Regeling vervallen per 01-01-2020

Het beschrijven en waarderen van functies bij de gemeente Nieuwkoop

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2019

Intitulé

Het beschrijven en waarderen van functies bij de gemeente Nieuwkoop

Burgemeester en Wethouders van Nieuwkoop;

overwegende, dat met betrekking tot organieke functiebeschrijving en functiewaardering een nieuwe regeling dient te worden vastgesteld;

gelet op de bereikte overeenstemming met het Georganiseerd Overleg

Besluiten:

Vast te stellen de navolgende regeling:

Het beschrijven en waarderen van functies bij de gemeente Nieuwkoop

Artikel 1: DEFINITIES

Functie:

Het geheel van werkzaamheden dat door de ambtenaar is te verrichten conform artikel 3:1 van de Car/Uwo.

Functiehouder:

Degene die krachtens een besluit van het College van B&W aangewezen is om een functie te bekleden.

Functiefamilie:

Een groep van functies die qua aard, karakter, complexiteit en niveau gelijksoortig zijn en vergelijkbare eisen stellen aan de functiehouders.

Functiebeschrijving

De organieke beschrijving die door of namens het College als zodanig is vastgesteld voor een functie binnen een functiefamilie, voortvloeiend uit de organisatiestructuur en verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de organisatie.

Functiewaardering:

Het bepalen van de functiewaarde van de functieprofielen met behulp van de vastgestelde waarderingsmethode RATO.

Directie:

De gemeentesecretaris/algemeen directeur.

Bestuurder

De bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR).

Functiewaarderingsdeskundige:

Een als zodanig door de systeemhouder erkend deskundige inzake de toepassing en werking van de functiewaarderingsmethode.

Toetsingscommissie:

De commissie die belast is met de toetsing van het functiewaarderingsadvies van de functiewaarderingsdeskundige.

Bezwarencommissie:

De commissie die is ingesteld op grond van artikel 7:13 AWB en die in het kader van deze regeling belast is met de behandeling van bezwaren tegen de besluiten als bedoeld in artikel 7.

Artikel 2: VASTSTELLING FUNCTIEBESCHRIJVINGEN

  • 1. De directie, of in opdracht een afdelingsmanager of een externe deskundige, stellen binnen de bandbreedtes van de onderscheiden functiefamilies per functie een functiebeschrijving op.

  • 2. De functiebeschrijvingen worden besproken met de directie. De directie stelt de beschrijvingen, gehoord het advies van de afdelingshoofden, voorlopig vast.

  • 3. Door of namens de directie wordt schriftelijk aan de functiehouder bekend gemaakt welke functiebeschrijving op de functie van toepassing is. De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld zijn zienswijze over de toedeling kenbaar te maken. De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze bedraagt twee weken. De zienswijze wordt schriftelijk en gemotiveerd ingediend bij de directie. Door of namens de directie wordt gemotiveerd aan de functiehouder mededeling gedaan of de zienswijze al dan niet wordt overgenomen.

  • 4. Het samenstel van voorlopig vastgestelde functiebeschrijvingen (het functieboek), wordt ter advies aangeboden aan de ondernemingsraad (OR). De datum van de te houden overlegvergadering wordt in gezamenlijk overleg vastgesteld, doch vindt niet later plaats dan zes weken nadat de bestuurder de OR om advies heeft gevraagd.

  • 5. Nadat de OR haar advies heeft uitgebracht, legt de directie de functiebeschrijvingen ter vaststelling voor aan het College.

ARTIKEL 3: WIJZIGING FUNCTIEBESCHRIJVINGEN

  • 1. Bij wijziging of aanpassing van de organisatiestructuur, taken of doelstellingen van de organisatie waardoor de bestaande functiebeschrijvingen ontoereikend of onvolledig zijn, worden door of namens de directie nieuwe functiebeschrijvingen opgemaakt.

  • 2. Indien aan de functiehouder structureel andere taken en/of werkzaamheden worden opgedragen (functiewijziging), zal hem/haar ingevolge artikel 2 lid 3 een nieuwe functiebeschrijving worden toebedeeld.

  • 3. De functiehouder kan bij de directie een verzoek indienen tot heroverweging van de toedeling van de functiebeschrijving, indien hij/zij van mening is dat de functiebeschrijving niet meer aansluit op de aan hem/haar structureel opgedragen taken en/of werkzaamheden.

ARTIKEL 4: DE FUNCTIEWAARDERING

  • 1. In opdracht van het College zal door een functiewaarderingsdeskundige aan de hand van de vastgestelde functiewaarderingsmethode worden voorzien in een analyse en waardering van alle vastgestelde functiebeschrijvingen. Deze analyse en waardering zal, resulterend in een waarderingsadvies, aan de toetsingscommissie als bedoeld in artikel 5, beschikbaar worden gesteld.

  • 2. Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:

    • a.

      Een overzicht per functie van het scoreverloop, de totaalscore per functie en de van toepassing zijnde functionele schaal op grond van de conversietabel, indien vastgesteld;

    • b.

      Een rangordeoverzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle beschre­ven functies, gerangschikt naar zwaarte;

    • c.

      Een verantwoording ter zake de werkwijze en de gehanteerde uitgangspunten.

