Regeling vervallen per 01-01-2020

Algemene werktijdenregeling gemeente Nieuwkoop 2015

Geldend van 01-10-2017 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2017

Intitulé

Algemene werktijdenregeling gemeente Nieuwkoop 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwkoop

gelet op artikel 4:1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Nieuwkoop;

gezien de schriftelijke instemming van de Ondernemingsraad van 22 juni 2015

besluit vast te stellen de volgende regeling: Algemene werktijdenregeling gemeente Nieuwkoop 2015

Begripsbepalingen

Artikel 1

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Medewerker:De ambtenaar in de zin van artikel 1:, lid 1 sub a van de CAR, alsmede uitzendkrachten, detacheringkrachten, stagiaires en personen die anderszins werkzaam zijn bij of voor de gemeente Nieuwkoop.

  • b.

    Bedrijfstijd:De tijd waarin medewerkers op kantoor werkzaamheden kunnen verrichten;

  • c)

    Werktijd: de periode tussen vastgestelde tijdstippen waarbinnen door de medewerker arbeid moet worden verricht;

  • d)

    Feitelijk vastgestelde arbeidsduur per week: de arbeidsduur zoals die voor de medewerker voor een bepaalde week is vastgesteld en daadwerkelijk per week gewerkt wordt.

  • e)

    Leidinggevende: de medewerker waaraan, volgens de hiërarchische organisatiestructuur, verantwoording verschuldigd is.

  • f)

    Pauze: een periode van een onafgebroken aantal minuten waarop geen arbeid wordt verricht.

  • g)

    Formele arbeidsduur: de volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren gedurende welke de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Doelen toepassing

Artikel 2Toepassing

  • 1. In deze regeling worden de algemene regels vastgelegd omtrent de werktijden van de medewerkers van de gemeente Nieuwkoop, zoals bedoeld in artikel 4:1, van de CAR/UWO, met uitzondering van de medewerkers buitendienst van de afdeling Beheer Openbare Ruimte. De regeling bestaat uit een standaard en een bijzondere regeling.

  • 2. De standaardregeling geldt voor de medewerkers die niet onder de bijzondere regeling vallen.

  • 3. De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende tijden volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Het college bepaalt welke functiegroep(en) onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroep(en) zijn opgenomen in Bijlage A van deze regeling.

Artikel 3 Arbeidsduur

  • 1. De formele arbeidsduur bedraagt bij een voltijd aanstelling 36 uur per week.

  • 2. Bij een deeltijd dienstverband is de formele arbeidsduur per week het aantal uren dat in de aanstelling is vermeld. De formele arbeidsduur per week wordt naar rato berekend.

  • 3. De feitelijke arbeidsduur kan afwijken van de formele arbeidsduur, met inachtneming van de artikelen uit hoofdstuk 4 van de Car/Uwo.

Artikel 4Werktijden

  • 1. De werktijd bedraagt per dag maximaal 11 uur. De arbeidsduur bedraagt ten hoogste 50 uur per week.

  • 2. De medewerker die tussen de 5,5 uur en 10 uur per dag werkt, dient tenminste een half uur pauze te nemen. De pauze kan ineens of in twee delen worden opgenomen.

  • 3. Wanneer een medewerker meer dan 10 uur per dag werkt, dient hij tenminste 45 minuten pauze te nemen. De pauzetijd moet minimaal in 2 delen worden opgenomen.

  • 4. De bedrijfstijd is op maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 – 22.00 uur.

Artikel 5Saldo +/- uren

  • 1. De gewerkte uren worden dagelijks zowel positief als negatief gesaldeerd in het tijdregistratiesysteem.

  • 2. Het saldo mag niet meer bedragen dan 36 uur positief of 12 uur negatief op de laatste werkdag van de maand voor fulltimers. Voor parttimers geldt dit naar rato van hun dienstverband.

