbaarheid van het systeem te waarborgen.

35.4 Onder langdurige storing wordt verstaan een storing waardoor het systeem of onderdelen daarvan gedurende een aaneengesloten periode van 24 uur of langer tijdens de perioden van onderhoud niet gebruikt kan worden als gevolg van omstandigheden, die zijn toe te rekenen aan de opdrachtnemer.

35.5 Onder uitwijkregeling wordt verstaan een regeling, waarbij opdrachtnemer aan opdrachtgever een adequate mogelijkheid biedt de werkzaamheden, die als gevolg van een langdurige storing niet kunnen worden uitgevoerd, elders uit te doen voeren op tijdstippen en plaatsen, die voor opdrachtgever aanvaardbaar zijn.

Artikel 36 Onderwerp

36.1 Opdrachtnemer draagt zorg voor het onderhoud van het systeem, zoals in de overeenkomst omschreven.

36.2 Hij garandeert, het beschikbaarheids percentage zoals overeengekomen.

Artikel 37 Beschikbaarheid van het systeem

37.1 Een beschikbaarheids percentage zal worden overeengekomen en in de overeenkomst worden vastgelegd.

37.2 Slaagt opdrachtnemer er niet in het beschikbaarheids percentage te realiseren dan zal opdrachtnemer adequate mogelijkheden aanbieden, dat werkzaamheden van opdrachtgever elders worden uitgevoerd.

37.3 De met het voorgaande lid in enig verband staande kosten komen ten laste van de opdrachtnemer.

Artikel 38 Creditering

38.1 Indien niet wordt voldaan aan het overeengekomen beschikbaarheids percentage, heeft opdrachtgever recht op creditering.

38.2 Het te crediteren bedrag omvat de terugbetaling van de onderhoudsbedragen over de periode waarin het beschikbaarheids percentage niet is bereikt.

38.3 Het te crediteren bedrag kan worden verminderd met de kosten als bedoeld in artikel 37.3.

38.4 Het te crediteren bedrag is direct opeisbaar. Opdrachtgever is gerechtigd de door hem aan opdrachtnemer verschuldigde bedragen te verminderen met het te crediteren bedrag zonder een nadere verrekeningsverklaring.

Artikel 39 Uitwijkregeling

39.1 In geval van een langdurige storing zal opdrachtnemer op diens verzoek opdrachtgever een uitwijkregeling aanbieden.

39.2 De aan de uitwijkregeling verbonden kosten komen voor rekening van de opdrachtnemer.

Artikel 40 Beveiligingsmaatregelen

40.1 Opdrachtnemer staat er voor in, dat de personen van wie hij zich bedient bij de uitvoering van deze overeenkomst, zich onderwerpen aan door opdrachtgever vastgestelde regelingen, die een zo groot mogelijke beveiliging van zijn computercentrum en de gegevens beogen.

40.2 Indien opdrachtnemer onderdelen of componenten van de apparatuur dan wel informatiedragers of verbruiksmaterialen buiten het computercentrum van opdrachtgever brengt, zal hij zich houden aan de ter zake geldende dan wel overeengekomen richtlijnen van opdrachtgever. Hij zal tevens zorgen voor een adequate beveiliging.

Artikel 41 Personeel, werktuigen en materialen

41.1 Door opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst ingeschakeld personeel zal voldoen aan de door opdrachtgever gestelde bijzondere eisen en bij afwezigheid hiervan aan de algemene eisen van vakbekwaamheid en deskundigheid.

41.2 Indien naar het oordeel van opdrachtgever sprake is van onvoldoende gekwalificeerd personeel, is opdrachtgever bevoegd om de verwijdering van dit personeel te gelasten en is opdrachtnemer verplicht tot onmiddellijke vervanging met inachtneming van het bepaalde in lid 1 van dit artikel.

41.3 Opdrachtnemer zal zorgdragen voor alle bij de uitvoering van de overeenkomst te gebruiken materialen en werktuigen, waaronder gereedschappen.

Artikel 42 Algemeen

42.1 Opdrachtnemer is gerechtigd apparatuur of delen daarvan te vervangen door functioneel overeenkomstige eenheden, indien zulks naar zijn oordeel noodzakelijk is op voorwaarde dat daardoor voor opdrachtgever geen nadelige gevolgen ontstaan. Voor het onderhoud stelt opdrachtgever het systeem ter beschikking van opdrachtnemer. Voor het preventief onderhoud zal opdrachtgever gedurende diens normale werktijd het systeem ter beschikking van opdrachtnemer stellen.

Vastgesteld door het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Meppel d.d. 12 april 2005.