Regeling vervallen per 30-09-2016

Subsidieregeling waardering prestaties studieseizoen kringlooplandbouw Midden-Delfland 2015-2016

Geldend van 04-07-2016 t/m 29-09-2016

Intitulé

Subsidieregeling waardering prestaties studieseizoen kringlooplandbouw Midden-Delfland 2015-2016

Paragraaf 1 Inleiding en algemene bepalingen

Gemeente Midden-Delfland - subsidieregeling waardering prestaties studieseizoen kringlooplandbouw Midden-Delfland 2015-2016

Burgemeester en wethouders van Midden-Delfland;

Overwegende dat op 23 juni 2006 het Convenant IODS en 2 september 2010 de bestuursovereenkomst IODS door diverse partijen zijn ondertekend;

dat vanuit dit convenant het studie- en innovatieprogramma “Kringloopboeren Midden-Delfland” is opgestart;

dat de agrarische ondernemers in dit project werken aan een veilig, aantrekkelijk, ‘eetbaar’ en open agrarisch cultuurlandschap;

dat één van de doelstellingen van dit project is om de bedrijfskracht te vergroten, waartoe het programma “Duurzaam boer blijven” wordt uitgevoerd;

dat de deelnemers aan dit project zich hebben uitgesproken om op hun bedrijf het principe van kringlooplandbouw in te voeren;

dat dit inhoudt dat de bedrijfsvoering wordt afgestemd op het gebruik van de op het bedrijf aanwezige en geproduceerde hulpbronnen en voorraden, zoals zonlicht, mineralen, arbeid, organische stof en energie;

dat het in standhouden van het groen agrarisch cultuurlandschap een belangrijke randvoorwaarde is voor de recreatief-toeristische aantrekkelijkheid van het gebied Midden-Delfland in de metropoolregio Rotterdam Den Haag;

dat agrarische bedrijven in Midden-Delfland zorgen voor de instandhouding van het landschap;

dat de overheden binnen het gebied streven naar een economisch vitaal platteland;

dat zeker in de kwetsbare stedelijke agglomeratie en de kleinschalige bedrijfsstructuur in Midden-Delfland duurzame landbouw essentieel is;

dat hiervoor innovatie en vernieuwing van de bedrijfsvoering van de agrarische bedrijven noodzakelijk is;

dat gezien het gezamenlijk belang van overheden en de agrarische sector ondersteuning van overheidswege wenselijk is;

dat dit gevonden kan worden door agrarische bedrijven te stimuleren hun bedrijfsvoering te innoveren en vernieuwen op basis van de duurzaamheidsprestaties vanuit de Kringlooplandbouw;

dat subsidie voor het belonen van de resultaten, behaald binnen het studieprogramma Kringlooplandbouw door agrarische bedrijven, als prikkel en stimulans zorgt voor een aanzienlijke versnelling van de gewenste innovatie en vernieuwing;

dat het principe van de Kringlooplandbouw past in de toekomstvisie van de verschillende overheden voor het behoud van het landschap van Midden-Delfland;

dat voor het vergroten van de duurzaamheidsprestaties veel praktijkonderzoek noodzakelijk is, welke in het project Kringlooplandbouw Midden-Delfland uitgevoerd kan worden;

Gelet op de de-minimisregeling, met een grens van € 15.000,00 per agrarische onderneming, waarbij bijdragen van de overheid, die onder deze grens vallen, niet hoeven te worden gemeld aan de Europese Commissie op basis van artikel 18, lid 3, VWEU.

Mede gelet op artikel 3, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2013;

B E S L U I T :

Vast te stellen de subsidieregeling waardering prestaties studieseizoen kringlooplandbouw Midden-Delfland 2015-2016

Artikel 1,

Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a)

    Deelnemer studiegroep: Een agrarisch ondernemer waar zijn hoofdactiviteit bestaat uit grondgebonden veeteelt voor koeien, schapen en geiten en die heeft deelgenomen aan één van de studiegroepen kringlooplandbouw in Midden-Delfland, tijdens het studieseizoen 2015-2016

  • b)

    Studiegroep: een werkgemeenschap van agrarische ondernemers waarin onder externe begeleiding binnen thema’s wordt samengewerkt aan een innovatieve en duurzame landbouw gericht op het meer sluitend krijgen van de verschillende kringlopen binnen het bedrijf;

  • c)

    Studieseizoen: de periode die loopt van 1 oktober 2015 tot en met 30 april 2016;

  • d)

    Kringlooprapport: rapportage waarin de duurzaamheidsprestaties op basis van objectieve scores zijn weergegeven;

  • e)

    Aanvraag: de schriftelijke aanmelding van de agrariër tot deelname aan de studiegroep.