  • 3. Een positief saldo kan in overleg met de leidinggevende worden opgenomen.Een negatief saldo aan het einde van het kalenderjaar zal verrekend worden met het verlof voor het volgende kalenderjaar.

Artikel 6 Cursus, congres, vergadering

  • 1. Bij een activiteit buiten één van de locaties van de gemeente Nieuwkoop die een hele werkdag duurt kan maximaal de vastgestelde roostertijd per dag worden geschreven voor fulltimers, tenzij de cursus een avondgedeelte heeft. Voor parttimers geldt dat zij maximaal de fictieve arbeidstijd per dag (8 uur) mogen schrijven, tenzij het rooster is vastgesteld op meer dan 8 uur per dag.

  • 2. Wanneer de studietijd buiten de werktijd van de medewerker valt, kan deze in tijd worden gecompenseerd. De reistijd wordt niet gecompenseerd.

Artikel 7 Artsenbezoek

Dokter-, tandartsbezoek, en dergelijke, wordt in beginsel buiten de werktijden gedaan, behoudens bijzondere omstandigheden. Hiervan kan worden afgeweken in overleg met de leidinggevende.

Artikel 8 Registratieapparatuur

De medewerker is verplicht gebruik te maken van de registratieapparatuur ten behoeve van de bedrijfshulpverlening. Bij het verlaten van het gebouw moet altijd worden uitgeklokt (pauzes buiten het gebouw, dienstreizen e.d.).

Paragraaf 2 De standaardregeling

Artikel 9 Dagvenster

  • 1. Medewerkers kunnen werkzaamheden verrichten binnen het dagvenster van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 22.00 uur.

  • 2. In het gemeentehuis in Ter Aar kan van maandag tot en met vrijdag gewerkt worden van 7.00 – 19.00 uur.

  • 3. In het gemeentehuis in Nieuwveen kan van dinsdag tot en met vrijdag gewerkt worden van 7.00 – 22.00 uur. Op maandag kan gewerkt worden van 7.00 – 19.00 uur.

  • 4. Degenen die incidenteel thuiswerken kunnen van 7.00 – 22.00 uur werken van dinsdag tot en met vrijdag. Op maandag kunnen zij werken van 7.00 – 19.00 uur.

  • 5. Werken buiten het dagvenster is alleen mogelijk na een (schriftelijke) opdracht van de direct leidinggevende.

Artikel 10 Bezetting en werkafspraken

  • 1. Elke leidinggevende draagt zorg voor een adequate en verantwoorde bezetting van zijn of haar organisatieonderdeel. Hiervoor worden per organisatieonderdeel nadere afspraken gemaakt. De werktijden worden vastgesteld in overleg tussen de medewerker en de leidinggevende, met inachtneming van de bepalingen van deze regeling, waarbij voortdurend voldoende bezetting of bereikbaarheid wordt gewaarborgd tijdens de bereikbaarheids- en openingstijden van het gemeentehuis.

  • 2. Voor een aantal organisatieonderdelen geldt dat een minimale bezetting noodzakelijk is voor de dienstverlening aan de burger. Deze organisatieonderdelen zijn opgenomen in Bijlage B van deze regeling.

  • 3. De gemeentesecretaris/algemeen directeur kan de genoemde organisatieonderdelen opgenomen in Bijlage B wijzigen.

  • 4. De leidinggevende kan, voor individuele of groepen medewerkers, vaste aanvang- en eindtijden vaststellen om tot een adequate dienstverlening te komen.

  • 5. Als sprake is van wisselende werktijden zoals avonddiensten, werken op zaterdag en op zondag, of bij seizoensgebonden werk wordt met een rooster gewerkt.

  • 6. Eenmaal per jaar worden basisafspraken gemaakt tussen de leidinggevende en de medewerker over de werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd tijdens één van de gesprekken die plaats vinden in het kader van de gesprekscyclus.

