Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2019

Geldend van 08-02-2019 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019

Intitulé

Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2019

De raad van de gemeente Montferland,

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders, met overneming van de daarin vermelde motieven,

Gelet op artikel 255 Gemeentewet, artikel 26 invorderingswet 1990, Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en Nadere regels kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen:

Besluit:

Vast te stellen de “Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2019”

Artikel 1. Heffing waar kwijtschelding voor mogelijk is

  • 1. Kwijtschelding wordt uitsluitend verleend voor de volgende heffingen:

    • a.

      Het vaste tarief afvalstoffenheffing;

    • b.

      De rioolheffing.

  • 2. Voor alle niet onder het vorige lid genoemde heffing wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 2. Beperkte kwijtschelding

  • 1. Bij de invordering van de afvalstoffenheffing wordt geen kwijtschelding verleend voor het variabele gedeelte van het aanslagbedrag, het zogenoemde Diftardeel.

Artikel 3. Kosten van bestaan

  • 1. Bij kwijtschelding van de afvalstoffenheffing, het vaste gedeelte, en de rioolheffing wordt in afwijking van hetgeen gesteld in artikel 16 lid 1 onderdelen a en b van de Uitvoeringsregeling Invordering 1990 het percentage voor de berekening van de kosten van bestaan gesteld op 100% van de van toepassing zijnde (kostendelers)norm.

  • 2. Bij kwijtschelding van de afvalstoffenheffing, het vaste gedeelte, en de rioolheffing wordt in afwijking van hetgeen gesteld in artikel 16 lid 2 onderdelen a en b van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en hetgeen gesteld in artikel 1a van de Nadere regels kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen bedoelde AOW- gerechtigde personen het percentage voor de berekening van de kosten van bestaan gesteld op 100% van de van toepassing zijnde netto AOW norm.

  • 3. Bij de berekening van de kosten van bestaan zoals gesteld in lid 2 van dit artikel wordt gebruik gemaakt van het van toepassing zijnde AOW-bedrag, inclusief de tegemoetkoming koopkracht oudere belastingplichtige (KOB).

Artikel 4. Netto kosten kinderopvang

Als uitgaven als bedoeld in artikel 15, lid 1 van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 worden mede in aanmerking genomen de in artikel 28, lid 3 van de genoemde regeling bedoelde netto kosten voor kinderopvang.

Artikel 5. Kwijtschelding aan ondernemers

Met inachtneming van het overigens in dit besluit bepaalde, wordt een verzoek om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en heffingen die geen verband houden met de uitoefening van het bedrijf of beroep, van een natuurlijk persoon die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefent, behandeld volgens de bepalingen van hoofdstuk II, afdelingen 1, 2 en 5 van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990.

Artikel 6. Betalingscapaciteit

Voor het bepalen van de betalingscapaciteit worden de regels zoals omschreven in de artikelen 12 tot en met 15 van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 gehanteerd.

Artikel 7. Beleidsregels

Het college kan beleidsregels stellen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening.

Artikel 8. Inwerkingtreding/intrekking

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2019. De verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen (vastgesteld op 25 februari 2016) komt met ingang van 1 januari 2019 te vervallen.

Artikel 9. Citeertitel

Deze verordening wordt aan aangehaald als “Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2019”

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2018.

De griffier

D. Berends

De voorzitter

mr. P. de Baat MPM

Artikelsgewijze toelichting Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2019

Artikel 1. Heffingen waar kwijtschelding voor mogelijk is

Op basis van artikel 255 Gemeentewet, artikel 26 invorderingswet 1990 en uitvoeringsregeling 1990 (Verder Uitvoeringsregeling) is het mogelijk kwijtschelding te verlenen voor de gemeentelijke belastingen. Wanneer er geen gemeentelijke belastingverordening is opgesteld of wanneer hierin niets over kwijtschelding is opgenomen, gelden de regels uit de Uitvoeringsregeling. Als de gemeente wel een eigen regeling heeft opgesteld, heeft de gemeenteraad enige ruimte om afwijkende kwijtscheldingsregels op te stellen, bijvoorbeeld door uit te gaan van een hoger percentage dan de (kostendelers)norm. Het is echter niet toegestaan om af te wijken van de Uitvoeringsregeling voor zover dit betrekking heeft op de regels voor de berekening van het inkomen en vermogen (betalingscapaciteit) van inwoners. De gemeenteraad bepaalt ook welke gemeentelijke belastingen voor kwijtschelding in aanmerking komen. Binnen de gemeente Montferland is ervoor gekozen het vaste tarief afvalstoffenheffing en de rioolheffing kwijt te schelden voor inwoners met een laag inkomen.

Artikel 2. Beperkte kwijtschelding

Op gemeentelijk niveau wordt bepaald welke gemeentelijke belastingen voor kwijtschelding in aanmerking komen. De gemeente Montferland heeft gekozen voor het vaste tarief afvalstoffenheffing en de rioolheffing (zie hiervoor ook de toelichting bij artikel 1 van deze verordening). Het variabele gedeelte van het aanslagbedrag van de afvalstoffenheffing, het zogenaamde Diftardeel, komt niet in aanmerking voor kwijtschelding. Hier heeft de gemeente Montferland voor gekozen omdat men vast wil houden aan het principe: de vervuiler betaalt.