Paragraaf 2 Procedurele bepalingen

Artikel 2, Budgetvaststelling

Het subsidieplafond tijdens de geldigheidsduur van deze regeling voor subsidie als bedoeld in artikel7 bedraagt € 70.000,=.

Artikel 3, Indieningswijze

Het college stelt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een subsidie op basis van deze verordening een formulier vast.

Artikel 4, Weigeringsgronden

De subsidie wordt niet toegekend wanneer:

  • a)

    het subsidieplafond als bedoeld in artikel 3 is bereikt;

  • b)

    de aanvrager geen kringlooprapport kan aantonen, behaald tijdens het studieprogramma Kringlooplandbouw Midden-Delfland tijdens het studieseizoen 2015-2016;

c)aanvrager in surseance van betaling of in staat van faillissement is;

d)op de aanvrager de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard of dat daartoe een verzoek bij de rechtbank is ingediend.

Artikel 5, Beslistermijnen

1.Het college beslist binnen acht weken na ontvangst van een volledig ingediende aanvraag.

2.Het college kan de in het eerste lid genoemde termijn met vier weken verlengen.

Artikel 6, De subsidieverlening

1.De beschikking tot subsidieverlening vermeldt in ieder geval:

a)De grondslag van de subsidie en de berekeningswijze daarvan;

b)Een omschrijving van de te subsidiëren activiteiten;

c)De verplichtingen waaronder de subsidie wordt verleend;

d)Het bedrag;

e)Het tijdvak;

f)De wijze van uitbetaling;

  • g)

    Dat de subsidie is gebaseerd op de de-minimis regeling en de ASV Midden-Delfland 2013

    • 2.

      Tot de verplichtingen in het eerste lid behoren in ieder geval:

a)Deelname aan alle bijeenkomsten van de studiegroep, waarbij in bijzondere omstandigheden maximaal eenmaal verzuimd mag worden;

b)Beschikbaarstelling van de bedrijfsgegevens, voor zover noodzakelijk voor de resultaten van de studiegroepen;

c)Instemming met openbare publicatie van de resultaten van de studiegroepen.

Paragraaf 3 Subsidie Waardering resultaten studieprogramma Kringlooplandbouw

Artikel 7, Subsidie waardering resultaten studieprogramma kringlooplandbouw

Aan de agrarisch ondernemer wordt onder verstrekking van het kringlooprapport door de aanvrager door het college aan een deelnemer van de studiegroep een subsidie verstrekt van €300,00 per indicator. Naar gelang de score wordt per indicator het bedrag vermenigvuldigd met een wegingsfactor. De wegingsfactoren zijn:

a)Basis – 0

b)Brons – 1

c)Zilver – 1,4

d)Goud – 1,8

e)Platina – 2,2

Paragraaf 4 Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 8, Ontbreken voorschot subsidie

Aan de aanvrager wordt geen voorschot op de subsidie toegekend of uitbetaald.

Artikel 9, Inwerkingtreding en vervallen regeling

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking.

  • 2. Deze verordening treedt uit werking op 30 september 2016.

Artikel 10, Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen het bepaalde in deze verordening ten gunste van belanghebbenden buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van de activiteiten, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 11, Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: de subsidieregeling waardering prestaties studieseizoen kringlooplandbouw Midden-Delfland 2015-2016

Aldus vastgesteld in de vergadering van

Burgemeester en wethouders voornoemd,

Hans Verlinde Arnoud Rodenburg

Gemeentesecretaris (wnd.) burgemeester

Algemene toelichting op de

subsidieregeling waardering prestaties studieseizoen kringlooplandbouw Midden-Delfland 2015-2016

IODS-convenant

Met het IODS-convenant (Integrale ontwikkeling tussen Delft en Schiedam) is de gebiedsontwikkeling gekoppeld aan de uitvoering van het traject A4, tussen Delft en Schiedam. In het convenant zijn de afspraken vastgelegd ten aanzien van doelstellingen, bestuurlijke verantwoordelijkheid, betrokkenheid van partijen, planning en de financiering op hoofdlijnen.

