REGLEMENT BURGERLIJKE STAND MONTFOORT 2020

Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Intitulé

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND MONTFOORT 2020

Reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

a. de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

b. het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

c. ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, eerste volzin van het Burgerlijk Wetboek, ook wel ABS genoemd;

d. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, tweede volzin van het Burgerlijk Wetboek, ook wel BABS genoemd;

e. gemeentehuis: plaats die bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig is aangewezen.;

f. rechtsfeit: onder het begrip rechtsfeit wordt in dit reglement verstaan: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

Bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

1. Voor aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand komen uitsluitend in aanmerking medewerkers die werkzaam zijn binnen de afdeling Dienstverlening van de gemeente Montfoort. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode eindigt van rechtswege en in ieder geval van rechtswege op het moment dat de medewerker niet meer werkzaam is binnen de afdeling Dienstverlening.

2. Voor de aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand komen in aanmerking personen die niet werkzaam zijn binnen de afdeling dienstverlening van de gemeente Montfoort.

3. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts één enkel rechtsfeit in de gemeente Montfoort, kunnen ook derden worden aangewezen mits het niet een

spoed-, balie-, bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit betreft, en die persoon reeds aangewezen en beëdigd is als (buitengewoon ambtenaar) van de burgerlijke stand in een andere gemeente.

Artikel 3 Aanwijzingsperiode

1. De aanwijzing van de ambtenaren van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 1, vindt plaats voor de periode dat zij in dienst zijn van onze gemeente en eindigt van rechtswege op het moment dat zij bij onze gemeente uit dienst treden.

2. De aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2,

lid 2, vindt plaats onder de volgende voorwaarden:

a. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand krijgt een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht voor bepaalde of onbepaalde tijd.

b. Voor personen die eenmalig een huwelijk of partnerschap in de gemeente Montfoort zullen sluiten, geldt de aanwijzing tot honorair BABS voor de dag waarop dit huwelijk of partnerschap plaatsvindt onder voorwaarde dat die persoon reeds aangewezen en beëdigd is als (buitengewoon ambtenaar) van de burgerlijke stand in een andere gemeente. Zij komen niet voor een vergoeding voor het sluiten van een huwelijk in aanmerking (zie artikel 8).

c. Burgemeester en wethouders kunnen gedurende de periode dat zij hun functie als burgemeester of wethouder van de gemeente Montfoort vervullen, voor een verzoekhuwelijk als honorair buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen; deze aanwijzing eindigt van rechtswege op het moment dat zij hun functie als burgemeester of wethouder bij de gemeente Montfoort niet meer vervullen.

Indien zij nog niet eerder zijn beëdigd, moet, voordat de huwelijksvoltrekking plaats kan vinden, de beëdiging bij de rechtbank hebben plaatsgevonden.

d. Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden geëerbiedigd en zullen worden omgezet in een aanwijzing tot respectievelijk ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS), buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS), danwel honorair buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (honorair BABS)

e. Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen omtrent de aanwijsbaarheid van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Locatie

1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

2. De huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4 en artikel 5 van de Wet rechten burgerlijke stand vinden plaats in een daartoe aangewezen gemeentehuis.

Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, kan worden aangewezen elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Montfoort onder voorwaarde dat aanwijzing van een vaste locatie tot gemeentehuis geschiedt door de burgemeester en wethouders.

Als vaste locatie zijn aangewezen: de Commanderije van Sint Jan, Het Kasteel Montfoort, Het Oude Stadhuis en De Heeren van Montfoort.

3. Op de gemeentehuizen waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende worden verricht. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt door burgemeester en wethouders. In de aangewezen gemeentehuizen voor incidenteel gebruik kunnen slechts huwelijken worden gesloten, partnerschappen worden geregistreerd of omzettingen geschieden. Als voor een locatie voor de derde achtereenvolgende keer een verzoek wordt ontvangen om deze locatie aan te wijzen als gemeentehuis voor incidenteel gebruik zal het worden behandeld als verzoek om het aan te wijzen als vaste locatie.

4. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar en de locatiebeheerder een schriftelijke overeenkomst hierover hebben afgesloten en bij de gemeente hebben ingeleverd. In deze schriftelijke overeenkomst staan de voorwaarden voor aanwijzing tot gemeentehuis. In de schriftelijke overeenkomst moeten minimaal de hieronder genoemde algemene voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis zijn gewaarborgd.

Algemene voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

De veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd.

Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente Montfoort ruim uitgelegd. Als gemeentehuis kan elke plaats binnen de grenzen van de gemeente worden aangewezen en dit hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. De aanwijzing van een gemeentehuis voor incidenteel gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden hoe ook genaamd.

De eigenaar dan wel gebruiker van de locatie schriftelijk toestemming heeft verleend;

Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan een al aangewezen gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk acht weken vóór de huwelijkssluiting schriftelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.

De beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting wordt bepaald door de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.

Het bruidspaar onderzoekt of er een vergunning danwel een melding brandveilig gebruik noodzakelijk is en regelt dit zo nodig. Dit is bijvoorbeeld het geval als er meer dan 50 gasten aanwezig zijn.

De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting voor iedereen vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn. In de tot trouwzaal bestemde ruimten mag gedurende de gehele plechtigheid niet worden gerookt.

De gemeente is niet verantwoordelijk voor het regelen van parkeervoorzieningen ter plaatse. Dit dient geregeld te worden door de hoofdbewoner/eigenaar.

Indien de beheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt is deze geheel voor rekening van het bruidspaar.

Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in nauw overleg met de beheerder. In ieder geval dienen een tafel, stoelen, voldoende verlichting en voldoende vluchtwegen aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor de gemeente reden zijn de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

De gemeente Montfoort is niet aansprakelijk voor de door huwelijkspartners, bezoekers behorend tot de bruiloftsgasten, of derden geleden schade, hoe dan ook genaamd als gevolg van of in verband met het gebruik van de locatie.

Artikel 5 Leiding burgerlijke stand

De coördinator Burgerzaken en KCC is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Reservering huwelijk

Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd.

Artikel 7 Wijze huwelijksvoltrekking voor kosteloze huwelijken

Voor de huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand gelden de volgende beleidsregels:

Beleidsregels kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen

Iedere gemeente met meer dan 10.000 inwoners is volgens artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand verplicht minimaal 2 tijdstippen beschikbaar te stellen om kosteloos te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. De gemeente moet bij een kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap minimaal " een kosteloze ceremonie” houden die invulling geeft aan het wettelijk recht gratis te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.

In deze beleidsregels staan de criteria die gelden als het ( bruids )paar kiest om in Montfoort te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan op een kosteloos tijdstip.

Van ( bruids )paren die gebruik willen maken van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap op een kosteloos tijdstip moet t enminste één van de partners ingezetene (zoals bedoeld in artikel 1.1 onder f van de W et b asis r egistratie p ersonen <BRP>) , zijn van de gemeente Montfoort;

Bruidsparen of partners kunnen alleen een kosteloos huwelijk of een geregistreerd partnerschap krijgen op een in het Reglement burgerlijke stand Montfoort genoemd tijdstip;

Tijdens ‘de kosteloze ceremonie’ zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het ‘jawoord’ en ondertekenen van de akte bij een huwelijk en het tekenen van de akte bij een geregistreerd partnerschap;

Voorafgaand aan de ceremonie vindt er géén gesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk of het geregistreerd partnerschap zal gaan voltrekken;

Er wordt geen toespraak gehouden;

Er wordt geen bode ingezet;

Het huwelijk of geregistreerde partnerschap wordt voltrokken in een spreekkamer op de begane grond in het stadskantoor, Kasteelplein 5 te Montfoort;

In de daarvoor beschikbare gestelde ruimte mogen maximaal 8 personen (inclusief het bruidspaar, de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand) aanwezig zijn;

Het huwelijk of het geregistreerde partnerschap zal worden voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand van de afdeling Dienstverlening tenzij een voor de kosteloze huwelijken aangewezen buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is;

Er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een ambtenaar die het huwelijk of het partnerschap zal sluiten;

Het geven van een persoonlijke invulling aan de ceremonie, zoals bijvoorbeeld een toespraak, het afspelen van muziek, het drinken van champagne of bijvoorbeeld het verstrooien van rijst is niet toegestaan.

Artikel 8 Salaris

De afspraken over het salaris voor het voltrekken van huwelijken door de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn opgenomen in arbeidsovereenkomst met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Montfoort.

Honoraire buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 3 lid 2 onder b en c van dit reglement hebben geen recht op salaris van de gemeente Montfoort.

Omdat de leges met betrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijn oorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut, worden aan het (bruids)paar wel de volledige kosten in rekening gebracht.