  • 7. De volgende onderwerpen dienen in ieder geval besproken te worden:Het aantal uren per werkdag dat de medewerker normaal gesproken werktDe dag(delen) die een medewerker normaal gesproken werkt.

  • 8. Bijstelling van de afspraken kan in overleg plaatsvinden. In ieder geval worden tweemaal per jaar de basisafspraken over werktijden, verlof en werkplanning geëvalueerd. Overleg hierover is een vast onderdeel van de gesprekscyclus.

Artikel 11 Thuiswerken

  • 1. Structureel thuiswerken is niet toegestaan, tenzij er sprake is van een voordeel voor zowel de medewerker als de werkgever. Er dient duidelijk sprake te zijn van een win-win situatie. Dit is ter beoordeling aan de afdelingsmanager.

  • 2. Voor het tenzij gelden de volgende voorwaarden:

    • ·

      Er moet sprake zijn van telefonische bereikbaarheid voor onze klanten en onze collega’s tijdens het thuiswerken.

    • ·

      Er wordt rekening gehouden met de structurele (werk)overleggen.

    • ·

      De dienstverlening aan onze klanten is uitgangspunt. Dit betekent dat als het nodig is een medewerker toch naar kantoor komt ook al is er sprake van een thuiswerkmoment.

    • ·

      De werkgever stelt geen apparatuur, vergoeding en/of meubilair beschikbaar; de medewerker dient zelf te beschikken over een computer, meubilair en alles wat nodig is om aan de Arbo vereisten te (blijven voldoen).

Artikel 12 Buitendagvenstervergoeding

  • 1. Indien de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstertoelage zoals beschreven in artikel 3:12 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn direct leidinggevende.

  • 2. De medewerker die een functie bekleedt waaraan een functieschaal 11 of hoger verbonden is heeft conform artikel 3:12 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling geen recht op een buitendagvenstervergoeding.

Artikel 13 Beschikbaarheidsdiensten

  • 1. De medewerker die is aangewezen voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten kan recht hebben op een standaardvergoeding zoals opgenomen in de Beloningsregeling gemeente Nieuwkoop 2016.

  • 2. Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht binnen het dagvenster, heeft de medewerker recht op compensatie in tijd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn direct leidinggevende.

  • 3. Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:12 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn direct leidinggevende.

Paragraaf 3 De bijzondere regeling

Artikel 14 Bijzondere regeling

  • 1. De bijzondere regeling is van toepassing op de in Bijlage A opgenomen functiegroep(en).

  • 2. De leidinggevende stelt voor deze groep eenzijdig de individuele werktijden vast conform artikel 4:4 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling.

  • 3. Het gemeentesecretaris/algemeen directeur kan de in de bijlage A genoemde functies/functiegroepen wijzigen.

  • 4. Medewerkers in de bijzondere regeling kunnen conform de bepalingen in de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling aanspraak maken op de overwerkvergoeding (artikel 3:18 Car), toelage onregelmatige dienst (artikel 3:11 Car)en de beschikbaarheidsvergoeding (artikel 3:13 Car).

Paragraaf 4 Slotbepalingen

Artikel 15

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet kan de gemeentesecretaris/algemeen directeur een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 16Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling wordt aangehaald als “Algemene werktijdenregeling gemeente Nieuwkoop 2015”.

  • 2. Deze regeling treedt in werking op 1 oktober 2017.

    Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwkoop in de collegevergadering van 5 september 2017.

    De secretaris, G.G.G. Slooters

    De burgemeester, F. Buijserd

Toelichting

Algemeen

Uitgangspunt bij deze werktijdenregeling is dat de leidinggevende stuurt op resultaat en vertrouwt op de professionaliteit van de medewerker. Daarbij mag de leidinggevende ervan uitgaan dat de medewerker zich optimaal inzet. Een goede dienstverlening aan de burger en de ambtelijke organisatie is een eis.

Iedere leidinggevende gaat met zijn medewerkers in gesprek over de inzet van de medewerker, de planning van de werkzaamheden en de werktijden. Daarover worden onderlinge afspraken gemaakt.