Een van de projecten die voortvloeit uit het convenant is de ‘Groen ondernemen, een nieuwe landbouw’, met als projectonderdeel ‘Duurzaam boer blijven in Midden-Delfland. Uitgangspunt hiervan is om de agrarische sector als drager van het open veenweidegebied een impuls te geven om haar rol als producent en beheerder van dit gebied in de toekomst te versterken. De gemeente Midden-Delfland is aangewezen als trekker van dit kwaliteitsproject. Voor het projectonderdeel Duurzaam Boer Blijven in Midden-Delfland is een plan van aanpak opgesteld, met als fundament het studieprogramma ‘Kringlooplandbouw Midden-Delfland’ (zie ook: www.boerinmiddendelfland.nl).

Kringlooplandbouw

Het studieprogramma Kringlooplandbouw stimuleert de agrariërs hun duurzaamheidsprestaties aan de hand van de kringloopwijzer te verbeteren. Het studieprogramma is niet zozeer gericht op productieverhoging, maar op het beter sluiten van de kringloop. De prestaties op gebied van duurzaamheid binnen een bedrijf hebben dan vervolgens een kwaliteitsverhogend effect op de productie.

Onder begeleiding van externe deskundigen brengen de agrariërs de verschillende kringlopen en hun onderlinge relaties binnen hun bedrijf in beeld. In essentie is de doelstelling van het project het streven naar een zo efficiënt mogelijke duurzame bedrijfsvoering op lange termijn, welke is gericht op een minimale milieu- en natuurbelasting. Het resultaat is sterkere bedrijven en een sterker en mooier Midden-Delfland.

Sinds 2012 zijn er achtereenvolgend vier studieseizoenen vanuit het project Duurzaam Boer Blijven gefaciliteerd. De duurzaamheidsprestaties van de deelnemende agrarische bedrijven zijn sindsdien verbeterd. Hierover is op diverse wijzen gepubliceerd.

Studiegroepen

De studiegroepen waaraan de agrariërs deelnemen vormen de basis van het studieprogramma. Binnen de studiegroepen wordt informatie onderling uitgewisseld en individueel per agrarisch bedrijf doorgevoerd. De studiegroepen werken als een Community of Practice, werkgemeenschappen waarin ervaringen gedeeld worden en gebouwd wordt aan het bereiken van gemeenschappelijke doelen. Het ‘studieseizoen’ loopt van oktober tot april en omvat in principe enkele groepsbijeenkomsten en één of meerdere excursies.

De studiegroepen zijn thematisch van karakter. Voor het studieseizoen 2015-2016 zijn de volgende thema’s gekozen, waarmee een studiegroep is geformeerd

  • -

    Bodem en gewas, met accent op waterkwaliteit

  • -

    Bodem en gewas, met accent op weidevogelbeheer

  • -

    Gezonde koeien

  • -

    Biologisch boeren

Ondersteuning Studiegroepen

De studiegroepen hebben externe begeleiding door deskundigen vanuit het Louis Bolk Instutuut (LBI). Deskundigen van dit instituut zijn gespecialiseerd in het leggen van verbindingen tussen theorie en praktijk en het begeleiden van DEMO- en bedrijfsexperimenten. Dit vanuit de visie dat kijken&meten is weten. Het LBI heeft meer dan 35 jaar ervaring in onderzoek en advisering in duurzame en biologische landbouw, zoals reductie van CO2-uitstoot, vermindering van pesticidengebruik, diervriendelijke stalinrichting en stimuleren duurzaam bodemgebruik.

Het verzorgen van het kringloopkompas en vergaren van de benodigde cijfers wordt gecoördineerd vanuit het bedrijf Boerenverstand. Het Kringloop-Kompas is een uniforme milieuscore, waarmee voor een individueel melkveebedrijf in kaart wordt gebracht hoe deze scoort ten aanzien van het sluiten van kringlopen. Hoe meer de kringloop gesloten is, hoe lager de verliezen naar het milieu en klimaat en dat alles in samenhang met een aantrekkelijk landschap. Binnen het Kringloop-Kompas speelt de mineralenbalans (de aanvoer van krachtvoer en kunstmest op het bedrijf minus de afvoer van melk en vlees) een belangrijke rol.

