Regeling vervallen per 21-03-2013

Nadere subsidieregels stimulering gebruik zonne-energie en verwijdering van asbest bij agrarische bedrijven

Geldend van 23-11-2012 t/m 20-03-2013

Intitulé

Nadere subsidieregels stimulering gebruik zonne-energie en verwijdering van asbest bij agrarische bedrijven

Burgemeester en wethouders van Midden-Delfland;

 

Overwegende dat op 23 juni 2006 het Convenant IODS en 2 september 2010 de bestuursovereenkomst IODS door diverse partijen zijn ondertekend;

 

dat vanuit dit convenant het studie- en innovatieprogramma “Kringloopboeren Midden-Delfland” is opgestart;

 

dat de agrarische ondernemers in dit project werken aan een veilig, aantrekkelijk, ‘eetbaar’ en open agrarisch cultuurlandschap;

 

dat één van de doelstellingen van dit project is om de bedrijfskracht te vergroten, waartoe het programma “Duurzaam boer blijven” wordt uitgevoerd;

 

dat de deelnemers aan dit project zich hebben uitgesproken om op hun bedrijf het principe van kringlooplandbouw in te voeren;

 

dat dit inhoudt dat de bedrijfsvoering wordt afgestemd op het gebruik van de op het bedrijf aanwezige en geproduceerde hulpbronnen en voorraden, zoals zonlicht, mineralen, arbeid, organische stof en energie;

 

dat deze uitgangspunten ondersteund kunnen worden door het gebruik van energie te verminderen en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen te stimuleren;

 

dat dit vorm kan krijgen door het toekennen van subsidie op zonnepanelen en –collectoren;

 

dat de toepassing van zonne-energie op de agrarische bedrijven soms belemmerd wordt door de aanwezigheid van asbest daken op de agrarische gebouwen;

 

dat in verband met de milieubescherming en bij brand het voorkomen van asbestverspreiding in het groene agrarische landschap wenselijk is om zoveel mogelijk asbestdaken te saneren;

 

dat het in standhouden van het groen agrarisch cultuurlandschap een belangrijke randvoorwaarde is voor de recreatief-toeristische aantrekkelijkheid van het gebied Midden-Delfland in de metropoolregio Rotterdam Den Haag;

 

dat de overheden binnen het gebied streven naar een economisch vitaal platteland;

 

dat aan het Recreatieschap Midden-Delfland gevraagd is vanuit het Omgevingsfonds Midden-Delfland een aanvullende financiële bijdrage te verstrekken aan het project “Kringloopboeren Midden-Delfland”;

 

dat deze bijdrage vanuit het Omgevingsfonds is ter voldoening aan de IODS-afspraken op het terrein van groen ondernemen;

 

dat een subsidie vanuit het Omgevingsfonds alleen bestemd is voor agrarische ondernemingen die zijn gelegen binnen het werkingsgebied van het Recreatieschap Midden-Delfland;

 

Gelet op de artikelen 87 en 88 van het Verdrag voor de toepassing van staatssteun aan kleine en middelgrote ondernemingen die landbouwproducten produceren, en de Verordening (EG), nr. 1857/2006 van de Europese commissie;

 

Mede gelet op artikel 4, derde lid, van de Verordening (EG), nr. 1857/2006 van de Europese commissie;

 

Mede gelet op artikel 2, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2009;

BESLUIT:

Vast te stellen de Nadere subsidieregels stimulering gebruik zonne-energie en verwijdering van asbest bij agrarische bedrijven 

Paragraaf 1 Inleiding en algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Asbest: De vezelachtige silicaten actinoliet, amosiet, anthofylliet, chrysotiel, crocidoliet en tremoliet;

  • b.

    Asbestinventarisatie: Rapport waaruit blijkt of asbest in een project aanwezig is en in welke hoedanigheid;

  • c.

    SC-540: Code voor het certificatieschema waaraan een asbestinventarisatie moet voldoen;

  • d.