Artikel 3. Kosten van bestaan

In artikel 16 van de Uitvoeringsregeling is bepaald dat kwijtschelding wordt verleend wanneer de kosten van bestaan 90% van de (kostendelers)norm inhouden. Binnen de gemeente Montferland is besloten door middel van deze verordening een ruimer kwijtscheldingsbeleid te hanteren en de kosten van bestaan op 100% van de (kostendelers)norm te stellen. Op deze wijze komt een groter aantal inwoners van de gemeente Montferland in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen.

Artikel 4. Netto kosten kinderopvang

Binnen de gemeente Montferland is besloten de netto kosten van kinderopvang in mindering te brengen op het inkomen bij de beoordeling van een aanvraag voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Het gaat hierbij om de kosten die door huishoudens worden gemaakt na aftrek van de ontvangen kinderopvangtoeslag. Op deze manier kunnen ook werkenden met een minimum inkomen aanspraak maken op kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en worden bijstandsgerechtigden gestimuleerd te gaan werken.

Artikel 5. Kwijtschelding aan ondernemers (natuurlijke personen)

Privé belastingschulden

Natuurlijke personen die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefenen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van hun privé belastingschulden. Voorwaarde is dat de raad de kwijtschelding voor deze groep heeft opengesteld. In de praktijk gaat het om rioolheffing en afvalstoffenheffing.

De voorwaarden waaronder kwijtschelding aan een ondernemer wordt verleend, zijn gelijk aan de voorwaarden die voor natuurlijke personen/niet-ondernemers gelden. Dat wil zeggen dat van dezelfde betalingscapaciteit en hetzelfde vermogen wordt uitgegaan.

Op het moment dat een ondernemer om kwijtschelding verzoekt, is het netto besteedbare inkomen doorgaans nog niet in te schatten. De gemeente zou dit kunnen oplossen door de belanghebbende van wie zij vermoedt dat hij voor kwijtschelding in aanmerking komt, te vragen te zijner tijd een inkomensverklaring van de Belastingdienst over de betrokken periode te overleggen aan de hand waarvan dan definitief op het kwijtscheldingsverzoek kan worden beslist. In de tijd die ligt tussen indiening en beslissing kan de gemeente uitstel van betaling verlenen. In de praktijk kan er ruime tijd zijn gelegen tussen het moment waarop een ondernemer om kwijtschelding verzoekt en het moment waarop het netto besteedbare is in te schatten.

Belastingschuldigen die hun onderneming in een rechtspersoon (B.V. of N.V.) hebben ondergebracht, zijn in loondienst van hun onderneming. Zij oefenen dus geen bedrijf of zelfstandig beroep uit. Als de vermogens- en inkomenstoets dat toelaten, kunnen ook deze belastingschuldigen als natuurlijk persoon/niet-ondernemer in aanmerking komen voor kwijtschelding van hun privé belastingschulden.

Zakelijke belastingschulden

Voor zakelijke belastingschulden komen ondernemers uitsluitend voor kwijtschelding in aanmerking als de kwijtschelding wordt verleend in het kader van een akkoord met alle schuldeisers en er geen redelijke mogelijkheid aanwezig is om een derde aansprakelijk te stellen. Deze omstandigheid zal zich over het algemeen alleen voordoen bij een schuldsanering in het kader van uitstel van betaling bij een (naderend) faillissement. Daarom kan als hoofdregel gelden dat ondernemers voor zakelijke belastingschulden niet in aanmerking komen voor kwijtschelding. Als reden hiervoor wordt wel aangedragen dat kwijtschelding voor ondernemers als een verkapte overheidssubsidie kan worden gezien die de concurrentiepositie verstoort.

Artikel 6. Betalingscapaciteit.

Om te bepalen of een inwoner recht heeft op kwijtschelding wordt de betalingscapaciteit berekend. De regels voor deze berekening zijn wettelijk vastgelegd in de Uitvoeringsregeling. Van deze regels mag en kan niet worden afgeweken. Bij het bepalen van de betalingscapaciteit worden deze regels door de gemeente Montferland dan ook gehanteerd. Het gaat dan om de artikelen 12 tot en met 15 van de Uitvoeringsregeling.

Artikel 7. Beleidsregels

Het college kan beleidsregels opstellen. Door middel van beleidsregels geeft het college aan op welke wijze zij uitvoering geeft aan de regels uit deze verordening. Een beleidsregel is geen algemeen verbindend voorschrift (avv) en bindt in principe alleen het bestuursorgaan. Wanneer beleidsregels echter bekend zijn gemaakt kunnen belanghebbende in beginsel ook rechten hieraan ontlenen.

Artikel 8. Inwerkingtreding/intrekking

Door middel van dit artikel wordt bepaald op welke datum deze verordening in werking treedt en de oude verordening wordt ingetrokken.

Artikel 9. Citeertitel

Deze verordening is te vinden en wordt aangehaald onder de titel “Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2019”.