Instellingsbesluit Commissie naamgeving openbare ruimte

Geldend van 03-03-2011 t/m heden

Intitulé

Instellingsbesluit Commissie naamgeving openbare ruimte

Collegebesluit

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen het:

Instellingsbesluit Commissie naamgeving openbare ruimte

Artikel 1 De commissie

Er is een commissie die adviseert aan het college over de naamgeving van de openbare ruimte, hierna te noemen: de Commissie.

Artikel 2 Taak

De Commissie brengt, indachtig de door het college vastgestelde beleidsregels, gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:

  • a.

    het vaststellen van grenzen van woonplaatsen en het daaraan toekennen van namen;

  • b.

    de verdeling van de woonplaatsen in wijken en buurten en zo nodig aangevuld met nummers, letters of namen;

  • c.

    het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zo nodig aan gemeentelijke gebouwen of bouwwerken.

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1. De Commissie bestaat ten minste uit:

    • a.

      het hoofd van de afdeling Duurzame Ontwikkeling;

    • b.

      een lid van de brandweer;

    • c.

      een deskundige toekenning van postcodes van TNT post;

    • d.

      een deskundige met een aardrijkskundige of geschiedkundige achtergrond;

    • e.

      de beheerder van de gemeentelijke adressenregistratie.

  • 2. Het college kan plaatsvervangende leden aanwijzen.

  • 3. De leden en plaatsvervangend leden worden door het college benoemd.

  • 4. Het lid dat de hoedanigheid verliest op grond waarvan het lid van de Commissie is, treedt op dat moment af als commissielid.

  • 5. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de Commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1. Het college wijst de voorzitter van de Commissie aan.

  • 2. De Commissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. De voorzitter heeft in de Commissie stemrecht.

Artikel 5 Secretaris

  • 1. Het college wijst de ambtelijk secretaris en de plaatsvervangend ambtelijk secretaris van de Commissie aan.

  • 2. De secretaris is geen lid van de Commissie.

  • 3. De secretaris dient de Commissie desgevraagd van advies.

Artikel 6 Tekenen van stukken

  • 1. De voorbereidende stukken van de Commissie worden ondertekend door de secretaris.

  • 2. De voorzitter ondertekent de eindadviezen en de voorstellen aan het college.

Artikel 7 Deskundigen en belanghebbenden

De voorzitter is bevoegd ambtenaren, andere deskundigen en belanghebbenden uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Commissie.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1. De Commissie komt bijeen:

    • a.

      wanneer de voorzitter dit nodig acht of

    • b.

      op verzoek van het college.

  • 2. De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden uiterlijk op de vrijdag voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 3. De Commissie vergadert slechts als drie leden, onder wie de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4. Besluiten van de Commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter. De secretaris heeft een adviserende stem.

  • 5. De Commissie vergadert en besluit in het openbaar.

  • 6. Het advies van de Commissie aan het college bevat voor zover relevant de zienswijzen van de leden van de Commissie.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist de voorzitter van de Commissie.

  • 2.

    Dit besluit treedt gelijktijdig in werking met de Verordening naamgeving en nummering (adressen).

  • 3.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit Commissie naamgeving openbare ruimte.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 januari 2011.
De secretaris, De burgemeester,

Toelichting Instellingsbesluit Commissie naamgeving openbare ruimte

Algemeen

Namen toekennen aan delen van de openbare ruimte is om verschillende redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverlenende instanties als politie, brandweer, ambulance en posterijen zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers namen voor en wordt gesorteerd op de alfanumerieke volgorde van namen.

Namen voor de openbare ruimte ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten immers worden toegekend; er moeten namen worden bedacht. Daarbij dienen deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal en uniek in de desbetreffende gemeente. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van namen onontbeerlijk.

Gelet op het belang van goede naamgeving en de ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling de naamgeving op te dragen aan een gemeentelijke commissie en wel de Commissie naamgeving.

De Commissie is gehouden aan de Verordening naamgeving en nummering (adressen) en daarop gebaseerde uitvoeringsvoorschriften voor zover die het college ten aanzien van de naamgeving en nummering zijn vastgesteld.

