Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR653779
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR653779/1
Handhavingsmatrix horeca Molenlanden 2020
Geldend van 05-02-2021 t/m heden
Intitulé
Handhavingsmatrix horeca Molenlanden 2020Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Molenlanden;
Gelet op de artikelen 2:67 APV gemeente Molenlanden, artikel 437 lid 1 Wetboek van Strafrecht en artikel 2 lid 2 Uitvoeringsbesluit ter uitvoering van artikel 437 eerste lid, Wetboek van Strafrecht;
Besluiten vast te stellen:
de ‘Handhavingsmatrix horeca Molenlanden 2020’
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Wet BIBOB-beleidslijn BIBOB |
|||
Overtreding |
Politie/toezichthouder |
Gemeente |
Andere diensten (OM, VWA, Verispect, etc.) |
1. In werking in strijd met voorschriften van de Algemene Plaatselijke Verordening, ontheffingen van de APV, exploitatievergunning of kansspelautomatenhalvergunning |
BR (1) en eventueel (afhankelijk van aard van het voorschrift, de strijdigheid en de situatie ter plaatse) (2) beëindigen overtreding en PV (3) |
1e keer/constatering: Waarschuwing 2e keer/constatering: Last onder dwangsom 3e keer/constatering (en volgende): Innen dwangsom (van rechtswege verbeurd) Dwangsom volledig verbeurd en nogmaals/nog steeds in overtreding: Intrekken vergunning en ontheffing Vergunning ingetrokken en voortzetting exploitatie: Aanpak als onder 3e constatering bij nr. 2: last onder bestuursdwang (zie hieronder) |
OM vervolgt conform richtlijn |
2. In werking zonder (geldige) exploitatievergunning, of overname bedrijf zonder geldige exploitatievergunning, of kansspelautomatenhalvergunning |
1e constatering: Verzoek vrijwillige sluiting exploitant of beëindigen overtreding (sluiting o.g.v. art. 2 Politiewet, Gemeentewet, de Awb of de APV) en BR 2e constatering: beëindigen overtreding en PV + BR |
1e constatering: Waarschuwing 2e constatering: Bevel tot sluiting (last onder bestuursdwang) 3e constatering: Last onder bestuursdwang (indien niet zelf gesloten) |
OM vervolgt conform richtlijn In het geval dit gecombineerd wordt met het verstrekken van alcohol zonder (geldige) vergunning, dan: correspondentie in afschrift aan handhavend orgaan. |
3. Exploitant en/of leidinggevende voldoet niet aan eisen; vergunning is ten gevolge van onjuiste of onvolledige gegevens en/of bescheiden verleend; er zijn onjuiste dan wel onvolledige gegevens verstrekt. |
BR |
1e constatering Intrekken exploitatievergunning Bij voortzetten exploitatie: Last onder bestuursdwang (sluiting inrichting) |
|
4. Incidenten zeer ernstig, waarbij sprake is van verwijtbaar handelen door de exploitant zoals (niet-limitatief, o.a. op basis van jurisprudentie) schiet-/steekincidenten; grootschalige vechtpartijen; geweld door exploitant, personeels of portiers/beveiligers (4) |
PV en BR Bij acute noodzaak: Directe sluiting o.g.v. artikel 2 Politiewet, Gemeentewet of de Awb) tot APV sluiting is geëffectueerd. |
1e keer: (5) Tijdelijke sluiting en schorsing vergunning voor 3 maanden of intrekken exploitatievergunning (6) 2e keer: Tijdelijke sluiting en schorsing vergunning voor 12 maanden of intrekken exploitatievergunning 3e keer: Sluiting voor onbepaalde tijd en intrekken exploitatievergunning De (tijdelijke) geslotenverklaring kan, indien hieraan geen gehoord wordt gegeven, worden geëffectueerd d.m.v. last onder bestuursdwang NB: De burgemeester kan, indien de openbare orde dit naar zijn oordeel vereist, de hele of gedeeltelijke sluiting bevelen van een voor het publiek openstaand gebouw |