    SC-530: Code voor het certificatieschema waaraan asbestverwijdering moet voldoen;

  • e.

    Sloopvergunning/-melding: Door bevoegd gezag afgegeven vergunning of door verzoeker gedane melding, waarin ondermeer is vastgelegd door welk bedrijf het asbest zal worden verwijderd;

  • f.

    Eindcontrole/vrijgave: Rapportage waaruit blijkt dat na het verwijderen van asbest geen asbestresten meer zijn achter gebleven;

  • g.

    Agrarisch ondernemer: Een ondernemer waar zijn hoofdactiviteit bestaat uit grondgebonden veeteelt voor koeien, schapen en geiten;

  • h.

    Agrarische opstallen: De voor bedrijfsmatige activiteiten bestemde opstallen van de ondernemer, niet zijnde het woongedeelte en voor privégebruik bestemde onroerende zaak.

Paragraaf 2 Procedurele bepalingen

Artikel 2 Werkingsgebied verordening

  • 1.

    Voor de toepassing van artikelen 8 en 9 van deze verordening geldt als werkingsgebied van deze verordening het werkingsgebied van het Recreatieschap Midden-Delfland;

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid kunnen agrarisch ondernemers, waarvan de opstallen zijn gelegen binnen het grondgebied van de gemeente Midden-Delfland, een subsidie op basis van deze verordening aanvragen.

Artikel 3 Budgetvaststelling

  • 1.

    Onder voorbehoud van toekenning van subsidie op basis van het Omgevingsfonds bedraagt het subsidieplafond tijdens de geldingsduur van deze regeling voor de subsidie als bedoeld in artikel 8, tweede lid, € 150.000,=;

  • 2.

    In aanvulling op artikel 1 geldt voor agrarische ondernemers die onder de werking van artikel 2, tweede lid, vallen een subsidieplafond van € 20.000,=;

  • 3.

    Het subsidieplafond tijdens de geldigheidsduur van deze regeling voor subsidie als bedoeld in artikel 9, tweede lid, bedraagt € 150.000,=;

  • 4.

    Het subsidieplafond, als bedoeld in het derde lid, geldt als gezamenlijk subsidieplafond voor agrarische ondernemers die onder artikel 2, eerste en tweede lid, vallen.

Artikel 4 Indieningsvereisten

  • 1.

    Het college stelt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een subsidie op basis van deze verordening een formulier vast;

  • 2.

    Bij de aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 8 overlegt de aanvrager een afschrift van de aanvraag om sloopvergunning/- melding voor de werkzaamheden en een rapportage van de asbestinventarisatie, die voldoet aan het certificatieschema SC-540;

  • 3.

    Bij de aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 8 overlegt de aanvrager een kopie van een bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken;

  • 4.

    Bij de aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 9 overlegt de aanvrager een afschrift van de offerte waarop zijn vermeld de te installeren oppervlakte en het te installeren vermogen.

Artikel 5 Weigeringsgronden

De bijdrage wordt niet toegekend wanneer:

  • 1.

    het subsidieplafond als bedoeld in artikel 3 is bereikt;

  • 2.

    met de verwijdering van asbest en/of asbesthoudend materiaal is begonnen voordat de subsidie hiervoor door burgemeester en wethouders is verleend;

  • 3.

    opdracht voor de toepassing van zonne-energie al is verleend voordat de subsidie door burgemeester en wethouders hiervoor is verleend;

  • 4.

    aanvrager geen bedrijfsmatige agrarische ondernemer is.

Artikel 6 Terugvorderen toegekende bijdrage

Subsidies verleend op grond van deze verordening worden teruggevorderd indien niet is voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 8, vierde lid.

Artikel 7 Beslistermijnen

  • 1.

    Burgemeester en wethouders beslissen binnen acht weken na indiening van een volledige aanvraag;

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen de in het eerste lid genoemde termijn met vier weken verlengen.

Paragraaf 3 Subsidie verwijdering asbest agrarische gebouwen

Artikel 8 Subsidie verwijderen asbest en asbesthoudend materiaal

  • 1.

