Regeling vervallen per 05-07-2012

Winkeluitstallingenbeleid

Geldend van 05-07-2012 t/m 04-07-2012

Intitulé

Winkeluitstallingenbeleid

De burgemeester van de gemeente Meppel,

Besluit vast te stellen;

het Winkeluitstallingenbeleid

Artikel Uitwerking

Artikel Voorstel

Voor de duidelijkheid wordt de volgende definitie van winkeluitstalling gehanteerd:

Artikel Winkeluitstallingen

Alle verwijderbare objecten die direct voor of naast de deur van een winkel op straat worden geplaatst, maar geen uithangbord zijn. Voorbee1den van een winkeluitstalling zijn de groentenkistjes van de groenteboer, maar ook de stellage met kranten voor een tabakswinkel.

Het beleid kan als volgt definitief worden vastgesteld.

1. De precarioheffing m.b.t. winkeluitstallingen kan worden afgeschaft.

2. De uitstalling mag op stoepen ten hoogste 1 meter uit de gevel staan. De vrije doorgangsbreedte dient echter te allen tijde tenminste 1,50 meter te zijn Voor een uitstalling van 1 meter uit de gevel zal dan ook slechts ruimte zijn in geval van zeer brede stoepen.

3. De uitstalling mag op promenades en pleinen ten hoogste 1,50 meter uit de gevel staan. Voor promenades en pleinen geldt echter - met het oog op de bereikbaarheid van de binnenstad voor hulpverlenende diensten - dat er een minimale vrije doorgangsbreedte van 3,50 meter over dient te blijven.

4. In de vergunningvoorwaarden dient ook te worden vastgelegd dat ondergrondse brandkranen te allen tijde toegankelijk dienen te blijven voor brandweerpersoneel. De vergunningen worden niet voor onbepaalde tijd verleend, maar ook niet jaarlijks, aangezien de laatste mogelijkheid te tijdrovend is. Vergunningverlening voor een periode van 2 jaren, lijkt een goede middenweg. Daarna dient de vergunningplichtige zelf een nieuwe vergunning aan te vragen. Alleen als dat niet gebeurt - binnen bijvoorbeeld de eerste drie weken - onderneemt de gemeente zelf actie.

5. Winkels die aan meerdere zijden ruimte hebben voor uitstallingen (bijvoorbeeld winkels met meerdere ingangen), kunnen meerdere vergunningen aanvragen.

6. De leges per vergunning bedragen € 65,-.

7. De breedte van het gebied waarop uitgestald mag worden, bedraagt niet meer dan 3 meter.

8. De winkeluitstallingen mogen uitsluitend geplaatst worden op tijden dat de winkel waarvoor de vergunning geldt, geopend is.

Artikel Weigeringsgronden

De weigeringsgronden staan in art. 2.1.5.1 lid 5 APV opgesomd en luiden als volgt: de vergunning kan worden geweigerd:

1. indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

2. indien het beoogde gebruik hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan de redelijke eisen van welstand;

3. in het belang van de voorkoming of beperking van overlast voor gebruikers van de in de nabijheid gelegen onroerende zaak.

Artikel Uitwerking weigeringsgronden

ad 1) Te denken valt bijvoorbeeld aan de volgende situaties:

- de uitstalling mag niet bevestigd worden aan de ondergrond;

- de ondergrond mag niet beschadigd raken door het plaatsen en/ of het verwijderen van

de uitstalling;

- er mag geen afval of ander materiaal achterblijven nadat de uitstalling is verwijderd.

- de uitstalling is te hoog waardoor gevaar ontstaat voor omwaaien.

- de uitstalling staat te dicht bij een bocht of langs de kant van de weg waardoor er onvoldoende overzicht is voor weggebruikers.

- de uitstalling is dusdanig van vorm of omvang dat gevaar voor blinden te verwachten •s. Te denken valt aan overhangende constructies.

ad 2) Bij het begrip ’eisen van redelijke welstand’ kan men denken aan:

- De uiterlijke verzorgdheid van de uitstalling. Deze wordt onder meer bepaald door de 1gehele staat waarin de uitstalling zich bevindt; objecten die bijvoorbeeld kapot zijn of door het weer zijn aangetast, zouden dan hersteld of verwijderd dienen te worden. Er wordt daarbij gekeken naar het object zelf en naar hoe het zich verhoudt tot de omgeving. 20 kan een object ’dat overdreven groot is op welstandsgronden worden afgewezen. 