OM vervolgt conform richtlijn (ten aanzien van de verdachte(n) van de strafbare gedraging, niet per sé gerelateerd aan de inrichting) |
5. Incidenten ernstig, waarbij sprake is van verwijtbaar handelen door de exploitant zoals (niet-limitatief): discriminatie; heling; tewerkstellen van ‘illegale werknemers’; illegale prostitutie; illegaal gokken; geweld door bezoekers; aanwezigheid van wapens; overlast in en/of vanuit de inrichting (7); overige verstoring openbare orde of woon- en leefklimaat. |
PV en BR Bij acute noodzaak: Directe sluiting o.g.v. art. 2 Politiewet, Gemeentewet of de Awb tot APV sluiting is geëffectueerd |
1e keer: Waarschuwing (8) 2e keer: Tijdelijke sluiting en schorsing vergunning voor 3 maanden of intrekken exploitatievergunning9 3e keer: Tijdelijke sluiting en schorsing vergunning voor 12 maanden of intrekken exploitatievergunning 4e keer: Sluiting voor onbepaalde tijd en intrekken exploitatievergunning. De (tijdelijke) geslotenverklaring kan, indien hieraan geen gehoord wordt gegeven, worden geëffectueerd d.m.v. last onder bestuursdwang NB: De burgemeester kan, indien de openbare orde dit naar zijn oordeel vereist, de hele of gedeeltelijke sluiting bevelen van een voor het publiek openstaand gebouw NB: Maak gebruik van de Wet Bibob |
OM vervolgt conform richtlijn (ten aanzien van de verdachte(n) van de strafbare gedraging, niet per sé gerelateerd aan de inrichting) De Officier van Justitie geeft een tip ex. art. 26 Wet Bibob |
6. Terras exploiteren zonder vergunning |
BR |
1e constatering: Waarschuwing (10) 2e constatering: Last onder dwangsom; 3e constatering (en volgende): Innen dwangsom (van rechtswege verbeurd) Dwangsom volledig verbeurd en nogmaals/nog steeds in overtreding: Last onder bestuursdwang (verwijderen terras) |
|
7. Overtreden voorschriften terrasvergunning of voorschriften ten aanzien van terrassen uit de APV |
BR |
1e keer/constatering: Waarschuwing 2e keer/constatering: Waarschuwing 3e keer/constatering: Last onder dwangsom 4e keer/constatering (en volgende): Innen dwangsom (van rechtswege verbeurd) Dwangsom volledig verbeurd en nogmaals/nog steeds overtreding: Intrekken exploitatievergunning Vergunning ingetrokken en voortzetting exploitatie: Aanpak als onder ´Dwangsom volledig verbeurd en nogmaals/nog steeds overtreding´, nr. 9: last onder bestuursdwang (zie hierboven) |
|
8. Ernstig gevaar dat de beschikking mede zal worden gebruikt om uit gepleegde strafbare feiten verkregen of te verkrijgen, op geld waardeerbare voordelen te benutten, of strafbare feiten te plegen, Wet BIBOB-beleidslijn BIBOB |
Advies inwinnen bij RIEC Intrekken vergunning, weigeren van aanvragen, of stellen van aanvullende voorschriften Bij voortzetting exploitatie: Last onder bestuursdwang (sluiting inrichting) |
||
9. Verkoop, aflevering, of verstrekking, dan wel het daartoe aanwezig zijn, van een middel genoemd in lijst I en II Opiumwet. (11) |
PV en BR Bij acute noodzaak: Directe sluiting o.g.v. art. 2 Politiewet tot sluiting o.g.v. Opiumwet is geëffectueerd |
1e keer: Tijdelijke sluiting en schorsing vergunning voor 6 maanden of intrekken vergunning (12) 2e keer: Tijdelijke sluiting en schorsing vergunning voor 12 maanden of intrekken vergunning 3e keer: Sluiting voor onbepaalde tijd en intrekken vergunning De (tijdelijke) geslotenverklaring kan, indien hieraan geen gehoor wordt gegeven, worden geëffectueerd d.m.v. last onder bestuursdwang NB: De sluiting o.g.v. de Opiumwet is een publiekrechtelijke beperking zoals bedoeld in de Wkpb (13). Het besluit dient te worden ingeschreven in het Wkpb-register. NB: Maak gebruik van de Wet Bibob |
