Regeling functiebeschrijving en functiewaardering 2017

Geldend van 30-01-2018 t/m heden

Intitulé

Regeling functiebeschrijving en functiewaardering 2017

Burgemeester en wethouders van de gemeente Mook en Middelaar,

b e s l u i t e n:

  • overwegende dat met betrekking tot functiebeschrijving en functiewaardering een nieuwe regeling, afgestemd op een generieke wijze van beschrijving, dient te worden vastgesteld;

  • gelet op artikel 3:1 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten;

  • gelet op de instemmingsverklaring van de ondernemingsraad d.d. 12 juni 2017;

vast te stellen de regeling functiebeschrijving en functiewaardering 2017.

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Functie

    Het samenstel van feitelijke taken en/of werkzaamheden dat de functiehouder op basis van een generieke functiebeschrijving dient uit te voeren.

  • b.

    Functiehouder

    De ambtenaar in de zin van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) van de gemeente Mook en Middelaar.

  • c.

    Functiegroep

    Een groep van functies die naar aard, overwegend karakter, complexiteit en niveau gelijksoortig zijn en vergelijkbare eisen stellen aan de competenties(kennis, houding, vaardigheden en gedrag) van de functiehouders.

  • d.

    Generiekefunctiebeschrijving

    De beschrijving die door het College van burgemeester en wethouders is vastgesteld voor een functie binnen een functiegroep, logisch voortvloeiend uit de organisatiestructuur en verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de gemeente Mook en Middelaar. De generieke functiebeschrijving is een weergave van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken.

  • e.

    Functiewaardering

    Het bepalen van de functiewaarde van de generieke functiebeschrijving op basis van het ODRP functiewaarderingssysteem.

  • f.

    Functiedeskundige

    De met de uitvoering van de functiewaardering belaste externe deskundige, bedoeld in artikel 2, lid 1, artikel 4 lid 1, artikel 5 lid 4 alsmede in artikel 8 lid 1.

  • g.

    Toetsingscommissie

    De commissie, bedoeld in artikel 5, die belast is met de toetsing van de voorwaarderingen van de functiedeskundige. De commissie bestaat uit ervaringsdeskundigen op het gebied van functiewaardering.

  • h.

    Bezwarencommissie

    De commissie, bedoeld in artikel 8, die belast is met de behandeling van bezwaren tegen de inpassings- en bezoldigingsbesluiten zoals bedoeld in artikel 7 van deze regeling. De commissie bestaat uit ervaringsdeskundigen op het gebied van functiewaardering.

  • i.

    Conversietabel

    Een tabel die een koppeling legt tussen de resultaten van de waardering en de salarisniveaus.

  • j.

    Managementteam

    Het overlegverband tussen gemeentesecretaris en de afdelingshoofden gericht op coördinatie van aan het ambtelijk apparaat opgedragen taken.

Artikel 2 De functiebeschrijving

  • 1.

    De gemeentesecretaris stelt - zo nodig in overleg met de functiedeskundige - per functie een generieke beschrijving op conform het vastgelegde model.

  • 2.

    De generieke beschrijvingen worden besproken met het managementteam en door de gemeentesecretaris voorlopig vastgesteld.

  • 3.

    De gemeentesecretaris legt de generieke functiebeschrijvingen ter vaststelling voor aan het College van burgemeester en wethouders.

  • 4.

    Het College van burgemeester en wethouders stelt de generieke functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 3 Wijziging generieke functiebeschrijvingen

Nieuwe generieke functiebeschrijvingen worden opgemaakt bij wijziging of aanpassing van de organisatiestructuur, taken of doelstellingen van de organisatie, waardoor de bestaande functiebeschrijvingen ontoereikend of onvolledig zijn. Onder verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris zal door het managementteam periodiek bezien worden in hoeverre de noodzaak tot herbeschrijven aanwezig is.

Artikel 4 De functiewaardering

  • 1.

    In opdracht van het College van burgemeester en wethouders zal door een functiedeskundige aan de hand van de in artikel 1 genoemde functiewaarderingsmethode worden voorzien in een analyse en waardering van alle door het College van burgemeester en wethouders vastgestelde generieke functiebeschrijvingen. De analyse en waardering zullen, resulterend in een waarderingsadvies, aan de toetsingscommissie als bedoeld in artikel 5, beschikbaar worden gesteld.

  • 2.

    Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:

    • a.

      Een overzicht per functie van de scores per dimensie, de totaalscore per functie en de van toepassing zijnde functionele schaal, op grond van de conversietabel;

    • b.

      Een rangordeoverzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle beschreven functies, gerangschikt naar zwaarte;

    • c.

      Een verantwoording ter zake de werkwijze en de gehanteerde uitgangspunten.

Artikel 5 De toetsingscommissie

  • 1.

    Er is een toetsingscommissie, bestaande uit:

    • a.

      Een lid aan te wijzen door het College van burgemeester en wethouders, niet zijnde een bestuurder van de gemeente of anderszins werkzaam bij of voor deze gemeente;

    • b.

      Een vertegenwoordiger namens het personeel, aan te wijzen door de ondernemingsraad;

    • c.

      Een voorzitter, aan te wijzen door de leden onder a. en b.

  • 2.

    Aan de toetsingscommissie wordt een door het College van burgemeester en wethouders aan te wijzen functionaris als secretaris toegevoegd. Hij heeft geen stemrecht.

  • 3.

    De gemeentesecretaris, of een door hem of haar aan te wijzen vervanger, is vaste adviseur van de toetsingscommissie. Hij heeft geen stemrecht.

  • 4.

