Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nederweert houdende regels omtrent archief Archiefverordening gemeente Nederweert 2018

Geldend van 02-11-2018 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nederweert houdende regels omtrent archief Archiefverordening gemeente Nederweert 2018

De raad van de gemeente Nederweert;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester nr. 2018-61 en

wethouders van 13 juli 2018;

gelet op de artikelen 30, eerste lid van de Archiefwet 1995 en artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de Archiefverordeninggemeente Nederweert 2018:

Artikel 1. Zorgplicht burgemeester en wethouders

  • 1. Op grond van de Archiefwet 1995 dragen burgemeester en wethouders zorg voor het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid van de wettelijke taken. En ze dragen zorg voor de interne regels voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen.

  • 2. Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de onderlinge samenhang met andere onderdelen van het gemeentelijk informatiebeleid en nemen de nodige maatregelen.

Artikel 2 Taken beheerder archief (gemeentesecretaris)

  • 1.

    • In afwijking van artikel 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995 is, bepalen burgemeester en wethouders dat de gemeentesecretaris is belast met het toezicht op de naleving van de Archiefwet 1995. Dit geldt voor het beheer van alle archiefbescheiden van gemeentelijke organen. Zowel de naar de archiefbewaarplaats overgebrachte als niet overgebrachte archiefbescheiden.

  • 2.

    • De gemeentesecretaris brengt minimaal eens per twee jaar aan burgemeester en wethouders verslag uit over:

      • a.

        het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden die hiernaartoe zijn overgebracht;

      • b.

        toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

  • 3. De gemeentesecretaris kan op verzoek of op eigen initiatief advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders over:

    • a.

      het beheer van de archiefbewaarplaats;

    • b.

      de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Artikel 3 Verantwoording door burgemeester en wethouders

  • 1. Burgemeester en wethouders informeren de gemeenteraad minimaal eens per twee jaar over de uitvoering van de zorg voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen. Zij voegen daarbij in ieder geval:

    • a.

      het verslag van de gemeentesecretaris, bedoeld in artikel 2, eerste lid;

    • b.

      voor zover van toepassing, de gedurende de betreffende periode door de gemeentesecretaris aan hen uitgebrachte adviezen, bedoeld in artikel 2, derde lid;

    • c.

      een voorstel voor de in het kader van de zorgplicht voor de archiefbescheiden te treffen maatregelen, zo nodig voorzien van een kostenraming.

Artikel 4 Opname in de archiefbewaarplaats van bescheiden van particulieren

Het college kan met instemming van de rechthebbende bescheiden van instellingen of personen, ongeacht hun vorm, in de archiefbewaarplaats opnemen als deze naar zijn oordeel van historische waarde zijn.

Artikel 5 Intrekking oude verordening

De Archiefverordening gemeente Nederweert 2011 worst ingetrokken.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 9 oktober 2018.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Archiefverordening gemeente Nederweert 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de gemeente Nederweert,
9 oktober 2018.
De raadsgriffier, De voorzitter,
E.G. Schrier H.F.M. Evers

Inhoudsopgave

ouders van 13 juli 2018;