    Aan de agrarisch ondernemer kan door burgemeester en wethouders een bijdrage worden verleend als tegemoetkoming in de kosten van de verwijdering van asbest en asbesthoudend materiaal op de agrarische opstallen door een daarvoor gecertificeerd bedrijf;

  • 2.

    De bijdrage bedraagt 33% van de kosten exclusief BTW met een maximum van € 10,= per m2 en een maximum van € 10.000,= per agrarisch bedrijf;

  • 3.

    De aanvragen worden afgehandeld in de volgorde van binnenkomst;

  • 4.

    De subsidie wordt uitbetaald onder de voorwaarden, dat:

    a. Sloopvergunning of -melding voor de asbestverwijdering is toegekend;

    b. Binnen 6 maanden na toekenning van de bijdrage de werkzaamheden zijn uitgevoerd;

    c. Vermelding plaats vindt dat de asbestverwijdering is uitgevoerd volgens de SC-530;

    d. Rapportage van de eindcontrole/vrijgave plaats vindt;

    e. Afschriften van stortbonnen met vermelding van de hoeveelheid afgeleverde asbesthoudende materialen, bij een daartoe bevoegd afvalverwerkingsbedrijf, worden overlegd;

    f. Betalingsbewijzen worden overlegd van de saneringswerkzaamheden.

Paragraaf 4 Subsidie toepassing zonne-energie agrarische gebouwen

Artikel 9 Subsidie toepassing zonne-energie

  • 1.

    Aan de agrarisch ondernemer kan door burgemeester en wethouders subsidie worden verstrekt voor investeringen in de toepassing van zonne-energie op agrarische bedrijfsgebouwen, waarbij de installatie ten minste een vermogen heeft van 15.000 Wattpiek;

  • 2.

    De subsidie, als bedoeld in het eerste lid, voor de investeringen bedraagt 25% van de kosten exclusief BTW, met een maximum van € 5.000,= per agrarisch bedrijf;

  • 3.

    Aan de agrarisch ondernemer kan door burgemeester en wethouders subsidie worden verstrekt voor de plaatsing van een zonneboiler op agrarische opstallen;

  • 4.

    De subsidie, als bedoeld in het derde lid, voor de aanschaf van de zonneboiler bedraagt 25% van de kosten exclusief BTW met een maximum van € 1.000,= per agrarisch bedrijf;

  • 5.

    De subsidie, als bedoeld in het eerste en derde lid, wordt uitbetaald onder de voorwaarde dat indien sprake is van een niet meldingsplichtig bouwwerk een vergunning is verleend.

Paragraaf 5 Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 10 Afwijkingen Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2009

In afwijking van artikel 4, derde lid, van de Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2009 kan een subsidie worden verstrekt aan een natuurlijke of rechtspersoon die de subsidie gebruikt voor een bedrijfsmatige activiteit.

Artikel 11 Voorschot subsidie

  • 1.

    Op verzoek van de agrarisch ondernemer wordt een voorschot toegekend van 90% van de subsidie;

  • 2.

    Het restant van de subsidie wordt uitbetaald binnen 10 weken na aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

Artikel 12 Inwerkingtreding en vervallen regeling

  • 1.

    Deze nadere regels treden in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking op de voorgeschreven wijze;

  • 2.

    Deze nadere regels vervallen op 1 januari 2014.

Artikel 13 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen het bepaalde in deze verordening ten gunste van belanghebbenden buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van de activiteiten, leidt tot onbillijkheid van zwaarwegende aard.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Nadere subsidieregels stimulering gebruik zonne-energie en verwijdering van asbest bij agrarische bedrijven”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 13 november 2012.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

Peter Veenman, Arnoud Rodenburg

gemeentesecretaris, burgemeester

Algemene toelichting op de Nadere subsidieregels stimulering gebruik zonne-energie en verwijdering van asbest bij agrarische bedrijven

IODS-convenant

Het IODS-convenant (Integrale ontwikkeling tussen Delft en Schiedam) is de gebiedsontwikkeling gekoppeld aan de uitvoering van het traject A4, tussen Delft en Schiedam. In het convenant zijn de afspraken vastgelegd ten aanzien van doelstellingen, bestuurlijke verantwoordelijkheid, betrokkenheid van partijen, planning en de financiering op hoofdlijnen.

