Uitstallingenbeleid

Geldend van 01-02-2013 t/m heden

Intitulé

Uitstallingenbeleid

Inleiding

Bestuurlijk is de wens geuit om voor lokale ondernemers gebruik te maken van de mogelijkheid hen vrij te stellen van de vergunningplicht op grond van artikel 2:10a juncto artikel 2:10c van de Apv voor het plaatsen van uitstallingen binnen een beperkte straal van hun winkel.

Uitstallingen worden vaak gebruikt voor reclamedoeleinden en dienen voor het winkelend publiek als aandachtstrekker. In zijn algemeenheid kunnen uitstallingen sfeerbevorderend werken. Om veel aandacht te trekken worden uitstallingen zoveel mogelijk in het zicht van voetgangers geplaatst. Dit kan leiden tot wildgroei met het gevaar dat steeds meer hinder voor voetgangers met of zonder kinderwagens, rolstoelgebruikers en andere weggebruikers ontstaat.

Om dergelijke situaties te voorkomen is deze beleidsnotitie opgesteld.

Doel en uitgangspunten

De gemeente wil hinder en overlast voorkomen, het doelmatig en veilig gebruik van de weg garanderen.

De uitgangspunten van deze notitie zijn dat de doorgang voor voetgangers en minder validen moet worden gewaarborgd. Deze uitgangspunten leiden tot heldere en duidelijke voorschriften waaraan ondernemers moeten voldoen om zonder vergunning een uitstalling te mogen plaatsen. Het niet voldoen aan de voorschriften zal leiden tot handhavend optreden. Van geval tot geval zal worden bekeken welke wijze van handhaving het meest gepast is.

Juridisch kader

Het begrip uitstallingen is niet in de APV gedefinieerd. Om hierover geen misverstand te laten bestaan, wordt voor deze beleidsnotitie onder uitstallingen het volgende verstaan:

Losstaande voorwerpen, die door of namens winkeliers op de openbare weg geplaatst zijn met als doel de uitgestalde producten te verkopen of te verhandelen, reclame voor de verkoopwaren te maken, de aandacht van het winkelend publiek te trekken of de directe omgeving van het winkelpand te verfraaien.

Deze notitie ziet niet op bouwwerken, gevelreclame, (rol)containers, winkelwagens, standplaatsen en uitstallingen in het kader van evenementen.

Evenmin ziet deze notitie op uitstallingen op of ter afscheiding van een terras waarvoor een exploitatievergunning is benodigd als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening Nieuwkoop (hierna APV)

Het uitstallingenbeleid is gebaseerd op artikel 2:10a ev. van de Apv, waarin staat dat het zonder voorafgaande vergunning van het bevoegd gezag ( burgemeester en wethouders) verboden is de weg of weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.

Het staat vast dat met het plaatsen van een uitstalling op de weg niet gehandeld wordt overeenkomstig de bestemming van de weg.

Een vergunning voor het plaatsen van een uitstalling mag volgens artikel 2:10a van de Apv worden geweigerd:

  • a.

    indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg.

  • b.

    in het belang van het voorkomen of beperken van overlast voor gebruikers van de in de nabijheid gelegen onroerende zaak.

Daarnaast staat er in artikel 2:10c van de Apv dat categorieën van voorwerpen kunnen worden aangewezen waaroor het verbod in artikel 2:10a Apv niet geldt. Met andere woorden dat voor de in deze notitie genoemde categorieën die worden aangewezen, geldt dat de vergunningplicht niet van toepassing is.

Reikwijdte

Afbakening openbare terrein/particulier terrein

De Apv spreekt over “de weg”. Onder deze term wordt verstaan alle voor het publiek toegankelijke wegen, parkeerterreinen, open plaatsen, bermen, parken, pleinen, natuurterreinen enzovoort. De wegen, stoepen en pleinen vallen daarmee allen onder het begrip”weg” zoals in de Apv is bedoeld. Het maakt daarbij niet uit of een uitstalling op gemeentegrond of op particuliere grond is geplaatst. In beide gevallen is de Apv van toepassing. De enige vraag is of het terrein voor het publiek toegankelijk is. Ook afsluitbare gedeelten van de weg vormen een openbare weg op de momenten dat zij niet zijn afgesloten.

