Regeling vervallen per 05-07-2012

Terrassenbeleid

Geldend van 05-07-2012 t/m 04-07-2012

Intitulé

Terrassenbeleid

Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Meppel, Gelet op: artikel 2.1.5.1. en 2.3.1.2. van de Algemene Plaatselijke Verordening. Besluit vast te stellen: het Terrassenbeleid

Hoofdstuk 1 Inleiding

Artikel

De gemeente Meppel en dan vooral de binnenstad van Meppel omvat veel gezellige straten en pleinen waar veel horeca is gevestigd. Vaak hebben deze ondernemers een gedeelte van de openbare weg ingericht en in gebruik als terras.

Terrassen maken de binnenstad van Meppel gezellig en verlevendigen het straatbeeld. Een terras levert inkomsten aan de ondernemer. Echter er moet rekening gehouden worden met een aantal punten, zoals overlast op het gebied van geluidsoverlast of belemmering van vrije doorgang.

Het vaststellen van het Terrassenbeleid voor de gemeente Meppel, zorgt voor duidelijkheid bij de horecaondememers in de gemeente en bovendien kan door regelgeving bovengenoemde overlast worden voorkomen.

Artikel Definities

Een terras als bedoeld in dit beleid is als volgt gedefinieerd in artikel 2.3.1.1. lid 3 van de APV:

"een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken en/of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid en/of verstrekt".

Volgens de Drank- en horecawet (art. 7 lid 3) moet een terras in de onmiddellijke nabijheid van de horecainrichting zijn. Slijterijen mogen geen terras exploiteren, want slijterijen verkopen alleen drank voor gebruik elders dan ter plaatse.

Het gaat hierbij dan ook om horeca-inrichtingen waarbij:

Of bedrijfsmatig alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse worden verstrekt;

Of bedrijfsmatig alcoholvrije drank en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt.

Onder een horeca-inrichting wordt in art. 2.3.1.1. lid 1 van de APV verstaan:

Een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis, clubhuis, of daaraan aanverwante inrichting waar tegen vergoeding logies wordt verstrekt, dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt.

In lid 2 van bovengenoemd artikel wordt aangegeven dat een terras mede wordt verstaan onder het genoemde in het eerste lid.

In art. 2.1.5.1. van de APV staat dat het verboden is zonder vergunning van Burgemeester en Wethouders de openbare weg of delen daarvan te gebruiken. Op basis van dit artikel wordt dan ook de terrasvergunning verleend en de precario en de leges geheven.

Deze nota is van toepassing op alle terrassen in de gemeente Meppel.

Hoofdstuk 2 Juridisch kader

Artikel

In artikel 2.3.1.2. van de APV wordt de exploitatie van een horecabedrijf aan banden gelegd. Een horecaondememer heeft een vergunning van de burgemeester nodig om het horecabedrijf te mogen exploiteren. De burgemeester verleent de vergunning niet als de bestemming van het pand niet overeenkomstig het toekomstig gebruik van het pand is of als de openbare orde nadelig zou worden beïnvloed door de vestiging van het horecabedrijf. Voor het exploiteren van het terras is ook een exploitatievergunning (van de burgemeester) nodig. Echter, de exploitatievergunning die de gemeente Meppel afgeeft voor een horecabedrijf (niet zijnde de slijterijen) is geldig voor de gehele horeca-inrichting, voor alle lokaliteiten van de inrichting. Een terras is een lokaliteit van een horeca-inrichting, dus hiervoor hoeft geen aparte Exploitatievergunning te worden verleend.

In de Drank- en horecavergunningen die worden afgegeven wordt sinds de zomer van 2001 aangegeven dat deze vergunning ook geldt voor een eventueel terras ’zoals omschreven in de terrasvergunning’. Met deze aantekening (en het hebben van een Terrasvergunning) kan op het terras ook drank worden geschonken, want het terras wordt dus aangemerkt als een lokaliteit binnen de horeca-inrichting. Op het terras mogen geen aparte verkooppunten of tappunten zijn.

In artikel l1 van de Drank- en horecawet staat het volgende:

Een krachtens artikel 3 verleende vergunning geldt ten aanzien van het verstrekken van alcoholhoudende drank niet voor andere gedeelte van de openbare weg dan die, waar dat verstrekken door burgemeester en wethouders uitdrukkelijk is toegestaan.