Artikel 5: DE TOETSINGSCOMMISSIE

  • 1. Er is toetsingscommissie functiewaardering die wordt ingesteld door het college bestaande uit:

    • -

      De gemeentesecretaris/algemeen directeur, tevens voorzitter van de toetsingscommissie;

    • -

      Een lid aangewezen door of namens het College, niet zijnde een lid van het College of de gemeenteraad;

    • -

      Een lid voorgedragen door het Georganiseerd Overleg, niet werkzaam bij of voor de gemeente.

  • 2. Aan de toetsingscommissie wordt een door het College aan te wijzen functionaris als secretaris toegevoegd. De externe functiewaarderingsdeskundige als bedoeld in artikel 1 is vaste adviseur van de toetsingscommissie. De secretaris en adviseur hebben geen stemrecht.

  • 3. De toetsingscommissie toetst het waarderingsadvies op onderlinge samenhang en opbouw en adviseert het College ter zake haar bevindingen. Het staat de toetsingscommissie vrij bij de behandeling van het waarderingsadvies informanten te raadplegen. De commissie krijgt alle informatie die zij nodig acht om haar werkzaamheden naar behoren te kunnen verrichten. Minderheidsstandpunten kunnen worden ingenomen.

  • 4. De voorzitter van de toetsingscommissie belegt een overlegvergadering. Bij de overlegvergadering zijn de drie leden, de vaste adviseur en de secretaris tenminste aanwezig.

  • 5. De toetsingscommissie stelt zonodig gedragsregels vast ten behoeve van het verloop en de procedure van de vergadering.

  • 6. Voor de leden van de toetsingscommissie of vaste adviseur kunnen plaatsvervangers worden aangewezen. De invulling vindt plaats in overleg met de voorzitter van de toetsingscommissie.

ARTIKEL 6: VASTSTELLING FUNCTIEWAARDERING EN CONVERSIETABEL

  • 1. Het College stelt het waarderingadvies vast met inachtneming van het advies van de toetsingscommissie. Afwijking van het advies van de toetsingscommissie kan slechts schriftelijk en onderbouwd plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten.

  • 2. Het bestuursorgaan stelt een conversietabel vast in overleg met het GO.

  • 3. Met inachtneming van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen omgezet in salarisschalen.

ARTIKEL 7: BEKENDMAKING, BEZWAAR EN BEROEP

  • 1.  Door of namens het College wordt schriftelijk aan de functiehouder bekend gemaakt welke functiebeschrijving op de functie van toepassing is, de waardering van de functiebeschrijving, alsmede de gevolgen voor de inpassing in de salarisschaal en bezoldiging. Elk van deze onderdelen is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene Wet Bestuursrecht.

  • 2. Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht kan de functiehouder/belanghebbende die zich met het besluit inzake de toedeling van de functiebeschrijving en/of de waardering en/of de salarisinpassing niet kan verenigen, bij het College schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaar dient binnen zes weken na bekendmaking van het besluit te worden ingediend en bevat tenminste de naam van de indiener, de dagtekening en de gronden waarop het bezwaar rust.

  • 3. Het College legt het bezwaarschrift ter advisering voor aan de bezwarencommissie als bedoeld in artikel 8. Het College neemt in principe binnen tien weken na de datum van indiening van het bezwaarschrift een beslissing op het bezwaar en doet hiervan schriftelijk en gemotiveerd mededeling aan de functiehouder/belanghebbende.

  • 4. De functiehouder/belanghebbende die zich met deze beslissing niet kan verenigen kan op grond van artikel 8:1 van de AWB binnen zes weken na bekendmaking van de beslissing beroep aantekenen bij de rechtbank.

Artikel 8: BEZWARENCOMMISSIE

  • 1. Er is een onafhankelijke bezwarencommissie ingesteld ingevolge artikel 7:13 AWB.

    De bezwarencommissie bestaat uit:

    • a.

      een lid aan te wijzen door het College, niet zijnde een lid van het College of Gemeenteraad of anderszins werkzaam voor of bij de gemeente;

    • b.

      een lid aan te wijzen door de werknemersdelegatie vanuit de commissie voor het Georganiseerd Overleg, niet werkzaam bij of voor de gemeente of vaste adviseur van de werknemersdelegatie in de Commissie voor Georganiseerd Overleg;

    • c.

      een voorzitter, aan te wijzen door de leden onder a en b.

      Een lid van de bezwarencommissie kan niet tevens lid zijn of zijn geweest van de toetsingscommissie of omgekeerd.

  • 2. Aan de bezwarencommissie wordt een door het College aan te wijzen functionaris als secretaris toegevoegd. Hij heeft geen stemrecht.

  • 3. De bezwarencommissie hoort de bezwaarde in tegenwoordigheid van de werkgever. De bezwaarde kan zich laten bijstaan door een adviseur/raadsman.

  • 4. De bezwarencommissie adviseert het College over de ontvankelijkheid en gegrondheid van het bezwaar.

  • 5. Het staat de bezwarencommissie vrij bij de behandeling van het bezwaarschrift informanten te raadplegen. De commissie krijgt alle informatie die zij nodig acht om haar werkzaamheden naar behoren te kunnen verrichten.

ARTIKEL 9: OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

  • 1. In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het College.

  • 2. Deze regeling, welke kan worden aangehaald als de regeling “Het beschrijven en waarderen van functies in de gemeente Nieuwkoop 2016" treedt in werking na vaststelling en bekendmaking.

  • 3. De regeling het beschrijven en waarderen van functies bij de gemeente Nieuwkoop wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2016.