Artikelgewijze toelichting indien van toepassing

Artikel 2 Algemene regels

De algemene werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers die werkzaam zijn voor de gemeente Nieuwkoop, met uitzondering van de medewerkers van de buitendienst van de afdeling Beheer Openbare Ruimte. Voor hen geldt de “Regeling werktijden buitendienst gemeente Nieuwkoop 2014”.

Artikel 4 Werktijden

De medewerker kan zelf begin- en eindtijden vaststellen. Dit dient wel te gebeuren in overleg met de leidinggevende en de directe collega’s om ervoor te zorgen dat er sprake is en blijft van een adequate bereikbaarheid van het organisatieonderdeel. In dit artikel worden de spelregels uit de arbeidstijdenwet genoemd waarbinnen de afspraken gemaakt moeten worden. Aanwezigheid tijdens afdelingsoverleggen en andere noodzakelijke afspraken kan verplicht worden gesteld.

Artikel 5 Saldo +/- uren

De te veel of te weinig gewerkte uren door gebruikmaking van variabele werktijden worden door de medewerker bijgehouden in het tijdregistratiesysteem en door de leidinggevende geaccordeerd.

Artikel 6 Cursus, congres,vergadering

Deze bepaling is opgenomen omdat er vaak verwarring is over het schrijven van tijd voor deze activiteiten. De reistijd naar een cursus is vaak langer dan de reistijd woon-werkverkeer. Daar tegenover staat dan weer dat de feitelijke cursustijd korter is dan een normale werkdag (meer pauzes per dag en een lange lunchpauze).

Als de cursus een avondgedeelte heeft, mag deze tijd worden geschreven onder aftrek van de pauzetijd tussen het dag en avondgedeelte.

Een parttimer kan ook eventueel een dag in het rooster omdraaien na overleg met de direct leidinggevende.

Artikel 7 Artsenbezoek

Door het systeem van flexibele werktijden bestaat de mogelijkheid om het maken van afspraken met artsen in te plannen in eigen tijd door verschuiving van de werktijd, behoudens bijzondere omstandigheden.

Met de Ondernemingsraad (september 2014) is afgesproken dat bezoeken aan huisarts en tandarts altijd in eigen tijd plaatsvinden. Ga je voor een behandeling naar een specialist in een ziekenhuis en kun je door deze behandeling niet werken dan ben je arbeidsongeschikt en word je in overleg met je leidinggevende ziek gemeld. Zodra je meer dan 3x in een periode van een jaar naar een specialist in een ziekenhuis voor een onderzoek/controle en waardoor je niet arbeidsongeschikt bent mag je na overleg met je leidinggevende dit doen onder werktijd.

Artikel 8 Registratieapparatuur

De registratieapparatuur wordt alleen gebruikt voor de Bedrijfshulpverlening. De kloktijden kunnen niet gebruikt worden om de gewerkte tijd bij te houden/te controleren. De reden hiervoor is dat er gepauzeerd wordt en heen en weer wordt gereden tussen de gemeentehuizen. Dit soort activiteiten kan niet worden vastgelegd in het registratiesysteem.

Bijlage A

De bijzondere regeling voor de werktijden is van toepassing op de volgende functiegroep(en):

  • 1.

    De medewerkers van het zwembad.

  • 2.

    De toezichthouders van het team Toezicht en Handhaving.

Bijlage B

Voor de volgende organisatieonderdelen is een minimale bezetting noodzakelijk:

  • 1.

    Puza/TIC

  • 2.

    Puza/balies

  • 3.

    Puza/basisregistraties

  • 4.

    Puza/communicatie

  • 5.

    Puza/bestuurssecretariaat

  • 6.

    BOR/administratie

  • 7.

    BOR/beheer

  • 8.

    BOR/buitendienst

  • 9.

    BV/DFD

  • 10.

    BV/I&A