Artikel Muziek op terrassen

Op grond van de APV, artikel 2.1.4.1. is het verboden zonder vergunning van de burgemeester op of aan de weg op enige wijze voor publiek muziek te gehore te brengen (lid 1 sub b). Voor het ten gehore brengen van muziek ontheffing moet worden aangevraagd. De zogenaamde 12-dagenregeling op grond van de het Besluit Horeca-, Sport- en Recreatie-inrichtingen (van de Wet Milieubeheer) is alleen van toepassing in de horeca-inrichtingen. Dit besluit is dus niet van toepassing op de terrassen.

Aan de ontheffing als bedoeld in artikel 2.1.4.1. APV kunnen voorwaarden worden verbonden. Het tijdstip waarop de live muziek mag plaatsvinden mag bijvoorbeeld worden vastgesteld.

Artikel Terrassenseizoen

Volgens het oude beleid van de gemeente Meppel gelden terrasvergunningen vanaf mei tot en met september. In dit beleid geeft de gemeente de horeca twee mogelijkheden, of geopend vanaf 1 april tot en met 30 september of geopend vanaf 1 januari tot en met 31 december. Dit is goed te handhaven door de gemeente. Het tarief voor een "half jaar"-terrasvergunning is verhoudingsgewijs hoger dan het tarief voor een "jaar"terrasvergunning. De horeca-ondememers die kiezen voor een "half jaar" -terrasvergunning dienen hun terrasmeubilair te verwijderen, dit mag niet opgestapeld voor de gevels blijven staan. Dit dient opgeslagen te worden.

Artikel Sluitingstijden

Volgens de huidige regelgeving op het gebied van terrassen in de gemeente Meppel is de sluitingstijd van een terras 24.00 uur en op de DonderdagMeppelDagen 01.00 uur.

Artikel Plaatsing terrassen/ meubilair

De terrassen dienen altijd opgeruimd te worden en de tafels en stoelen dienen opgestapeld te worden voor de eigen gevel of in de eigen zaak. De horeca-ondememers dienen de omgeving van hun inrichting en dus ook hun terras netjes te houden, geen afval etc. laten liggen.

Het plaatsen van schuttingen en dergelijke die bevestigd worden aan de gevel (of muur) van een pand is verboden, tenzij hiervoor toestemming is verleend door de afdeling Bouw- en woningtoezicht. Het bevestigen van meubilair e.d. aan bomen is verboden. Tevens is het verboden om schuttingen e.d. in de grond te bevestigen, zonder toestemming van de afdeling Bouw-en woningtoezicht.

Artikel Afmetingen

Per terras zal in overleg met de horeca-ondememer worden vastgesteld wat de afmeting van het terras gaat worden. Deze afmetingen moeten passen binnen het bijgevoegde bereikbaarheidsplan van de brandweer en overige hulpdiensten. Over deze afmetingen moet de horeca-ondememer precario betalen. Om de handhaving van de afmetingen van de terrassen te vergemakkelijken en om een duidelijke grens te stellen voor de terrassen worden zogenaamde nagels (waar mogelijk) gebruikt om de grenzen aan te geven.

Voor een goede bereikbaarheid van de binnenstad is na overleg met de Brandweer een aantal maten bepaald. Er moet een minimale vrije doorrijbreedte van 3,5 meter, en een minimale doorgangshoogte van 4 meter. Bovendien dienen de primaire bluswaterwinplaatsen (ondergrondse brandkranen) vrij te zijn. Als er terrassen staan op de stoepen dient daar minimaal 1,5 meter vrije doorloopruimte open te blijven. De voetganger moet gewoon door kunnen lopen en niet van de stoep af moeten (evenals de kinderwagens en de rolstoelen).

Artikel Bevoegd bestuursorgaan/mandateren

Het bevoegd bestuursorgaan is volgens artikel 2.3.1.2, van de APV de Burgemeester. Volgens artikel 2.1.5.1. van de APV is het college van B&W bevoegd gezag, maar in lid 5 van artikel 2.3.1.2. van de APV staat dat de burgemeester bevoegd gezag is doordat het om terrassen gaat. Echter, het voorstel is om dit in het eerstvolgende vast te stellen mandaatbesluit te laten mandateren naar het hoofd van de afdeling Belastingen en Burgerzaken en Informatiecentrum, deze persoon is ook gemandateerd voor het ondertekenen van Drank- en horecavergunningen. Vooruitlopende op de aanpassing van het Mandaatbesluit, is voornoemd afdelingshoofd vanaf heden bevoegd de reguliere (conform beleid) vergunningen te ondertekenen. Bij afwijkende aanvragen wordt de burgemeester geadviseerd en zal de burgemeester besluiten.

