Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nieuwkoop houdende regels omtrent de adviesraad sociaal domein (Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2019)

Geldend van 25-11-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nieuwkoop houdende regels omtrent de adviesraad sociaal domein (Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2019)

Gelet op artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke onderneming 2015, artikel 2.10 van de jeugdwet en artikel 47 van de participatiewet.

Besluit:

  • 1.

    De verordening Adviesraad Sociaal Domein 2019 gemeente Nieuwkoop vast te stellen.

  • 2.

    De verordening Wmo adviesraad 2008 in te trekken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  • 1.

    Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

  • 2.

    Participatiewet

  • 3.

    Jeugdwet

  • 4.

    Algemene wet bestuursrecht

  • 5.

    Gemeentewet

Artikel 1 Begrippen

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwkoop;

    • b.

      Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

    • c.

      doelgroep: de personen/groepen, die vallen onder de werkingssfeer van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet;

    • d.

      belangenorganisaties: organisaties die de belangen behartigen van de doelgroepen;

    • e.

      Adviesraad Sociaal Domein (ASD): overlegorgaan, zoals bedoeld in deze verordening;

    • f.

      overlegvergadering: het overleg met de desbetreffende beleidsmedewerker(s) en/of de verantwoordelijk wethouder Wmo .

  • 2. Voor zover niet anders is bepaald worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet.

Artikel 2 Doelstelling

  • 1. Het doel van de ASD is om de belangen van de doelgroepen (Ouderen, Jeugd, Mensen met een beperking, Chronisch zieken, GGZ, Verslaving, Mantelzorgers, Vrijwilligers, Vervoer en Werk & Inkomen) te behartigen;

  • 2. Met het hebben van een ASD beoogt het college meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening binnen het sociaal domein.

Artikel 3 Taken en positie van de Adviesraad Sociaal Domein

  • 1. De ASD heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren. De onderwerpen gaan over de vorming, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein.

  • 2. De ASD is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen de gemeente Nieuwkoop en geeft de signalen door aan het college.

  • 3. De ASD informeert de organisaties die zij vertegenwoordigt adequaat over de ontwikkeling en praktische uitvoering van beleid en regelingen op het gebied van het sociaal domein.

  • 4. De ASD zorgt voor inwonersparticipatie zoals onder meer is vermeld in de Participatiewet, Jeugdwet en in de Wmo.

  • 5. De ASD functioneert onafhankelijk van de gemeente.

  • 6. De ASD is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele burgers betrekking hebben.

Artikel 4 Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein

  • 1. De ASD bestaat uit maximaal 13 leden inclusief een onafhankelijk voorzitter. De leden wijzen uit hun midden een secretaris aan.

  • 2. In de ASD hebben zitting:

    • a.

      vertegenwoordigers van inwoners/doelgroepen van/binnen de gemeente Nieuwkoop van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning;

    • b.

      betrokken burgers van de gemeente Nieuwkoop.

  • 3. De samenstelling van de ASD dient zoveel mogelijk evenredig te zijn samengesteld uit de in het vorige lid genoemde groepen.

  • 4. Onder verwijzing naar art. 5, lid 1 wordt de in te brengen deskundigheid en praktische ervaring evenwichtig verdeeld over onderwerpen genoemd in artikel 2, lid 1.

  • 5. De leden zijn in staat om:

    • a.

      vanuit een zeker abstractieniveau belangen-overstijgend te denken en te adviseren;

    • b.

      problemen te analyseren en beleidsstukken te lezen;

    • c.

      signalen en ervaringen vanuit de doelgroepen te vertalen naar het gemeenschappelijk belang van de ASD;

    • d.

      vanuit het algemeen belang van de doelgroepen en hun sociale omgeving te redeneren;

    • e.

      actief en positief kritisch mee te denken over de ontwikkelingen binnen het sociaal domein.

  • 6. De leden van de ASD hebben zitting zonder last of ruggespraak.

  • 7. De leden en de voorzitter wonen in de gemeente Nieuwkoop, bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Nieuwkoop, zijn geen lid van het college of de gemeenteraad en zijn niet in dienst van de gemeente Nieuwkoop.

  • 8. Daarnaast kunnen medewerkers of bestuursleden die werkzaamheden hebben op beslissingsniveau van professionele organisaties die diensten in het Sociaal Domein binnen de gemeente leveren geen lid zijn van de adviesraad.

Artikel 5 Aanwijzing en zittingsduur

  • 1. Het college benoemt de leden van de ASD voor een periode van vier jaar, welke periode maximaal eenmaal verlengd kan worden met een zittingsduur van vier jaar.

  • 2. Bij de start van de ASD is de zittingsduur van de helft van de leden drie jaar.

  • 3. De selectie van leden is een verantwoordelijkheid van de ASD, waarbij rekening gehouden wordt met evenredige vertegenwoordiging van de doelgroepen zoals genoemd in art 2, lid 1.

  • 4. Een lid van de ASD kan het lidmaatschap tussentijds beëindigen en stelt de ASD hiervan schriftelijk op de hoogte.

  • 5. De ASD informeert het college over ledenwisselingen.

  • 6. Na de maximale zittingsduur van 8 jaar, mag een aftredend voorzitter of lid zich gedurende vier jaar niet opnieuw kandidaat stellen.

  • 7. De ASD stelt een rooster van aftreden op, voor een goede balans tussen continuïteit en vernieuwing.

Artikel 6 Voorzitter

  • 1. Er wordt een onafhankelijk voorzitter gezocht en deze wordt vervolgens door het college van burgemeester en wethouders benoemd.

