Reglement Prijsvraag Waterentree Werelderfgoed Kinderdijk Gemeente Molenwaard

Geldend van 26-07-2018 t/m heden

Intitulé

Reglement Prijsvraag Waterentree Werelderfgoed Kinderdijk Gemeente Molenwaard

25 juni 2018

afbeelding binnen de regeling

Voorwoord

Kinderdijk is één van de vele kernen van de gemeente Molenwaard. Alle hebben een eigen cultuur en karakter. Kinderdijk onderscheidt zich met zijn Werelderfgoed. Van over de hele wereld komen mensen de molens bezoeken.

Samen met onze partners doen wij ons best om iedereen maximaal te laten genieten van het oer-Hollands Werelderfgoed in Kinderdijk: de molens, de groene polders en het water. Onder meer zijn we actief bezig met de bezoekersstroom te reguleren. Zo komen steeds meer bezoekers over het water. Dat moedigen we van harte aan. Op dit moment is de infrastructuur daar nog niet op ingericht. De opgave is om de mensen op een veilige en ‘Werelderfgoed waardige’ manier van de waterkant in de polder te laten komen. En vice versa.

En daar komt u in beeld. Namens de gemeente Molenwaard nodig ik u van harte uit om deel te nemen aan de Prijsvraag Waterentree Werelderfgoed Kinderdijk. Aan u de uitdaging om een innovatieve oplossing te bedenken die de hoofdentree aan de Molenstraat veilig maakt voor iedereen.

Dit reglement omvat alles wat u nodig heeft om een goede, creatieve inzending te kunnen doen. Wij zien graag uw reactie op de hierna gemelde manier tegemoet.

Succes met het indienen en mogelijk later met het uitwerken van uw oplossing(en).

afbeelding binnen de regeling

Paul Verschoor

Kernwethouder Kinderdijk gemeente Molenwaard

Inhoudsopgave

Vooraf p. 4

1 Uitschrijver p. 8

1.1 Uitschrijver

1.2 Partners#S1_2

1.3 Contactgegevens#S1_4

1.4 Indiening inzending#S2

2 De opgave p. 9

2.1 Kern van de opgave

2.2 Aandachtspunten

3 Voorwaarden p. 11#S3_1

3.1 Voorwaarden voor deelname

3.2 Voorkennis, belangenverstrengeling en contact

3.3 Voorwaarden met betrekking tot de opgave

3.4 Voorwaarden indiening stukken

4 Beoordelingsprocedure p. 14

4.1 Toetsing

4.2 Beoordeling#S5

5 Vervolgopdracht p. 16

6 Administratieve bepalingen p. 17

6.1 Planning prijsvraag

6.2 Informatiebijeenkomst

#S5_26.3 Vragen

6.4 Vergoedingen

 6.5 Communicatie resultaten prijsvraag#S5_8

6.6 Toepasselijk recht en rechtsbescherming#S5_9

6.7 Voorwaarden

Bijlagen

01 Kaart gebied met toelichting

02 Bestemmingsplan Werelderfgoed Kinderdijk-Elshout, gemeente Molenwaard [link]

03 Kadastrale achtergrond1

04 Kadastrale achtergrond2

05 Gebiedsrapport Kinderdijk-Alblasserdam (MIRT onderzoek)

06 Gemeentelijk verkeer- en vervoerplan Molenwaard 2017

07 Gebiedsprofiel Alblasserwaard Vijfheerenlanden

08 Welstandsbeleid De Waard, 2011

09 Kaart met buslijnen

10 Digitaal Platform Customer Journey Kinderdijk

11 Memo Prijsvraag Waterentree Kinderdijk Waterschap Rivierenland

12 Visie Ruimte en Mobiliteit

13 Visie Ruimte en Mobiliteit kaarten

14 Toekomstige busdiensten

15 Business Case Canvas

16 Eigen Verklaring

17 Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA)

Vooraf

afbeelding binnen de regeling

Werelderfgoed Kinderdijk

De molens, boezems en gemalen van Kinderdijk zijn van grote betekenis. Ze vormen een icoon van het vernuft van het Nederlandse waterbeheer door de eeuwen heen. Bovendien biedt het gebied een bijzondere ervaring: een reis terug in de tijd, naar het 18e-eeuwse Hollandse landschap, een ervaring die in de drukke Randstad steeds zeldzamer wordt. Niet voor niets staat Kinderdijk sinds 1997 op de werelderfgoedlijst van Unesco en is een groot gedeelte aangewezen als Natura2000 gebied.

Ontwikkeling toerisme en de gebiedsvisie

afbeelding binnen de regeling

De groei van het (internationale) toerisme naar Nederland is een trend die al jaren aanhoudt. Goed voor onze economie, maar soms minder plezierig voor inwoners van steden en dorpen zoals Amsterdam, Giethoorn en Kinderdijk. Ook rondom het Wereld Erfgoed Kinderdijk werd in 2014 deze ontwikkeling gesignaleerd. Met het oog op het behoud van de authenticiteit van het gebied en de leefbaarheid rondom het gebied is een gebiedsvisie opgesteld met als belangrijk onderdeel het opvangen van de bewust gestuurde aankomst van bezoekers over water. De afgelopen jaren zijn dan ook een aantal maatregelen genomen die de groei van het aantal bezoekers over water moeten faciliteren. Er zijn drie steigers gerealiseerd: twee voor rivercruise schepen en één voor de Waterbus die sinds 2015 een rechtstreekste OV-verbinding met Dordrecht en Rotterdam onderhoudt. Op deze steiger landt ook het Driehoeksveer aan.