Een van de projecten die voortvloeit uit het convenant is de Pilot Groen ondernemen, duurzaam boer blijven. Uitgangspunt hiervan is de agrarische sector als drager van het open veenweidegebied een impuls te geven om haar rol als producent en beheerder van dit gebied in de toekomst zeker te stellen. De gemeente Midden-Delfland is aangewezen als trekker van dit plan. Opdracht is het bedenken en uitvoeren van een plan van aanpak voor het geven van een kwalitatieve en duurzame impuls aan de (melk)veehouderijsector in Midden-Delfland.

Deze opdracht is verder uitgewerkt in het Studie- en innovatieprogramma ‘Kringloopboeren Midden-Delfland’ (zie ook: www.boerinmiddendelfland.nl). In dit programma werken de melkveehouders met en voor de omliggende steden aan een veilig, aantrekkelijk, ‘eetbaar’ en op agrarisch cultuurlandschap. Met behulp van dit programma worden de bedrijfskracht en gebiedskracht versterkt. Tussen beide onderdelen bestaat een wederkerig relatie. Deze nadere regels zijn er op gericht om de duurzame bedrijfskracht van de agrarische ondernemers te versterken. Een sterke agrarische ondernemer is noodzakelijk om de gebiedskracht te behouden en te versterken.

Hierbij wordt uitgegaan van een groter gebied dan het grondgebied van de gemeente Midden-Delfland zelf. Dit is vastgelegd in artikel 2 van de nadere regels.

 

Doestelling nadere regels

De doelstelling van de subsidie is om agrarische ondernemers te stimuleren om meer duurzaam te werken. Dit wordt gedaan door twee soorten subsidie beschikbaar te stellen. De eerste subsidie is voor het verwijderen van asbestdaken van de stallen. De tweede subsidie is bestemd voor het stimuleren van de toepassing van zonne-energie.

 

Ad 1, verwijderen asbestdaken

Hiermee wordt nadrukkelijk voorkomen dat bij een brand of andere calamiteit het open agrarisch cultuurlandschap wordt vervuild door verspreiding van asbestdeeltjes. Het opruimen van de asbestdeeltjes is kostbaar, waardoor bij verspreiding het risico wordt gelopen dat een deel van het gebied niet meer geschikt is voor landbouw en recreatie. De verspreiding beperkt zich veelal niet alleen tot het grondgebied van de agrarische onderneming, maar ook totdat van andere ondernemers en openbaar terrein.

In het verleden zijn landelijk, regionaal en plaatselijk diverse voorbeelden hiervan bekend. Voor Midden-Delfland is het meest bekende voorbeeld de verspreiding rondom het pand Abtswoude 52 te Schipluiden, welk perceel al diverse jaren verboden terrein is. Deze verspreiding beïnvloed kwaliteit van het gebied op een negatieve wijze.

Voor de sanering van asbest is bij het Omgevingsfonds, dat beheerd wordt door het Recreatieschap Midden-Delfland, een subsidie van € 150.000,= aangevraagd. Als positief op dit verzoek beschikt wordt, kan aan de agrarische ondernemers subsidie toegekend worden.

 

Ad 2, toepassen van zonne-energie

Het toepassen van zonne-energie past goed binnen de doelstellingen van kringlooplandbouw. Door alle of een gedeelte van de benodigde energie zelf binnen het bedrijf duurzaam op te wekken, wordt het milieu minder belast. Tegelijkertijd is de agrarische ondernemer minder afhankelijk van externe bronnen, waardoor deze beter zijn bedrijfskosten kan beheersen. Tenslotte zorgt de toepassing van duurzame energie voor een beter imago van de sector binnen het gebied Midden-Delfland.