- Strijd met de goede zeden. Bijvoorbeeld door het uitstallen van pornografische objecten. Ook objecten die anderszins aanstootgevend (kunnen) zijn, kunnen strijd opleveren met de goede zeden. Hierbij kan men denken aan - al dan niet lasterlijke - afbeeldingen van bepaalde personen.

ad 3)Enkele mogelijke voorbeelden:

- een uitstalling dient niet zonder noodzaak dusdanig geplaatst te worden of van een dusdanige omvang zijn dat het uitzicht vanuit andermans onroerende zaak op hinderlijke wijze belemmerd wordt;

- de uitstalling dient ook niet de toe gang van/tot andermans onroerende zaak onnodig te versperren;

- een uitstallingsobject dient geen lawaai of geur te produceren dat hinderlijk is voor ebruikers van andermans onroerende zaak.

Artikel Intrekking vergunning

Artikel 1.6 APV bepaalt voor vergunningen in het algemeen het volgende.

De vergunning of ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd:

1. indien ter verkrijging daarvan onjuiste dan wel onvolledige gegevens zijn verstrekt;

2. indien op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten opgetreden na het verlenen van de vergunning of ontheffing, moet worden aangenomen dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang of de belangen ter bescherming waarvan de vergunning of ontheffing is vereist;

3. indien de aan de vergunning of ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

4. indien van de vergunning of ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn dan wel, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;

5. indien de houder of zijn rechtsverkrijgende dit verzoekt.

Artikel Uitwerking intrekkingsgronden

ad 1) Hieronder dient mijns inziens niet de situatie te worden gebracht die neerkomt

op het niet naleven van de voorwaarden die aan de vergunning verbonden zijn. Voor dergelijke situaties ligt sub (c) meer in de rede. Wat hier wel onder zou kunnen vallen, is het opgeven van verkeerde gegevens met betrekking tot de aanvrager zélf.

ad 2) Te denken valt aan:

- veranderde verkeerssituatie;

- gewijzigd beleid;

- wijziging maatschappelijke opvattingen omtrent de toelaatbaarheid van epaalde uitstallingsobjecten met het oog op de goede zeden en/of de openbare orde.

ad 3) Sub (3) spreekt m.i. voor zichzelf.

ad 4) Sub (4) is een intrekkingsgrond die mijns inziens niet thuishoort binnen het winkeluitstallingenbeleid. Als een vergunninghouder geen gebruik maakt van zijn vergunning, biedt dat geen mogelijkheden voor andere winkeliers met betrekking tot de betreffende grond. De grond kan, ook na intrekking van de vergunning, toch niet door anderen gebruikt worden.

De vergunninghouder hoeft derhalve ook geen termijn te worden gesteld waarbinnen hij de objecten dient te plaatsen.

ad 5) In sub (5) is de mogelijkheid van opzegging door (de rechtsverkrijger van) de vergunninghouder neergelegd.

Artikel Handhaving

De marktmeester is nu fulltime beschikbaar voor - onder meer - de handhaving van het beleid ten aanzien van winkeluitstallingen.

Artikel De procedure van intrekking

1. constatering overtreding;

2. mondelinge waarschuwing handhaver;

3. schriftelijke waarschuwing handhaver;

4. intrekking recht op vergunning gedurende 3 maanden;

5. opleggen dwangsom, eventueel gecombineerd met definitieve intrekking recht op vergunning.

Artikel Procedure in geval van uitstallen zonder vergunning

1. mondelinge waarschuwing;

2. schriftelijke waarschuwing;

3. opleggen dwangsom;

4. eventueel bestuursdwang.

Artikel Traject

Traject/ Tijdsplanning te nemen stappen:                                                                    Deadline

- vaststellen conceptbeleid winkeluitstallingen door college;                                    19-03-02

- briefnaar enkele belanghebbende organisaties* met het nieuwe beleid;            08-04-02

- definitieve vasts telling beleid door college;                                                                 ... -08-02

- verzenden brief + aanvraagformulieren;                                                                        ... -08-02

- behandeling beleid door commissie ruimtelijke zaken;                                             ... -... -02

- vaststellen hoogte leges door de raad;                                                                         05-09-02

- publiceren beleid;                                                                                                               ... -09-02 

- verlenen van vergunningen;                                                                                             ... -09-02

- verzenden nota’s leges;                                                                                                    ... -09-02

- controle. 