    De functiedeskundige als bedoeld in artikel 4, is vaste adviseur van de toetsingscommissie. Hij heeft geen stemrecht.

  • 5.

    De toetsingscommissie toetst het waarderingsadvies op horizontale en verticale consistentie en adviseert het College van burgemeester en wethouders ter zake haar bevindingen.

  • 6.

    Het staat de toetsingscommissie vrij bij de behandeling van het waarderingsadvies informanten te raadplegen. De commissie krijgt alle informatie die zij nodig acht om haar werkzaamheden naar behoren te kunnen verrichten.

  • 7.

    De toetsingscommissie dient bij elke vergadering voltallig tot besluitvorming te komen. Minderheidsstandpunten kunnen worden ingenomen.

Artikel 6 Vaststelling functiewaardering en conversietabel

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders stelt het waarderingsadvies vast met inachtneming van de adviezen van de toetsingscommissie. Afwijking van het advies van de toetsingscommissie kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het College van burgemeester en wethouders stelt de waarderingen van de generieke functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

  • 2.

    Het College van burgemeester en wethouders stelt, na verkregen overeenstemming met de vakorganisaties, een conversietabel vast.

  • 3.

    Middels toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen omgezet in salarisschalen.

Artikel 7 Voorbereiding, inpassing, bezwaar en beroep

  • 1.

    Het College van burgemeester en wethouders maakt schriftelijk aan de functiehouder bekend welke generieke functiebeschrijving zij voornemens is op zijn/haar functie van toepassing te verklaren, alsmede de eventuele gevolgen hiervan voor de inschaling, salaris en/of bezoldiging. De betrokken functiehouder of functiehouders, alsmede eventuele derde belanghebbende(n), wordt/worden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze over de inpassing in de generieke functiebeschrijving kenbaar te maken, zoals bedoeld in artikel 4:8 Algemene Wet Bestuursrecht (AWB). De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze bedraagt drie weken. De zienswijze wordt schriftelijk kenbaar gemaakt bij het College van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Het College van burgemeester en wethouders legt de zienswijze(n) van de belanghebbende(n) ter advisering voor aan de gemeentesecretaris. Binnen drie weken na het verstrijken van de zienswijzentermijn doet het College van burgemeester en wethouders schriftelijk en gemotiveerd mededeling in welke generieke beschrijving de functie van de functiehouder is ingepast. Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de AWB.

  • 3.

    Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht kan de functiehouder die zich met het inpassingsbesluit of de gevolgen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging, niet kan verenigen, hiertegen bij het College van burgemeester en wethouders schriftelijk bezwaar aantekenen.

  • 4.

    Het College van burgemeester en wethouders legt het bezwaarschrift ter advisering voor aan de bezwarencommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de AWB. Het College van burgemeester en wethouders neemt in principe binnen 10 weken na de datum van indiening van het bezwaarschrift een beslissing op het bezwaar en doet hiervan schriftelijk en gemotiveerd mededeling aan de functiehouder.

  • 5.

    De functiehouder die zich met deze beslissing niet kan verenigen kan ingevolge de AWB binnen zes weken na bekendmaking van de beslissing beroep aantekenen bij de rechtbank.

  • 6.

    Het College van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen omtrent de procedure en de wijze waarop zij omgaat met een verzoek van een functiehouder tot wijziging van een inpassingsbesluit. Deze nader gestelde regels worden ter informatie aangeboden aan de ondernemingsraad (OR).

Artikel 8 Mogelijkheid tot het maken van bezwaar

  • 1.

    Er is een onafhankelijke bezwarencommissie, gebaseerd op artikel 7:13 van de Algemene Wet Bestuursrecht, waarvan de leden door burgemeester en wethouders worden benoemd.

    De bezwarencommissie is samengesteld uit:

    • a.

      een lid, voorgedragen door burgemeester en wethouders, geen deel uitmakend van het ambtenarenapparaat of het college;

    • b.

      een lid, voorgedragen door de centrales van overheidspersoneel;

    • c.

      een onafhankelijk voorzitter aan te wijzen door de leden genoemd onder a. en b.

      De commissie kan zich laten bijstaan door een functiedeskundige, niet zijnde de functiedeskundige bedoeld in artikel 4, lid 1.

      Het lidmaatschap van de bezwarencommissie is onverenigbaar met het lidmaatschap van de toetsingscommissie. Het secretariaat van de bezwarencommissie wordt vervuld door de Beleidsmedewerker P&O.

  • 2.

    De bezwarencommissie adviseert het College van burgemeester en wethouders over de ontvankelijkheid en gegrondheid van het bezwaar.

  • 3.

    De commissie hoort de bezwaarde in tegenwoordigheid van de werkgever. De bezwaarde kan zich laten bijstaan door een adviseur.

  • 4.

    Het staat de commissie vrij bij de behandeling van het bezwaarschrift informanten te raadplegen. De commissie krijgt alle informatie die zij nodig acht om haar werkzaamheden naar behoren te kunnen verrichten.

  • 5.

    De bezwarencommissie dient bij elke vergadering voltallig tot besluitvorming te komen. Minderheidsstandpunten kunnen worden ingenomen.

Artikel 9 Slot- en overgangsbepalingen

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling functiebeschrijving en functiewaardering 2017’.

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslissen burgemeester en wethouders in de geest van deze regeling.

  • 3.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op die van haar bekendmaking, onder intrekking van de ‘Regeling functiebeschrijving en functiewaardering 2011’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar op 20 juni 2017,

De secretaris,

J.M.G Smits - de Kinkelder

De burgemeester,

mr. drs. W. Gradisen