Bekostiging van deze subsidie gebeurt door gebruik te maken van de incidentele provinciale subsidie voor Duurzaam Boer Blijven in Midden-Delfland, toegekend bij beschikking van 12 september 2012, kenmerk DOS-2012-0003036 PZH-2012-333369329.

 

Staatssteun voor kleine en middelgrote ondernemingen

Het verstrekken van subsidie aan ondernemingen kan de concurrentieverhoudingen op de vrije markt verstoren. Anderzijds is het regelmatig nodig om subsidie te verstrekken om overheidstaken te realiseren. Het verstrekken van subsidie is dan mogelijk, mits aan de Europese regelgeving op dit vlak wordt voldaan. Het verstrekken van subsidie op basis van deze nadere regels aan de agrarische ondernemingen heeft als doelstelling het open agrarische cultuurlandschap van Midden-Delfland te behouden en te versterken.

Artikel 88 van het EG-verdrag bepaalt dat lidstaten vooraf aan het verstrekken van steunmaatregelen dit moeten melden bij de Europese Commissie. Bij Verordening (EG) nr. 994/98 is aan de Europese Commissie de bevoegdheid toegekend om in overeenstemming met artikel 87 van het EG-verdrag vast te stellen dat steun voor kleine en middelgrote ondernemingen die aan bepaalde voorwaarden voldoet, met de gemeenschappelijke markt verenigingbaar is niet hoeft te worden aangemeld op basis van artikel 88, derde lid, van het EG-verdrag.

In verordening 1857/2006 is bepaald dat voor bedrijven in probleemgebieden hogere maximale subsidies vastgesteld moeten worden. Alle bedrijven binnen het toepassingsgebied van de subsidieregeling vallen onder deze definitie. Hierdoor is voor alle bedrijven hetzelfde subsidiepercentage opgenomen. In artikel 4 van Verordening 1857/2006 zijn de maximale percentages van de steunmaatregel opgenomen. In deze nadere regels zijn percentages van 33% (asbestverwijdering) en 25% (toepassing zonne-energie) opgenomen. Deze percentages vallen binnen de gestelde Europese normering.

De toekenning van een subsidie dient transparant te zijn, wat inhoudt dat vooraf nauwkeurige percentages zijn vastgesteld. In de nadere regels is dit vastgelegd. Artikel 4, derde lid, van deze verordening is bepaald dat investeringen in landbouwbedrijven in de volgende situaties mogelijk zijn:

  • a.

    Verlaging van de productiekosten;

  • b.

    Verbetering en omschakeling van de productie;

  • c.

    Verhoging van de kwaliteit;

  • d.

    Instandhouding en verbetering van het natuurlijke milieu, of verbetering van de hygiëneomstandigheden of de normen inzake dierenwelzijn.

Het project ‘Kringloopboeren Midden-Delfland’ en beide vormen van subsidie vallen binnen de in EG-verordening genoemde criteria. Subsidiering is mogelijk, waarbij de gemeente een kennisgevingsplicht heeft.

 

Subsidieverordening Midden-Delfland 2009

Op de toekenning van subsidie zijn de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2009 van toepassing. Laatstgenoemde verordening biedt het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid om nadere regels in te stellen. Hiervan is gebruik gemaakt door vaststelling van de Nadere subsidieregels stimulering gebruik zonne-energie en verwijdering van asbest bij agrarische bedrijven. Op deze nadere regels zijn de in de Awb en de algemene subsidieverordening opgenomen voorschriften van overeenkomstige toepassing en worden in de nadere regels niet meer apart genoemd.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit artikel zijn onder a tot en met f de begrippen voor de toepassing van de milieuwetgeving op het terrein van de asbestverwijdering opgenomen. Dit om duidelijk te maken dat subsidie alleen mogelijk is om binnen de wettelijke vereisten het asbest van de daken van agrarische opstallen te verwijderen.