Eén van de grondleggers van het ‘koekompas’ is beschikbaar als vraagbaak voor de studiegroepen en dierenartsen. Bij het koekompas staat het dierenwelzijn voorop. Koeien die goed in hun vel zitten worden ouder en zijn minder vaak ziek. Om te meten of koeien is het instrument van het koekompas ontwikkeld. Het koekompas meet hoe het is gesteld met het dierenwelzijn op een boerderij. Aan de hand van een checklist worden onder meer de stal en het voer beoordeeld. Ook wordt kritisch naar de koe zelf gekeken. Bijvoorbeeld heeft de koe geen wondjes en is haar vacht mooi glanzend. Het resultaat van de checklist is een score op zeven onderdelen. Met deze score heeft de agrariër aanknopingspunten om het dierenwelzijn verder te optimaliseren.

Doestelling subsidieverordening

De doelstelling van de subsidie is om agrarische ondernemers te stimuleren om door middel van deelname aan de studiegroepen Kringlooplandbouw Midden-Delfland het proces van verduurzaming en vernieuwing te versnellen. Dit wordt gedaan door enerzijds het verzorgen van deskundige ondersteuning van de studiegroepen en anderzijds door deelnemers aan de studiegroepen te belonen voor hun behaalde prestaties op de kringloopwijzer.

De subsidie heeft de vorm van een waarderingssubsidie. Indien de agrariërs over het studieseizoen 2015-2016 actief hebben deelgenomen en een kringloopcertificaat hebben behaald, dan kunnen ze aan de hand van de behaalde scores op het kringloopcertificaat een waarderingssubsidie ontvangen. De deelnemers hebben aanwezig moeten zijn bij de studiebijeenkomsten en hebben een actieve houding moeten tentoonspreiden.

Van de resultaten uit de studiegroepen kunnen andere agrariërs profiteren. Uiteindelijk resultaat is een lagere milieubelasting, een kleinere ecologische voetprint en verbetering van het imago van de veehoudersector. Naast haar primaire functie in de voedselproductie blijft deze sector in staat om in Midden-Delfland haar rol als hoeder van het landschap te vervullen.

Bekostiging van deze subsidie gebeurt door gebruik te maken van de incidentele provinciale subsidie voor Duurzaam Boer Blijven in Midden-Delfland.

Het juridisch kader

Het verstrekken van subsidie aan ondernemingen kan de concurrentieverhoudingen op de vrije markt verstoren. Anderzijds is het regelmatig nodig om subsidie te verstrekken om overheidstaken te realiseren, waarbij de subsidie als stimulans voor ondernemers kan worden ingezet. Het verstrekken van subsidie is dan mogelijk, mits aan de Europese regelgeving op dit vlak wordt voldaan. Het verstrekken van subsidie op basis van deze verordening aan de agrarische ondernemingen heeft als specifieke overheidsdoelstelling het open agrarische cultuurlandschap van Midden-Delfland te behouden en te versterken.

De studiegroepen binnen het project Kringloopboeren Midden-Delfland zijn gericht op onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Voor wat betreft de voorgaande studieseizoenen verstrekte de gemeente de subsidie op basis van de eigen gemeentelijke Verordening subsidie Onderzoek, ontwikkeling en innovatie bij agrarische bedrijven 2013. Het juridisch kader voor deze regeling was de ‘Omnibusregeling voor provincies en gemeenten voor de staatssteunaspecten van subsidiemaatregelen gericht op onderzoek, ontwikkeling en innovatie’ (OO&I). Deze Omnibus Decentraal is per 1 januari 2015 komen te vervallen, en daarmee dus ook de gemeentelijke verordening. Mede om deze reden is deze nieuwe regeling opgesteld.

Om te voorkomen dat er sprake is van onrechtmatige staatssteun, kan er gebruik worden gemaakt van de de minimisregeling. Deze is gebaseerd op de veronderstelling dat geringe bedragen in de meeste gevallen het handelsverkeer tussen de lidstaten niet ongunstig beïnvloeden en de mededinging niet vervalsen. Het voldoet dan niet aan de criteria van het staatssteunverbod (art. 107, eerste lid VWEU) en hoeft daarom niet te worden aangemeld aan de Commissie (art. 108, lid 3, VWEU). Voor agrarische ondernemingen geldt een grens van € 15.000,= over drie belastingjaren. De Europese Commissie heeft in maart 2016 een proces in gang gezet om de agrarische sector meer te ondersteunen (crisismaatregelen). Een van de voorstellen is om de de minimis op jaarbasis op een bedrag van € 15.000,= te zetten.