De toetsing aan het uiterlijk aanzien van het dorpsbeeld is met de aanpassing van de Apv in 2010 komen te vervallen. Een toetsing die ook ziet op de beeldkwaliteit van de openbare ruimte kan om deze reden niet aan de orde zijn.

Ontheffingscategorie

Het verbod in artikel 2:10a om zonder vergunning de openbare weg anders te gebruiken dan waarvoor hij bedoeld is, geldt voor de zone die is beschreven in: “de spelregels om in aanmerking te kunnen komen om vergunningvrij uitstallingen te kunnen plaatsen”

Hieronder volgen voorbeelden van gevallen die zich in de zone die is beschreven in: “de spelregels om in aanmerking te kunnen komen om vergunningvrij uitstallingen te kunnen plaatsen” zich zouden kunnen voordoen.

  • -

    de groentekisten van de groenteboer, stellage met kranten of kaarten, reclamebord voor reisbureau e.d., kleine reclameborden al dan niet bevestigd aan lantaarnpalen, verkeersbordpalen of andere palen.

De hierboven genoemde gevallen betreft geen limitatieve opsomming. Dit betekent dat er meer zaken onder het begrip uitstalling kunnen vallen dan die hier worden genoemd.

Wie

Voor alle gebruikers van winkelpanden en horecagelegenheden (exclusief terrassen van horecagelegenheden) of naar aard vergelijkbaar in de gemeente Nieuwkoop. Voor een uitleg van het begrip horecagelegenheden wordt aansluiting gezocht bij de begripsbepaling in de APV Nieuwkoop.

Spelregels om in aanmerking te komen om vergunningvrij uitstallingen te kunnen plaatsen

  • -

    het moet gaan om goederen, producten en diensten die in de betreffende winkel daadwerkelijk worden verkocht;

  • -

    altijd voor de voorgevel van de eigen winkel;

  • -

    de breedte van de voorgevel mag niet worden overschreden tot een afstand van maximaal 10 meter gemeten loodrecht uit de voorgevel (diepte);

  • -

    voor voetgangers, rolstoelgebruikers, voetgangers met kinderwagen en overige daarmee gelijk te stellen gebruikers dient minimaal een doorgang van 1,50m 1 vrij te blijven;

  • -

    de uitstalling mag het gehele jaar buiten worden geplaatst gedurende een half uur voor en na de openingstijden van de winkel of horecagelegenheid;

  • -

    niet permanent in de grond gezet of verankerd. Verankeringsconstructies mogen op geen enkel moment gevaar opleveren voor de weggebruiker door bijvoorbeeld uitstekende delen of gaten in het wegdek;

  • -

    standplaatshouders mogen op geen enkele wijze worden belemmerd;

  • -

    marktplaatshouders mogen op geen enkele wijze worden belemmerd.

  • Kanttekeningen:

    • 1.

      Voor terrassen geldt een andere regeling. Terrassen worden geregeld via de exploitatievergunning. Het is dus mogelijk dat er terrassen zijn die niet passen binnen de regelgeving van de uitstallingen ,maar via de terrasvergunning wel zijn vergund.

    • 2.

      Met behulp van bijgaande tekening nummer 1 zijn bovenstaande spelregels visueel gemaakt.

tekening: voorbeeld situatie Lindenplein


Noot
1

De maatvoering is afkomstig uit de CROW richtlijnen. Het CROW geeft aan dat het voor mindervaliden gew e nst is een vrije ruimte te hebben van 1,50 meter . Uitgangspunt hierbij is dat bijvoorbeeld rolstoelgebruikers in verband met de draaicirkel deze ruimte nodig hebben.