In 2017 bezochten zo’n 250.000 bezoekers Kinderdijk over water en dat aantal stijgt jaarlijks met zo’n 20.000 passagiers.

Opgave

De groei van het bezoekers stelt de betrokken partijen voor een opgave. Hoe zorgen we ervoor dat het groeiende aantal bezoekers dat via de Lek komt op een werelderfgoed waardige manier worden ontvangen en op een veilige en comfortabele manier het molengebied kunnen bereiken? En hoe passeren de bezoekers die vooral oog hebben voor de molens aan de landzijde de soms drukke en smalle Lekdijk?

MIRT onderzoek A5H en meekoppelkansen

De Lekdijk zal uiterlijk in 2050 aan nieuwe, strengere normen voor waterveiligheid moeten voldoen. In opdracht van de gebiedsraad zijn de kansen en knelpunten voor water, ruimte en economie die mogelijke dijkverzwaringswerkzaamheden met zich meebrengen zijn breed geïnventariseerd in het MIRT-onderzoek A5H. Dit onderzoek is in 2016 afgerond, beschrijft de problematiek en brengt een aantal oplossingsrichtingen in beeld. Een van kansen die wordt geïdentificeerd is het in samenhang met dijkversterking creëren van een buitendijks aankomstdek met een veilige oversteekplek voor de passagiers van de riviercruises en Waterbus.

Eén van de oplossingen is de voetgangerstunnel die door de Belangenvereniging Leefbaarheid Kinderdijk is aangedragen. Het Waterschap Rivierenland staat in verband met het mogelijk toenemen van de faalkans door een tunnel in de dijk terughoudend tegenover deze oplossing maar onderschrijft de noodzaak van het vinden van een oplossing. Zij heeft daarom het “DIT” (De Dijkinspiratie Tafel), een adviesorgaan van het Waterschap Rivierenland, opdracht gegeven om mee kijken en mee te denken bij de opgave.

Gebiedsperspectief

Na het gereedkomen van de gebiedsvisie in 2014 zijn er talrijke plannen en initiatieven rondom het molengebied ontstaan. De plannen hebben betrekking op o.a. visitormanagement/mobiliteit, herontwikkeling voormalige bedrijventerreinen/woningbouw/hotel/expo, doorontwikkeling watersysteem complex Kinderdijk, herinrichting Molenstraat/Lekdijk, realisatie Waterentree Kinderdijk, realisatie camperovernachtingsplekken, nieuw eindpunt openbaar vervoer nabij gebouw Windkracht4. Het gebiedsperspectief, dat nog in ontwikkeling is, is erop gericht de plannen in verband met elkaar te brengen en eventuele “witte vlekken” in de planvorming te identificeren om zo een basis te leggen voor een integraal uitvoeringsprogramma voor het gebied. De planning is dat het gebiedsperspectief Q3 2018 wordt gepresenteerd.

Haalbaarheid en financiering

Kinderdijk is als Wereld Erfgoed van internationaal belang. De noodzaak van het realiseren van een waterentree wordt breed onderschreven. Via de gebiedsraad zijn o.a. de ministeries van BZK en I&M, de provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat, Waterschap Rivierenland en de Gemeente Molenwaard betrokken. Een civieltechnische innovatie die het Nederlands vernuft op het gebied van watermanagement uitstraalt en de ruimtelijke kwaliteit van het gebied verhoogt kan op breed draagvlak rekenen, en zal een katalysator zijn voor het beschikbaar krijgen van de middelen die nodig zijn voor de realisatie.

Doelstellingen

Voor de prijsvraag zijn meerdere doelstellingen geformuleerd:

  • het vinden van een oplossing voor zowel bezoekers als bewoners, voor een veilige en comfortabele manier waarop de bezoekersstromen vanaf de Lek van en naar het Werelderfgoed Kinderdijk kunnen worden geleid,

  • het verkrijgen van verschillende oplossingen voor een complex probleem, waarbij een relatie wordt gelegd met het vernuft van het UNESCO Werelderfgoed,

  • het verkrijgen van een uitvoerbaar ontwerp, dat als basis kan dienen voor draagvlak bij financiers en voor verwerving van financiële middelen,

  • het bijdragen aan internationaal bezoek met betrekking tot Nederlands watermanagement.

Procedure

Deze prijsvraag wordt uitgeschreven onder de naam Waterentree Werelderfgoed Kinderdijk.

De procedure betreft een openbare ideeënprijsvraag in twee ronden, conform KOMPAS Open Oproep op basis van Visie. Deze opzet dient om de deelnamekosten beperkt te houden en te voorkomen dat onnodig veel deelnemers ontwerpinspanningen moeten verrichten. De voorwaarden voor deelname aan de prijsvraag zijn bewust zo bescheiden mogelijk gehouden.

De eerste ronde heeft het karakter van een ideeënprijsvraag, waarin deelnemers gevraagd wordt om een beknopte visie op de opgave. Uit de inzendingen selecteert een onafhankelijke jury maximaal vijf inzendingen die het best beoordeeld worden. De inzenders van de geselecteerde inzendingen worden uitgenodigd voor de tweede ronde, waarin aan hen gevraagd wordt hun visie nader uit te werken tot een structuurontwerp met begroting.