Experimentele ontwikkeling

Bij het onderdeel experimentele ontwikkeling staan kennis en vaardigheden centraal. Het gaat dan om het verwerven, combineren, vormgeven en gebruiken van al bestaande wetenschappelijke en technische kennis en vaardigheden met in deze specifieke situatie als doel om te komen tot verbeterde producten en procedés.

Hoe kan de voedselkwaliteit en voedselveiligheid op de lange duur gewaarborgd blijven tegen een lagere milieubelasting en kleinere ecologische voetprint? Zonder stimulans vanuit de overheid is de kans dat de sector zelfstandig tot realisatie hiervan overgaat beperkt of niet aanwezig. Tegelijkertijd is sprake van een maatschappelijk belang als de milieubelasting en ecologische voetprint te verminderen. In verband hiermee is er een algemeen belang aanwezig om dit te stimuleren.

Het gebied Midden-Delfland leent zich bij uitstek voor dit experimenteel onderzoek. Mede door de centrale ligging binnen de stedelijke agglomeratie van Rotterdam en Den Haag is in dit gebied vooral sprake van kleinschalige landbouw en onderlinge afhankelijkheid tussen de verschillende melkveehouderijen. Om de economische vitaliteit van de veehouderijsector op lange termijn te waarborgen binnen de stedelijke agglomeratie is schaalvergroting niet mogelijk. Het gebied vervult voor de stedeling belangrijke toeristische en recreatieve waarden. Deze waarden gaan verloren bij een omschakeling naar grootschalige en intensieve veehouderij.

Stimulerend effect en noodzaak van steun

De melkveehouderijsector is traditioneel van aard. Deze sector bestaat in het gebied Midden-Delfland voornamelijk uit relatief kleine traditionele extensieve agrarische bedrijven. Op individuele basis is nagenoeg geen sprake van innovatie. Op het terrein van innovatieve ontwikkelingen is de sector volgend op wetenschappelijk bewezen uitgangspunten. In potentie is de wens tot innovatie aanwezig. Echter doordat in nagenoeg alle situaties sprake is van familiebedrijfjes is het niet mogelijk om als zelfstandige ondernemer te investeren in OO&I op het eigen bedrijf.

De aanwezige innovatieve kracht wordt met behulp van deze subsidieregeling aangeboord en als extra inzet gewaardeerd. Kracht zit hem in vrijwillige samenwerking. De afgelopen twee jaar is op vrijwillige basis samen gewerkt in studiegroepen. Hierbij is ervaring opgedaan met de bestaande instrumenten van het Kringloopkompas en het Koekompas.

Door onder deskundige begeleiding onderling bedrijfsgegevens uit te wisselen en die kennis over te dragen aan anderen ontstaat een innovatieve impuls voor de agrarische melkveehouderijsector in Midden-Delfland. Op termijn zijn deze resultaten niet alleen van belang voor het gebied van Midden-Delfland maar kunnen toegepast worden in andere veenweidegebieden in Nederland. Met het meer sluiten van de kringlopen op de agrarische bedrijven wordt voldaan aan de doelstellingen van het nieuwe Europese gemeenschappelijke landbouwbeleid.

Subsidi everordening Midden-Delfland 2013

Op de toekenning van subsidie zijn de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2013 van toepassing. Laatstgenoemde verordening biedt het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid om nadere regels te stellen. Hiervan is gebruik gemaakt door vaststelling van de Verordening subsidie onderzoek, ontwikkeling en innovatie bij agrarische bedrijven. Op deze subsidieverordening zijn de in de Awb en de Algemene subsidieverordening opgenomen voorschriften van overeenkomstige toepassing en worden in de nadere regels niet meer apart genoemd. In verband met een heldere communicatie is er voor gekozen om de naamgeving van het document aan te passen in ‘verordening’, in plaats van ‘nadere regels’.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1, Begripsbepalingen

Onder a

Aan het studieprogramma Kringlooplandbouw doen uitsluitend agrarisch ondernemers, in het bijzonder grondgebonden (melk-)veehouders, mee. In verband hiermee staat de subsidie dan ook alleen open voor ondernemers uit deze sector.

Onder b

Het project Kringloopboeren Midden-Delfland werkt op basis van studiegroepen. Hierbij wordt onder externe deskundige begeleiding thematisch gewerkt aan het vergroten van de innovatieve kracht en het bereiken van een meer duurzame landbouw.

Onder c

Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op het studieseizoen 2015-2016. Voor voorgaande jaren is van een andere subsidieregeling gebruik gemaakt. Voor opvolgende studieseizoenen zal, indien daar behoefte en aanleiding toe is, een nieuwe subsidieregeling moeten worden vastgesteld.

