Regeling vervallen per 09-03-2019

Verordening Seniorenraad Montferland 2008

Geldend van 01-01-2008 t/m 08-03-2019

Intitulé

Verordening Seniorenraad Montferland 2008

De raad van de gemeente Montferland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 3 maart 2007;

gelet op artikel 150 van de Gemeentewet

BESLUIT:

Vast te stellen:

Verordening Seniorenraad Montferland 2008.

Artikel 1 Instelling

De Seniorenraad Montferland, hierna te noemen de Seniorenraad, wordt ingesteld als commissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1 De Seniorenraad bestaat uit maximaal 15 leden.

  • 2 De leden van de Seniorenraad worden op persoonlijke titel benoemd door het college van burgemeester en wethouders op voordracht zoals hierna omschreven.

  • 3 De leden van de Seniorenraad worden ter benoeming voorgedragen door plaatselijke organisaties van ouderen, vakbonden,  huurdersverenigingen en het college van burgemeester en wethouders. De samenstelling van de Seniorenraad zal in overleg met deze instanties plaatsvinden.

  • 4 De voorzitter van de Seniorenraad wordt door en uit de leden van de Seniorenraad gekozen.

  • 5 De leden dienen:

    a. in de gemeente Montferland woonachtig te zijn;

    b. 60 jaar of ouder te zijn.Burgemeester en wethouders kunnen in voorkomende gevallen gemotiveerd afwijken van het gestelde in dit lid onder a en b. Er dient zo mogelijk sprake te zijn van een gelijke verdeling van het aantal mannelijke en vrouwelijke leden.

  • 6 Het lidmaatschap van de Seniorenraad is niet verenigbaar met:

    a. het lidmaatschap van de gemeenteraad;

    b. het lidmaatschap van een andere door het gemeentebestuur van Montferland ingestelde adviesen/ of bestuurscommissie, met uitzondering van het lid van de Seniorenraad dat vanuit deze raad is vertegenwoordigd in de WMO-raad;

    c. het beroepsmatig werkzaam zijn voor plaatselijke instellingen/organisaties op het terrein van het ouderenwerk.

Artikel 3 Benoeming, ontslag en zittingsduur

  • 1 De leden van de Seniorenraad worden benoemd voor een periode die overeenkomt met de zittingsperiode van de leden van de gemeenteraad. Na deze periode zijn zij terstond 2 maal herbenoembaar voor maximaal eenzelfde periode. Niet meer dan de helft van de leden is gelijktijdig aftreedbaar.

  • 2 Een lid kan te allen tijde ontslag vragen. Het lid, aan wie op diens verzoek tussentijds ontslag wordt verleend, blijft deel uitmaken van de Seniorenraad totdat het opvolgende lid de benoeming heeft aanvaard, tenzij het bepaalde in artikel 2, lid 6 van toepassing is.

  • 3 Naast het vermelde in lid 2 eindigt het lidmaatschap door:

    - overlijden;

    - ontslag door het college van burgemeester en wethouders wegens het niet meer voldoen aan de eisen voor het lidmaatschap als genoemd in artikel 2 de leden 5 en 6;

    - ontslag door het college van burgemeester en wethouders, nadat daartoe door de Seniorenraad een gemotiveerd verzoek is ingediend. Een zodanig verzoek moet ondersteund worden door tenminste 2/3 meerderheid van het aantal zitting hebbende leden.

  • 4 De benoeming van een lid ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats geschiedt binnen drie maanden. De benoeming geschiedt voor de resterende zittingsduur van de Seniorenraad.

Artikel 4 Secretaris

De Seniorenraad wordt bijgestaan door een door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtelijk secretaris.De ambtelijk secretaris is in het algemeen belast met werkzaamheden ten behoeve van de Seniorenraad die zijn gericht op:

a. secretariaat: het in overleg met de voorzitter opstellen van agenda’s en verzorgen van de uitnodigingen, samenstellen van besluitenlijsten c.q. verslagen, onderhouden van contacten met de voorzitter en de leden van de Seniorenraad.

b. organisatie: zorgdragen voor de organisatie van activiteiten van de Seniorenraad. Naast de reguliere vergaderingen, zorgdragen voor betrokkenheid van de sectoren van de gemeentelijke organisatie bij de werkzaamheden van de Seniorenraad.

c. informatie: verschaffen van informatie over werkzaamheden van de Seniorenraad zowel in- als extern, het doen archiveren van alle zaken betreffende de Seniorenraad.

d. Inhoudelijk: het coördineren van de beantwoording van door de Seniorenraad aan de gemeenteraad, het college, onderscheidenlijk de burgemeester gerichte brieven en verzoeken

Artikel 5 Taak en bevoegdheden

  • 1 De Seniorenraad heeft tot taak het gemeentebestuur van advies te dienen over zaken die de voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk ouderenbeleid betreffen. Daarnaast over voor oudere inwoners van de gemeente Montferland van belang zijnde aspecten op andere terreinen van het gemeentelijk beleid.