Artikel Weigeringsgronden

In artikel 2.1.5.1. van de APV worden de weigeringsgronden genoemd die van toepassing zijn op de terrasvergunning. Ook de weigeringsgronden genoemd in artikel 2.3.1.2. van de APV zijn van toepassing op de terrasvergunningen.

Artikel Voorwaarden

In de terrasvergunning worden een aantal voorwaarden opgenomen, men kan daarbij denken aan:

1. De vergunning wordt ingetrokken indien blijkt dat continuering van de vergunning zal leiden of leidt

tot overlast en/of verstoring van de openbare orde.

2. Op de stoepen dient minimaal 1,5 meter doorloopruimte voor voetgangers open te blijven.

3. Op de pleinen e.d. dient minimaal 3,5 meter doorrijbreedte voor de hulpdiensten open te blijven.

4. Voor de verlening van deze vergunning bent u tweejaarlijks op grond van de vigerende legesverordening van de gemeente Meppe1 leges verschuldigd.

5. Voor de ingebruikname van de openbare grond bent u halfjaarlijks/jaarlijks op grond van de vigerende precarioverordening van de gemeente Meppe1 precario verschuldigd.

6. Deze vergunning wordt op naam verleend en is niet overdraagbaar. Deze vergunning is geldig voor de periode van twee jaar vanaf dagtekening van deze vergunning. 7. Aanwijzingen gegeven door de politie en! of gemeenteambtenaren dienen te allen tijde direct te

worden opgevolgd.

8. Het is verboden om op het terras verkooppunten of tap punt en aanwezig te hebben.

9. De vergunninghouder is verantwoordelijk voor het schoonhouden van de omgeving van zijn terras.

10. Indien van gemeentewege of vanwege nutsbedrijven werkzaamheden in de ondergrond moeten plaatsvinden, dient het terras tijdelijk te worden ontruimd.

11. De burgemeester kan voor een bepaalde periode en een bepaald gebied (tijdelijk) terrassen verbieden in

verband met bijvoorbeeld werkzaamheden of een evenement.

12. Het is verboden om terrasmeubilair e.d. aan bomen te bevestigen.

13. Het is verboden om schuttingen, reclame-uitingen e.d. aan de gevel van het pand of in de grond te bevestigen, u dient hiervoor vergunning aan te vragen bij de gemeente.

14. Het terras dient om 24.00 uur te zijn ontruimd en opgeruimd voor de eigen gevel.

15. Het terras mag geen schade toebrengen aan de openbare weg, dan wel gevaar opleveren voor de bruikbaarheid van de openbare weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan.

16. Het terras mag geen belemmering zijn voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg.

17. Bij niet, niet tijdige en/of niet volledige nakoming van deze voorwaarden zal de gemeente deze vergunning onverwijld intrekken.

18. Schade welke het gevolg is van het hebben c.q. van de gebruikname van deze vergunning komt voor rekening van de vergunninghouder en kan nimmer ten laste van de gemeente Meppel worden gebracht.

De voorwaarden kunnen per locatie verschillen (door markt etc.).

Hoofdstuk 3 Procedure

Artikel

De aanvraag voor een terrasvergunning moet geschieden middels bijgaand formulier (zie bijlage ***). Dit aanvraagformulier moet voorzien zijn van een situatieschets. De aanvraag wordt in behandeling genomen door de frontoffice van het Informatiecentrum. Deze zet de aanvraag binnen de organisatie uit.

1. Checken bestemming van de grond       Ruimtelijke Ordening     

2. Afmetingen bepalen                                    Marktmeester/handhaver + horeca-ondememer

3. Leggen "nagels"                                          Beheer Openbare Ruimte

4. Bereikbaarheid                                            Brandweer

5. Feitelijke verlening vergunning                 Informatiecentrum

6. Verlening vergunning                                 Burgemeester (mandaat)

7. Publiceren terrasvergunning                    Voorlichting

8. Handhaving                                                  Marktmeester/handhaver (EGZ)

9. Leges en precario (rekeningen)               Belastingen

Bij twijfel over de ’bereikbaarheid’ voor hulpdiensten, wordt de Brandweer geconsulteerd.