Onder g is de begripsomschrijving voor de agrarische ondernemer opgenomen. Dit is noodzakelijk om duidelijk te maken dat alleen agrarische ondernemers van de subsidie gebruik kunnen maken. Dit is noodzakelijk als uitvloeisel van de pilot Groen Ondernemen, Duurzaam boer blijven. Tevens is dit ook noodzakelijk op basis van de Europese regelgeving.

Ten slotte is onder h het begrip agrarische opstal omschreven. Dit om duidelijk te maken dat geen subsidie wordt toegekend voor het woongedeelte.

 

Artikel 2. Werkingsgebied verordening

Eerste lid

In de algemene toelichting is opgenomen dat het college van burgemeester en wethouders het project uitvoert in het kader van het IODS. Dit is bestemd voor het hele gebied. Dit is dan ook de reden om het werkingsgebied meer te laten zijn dan het grondgebied van de gemeente Midden-Delfland. Door het gebied te begrenzen tot het werkingsgebied van het Recreatieschap Midden-Delfland staat het aanvragen van subsidie open voor de veehouders binnen het gebied.

Tweede lid

Op dit moment wordt gewerkt aan een herziening van de grenzen van het beheersgebied van het Recreatieschap Midden-Delfland. Gevolg hiervan is dat een drietal agrarische ondernemers in de Groeneveldse Polder buiten de werking van de subsidieregels zou vallen. Dit is een ongewenst effect, waardoor het tweede lid is opgenomen om het werkingsgebied voor die ondernemers uit te breiden.

 

Artikel 3. Budgetvaststelling

Voor de uitvoering van de subsidieregels is een beperkt budget beschikbaar. In verband hiermee is van de wettelijke mogelijkheid tot het vaststellen van een subsidieplafond gebruik gemaakt.

Eerste lid

Bij het Omgevingsfonds is een subsidie aangevraagd voor het verwijderen van asbestdaken van de agrarische opstallen. Uitvoering van de regeling is wenselijk in het jaar 2013. Op het subsidieverzoek moet door het Recreatieschap Midden-Delfland op een zorgvuldige wijze besluitvorming kunnen plaatsvinden. Tegelijkertijd is het voor de agrarische ondernemer wenselijk om het verwijderen van asbestdaken vroegtijdig binnen zijn bedrijfsmatige activiteiten in te plannen. Mede gezien de afspraken uit het IODS-convenant is er een gerede verwachting dat de subsidieaanvraag positief gehonoreerd wordt. Daarom is dit gedeelte al in de verordening opgenomen onder de nadrukkelijke voorwaarde dat vanuit het Omgevingsfonds subsidie wordt toegekend.

Tweede lid

Subsidie uit het Omgevingsfonds is alleen van toepassing voor agrarische ondernemers binnen het werkingsgebied van het recreatieschap. Voor de ondernemers uit Midden-Delfland is daarom een apart subsidieplafond opgesteld. Die subsidie wordt opgebracht door de gemeente Midden-Delfland. Wel is hierbij de koppeling met het Omgevingsfonds gemaakt om te voorkomen dat een onredelijke situatie kan ontstaan dat alleen ondernemers uit Midden-Delfland aanspraak op subsidie kunnen maken.

Derde en vierde lid

Dekking van de subsidie voor de toepassing van zonne-energie is gebaseerd op het budget voor de uitvoering van het project ‘Kringloopboeren Midden-Delfland’. In totaal is € 150.000,= beschikbaar, dat verdeeld kan worden over de agrarische ondernemers uit de gemeente Midden-Delfland en de ondernemers waarvan de opstallen zijn gelegen binnen het werkingsgebied van het Recreatieschap Midden-Delfland.

 

Artikel 4. Indieningsvereisten

Eerste lid

Om de administratieve lasten te beperken is voor de agrarische ondernemers een aanvraagformulier vastgesteld. In de verordening en wetgeving zijn de noodzakelijke vereisten opgenomen. Een aanvraag dat niet op het vastgestelde formulier is ingediend, maar wel aan al die eisen voldoet, wordt ook in behandeling genomen.