Onder d

Het Kringlooprapport bevat een overzicht van de duurzaamheidsprestaties van de agrariër. Het vermeldt de feitelijke score. Die feitelijke score bepaalt de categorie waarin de ondernemer op dat onderdeel scoort. Het rapport maakt onderscheid naar basis, brons, zilver, goud en platina. Het betreft hier formeel het ‘Kringloopcertificaat’ van Boerenverstand Consultancy.

Onder e

De agrariërs in het gebied Midden-Delfland melden zich op een vastgesteld formulier schriftelijk aan voor deelname aan de studiegroep Kringloopboeren Midden-Delfland. Om de administratieve lasten te beperken wordt deze schriftelijke aanmelding tegelijkertijd beschouwd als aanvraag om subsidie.

Artikel 2, Budgetvaststelling

In artikel 7 van de verordening zijn de te subsidiëren activiteiten opgenomen. Dekking van de subsidie vindt plaats door gebruik te maken van de incidentele provinciale subsidie voor Duurzaam Boer Blijven in Midden-Delfland.

Artikel 3, Indieningswijze

Om de administratieve lasten te beperken is voor de agrarische ondernemers een aanvraagformulier vastgesteld. In de verordening en wetgeving zijn de noodzakelijke vereisten opgenomen. Een aanvraag dat niet middels het vastgestelde formulier is ingediend, maar wel aan al die eisen voldoet, wordt ook in behandeling genomen.

Artikel 4, Weigeringsgronden

Onder a

Als het subsidieplafond (zie artikel 3) is bereikt, kan geen subsidie meer worden toegekend. In dit lid is dat vastgelegd om vooraf duidelijk te maken dat geen budget overschrijding mogelijk is.

Onder b

De subsidie is als stimulans bedoeld om agrariërs te belonen voor hun prestaties op het terrein van innovatie en vernieuwing. Het is dan ook wenselijk vast te kunnen stellen of de agrariër daadwerkelijk de prestaties, waarvoor hij subsidie aanvraagt, heeft geleverd. Dat wordt vastgesteld aan de hand van het kringlooprapport.

Onder c en d

Op basis van Europese regelgeving mag geen subsidie toegekend worden aan ondernemingen die in moeilijkheden verkeren. Dit zou ook in strijd zijn met de doelstellingen van het project Kringlooplandbouw, dat mede gericht is op de bedrijfshuishouding op lange termijn. Daarom wordt in het aanvraagformulier vereist dat aanvragers verklaren niet in surseance van betaling of in staat van faillissement te zijn of dat niet de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen op hem/haar van toepassing is verklaard of dat daartoe een verzoek bij de rechtbank is ingediend;

Artikel 5, Beslistermijnen

Deze termijnen zijn opgenomen om duidelijkheid in de richting van de aanvrager te verstrekken.

Artikel 6, De subsidieverlening

Eerste lid, onder a en b

In de subsidiebeschikking moet vermeld worden dat de subsidie op deze verordening is gebaseerd. In artikel 8 van de verordening is bepaald voor welke activiteiten subsidie verleend wordt en hoe die subsidie berekend wordt. Voor de duidelijkheid naar de aanvrager is het wenselijk die berekening in de subsidiebeschikking inzichtelijk te maken.

Eerste lid, onder c

In het tweede lid van dit artikel zijn de minimale voorwaarden voor de subsidiering vermeld. Het spreekt voor zich dat de aanvrager vooraf duidelijkheid heeft over de voorwaarden van deelname.

Onder d , e en f

Spreken voor zich

Onder g

Het vermelden van de ASV Midden-Delfland 2013 is een verplichting uit deze verordening zelf. Het vermelden van de toepassing van de de minimisregeling is mede ingegeven omdat de ondernemer zelf moet verklaren niet boven de de minimisnorm uit te komen.

Tweede lid, onder a

Uitgangspunt van het project Duurzaam Boer Blijven is dat de deelnemers actief aan alle bijeenkomsten bijwonen. In bijzondere omstandigheden kan het voorkomen dat men niet aan een geplande bijeenkomst kan deelnemen. Indien men meerdere keren tijdens één studieseizoen verzuimt, dan vervalt het recht op subsidie. Door dit op te nemen in de subsidiebeschikking, ontstaat een harde terugvorderingsplicht.