Artikel 9 Openstelling

1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

voor werkzaamheden met uitzondering van huwelijksvoltrekkingen, geopend maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 12.00 uur. Tijdens deze openingstijden wordt er op afspraak gewerkt.

2. Het bureau voor de burgerlijke stand is geopend voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties:

a. op het stadskantoor: op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 12.00 uur en om 13.30, 14.30 en 15.30 uur;

b. op de als vaste locatie aangewezen locaties: op maandag tot en met zaterdag op elk tijdstip;

c. op locaties als bedoeld in artikel 4, lid 2 op elk tijdstip en elke dag;

d. voor de kosteloze ceremonie zoals benoemd in artikel 7: op het stadskantoor op maandag om 09.00 uur en om 09.15 uur waarbij het tijdstip van 09.15 uur pas kan worden geboekt als die maandag er al een andere afspraak voor het tijdstip van 09.00 uur is vastgelegd.

3. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 of 2 onder a vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

4. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

5. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau burgerlijke stand.

6. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 10 Slotbepalingen

1. Dit reglement kan worden aangehaald als het Reglement Burgerlijke Stand Montfoort 2020 en treedt in werking op 1 januari 2020.

2. Het Reglement Burgerlijke Stand Montfoort 2017 wordt per 1 januari 2020 ingetrokken.

Toelichting Reglement Burgerlijke Stand Montfoort 2020

Artikel 1Begripsbepaling

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. Met name wordt het onderscheid tussen de

ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet

gemaakt (artikel 16, Boek 1 Burgerlijke Wetboek).

De bevoegdheid tot aanwijzen van een gemeentehuis berust op grond van de vigerende Gemeentewet door de dualisering tegenwoordig bij het college.

Artikel 2(Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt bepaald wie tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Montfoort kan worden aangewezen. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis. Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt lid 1 dat alleen personen die werkzaam zijn binnen de afdeling Dienstverlening als ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS) kunnen worden aangewezen.

In tegenstelling tot de ABS wordt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) specifiek aangewezen voor het voltrekken van huwelijken. Iedereen die volledig handelingsbekwaam is, kan in principe worden aangewezen tot BABS. Montfoort kent de mogelijkheid om een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente is benoemd/aangewezen en van wie aanwijzing en beëdiging niet zijn verlopen, aan te wijzen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit.

N.B: De Commissie voor Advies betreffende de Burgerlijke Staat en de Nationaliteit heeft in een Officiële Mededeling (OM 1/2001) geadviseerd om "in situaties waarin de ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn functie neerlegt of waarin zijn benoeming door tijdsverloop eindigt en betrokkene eerst op een later tijdstip opnieuw in die hoedanigheid benoemd/aangewezen wordt, waardoor er sprake is van een onderbreking in de uitoefening van zijn taken, ter gelegenheid van de nieuwe benoeming/aanwijzing betrokkene opnieuw de eed of de belofte te laten afleggen". Gemeente Montfoort conformeert zich aan dit advies.

Artikel 3Benoemingsperiode

In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (B)ABS voor een bepaalde periode kan worden aangewezen.

De aanwijzing tot ABS is verbonden aan de periode dat de ABS onafgebroken werkzaam is binnen de afdeling Dienstverlening. Dit betekent dat op het moment dat de medewerker niet meer werkzaam is binnen deze afdeling, de aanwijzing van rechtswege vervalt.

De aanwijzing tot BABS vindt plaats voor bepaalde of onbepaalde tijd.

De BABS die structureel huwelijken sluit, doet dit volgens inroostering. De BABS voltrekt zowel huwelijken tussen personen van hetzelfde geslacht als tussen personen van verschillend geslacht.

Op verzoek van een (bruids)paar is het mogelijk iemand voor één dag als BABS aan te wijzen om het huwelijk of de partnerschapsregistratie te sluiten. Om misbruik van dit artikel te voorkomen, is de voorwaarde opgenomen dat het huwelijk of de partnerschapsregistratie in de gemeente Montfoort plaatsvindt.

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die is aangewezen voor de voltrekking van een enkel rechtsfeit in de zin van artikel 3 lid 2,onder c van dit reglement, zal geassisteerd worden door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente, deze ervaren BABS ontvangt hiervoor 3/5 van de normale vergoeding zodat er per oproep 3 uur uitbetaald worden, zoals wettelijk verplicht is.

Om adequaat te kunnen handelen, is de in artikel 3 lid 2 onder b van dit reglement omschreven aanwijzing tot (B)ABS gemandateerd aan de coördinator Burgerzaken en KCC.