Tweede lid

Deze melding is noodzakelijk om te beoordelen of asbestsanering binnen de wettelijke criteria zal worden uitgevoerd.

Derde lid

Een bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel is noodzakelijk om aan de voorwaarden vanuit het Omgevingsfonds te voldoen.

Vierde lid

Een dergelijke offerte maakt het voor het college mogelijk om te beoordelen of de door de agrarische ondernemer bedachte maatregelen voor de toepassing van zonne-energie voldoen. Bewust zijn in de nadere regels geen voorschriften opgenomen over de wijze van uitvoering. Alleen de doelstelling is opgenomen.

 

Artikel 5. Weigeringsgronden

Eerste lid

Als het subsidieplafond (zie artikel 3) is bereikt, kan geen subsidie meer worden toegekend. In dit lid is dat vastgelegd om vooraf duidelijk te maken dat geen budget overschrijding mogelijk is.

Tweede en derde lid

Het college moet vast kunnen stellen of de maatregelen die met de subsidie beoogd worden, ook uitgevoerd gaan worden. Daarom kan geen subsidie worden toegekend, indien al begonnen is (verwijderen asbest) of opdracht gegeven (toepassen zonne-energie) is om met de werkzaamheden te beginnen.

Een dergelijke bepaling is ook noodzakelijk om aan de Europese regelgeving te voldoen. Een subsidie is bestemd om ondernemers te stimuleren. Indien zij zonder die stimulans al begonnen zijn, kan geconcludeerd worden dat zij een subsidie niet nodig hebben.

Vierde lid

Zie ook de toelichting bij het artikel 1. Er zijn verschillende redenen om de subsidie te beperken tot agrarische ondernemers.

 

Artikel 6. Terugvorderen toegekende bijdrage

In de verordening zijn diverse voorschriften opgenomen dat het verwijderen van asbestdaken voldoet aan de gestelde milieuregelgeving. Mocht achteraf blijken dat de werkzaamheden niet binnen die regels zijn uitgevoerd is een terugbetalingsverplichting opgenomen. Overigens ontstaat deze verplichting automatisch als niet aan de regelgeving voldaan wordt. Door opname van dit artikel ontstaat een zwaardere rechtsgrond tot terugbetaling.

 

Artikel 7. Beslistermijnen

Deze termijnen zijn opgenomen om duidelijkheid in de richting van de aanvrager te verstrekken.

 

Artikel 8. Subsidie verwijderen asbest en asbesthoudend materiaal

Eerst lid

Dit lid geeft aan dat agrarische ondernemers subsidie kunnen aanvragen voor de verwijdering van asbesthoudend materialen op de daken van de opstallen. Hierbij geldt wel de restrictie vanuit artikel 3 dat vanuit het Omgevingsfonds subsidie is toegekend.

In andere Nederlandse regelgeving wordt het verwijderen van asbestdaken regelmatig gekoppeld aan de toepassing van zonne-energie. Bewust is er voor gekozen om die koppeling niet in deze verordening op te nemen. Voor de bescherming van het gebied is het wenselijk dat alle asbestdaken verdwijnen. Bij een koppeling zou een niet gewenste bevoordeling van agrarische ondernemers kunnen ontstaan. Voor de toepassing van zonne-energie is de bouwrichting van wezenlijk belang. Daarnaast bestaat een dak door toepassing van twee schuine kappen meestal uit een zon- en schaduwkant.

Tweede lid

De subsidie bedraagt op basis van de criteria vanuit het Omgevingsfonds 33%. De subsidie is bedoeld als stimulans. Door maximale bedragen op te nemen, kunnen minimaal 15 ondernemers bereikt worden.

Derde lid

Behoud en verbetering van de kwaliteit van het agrarisch cultuurlandschap is voor het hele gebied van belang. Daar geen onderscheidende criteria voor de ondernemers aanwezig zijn, is besloten om de toekenning van subsidie in volgorde van binnenkomst af te handelen.