OM vervolgt conform richtlijn De Officier van Justitie geeft een tip ex. art. 26 Wet Bibob |
10. (Nieuwe) inrichting in werking zonder D&H-wet vergunning; overname bestaand bedrijf zonder (geldige) D&H-wet vergunning; wijziging ondernemingsvorm zonder (geldige) D&H-wet vergunning N.B. Als een inrichting ook zonder exploitatievergunning o.g.v. de APV wordt geëxploiteerd, dan optreden als gesteld bij ‘in werking zonder exploitatievergunning’(zie hierboven, nummer 2) |
PV en BR en eventueel (afhankelijk van de aard van het voorschrift, de strijdigheid en de situatie ter plaatse) beëindigen overtreding |
1e constatering: Waarschuwing 2e constatering: Last onder dwangsom 3e constatering (en volgende): Innen dwangsom (van rechtswege verbeurd) Dwangsom volledig verbeurd en nogmaals overtreding: Last onder bestuursdwang (sluiting inrichting) |
OM vervolgt conform richtlijn VWA volgt een landelijk handhavingsbeleid; correspondentie in afschrift aan VWA. |
11. Handelen in strijd met D&H-wet, op grond waarvan volgens de drank- en horecawet de verleende vergunning dient te worden ingetrokken, waaronder: Aanleveren van onjuiste of onvolledige gegevens; Een persoon die niet op de vergunning staat is leidinggevende geworden; Indien zich feiten hebben voorgedaan die de vrees wettigen dat er gevaar is voor de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid; Het niet melden van een verandering van de inrichting. (zie verder Drank- en Horecawet) |
PV en BR en eventueel (afhankelijk van aard van het voorschrift, de strijdigheid en de situatie ter plaatse) beëindigen overtreding |
1e constatering Intrekken vergunning (14) Bij voortzetting verstrekken alcohol: Last onder bestuursdwang (sluiting inrichting) |
VWA volgt een landelijk handhavingsbeleid; correspondentie in afschrift aan VWA |
12. Handelen in strijd met D&H-wet, (zie verder Drank- en Horecawet) |
PV en BR en eventueel (afhankelijk van aard van het voorschrift, de strijdigheid en de situatie ter plaatse) beëindigen van de overtreding |
1e keer/constatering: Waarschuwing 2e keer/constatering: Last onder dwangsom 3e keer/constatering (en volgende): Innen dwangsom (van rechtswege verbeurd) Dwangsom volledig verbeurd en nogmaals/nog steeds overtreding: Intrekken vergunning (15) Vergunning ingetrokken en nogmaals/nog steeds overtreding: Last onder bestuursdwang (bijv. sluiting of op een andere wijze beëindigen overtreding) |
OM vervolgt conform richtlijn VWA volgt een landelijk handhavingsbeleid; Correspondentie in afschrift aan VWA |
13. Ernstig gevaar dat de beschikking mede zal worden gebruikt om uit gepleegde strafbare feiten verkregen of te verkrijgen, op geld waardeerbare voordelen te benutten, of strafbare feiten te plegen, Wet BIBOB-beleidslijn BIBOB. N.B. altijd gecombineerd met intrekken exploitatievergunning (zie nummer 14) |
Intrekken vergunning Bij voortzetting exploitatie: Last onder bestuursdwang (sluiting inrichting) |
||
14. Aanwezigheid kansspelautomaten zonder (geldige) aanwezigheidsvergunning |
1e constatering: PV en BR 2e constatering (en volgende): BR en eventueel inbeslagname kansspelautomaten en PV |
1e constatering: Waarschuwing 2e constatering: Last onder dwangsom; 3e constatering (en volgende): Innen dwangsom (van rechtswege verbeurd) Dwangsom volledig verbeurd en nogmaals/nog steeds overtreding: Last onder bestuursdwang (inbeslagname kansspelautomaten) |