Artikel 4Locatie

Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is de gemeente Montfoort verplicht minimaal twee keer per week de gelegenheid te geven op basis van dit artikel een huwelijk of partnerschap te kunnen sluiten. Deze huwelijken en partnerschappen vinden op eenvoudige wijze plaats in een spreekkamer in het Stadskantoor (zie artikel 7).

Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente Montfoort ruim uitgelegd. Als gemeentehuis wordt elke plaats binnen de grenzen van de gemeente beschouwd en hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. Deze ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere interpretatie niet rechtelijk wordt vernietigd, is het geoorloofd. Aan de plaats waar huwelijken kunnen worden gesloten zijn een aantal voorwaarden verbonden.

De eigenaar/gebruiker van de plaats moet toestemming geven: deze toestemming moet bij het bespreken van het huwelijk bij de gemeente schriftelijk worden gegeven. In die toestemmingsovereenkomst moeten minimaal de in artikel 4 genoemde voorwaarden worden geborgd.

Een van de voorwaarden is dat de veiligheid van de (B)ABS moet gewaarborgd zijn: ter bescherming van de (B)ABS die het huwelijk sluit, mag de (B)ABS na overleg met de leiding van de burgerlijke stand weigeren het huwelijk te sluiten als de (B)ABS van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd.

Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt door burgemeester en wethouders. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan de coördinator Burgerzaken en KCC.

Artikel 5Leiding burgerlijke stand

De coördinator Burgerzaken en KCC heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. De (B)ABS is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem wettelijk opgelegde verplichtingen. Hij staat dan ook als zodanig niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van zijn ‘werkgever’ en dus ook niet tot de coördinator Burgerzaken en KCC. Alleen de rechter kan hem bevelen geven. De (B)ABS is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de (B)ABS als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.

Artikel 6Reservering huwelijk

Praktische redenen hebben geleid tot opname van deze bepaling.

Artikel 7Wijze huwelijksvoltrekking voor kosteloze huwelijken

De huwelijken en partnerschapsregistraties als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden zonder ceremonie door een toegewezen (B)ABS gesloten in een spreekkamer in het Stadskantoor. De wetgever heeft in 1897 dit artikel in de wet opgenomen om financieel minder draagkrachtigen toch in de gelegenheid te stellen te trouwen. Het huwelijk is dan wel kosteloos voor het (bruids) paar maar de kosten voor de gemeente lopen gewoon door. In de loop der jaren is gebleken dat men vaak om andere redenen dan financiële draagkracht kiest voor het kosteloze huwelijk. Om de kosten voor de gemeente binnen de perken te houden is opgenomen dat de kosteloze ceremonie een aantal beperkingen kent en dus een sober karakter zal hebben. Steeds vaker zijn er (bruids) paren die geen enkele binding hebben met Montfoort maar wel hier kosteloos willen trouwen. Om deze trend tegen te gaan is opgenomen dat minimaal één van de aanstaande partners ingezetene van de gemeente Montfoort moet zijn.

Artikel 8 Salaris

Het is niet de bedoeling om personen die door partijen zelf worden aangebracht om hun huwelijk te

voltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, te betalen voor hun honoraire diensten. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen.

De noodzaak tot vastlegging geldt ook voor de vraag of de kosten voor het tot stand komen van een rechtsfeit niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een buitengewoon ambtenaar aanbrengen

die voorts geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. Opgemerkt zij hier dat de leges met

betrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijn

oorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut.

Artikel 9 Openstelling

In dit artikel is de verplichting aan het college om op grond van artikel 1:16c BW een regeling voor de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te treffen, uitgewerkt. Met uitzondering van de huwelijken verricht de ABS de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van het KCC. Om praktische redenen vindt de melding voorgenomen huwelijk digitaal plaats. Indien men in persoon de melding voorgenomen huwelijk moet doen vindt dit in principe alleen plaats op afspraak.

In lid 2 zijn de tijden voor huwelijksvoltrekking opgenomen. Voor de verschillende vormen van huwelijkssluiting gelden vaste dagen en tijdstippen. Huwelijken die op locatie worden gesloten, kunnen op elk gewenst tijdstip en dag worden gesloten.

Ondertekening

Montfoort, 4 februari 2020

Burgemeester en wethouders van Montfoort

De secretaris De burgemeester

M.H. van der Veer Mr. P.J. van Hartskamp-de Jong