Regeling vervallen per 15-05-2018

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent een vertrouwenscommissie voor herbenoeming van de burgemeester

Geldend van 21-10-2017 t/m 14-05-2018

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Nieuwegein 2016

De raad van de gemeente Nieuwegein;

gelezen het voorstel van het presidium van 23 augustus 2016;

gelet op de artikelen 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 Gemeentewet en de Circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 15 juli 2012;

besluit:

vast te stellen de Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Nieuwegein 2016

Artikel 1. Taak

De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de gemeenteraad inzake de herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2. Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de onderscheiden fracties in de raad.

  • 2. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 3. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 3. Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2. De secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 3. De secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 4. Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2. De commissie legt in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering. De voorzitter ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 3. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 7 en 8 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4. De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 6 en 11 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5. De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het derde lid van dit artikel verplicht, niet opheffen.

  • 6. De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7. Het bepaalde in dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de secretaris.

Artikel 5. Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste vier leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 3. De commissie vergadert niet als niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid een stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in de volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 6. Contactpersoon

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van 'persoonlijk en vertrouwelijk' gericht aan de voorzitter en versleuteld gezonden aan het privémailadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van 'persoonlijk en vertrouwelijk' door de voorzitter en de secretaris ondertekend en versleuteld vanaf het privémailadres van de secretaris verzonden.

Artikel 7. Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

  • 1. De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning.

  • 2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning te sturen, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag gemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 3. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester in het in het vorige lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie verzendt het verslag ook aan de burgemeester.

Artikel 8. Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

  • c.

    aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie en heeft in ieder geval het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van de bevindingen en de conceptaanbeveling als bijlagen.

Artikel 9. Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister niet voorziet, beslist de commissie met meerderheid van stemmen.

Artikel 10. Ontbinding vertrouwenscommissie

De vertrouwenscommissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk Besluit is gevolgd.

Artikel 11. Archivering van stukken

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10 van deze verordening alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen van de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 september 2016.
J.S.Y. Houtman
griffier
F.T.J.M. Backhuijs
voorzitter