OM vervolgt conform richtlijn Correspondentie in afschrift aan Verispect |
15. Niet (meer) voldoen aan de eisen van zedelijk gedrag van de aanvrager van de vergunning en/of bedrijfsleiders en beheerders; Het verstrekken van onjuiste of onvolledige gegevens bij aanvraag aanwezigheidsvergunning waarbij een andere beslissing zou zijn genomen indien dat bekend was; Indien niet de vergunning van kracht is die ingevolge de voor die inrichting geldende bepalingen is vereist. Indien van toepassing: combineren met D&H wet vergunning en exploitatievergunning |
BR |
Intrekken aanwezigheidsvergunning Vergunning ingetrokken en voortzetting exploitatie: Last onder Bestuursdwang (inbeslagname kansspelautomaten) |
Correspondentie in afschrift aan Verispect. |
16. Overige overtredingen WodK m.b.t. de kansspelautomaten: Aanwezigheid illegale kansspelautomaten of aanbrengen wijzigingen in die automaten; (On)middellijk uitkeren van prijzen/premies o.g.v. spelresultaat behendigheidsautomaat; Toegang verlenen minderjarigen (<18 jaar) in kansspelautomatenhal Het laten bespelen van een kansspelautomaat door personen beneden de leeftijd van 18 jaar |
PV en BR en eventueel inbeslagname automaten |
1e keer/constatering: Waarschuwing 2e keer/constatering: Last onder dwangsom 3e keer/constatering (en volgende): Innen dwangsom (van rechtswege verbeurd) Dwangsom volledig verbeurd en nogmaals/ nog steeds overtreding: Intrekken aanwezigheidsvergunning en, indien aanwezig, halvergunning Vergunning(en) ingetrokken en voortzetting exploitatie: Last onder bestuursdwang (sluiting inrichting) |
OM vervolgt conform richtlijn Correspondentie in afschrift aan Verispect |
17. Geen (afdoende of juiste) scheiding tussen behendigheidsautomaten en kansspelautomaten in een kansspelautomatenhal |
PV en BR en eventueel inbeslagname automaten. |
1e keer/constatering: Waarschuwing 2e keer/constatering: Last onder dwangsom 3e keer/constatering (en volgende): Innen dwangsom (van rechtswege verbeurd) Dwangsom volledig verbeurd en nogmaals/nog steeds overtreding: Intrekken halvergunning Vergunning ingetrokken en voortzetting exploitatie: Last onder bestuursdwang (sluiting inrichting) |
Correspondentie in afschrift aan Verispect. |
- 1.
BR staat voor bestuurlijke rapportage. Dit is een rapport van bevindingen, opgemaakt door de toezichthouder. Dit rapport wordt door de toezichthouder aan de gemeente (lees: burgemeester of College van Burgemeester en Wethouders) verzonden en vormt veelal de basis voor de bestuurlijke maatregel.
- 2.
Dit oordeel wordt overgelaten aan de toezichthouder ter plaatse. Indien naar zijn/haar oordeel door directe beëindiging van de geconstateerde overtreding een groot (of groter dan het negatieve effect van de overtreding zelf) openbare orde of veiligheidsprobleem ontstaat, dan zal beëindiging in de regel achterwege moeten blijven. Voorbeeld: als beëindiging van de overtreding sluiting van een horeca-inrichting met daarin 400 man impliceert, dan zal het omgelijk gevolg van sluiting en uitzetten van bezoekers zijn dat de openbare orde en/of veiligheid op dat moment zwaar onder druk komt te staan. In dit geval is het goed voorstelbaar dat sluiting achterwege blijft en volstaan wordt met een BR en/of PV.
- 3.
PV staat voor proces-verbaal. Dit document vormt vaak de basis voor eventuele strafrechtelijke vervolging door het Openbaar Ministerie, maar kan ook worden gebruikt als basis voor een bestuurlijke maatregel.