De gemeente Molenwaard stelt een tegemoetkoming in de kosten van € 10.000 excl. btw beschikbaar aan maximaal vijf deelnemers aan de tweede ronde. De ontwerpen worden tentoongesteld; de bezoekers van de tentoonstelling worden in de gelegenheid gesteld, te reageren op de ontwerpen; de reacties worden betrokken bij de jurybeoordeling.

Vervolg op de prijsvraag

In het vervolg op de prijsvraag zal de winnaar tegen een vergoeding van € 20.000 excl. btw gevraagd worden om zijn of haar winnend ontwerp, in nauwe samenspraak met de opdrachtgever, stakeholders en eventueel te betrekken adviseurs, nader uit te werken tot een voorlopig ontwerp.

Dit ontwerp zal als uitgangspunt dienen om de benodigde financiering voor de realisatie te verkrijgen. Uiteraard zullen er ook afspraken worden gemaakt over het vervolgtraject.

Reglement

Het reglement van de prijsvraag is opgesteld aan de hand van KOMPAS light Prijsvragen. Deze handleiding is ontwikkeld door Architectuur Lokaal op initiatief van en in samenwerking met de Rijksbouwmeester, en wordt onderschreven door onder meer de Vereniging Nederlandse Gemeenten en brancheorganisaties.

Dit reglement beschrijft de eerste ronde van de prijsvraag. Voor de tweede ronde van de prijsvraag kan een aanvulling op dit reglement worden verstrekt aan de deelnemers die hiertoe worden uitgenodigd. Deze aanvulling is niet strijdig met het onderhavige reglement, maar bouwt hierop voort.

Het bepaalde in dit reglement is bindend voor alle partijen: de uitschrijver, de deelnemers en de beoordelaars. De bijlagen maken deel uit van het reglement en hebben dezelfde binding.

De prijsvraag is aangekondigd op de Europese aanbestedingskalender TED met kenmerk [pm].

Leeswijzer

Hoofdstuk 1 bevat informatie over de uitschrijver van deze prijsvraag en contactgegevens.

Hoofdstuk 2 bevat informatie over de opgave.

Hoofdstuk 3 beschrijft de voorwaarden voor deelname aan de prijsvraag, de voorwaarden met betrekking tot de opgave en de voorwaarden met betrekking tot de inzendingen.

Hoofdstuk 4 beschrijft de beoordeling van de inzendingen.

Hoofdstuk 5 beschrijft administratieve bepalingen die van toepassing zijn op deze prijsvraag.

1Uitschrijver

1.1Uitschrijver

Uitschrijver van de prijsvraag is Gemeente Molenwaard, Postbus 5, 2970 AA Bleskensgraaf.

www.gemeentemolenwaard.nl

1.2Partners

De gemeente Molenwaard heeft voor dit project een kernteam opgericht, waarin vertegenwoordigd zijn:

Provincie Zuid-Holland

Waterschap Rivierenland

Rijksdienst Cultureel Erfgoed (RCE)

Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK)

1.3Contactgegevens

Voor de uitvoering van de prijsvraag heeft de uitschrijver Architectuur Lokaal ingeschakeld.

Informatie over deze prijsvraag kan uitsluitend worden ingewonnen via Bram Talman, Architectuur Lokaal,mailto:bram.talman@arch-lokaal.nl, tel. 020 530 40 00.

1.4 Indiening inzending

De prijsvraag verloopt via de webpagina van de prijsvraag:

www.arch-lokaal.nl/prijsvraag-waterentree-kinderdijk.

Inzendingen worden uitsluitend digitaal gedaan.

2 De opgave

2.1Kern van de opgave

De gemeente Molenwaard is op zoek naar een ontwerp voor een gastvrije waterentree naar het UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk op basis van een visie op de inrichting van de openbare ruimte.

Gevraagd wordt om een logische, innovatieve, integrale en realiseerbare oplossing voor een veilige en comfortabele manier waarop de bezoekersstromen vanaf het water van en naar het Werelderfgoed Kinderdijk kunnen worden geleid, die recht doet aan het Werelderfgoed Kinderdijk als icoon van het Nederlandse waterbeheer.

Hierbij wordt een verbinding gelegd tussen de Lek en Werelderfgoed Kinderdijk, die rekening houdt met het passeren/doorkruisen van een primaire waterkering, het werken in een landschappelijk kwetsbaar gebied (Natura 2000 gebied) en een gebied met waterstaatkundige opgaven (doorontwikkeling complex Kinderdijk vanuit Waterschap Rivierenland).

De visie levert een bijdrage aan de gebiedsontwikkeling waarin het landschap in brede zin de drager is.

De dijken worden behouden en versterkt als landschapselementen, en waarborgen de ‘leesbaarheid’ van het landschap. De visie veert mee met natuurwaarden en biodiversiteit, is energievriendelijk en gebaseerd op circulair materiaalgebruik.

De innovatieve ruimtelijke oplossing wordt geplaatst in de geschiedenis van innovaties in het Werelderfgoed en gerelateerd aan beheerconsequenties. Er wordt zicht geboden op de mogelijke haalbaarheid van de voorgestelde oplossing.

Ruimtelijke begrenzing

Op de kaart in bijlage 1 is de ruimtelijke begrenzing van de prijsvraag aangegeven.

