Beleidsregel voor coffeeshops in de gemeente Neder-Betuwe

Geldend van 14-03-2013 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel voor coffeeshops in de gemeente Neder-Betuwe

De burgemeester overweegt het volgende: Landelijk beleid

Het landelijk drugsbeleid richt zich op het voorkomen van drugsgebruik en het beperken van de

risico’s van drugsgebruik, voor de gebruiker zelf, de directe omgeving en de samenleving.

Op grond van de Opiumwet is het verboden om zowel softdrugs als harddrugs te telen, bereiden,

bewerken, verwerken, verkopen, afleveren, verstrekken, vervoeren, aanwezig hebben en/ of

vervaardigen, of dit nu vanuit een coffeeshop gebeurt of niet.

Door de verkoop van cannabis, zij het onder voorwaarden, te gedogen en streng op te treden tegen

de verkoop van harddrugs, worden deze twee markten uit elkaar getrokken. Door de handel in

harddrugs en cannabis van elkaar te scheiden, wordt getracht gebruikers van cannabis beter af te

schermen van drugs die veel schadelijker voor de gezondheid zijn.

Binnen deze doelstelling wordt de verkoop van softdrugs vanuit coffeeshops onder voorwaarden, de

zogenaamde AHOJG-criteria van het OM, strafrechtelijk gedoogd. Lokale afweging

Dit laat onverlet dat het op lokaal niveau, gelet op de specifieke plaatselijke omstandigheden,

wenselijk kan zijn om een nulbeleid te voeren voor de vestiging van coffeeshops.

De bevoegdheid om lokaal coffeeshopbeleid vast te stellen komt toe aan de burgemeester en wordt

onder meer ontleend aan artikel 13b van de Opiumwet. Omdat het van belang is om binnen de gezagsdriehoek Rivierenland eenduidig op te treden bij het ontwikkelen en handhaven van coffeeshopbeleid is overleg

gevoerd met het OM, de politie en de GGZ. De gemeente Neder-Betuwe hanteert al van voor 2006 een nulbeleid voor coffeeshops, het OM heeft verzocht dit beleid in 2013 opnieuw te bekrachtigen. Aard van de gemeente

De lokale situatie laat zich als volgt samenvatten:

De gemeente Neder-Betuwe is een rustige plattelandsgemeente met een grote oppervlakte en een

inwonertal van nog geen 23.000. De gemeente bestaat uit een zestal kernen.

Jongeren (leeftijd 12-23 jaar) vormen een belangrijke doelgroep binnen de gemeente, namelijk 18%

van de bevolking.

In alle kernen zijn basisscholen aanwezig. In Dodewaard 2, in Echteld 1, in IJzendoorn 1, in

Kesteren 3, in Ochten 3 en in Opheusden 4. In Kesteren zijn 3 voorzieningen voor voortgezet onderwijs,

VMBO, die ieder ook bezocht worden door leerlingen uit de regio (in totaal ongeveer 1.700 leerlingen). Voor overig voortgezet onderwijs is men aangewezen op scholen in de omgeving.

De horecagelegenheden in de gemeente Neder-Betuwe zijn overwegend cafébedrijven en

eetgelegenheden. Uitgaansgelegenheid voor jongeren vormen enkele horecazaken in de kern van

Neder-Betuwe. Er zijn thans geen coffeeshops gevestigd in de gemeente. Effect nulbeleid

Het hebben van een duidelijk kenbaar coffeeshopbeleid is een versterking van de

bestuursdwangbevoegdheid van de burgemeester en versterkt ook de positie van de preventieve

toetsing vooraf in de vorm van de verplichte horecaexploitatievergunning zoals opgenomen in de APV artikel 2.28.

