Regeling vervallen per 08-06-2021

Statuut urgentiebeoordelingscommissie Nieuwegein

Geldend van 30-05-2013 t/m 07-06-2021

Intitulé

Statuut urgentiebeoordelingscommissie Nieuwegein

gelet op artikel 84, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

tot vaststelling van het statuut regelende de taak, samenstelling en werkwijze van de Urgentiebeoordelingscommissie (Statuut urgentiebeoordelingscommissie Nieuwegein).

Artikel 1

  • 1. De urgentiebeoordelingscommissie adviseert burgemeester en wethouders  over sociale urgenties als bedoeld in de Regionale Huisvestingsverordening Bestuur regio Utrecht   ten behoeve van ingeschreven woningzoekenden.

  • 2. De in lid 1 bedoeld advies volgt na beoordeling van de inhoud van de urgentierapportage en het daarbij behorende pré-advies.

  • 3. Bij de advisering over urgenties wordt het standaard zoekprofiel flatwoning gehanteerd, tenzij er sprake is van een uitzonderlijk geval dat indiceert dat ook de woninggrootte als zoekprofiel van belang kan zijn.

Artikel 2

  • 1. De commissie bestaat uit de volgende leden:

     

    • a.

      a. een voorzitter;

    • b.

      b. een maatschappelijk werkdeskundige;

    • c.

      c. een volkshuisvestingsdeskundige;

    • d.

      edisch deskundige.n m

  • 2. De in lid 1 genoemde personen worden door burgemeester en wethouders geselecteerd en benoemd uit gegadigden die zich melden na openbare kennisgeving van één of meerdere vacatures.

  • 3. De leden van de commissie zijn onafhankelijk van de gemeente Nieuwegein, van verhuurders van woningen en van Nieuwegeinse hulpverlenende instellingen en andere organisaties en instellingen die belang hebben bij de verdeling van woonruimte in Nieuwegein.

  • 4. De leden van de commissie dienen, voor zover zij in de gemeente hun beroep uitoefenen, in verband met die beroepsuitoefening geen binding met woningzoekenden te hebben.

Artikel 3

De commissie wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 4

Aan de commissie wordt een ambtelijk secretaris toegevoegd.

Artikel 5

Bij ziekte of afwezigheid van de ambtelijk secretaris wordt deze vervangen door een andere medewerker van de betreffende afdeling.

Artikel 6

  • 1. De leden van de commissie worden, behoudens het bepaalde in de volgende leden van dit artikel, benoemd voor een periode van vier jaar.

  • 2. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen.

  • 3. In een tussentijdse vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

  • 4. Het commissielid, dat ter aanvulling van een anders dan door periodieke aftreding open gevallen plaats is benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats het is benoemd, zou moeten aftreden.

  • 5. Leden van de commissie kunnen slechts eenmaal voor een periode vier jaar worden herbenoemd.

  • 6. Een lid van de commissie dat voor het lidmaatschap bedankt blijft lid tot het tijdstip dat in de vacature wordt voorzien.

  • 7. Indien een commissielid niet meer voldoet aan de vereisten genoemd in artikel 2, derde en vierde lid, wordt het als zodanig door burgemeester en wethouders ontslagen, met dien verstande dat  lid 6 dan geen toepassing vindt.

  • 8. Indien er, naar het oordeel van burgemeester en wethouders, sprake is van bijzondere omstandigheden kan worden afgeweken van lid 7.

Artikel 7

De commissie vergadert in beginsel éénmaal per drie weken en voorts zo dikwijls als door de voorzitter nodig wordt geoordeeld.

Artikel 8

  • 1. De uitnodiging, de agenda, de besluitenlijst, de te behandelen urgentierapporten en andere stukken worden zo spoedig mogelijk voor de volgende vergadering aan de leden van de commissie toegezonden.

  • 2. Gedurende de in lid 1 genoemde periode tot de vergadering ligt het dossier van de betrokken woningzoekende voor de commissieleden ter inzage bij de ambtelijk secretaris.

Artikel 9

  • 1. Van de vergadering wordt door de ambtelijk secretaris een besluitenlijst gemaakt.

  • 2. De commissie maakt jaarlijks een verslag op van haar werkzaamheden en legt dit voor aan het college van burgemeester en wethouders en aan de gemeenteraad.

    de geme

  • 3. Het in lid 2 bedoelde jaarverslag wordt aan de leden van de commissie  aangeboden.

Artikel 10

  • 1. De commissie beraadslaagt niet en neemt geen besluiten indien de voorzitter of zijn plaatsvervanger en ten minste één commissielid niet aanwezig zijn.

  • 2. Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen, wordt door de voorzitter binnen 24 uur een nieuwe vergadering belegd. Deze vergadering wordt gehouden binnen  vijf werkdagen.  

Artikel 11

De leden van de commissie hebben stemrecht.

Artikel 12

  • 1. De urgentie-adviezen komen tot stand op basis van meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

  • 2. Bij het staken der stemmen beslist de voorzitter.

  • 3. Een urgentierapportage met het daarbij behorende pré-advies, bedoeld in artikel 1, tweede lid, wordt onbehandeld, doch voorzien van een motivering teruggezonden, indien de commissie van oordeel is dat het betreffende pré-advies niet in overeenstemming is met de urgentiecriteria.

Artikel 13

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

    2. De toegezonden urgentierapporten zijn vertrouwelijk en worden na de vergadering aan de ambtelijk secretaris ter vernietiging ter hand gesteld.

  • 2. De toegezonden urgentierapporten zijn vertrouwelijk en worden na de vergadering aan de ambtelijk secretaris ter vernietiging ter hand gesteld.

Artikel 14

Burgemeester en wethouders kunnen, de commissie gehoord hebbend, voorzieningen treffen ten aanzien van onderwerpen, welke in dit reglement niet of naar hun oordeel onvoldoende geregeld zijn.

Artikel 15

Burgemeester en wethouders beslissen, de commissie gehoord hebbend, in geschillen welke omtrent de uitlegging en de toepassing van dit reglement rijzen.

Artikel 16

Het Statuut regelende taak, samenstelling en werkwijze van de urgentiebeoordelingscommissie wordt ingetrokken.

Artikel 17

Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na die van de openbare bekendmaking.

Artikel 18

Dit besluit wordt aangehaald als: Statuut urgentiebeoordelingscommissie Nieuwegein.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in hun vergadering van
21 mei 2013.
De secretaris, De burgemeester,