Regeling vervallen per 13-10-2022

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent de adviescommissie voor bestuurlijke vernieuwing Verordening adviescommissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2018

Geldend van 11-10-2018 t/m 12-10-2022

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent de adviescommissie voor bestuurlijke vernieuwing Verordening adviescommissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2018

De raad van de gemeente Neder-Betuwe;

gelezen het voorstel van het presidium,

gelet op het bepaalde in artikels 84 en 149 van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

  • 1.

    de commissie bestuurlijke vernieuwing, ingesteld bij raadsbesluit van 5 maart 2015, om te vormen tot een adviescommissie conform navolgende verordening;

  • 2.

    de navolgende ‘Verordening adviescommissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2018’ vast te stellen;

Verordening adviescommissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2018

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • commissie: de adviescommissie bestuurlijke vernieuwing;

  • raad: gemeenteraad van Neder-Betuwe;

  • college: college van burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe;

  • lid: lid van de adviescommissie bestuurlijke vernieuwing, zijnde een raadslid uit de raad of een door de raad benoemd burgerraadslid;

  • voorzitter: voorzitter van de adviescommissie bestuurlijke vernieuwing;

  • raadsinformatiesysteem: het systeem dat als zodanig is opgenomen in het reglement van orde van de raad;

  • bestuurlijke vernieuwing: het met draagvlak verbeteren van de werkwijze van de gemeenteraad en lokale politiek op de te onderscheiden deelterreinen structuur, vaardigheden, cultuur en communicatie.

Artikel 2. Instelling en doel

  • 1. Er is adviescommissie bestuurlijke vernieuwing.

  • 2. De commissie heeft als doel om het presidium te adviseren en ondersteunen bij voorstellen en ideeën op het gebied van bestuurlijke vernieuwing.

  • 3. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad, presidium en college.

Artikel 3. Taken en bevoegdheden

  • 1. De commissie fungeert als platform voor het entameren van ideeën en voorstellen uit de fracties op het gebied van bestuurlijke vernieuwing.

  • 2. De commissie adviseert het presidium gevraagd en ongevraagd over:

    • a.

      de structuur van de raad;

    • b.

      de (debat)vaardigheden van raadsleden en burgerraadsleden;

    • c.

      de cultuur en vergadergewoontes van de raad;

    • d.

      de communicatie tussen de raad enerzijds en inwoners en maatschappelijke partijen anderzijds.

  • 3. De commissie geeft in afstemming met het presidium vorm aan raadsbrede discussies, processen en trajecten op het terrein van bestuurlijke vernieuwing.

Artikel 4. Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit evenveel leden als er raadsfracties zijn.

  • 2. De in het eerste lid genoemde leden worden op voordracht van de fracties benoemd door de raad.

  • 3. De zittingsperiode van de leden eindigt wanneer zij niet langer (burger)raadslid zijn en in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 4. De raad kan een lid ontslaan.

  • 5. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

  • 6. De leden zijn verantwoordelijk voor een adequate terugkoppeling uit de commissie naar hun fracties.

  • 7. De commissie laat zich bij haar werkzaamheden bijstaan door de burgemeester en de griffier.

  • 8. De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

  • 9. Indien een lid niet aanwezig kan zijn bij een vergadering, kan hij worden vervangen door een (burger)raadslid van dezelfde raadsfractie.

Artikel 5. Voorzitter en secretariaat

  • 1. De commissie wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan. De voorzitter kan zelf deelnemen aan de beraadslagingen.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie en het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over aangelegenheden de commissie betreffende.

  • 3. De griffie verzorgt het secretariaat.

Artikel 6. Werkwijze en vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als door de voorzitter of door de meerderheid van de leden met opgaaf van redenen nodig wordt geacht.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn altijd en volledig openbaar. De verslagen en de rapportages zijn openbaar.

  • 3. Van iedere vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier. De besluitenlijst wordt vastgesteld door de commissie en in het raadsinformatiesysteem geplaatst.

  • 4. De commissie tracht bij consensus te besluiten.

  • 5. Indien het besluiten bij consensus niet lukt, geldt de procedure zoals is opgenomen in de Gemeentewet, artikel 32 leden 4-6.

Artikel 7. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. De verordening wordt aangehaald als: “Verordening adviescommissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2018”.

  • 2. De verordening treedt acht dagen na vaststelling in werking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 27 september 2018

de griffier,

E. van der Neut

de voorzitter,

A.J. Kottelenberg