Een kopie van de vergunning wordt verzonden aan de afdeling Milieu (vanwege de eventuele geluidsoverlast), de Brandweer, de afdeling Economie en Grondzaken en de afdeling VROM. Bovendien wordt een kopie verzonden naar de medewerker Bijzondere wetten bij de Politie Meppel.

Hoofdstuk 4 Leges en precario

Artikel

De horeca-ondememer betaalt precario voor de vierkante meters die hij volgens zijn vergunning in gebruik neemt. Over deze vierkante meters betaalt hij het bedrag aan precario dat elk jaar wordt vastgesteld in de Precarioverordening van de gemeente. Het bedrag kan per jaar veranderen vanwege bijvoorbeeld de inflatie. In de hele gemeente Meppel geldt hetzelfde precariotarief. Voor de horeca-ondememers die het terras niet (geheel) kunnen uitzetten vanwege marktdagen wordt een korting berekend. Deze korting is individueel en moet aangevraagd worden (per week wordt bijvoorbeeld een dag minder precario gerekend). De precario wordt elk jaar in december opgelegd over het voorgaande jaar.

Naast het betalen van precario voor het gebruik van de gemeentegrond, betaalt de ondernemer leges voor het ontvangen van de vergunning die 2 jaar geldig is. Na 2 jaar moet de ondernemer opnieuw een vergunning aanvragen. Dit gebeurt op initiatief van de gemeente die de ondernemer een aanvraagformulier toezendt. Een terrasvergunning komt niet alleen op adres (lokatie), maar ook naam van de ondernemer. Als een horeca-inrichting wordt overgenomen door een andere ondernemer dient een nieuwe terrasvergunning te worden aangevraagd (evenals een nieuwe exploitatievergunning, nieuwe drank- en horecavergunning etc.).

Horeca-ondememers met een terras ’achter’ hun inrichting op eigen grond dienen wel een terrasvergunning aan te vragen. Deze ondernemers hoeven dan natuurlijk geen precario te betalen, echter wel de leges voor de vergunning.

Hoofdstuk 5 Controle en handhaving

Artikel

Controle gaat geschieden door de handhaver die is aangesteld om onder andere de bijzondere wetten te controleren en andere ’activiteiten’ op de openbare weg. Het handhaven wordt vergemakkelijkt door de markeringen in de straat die de grenzen van de terrassen aangeven. De sluitingstijden van de terrassen worden bij steekproef gecontroleerd. In overleg met de handhaver wordt een lijst met overtredingen bijgehouden en de daarbij behorende acties.

Als er problemen zijn met een terras wordt gebruik gemaakt van bestuurlijke sancties:

Stap 1 Overleg over het probleem met de horeca-ondememer, afspraken schriftelijk bevestigen.

Stap 2 Bij nogmaals problemen aanschrijving, met daarin de waarschuwing dat bij een volgende

overtreding de vergunning wordt ingetrokken (tijdelijk dan we! voor de rest van het jaar).

Stap 3 Bij volgende constatering intrekking vergunning.

Stap 4 Bij uitstalling terras na ingetrokken vergunning opleggen van een geldelijke boete.

Bij gevaarlijke (verkeers-)situaties is de handhaver bevoegd om direct op te treden.

Hoofdstuk 6 Ingangsdatum/overgangssituatie

Artikel

Op dit moment zijn er een beperkt aantal terrasvergunningen en privaatrechterlijke huurovereenkomsten uitgegeven. Deze vergunningen worden allemaal ingetrokken/opgezegd en vervangen door nieuwe vergunningen. De horeca-ondememers moeten eerst een nieuwe terrasvergunning aanvragen, zij kunnen daarin aangeven hoeveel m2 zij willen exploiteren als terras. Het nieuwe terrassenbeleid dient in de zomer van 2002 te ’lopen’, dan dienen ook de straattegels te zijn aangepast aan de nieuwe terrassen en alle horeca-ondememers dienen te weten waar zij aan toe zijn en in het bezit te zijn van een terrasvergunning.

De handhaving moet in de zomer van 2002 geïntegreerd zijn in de nieuwe taakomschrijving van de handhaver.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris,  de burgemeester,