Deze grenzen zijn hard omdat zij de begrenzing vormen van het beschermde Werelderfgoed dat deels samenvalt met het eveneens beschermde Natura 2000 gebied. De consequentie hiervan is dat de zone waarbinnen de oplossingen moeten worden gevonden smal is. Een optie om speelruimte te creëren is sloop van één of meer gebouw(en), niet zijnde gemeentelijk/rijksmonument/gemaal. Aan de Lekzijde is de ruimte eveneens beperkt. Om de afvoer van rivierwater te garanderen is het beleid van Rijkswaterstaat (RWS) om het aantal obstakels in de rivier zoveel mogelijk te beperken. Slechts bij hoge uitzondering kunnen constructies in de Lek worden gerealiseerd; dergelijke constructies mogen alleen een rivier gebonden functie hebben. Verbeterd gebruik van bestaande constructies heeft bij RWS de voorkeur boven nieuwe constructies. Een functie zoals horeca is niet toegestaan. Wordt er veel ruimte ingenomen en is er sprake van een opstuwend effect, dan moet die worden gecompenseerd.

Zie kaart en toelichting, bijlage 1, voor locatie en context.

In het Gebiedsprofiel Alblasserwaard Vijfheerenlanden heeft de Provincie Zuid-Holland haar ambities vastgelegd. Het volledige Gebiedsprofiel is te vinden in bijlage 2.

2.2 Aandachtspunten

De uitschrijver heeft een aantal aandachtspunten geformuleerd om deelnemers op weg te helpen:

  • .

    de beleving van het Werelderfgoed en een gastvrije ontvangst,

  • .

    logische routing, vanaf het water het Natura 2000- en UNESCO-gebied betredend,

  • .

    goede en veilige doorstroming van zowel doorgaand verkeer als bezoekersverkeer (voetgangers), met een voorkeur voor het scheiden van verkeerstromen, die bijdraagt aan een gevoel van veiligheid (de huidige situatie wordt als zeer onveilig ervaren),

  • .

    aansluiting bij huidige structuur entree (groepen/individuen),

  • .

    sociale veiligheid,

  • .

    waterveiligheid,

  • .

    rekening houdend met privé eigendom,

  • .

    relatie met de Lek inclusief de aanlandingen,

  • .

    toenemend aantal buslijnen/bezoekers per Openbaar Vervoer terwijl er geen goede haltevoorziening is voor lijnbussen bij de entree. Voor de buslijn met eindpunt Kinderdijk is er geen keermogelijkheid in de nabije omgeving,

  • .

    individuele bezoekers per auto zullen in de nabije toekomst op afstand parkeren en per shuttle Kinderdijk bezoeken. Ook voor deze shuttles is er geen goede haltevoorziening en keermogelijkheid nabij de entree,

  • .

    afstemming met doorontwikkeling complex Kinderdijk, zie bijlage 11,

  • .

    mogelijkheden voor commerciële exploitatie van een onderneming.

Zie bijlagen voor meer informatie.

Budget realisatie

Er is geen (indicatief) budget meegegeven in deze oproep.

De visie met business case moet zowel passen bij de uitstraling van de hoofdentree van een Werelderfgoed, als bij het karakter van de streek, namelijk sober en doelmatig. Naast de hoogte van de investering zijn ook de kosten van exploitatie en onderhoud over de hele levensduur van belang.

Een begroting maakt deel uit van de uitwerking in de tweede ronde van de prijsvraag.

3Voorwaarden

3.1Voorwaarden voor deelname

Deelname aan deze prijsvraag staat open voor [teams van] ruimtelijke professionals, zoals landschapsarchitecten, architecten, stedenbouwkundigen, andere vakgebieden civiel technici etc.

Deelname als team wordt nadrukkelijk aanbevolen. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:

  • .

    in een team is tenminste opgenomen: (1) een ontwerper die is ingeschreven in het Nederlands Architectenregister of een vergelijkbaar buitenlands register en (2) een civiel technicus. Deze beide personen mogen werkzaam zijn bij eenzelfde bureau, maar dat hoeft niet. Wel maken zij beiden gedurende de gehele prijsvraag deel uit van het team. Eén van hen wordt aangewezen als contactpersoon voor de inzending.

  • .

    de bovengenoemde personen mogen slechts in één team deelnemen;

  • .

    andere teamleden, die een bureau, bedrijf of andere organisatie vertegenwoordigen mogen individueel bij maximaal één team betrokken zijn;

  • .

    een deelnemend team mag slechts eenmaal een inzending doen;

  • .

    in de tweede ronde kunnen de deelnemers hun team aanpassen en/of uitbreiden met aanvullende expertise, mits aan bovengenoemde voorwaarden wordt voldaan. Het staat de jury vrij om aanbevelingen te doen voor versterking van het team in de tweede ronde;

  • .

    deelname aan de prijsvraag is uitsluitend mogelijk door registratie vooraf en door het uploaden van de inzending via de website www.arch-lokaal.nl/prijsvraag-waterentree-kinderdijk.

DE REGISTRATIETERMIJN VOOR DEELNAME AAN DE PRIJSVRAAG SLUIT OP 6 september 2018

3.2Voorkennis, belangenverstrengeling en contact

Degenen die de inzendingen beoordelen, alsmede hun bureaus of bedrijven, zijn uitgesloten van deelname. Dit geldt ook voor degenen die op enigerlei wijze betrokken geweest zijn bij de voorbereiding en/of organisatie van de prijsvraag. Het gaat erom dat alle deelnemers in principe dezelfde kansen hebben in de prijsvraag. De onafhankelijkheid van de beoordeling mag niet in het geding komen en het gelijkheidsbeginsel moet altijd worden gerespecteerd.