- 4.
In uitzonderingssituaties is onvermijdelijk dat portiers bepaalde vormen van (proportioneel) geweld toepassen indien dit noodzakelijk is bij de aanhouding van een op heterdaad betrapte verdachte waarbij deze vervolgens zo spoedig mogelijk aan de politie dient te worden overgedragen. Ook is geweldstoepassing onder omstandigheden toegestaan indien er sprake is van een noodweersituatie. Op deze vormen van geweld wordt hier niet gedoeld. Het zal moeten gaan om buitenproportioneel, ongegrond en/of onnodig, niet door de situatie gerechtvaardigd gebruik van geweld jegens derden.
- 5.
Altijd als er aanleiding toe is kunnen voorschriften aan de vergunning worden verbonden ten aanzien van bijvoorbeeld cameratoezicht, extra beveiliging, detectiepoortjes, openingstijden, et cetera.
- 6.
Als het vertrouwen in de exploitant door het incident dusdanig is geschaad dat de burgemeester van oordeel is dat de exploitant niet langer exploitant kan zijn, dan kan de exploitatievergunning worden ingetrokken. Indien er bij het incident geen sprake is van verwijtbaarheid of nalatigheid van de exploitant van de inrichting, dan zal in de regel niet worden overgegaan tot intrekking van de exploitatievergunning. Dit zal moeten blijken uit de rapportage(s) van de politie.
- 7.
Als voorbeelden van overlast kunnen worden genoemd: parkeeroverlast, overlast dor komende en gaande bezoekers, lastigvallen van passanten, het op luidruchtige wijze exploiteren van het terras en intimiderende gedrag door portiers. Het gaat hier niet om geluidsoverlast veroorzaakt door (on)versterkte muziek.
- 8.
Zie (6)
- 9.
Zie (7)
- 10.
Eventueel kan direct voor last onder bestuursdwang gekozen worden indien het terras de doorgang van hulpdiensten belemmert en/of de openbare weg blokkeert.
- 11.
Lijst I en II bij de Opiumwet omvatten zowel hard- als softdrugs. Het betreft hier de aanwezigheid van een handelshoeveelheid of van de handel. Onder een handelshoeveelheid wordt verstaan: een hoeveelheid soft- of harddrugs die een gebruikershoeveelheid overschrijdt en bestemd is voor handel en verkoop. Onder een gebruikershoeveelheid drugs word verstaan: een hoeveelheid die doorgaans wordt aangeboden voor eigen gebruik. Voor harddrugs kan dit één bolletje, één pil of een halve gram zijn. Voor softdrugs is dit maximaal 5 gram. Handel in drugs is aannemelijk ingeval er aanwijzingen zijn op grond waarvan kan worden geconcludeerd dat er in- of vanuit de inrichting in drugs wordt gehandeld. Deze aanwijzingen kunnen voortkomen uit feitelijke acties/observaties c.q. waarnemingen ter plaatse door de politie.
- 12.
Als het vertrouwen in de exploitant door het incident dusdanig is geschaad dat de burgemeester van oordeel is dat de exploitant niet langer exploitant kan zijn, dan kan de exploitatievergunning worden ingetrokken. Indien er bij het incident geen sprake is van verwijtbaarheid of nalatigheid van de exploitant van de inrichting, dan zal in de regel niet worden overgegaan tot intrekking van de exploitatievergunning. Dit zal moeten blijken uit de rapportage(s) van de politie.
- 13.
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen.
- 14.
In bepaalde gevallen mag de vergunning niet eerder dan na een maand nadat het voornemen tot intrekking schriftelijk aan de vergunninghouder is bekendgemaakt worden ingetrokken.
- 15.
Zie (15)
Aldus vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van Molenlanden op 1 december 2020.
Ondertekening
De burgemeester,
drs. T.C. Segers MBA
De secretaris,
drs. mevr. F. Jonker
De burgemeester,
drs. T.C. Segers MBA
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl