Branchering markten Nieuwkoop

Geldend van 19-05-2016 t/m heden

Intitulé

Branchering markten Nieuwkoop

Aanleiding

In de marktcommissie zijn de gemeente, de marktondernemers en winkeliers vertegenwoordigd.

Op voordracht van de marktcommissie is de gemeente gevraagd de branchering aan te passen voor de markten in de gemeente Nieuwkoop. De Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel heeft advies uitgebracht, dit advies is besproken tijdens de marktcommissie (26 januari jl.). Over dit advies is tijdens de vergadering van de marktcommissie consensus bereikt. De belangrijkste verandering: de ondernemers kiezen voor één hoofdbranche, met de mogelijkheid voor het kiezen van één ( of meer ) subbranches (maximaal 15% en passend bij de hoofdbranche). Gelet op artikel 2.2 a van de marktverordening is het college bevoegd de branchering van de markt vast te stellen.

De wijzigingen:

Huidige bran chering

Gewijzigde branchering

18 artikelgroepen

Keuze één hoofdbranche

33 artikelgroepen

Keuze één hoofdbranche met een subbranche (max. 15%)

(Subbranche niet geregeld)

Voorstel Branchering markten gemeente Nieuwkoop

Artikelgroepen

Aantal staanplaatsen

AGF

2

Brood, koek en banket

1

Stroopwafels

1

Snoep

1

Patat/broodjes

1

Loempia's

1

Shoarma

1

Noten/zuidvruchten

1

Tapenades/olijven

1

Zuivel/kaas

1

Vlees en vleeswaren

1

Poelierswaren

1

Planten

1

Bloemen

1

Baby. Kleuter en kinderkleding

1

Bovenkleding voor volwassenen

1

Ondermode/nachtkleding

1

Beddengoed

1

Fournituren en breiwol

1

Sokken

1

Horloges en sieraden

1

Huishoudelijke artikelen

1

Stofzuigerartikelen

1

Computer en telefoonartikelen

1

Drogisterij / persoonlijke verzorging

1

Lederwaren

1

Dierbenodigdheden

1

Diverse Non food

1

Wenskaarten

1

Reform artikelen

1

Fietsonderdelen

1

Branchevreemd

1

Totaal

33

Na de vaststelling van de branchering zal de marktmeester een nulmeting maken. De huidige rechten – t.a.v. feitelijk aanwezige subbranches ( voor het meerdere boven de 15% ) – zullen daarin worden opgenomen en worden toegevoegd aan de vergunning, in de vorm van een aanhangsel. Elke nieuwe aanvraag zal worden getoetst aan de nieuwe branchering. De Marktmeester ziet erop toe dat de marktkooplieden ook de nieuwe regeling van de branchering naleven. Als dat niet het geval mocht blijken dan handhaaft de Marktmeester daarop.

Beoogd (maatschappelijk) effect

  • -

    Het vergroten van het aantal artikelgroepen en daarmee de keuzemogelijkheden voor de marktondernemers.

  • -

    Het behouden en versterken van de economische vitaliteit van de markten in de gemeente.

  • -

    Zorgen voor een goed ondernemersklimaat.

  • -

    Bevorderen samenwerking tussen ondernemers onderling.

  • -

    Ondernemers de ruimte bieden om te ondernemen met zo min mogelijk overheidsbemoeienis, beperkingen en regels.

Kader/eerdere besluiten/voorgeschiedenis

-Marktverordening Nieuwkoop 2008, inclusief de 1e wijziging uit 2012 en de 2e wijziging uit 2015.

Van buiten naar binnen: participatie / betrokken partijen / personen

-Marktcommissie: in de marktcommissie zijn de gemeente, de marktondernemers en de winkeliers vertegenwoordigd.

Duurzaamheidsaspecten

N.v.t

Varianten metargumentenvoor en tegen

N.v.t.

Voorgesteldadvies

1.In te stemmen met de gewijzigde branchering markten

(bijlage) gemeente Nieuwkoop

Kanttekeningen/risico'sen beheersmaatregelen

De marktmeester is verantwoordelijk voor de handhaving en controle van de markten.

Financiële,juridischeen personele gevolgen

N.v.t

Tekst voor hetcollegepersbericht

Het college van B&W stemt in met de gewijzigde branchering markten gemeente Nieuwkoop.

Bijlagen

N.v.t.