De uitschrijver wil niet te rigide omgaan met het uitsluiten van alle medewerkers van organisaties, die betrokken zijn of zijn geweest bij de voorbereiding en organisatie van de prijsvraag. Het is goed denkbaar dat er medewerkers van betrokken organisaties zijn die zelf helemaal niets met de prijsvraag te maken hebben, in welk geval er in het geheel geen sprake is van een onacceptabele voorsprong. Wie twijfelt over deelname wordt opgeroepen vragen hierover te stellen vóór de sluiting van de vragenronde (zie hoofdstuk 5).

Het is de deelnemers niet toegestaan om contact te zoeken met de jury en haar adviseurs met betrekking tot deze prijsvraag. Ieder contact of poging tot contact anders dan met de contactpersoon (zie onder 1.2) zal in beginsel tot uitsluiting leiden.

3.3 Voorwaarden met betrekking tot de opgave

Eerste ronde

Om de deelnemers zoveel mogelijk ruimte te bieden om tot creatieve voorstellen te komen heeft de uitschrijver besloten om in de eerste ronde van de prijsvraag geen randvoorwaarden te stellen aan de opgave op grond waarvan inzendingen kunnen worden uitgesloten van deelname.

Alle bijlagen die zijn verstrekt, dienen in de eerste ronde ter informatie.

Tweede ronde

Aan de deelnemers die worden uitgenodigd voor de tweede ronde kan aanvullende informatie worden verstrekt.

De uitgewerkte visie in de tweede ronde moet voldoen aan de volgende randvoorwaarden:

- passend binnen de grenzen van het UNESCO Werelderfgoed (zie bestemmingsplan Kinderdijk),

- passend binnen de grenzen van het Natura 2000-gebied (zie bestemmingsplan Kinderdijk),

- randvoorwaarden van UNESCO voor Kinderdijk (zie bestemmingsplan Kinderdijk),

- passend binnen vigerende wet- en regelgeving en de betreffende omgevingsvisies,

- rekening houdend met lopende initiatieven en plannen,

- voorwaarden van het Waterschap Rivierenland zoals opgenomen in bijlage 11.

Inzendingen die niet aan de randvoorwaarden voldoen zijn ongeldig en komen niet voor beoordeling in aanmerking.

3.4Voorwaarden indiening stukken

Anonimiteit

De eerste ronde van de prijsvraag verloopt anoniem. Inzendingen moeten van een motto worden voorzien, waarbij de anonimiteit wordt gewaarborgd.

De gegevens van de deelnemers worden uitsluitend vermeld op de Verklaring van eigendom en het UEA (zie verder), maar op alle andere stukken die worden ingezonden mag niets staan vermeld waaruit de oorsprong van de inzending kan worden afgeleid. Dit geldt dus ook voor de bestandsnamen en metadata zoals de auteur van de stukken. Architectuur Lokaal bewaakt de anonimiteit van de inzendingen.

Inzendingen

Een inzending voor de eerste ronde bestaat uitsluitend uit onderstaande stukken, die via de webpagina van de prijsvraag worden geüpload:

1. Een visie in tekst en beeld

De in te zenden visie betreft een visie op de opgave als geheel en de daarbij gestelde aandachtspunten (zie hiervoor ook de bijlagen).

De visie is helder verwoord in een toelichtende tekst en bijbehorende verduidelijkende schema's en of referentiebeelden. Per beeld wordt geduid op welke manier de referentie van toepassing is.

De visie bestaat uit drie bladen A3 - liggend formaat - die als volgt zijn ingedeeld:

  • -

    1e blad: algemene visie op de opgave (wat en waar),

  • -

    2e blad: algemene visie op de uitwerking (wie en hoe),

  • -

    3e blad: vrij in te delen.

De opmaak van deze pagina’s is, met inachtneming van het bovenstaande, verder vrij.

De drie pagina’s worden aangeleverd in pdf formaat. De lettergrootte van de tekst is minimaal 10, de referentiebeelden zijn in hoge resolutie (300 dpi).

De visie beschrijft en verbeeldt de opgave op hoofdlijnen. De kracht van het idee staat voorop. Het beeldmateriaal dient om het idee zo duidelijk mogelijk te communiceren en geeft aan in welke richting de voorstellen in de ruimtelijke context (van het desbetreffende toepassingsgebied) worden gedacht. Het beeldmateriaal kan bestaan uit referentiebeelden en/of schetsen, foto’s, etc. Of de bron van de gebruikte referentiebeelden moet worden vermeld hangt van de beelden af. Met auteursrecht van anderen dient zorgvuldig te worden omgegaan. Het is absoluut niet nodig om gedetailleerde tekeningen op schaal, zelfgemaakte renderings, technische detailschetsen e.d. op te nemen in de tekst, en zeker geen volledig uitgewerkt ontwerp. De uitschrijver wil voorkomen dat deelnemers in de eerste ronde uitgebreide ontwerpwerkzaamheden verrichten zonder vergoeding.

2. Business Case Canvas [incl. samenvatting]

Om een goede vergelijking van de toelichtingen op het idee mogelijk te maken stuurt u een ingevuld formulier Business Case Canvas in. Dit format helpt u bovendien om antwoord te geven op een aantal cruciale vragen.