De Commissie dient tevens rekening te houden met de afspraken die de VNG heeft gemaakt met TNT post (voorheen: PTT post BV). De aanleiding tot deze afspraken was het terughoudende beleid van TNT post om wijzigingen aan te brengen in het postcodesysteem. Er is afgesproken dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen in de naamgeving aanbrengen die tot wijzigingen in het postcodesysteem noodzaken. Indien een gemeente zich niet aan de afspraak houdt om de naamgeving niet nodeloos te wijzigen, worden de kosten die TNT post als gevolg hiervan moet maken bij het gemeentebestuur in rekening gebracht. Ook is afgesproken dat een gemeentebestuur zo spoedig mogelijk overleg met TNT post pleegt over zijn voornemen om wijzigingen aan te brengen in de naamgeving, die gevolgen hebben voor het postcodesysteem.

De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan de openbare ruimte berust bij het college van burgemeester en wethouders. Op basis van artikel 84 van de Gemeentewet kan het college de Commissie naamgeving instellen, die het college ten behoeve van deze taak adviseert. De Commissie naamgeving kan naar eigen inzicht en op basis van de eerder door het college vastgestelde beleidsregels namen bedenken voor delen van de openbare ruimte. Op dit gebied bestaan immers geen voorschriften of richtlijnen van hogere overheden.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2

De Commissie naamgeving geeft niet alleen namen aan woonplaatsen, wijken en buurten. Ook het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zo nodig aan gemeentelijke bouwwerken behoort tot haar taak.

Artikel 3

In het kader van de dualisering kunnen sinds 7 maart 2002 in de Commissie naamgeving geen raadsleden meer plaatsnemen (zie artikel 84, tweede lid, juncto artikel 83, tweede lid van de Gemeentewet). De beheerder van het gemeentelijk adressenregistratie opnemen als lid van de Commissie was tot voor kort niet gebruikelijk, maar door de voortschrijdende informatisering is dat noodzakelijk geworden. In de praktijk zal dat een technisch medewerker GEO-informatie van de afdeling Grondzaken en vastgoedbeheer zijn.

Artikel 4

De Commissie naamgeving openbare ruimte is een commissie van advies aan het college. De voorzitter wordt door het college benoemd.

Artikel 5

De secretaris en de plaatsvervangend secretaris worden aangewezen door het college. Zij zijn geen lid van de Commissie. Het verdient aanbeveling dat deze personen uit het ambtelijk apparaat (bij voorkeur uit de afdeling Duurzame ontwikkeling) afkomstig zijn. Zodoende kan een deskundige worden aangewezen voor de functie van secretaris en die van plaatsvervangend secretaris. Ook van de plaatsvervangend secretaris wordt immers verwacht dat hij de Commissie desgevraagd van advies dient.

Artikel 6

Voor een slagvaardige uitvoering van de werkzaamheden van de commissie ondertekent de secretaris voorbereidende stukken.De voorzitter ondertekent de eindadviezen en voorstellen van de Commissie aan het college.

Artikel 7

Het kan voorkomen dat een belanghebbende een toelichting wil geven op een suggestie voor een naam. De voorzitter is dan bevoegd om belanghebbenden uit te nodigen. Ook kan de voorzitter indien nodig andere deskundigen uitnodigen.

Artikel 8

De Commissie wordt in ieder geval door de voorzitter of op verzoek van het college bijeengeroepen wanneer nieuwe namen moeten worden toegekend of namen herzien. Herziening van namen kan onder andere wenselijk zijn als gevolg van een gewijzigde verkeerssituatie of door nieuwe bebouwing, waardoor de bestaande naamgeving of de vindbaarheid van panden bemoeilijkt is.

Artikel 9

Bij hun adviestaak is de Commissie naamgeving openbare ruimte gehouden aan het bepaalde in de (nieuwe Verordening naamgeving en nummering (adressen). Daarvoor is er gekozen om dit besluit gelijktijdig met de (nieuwe) Verordening naamgeving en nummering (adressen) in werking te laten treden.

Opgemerkt zij dat met de inwerkingtreding van de nieuwe verordening ook de Verordening commissie straatnaamgeving van 4 februari 1999 is ingetrokken. De reden daarvoor is dat de oude verordening niet op de juist wettelijke grondslag was vastgesteld. De intrekking dient bij raadsbesluit (verordening) te gebeuren, aangezien de intrekking van een besluit dient te geschieden door het bestuursorgaan dat een besluit heeft vastgesteld, in dit geval de raad.

2011-03-02