Tweede lid, onder b

Voor de deelname aan de studiegroep moeten voor het bereiken van een maximaal resultaat bedrijfsgegevens beschikbaar gesteld worden. Door de opname van deze plicht in de subsidiebeschikking worden eventuele discussies over het beschikbaar stellen voorkomen. Het niet beschikbaar stellen van de cijfers voor het kringlooprapport houdt in dat het recht op subsidie in zijn geheel vervalt.

Tweede lid, onder c

In het project is sprake van een beperkt aantal studiegroepen en potentiële deelnemers. De uitkomsten van de studiegroepen moeten wel beschikbaar zijn voor alle agrarische bedrijven. Daarom is vooraf opgenomen dat men bij deelname instemt met publicatie van de uitkomsten van de het project en de verschillende studiegroepen.

Artikel 8, Subsidie deelname studiegroepen

Doelstelling van deze subsidieverordening is duurzaamheid op bedrijfs- en gebiedsniveau te bevorderen. De deelnemers worden daarom beloond voor hun bereikte duurzaamheidsprestaties, vermeld op het kringloopcertificaat, behaald tijdens het studieseizoen 2015-2016. Het verzamelen van de benodigde bedrijfsgegevens en doorvoeren in de bedrijfsvoering ten behoeve van betere prestaties kost tijd voor de ondernemer. Een financiële prikkel stimuleert de ondernemer de activiteiten in dezen te verrichten.

Die stimulans wordt gehaald door hogere prestaties via het certificaat hoger te belonen. De subsidie wordt als volgt bepaald: op het rapport staan vijf onderwerpen (indicatoren) waar op gescoord kan worden met de scores basis, brons, zilver, goud of platina. Per indicator wordt de score vermenigvuldigd met een wegingsfactor. De wegingsfactoren per score zijn

• Basis - 0

• Brons - 1

• Zilver - 1.4

• Goud - 1,8

• Platina - 2,2

Een rekenvoorbeeld: scoort een deelnemer 2 x basis, 1 x brons en 2 x goud, dan ontvangt hij een subsidie gelijk aan de som van (2x0x€300) + (1x1x€300) + (2x1,8x€300) = €0 + €300 + €1.080 = €1.380.

Voor de score ‘basis’ wordt geen subsidie uitgekeerd. Een subsidie is volgens de doelstelling pas gerechtvaardigd wanneer er een hogere prestatie wordt geleverd dan het behaalde basisresultaat.

Artikel 9, Ontbreken voorschot subsidie

Het ontbreken van de mogelijkheid een voorschot op de subsidie te ontvangen hangt direct samen met de voorwaarde dat subsidie alleen is te verkrijgen op basis van het reeds behaalde kringloopcertificaat voor het studieseizoen 2015-2016. De te subsidieren activiteiten zijn reeds verricht dus een voorschot is niet meer aan de orde.

Artikel 10, Inwerkingtreding en vervallen regeling

Eerste lid

Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking. Dit is een vereiste van de Awb.

Tweede lid

Binnen de ruime afzienbare tijd van drie maanden moet het mogelijk worden geacht voor de deelnemers om hun verzoek om subsidie voor de geleverde prestaties in te dienen.

Artikel 11, Hardheidsclausule

Met dit artikel heeft het college de mogelijkheid om in het belang van de doelstellingen van deze nadere regels hiervan af te wijken. Dit kan zijn in situaties waarbij strikte toepassing van deze verordening onbillijk zou zijn ten opzichte van de doelstellingen. Toepassing van de hardheidsclausule kan niet leiden tot een uitbreiding van de werkingssfeer van deze verordening.

Artikel 12, Citeertitel

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Aanvraagformulier vaststelling subsidie deelname

Studiegroep Kringlooplandbouw, studiejaar 2015/2016

Kenmerk gemeente 16Z.003059

Bedrijfsgegevens:

Naam aanvrager ……………………………………………………………………………………………………………….

Correspondentie adres ……………………………………………………………………………………………………………….

Postcode en plaats ……………………………………………………………………………………………………………….

Telefoon ……………………………………………………………………………………………………………….

Inschrijving KvK ……………………………………………………………………………………………………………….

Met de ondertekening van dit formulier verklaart de aanvrager:

  • ·

    Niet in surseance van betaling of in staat van faillissement te zijn;

  • ·

    Dat niet de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen op hem/haar van toepassing is verklaard of dat daartoe een verzoek bij de rechtbank is ingediend;

  • ·

    Alle bijeenkomsten van zijn studiegroep te hebben bijgewoond.