Voor het inzenden van de Business Case Canvas moet het format gebruikt worden dat kan worden gedownload van de webpagina van de prijsvraag, zie bijlage 15.

3. Eigen Verklaring

Deze verklaring bevat de gegevens van alle betrokkenen bij de inzending, de contactpersoon en informatie over het geestelijk eigendom. Voor het inzenden van de verklaring van eigendom van de inzending moet het format gebruikt worden dat kan worden gedownload van de webpagina van de prijsvraag, zie bijlage 16.

4. Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA)

Voor het inzenden van het UEA moet het format worden gebruikt dat kan worden gedownload van de webpagina van de prijsvraag, zie bijlage 17.

Let op: alle betrokkenen bij de inzending moeten een formulier UEA invullen. Bij aanvang van de tweede ronde kan de uitschrijver vragen om bewijsmiddelen ter verificatie.

Inzending na de nota van inlichtingen

De nota’s van inlichtingen kunnen toelichtingen op en aanpassingen van dit reglement bevatten. Het bepaalde in de nota van inlichtingen gaat voor het bepaalde in dit reglement. Deelnemers kunnen pas een inzending doen via de website na de publicatie van de nota van inlichtingen.

DE INZENDTERMIJN VOOR DE EERSTE RONDE VAN DE PRIJSVRAAG SLUIT OP 10 september 2018 om 12.00 uur

De contactpersoon ontvangt een automatische bevestiging van ontvangst van de inzending. Neem contact op met bram.talman@arch-lokaal.nl wanneer deze niet binnen drie werkdagen is ontvangen. Alleen zo kan worden gecontroleerd of de inzending is binnengekomen.

Overige inzendingsvoorwaarden

Alleen volledige inzendingen die tijdig zijn ingediend worden in behandeling genomen.

De inzending bevat geen voorbehouden en is in het Nederlands opgesteld.

Er kunnen geen rechten worden ontleend aan eventuele schade die is ontstaan vanwege onleesbare of onvindbare inzendingen.

Materiaal dat niet is gevraagd wordt niet in de beoordeling betrokken.

Tweede ronde

Voor de tweede ronde kan aanvullende informatie worden verstrekt aan de inzenders die voor deelname aan deze ronde worden uitgenodigd door de uitschrijver van de prijsvraag.

Uitnodiging voor deelname aan de tweede ronde geschiedt op naam; deze ronde verloopt dus niet meer anoniem.

De inzendingen in de tweede ronde betreffen een uitwerking van de inzending die in de eerste ronde is geselecteerd, onder hetzelfde motto, tot een structuurontwerp met begroting. Het is niet toegestaan om een inzending in te dienen die op een geheel nieuwe visie is gebaseerd.

De uitschrijver kan de geselecteerde deelnemers verzoeken om bewijsmiddelen ter verificatie van de eigen verklaringen binnen de hiertoe vast te stellen termijn. Deze termijn bedraagt drie weken. Indien een deelnemer in gebreke blijft, valt deze alsnog af en wordt de runner-up gevraagd de bewijsmiddelen aan te leveren.

4Beoordelingsprocedure

4.1 Toetsing

In beide rondes van de prijsvraag toetst een technische commissie eerst of de inzendingen correct en tijdig ingediend zijn en of zij voldoen aan de overige gestelde voorwaarden. De commissie kan tevens advies uitbrengen over de wijze waarop de inzendingen reageren op de opgave en de daarbij geformuleerde aandachtspunten zoals beschreven in hoofdstuk 2.

De technische commissie rapporteert haar bevindingen aan de jury.

Inzendingen die niet of slechts gedeeltelijk voldoen aan deze voorwaarden worden in beginsel ongeldig verklaard en uitgesloten van verdere beoordeling. De uitschrijver beslist over eventuele uitsluiting gehoord de jury. Alle geldige inzendingen worden toegelaten tot de inhoudelijke beoordeling door de jury.

De technische commissie bestaat uit:

  • Roy van Pamelen, projectleider gemeente Molenwaard (voorzitter, zonder stemrecht)

. Henk Bronkhorst, SWEK (incl RCE)

  • Johan van der Meulen, Waterschap Rivierenland

  • Pim Neefjes, Rijkswaterstaat

  • Pm Provincie Zuid-Holland (Verkeer / Openbaar vervoer)

De toetsing wordt begeleid door Cilly Jansen (secretaris) mmv Bram Talman (Architectuur Lokaal).

De uitschrijver kan specifieke expertise toevoegen indien de inzendingen daartoe aanleiding geven.

4.2 Beoordeling

De inzendingen worden beoordeeld door een onafhankelijke vakjury.

In de eerste ronde selecteert de jury op basis van anonieme beoordeling maximaal vijf inzendingen. De uitschrijver wil de inzenders van deze inzendingen uitnodigen voor deelname aan de tweede ronde.

De jury beoordeelt de wijze waarop de inzendingen ingaan op de opgave, de randvoorwaarden en de daarbij geformuleerde aandachtspunten, gelet op de beoordelingscriteria.

De beoordelingscriteria die worden gehanteerd zijn:

  • de overtuigingskracht van de oplossing voor de opgave,

  • de mate van innovativiteit van het idee,

  • de ruimtelijke kwaliteit en de ontwerpkwaliteit,

  • het realiteitsgehalte van het voorstel, de realiseerbaarheid en de beheerbaarheid,

  • de mate waarin een bijdrage wordt geleverd aan belevingswaarde, gebruikswaarde en toekomstwaarde .