In beide gevallen kan eenvoudig worden verwezen naar het nulbeleid. Een afzonderlijke beoordeling

van de specifieke situatie/locatie is overbodig. Redenen nulbeleid

De argumenten om coffeeshops te weren in de gemeente Neder-Betuwe luiden als volgt:

1. op landelijk en provinciaal niveau wordt onderkend dat er maatregelen getroffen dienen te worden om de overlast en criminaliteitsrisico’s rondom coffeeshops beter in de hand te houden; het kabinet heeft per 1 januari 2013 het landelijk gedoogbeleid voor coffeeshops aangescherpt (Aanwijzing Opiumwet 2012A021);

2. het huidige regionale beleid gaat uit van concentratie van coffeeshops in de centrumgemeenten en een daarmee samenhangende nuloptie voor de kleinere gemeenten;

3. een preventieve aanpak gericht tegen alcohol- en drugsgebruik is een belangrijk onderwerp binnen de gemeente Neder-Betuwe. De aandacht richt zich daarbij met name op jongeren. Door de vestiging van coffeeshops te verbieden wordt voorkomen dat jongeren op deze wijze direct de gelegenheid wordt geboden om met softdrugs in aanraking te komen. Jongeren zijn in het algemeen een kwetsbare groep voor negatieve gevolgen voor drugsgebruik. De praktijk wijst uit dat continu aandacht besteden hieraan noodzakelijk is. Op diverse manieren wordt in samenwerking met Iriszorg gewerkt aan preventief beleid.

4. het gedogen van coffeeshops zou wellicht tot een daling van het aantal illegale verkooppunten kunnen leiden. Echter, gedoogde coffeeshops mogen geen softdrugs verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Schooljeugd, een deel van de gebruikers, blijft dus aangewezen op de straathandel. Een coffeeshop lost dit probleem niet op;

5. de aanwezigheid van een coffeeshop kan ongewenste effecten hebben voor het sociale leven in een gemeente en voor het woon- en leefklimaat in de omgeving dan wel de openbare orde en veiligheid. Er kunnen onveilige situaties ontstaan door extra verkeer als gevolg van bezoek aan een coffeeshop;

6. het maatschappelijk draagvlak voor het vestigen van een coffeeshop zal, gelet op de hiervoor geschetste aard van de plattelandsgemeente Neder-Betuwe, naar verwachting gering zijn;

7. in de Algemene Plaatselijke Verordening Neder-Betuwe is artikel 2.74 A ‘Verboden druggebruik’ opgenomen waarin de verkoop, aanwezigheid en gebruik van drugs wordt verboden op diverse plaatsen waaronder ook voor publiek toegankelijke gebouwen (al of niet in een coffeeshop);

8. binnen regio Riviereland zijn in de gemeenten Tiel en Culemborg coffeeshops aanwezig om aan de behoeften van de gebruikers te voldoen. Ook nabijgelegen gemeenten als Rhenen en Veenendaal voorzien hierin. Eventuele kopers zullen voornamelijk gericht zijn op die coffeeshops en niet op een verkooppunt binnen de plattelandsgemeente Neder-Betuwe;

9. onderzoek heeft uitgewezen dat regelmatig gebruik van cannabis (Marihuana, wiet en hasj) ongezonder is dan werd aangenomen, het kan onder meer leiden tot psychotische stoornissen, met name bij mensen die hier aanleg voor hebben. Vanuit het oogpunt van volksgezondheid is het daarom wenselijk om de verkoop en het gebruik van softdrugs te voorkomen;

10. Tenslotte wil de gemeente Neder-Betuwe de lijn volgen zoals die in de Regio Rivierenland wordt gevolgd (behalve Tiel en Culemborg) om zodoende tegemoet te komen aan de eenheid in het preventiebeleid binnen het regiodistrict.

Gelet op artikel 174 van de Gemeentewet, artikel 13b van de Opiumwet, artikel 1:3 lid 4 en titel 4.3

van de Algemene wet bestuursrecht BESLUIT

Artikel

de burgemeester vast te stellen de volgende ‘Beleidsregel voor coffeeshops in de gemeente Neder-Betuwe’ zoals overwogen in het voorgaande: in de gemeente Neder-Betuwe mogen geen coffeeshops gevestigd worden.

Ondertekening

Opheusden,
De Burgemeester van Neder-Betuwe,   Ir. C.W. Veerhoek