Ondertekening

de Burgemeester voornoemd,

Nota-toelichting

19 maart jongstleden is het conceptbeleid winkeluitstallingen goedgekeurd. Dit conceptbeleid in april naar verschillende belangenorganisaties verzonden voor commentaar.

Het gaat om de volgende organisaties:

- Vrouwen Advies Commissie;

- Horeca Bond Nederland (Afdeling Meppel); Platform Gehandicapten;

- Vrouwenraad;

- Meppeler Handelsvereniging (M.H.V.) De M.H.V. fungeert als spreekbuis van álle Meppeler handelsverenigingen, inclusief die hieronder genoemd zijn. Winkeliersvereniging Hoofdstraat Promenade;

- Winkeliersvereniging Kruisstraat-Putstoel;

- Winkeliersvereniging Touwstraat en Woldstraat.

Behalve de Horeca Bond Nederland (Afdeling Meppel) en de Vrouwenraad hebben ze allemaal gereageerd. Over het algemeen was men positief over het nieuwe beleid, er waren dan ook vooral kleine aanwijzingen en zijn er geen redenen om concrete wijzigingen in het conceptbeleid door te voeren. Wel zijn een aantal onderdelen beter uitgewerkt.

De bedenkingen van de organisaties kwamen in het kort samengevat hierop neer:

1. De nieuwe maten moeten worden gezien als minimum gerelateerd aan de frontbreedte van de winkel.

2. Sommigen zagen liever dat de vergunning over een periode van 15 jaar zou worden

verleend. 2 jaar is te kort.

3. Winkeliers moeten straks leges voor de uitstalling betalen. De baatbelasting die

(sommige) winkeliers betalen levert wellicht een dubbele belasting op.

4. Zonder controle en handhaving zal er niets veranderen.

5. Er ontbreken in het conceptbe1eid een vrije toegangsbreedte, doorloophoogte en een

maximale hoogte van de uitstalling.

6. Uitstallingen aan de rand van de stoep belemmeren het uitzicht.

7. € 65,00 aan leges is wellicht aan de hoge kant.

8. De doorgangsbreedte van 3,5 meter voor hulpverleningsvoertuigen kan in de1en van Meppel problematisch zijn. Uitwerking

1. De nieuwe maat van 3 meter is een maximum en is niet gerelateerd aan de frontbreedte van een winkel. Op deze manier ontstaat meer uniformiteit en minder gevoel van overdaad. Een winkel met meerdere ingangen kan desgewenst meerdere vergunningen aanvragen. De maten zijn verder gekozen om ongelijkheid m.b.t. de leges te voorkomen.

2. 15 jaar is veel te lang om in te kunnen spelen op veranderingen. De periode van 2 jaar is gekozen omdat het de mogelijkheid geeft om in te kunnen springen op nieuwe ontwikkelingen, maar niet de druk geeft van een jaarlijkse verlening.

3. Leges en baatbelasting dienen beiden een ander doel. Daarnaast is de baatbelasting eindig. De baatbelasting voor de Promenade aan de Woldstraat loopt afin 2017 (30 jaar na de bouw), de baatbelasting voor de Promenade aan de Prinsenstraat en verder loopt af in 2004 (30 jaar na de bouw in 1974). Voor overige delen van de stad wordt geen baatbelasting geheven.

4. De heer K. Wildeboer is sinds maart 2002 full-time controleur en handhaver.

5. Om enigszins de beleidsvrijheid te waarborgen zijn er geen maten opgenomen voor de doorloophoogte, toegangsbreedte of maximale hoogte van de uitstallingen. Per geval kan onder andere op grond van veiligheid en we1stand gekeken worden of de uitstalling voldoet.

6. Dit is een aspect van veiligheid en kan als zodanig worden meegenomen in de beoordeling van een vergunning.

7. Het bedrag aan leges is ongeveer gelijk aan het bedrag dat in andere gemeenten wordt geheven.

De doorgangsbreedte van 3,5 meter is om noodhulpvoertuigen voldoende doorgang te geven. Dit is een absoluut minimum en dient een dusdanig zwaarwegend belang dat er niet aan getornd kan en mag worden.