De volgorde van de beoordelingscriteria is willekeurig en er wordt gewerkt met een integrale totaalbeoordeling. De jury beoordeelt de inzendingen gezamenlijk op basis van een unaniem oordeel.

Voor de uitwerking van de inzendingen in de tweede ronde kan de jury zowel algemene als 18 iindividuele aanbevelingen formuleren, evenals aanbevelingen voor de samenstelling van de uit te nodigen teams. Bij de beoordeling in de tweede ronde brengt de jury een rangorde aan in de inzendingen en wijst zij een winnaar en een runner up aan.

Jury

De jury bestaat uit:

  • .

    Adri Bom-Lemstra, gedeputeerde Zuid-Holland (voorzitter zonder stemrecht)

  • .

    Dorus Meurs, architect M&DB Architecten, winnaar prijsvraag SWEK

  • .

    Yttje Feddes, Feddes Olthof Landschapsarchitecten, vm Rijksadviseur landschap

  • .

    Bas Jonkman, Hoogleraar Hydraulic Engineering TU Delft

  • .

    Stephan Warnik, directeur Zuiderzeemuseum Enkhuizen

  • .

    Leonard de Wit hoofd Unesco Rijksdienst Cultureel Erfgoed

De juryleden kunnen zich niet laten vervangen.

De jury, die de toetsing van de inzendingen heeft gedelegeerd naar de technische commissie, kan de voorzitter van deze commissie uitnodigen om bij het juryberaad aanwezig zijn om evt. vragen van de jury te beantwoorden.

Secretaris van de jury is Cilly Jansen (secretaris) mmv Bram Talman (Architectuur Lokaal; zonder stemrecht).

Uitslag en juryrapport

De jury brengt verslag uit van haar beoordeling in het juryrapport.

Het juryrapport bevat een algemene interpretatie van de gehanteerde beoordelingscriteria en het verloop van de beoordeling. Voor de inzendingen die de laatste beoordelingsronde hebben gehaald bevat het rapport per inzending een overzicht. Het rapport geeft tevens aan in welke ronde de niet-bekroonde inzendingen zijn afgevallen. Dit rapport wordt pas gepubliceerd na de beoordeling in de tweede ronde.

De jury heeft de bevoegdheid alle verklaringen van eigendom na de beoordeling van de eerste ronde te openen en de namen van de inzenders bekend te maken. De uitschrijver committeert zich aan de juryuitspraak en nodigt de geselecteerde deelnemers uit voor de tweede ronde.

De overige deelnemers worden op de hoogte gesteld van het feit dat zij niet uitgenodigd worden voor de tweede ronde.

De uitschrijver kan de geselecteerde deelnemers verzoeken om bewijsmiddelen ter verificatie van de UEA binnen de hiertoe vast te stellen termijn. Deze termijn bedraagt drie weken.

Het college van burgemeester en wethouders van Molenwaard bekrachtigt via een collegebesluit zowel het resultaat van de eerste als de tweede ronde.

5. Vervolgopdracht

De uitschrijver heeft de intentie om de inzender van de best beoordeelde inzending een vervolgopdracht te verstrekken. Het Waterschap ondersteunt de prijsvraag en wil als eigenaar meewerken.

De opdracht zal zijn gericht op het uitwerken van de visie en het structuurontwerp tot een calculeerbaar voorlopig ontwerp (DNR STB 2009) voor de gehele opgave tegen een vergoeding van € 20.000 exclusief btw.

Indien de onderhandelingen met de best beoordeelde inzender niet tot het gewenste resultaat leiden, behoudt de uitschrijver zich het recht voor om in voorkomend geval de onderhandelingen voort te zetten met de runner up.

Een eventuele vervolgopdracht maakt nadrukkelijk geen onderdeel uit van deze prijsvraag.

6Administratieve bepalingen

6.1Planning prijsvraag

De onderstaande planning is indicatief. De uitschrijver behoudt zich het recht voor om binnen de kaders van redelijkheid en billijkheid de planning tussentijds aan te passen indien (onvoorziene) omstandigheden daartoe aanleiding geven.

eerste ronde

25 juni

Uitschrijfdatum prijsvraag

4 juli

Sluiting aanmelding informatiebijeenkomst, 12.00 uur (middag)

3 juli

Informatiebijeenkomst

13 juli

Sluiting vragenronde

20 juli

Publicatie nota van inlichtingen

6 sept

Sluiting registratie deelname

10 sept

Sluiting inzendtermijn, 12.00 uur (middag)

medio sept

Toetsing

eind sept

Beoordeling

eind sept / begin okt

Bekendmaking resultaat eerste ronde

tweede ronde

begin okt

Uitnodiging deelnemers tweede ronde

oktober

Startbijeenkomst & aanvullende informatie

oktober

Sluiting vragenronde

oktober

Publicatie nota van inlichtingen

november

Sluiting inzendtermijn

november

Toetsing

november

Presentaties en beoordeling

december

Bekendmaking resultaat prijsvraag

6.2 Informatiebijeenkomst

De uitschrijver organiseert een informatiebijeenkomst bij de start van de eerste ronde waar geïnteresseerden in deelname geïnformeerd worden over de opgave en het verloop van de prijsvraag. Alle informatie wordt na afloop van deze bijeenkomst op de website gepubliceerd.

6.3 Vragen

De uitschrijver stelt deelnemers in staat opmerkingen te maken en vragen te stellen over de prijsvraag de contactpersoon van de prijsvraag zoals vermeld onder hoofdstuk 1.

Het is deelnemers niet toegestaan om zich met betrekking tot de prijsvraag tot medewerkers van de uitschrijver of diens partners te wenden. Overtreding van deze voorwaarde kan tot uitsluiting leiden.

Vragen dienen bij voorkeur voor de uiterste datum voor het stellen van vragen gesteld te worden. De desbetreffende data staan vermeld in paragraaf 6.1 van dit reglement. De vragen worden geanonimiseerd gebundeld worden en beantwoord in de nota van inlichtingen, die op de website van de prijsvraag wordt gepubliceerd. Het zich op de hoogte stellen van de gepubliceerde nota’s van inlichtingen behoren tot de eigen verantwoordelijkheid van de deelnemers.

Het bepaalde in de nota van inlichtingen gaat voor het bepaalde in dit prijsvraagreglement. De uitschrijver kan, indien vragen hiertoe aanleiding geven, besluiten extra nota’s van inlichtingen te publiceren.

6.4 Vergoedingen

Voor de eerste ronde van de prijsvraag worden geen vergoedingen beschikbaar gesteld.

De gemeente Molenwaard stelt een ontwerpvergoeding van € 12.500 excl. btw beschikbaar aan maximaal vijf deelnemers aan de tweede ronde.

6.5 Communicatie resultatenprijsvraag

De uitschrijvers verkrijgen het fysieke eigendom van de inzendingen.

Voor zover zij publiciteit willen besteden aan de resultaten van de prijsvraag, hebben zij de bevoegdheid de inzendingen te publiceren of te exposeren zoals vermeld in dit reglement, zonder de deelnemers daartoe enige vergoeding schuldig te zijn.

Bij de bekendmaking van de resultaten van de prijsvraag, dus nadat de tweede ronde is afgesloten, worden alle inzendingen uit de eerste en de tweede ronde gepubliceerd op de website van de prijsvraag. De uitschrijver kan besluiten om bedrijfs- dan wel concurrentiegevoelige informatie uit de inzendingen die worden gedaan in de tweede ronde, niet openbaar te publiceren.

Voorafgaand aan de beoordeling van de inzendingen voor de tweede ronde, worden deze inzendingen tentoongesteld. Bezoekers kunnen schriftelijk reageren op de plannen. De jury zal kennis nemen van deze reacties.

Voor andere (publicitaire) doeleinden is toestemming van de betreffende deelnemers vereist.

6.6. Toepasselijk recht en rechtsbescherming

De inzenders behouden het geestelijk eigendom / auteursrecht op hun inzending

Op deze prijsvraag is het Nederlands recht van toepassing. Voorkomende geschillen die tussen uitschrijvers, deelnemers en juryleden, mochten deze ontstaan naar aanleiding van deze prijsvraag, worden beslecht door de Nederlandse rechter. Deelnemers moeten zich hiertoe binnen een termijn van 20 dagen gerekend vanaf de datum van bekendmaking van de uitslag van de prijsvraag hun kort geding aanhangig maken bij de rechtbank. Rechtbank Rotterdam is de bevoegde rechtbank. 

6.7Voorwaarden

De volgende algemene voorwaarden worden gesteld:

  • .

    De uitschrijver behoudt zich het recht voor te allen tijde de prijsvraag geheel of gedeeltelijk te staken of op te schorten, zonder dat daartoe een verplichting tot kostenvergoeding aan de deelnemers ontstaat.

  • .

    Door aanmelding voor of deelname aan deze prijsvraag verklaren de deelnemers zich onvoorwaardelijk akkoord met het bepaalde in de beschikbaar gestelde prijsvraagdocumenten.

  • .

    Deelnemers verplichten zich geconstateerde onduidelijkheden, tegenstrijdigheden en onregelmatigheden in de verstrekte prijsvraagdocumenten zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk voor het verstrijken van de uiterste datum van aanmelding dan wel inzending, te melden aan de aan de uitschrijver via een e-mail aan de contactpersoon. Doet een deelnemer dit niet, dan betekent dit dat hij of zij in beginsel het recht verwerkt heeft om bezwaar te maken tegen de geconstateerde gebreken in deze documenten.

  • .

    De uitschrijver behoudt zich het recht voor om deelnemers in staat te stellen kleine gebreken in hun aanmelding of inzending te repareren binnen een termijn van twee werkdagen nadat de uitschrijver een daartoe strekkend verzoek gedaan heeft, mits de gelijkheid van de deelnemers niet geschonden wordt. Het betreft nadrukkelijk een bevoegdheid, niet een verplichting van de uitschrijver. Deelnemers kunnen dan ook geen rechten ontlenen aan deze bepaling.

  • .

    Het is deelnemers, juryleden en andere partijen die bij de prijsvraag betrokken zijn niet toegestaan in de publiciteit te treden over het verloop en de uitslag van de prijsvraag, voordat de uitschrijver dit gedaan heeft.

  • .

    Voor zover de uitschrijver de intentie heeft om een ingediend ontwerp na de prijsvraag uit te (laten) voeren, is de deelnemer verplicht zijn medewerking te verlenen om het ontwerp op de voorwaarden die in dit prijsvraagreglement vermeld zijn, uit te (laten) voeren.

Ondertekening