  • 2 Daartoe brengt de Seniorenraad desgevraagd of uit eigen beweging schriftelijk advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. De Seniorenraad adviseert schriftelijk, zo mogelijk binnen vier weken, doch uiterlijk binnen acht weken nadat daarom is gevraagd.

  • 3 In het geval dat burgemeester en wethouders in een voorstel aan de gemeenteraad afwijken van het advies van de Seniorenraad wordt dit in het voorstel vermeld waarbij tevens wordt aangegeven op welke gronden van dit advies is afgeweken.

  • 4 Indien het college van burgemeester en wethouders beslist in afwijking van het advies van de Seniorenraad worden de redenen daarvan schriftelijk binnen 30 dagen aan de Seniorenraad medegedeeld.

  • 5 Het college van burgemeester en wethouders vraagt, behoudens in spoedeisende gevallen, vooraf de Seniorenraad advies over alle voorstellen aan de gemeenteraad dan wel door het college te nemen besluiten die specifiek betrekking hebben op het gemeentelijke beleid ten aanzien van ouderen. Dit geldt tevens voor voorstellen en/of besluiten op andere gemeentelijke beleidsterreinen voor zoverdaarbij voor ouderen van belang zijnde aspecten in het geding zijn.

  • 6 Het college van burgemeester en wethouders zal steeds wanneer er sprake is van een spoedeisend geval dit schriftelijk inhoudelijk toelichten.

  • 7 De Seniorenraad is bevoegd, voor zover dit voor een uit te brengen advies nodig is, inlichtingen in te winnen bij en zich bij te laten staan door derden of daartoe, afhankelijk van het te behandelen onderwerp, door of namens burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtenaren.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1 Ieder lid heeft het recht zowel mondeling als schriftelijk bij de voorzitter van de Seniorenraad voorstellen  in te dienen.

  • 2 De agenda’s voor de vergaderingen worden opgesteld door de voorzitter en de ambtelijk secretaris.

  • 3 De Seniorenraad vergadert 4 maal per jaar. Voorts zo dikwijls als de voorzitter dit nodig oordeelt, of door tenminste zes leden met opgaven van redenen aan de voorzitter wordt gevraagd. Indien de vergadering is gevraagd door het vereiste aantal leden wordt de vergadering binnen 3 weken gehouden. Indien de voorzitter op enig moment een extra vergadering nodig oordeelt doet hij daartoe een met redenen omklede oproeping uitgaan.

  • 4 De vergaderingen van de Seniorenraad worden in het openbaar gehouden. Indien echter over personen wordt beraadslaagd dan wel over zaken waaromtrent een meerderheid van de aanwezige leden van de Seniorenraad dat wenst, wordt een besloten vergadering gehouden. In dat geval zijn de geheimhoudingsregels volgens de Gemeentewet van toepassing. Besluiten worden te allen tijde in het openbaar genomen.

  • 5 De voorzitter draagt er, in samenwerking met de ambtelijk secretaris, zorg voor dat de oproepingen en agenda’s, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste 10 dagen voor de te houden vergaderingen worden verzonden. Indien er sprake is van een spoedeisend geval zal de voorzitter de leden inhoudelijk de argumenten betreffende het spoedeisende karakter mededelen.

  • 6 De oproeping vermeldt plaats, datum en uur van de vergadering evenals de agenda.

  • 7 De vergadering wordt niet gehouden als daarvoor niet tenminste de helft van het aantal zitting hebbende leden is opgekomen.

  • 8 Indien een vergadering krachtens het bepaalde in het vorige lid geen doorgang kan vinden wordt binnen veertien dagen een nieuwe vergadering belegd. Tijdens deze vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal dan aanwezige leden maar alleen over de in de niet doorgegane vergadering geagendeerde onderwerpen.