  • 2. De voorzitter heeft gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen, houdt overzicht, is procesgericht en is een bindende factor binnen de ASD.

  • 3. De voorzitter wordt benoemd voor de periode van vier jaar.

  • 4. Herbenoeming kan maximaal voor één periode plaatsvinden.

  • 5. De ASD kiest uit hun midden een plaatsvervangend voorzitter. Deze vervangt bij ontstentenis de onafhankelijk voorzitter.

Artikel 7 (Ambtelijk) Secretaris

  • 1. Burgemeester en wethouders wijzen een ambtenaar aan die de functie vervult van ambtelijk secretaris.

  • 2. De ambtelijk secretaris is de link tussen gemeente en ASD, heeft een ondersteunende rol en geen stemrecht.

  • 3. De ASD kiest uit zijn midden een secretaris die is belast met de dagelijkse werkzaamheden die uit de taak van de ASD voortvloeien. In de uitvoering daarvan wordt deze secretaris ondersteund door de ambtelijk secretaris.

  • 4. Ondertekening van de adviezen aan het college geschiedt door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 8 Overleg

  • 1. De ASD overlegt minimaal twee keer per jaar op ambtelijk niveau met de gemeente.

  • 2. Tweemaal per jaar vindt een overlegvergadering plaats met de verantwoordelijk wethouder.

  • 3. Indien het noodzakelijk is om naast de overlegvergaderingen zoals in lid 1 en 2, bijeen te komen, kan hiertoe door beide partijen een mondeling of schriftelijk verzoek worden ingediend.

  • 4. De ASD kan daarnaast op eigen initiatief bijeen komen.

  • 5. De beleidsmedewerker van de gemeente betrekt de ASD bij de totstandkoming van beleid en regelingen betreffende de uitvoering van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet en levert hiervoor de meest actuele informatie.

Artikel 9 Openbaarheid

  • 1. De vergaderingen van de ASD zijn openbaar.

  • 2. De vergadering is besloten wanneer ten minste drie van de aanwezige leden daarom vragen of de voorzitter het nodig acht.

  • 3. Het college kan ten aanzien van de inhoud van stukken de leden tijdelijke geheimhouding opleggen.

  • 4. Plaats, datum, en aanvangsuur worden openbaar gemaakt.

Artikel 10 Advisering en adviestermijnen

  • 1. Wanneer het college de ASD om een formeel advies vraagt wordt hierbij een adviestermijn van maximaal zes weken gehanteerd.

  • 2. Het college legt onderwerpen waarover ze gevraagd geadviseerd wil worden middels een schriftelijke of mondelinge adviesaanvraag voor aan de ASD. In de aanvraag maakt het college expliciet duidelijk over welke punten ze advies vraagt.

  • 3. Waar mogelijk betrekt het college de ASD al in een eerder stadium dan de formele adviesvraag bij de besluitvorming over beleidsvoorstellen en verordeningen.

  • 4. Het college geeft binnen maximaal vier weken een reactie op een advies van de ASD.

  • 5. De externe communicatie over de adviezen van de ASD berust bij het college.

  • 6. In specifieke situaties kan aan de ASD gevraagd worden binnen een periode van 7 werkdagen advies uit te brengen, wanneer dat gelet op de voortgang van belang is.

  • 7. Voor het houden van een vergadering, waarbij adviesaanvragen worden behandeld, is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, aanwezig is.

Artikel 11 Bevoegdheden

  • 1. De ASD kan werkgroepen instellen rond bepaalde onderwerpen. De bevindingen van de werkgroepen worden aan de ASD voorgelegd.

  • 2. De leden van de ASD kunnen altijd derden raadplegen over de aangelegenheden waarmee zij als lid van de ASD te maken krijgen.

Artikel 12 Budget en faciliteiten

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders stelt de ASD passende vergader- en spreekkameraccommodatie ter beschikking, die ook toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking.

  • 2. Voor het uitvoeren van de taken van de ASD wordt in de gemeentelijke begroting een budget opgenomen voor:

    • a.

      vrijwilligersvergoeding voor de leden van de ASD;

    • b.

      kosten van deskundigheidsbevordering;

    • c.

      kosten voor het houden van bijeenkomsten, anders dan structureel overleg met de gemeente;

    • d.

      kosten voor het raadplegen van derden;

  • 3. De vrijwilligersvergoeding wordt tweemaal per jaar uitbetaald.

Artikel 13 Door het college te verstrekken informatie

  • 1. De ASD krijgt van het college de stukken die het voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij wettelijke voorschriften dit in de weg staan. Zo nodig zullen ter zake kundige ambtenaren mondeling toelichting geven.

  • 2. Het college verstrekt geen informatie aan de ASD over individuele personen.

  • 3. De voorzitter en de leden van de ASD hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot de informatie die hen door het college is verstrekt, tenzij het college heeft aangegeven dat deze informatie openbaar is.

Artikel 14 Overige bepalingen

  • 1. Klachten over de wijze waarop door een persoon die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van het college uitvoering wordt gegeven aan deze verordening worden behandeld overeenkomstig hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en de Klachtenregeling van de gemeente.

  • 2. De ASD brengt ieder jaar uiterlijk in de maand mei een verslag uit over zijn werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

  • 3. Opheffing van de ASD kan slechts geschieden bij besluit van het college van burgemeester en wethouders, de ASD gehoord.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 augustus 2019.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2019.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van donderdag 11 juli 2019, nummer 2019-060.

E.R. van Holthe

griffie