Vierde lid

In dit lid worden de wettelijke vereisten voor het verwijderen van asbest vermeld.

Artikel 9. Subsidie toepassing zonne-energie

Eerste lid

In de nadere regels is gekozen voor een minimaal te bereiken doel bij het gebruik van installaties voor het opwekken van zonne-energie. Welke installaties hiervoor gebruikt worden, is voor dit doel niet van belang. Mogelijk dat hiermee de innovatieve kracht van ondernemers gestimuleerd wordt.

Tweede lid

Daar de subsidie bedoeld is als stimulering is uitgegaan van een maximaal percentage en een vast bedrag. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om binnen het gebied 30 ondernemers te ondersteunen. Dit zou overeenkomen met bijna 50% van de agrarische ondernemers, dit onder de verwachting dat niet alle ondernemers om uiteenlopende redenen overgaan tot de toepassing van zonne-energie.

Derde lid

Niet iedere stal is geschikt voor de toepassing van zonne-energie. Ook zijn er agrarische ondernemers die niet kiezen voor de toepassen van de zonne-energie. Met de plaatsing van een zonneboiler kan ook een positief duurzaam effect bereikt worden. Daarom is in dit artikel, naast de toepassing van zonne-energie, een extra stimuleringssubsidie opgenomen voor de plaatsing van een zonneboiler.

Vierde lid

De subsidie is bedoeld als stimulans voor het aanbrengen van een zonneboiler. Hierom is het percentage subsidie vastgesteld op 25%, met een maximum van € 1.000,= per agrarisch bedrijf.

Vijfde lid

In zijn algemeenheid kan bij de plaatsing van installaties op basis van de Omgevingswet volstaan worden met een melding. Voor gemeentelijke en rijksmonumenten geldt echter een vergunningplicht. In dit lid is vastgelegd dat als sprake is van een vergunningplicht de subsidie alleen toegekend worden als die vergunning ook daadwerkelijk is verleend.

 

Artikel 10. Afwijkingen algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2009

In de algemene subsidieverordening is bepaald dat geen subsidie aan natuurlijke personen verstrekt mag worden. In theorie kan het voorkomen dat een agrarisch ondernemer geen rechtspersoon voor zijn onderneming heeft opgericht. In die situatie kan dan alsnog subsidie worden toegekend.

 

Artikel 11. Voorschot subsidie

Eerste lid

Indien agrarisch ondernemers dit wensen kan bij de beschikking op de aanvraag om subsidie een voorschot van 90% van de subsidie uitbetaald worden. Op het aanvraagformulier is dit opgenomen.

Tweede lid

Na afronding van de werkzaamheden moet een verzoek tot vaststelling van de subsidie ingediend worden. Na positieve beschikking op dit verzoek, wordt het restant van de subsidie uitbetaald. Bij de toekenning van de subsidie wordt een formulier voor de aanvraag tot vaststelling van de subsidie toegevoegd. Hiermee blijven de administratieve lasten voor de ondernemer beperkt.

 

Artikel 12. Inwerkingtreding en vervallen regeling

Het toekennen van subsidie is bedoeld als stimulans voor het treffen van maatregelen. Tevens is de subsidie gekoppeld aan beschikbare budgetten. Daarom is de geldigheid van de regelgeving bepaald op 1 januari 2014.

 

Artikel 13. Hardheidsclausule

Met dit artikel heeft het college de mogelijkheid om in het belang van de doelstellingen van deze nadere regels hiervan af te wijken. Dit kan zijn in situaties waarbij strikte toepassing van deze nadere regels onbillijk zou zijn ten opzichte van de doelstellingen. Toepassing van de hardheidsclausule kan niet leiden tot een uitbreiding van de werking van deze verordening.

 

Artikel 14. Citeertitel

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Klik op onderstaande link voor het aanvraagformulier:

Aanvraagformulier subsidie agrarische bedrijven voor de toepassing van zonne-energie of het verwijderen van asbestdaken op agrarische opstallen