  • 9 Op verzoek van de voorzitter dan wel tenminste 1/3 deel van de leden kunnen leden van het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad, functionarissen in dienst van de gemeente en/of andere deskundigen worden uitgenodigd voor het bijwonen van een vergadering of delen daarvan, hetzij bij de behandeling van bepaalde onderwerpen.

  • 10 Toehoorders hebben vóór de vergadering van de Seniorenraad spreekrecht in de vorm van een beknopte uiteenzetting, van maximaal 5 minuten per persoon of organisatie, aan de Seniorenraad met betrekking tot de geagendeerde onderwerpen. Er is geen spreekrecht als over een bepaald onderwerp een aparte hoorzitting heeft plaatsgevonden of nog plaats zal vinden.

  • 11 Adviezen van de Seniorenraad over zaken die door het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad worden voorgelegd worden bij de betreffende raadsvoorstellen gevoegd.

  • 12 De Seniorenraad brengt over de werkzaamheden jaarlijks een verslag uit binnen 5 maanden na einde van het kalenderjaar waar het verslag betrekking op heeft. Dit verslag wordt ter kennis gebracht aan het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad en de raadscommissies.

  • 13 Indien de Seniorenraad dat nodig oordeelt kunnen er, ter voorbereiding op de hiervoor bedoelde vergaderingen, informele vergaderingen belegd worden. Ten aanzien van deze vergaderingen zijn de bepalingen van deze verordening niet van toepassing.

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1 Besluiten van de Seniorenraad worden genomen bij volstrekte meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.

  • 2 Indien bij het nemen van een besluit door geen der aanwezige leden stemming wordt gevraagd wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 3 Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot de eerstvolgende vergadering waarbij tenminste de helft van de leden aanwezig is. Staken de stemmen ook in die vergadering dan wordt geen advies uitgebracht.

  • 4 Over personen wordt altijd schriftelijk gestemd. Bij het staken van de stemmen over personen heeft een herstemming plaats. Indien ook dan de stemmen staken, beslist het lot.

  • 5 Een minderheidsstandpunt bij een besluit wordt in het verslag, c.q. besluitenlijst, van de vergadering en het eventueel uit te brengen advies vermeld.

Artikel 8 Instellen werkgroepen

  • 1 De Seniorenraad kan al dan niet uit zijn midden een of meer werkgroepen instellen.

  • 2 De Seniorenraad regelt zo nodig, de taak, de samenstelling en werkwijze van de werkgroepen.

Artikel 9 Faciliteiten

  • 1 De leden van de Seniorenraad ontvangen een presentiegeld per bijgewoonde vergadering, als bedoeld in artikel 6 lid 1 en 2, overeenkomstig het bepaalde in het “Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden”.

  • 2 Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het van gemeentewege en voor rekening van de gemeente aan de Seniorenraad ter beschikking stellen van vergaderruimte, apparatuur en andere gemeentelijke faciliteiten (kosten cursussen, drukwerk, porti e.d.) welke in het belang zijn van een behoorlijk functioneren van de Seniorenraad.

Artikel 10 Evaluatie

  • 1 In het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de zittingsduur als bedoeld in artikel 3, lid 1 van de Seniorenraad eindigt, of zoveel eerder als de Seniorenraad dit nodig oordeelt, evalueert de Seniorenraad zijn werkzaamheden op effectiviteit en efficiency. Aan de hand van de uitkomsten verbetert de Seniorenraad zonodig de eigen werkwijze en doet desgewenst voorstellen tot eventuele aanpassingenvan deze verordening.Deze evaluatie zal voor het eerst plaatsvinden in het jaar 2009.

  • 2 De Seniorenraad rapporteert de resultaten van de in het vorige lid bedoelde evaluatie schriftelijk aan het college van burgemeester en wethouders, met kennisgeving aan de gemeenteraad.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1 In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

  • 2 Aan het beschikken over gegevens kunnen voorwaarden worden verbonden, waaronder de verplichting tot geheimhouding.

  • 3 Elk lid van de Seniorenraad is verplicht te zwijgen over hetgeen hem onder de voorwaarde van geheimhouding ter kennis komt.

  • 4 Met ingang van 1 januari 2008 vervalt de Verordening Seniorenraad Montferland 2005.

  • 5 Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2008, nadat zij op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt.

  • 6 Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Seniorenraad Montferland 2008”.

Ondertekening

‘s-Heerenberg, 19 april 2007.
De raad van de gemeente Montferland,
De griffier, M. van der Leur
De voorzitter,  C.C. Leppink-Schuitema