Verordening Cliëntenparticipatie Wsw-beleid

Geldend van 07-01-2010 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2008

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Wsw-beleid

De R a a d  der gemeente Meppel;

gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d.; gelet op het bepaalde in artikel 2, lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening;

b e s l u i t: vast te stellen de: Verordening Cliëntenparticipatie Wsw-beleid

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. cliëntenparticipatie Wsw: de gestructureerde wijze waarop de gemeenten Wsw-gerechtigden betrekken in de beleidsvoorbereiding, beleidsvaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk Wsw-beleid;

b. gemeentelijk beleid arbeidsparticipatie : de samenhangende wijze waarop de gemeenten in al hun beleid en verantwoordelijkheden, werken aan de verbetering van de mogelijkheden tot deelname aan reguliere arbeid van Wsw-gerechtigden en aangepaste arbeid waar nodig;

c. Cliëntenplatform Wsw: de door burgemeester en wethouders als zodanig erkende en in de gemeenten De Wolden, Meppel, Staphorst en Westerveld actief zijnde cliëntenplatform van Wsw-gerechtigden, hierna te noemen: Wsw-platform;

d. Wsw-gerechtigden: ingezetenen die voor de Wsw geïndiceerd zijn of hun wettelijk vertegenwoordigers, te weten:

• Wsw-gerechtigden op de wachtlijst

• Wsw-gerechtigden als werknemer van een SW-bedrijf of

• Wsw-gerechtigden als werknemer bij een reguliere werkgever

• en /of hun vertegenwoordigers die als zodanig gerechtigd zijn.

e. Gemeenten: de gemeenten De Wolden, Meppel, Staphorst en Westerveld.

f. Burgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel;

g. Gemeenteraden: de gemeenteraden van De Wolden, Meppel, Staphorst en Westerveld.

h. PGB: persoonsgebonden budget begeleid werken als bedoeld in artikel 7 lid 10 van de Wsw.

Artikel 2 Doelstellingen

 Het beleid cliëntenparticipatie Wsw heeft de volgende doelstellingen:

1. het bewerkstelligen dat belanghebbenden bij het beleid van de gemeenten inzake de uitvoering van de Wsw vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het voor hen gevoerde beleid;

2. het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het Wsw-beleid van de gemeenten, gericht op het bieden van gelijke arbeidsmogelijkheden aan burgers met een functiebeperking of chronische aandoening wat bijdraagt aan het realiseren van volwaardig burgerschap.

Artikel 3 Beleidsterreinen

In het kader van de cliëntenparticipatie Wsw wordt het Wsw-platform onder andere betrokken bij het Wsw-beleid van de gemeenten en de volgende onderwerpen:

1. visie van de gemeenten ten aanzien van de invulling van de doelstelling ‘de cliënt centraal en waar mogelijk werk bij een gewone werkgever’;

2. verordeningen Cliëntenparticipatie en PGB, en eventuele andere verordeningen;

3. wachtlijstbeheer;

4. verantwoording van de gemeenten met betrekking tot gemeentelijk Wsw-beleid op basis van de vastgestelde prestatieafspraken;

5. het Wsw-platform mag adviseren over de klachten- of bezwaarprocedures en regelingen.

Artikel 4 Werkwijze

4a. Advies

1. In het kader van de cliëntenparticipatie Wsw-beleid vragen burgemeester en wethouders het Wsw-platform tijdig (4 weken van tevoren) om advies.

2. Het Wsw-platform is ook gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders.

3. Burgemeester en wethouders vragen het Wsw-platform in ieder geval om advies bij de onderwerpen als bedoeld in artikel 3.

4. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

5. De aan het Wsw-platform gevraagde adviezen worden binnen 4 weken uitgebracht. De adviestermijn gaat in als het Wsw-platform de benodigde stukken ontvangen heeft.

6. Het advies van het Wsw-platform wordt door burgemeester en wethouders schriftelijk meegedeeld aan de gemeenteraad.

7. In het geval burgemeester en wethouders in een voorstel aan de gemeenteraad afwijken van het advies van het Wsw-platform, wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van het Wsw-platform is afgeweken.

8. Burgemeester en wethouders voorzien het Wsw-platform van de informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenplatform. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

4b. Overleg

1. Tussen burgemeester en wethouders en het Wsw-platform vindt minimaal 2 keer per jaar een structureel overleg plaats.

2. De gemeenten wijzen een contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de communicatie met het platform.

3. Indien er geen Wsw-platform binnen de gemeente functioneert, zullen burgemeester en wethouders de totstandkoming van een Wsw-platform actief bevorderen.

4. De samenwerking tussen de gemeente en het Wsw-platform wordt jaarlijks geëvalueerd en eventueel wordt de verordening daarop aangepast of gewijzigd.

4c. Samenstelling

1. Het Wsw-platform bestaat uit personen als bedoeld in artikel 1 Wsw.

2. De onder 1 genoemde personen wonen in de gemeenten of hebben een belang in de gemeenten.

3. De onder 1 genoemde personen zijn zoveel mogelijk gelijkelijk verdeeld over de gemeenten De Wolden, Meppel, Staphorst en Westerveld.

4. Het Wsw-platform heeft een onafhankelijk voorzitter.

5. Het Wsw-platform regelt de wijze van toe- en uittreding van haar leden via een huishoudelijk reglement.

Artikel 5 Faciliteiten

1. Burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel stellen aan het Wsw-platform faciliteiten en middelen in de vorm van subsidie ter beschikking dat het platform redelijkerwijze in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening de belangen te behartigen van de in de gemeente woonachtige Wsw-gerechtigden in het kader van de Wsw.

Middelen of faciliteiten kunnen ter beschikking worden gesteld voor:

a een door burgemeester en wethouders vast te stellen forfaitaire vergoeding;

b reiskosten, conform de richtlijn van de belastingdienst (onbelaste vergoeding);

c deskundigheidsbevordering en organisatiekosten;

d documentatie, literatuur, vaktijdschriften;

e het houden van vergaderingen;

f het verzorgen van voorlichting en public relations;

g vergaderruimte en computer/kopieerfaciliteiten zodanig dat het Wsw-platform naar behoren kan functioneren;

2. Het secretariaat van het Wsw-platform wordt vervuld door een medewerker van een door burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel aangewezen instelling.

3. De faciliteiten en middelen als bedoeld in het eerste worden jaarlijks toegekend op basis van een activiteitenplan en een begroting. Voor het aanvragen en toekennen en vaststellen van subsidie gelden de bepalingen van de “Algemene subsidieverordening gemeente Meppel”.

Artikel 6 Verdeling kosten faciliteiten over gemeenten

1. De kosten van de faciliteiten en middelen als bedoeld in artikel 5 worden op basis van het minimumaantal te realiseren Wsw-plaatsen uitgedrukt in arbeidsjaren, omgeslagen over de gemeenten.

2. De gemeenten De Wolden, Staphorst en Meppel betalen hun aandeel van de in het eerste lid bedoelde kosten binnen één maand aan de gemeente Meppel nadat deze in rekening zijn gebracht.

Artikel 7 Slotbepalingen

1. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie gemeentelijk Wsw-beleid.

2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2008. 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Meppel op 26 juni 2008
De griffier, De voorzitter,
 

Bijlage Bijlagen

Toelichting verordening Clientenparticipatie Wsw-beleid