Ondergetekende verzoekt hierbij de toegezegde subsidie definitief vast te stellen. Onderstaand schema is ingevuld aan de hand van punten ontvangen Kringloopcertificaat 2015/2016.

Berekend bedrag:

  • -

    --- punten Basis maal € 0 nihil

  • -

    --- punten Brons maal € 300 --------------

  • -

    --- punten Zilver maal € 420 -------------

  • -

    --- punten Goud maal € 540 ------------

  • -

    --- punten Platina maal € 660 ------------+

TOTAAL ------------

Ondergetekende verzoekt de financiële waardering in de vorm van een subsidie over te maken op:

bankrekening …………………………..…………………………………………………………….

ten name van: …………………………..…………………………………………………………….

----------------------------------------- ---------------------------------------------------

(datum en plaats) (handtekening aanvrager)

Voor nadere informatie graag contact opnemen met Peter van Arkel (pvanarkel@middendelfland.nl)

Dit formulier digitaal indienen via post@middendelfland.nl. Per post: Gemeente Midden-Delfland, Postbus 1, 2636 ZG Schipluiden.

Model verklaring de-minimis: landbouw (primaire productie)

De subsidie deelname Studiegroepen vormt ‘de-minimis’ steun, zoals bepaald in de zogenaamde

‘de-minimisverordening’ nr. 1535/2007. Deze is van toepassing op steun voor activiteiten die verband houden met de productie van landbouwproducten. Verordening (EG) nr. 994/98 van de Raad1 kent de Europese Commissie namelijk de bevoegdheid toe bij verordening een drempel vast te stellen waaronder steunmaatregelen worden geacht niet aan de criteria van artikel 87, lid 1 van het EG-verdrag te voldoen, en derhalve niet hoeven te worden aangemeld conform het bepaalde in artikel 88, lid 1, van het EG-Verdrag.

Bovenvermelde ‘de-minimisverordening’ stelt een aantal voorwaarden vast voor de toepassing van ‘de-minimis’. De Europese Commissie ziet erop toe dat deze door de gemeente worden nageleefd. Eén van de voorwaarden is dat het totale bedrag van de-minimissteun die is verleend aan één onderneming niet hoger mag zijn dan een bepaald bedrag over een periode van drie jaar. Dit plafond is voor de primaire productie van landbouwproducten vastgesteld op 15.000 euro. Het is van toepassing ongeacht de vorm van de steun, ongeacht de overheidsinstantie van wie deze ‘de-minimis’ steun wordt verkregen en ongeacht het daarmee beoogde doel. Alle ‘de-minimis’ steun uit de genoemde periode dient opgeteld te worden. Eerdere subsidies zoals deelname aan de studiegroepen, plaatsing zonnepanelen en erfafspoeling hoeven niet gemeld te worden.

Via dit formulier verklaart de begunstigde onderneming op eer dat door de toekenning van beoogde de-minimissteun het plafond van de onderneming niet wordt overschreden. Indien de onderneming dit plafond wel overschrijdt, kan het volledige bedrag ‘de minimis’ steun worden teruggevorderd, ook het gedeelte van de steun dat het plafond niet overschrijdt.

VERKLARING

Hierbij verklaart ondergetekende, dat aan de hierna genoemde onderneming

0 over de periode van 1 januari 2014 tot en met 1 juni 2016 eerdere de-minimissteun is toegekend tot een totaal bedrag van € .........................................................

(Een kopie van gegevens waaruit het verlenen van de-minimissteun blijkt is bijgevoegd)

0 over de periode van 1 januari 2014 tot en met 1 juni 2016 niet eerder de-minimissteun is verleend.

Niet voor deze subsidie staatssteun is verleend op grond van een groepsvrijstellingsverordening of een besluit van de Europese Commissie, indien door deze de-minimissteun het maximum zou worden overschreden.

Volledig en naar waarheid ingevuld door:

Bedrijfsgegevens:

Naam aanvrager ……………………………………………………………………………………………………………….

Correspondentie adres ……………………………………………………………………………………………………………….

Postcode en plaats ……………………………………………………………………………………………………………….

Telefoon ……………………………………………………………………………………………………………….

Inschrijving KvK ……………………………………………………………………………………………………………….

----------------------------------------- ---------------------------------------------------

(datum en plaats) (handtekening aanvrager)